abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155529471

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K
Investormatch, kosteloos investeren, vorm: leningen

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Borstenzijngeweldig op 25-08-2015 17:48:12 ]
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:01:54 #2
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155529704
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 04:37 schreef Dwarsindeweg het volgende:

[..]

Churchill lijkt in de Hoofdvaartkerk te zitten. In de pitch op GVE zie je ook HVK op een foto staan.
https://m.facebook.com/RestaurantHoofdvaartkerk
Thanks. Ik kan er nog altijd geen link leggen, maar het zal wel. Als hij maar netjes zijn verplichtingen na komt ben ik tevreden :P
pi_155529764
Ik ben de laatste maanden erg teleurgesteld in KoM en dan met name de financiële onderbouwing van projecten. KoM rommelt momenteel maar wat aan met de gegevens die ze ons presenteren in de aangeboden projecten. Er komt bijna geen project voorbij waarbij KoM niet, na op en aanmerkingen van de crowd, financiële gegevens moet aanpassen. Het is eigenlijk te gek voor woorden. Wij mogen toch juiste en betrouwbare gegevens verwachten?!

Daarnaast begin ik steeds meer mijn twijfels te krijgen over de onafhankelijkheid van de aangeboden gegevens. Het zal wel wat kort door de bocht zijn maar dit is mijn idee en gevoel hierbij.Ik heb ook de indruk dat veel investeerders, zelfs hier op ons forum, denken dat Agium Finance & Control, welke altijd de toetsing verzorgd voor de lener een onafhankelijk bedrijf is. Dit is echter helemaal niet het geval. KoM is gewoon verweven met Agium. Dit blijk ook wel aangezien twee directeuren van Agium ook mede oprichters en via weer een B.V. mede eigenaren zijn van KoM. Nu is dit overigens niks nieuws maar ik krijg hier wel, na al dat gegoochel met cijfers in projecten, steeds meer moeite mee. Daarnaast wuiven ze de fouten mij te gemakkelijk weg.

Los hiervan kwam ik ook pas tegen dat KoM aan intermediairs, adviseurs en dergelijke ook nog een beloning van 125 euro per aangebracht project wil betalen, met de achterliggende gedachte dat ze dan minder tijd/geld kwijt zijn aan voorbereidingen. Op deze manier zijn deze adviseurs e.d. dus ook niet meer onafhankelijk (voor zo ver ze dat al waren). Ik vraag mij dan ook af of het betalen van een beloning in dit geval wel een goed idee is.
pi_155530024
In de OP staan als mislukte projecten.
• GVE Project 2558 | Rating 3 | Lumisa/Planet XL en

• GVE Project 2867 | Rating ? | Lumisa BV
Ik ben alle mislukte projecten voor me zelf op een rij aan het zetten met iets meer gegevens als in de OP, maar voor wat ik heb uitgezocht wordt hier het zelfde project bedoeld en kan de eerste van de twee gewoon gewist worden.

Graag commentaar als het niet zo is.
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:18:56 #5
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155530206
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Ik ben alle mislukte projecten voor me zelf op een rij aan het zetten met iets meer gegevens als in de OP, maar voor wat ik heb uitgezocht wordt hier het zelfde project bedoeld en kan de eerste van de twee gewoon gewist worden.

Ik heb geen idee, maar vind het wel top dat je er zo fanatiek mee bezig bent. Zal allemaal aardig tijdrovend zijn. Ga je die gegevens straks ook beschikbaar maken in dit topic?
pi_155530383
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:18 schreef leolinedance het volgende:
Ik heb geen idee, maar vind het wel top dat je er zo fanatiek mee bezig bent. Zal allemaal aardig tijdrovend zijn. Ga je die gegevens straks ook beschikbaar maken in dit topic?
Ga eerst maar eens kijken hoe ver ik kom. :)
pi_155530448
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:03 schreef Horsemen het volgende:
Ik ben de laatste maanden erg teleurgesteld in KoM en dan met name de financiële onderbouwing van projecten. KoM rommelt momenteel maar wat aan met de gegevens die ze ons presenteren in de aangeboden projecten. Er komt bijna geen project voorbij waarbij KoM niet, na op en aanmerkingen van de crowd, financiële gegevens moet aanpassen. Het is eigenlijk te gek voor woorden. Wij mogen toch juiste en betrouwbare gegevens verwachten?!

Daarnaast begin ik steeds meer mijn twijfels te krijgen over de onafhankelijkheid van de aangeboden gegevens. Het zal wel wat kort door de bocht zijn maar dit is mijn idee en gevoel hierbij.Ik heb ook de indruk dat veel investeerders, zelfs hier op ons forum, denken dat Agium Finance & Control, welke altijd de toetsing verzorgd voor de lener een onafhankelijk bedrijf is. Dit is echter helemaal niet het geval. KoM is gewoon verweven met Agium. Dit blijk ook wel aangezien twee directeuren van Agium ook mede oprichters en via weer een B.V. mede eigenaren zijn van KoM. Nu is dit overigens niks nieuws maar ik krijg hier wel, na al dat gegoochel met cijfers in projecten, steeds meer moeite mee. Daarnaast wuiven ze de fouten mij te gemakkelijk weg.

Los hiervan kwam ik ook pas tegen dat KoM aan intermediairs, adviseurs en dergelijke ook nog een beloning van 125 euro per aangebracht project wil betalen, met de achterliggende gedachte dat ze dan minder tijd/geld kwijt zijn aan voorbereidingen. Op deze manier zijn deze adviseurs e.d. dus ook niet meer onafhankelijk (voor zo ver ze dat al waren). Ik vraag mij dan ook af of het betalen van een beloning in dit geval wel een goed idee is.
Ik kan mij wel grotendeels hierin vinden maar wat vind je dan bij sommige pitches van Collin waar nagenoeg geen financiële gegevens staan?
pi_155530480
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:26 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Ik kan mij wel grotendeels hierin vinden maar wat vind je dan bij sommige pitches van Collin waar nagenoeg geen financiële gegevens staan?
Dat is een van de redenen waarom ik niet investeer via Collin ;)
pi_155530661
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:26 schreef rockenfeller het volgende:
Agium is op het zelfde adres gevestigd in Pijnacker als KOM. Als het niet het zelfde bedrijf is dan liggen ze toch bij elkaar in bed. *; Dus je opmerkingen zijn zeker niet kort door de bocht!

[ Bericht 1% gewijzigd door NaRegenDeZon op 25-08-2015 16:48:20 ]
pi_155530778
Op dit moment is er voor mij geen een platform die echt een voldoende scoort. Elk platform heeft zo zijn tekortkomingen. Hopelijk worden de platformen door het volwassen worden van de crowdfundmarkt ook wat volwassener.

Op dit moment vind ik de informatie die Bouwaandeel.nl geeft nog het beste van alle platformen. Alleen jammer dat ze tot op het heden pas 1 project hebben gehad
pi_155530854
KOM: Motorvrachtschip ROBLA óf Webstijl Online Marketing? Graag jullie advies welke van de twee de betere investering is.
pi_155530920
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:40 schreef Murene het volgende:
Op dit moment is er voor mij geen een platform die echt een voldoende scoort. Elk platform heeft zo zijn tekortkomingen. Hopelijk worden de platformen door het volwassen worden van de crowdfundmarkt ook wat volwassener.

Op dit moment vind ik de informatie die Bouwaandeel.nl geeft nog het beste van alle platformen. Alleen jammer dat ze tot op het heden pas 1 project hebben gehad
Ja, dat is een kip en het ei probleem van de nieuwe platformen.
Ook jammer AgD niet met meer nieuwe projecten komt gedurende de actieperiode met 2,5% extra investeringspremie. Waar blijven nu die nieuwe projecten Harm?
pi_155530925
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:43 schreef marc020 het volgende:
KOM: Motorvrachtschip ROBLA óf Webstijl Online Marketing? Graag jullie advies welke van de twee de betere investering is.
Hallo marc020,
Welkom. Nieuw hier? Heb je al veel projecten?
pi_155530962
quote:
Bij twijfel gewoon even wachten op een mooi project.
pi_155531304
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:40 schreef Murene het volgende:

Dat is toch gewoon crowdaboutnow?
pi_155531367
quote:
Waarom twijfel je tussen juist die twee?
pi_155531670
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:05 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Waarom twijfel je tussen juist die twee?
Beide hebben een B+. Op het eerste oog zie ik voor de boot wat meer zekerheden, maar acht ik het bedrijfsrisico groter. Voor W.O.M. zie ik minder zekerheden, maar acht ik het bedrijfsrisico kleiner. Ik zou graag horen welke jullie zouden kiezen.
pi_155531945
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:13 schreef NaRegenDeZon het volgende:

Zijn 2 verschillende projecten, aangevraagd door dezelfde persoon (met allerhande bv's die failliet zijn gegaan):
2558: rating 3 / Planet XL 36 mnd 60K 8% vanaf nov 2012 op site 27,md bet
2867: rating 5 / Lumisa BV 48 mnd 95K 9% vanaf april 2013 23 mnd bet

Voor beiden is in de april 2015-shuffle de betaling stopgezet. Werd vermoed ik tijdje door gve doorbetaald. Want Lumisa blijkt bij googelen al in sept 2014 failliet verklaard te zijn...

[ Bericht 5% gewijzigd door ZeKraut op 25-08-2015 17:43:27 ]
pi_155532142
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:31 schreef ZeKraut het volgende:
Zijn 2 verschillende projecten, aangevraagd door dezelfde persoon (met allerhande bv's die failliet zijn gegaan):
2558: rating 3 / Planet XL 36 mnd 60K 8% vanaf nov 2012 op site
2867: rating 5 / Lumisa BV 48 mnd 95K 9% vanaf april 2013
Dank! _O_
Misschien kan Borstenzijngeweldig deze extra info even in de OP opnemen dan is het voor iedereen weer wat duidelijker.
Weet je misschien ook na welke termijn er niet meer betaald is bij deze projecten?
pi_155532430
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Dank! _O_
Misschien kan Borstenzijngeweldig deze extra info even in de OP opnemen dan is het voor iedereen weer wat duidelijker.
Weet je misschien ook na welke termijn er niet meer betaald is bij deze projecten?
Gedaan! Als er klachten zijn hoor ik het graag.
pi_155532497
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 17:31 schreef ZeKraut het volgende:
Voor beiden is in de april 2015-shuffle de betaling stopgezet. Werd vermoed ik tijdje door gve doorbetaald. Want Lumisa blijkt bij googelen al in sept 2014 failliet verklaard te zijn...
Dat faillisements dossier had ik ook gevonden. Misschien heeft hij/zij in eerste instantie na faillisement BV nog uit prive doorbetaald was hoofdelijk aansprakelijk. Hoe het zij doorbetalen is altijd goed wie het ook doet. :)
pi_155532689
De platforms zijn m.i. veel te veel gefocussed (geweest) op het binnenhalen van projecten en geld, en veel te weinig op continuïteit en de daarvoor benodigde professionaliteit in de hele keten. Dit leidde tot financieel wankele projecten, en (dat vind ik ernstiger, want dat is de kerninfo die de funders krijgen) te rooskleurige pitches.

Die Graydon-codering over dat eerste jaar heeft m.i. weinig nut, want zelfs het meest stuitende project in mijn portefeuille is pas na een jaar failliet gegaan... Een codering hoe snel projecten in het TWEEDE jaar failliet gaan zou veel meer zeggen...
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 18:01:31 #23
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_155532703
quote:
Waarom wil je persé via KOM investeren?

edit: Ik zie nu wat meer posts van je. Ik zou in de boot investeren, puur een kwestie van meer vertrouwen in. Maar liever nog even helemaal niet in KOM door de door Horsemen aangehaalde redenen.
pi_155532727
quote:
Ik zou op dit moment in beide even niet investeren aangezien KoM in project ROBLA niet eens de moeite neemt om een relevante vraag van een investeerder te beantwoorden. Verder neem ik het cijferwerk, zoals je hierboven heb kunnen lezen, momenteel een beetje met een korrel zout.
pi_155532822
quote:
Ik doe tegenwoordig rustig aan qua crowdfunding maar wat ik altijd deed

- Geen horeca
- Geen business wat ik niet "begrijp"
- Zelden starters zonder ervaring
- Onderpand is erg belangrijk en vaak zelfs doorslaggevend
- Slecht gevoel zonder reden? --> alsnog niet doen

Zo valt 80% af, en de rente is stukje lager, maar daartegenover staan (nog) 0 defaults
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')