Het zijn Nederlanders, die net zoveel recht hebben als jij om hier te wonen. En dit is geen blank-zwart spelletje. Voor jou bestaat dat misschien in je hoofd, maar voor mij e.v.a is dat niet het geval. Ik ben blank maar ik sta achter evt. veranderingen. Als de discussie "jou" niet bevalt kun je ook ergens anders in de wereld gaan wonen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:15 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Als je daar als zwarte mensen zoveel problemen mee hebt begrijp ik niet dat je tussen witte mensen gaat wonen in Nederland.
Hij kreeg geen donkere huid van het roet. Dat is het zwart van de vruchtbare aarde (waarin ook begraven werd, Piet stelt een dode blanke voor - negers hebben geen monopolie op een zwarte huid) en toen dat te heidens werd, het zwart van een (geknechte) duivel, en toen dat te ouderwets werd werd het een soort moor of schoorsteenveger.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:14 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het verklaart ook niet hoe hij permanent een donkere huid kreeg van het roet .De sint niet. ....Ook kroeshaar door het roet ? En die overdreven grote geschminkte lippen. ... allemaal door het roet ?
ZP is gemodelleerd naar een neger door de schrijver Schenkman. Het historisch verband van voor die tijd van den Sint met de kleur zwart is duidelijk. Maar het is geen excuus om te ontkennen dat ZP bedoeld is als een mens met een donkere huidskleur en dat donkere mensen terecht een mening kunnen hebben over de imitatie van hun gezicht
quote:Fascinerend en huiveringwekkend.' Kunsthistoricus Elmer Kolfin valt even stil als hij de zwarte jongen beschrijft die te zien is op een schilderij in het Rijksmuseum. Op een groepsportret van Michiel van Musscher uit 1687 staat een zwarte bediende achter diplomaat Thomas van Hees en zijn neven. Zijn naam is op de achterzijde van het doek vermeld: 'Thomas de neger 17 jaar'.
'Die jongen bestond dus echt en was een slaaf. Daarop wijst de metalen band om zijn hals', zegt Kolfin, universitair docent kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. 'In feite is dit een voorloper van Zwarte Piet...'
Als hij op zijn overgrootouders lijkt is er zeker info. Hij is een paar weken voor het einde van de Havo van school getrapt, in zijn verhaal omdat hij vragen had aan zijn lerares waarom het verleden van Suriname niet uitgebreider behandeld werd dan in een half a4tje. Noem mij een school waar ze een grettige leerling die vraagt om meer uitleg over een bepaald onderwerp een paar weken voor het einde van schoolperiode van school trappen enkel om die reden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:03 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Je bent teveel gefixeerd op de mogelijkheid hem te kunnen betrappen op leugens over zijn familie.
Ga er maar van uit dat iemand van zichtbare Afrikaanse afkomst , nu 62 jaar en met 4 generaties voorouders te Suriname meestal een slavenafkomst heeft.
Het ligt niet in jouw macht om zijn overovergrootmoeder te vinden.,
Wil je meer weten over de slavernij te Suriname dan kun je dagenlang het internet overhoop halen.
Hij mag er in kleding naar gemodelleerd zijn, maar dat betekent niet dat Zwarte Piet zelf een slaaf is. Net zo min als ik een slavendrijver of oligarch ben als ik een jurk aantrek als in de plaatjes, of als een grachtenpandbewoner een moderne VOC'er is. De evolutie van Zwarte Piet is hierboven dan ook uitstekend uitgelegd, van heidens figuur tot moorse koopman.quote:Op maandag 31 augustus 2015 04:53 schreef Beathoven het volgende:
Volkskrant - Geen Twijfel, Zwarte Piet stamt af van Kindslaven
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
De naam Jong Loy kan ik nog niet linken aan de slavernij.
Dit aspect is totaal niet relevant. Even los v/h feit dat er maar weinig (of geen) nazaten van slaven zijn met Afrikaanse namen, stikt het in Suriname van de nazaten van slaven die ook Chinese roots hebben.quote:Op maandag 31 augustus 2015 06:49 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Jong Loy is toch erg geen naam uit Afrika, hij beweert zelf dat ze die veranderd hebben.
Even een paar minuten gekeken: een hoop feitelijke onjuistheden die de man hier verkondigt. Zoals ik al vaker heb aangegeven zijn er wel degelijk 'zwarte beschavingen' in Afrika geweest.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:59 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
Zwarte pastoor over zwarte mensen:
We got a problem!
Hij brengt het wel leuk, en praat er niet omheen.
Voor mij wel, zeker wanneer meneer dit pretendeert.quote:Op maandag 31 augustus 2015 08:32 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
[..]
Dit aspect is totaal niet relevant. Even los v/h feit dat er maar weinig (of geen) nazaten van slaven zijn met Afrikaanse namen, stikt het in Suriname van de nazaten van slaven die ook Chinese roots hebben.
eerst naar Panamaquote:Op maandag 31 augustus 2015 10:44 schreef Copycat het volgende:
Reist er al een expeditie af naar donker Suriname?
Geniaal Mark Frans!quote:ik ben als antiliaan kotsmisselijk van deze
zwartepieten discussie !!!! die steeds weer
terugkomt! zelfs op de antillen vieren we gewoon
sinterklaas MET zwarte pieten!! waarbij wij negers
ook nog bijgeschminkt worden ! ik ben 53 jaar
waar komt deze discussie de laatste 4/5 jaar
ineens vandaan? voor de mensen die INEENS dit
verkeerd vinden : ALLE RASSEN ter wereld zijn
ooit slachtoffer geweest van slavernij ! ALLE
RASSEN!!! blank zwart bruin chinees dwergen
man vrouw en kind ! slavernij is alang afgeschaft!
en trouwens ROET IS ZWART !!!!! zelfs al zet je
gele pieten dan word hij toch ZWART !!!!!!!! JESUS
DENK NA!!!
Aangezien er geen verbod op is kan die oom zich gewoon zwart schminken. Niks aan het handje.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Vanochtend op de radio, er worden ook vaak familieleden ingezet om zwarte piet te spelen zoals bijv. door een oom, hij kan het niet meer doen want dan wordt hij gelijk ontdekt als hij zich niet zwart schminkt.
Zo zijn er meer haken en ogen dan alleen zwarte piet afschaffen of alleen veranderen.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Vanochtend op de radio, er worden ook vaak familieleden ingezet om zwarte piet te spelen zoals bijv. door een oom, hij kan het niet meer doen want dan wordt hij gelijk ontdekt als hij zich niet zwart schminkt.
De meeste Surinamers hebben geen Afrikaanse naam.quote:Op maandag 31 augustus 2015 06:49 schreef ootjekatootje het volgende:
Jong Loy is toch erg geen naam uit Afrika, hij beweert zelf dat ze die veranderd hebben.
Hij vind het een principekwestie.
Dit had ik gisteren al gepost, als je zelf nu dat stukje link eens leest, daarin zegt hij dat Jong Loy een echte slavennaam is... Tja ik verzin dan niet.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:46 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat programma kent dat ze met personen hun roots en voorvaderen nalopen, daar zou ik hem graag in willen zien. Gewoon kijken wat er klopt en hoe en wat ik zeg, misschien denk ik daarna wel van: Ik snap hem...
De naam Jong Loy kan ik nog niet linken aan de slavernij.
http://hart.amsterdammuseum.nl/nl/page/31290/1873
[..]
[..]
En als je dan dit leest:
http://nieuws.nl/algemeen(...)reenkomsten-te-zien/
Ook zo'n stukje waarvan ik denk, wat bedoel je nou want er zijn geen slaven meer bijgekomen na het verbod op slavenhandel in 1814, nazaten van slaven werden wel slaven.
De naam Jong Loy komt uit China, daar kwamen contractarbeiders vandaan. Hij heeft het over een echte slavennaam... huh? De chinezen kwamen om de armoede in hun eigen land te ontvluchten vanaf 1853 naar Suriname.
Die contactarbeiders hadden het niet veel beter op de plantages, begrijp me niet verkeerd, maar waren zeker geen slaven. Ik geloof niet dat er in 1850 ergens een arbeider was, die goed behandeld werd. Een slaaf is wel wat anders dan een arbeider, begrijp me goed...
Doordat anderen landen voorliepen met contractarbeiders werden op de Nederlandse plantages dezelfde regels ingevoerd: gezondheidszorg, inspectie's en scholing...
Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik ga twijfelen of zijn roots wel leiden naar de plantages. Ik denk dat hij zou uitkomen in China.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Contractarbeid
Ik verdedig het redelijk denken . Jij wilt hem perse pootje lichten op onwaarheden over zijn familiegeschiedenis en je grijpt mogelijke oneffenheidjes in zijn verhaal aan om dirt te kunnen vinden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:31 schreef ootjekatootje het volgende:
....
Fijn dat je deze man blijft verdedigen, ik blijf vraagtekens houden met zijn verhaal. Ik ga het de beste man zelf wel vragen.
edit:
in dat stukje heeft hij het over het veranderen van haar echte naam in de slavennaam Jong Loy...
Dus dat was al bekend.
En waarom zou deze oom dat niet meer kunnen doen dan?quote:Op maandag 31 augustus 2015 11:00 schreef WhateverWhatever het volgende:
Nou ongeschminkt zal hij gauw ontdekt worden.quote:Op maandag 31 augustus 2015 12:38 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
En waarom zou deze oom dat niet meer kunnen doen dan?
Dat is geen antwoord op mijn vraag.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:15 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Nou ongeschminkt zal hij gauw ontdekt worden.
Que? Hij geeft toch antwoord, of valt het niet in jou selectieve straatje?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:17 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag.
Hij geeft helemaal geen antwoord.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:20 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Que? Hij geeft toch antwoord, of valt het niet in jou selectieve straatje?
Is niet wat je wil lezen he..
Zeg ik toch, omdat jij het geen logisch antwoord vindt vanuit jou selectieve zienswijze, hoeft het niet te betekenen dat het geen antwoord is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:24 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij geeft helemaal geen antwoord.
Vraag: waarom kan deze oom zich niet meer zwart schminken.
Antwoord: als hij zich niet schminkt wordt hij ontdekt.
Hoe the fuck is dat een logisch antwoord op mijn vraag?![]()
Alsof ik zou vragen: "waarom kan deze man niet lopen?" en ik als antwoord krijg "Als hij niet loopt dan zit of ligt hij".
![]()
![]()
Ok, gast. Kom maar weer terug als je een opleiding hebt genoten.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Zeg ik toch, omdat jij het geen logisch antwoord vindt vanuit jou selectieve zienswijze, hoeft het niet te betekenen dat het geen antwoord is.
Ah, omdat ik wel kan begrijpend lezen, ben ik direct een domkop.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:25 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ok, gast. Kom maar weer terug als je een opleiding hebt genoten.
Als de consensus is dat schmink niet meer kan dan accepteren kinderen geen geschminkte piet meer.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:24 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hij geeft helemaal geen antwoord.
Vraag: waarom kan deze oom zich niet meer zwart schminken.
Antwoord: als hij zich niet schminkt wordt hij ontdekt.
Hoe the fuck is dat een logisch antwoord op mijn vraag?![]()
Alsof ik zou vragen: "waarom kan deze man niet lopen?" en ik als antwoord krijg "Als hij niet loopt dan zit of ligt hij".
![]()
![]()
Hoezo kun jij begrijpend lezen? Bovenstaande verhaal impliceert toch echt het tegenovergestelde.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:28 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ah, omdat ik wel kan begrijpend lezen, ben ik direct een domkop.![]()
Kijk, nogmaals een bevestiging van het feit dat jij niet begrijpend kunt lezen. Ik heb namelijk zeer expliciet gezegd dat ik zp niet racistisch vind maar dat ik desalniettemin begrijp dat de karikatuur kwetsend kan zijn.quote:Wat kom je hier eigenlijk doen? Trollen of de verzuurde alles is racisme aanhanger uitdragen?
Tsja, ik zie niet in waarom dat ooit een consensus zou zijn? Is er überhaupt iemand die een probleem heeft met schmink?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:32 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Als de consensus is dat schmink niet meer kan dan accepteren kinderen geen geschminkte piet meer.
Precies. Als die oom zich wil schminken op een wijze waarop kinderen hem niet kunnen herkennen dan heeft 'ie toch echt een eindeloos aantal mogelijkheden.quote:Als er wordt gekozen voor of een mix of een andere donkerkleurige schmink is het ontstaan van dit probleem onmogelijk
Ik snap zijn antwoord tenminste.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Hoezo kun jij begrijpend lezen? Bovenstaande verhaal impliceert toch echt het tegenovergestelde.
Begrijpend lezen is een naam. Dus 'kunt begrijpend lezen' zou het moeten zijn.quote:[..]
Kijk, nogmaals een bevestiging van het feit dat jij niet begrijpend kunt lezen.
Kan inderdaad. Voor mensen die er zelf voor kiezen aanstoot aan te geven. Je kan er ook voor kiezen het niet te doen. Of om niet maar te blijven janken over de slavernij en bijgewenste 'herstelbetalingen', waar deze discussie onderdeel van is. Zoals je afgelopen weekend nog op gewezen bent.quote:Ik heb namelijk zeer expliciet gezegd dat ik zp niet racistisch vind maar dat ik desalniettemin begrijp dat de karikatuur kwetsend kan zijn.
Wil niet kinderachtig gaan doen hier, maar volgens mij werd ik weggezet dat ik eerst maar eens een opleiding moest gaan doen.quote:Jij bent dus te dom om een dergelijke nuance te begrijpen en omdat je het niet snapt ga je mensen maar uitschelden voor trol.![]()
Denk dat je even een aantal topics van jezelf moet gaan bekijkenquote:Dus nogmaals; ga een opleiding volgen en kom dan maar terug want je maakt jezelf nu echt volstrekt belachelijk.
Alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed. Behalve zwart!!quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:38 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Tsja, ik zie niet in waarom dat ooit een consensus zou zijn? Is er überhaupt iemand die een probleem heeft met schmink?
[..]
Precies. Als die oom zich wil schminken op een wijze waarop kinderen hem niet kunnen herkennen dan heeft 'ie toch echt een eindeloos aantal mogelijkheden.
Kijk uit hee, de grootste voorvechter van Nederlandse cultuur (Martin Bosma), wilde de vrijheid inperken waarmee die oom zijn gezicht kan schminken. Het zal en moet ZWART zijnquote:Precies. Als die oom zich wil schminken op een wijze waarop kinderen hem niet kunnen herkennen dan heeft 'ie toch echt een eindeloos aantal mogelijkheden.
Inclusief bijbehorend negerstemmetje?quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Kijk uit hee, de grootste voorvechter van Nederlandse cultuur (Martin Bosma), wilde de vrijheid inperken waarmee die oom zijn gezicht kan schminken. Het zal en moet ZWART zijn!
http://www.pvv.nl/index.p(...)zwarte-piet-wet.html
Dit jaar vast weer een nieuwe poging om deze wet aan te laten nemen
Maar mijn vraag is te moeilijk voor je.quote:
Wat?quote:Begrijpend lezen is een naam. Dus 'kunt begrijpend lezen' zou het moeten zijn.
Terug naar de schoolbanken. Groep 3 kost is dit. Bewijst weer het tegenovergestelde.
Of je wel of niet kiest om er aanstoot aan te nemen verandert niets aan het feit dat je je er wel door gekwetst kunt voelen.quote:Kan inderdaad. Voor mensen die er zelf voor kiezen aanstoot aan te geven. Je kan er ook voor kiezen het niet te doen.
Gast, teringtief nou eens een eind op met je herstelbetalingen. ik heb het nog nooit van mijn leven over herstelbetalingen gehad, duimzuiger.quote:Of om niet maar te blijven janken over de slavernij en bijgewenste 'herstelbetalingen', waar deze discussie onderdeel van is. Zoals je afgelopen weekend nog op gewezen bent.
Dat lijkt me bijzonder aan te raden ja.quote:Wil niet kinderachtig gaan doen hier, maar volgens mij werd ik weggezet dat ik eerst maar eens een opleiding moest gaan doen.
quote:Leer discussiëren voordat je je hier gaat vertonen.
Nogmaals, als je te dom bent om iets te begrijpen betekent dat nog niet dat de schrijver van hetgeen jij niet begrijpt aan het trollen is.quote:Denk dat je even een aantal topics van jezelf moet gaan bekijkenJe bent al een week aan het trollen hier.
En zoals Mark Frans zou zeggen (zelf Antiliaan):quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:43 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed alles is goed. Behalve zwart!!
Hoezo discriminatie.
Snap je nou niet dat dat juist de verkeerde kant op gaat?
quote:ik ben als antiliaan kotsmisselijk van deze
zwartepieten discussie !!!! die steeds weer
terugkomt! zelfs op de antillen vieren we gewoon
sinterklaas MET zwarte pieten!! waarbij wij negers
ook nog bijgeschminkt worden ! ik ben 53 jaar
waar komt deze discussie de laatste 4/5 jaar
ineens vandaan? voor de mensen die INEENS dit
verkeerd vinden : ALLE RASSEN ter wereld zijn
ooit slachtoffer geweest van slavernij ! ALLE
RASSEN!!! blank zwart bruin chinees dwergen
man vrouw en kind ! slavernij is alang afgeschaft!
en trouwens ROET IS ZWART !!!!! zelfs al zet je
gele pieten dan word hij toch ZWART !!!!!!!! JESUS
DENK NA!!!
quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:43 schreef Falco het volgende:
[..]
Kijk uit hee, de grootste voorvechter van Nederlandse cultuur (Martin Bosma), wilde de vrijheid inperken waarmee die oom zijn gezicht kan schminken. Het zal en moet ZWART zijn!
http://www.pvv.nl/index.p(...)zwarte-piet-wet.html
Dit jaar vast weer een nieuwe poging om deze wet aan te laten nemen
Lijkt mij dat de organisatie van het feest zo'n keuze maakt.quote:
ik heb nog geen kind gehoord die he kwetsend vindquote:Op maandag 31 augustus 2015 13:58 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de organisatie van het feest zo'n keuze maakt.
En als je een kinderfeest organiseert lijkt het mij dat je dat voor zoveel mogelijk kinderen doet en derhalve eventueel kwetsende elementen liever buiten de deur laat.
Lijkt mij bijzonder logisch.
Pffff wat ben jij een azijnpisser zeg, ga lekker op vakantie in november en kom 6 december weer terug...quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:58 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Lijkt mij dat de organisatie van het feest zo'n keuze maakt.
En als je een kinderfeest organiseert lijkt het mij dat je dat voor zoveel mogelijk kinderen doet en derhalve eventueel kwetsende elementen liever buiten de deur laat.
Lijkt mij bijzonder logisch.
Ga zelf weg, anti-sociaal figuur.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:07 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Pffff wat ben jij een azijnpisser zeg, ga lekker op vakantie in november en kom 6 december weer terug...
quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:08 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ga zelf weg, anti-sociaal figuur.
Heb je ook iets inhoudelijks te melden of ben je daar te dom voor?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]![]()
![]()
moet je horen wie het zegt.!
Ach kijk, een pvv stemmer. Wat verrassend.quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:09 schreef WhateverWhatever het volgende:
[..]
Ik geloof dat Nederland een HEUL sociaal land is... Veelste sociaal als je het mij vraagt
quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:10 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Heb je ook iets inhoudelijks te melden of ben je daar te dom voor?
Erg inhoudelijk ook.. sukkelquote:Ga zelf weg, anti-sociaal figuur.
Ook heel inhoudelijk, iets met vooroordelen?quote:Op maandag 31 augustus 2015 14:11 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ach kijk, een pvv stemmer. Wat verrassend.
kop in het zand , stug volhouden dat er niks aan de hand is.quote:Op maandag 31 augustus 2015 13:54 schreef sp3c het volgende:
n
Bluesdude gedissed (met zijn honderdduizenden die er problemen mee hebben)
geen argument... jij wilt die kinderen niet horen die ZP, hen en hun familie imiterend, niet zo geweldig vindenquote:Op maandag 31 augustus 2015 13:59 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb nog geen kind gehoord die he kwetsend vind
tbh
Gewoon weer lekker opnieuw beginnen? Grappig, een paar posts geleden maak je nog iemand uit voor leugenaar, en nu sta je zelf alweer te jokkebrokkenquote:Op maandag 31 augustus 2015 14:12 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
kop in het zand , stug volhouden dat er niks aan de hand is.
In 2013 al waren er onderzoeken en die wijzen op honderderdduizenden donkere Nederlanders ( laten we die tientallen miljoenen mensen wereldwijd maar even wegdenken, for the sake of arguments) die min of meer niet blij zijn met die knuffelZP
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |