Ronde | Datum | Grand Prix | Plaats | Winnaar |
1 | 15 maart | Grand Prix van Australië | Melbourne | Lewis Hamilton |
2 | 29 maart | Grand Prix van Maleisië | Kuala Lumpur | Sebastian Vettel |
3 | 12 april | Grand Prix van China | Shanghai | Lewis Hamilton |
4 | 19 april | Grand Prix van Bahrain | Shakhir | Lewis Hamilton |
5 | 10 mei | Grand Prix van Spanje | Barcelona | Nico Rosberg |
6 | 24 mei | Grand Prix van Monaco | Monte Carlo | Nico Rosberg |
7 | 7 juni | Grand Prix van Canada | Montreal | Lewis Hamilton |
8 | 21 juni | Grand Prix van Oostenrijk | Spielberg | Nico Rosberg |
9 | 5 juli | Grand Prix van Groot Brittannië> | Silverstone | Lewis Hamilton |
10 | 26 juli | Grand Prix van Hongarije | Budapest | Sebastian Vettel |
11 | 23 augustus | Grand Prix van België | Spa-Francorshamps | - |
12 | 6 september | Grand Prix van Italië | Monza | - |
13 | 20 september | Grand Prix van Singapore | Singapore | - |
14 | 27 september | Grand Prix van Japan | Suzuka | - |
15 | 11 oktober | Grand Prix van Rusland | Sochi | - |
16 | 25 oktober | Grand Prix van Amerika | Austin | - |
17 | 1 november | Grand Prix van Mexico | Mexico City | - |
18 | 15 november | Grand Prix van Brazilië | Sao Paulo | - |
19 | 29 november | Grand Prix van Abu Dhabi | Abu Dhabi | - |
Pos | Coureur | Land | punten |
1 | Lewis Hamilton | groot brittannië | 202 |
2 | Nico Rosberg | Duitsland | 181 |
3 | Sebastian Vettel | Duitsland | 160 |
4 | Valtteri Bottas | Finland | 77 |
5 | Kimi Raikkonen | Finland | 76 |
6 | Felipe Massa | Brazilië | 74 |
7 | Daniel Ricciardo | Australië | 51 |
8 | Daniil Kvyat | Rusland | 45 |
9 | Nico Hulkenberg | Duitsland | 24 |
10 | Romain Grosjean | Frankrijk | 23 |
11 | Max Verstappen | Nederland | 22 |
12 | Felipe Nasr | Brazilië | 16 |
13 | Sergio Perez | Mexico | 15 |
14 | Pastor Maldonado | venezuela | 12 |
15 | Fernando Alonso | Spanje | 11 |
16 | Carlos Sainz Jr. | Spanje | 9 |
17 | Jenson Button | groot brittannië | 6 |
18 | Marcus Ericsson | Zweden | 6 |
19 | Roberto Merhi Muntan | Spanje | 0 |
20 | Will Stevens | groot brittannië | 0 |
21 | Kevin Magnussen | Denemarken | 0 |
Pos | TEAMS | PTS |
1 | Mercedes AMG Petronas F1 Team | 383 |
2 | Scuderia Ferrari | 236 |
3 | Williams Martini Racing | 151 |
4 | Infiniti Red Bull Racing | 96 |
5 | Sahara Force India F1 Team | 39 |
6 | Lotus F1 Team | 35 |
7 | Scuderia Toro Rosso | 31 |
8 | Sauber F1 Team | 22 |
9 | McLaren Honda | 17 |
10 | Manor Marussia F1 Team | 0 |
Tijd | Training/race |
Vrijdag 21 Augustus | |
10:00 - 11:30 | Vrije Training 1 |
14:00 - 15:30 | Vrije Training 2 |
Zaterdag 22 Augustus | |
11:00 - 12:00 | Vrije Training 3 |
14:00 - 15:00 | Kwalificatie |
Zondag 23 Augustus | |
14:00 | Race |
Tijd | Training/race | TV station | |
Vrijdag 21 Augustus | |||
10:00 - 11:30 | Vrije Training 1 | Sport1 - BBC2 | |
14:00 - 15:30 | Vrije Training 2 | Sport1 - BBC2 | |
Zaterdag 22 Augustus | |||
11:00 - 12:00 | Vrije Training 3 | Sport1 - BBC2 | |
14:00 - 15:00 | Kwalificatie | Sport1 - BBC2 - RTL+ | |
Zondag 23 Augustus | |||
14:00 | Race | Sport1 - BBC1 - RTL+ |
klap blijft hardquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:20 schreef franklop het volgende:
Gelukje dat hij de eerste vangrail niet in de zijkant raakte
een touwtjequote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:21 schreef franklop het volgende:
Zo scherp oog bij de BBC zeg met dat wiel
even niet gevolgd, maar wat was er?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:21 schreef franklop het volgende:
Zo scherp oog bij de BBC zeg met dat wiel
leek iets aan de binnenkant van de band los te gaan, begin van de ronde al. Leek inderdaad op een 'touwtje'quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
even niet gevolgd, maar wat was er?
Ze starten dus achteraan. Gelukkig wordt de straf niet meer vertaald naar stop&go's in de race.quote:
ah, dat is niet helemaal goed neequote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:27 schreef franklop het volgende:
[..]
leek iets aan de binnenkant van de band los te gaan, begin van de ronde al. Leek inderdaad op een 'touwtje'
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:28 schreef heywoodu het volgende:
Twee uur op een plek gestaan met perfect zicht op de plek waar de Sauber net crashte, 5 minuten voor die crash weggelopen
Nog een paar penalties erbij en ze moeten straks starten in Pouhon ofzoquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ze starten dus achteraan. Gelukkig wordt de straf niet meer vertaald naar stop&go's in de race.
Ik heb daar tot het eind van de GP2 VT gezetenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:28 schreef heywoodu het volgende:
Twee uur op een plek gestaan met perfect zicht op de plek waar de Sauber net crashte, 5 minuten voor die crash weggelopen
quote:McLaren is altijd een slim team geweest, maar de zet die ze in België gedaan hebben is op z'n zachtst gezegd discutabel. Het Britse team gaat voor beide coureurs, Jenson Button en Fernando Alonso, twee motoren inzetten. Waarschijnlijk worden de motoren dan na de kwalificatie vervangen. Het zou betekenen dat McLaren gridstraf ontvangt van meer dan 40 plaatsen!
Het slimme eraan is dat als McLaren dan weer een motor moet vervangen het een nog bijna verse motor achter de hand heeft. Omdat ze de penalty voor die krachtbron dan al in België gepakt hebben hoeven ze niet verder achteruit te starten door de vervanging van de motor.
Eric Boullier legt het even uit: "Zo vergroten we het aantal motoren waar we in de komende Grands Prix uit kunnen putten. We worden daar maar één keer voor bestraft. We starten toch al achteraan vanwege de introductie van een nieuwe aandrijflijn, dus waarom niet gelijk twee nieuwe motoren laten monteren? Verder achteraan kunnen we toch niet staan. We slikken een straf op een circuit waar we minder van verwachten dan bijvoorbeeld Singapore."
Ze krijgen sowieso al een straf van 55 plaatsen voor het wisselen van de motor en de andere componenten. Alonso 10 voor de motor en 20 voor de 4 andere componenten en Button 10 voor de turbocharger en 5 voor 3 andere componenten.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:41 schreef Ferry_76 het volgende:
Handigheidje van McLaren?:
http://www.racexpress.nl/(...)-per-coureur/n/68400
[..]
ze zeiden het bij de bbc ook al in het verslagquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:52 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ze krijgen sowieso al een straf van 55 plaatsen voor het wisselen van de motor en de andere componenten. Alonso 10 voor de motor en 20 voor de 4 andere componenten en Button 10 voor de turbocharger en 5 voor 3 andere componenten.
Dus zonder die extra motor hebben ze al meer straf dan in het bericht staat. Heb verder nog nergens anders (op gerenommeerde sites) gelezen dat ze nog een extra motor gaan inzetten.
Ik las dat volgens Sky de nieuwe motor pas morgen kwam en er vandaag nog niet in lag.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:55 schreef franklop het volgende:
[..]
ze zeiden het bij de bbc ook al in het verslag
Jep. Zesde motor.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:36 schreef Rossdale het volgende:
Waar zijn de strafplaatsen van Max voor? Nieuwe motor?
Het was idd voorspelbaar dat zoiets zou gebeuren. Ik had het alleen niet zo snel verwacht.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:35 schreef zoem het volgende:
Slim bekeken van McLaren en in zekere zin 'dom' van de FIA dat ze deze maas niet voorzien hadden. Alle straffen in 1x incasseren en dan meteen een paar strafvrije motoren over voor andere GP's. Ach ja, creatieve interpretaties van regels maken de F1 juist leuk.
en dan mag ie mogelijk de volgende race weer straffen gaan incasseren als Renault dan hun update klaar heeftquote:
heeft niks met de kleine teams te maken. Renault en Honda lopen gewoon achter de feiten aan qua motorquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:15 schreef I0_0I het volgende:
Wat is de reden van zo'n wissel?
Waarom wisselen de kleinere teams überhaupt veel vaker?
Niks te maken met kleiner team. Macca is nou niet echt klein en STR ook niet.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:15 schreef I0_0I het volgende:
Wat is de reden van zo'n wissel?
Waarom wisselen de kleinere teams überhaupt veel vaker?
Op zowel Spa als Monza verwacht STR niet veel uit te kunnen halen. Dus nu of volgend weekend een motor is lood om oud ijzer. Ik heb liever dat hij in Spa mét motorwissel de race uit kan rijden dan dat hij zonder wissel uitvalt. Het gaat er dit jaar immers om wat Max kan laten zien.quote:
Ja en dadelijk ploft de nieuwe motor in ronde 43 en dan? Je doet dit gewoon niet tijdens een thuisrace, Waarom hebben ze het niet in de vorige 2 races gedaan? Met name de race voor de Hungaroring. Of stel het een race uit. Die motor zal later in het seizoen echt nog wel gebruikt gaan worden... En waarom doen ze die van Carlos niet direct dan? Die is net zo oud!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:20 schreef zoem het volgende:
[..]
Op zowel Spa als Monza verwacht STR niet veel uit te kunnen halen. Dus nu of volgend weekend een motor is lood om oud ijzer. Ik heb liever dat hij in Spa mét motorwissel de race uit kan rijden dan dat hij zonder wissel uitvalt. Het gaat er dit jaar immers om wat Max kan laten zien.
Zou dat te doen zijn?. Qua rijden, drukte etc?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:53 schreef Schunckelstar het volgende:
Wij willen morgen effe een dagje op en neer gaan, zouden er nog geeoon zone bronze kaarten aan de poort te koop zijn? Online zijn ze overal uitverkocht
Giedo was ook aanwezig in Belgie:quote:Charles Pic doet een Giedootje.
De Fransman (foto) betaalde Lotus vorig jaar voor veel meer testdagen dan hij kreeg en wil nu in Spa beslag laten leggen (en dát gaat in België vrij makkelijk) op de Lotussen als hij niet gecompenseerd wordt. En het weekend begon al zo lekker voor het team...
quote:Van der Garde: “Het is leuk hier weer te zijn. Ik wil ook graag weer racen. Formule 1 is een gedane zaak, maar wellicht dat erin DTM of WEC iets mogelijk is. Ik heb nu een afspraak met Toto Wolff dus wie weet wat dat oplevert.”
Ja hoor, op zaterdag is het prima te doenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:07 schreef Kanjer het volgende:
[..]
Zou dat te doen zijn?. Qua rijden, drukte etc?
Twijfel, twijfel....
ik zie alleen maar droge voorspellingen voor vanmiddagquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:07 schreef Meike26 het volgende:
Hoe is het weer daar nu? Het leek gister nog droog te blijven op de zaterdag.. maar nu lijkt het een natte kwalificatie te worden..
* Disclaimer ; sorry voor de toeschouwers, maar dat weet je als je naar Spa gaat, had je maar naar Hongarije moeten gaan![]()
![]()
30% is alles behalve een zekere kans op regen..quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:12 schreef Meike26 het volgende:
Het is ook slechts 30% neerslag kans.. maar als die in Q2 gaat vallen, zit Max er sowieso bij in Q3
Vandaag dus gewoon droog (helaas).quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:15 schreef franklop het volgende:
[..]
30% is alles behalve een zekere kans op regen..
Gezien de vier weerforecasts die ik heb gezien lijkt het gewoon droog en (deels) zonnig te worden
meeste geven aan dat dit pas ergens na de race is. Maar niks is zo veranderlijk als het weer in Spaquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:17 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Vandaag dus gewoon droog (helaas).
Nouja, als ik bijvoorbeeld Weeronline en Buienradar volg, dan hebben we morgen kans op 85 tot 93% kans op regen, 5,1 tot 6,3 mm neerslag. Niet veel, maar voldoende om bandjes te wisselen.
Dat weet je helemaal niet. Een foutje is zo gemaakt. Ook door Max.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:12 schreef Meike26 het volgende:
Het is ook slechts 30% neerslag kans.. maar als die in Q2 gaat vallen, zit Max er sowieso bij in Q3Wat zijn grid
Geen garantie, wel een groot kansiequote:Op zaterdag 22 augustus 2015 09:54 schreef Geralt het volgende:
[..]
Dat weet je helemaal niet. Een foutje is zo gemaakt. Ook door Max.
Regen tijdens de Q is totaal geen garantie dat Max de Q3 haalt
quote:De nieuwe kerbstones bij Raidillon zijn voor de eerste actie op zaterdag weggehaald nadat coureurs er tijdens de rijdersbriefing over hadden geklaagd. Dit heeft de FIA zaterdagochtend bevestigd.
Max Verstappen meldde op vrijdagavond al aan de Nederlandse pers geen fan te zijn van de oranje rand die naast de normale kerbs was geplaatst. "Die zijn gevaarlijk", zei Verstappen. "Als het droog is, gaat het nog wel. Maar als het regent en je komt op de kerbs en je gaat wijd, dan heb je een serieus probleem." Ook tijdens de race zouden daar volgens Verstappen problemen kunnen ontstaan, als daar bij een inhaalpoging iemand wijd zou gaan.
Racedirecteur Charlie Whiting heeft tijdens een exclusief interview aan GPUpdate.net laten weten dat 'een zekere viervoudig wereldkampioen' met name fel tegen de nieuwe kerbstones was. Hij legde uit dat de dertig millimeter hoge rand er was geplaatst omdat coureurs er in het verleden de neiging hadden om buiten de lijnen te gaan. Sebastian Vettel had vooral bezwaar tegen de kerbs omdat ze niet te zien waren bij het ingaan van de bocht en het voor de coureurs daardoor lastig was om in te schatten of ze er wel of niet op zouden komen.
Kwenie hoor, maar zou je daar als coureur niet gewoon rekening mee moeten houden? Er zijn toch wel meer bochten waar je bij het ingaan van de bocht de bocht niet volledig door kunt kijken?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 10:24 schreef franklop het volgende:
Sebastian Vettel had vooral bezwaar tegen de kerbs omdat ze niet te zien waren bij het ingaan van de bocht en het voor de coureurs daardoor lastig was om in te schatten of ze er wel of niet op zouden komen.
Lijkt me niet meer dan logisch. Absurd ook dat men dacht dat dit een goede beslissing was.quote:
Dan vraag je er ook omquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:28 schreef heywoodu het volgende:
Twee uur op een plek gestaan met perfect zicht op de plek waar de Sauber net crashte, 5 minuten voor die crash weggelopen
Nog leuker idee: stel ELK team doet dat tijdens dezelfde racequote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:35 schreef zoem het volgende:
Slim bekeken van McLaren en in zekere zin 'dom' van de FIA dat ze deze maas niet voorzien hadden. Alle straffen in 1x incasseren en dan meteen een paar strafvrije motoren over voor andere GP's. Ach ja, creatieve interpretaties van regels maken de F1 juist leuk.
Hoop ik ookquote:
quote:Nietsvermoedend tweette Giedo van der Garde op vrijdagochtend dat hij onderweg was naar Spa Francorchamps. “On my way to Spa. First time to the F1 paddock since Melbourne. Don't panic @SauberF1Team, I only got some meetings.”
De grappig bedoelde tweet kon Sauber-teambaas Monisha Kaltenborn niet waarderen. Naar verluidt zou ze daarna geprobeerd hebben de pas van Van der Garde geblokkeerd te krijgen. Bernie Ecclestone is echter de ‘boosdoener’ geweest.
Belofte
In Melbourne deed de Formule 1-baas Kaltenborn de belofte dat ze Van der Garde nooit meer in de paddock hoefde te zien. Hij heeft de Nederlander toen ook te verstaan gegeven weg te blijven. Alle teams hebben vervolgens de instructie gekregen Van der Garde niet van een pas te voorzien.
De rechterhand van Ecclestone was echter vergeten Pirelli in te lichten. De bandenfirma gaf Van der Garde dus nietsvermoedend de pas. Kaltenborn wees de FOM daarop, waarna zijn pas geblokkeerd werd en hij zich moest ophouden in de GP2-paddock. Uiteindelijk kon hij dankzij een anonieme VIP-pas van Mercedes de paddock betreden. Daar had hij onder meer een gesprek met Mercedes-teambaas Toto Wolff over een mogelijk zitje in de DTM voor 2016.
Williams wat tegenvalt en FI wat meevalt. En Honda achteraan. Alweer.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:55 schreef franklop het volgende:
Staat weer allemaal redelijk in slagorde
Williams valt altijd tegen tijdens de trainingen, maar op zaterdag staan ze er bijna altijd, om het op zondag meestal weer te verklotenquote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:04 schreef Geralt het volgende:
[..]
Williams wat tegenvalt en FI wat meevalt. En Honda achteraan. Alweer.
FI valt tegen? Perez was toch vijfde en Hulk achtste?quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 12:04 schreef Geralt het volgende:
[..]
Williams wat tegenvalt en FI wat meevalt. En Honda achteraan. Alweer.
inderdaad.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 11:48 schreef F1gamer het volgende:
Ik vind sowieso een pas blokkeren, omdat een teambaas je nooit meer wil zien belachelijk. Het lijkt de kleuterklas daar
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |