abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155356221

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen
KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen
Kickstarter, daar is een ander topic voor
Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven
Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen
Aygo!Dutch, nieuw platform met leningen aan het MKB
Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Zencap, kredieten voor het MKB tot 250K
Investormatch, kosteloos investeren, vorm: leningen

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" naar unsubscribe@cfmailserver.nl .

Buitenlandse platforms
Uiteraard is crowdfunding internationaal, en zo zijn dus ook enkele internationale platformen interessant. Onderstaand zijn enkel nog platformen waarbij je daadwerkelijk investeert, niet uitleent, je krijgt dus aandelen in het betreffende bedrijf en het rendement zal onzekerder zijn.

Seedrs.com is een Engels crowdfundingplatform welk intussen enkele jaren bezig is. De aangeboden projecten zijn zeer gevarieerd. Zo kan je projecten tegenkomen voor een lokale winkel, maar ook voor wereldwijde internetplatformen. Naast aandelen in bedrijven, biedt Seedrs met grote regelmaat ook investeringsfondsen aan om in te investeren.

Companisto.com is een crowdfundingplatform van onze oosterburen. Het Duitse platform biedt ook zeer gevarieerde projecten aan. Het zijn nooit echt veel projecten maar degene die er staan zijn meestal wel interessant om in ieder geval te bestuderen.

Crowdcube.com is een Engels platform welke mooie projecten aanbiedt. Helaas is er het nadeel dat je als buitenlander een debitcard van Visa of Mastercard moet hebben om er te investeren. Een debitcard, dus geen creditcard, ook niet een prepaid creditcard.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Mislukte projecten:
SPOILER
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door halftempo op 19-08-2015 16:52:58 ]
pi_155356242
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 16:05 schreef Blik het volgende:
Volgens mij Samsung Business Center Oost
Inderdaad: http://cfmailserver.nl/ww(...).aspx%3Fid=5097.orig
pi_155356527
@ halftempo: zou je www.investormatch willen vermelden in de OP?
Pecunia non olet
pi_155356764
Staat erbij!
pi_155356836
Top! ^O^
Pecunia non olet
pi_155356905
quote:
Ze zijn van de printers overgestapt naar schoenen: http://www.sbc-oost.nl
pi_155356913
Bericht ontvangen van GVE over # 11129, de crematieonderneming.

De Rabobank wil niet dat de holding meetekent voor de crowdfund lening.
Het project wordt teruggetrokken en later opnieuw ingebracht.
Grrrr.
Pecunia non olet
  woensdag 19 augustus 2015 @ 17:40:39 #8
446634 Investormatch
financieringsplatform
pi_155357828
Beste Forum leden. Zoals beloofd de rekentool om effectieve rente berekenen. Gaat wel uit van gemiddelden, maar kan aardig inzicht geven.

https://dl.dropboxusercon(...)ng%2019-08-2015.xlsx
pi_155358011
quote:
In ieder geval is de geplande overname van WNS niet doorgegaan, want deze onderneming is ondertussen gefaillieerd. In het Failissementverslag van WNS van 20 november 2014 wordt deze mislukte overname inclusief de crowdfunding gememoreerd, evenals een forse claim van WNS op SBC Oost. Ook in het verslag van 26 mei 2015 wordt wederom deze claim gememoreerd. Waarschijnlijk heeft de curator tussen mei en nu eens doorgepakt.

Ik ben niet betrokken bij deze lening, maar de les is m.i. wel dat je de bedrijven waar je aan leent goed in de gaten houden moet. Dan nóg had je misschien niets kunnen doen, maar waren er misschien meer mogelijkheden voor sanering geweest.

Uiteraard is een incassotraject nog niet direct een faillissement, maar vaak betekent het niet veel goeds.
pi_155359595
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:48 schreef gongoozle het volgende:
In ieder geval is de geplande overname van WNS niet doorgegaan, want deze onderneming is ondertussen gefaillieerd. In het Failissementverslag van WNS van 20 november 2014 wordt deze mislukte overname inclusief de crowdfunding gememoreerd, evenals een forse claim van WNS op SBC Oost. Ook in het verslag van 26 mei 2015 wordt wederom deze claim gememoreerd. Waarschijnlijk heeft de curator tussen mei en nu eens doorgepakt.

Ik ben niet betrokken bij deze lening, maar de les is m.i. wel dat je de bedrijven waar je aan leent goed in de gaten houden moet. Dan nóg had je misschien niets kunnen doen, maar waren er misschien meer mogelijkheden voor sanering geweest.

Uiteraard is een incassotraject nog niet direct een faillissement, maar vaak betekent het niet veel goeds.
Ik heb het faillisementsverslag doorgelezen, dat voorspeld op het eerste gezicht niet veel goeds voor SBC Oost. Vermoed dat ze een claim van de WNS curator krijgen.
pi_155359632
Als ik het goed begrijp, hadden ze dat geld nodig om WNS over te kunnen nemen.
Nu dat niet gebeurd is, en er zelfs een schuld resteert aan WNS, wat is er dan in vredesnaam met dat geld gebeurd?
Pecunia non olet
pi_155360529
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 19:13 schreef obligataire het volgende:
Als ik het goed begrijp, hadden ze dat geld nodig om WNS over te kunnen nemen.
Nu dat niet gebeurd is, en er zelfs een schuld resteert aan WNS, wat is er dan in vredesnaam met dat geld gebeurd?
Dat vraag ik me ook af. Volgens de pitch was 80.000 euro voor deze overname bedoeld. Dus ongeveer 2/3 van het leenbedrag niet gebruikt voor het doel waarvoor het is aangevraagd! Conform de voorwaarden van de lening 80.000 euro direct opeisbaar! Hoop voor de mensen die erin zitten dat er nog wat op te eisen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 19-08-2015 21:27:05 ]
pi_155363241
De volgende oplichter in het rijtje......
pi_155363326
Gaat hard de laatste tijd... Motiveert niet echt om in een 5s te investeren (waarbij ik sowieso de in mijn ogen waardeloze projecten als een permanente kerstwinkel oversla).
pi_155363699
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 21:13 schreef crowdiefunder het volgende:
Gaat hard de laatste tijd... Motiveert niet echt om in een 5s te investeren (waarbij ik sowieso de in mijn ogen waardeloze projecten als een permanente kerstwinkel oversla).
van de 18 defaults kregen dertien projecten een klasse 5(s). Twee projecten hadden klasse 3 en drie kregen een 4. Ik weet niet hoeveel projecten in elk van de vijf klasses zijn ingedeeld, maar mij lijken dit heldere cijfers...
pi_155364808
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:40 schreef Investormatch het volgende:
Beste Forum leden. Zoals beloofd de rekentool om effectieve rente berekenen. Gaat wel uit van gemiddelden, maar kan aardig inzicht geven.
Dankjewel! Heel aardig om inzicht te krijgen! Met de huidige spaarrente is een defaultpercentage van 10% op gemiddeld de helft van de looptijd, nog steeds rendabel. Mmz, zou dat verklaren waarom mensen nauwelijks meer kijken naar de inhoud, maar gewoon hun geld erin 'dumpen' ?
pi_155372467
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 21:53 schreef aborren het volgende:

[..]

Dankjewel! Heel aardig om inzicht te krijgen! Met de huidige spaarrente is een defaultpercentage van 10% op gemiddeld de helft van de looptijd, nog steeds rendabel. Mmz, zou dat verklaren waarom mensen nauwelijks meer kijken naar de inhoud, maar gewoon hun geld erin 'dumpen' ?
Dat zou kunnen. Al is dat ook weer wat kortzichtig. Als de spaarrentes binnen nu en twee jaar weer enkele procentpunten stijgen verandert de vergelijking natuurlijk behoorlijk.
Schip ahoy!
pi_155372801
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:12 schreef Piet__Piraat het volgende:

[..]

Dat zou kunnen. Al is dat ook weer wat kortzichtig. Als de spaarrentes binnen nu en twee jaar weer enkele procentpunten stijgen verandert de vergelijking natuurlijk behoorlijk.
Gisteren gingen ze bij asn en LPB (deposito) anders weer verder omlaag :)
pi_155372826
quote:
1s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:39 schreef crowdiefunder het volgende:

[..]

Gisteren gingen ze bij asn en LPB (deposito) anders weer verder omlaag :)
Het is wel zo dat als de rentes weer gaan stijgen, de crowdfundingplatforms het moeilijker gaan krijgen.
pi_155372935
quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2015 17:48 schreef gongoozle het volgende:

[..]

In het verslag staat dat de heer Boek verantwoordelijk was voor de bedrijfsvoering en administratie bij WNS. De directeur van Samsung Business Center Oost heet ook Boek. Toeval??
pi_155373028
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:41 schreef djh77 het volgende:

[..]

Het is wel zo dat als de rentes weer gaan stijgen, de crowdfundingplatforms het moeilijker gaan krijgen.
Zeker, op nieuwe projecten zullen ze een hogere rente moeten bieden als de rente op spaarrekeningen hoger is. Anders stappen mensen niet in voor een marginale hogere rente.
pi_155373676
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 08:50 schreef djh77 het volgende:

[..]

In het verslag staat dat de heer Boek verantwoordelijk was voor de bedrijfsvoering en administratie bij WNS. De directeur van Samsung Business Center Oost heet ook Boek. Toeval??
Dat lijkt mij toch niet. Of dezelfde (meest waarschijnlijk) of familie.

Wat mij verder opvalt, is dat dit bedrijf óók in Zwolle zit. Een andere bekende onderneming die in zwaar water verkeert (hopelijk kunnen die boten daar tegen) zit ook in die buurt.
pi_155374003
Mbt FootActive op KoM:

Bij opbouw van pensioen in eigen beheer is de Belastingdienst extra alert of u en de bv zich wel aan de spelregels houden. Onzakelijk handelen heeft grote gevolgen. De volgende handelingen zijn verboden:

"de pensioenaanspraak mag niet formeel of feitelijk voorwerp van zekerheid worden. De pensioenaanspraak mag dus niet als onderpand dienen voor een lening of worden verpand aan de bank."

Op KoM wordt dit echter als "zekerheid" ingebracht. Apart toch?!
  donderdag 20 augustus 2015 @ 10:02:29 #24
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_155374177
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 09:54 schreef impact9 het volgende:
Mbt FootActive op KoM:

Bij opbouw van pensioen in eigen beheer is de Belastingdienst extra alert of u en de bv zich wel aan de spelregels houden. Onzakelijk handelen heeft grote gevolgen. De volgende handelingen zijn verboden:

"de pensioenaanspraak mag niet formeel of feitelijk voorwerp van zekerheid worden. De pensioenaanspraak mag dus niet als onderpand dienen voor een lening of worden verpand aan de bank."

Ja, en dat is al de tweede keer. Ook bij Geenen, die overigens is teruggetrokken.
pi_155374396
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 09:54 schreef impact9 het volgende:
Mbt FootActive op KoM:

zou je dit punt willen inbrengen op de reacties-pagina bij KoM? Ik ben heel benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')