Ik hoor dat zelf niet, onze woonkamer zit aan de andere kant van het huis. Ik zou het eens bespreken met de andere buurvrouw.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:24 schreef Injetta het volgende:
Als ze echt mishandeld wordt of tegen haar wil opgesloten en verkracht. Dan kun je toch niet je ogen ervoor sluiten? (Zoals dr drentz suggereerd). Er is toch een soort van anoniem meldpunt? Ik zou ern poging wagen onm het toch ergens te melden.
En hoe zou die inburgeringscursus haar moeten helpen? Als ze inderdaad een uitgehuwelijkte importbruid is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:26 schreef Saisai het volgende:
Ja, was er al bang voor. Ik vind het maar naar. Hopelijk krijgt ze snel een inburgeringscursus. Dat krijgt iedereen nu toch?
Grote kans dat ze dat al gehad heeft, anders kan ze sowieso niet legaal in Nederland zijn. Maar voor hetzelfde geld is ze illegaal. Als jullie aanwijzingen hebben dat ze geestelijk en/of lichamelijk wordt mishandeld is het minste dat je kunt doen, het melden.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:26 schreef Saisai het volgende:
Ja, was er al bang voor. Ik vind het maar naar. Hopelijk krijgt ze snel een inburgeringscursus. Dat krijgt iedereen nu toch?
Haalt haar enigszins uit haar isolement.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:30 schreef deezler het volgende:
[..]
En hoe zou die inburgeringscursus haar moeten helpen? Als ze inderdaad een uitgehuwelijkte importbruid is.
Als dat isolement zelfgekozen was misschien wel, maar is dat hier het geval?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:33 schreef Saisai het volgende:
[..]
Haalt haar enigszins uit haar isolement.
Hoop ik.
Ze komt wel buiten, soms, met haar vriend. Nooit alleen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:34 schreef spijkerbroek het volgende:
Dat jij haar niet ziet wil niet zeggen dat ze nooit buiten komt he.
zou ik dit topic starten als ze er dolgelukkig uitzag denk je?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:34 schreef deezler het volgende:
[..]
Als dat isolement zelfgekozen was misschien wel, maar is dat hier het geval?
Ze is getrouwd, dus zo'n cursus is dan overbodig al gedaan (een collega heeft ook zijn vrouw ergens uit Azië laten komen, die moest ook het minimale weten voor ze hier mocht blijven). De rest van de familie vindt dat waarschijnlijk geen goed idee, dat inburgeren. Het laatste dat je wilt is een vrouw dat zich opeens feministisch gaat gedragen en nieuwe woorden als emancipatie leren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:26 schreef Saisai het volgende:
koos werkloos nuquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:39 schreef spijkerbroek het volgende:
Zit je altijd achter de geraniums dat je precies weet dat ze nooit alleen buiten is?
Dus geen inburgeringscursus?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:39 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ze is getrouwd, dus zo'n cursus is dan overbodig. Dat vindt de rest van de familie waarschijnlijk ook zo. Het laatste dat je wilt is een vrouw dat zich opeens feministisch gaat gedragen en nieuwe woorden als emancipatie leren.
Nee maar ik heb respect voor de cultuur van allochtonen.quote:
Ik ook, maar dat heeft ook altijd zijn grenzen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:44 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee maar ik heb respect voor de cultuur van allochtonen.
Heb ik al geprobeerd, werkte voor geen meter. Blijkbaar zorgt Turks-Nederlands voor hele rare zinnenquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:48 schreef Bucketlist het volgende:
En proberen een gesprek te hebben van mens tot mens ipv gelijk allerlei instanties erbij te halen?
Desnoods koop je 2 woordenboeken nl-turks/turks-nl, al is dat met internet niet eens nodig.
Iemand slaan en verkrachten is hier een misdrijf. Als iemand dat zo nodig wil doen, moet hij dat in een land doen waar het toegestaan is; niet hier.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:52 schreef vaneiges het volgende:
Of ze nou hier opgesloten zit en geslagen en verkracht wordt of op een berg in Turkije, dat maakt toch niet uit?
Spreek voor jezelf.quote:
omdat hij dat verteld heeft toen ik ze aansprak tijdens het verhuizen. Omdat ik ze welkom wilde heten. Hij wist niet hoe snel hij weer naar binnen moest gaan, met haar.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:57 schreef zarGon het volgende:
Hoe weet je dat het om Turken gaat?
Hebben die reclames toch nog een nut, want 'het stopt niet vanzelf': http://www.vooreenveiligthuis.nl/ik-maak-me-zorgen-om-iemand/.
Ah, okay, geen aanname dus.quote:Op zondag 23 augustus 2015 00:01 schreef Saisai het volgende:
[..]
omdat hij dat verteld heeft toen ik ze aansprak tijdens het verhuizen. Omdat ik ze welkom wilde heten. Hij wist niet hoe snel hij weer naar binnen moest gaan, met haar.
En zo lelijk ben ik nu ook weer niet
Je zus heeft geen mail of telefoon?quote:Op zondag 23 augustus 2015 08:11 schreef Saisai het volgende:
Ja. Ik vind het een prima idee. Heb er zelf ook al eens over nagedacht, papiertjes.
Mijn zus heeft sinds kort een Turkse vriend. Als ze langskomen (wonen aan de andere kant van het land, dus die zien we bijna nooit) dan kunnen we misschien ook iets betekenen. Maar het is lastig omdat ze niet met mannen wil/ mag praten. Misschien via een briefje inderdaad. Maar dan moet hij al niet thuis zijn
Klinkt als een prima idee. Maak een kort, onschuldig briefje, vertaald door de vriend van je zus, kan via mail geregeld worden. Buurmeisje kent jou van gezicht maar schrikt zich waarschijnlijk wild als je met zus en haar vriend voor de deur staat. Misschien feliciteren met de zwangerschap (voorzichtig, omdat ze zo ongelukkig lijkt), en laten weten dat je merkt dat ze zoveel alleen is, dat je in de buurt bent als ze hulp nodig heeft, dat ze altijd terug kan schrijven of aan mag kloppen als ze iets nodig heeft. Je zegt dat je de voordeur in de gaten kan houden, doe het briefje in de bus als je zeker weet dat de man er niet is en maak voldoende geluid met de brievenbus, zodat zij het zeker hoort en kan onderscheppen.quote:Op zondag 23 augustus 2015 08:11 schreef Saisai het volgende:
Ja. Ik vind het een prima idee. Heb er zelf ook al eens over nagedacht, papiertjes.
Mijn zus heeft sinds kort een Turkse vriend. Als ze langskomen (wonen aan de andere kant van het land, dus die zien we bijna nooit) dan kunnen we misschien ook iets betekenen. Maar het is lastig omdat ze niet met mannen wil/ mag praten. Misschien via een briefje inderdaad. Maar dan moet hij al niet thuis zijn
Je kunt proberen contact te zoeken, maar als meneer erachter komt heb je een probleem. Je kunt beter anoniem melden ofzo, maar alleen als je heel zeker weet dat ze daar niet vrijwillig is.quote:Op zondag 23 augustus 2015 08:11 schreef Saisai het volgende:
Dan komen de ingeschakelde hulpinstanties daar snel genoeg achter. Je wilt niet weten hoeveel leed er achter een burka of kopvod zit.quote:Op zondag 23 augustus 2015 10:08 schreef Mula het volgende:
Wie zegt dat er iets aan de hand is? Voor hetzelfde geld heeft die vrouw een paniekstoornis, durft ze gewoon niet naar buiten toe en al helemaal niet alleen en hebben ze geregeld ruzie omdat die man vindt dat ze het toch moet proberen. Wie weet heeft ze genoeg aan de sociale contacten die ze heeft binnen de moskee en hoeft ze helemaal niet continu mensen over de vloer te hebben?
Eh, is dit het moment dat wij moeten vragen wat jij wilt zeggen?quote:
Dit doet me denken aan die horror films; 'snel ga het huis binnen want buiten is het eng'. Of van die 'achter gesloten deuren moment'. 'Je moet echt niet de politie bellen hoor dadelijk moet hij de cel in, dat kan je je eigen vader toch niet aan doen'. Enz. Enz.quote:Op zondag 23 augustus 2015 13:07 schreef brambus het volgende:
geen instanties halen, gaat problemen veroorzaken
Als ze uit Turkije komt, dan is ze wettelijk niet verplicht om in te burgeren.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:32 schreef Injetta het volgende:
[..]
Grote kans dat ze dat al gehad heeft, anders kan ze sowieso niet legaal in Nederland zijn. Maar voor hetzelfde geld is ze illegaal. Als jullie aanwijzingen hebben dat ze geestelijk en/of lichamelijk wordt mishandeld is het minste dat je kunt doen, het melden.
Je vriend wel dan? Nou dan.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:37 schreef Saisai het volgende:
Ze doet de deur ook niet open voor mijn vriend trouwens, alleen voor mij. Maar goed, ik spreek geen Turks.
Veilig thuis.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:23 schreef deezler het volgende:
Als er binnen geschreeuwd en gehuild wordt, dan lijkt me dat voldoende reden om daar melding van te maken. Bij wie zou ik helaas ook niet zo snel weten.
R&P staat er vol mee, je raakt eraan gewendquote:Op maandag 24 augustus 2015 00:14 schreef Stimorol- het volgende:
Jeetje Zg wat geef je slechte tips.
Hef zal je verbazen, maar als er regelmatig geschreeuwd en gehuild wordt is er toch iets aan de hand.quote:Op maandag 24 augustus 2015 18:27 schreef krioro het volgende:
Schreeuwen en huilen, nou nou, poe poe. Gebeurt in normale huishoudens nooit.
Als ik in een hok zit van 37m2 zou ik ook de hele dag schreeuwen en huilenquote:Op maandag 24 augustus 2015 19:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Hef zal je verbazen, maar als er regelmatig geschreeuwd en gehuild wordt is er toch iets aan de hand.
Ja, dat dacht ik dus ook nog. Als je in zo'n kippenhok zit met z'n tweeën, is de kans op ruzies natuurlijk ook wel wat groter..quote:Op maandag 24 augustus 2015 22:45 schreef DieselTank het volgende:
[..]
Als ik in een hok zit van 37m2 zou ik ook de hele dag schreeuwen en huilen
En dan?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:26 schreef Saisai het volgende:
quote:
quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:30 schreef deezler het volgende:
En hoe zou die inburgeringscursus haar moeten helpen? Als ze inderdaad een uitgehuwelijkte importbruid is.
Ik kan natuurlijk het hele topic voor je gaan quoten, maar ik heb inmiddels begrepen dat inburgering sowieso niet hoeft.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:33 schreef Saisai het volgende:
Haalt haar enigszins uit haar isolement.
Hoop ik.
Goed ideequote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:12 schreef klaarover het volgende:
Een felicitatie, een kaartje of een kopje thee kunnen toch geen kwaad lijkt me.
Vraag haar eens of ze al bij een verloskundigenpraktijk loopt - da's normaal voor zwangeren en al een goeie eerste stap uit een isolement.
Los daarvan: jij denkt dat in deze situatie überhaupt iets van inburgering kan plaatsvinden? Misschien over twee generaties.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:12 schreef Saisai het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ik kan natuurlijk het hele topic voor je gaan quoten, maar ik heb inmiddels begrepen dat inburgering sowieso niet hoeft.
Het gaat me voornamelijk om het tegengaan van het isolement in dit geval.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 15:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Los daarvan: jij denkt dat in deze situatie überhaupt iets van inburgering kan plaatsvinden? Misschien over twee generaties.
Dus als ze stelselmatig verkracht wordt, moet je respect voor hebben en niet mee bemoeien. Want dat is nu eenmaal hun cultuur.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:44 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nee maar ik heb respect voor de cultuur van allochtonen.
En dan gezellig praten onder het genot van een glaasje thee.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 17:42 schreef Stimorol- het volgende:
Waarom bel je niet gewoon even aan en zeg je: cay icelimmi?
Dus? Je kan toch ver komen met wat gebaren?quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:10 schreef zarGon het volgende:
[..]
En dan gezellig praten onder het genot van een glaasje thee.
Oh wacht, TS spreekt geen Turks en die vrouw (hoogstwaarschijnlijk) geen Nederlands.
- of Engels. Dit weet ik zeker overigens, want ik heb ooit een postpakketje opgehaald daar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:10 schreef zarGon het volgende:
[..]
En dan gezellig praten onder het genot van een glaasje thee.
Oh wacht, TS spreekt geen Turks en die vrouw (hoogstwaarschijnlijk) geen Nederlands.
Met voorbedrukte teksten/ animaties/ borden en tolken voor de talen die bijna niet voorkomen. Van de meest voorkomende talen hebben ze gewoon een medewerker rondlopen die de taal spreekt.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:13 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Dus? Je kan toch ver komen met wat gebaren?
Hoe denk je dat mensen vluchtelingen helpen?
Ewa dan nietquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 18:55 schreef Saisai het volgende:
[..]
Met voorbedrukte teksten/ animaties/ borden en tolken voor de talen die bijna niet voorkomen. Van de meest voorkomende talen hebben ze gewoon een medewerker rondlopen die de taal spreekt.
Turks wordt wel gesproken in het vluchtelingenkamp of asielzoekerscentrum, maar daar zit ze niet, dus op zich ook niet bijzonder relevant.
Ik heb geen vluchtelingenkamp, asielzoekerscentrum en/ of tolk tot mij beschikking. Tevens beschik ik niet over voorgedrukte brochures in het Turks.
Ik ben wel erg benieuwd naar "he hoi word je misschien mishandeld en verkracht door je vriend of is er gewoon niets aan de hand"? - in gebaren.quote:
Lekker subtiel ook, die aanpak. Nee, beter laat je ze gewoon met rust of laat je het over aan mensen die er meer verstand van hebbenquote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:01 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ik ben wel erg benieuwd naar "he hoi word je misschien mishandeld en verkracht door je vriend of is er gewoon niets aan de hand"? - in gebaren.
Merhaba ben bir salagim. Bana simdi aptal gibi bak ve gulumse. Ondan sonra hayir de ve bana siktir cek.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:01 schreef Saisai het volgende:
[..]
Ik ben wel erg benieuwd naar "he hoi word je misschien mishandeld en verkracht door je vriend of is er gewoon niets aan de hand"? - in gebaren.
Nu in gebaren, met paint!quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:12 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Merhaba ben bir salagim. Bana simdi aptal gibi bak ve gulumse. Ondan sonra hayir de ve bana siktir cek.
Wonen op 37m2 met een dikke Turk? Hij spreekt wel Nederlands, dus wellicht kan ik een goed woordje voor je doen.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:52 schreef Slip het volgende:
klinkt niet slecht, zou ik ook moeten overwegen.
Laat toch maar zitten, bedankt voor de eventuele moeitequote:Op dinsdag 25 augustus 2015 19:54 schreef Saisai het volgende:
[..]
Wonen op 37m2 met een dikke Turk? Hij spreekt wel Nederlands, dus wellicht kan ik een goed woordje voor je doen.
no problem.quote:Op dinsdag 25 augustus 2015 21:52 schreef Slip het volgende:
[..]
Laat toch maar zitten, bedankt voor de eventuele moeite
Maar wel weer janken als er zich een 'familie drama' afspeelt.quote:Op woensdag 26 augustus 2015 09:02 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Dit.
Al die aannames in dit topic
Zijn jouw problemen niet, dus waarom janken?quote:Op woensdag 26 augustus 2015 10:03 schreef xzaz het volgende:
[..]
Maar wel weer janken als er zich een 'familie drama' afspeelt.
quote:Op woensdag 26 augustus 2015 11:00 schreef Ron.Jeremy het volgende:
[..]
Zijn jouw problemen niet, dus waarom janken?
Wrm bel je niet aan?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:23 schreef Saisai het volgende:
Ik hoorde ze net. Hij was aan het schreeuwen en zij was écht keihard aan het huilen. Hard genoeg om door het gewapende beton te horen. Ik vind dit niet fijn. Ik ga morgen veilig thuis bellen, dit is niet normaal.
Omdat ik denk dat het verstandiger is om hulp te vragen bij mensen die er verstand van hebben. Als ik aanbel en vraag of alles goed gaat, heb ik kans dat zij de volle laag krijgt en dat wil ik voorkomen.quote:
Ik snap jou. Maar dit soort mensen zijn manipulatief en als je ze op die momenten aanspreekt zal hij misschien rekening met jullie houden en dus ook met haar.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:27 schreef Saisai het volgende:
[..]
Omdat ik denk dat het verstandiger is om hulp te vragen bij mensen die er verstand van hebben. Als ik aanbel en vraag of alles goed gaat, heb ik kans dat zij de volle laag krijgt en dat wil ik voorkomen.
Hij voelt zich nog te goed om je aan te kijken/ hallo te zeggen in de trappenhal, dus dat betwijfel ik ten zeerste.quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:28 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ik snap jou. Maar dit soort mensen zijn manipulatief en als je ze op die momenten aanspreekt zal hij misschien rekening met jullie houden en dus ook met haar.
Hoe kom je daar nu bij?quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:28 schreef Stimorol- het volgende:
[..]
Ik snap jou. Maar dit soort mensen zijn manipulatief en als je ze op die momenten aanspreekt zal hij misschien rekening met jullie houden en dus ook met haar.
Schrijf de momenten dat je geschreeuw en gehuil hoort op op een briefje. Vraag je buurvrouw dat ook te doen. Na een week of 2 vergelijken en dan opnieuw bellen.quote:Omdat ik niet kon aangeven hoe vaak ik ze hoor schreeuwen en huilen (woonkamer grenst aan onze slaapkamer, dus hoor het alleen als ik daar toevallig ben), kon ze me nog geen hulp bieden.
Ik vind het lief dat je je zo om haar bekommert. Maar als je dit hoort, wat let je om dan de politie te bellen op het moment zelf? Dan kan de politie achter de voordeur kijken (en er zijn genoeg Turkse agenten die met haar kunnen communiceren die ze mee kunnen sturen).quote:Op donderdag 27 augustus 2015 22:23 schreef Saisai het volgende:
Ik hoorde ze net. Hij was aan het schreeuwen en zij was écht keihard aan het huilen. Hard genoeg om door het gewapende beton te horen. Ik vind dit niet fijn. Ik ga morgen veilig thuis bellen, dit is niet normaal.
Klopt, er is m.i.v. januari flink gesneden in de hulpverlening voor mishandelde vrouwen (en voor chronisch zieken en mensen met psychische beperking). Blijkbaar heeft de overheid liever meer gevallen van familiedrama's, psychoten die willekeurige mensen neersteken en jaren dood in huis liggende bejaarden dan dat ze er meer geld naartoe doen.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 09:44 schreef Saisai het volgende:
Het valt niet mee om in haar taal hulp te vinden. Instanties zijn inmiddels opgedoekt door geldgebrek en dergelijke. Als ik al geen hulp kan vinden in Nederlands, hoe moet een Turkse dan hulp vinden in haar taal in dit land?
quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:21 schreef spijkerbroek het volgende:
Je kunt de wijkagent aanspreken
Gewoon online aangifte doen van geluidsoverlastquote:Op vrijdag 28 augustus 2015 10:23 schreef Saisai het volgende:
Er zijn tientallen hulpverleningssites voor allochtonen, in het Nederlands...
Sorry hoor, maar dan heb je het echt niet begrepen
iets met VVD en in Nederland spreken we Nederlands.quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 10:23 schreef Saisai het volgende:
Er zijn tientallen hulpverleningssites voor allochtonen, in het Nederlands...
Sorry hoor, maar dan heb je het echt niet begrepen
Turken zijn niet inburgeringsplichtig, dat hebben we aan de EU te danken...quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 23:26 schreef Saisai het volgende:
Net alsof ze illegalen ook maar een stroobreed in de weg leggen...quote:Op zondag 23 augustus 2015 10:19 schreef Mr.Ping het volgende:
Bel de vreemdelingenpolitie, zo'n meisje is waarschijnlijk niet legaal hier.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |