Ik ben niet tegen ontwikkeling op dat gebied. Maar lagere school kinderen behoren niet de hele tijd online te zijn. Dus heb je te maken met een veel kleinere groep dan men nu zegt. Of zit men tijdens Nederlands ook online?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:09 schreef Drinky het volgende:
[..]
Oja joh? We hoeven niet allemaal in het verleden te hangen. Toen in 9 was, nog voor het nieuwe millinium, was ik ook als een gek in de weer met computers. Af en toe mocht ik via inbellen het internet op en dat gebruikte ik om informatie te verzamelen en spelletjes te spelen. Zo ben ik spelenderwijs een hoop wijzer geworden.
Ik kan technologie op school alleen maar aanmoedigen. Het was vroeger van een bedroevend niveau. Zo erg dat je gewoon als scholier in de schoolsystemen binnen kon komen zonder dat iemand er erg in had ( alhoewel dat op de middelbare school was ).
Kinderen pikken dit soort dingen snel op en het kan ze erg snel en makkelijk nieuwe dingen aanleren.
Uiteraard! Sterker nog, de kwaliteit van de opleiding valt en staat voor 90% met de kwaliteit van de leraar.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:08 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Het geeft gewoon aan dat het niet gaat over een glasvezelverbinding. Het gaat over een opleiding.
Niet geheel. Men speelt in op wat die onderwijsorganisatie heeft gezegd. Maar het is een schandalig aanbod.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Uiteraard! Sterker nog, de kwaliteit van de opleiding valt en staat voor 90% met de kwaliteit van de leraar.
Dit is een marketingstunt van de ISP in kwestie die probeert met behulp van manipulatie (sociale druk) meer klanten te werven voor een verbinding die voor hen zware overkill is. Simpel gezegd, als je snelheid boven de 10 mbps is dan kan je prima grote bestanden downloaden, Netflix gebruiken (1080p), Youtubefilmpjes streamen (1080p) etc.
Pas wanneer je in hogere resoluties (>1080p) gaat streamen (hoeveel mensen heeft nu een beeldscherm wat een hogere resolutie heeft?), serieus wil onlinegamen terwijl je van alles aan het downloaden bent of wil streamen terwijl je aan het downloaden bent of zo wordt het echt interessant om een glasvezelverbinding te hebben.
Ik dis niemand die voor een glasvezelverbinding kiest, het punt is dat vermoedelijk veel mensen die ervoor kiezen die hogere snelheid helemaal niet gebruiken. Betaal er alsjeblieft niet 25-30 Euro extra per maand voor als je slechts een beetje browst en wat Youtubefilmpjes bekijkt.
http://www.beteronderwijs(...)k-jaar-te-vernieuwenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:09 schreef Drinky het volgende:
[..]
Oja joh? We hoeven niet allemaal in het verleden te hangen.
De basis is een goede leraar, computersoftware kan in het beste geval een ondersteunende rol hebben maar dan moet je wel eerst die software hebben en die bestaat nog nauwelijks. Software zal voorlopig geen goede leraar kunnen vervangen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet alleen dat, het voegt niets toe aan een goed boek en pen en papier. Het belangrijkste blijft dat je een goede leraar hebt, of dat de PABO dat kan leveren...
Begrijp me niet verkeerd, ik geloof dat in bepaalde gevallen 'slimme' software een toegevoegde waarde heeft. Een simpel voorbeeld: je laat de gebruiker allerlei rekensommen uitwerken, gewoon met pen en papier (zodat je ook 4363*32.6 of 1684/5.6 kan uitrekenen), de computer houdt bij met welk soort sommen je moeite hebt en geeft je meer sommen van dat type. Echter bestaat er weinig van zulke software en valt die digitalisering dus vies tegen.
Het biedt zonder enige twijfel een betere basis voor hun toekomst dan het Nederlandse onderwijs. Helaas hangt er wel een flink prijskaartje aan vast.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:10 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Je hebt vaak weinig keus in het buitenland als je jouw kinderen echt een vrijheid wil geven voor het studeren in de toekomst.
Geen idee. Maar ik heb bijvoorbeeld mijn Engels al van zeer jonge leeftijd (8 jaar) opgepikt van tekenfilms met ondertitels en spelletjes in het Engels. Ik heb daarna Duits en Frans proberen op te pikken op de reguliere methode maar daar is niks van gekomen omdat dat saai was. Kinderen leren beter spelenderwijs, en ik kan me best voorstellen dat daar klassikaal een online systeem voor nodig is.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:11 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Ik ben niet tegen ontwikkeling op dat gebied. Maar lagere school kinderen behoren niet de hele tijd online te zijn. Dus heb je te maken met een veel kleinere groep dan men nu zegt. Of zit men tijdens Nederlands ook online?
Als je daar niet voor kiest in het buitenland kan je niet studeren aan bepaalde universiteiten. Je hebt dus geen keus als je kinderen redelijk slim zijn en nu al aangeven te willen studeren. En die bedragen zijn echt schandalig. Je zit netto per jaar op wat een arbeider hier verdient......per kind. Een zus van mij is gewoon 100.000 dollar kwijt per jaar nu. En dat duurt 5 jaar. Dat wordt wel even de broekriem aantrekken denk ik. Maar als ze dat niet doet hebben de kinderen minder kans.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het biedt zonder enige twijfel een betere basis voor hun toekomst dan het Nederlandse onderwijs. Helaas hangt er wel een flink prijskaartje aan vast.
Het doet mij in ieder geval denken aan de jaren 0 waarin alle scholen ineens zoveel computers kochten als dat ze leerlingen hadden (of toch minstens 1 per 4). Uiteindelijk bleek het allemaal geldverspilling te zijn. Er werd nauwelijks iets nuttigs gedaan met die computers wat al niet op een alternatieve manier kon, de computers die voor veel geld werden gekocht werden zo goed als waardeloos (of helemaal waardeloos, het is dat je de metalen nog kan smeltenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:18 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Niet geheel. Men speelt in op wat die onderwijsorganisatie heeft gezegd. Maar het is een schandalig aanbod.
Ik blijf mij afvragen wat kinderen van die leeftijd dan werkelijk verbruiken tijdens een dag school. Volgens mij krijgt men toch nog werkelijk les van een leraar die voor de klas staat. Wat is het verbruik dan van een lagere school met zeg 300 kinderen? Moeten leerlingen echt online? Zelf? Mijn nichtje van 12 zit nu op de middelbare school en heeft voor het eerst een laptop voor thuis gekregen.
Dat is thuis. Dat is prima. Maar op school heeft niet elke leerling een razend snelle verbinding nodig. Ik heb ook een nichtje en neefje in Afrika. Internationale school. Goed niveau. Maar het internet daar is WAARDELOOS. Men heeft het op school ook geheel niet nodig. En thuis gaat het via een speciaal systeem en werkt het beter. Dan kan men dingen opzoeken. Dat werkt. Het niveau (Frans) is waarschijnlijk hoger dan hier.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:22 schreef Drinky het volgende:
[..]
Geen idee. Maar ik heb bijvoorbeeld mijn Engels al van zeer jonge leeftijd (8 jaar) opgepikt van tekenfilms met ondertitels en spelletjes in het Engels. Ik heb daarna Duits en Frans proberen op te pikken op de reguliere methode maar daar is niks van gekomen omdat dat saai was. Kinderen leren beter spelenderwijs, en ik kan me best voorstellen dat daar klassikaal een online systeem voor nodig is.
Ik kom uit die tijd denk ik. ENORME lokalen vol met computers. En dan had men (HAVO) een leraar computerkunde aangenomen (wat een keuze vak was) die gelijk heel moeilijk begon over programmeren. Ik had net DOS onder de knie. Die goede internet verbinding kwam pas later. Dat was de tijd dat wij inlogden met een modem en je na 4 uur dacht "K..! We zijn nog online!" En dat kostte toen wat.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het doet mij in ieder geval denken aan de jaren 0 waarin alle scholen ineens zoveel computers kochten als dat ze leerlingen hadden (of toch minstens 1 per 4). Uiteindelijk bleek het allemaal geldverspilling te zijn. Er werd nauwelijks iets nuttigs gedaan met die computers wat al niet op een alternatieve manier kon, de computers die voor veel geld werden gekocht werden zo goed als waardeloos (of helemaal waardeloos, het is dat je de metalen nog kan smelten) en ondertussen hadden bijna alle kinderen thuis al minstens 1 computer en een goede internetverbinding tot hun beschikking.
SLA's, gegarandeerde uptimes, full duplex verbindingen. En hoe hoger je die beschikbaarheid wil hebben, hoe meer je moet betalen. Waar ik dat bedrag vandaan haal? De maandelijkse factuur die hier op het werk voorbij komt. Glasvezel is veel betrouwbaarder dan kabel en kabel is nergens beschikbaar op bedrijventerreinen. Behalve dat er een keer een glasvezelverbinding is kapotgetrokken door een aannemer heeft die verbinding er verder nog nooit uit gelegen... Overigens heb ik in het verleden die Ziggo glasvezelverbindingen ook heel veel op basisscholen gezien, voor basisscholen hanteren ze echter wel wat aantrekkelijkere tarieven, maar nog steeds ben je veel geld kwijt voor een full duplex zakelijke verbinding met gegarandeerde uptime.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:09 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Als ziggo mkb een verbinding van 500/40 levert voor ¤120, waarom zouden ze dan voor ¤1000 (waar je dat bedrag vandaan haalt is me niet duidelijk) een ziggo-glasvezelverbinding nemen?
Het onderwijs heeft niet stilgestaan in de laatste jaren. De (toegankelijkheid van) ICT maakt dingen mogelijk die 15 jaar geleden nog niet mogelijk waren. Een digitaal schoolbord is in iedere klas aanwezig en biedt mogelijkheden die een krijtbord niet heeft. Waar vroeger lessen getimed werden op het uitzendschema van Schooltv maakt streaming via internet nu veel flexibiliteit mogelijk. Om nog maar niet te spreken over de geweldige hoeveelheid online materiaal die nu beschikbaar is. Veel meer dan je in een ouderwetse schoolbibliotheek kan vinden. Vaak niet in plaats van boek, papier en pen, maar als aanvulling daarop. Als je van al die mogelijkheden geen gebruik maakt, als je verzuimt om kinderen wegwijs te maken in de moderne informatiewereld, dan laat je veel kansen liggen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet alleen dat, het voegt niets toe aan een goed boek en pen en papier. Het belangrijkste blijft dat je een goede leraar hebt, of dat de PABO dat kan leveren...
Een hoop praatjes en dure technologie, 0 vooruitgang en nauwelijks goede software. Laat eerst maar eens de goede software komen, dan zien we daarna wel weer verder.quote:
Het heeft tevens beperkingen die een gewoon bord niet heeft.quote:Een digitaal schoolbord is in iedere klas aanwezig en biedt mogelijkheden die een krijtbord niet heeft
Ach wel nee. Misschien zijn ze op sommige scholen op een gegeven moment daarna gaan kijken maar op veel scholen werd het lang genegeerd. Ik heb niets tegen kindertelevisie maar het voegt niets toe voor een goed opgeleide en talentvolle leraar. Helaas zetten we niet talentvolle en goed opgeleide mensen voor de klas op de lageschool, die PABO-opleiding trekt een MBO/HAVO-light publiek aan.quote:Waar vroeger lessen getimed werden op het uitzendschema van Schooltv maakt streaming via internet nu veel flexibiliteit mogelijk.
Aha, ik begrijp dat je volledig op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen in onderwijsland?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een hoop praatjes en dure technologie, 0 vooruitgang en nauwelijks goede software. Laat eerst maar eens de goede software komen, dan zien we daarna wel weer verder.
[..]
Vertel ...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het heeft tevens beperkingen die een gewoon bord niet heeft.
Het mag best wat minder denigrerend. Je bijdrage leest als populistische kroegpraat.quote:... die PABO-opleiding trekt een MBO/HAVO-light publiek aan.
Uit onderzoek bleek dat men achter liep op taal en rekenen vaak. Dat zegt wel iets. Maar dat is geldig voor het gehele onderwijs. Ik kon een vriend van mij helpen toen hij als HBO man al echt actief was bij een bank bij het schrijven van een brief in het Engels. Echt basis. Dan gaat er iets fout. En dat hangt niet af van glasvezelkabel op de lagere school.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:41 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Vertel ...
[..]
Het mag best wat minder denigrerend. Je bijdrage leest als populistische kroegpraat.
het een sluit het andere niet uit.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:46 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Uit onderzoek bleek dat men achter liep op taal en rekenen vaak. Dat zegt wel iets. Maar dat is geldig voor het gehele onderwijs. Ik kon een vriend van mij helpen toen hij als HBO man al echt actief was bij een bank bij het schrijven van een brief in het Engels. Echt basis. Dan gaat er iets fout. En dat hangt niet af van glasvezelkabel op de lagere school.
Niet op die leeftijd. En mijn familie doet het prima.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 18:53 schreef donald_dick het volgende:
[..]
het een sluit het andere niet uit.
Vergeet niet dat je minimaal 8 klassen moet voorzien van een internet connectie. De kans is dus aanwezig dat je met 8 man tegelijk iets op het internet moet doen.vaak staan er ook nog eens een paar computers in het het lokaal en daarbuiten ook nog. Dan heb je geen slap verbindingkje nodig, maar een degelijke.
Daarbij gaat vanaf 2018 de citotoets volledig online. Leuk als je met 25 man een paar kb moet delen.
ik ben blij dat jouw familie het prima doet. Gelukkig voor de rest van de wereld is dat een te kleine controllegroepquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:58 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Niet op die leeftijd. En mijn familie doet het prima.
Triest dat e rest van de wereld blijkbaar snel internet nodig heeft op dat niveau.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:21 schreef donald_dick het volgende:
[..]
ik ben blij dat jouw familie het prima doet. Gelukkig voor de rest van de wereld is dat een te kleine controllegroep
Je bent een lagere school scholier?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 19:35 schreef Timtom het volgende:
Ik had er deze week al iets over gehoord op de TV, maar de Telegraaf heeft het alleen glasvezel en dat was eerder deze week ook al zo met boeren die zelf zorgden voor glasvezel. Maar volgens mij snapt de Telegraaf niet,
Er zijn nog steeds gebieden in Nederland waar maar 1 kabel ligt en dat is de telefoonkabel. En daar ging het op de televisie ook over, dat was ook op een school die uitzendingen streamde via de telefoonlijn.En als ik zie dat ik download met een snelheid van 16,3 Mbit en upload met 1,7 Mbit, denk ik dat die scholen en boeren niet heel veel sneller kunnen. En ja wij kunnen wel glasvezel krijgen als we dat graag allemaal willen, maar dan moeten we wel even ¤ 1200,00 ofzo op tafel leggen.
Tsja, het internet wordt nou gewoon steeds belangrijker. Dat jij en je familie dat niet inziet, daar kan de rest van de wereld niets aan doen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 01:39 schreef mastertephon het volgende:
[..]
Triest dat e rest van de wereld blijkbaar snel internet nodig heeft op dat niveau.
Ik zie het wel in. Ik zie niet in waarom men op de lagere school glasvezel nodig heeft. En niemand komt ook met enig bewijs dat dat werkelijk nodig is.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 01:42 schreef donald_dick het volgende:
[..]
Tsja, het internet wordt nou gewoon steeds belangrijker. Dat jij en je familie dat niet inziet, daar kan de rest van de wereld niets aan doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |