SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder maak ik wel eens pepermuntkussentjes:
En daar gebruik ik dan dit recept voor: http://www.barefeetinthek(...)te-mints-recipe.html
Enneh, Japanse mochi:
Naar dit recept: http://userealbutter.com/2012/05/29/passion-fruit-mochi-recipe/
En ik hou ontzettend van fudge en karamel maken, maar daarvoor heb ik echt teveel recepten om op te noemen!![]()
Nougat heb ik één keer geprobeerd, maar dat mislukte verschrikkelijk, want mijn elektrische handmixer ging er subiet kapot van.Voor specifieke nougatbehoeften hebben we trouwens een fraai apart topic:
CUL / Nougat maken
Maar goed! Nu jullie!
Maken jullie wel eens snoep? Willen jullie daar iets over delen?
Favoriete recepten ervoor?
Of is er een bepaald soort snoep dat je wel eens zelf zou willen maken maar heb je geen idee hoe?
Knal het er maar in!
[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 19-08-2015 15:11:48 ]Let me see you stripped down to the bone
Hela, die serie ken ik niet eens. Thanks!quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:45 schreef Taartje het volgende:
Leuk, ik lees mee!
Zelf nog geen snoep gemaakt, maar wel geïnspireerd door de serie Sweets Made Simple van de BBC. Moet me er misschien toch maar eens aan wagen
Ik vermoed dat je rotsjes bedoelt..quote:
Nee, dat is te doen. Heb mezelf er alleen nog nooit aan gewaagd, al heb ik in mijn voorraadkast een pot arabische gom klaarstaan. Wellicht leuk om er eens een weekend aan te wijden. Ik hou je middels dit topic op de hoogte!quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:47 schreef _Newman_ het volgende:
kan je ook zelf drop maken met echte arabische gom of heb je daar professionele spullen voor nodig?
Ah, leuk en jammer! Wat was er dan niet zo geslaagd aan?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:54 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb weleens vegetarische fruitgum/gummibär gemaakt met agaragar, vruchtensap en suiker en overgoten met chocolade.
Was best lekker, maar niet perse voor herhaling vatbaar.
Klinkt goed! Bevalt het boek een beetje, als je het zo bekijkt? Enneh, hoeveel recepten staan er ongeveer in? Wil 'm wellicht ook wel hebbenquote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:35 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb het boek Atelier Confisserie gekregen onlangs, maar heb nog niets gemaakt.
Ben het wel van plan!
Mensen rennen niet weg voor de suikerthermometer hoor. Het is gewoon deels dat het veel werk is en deels gewoon omdat te veel suiker niet zo gezond is voor je.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 14:41 schreef minilot het volgende:
Toch is snoep maken iets waar je maar weinig culi's over hoort. Is het vanwege de gozondheidsmanie die door foodieland waart? Is het omdat mensen krijsend weghollen zodra ze een recept zien waar een suikerthermometer voor nodig is? Of als ingrediënten tot op de gram afgewogen moeten worden?
Zonde! Zelf snoep maken is namelijk harstikke leuk om te doen! En vaak is het echt alleen een kwestie van netjes de stappen volgen en dan heb je een tamelijk betrouwbaar resultaat.![]()
Het is een geweldig boek om alleen al te lezen! Ruim zestig recepten (daarna ben ik gestopt met tellen) en dat is exclusief de ruim 20 chocoladerecepten.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:38 schreef minilot het volgende:
[..]
Klinkt goed! Bevalt het boek een beetje, als je het zo bekijkt? Enneh, hoeveel recepten staan er ongeveer in? Wil 'm wellicht ook wel hebben
Besteld!quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:52 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Het is een geweldig boek om alleen al te lezen! Ruim zestig recepten (daarna ben ik gestopt met tellen) en dat is exclusief de ruim 20 chocoladerecepten.
Veel uitleg, ook voor beginners like me.
wel grappig die gewoon met feestje beetje door het huis heen te leggen hehequote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:07 schreef minilot het volgende:
[..]
Ah, leuk en jammer! Wat was er dan niet zo geslaagd aan?
Ik heb zelf één keer iets fruitig gummi-achtigs gemaakt, en dat waren citroenpartjes, gevuld met een stevige gummi/jelly van Absolut Citron (wodka dus) en gelatine. Dit waren ze:
[ afbeelding ]
Recept, dit maar dan dus met citroenwodka in plaats van wodka en citroensap:
http://www.abeautifulmess.com/2014/05/lemon-drop-shots.html
*hips* Nog nooit eerder zo dronken geworden van snoep!
quote:
Dan hoef ik slechts nog de beproefde Fudge recepten te posten, en nog mijn belofte in te lossen dat ik nog eens drop zou gaan maken.quote:
Zijn dat die boterbabbelaars?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 19:48 schreef sirdanilot het volgende:
Het enige snoep dat ik maak zijn de traditionele Zeeuwse babbelaars, want ik ben dan ook Zeeuws.
Recepten genoeg op internet te vinden, maar het is toch niet het makkelijkste om te maken.
Ja ik ken geen babbelaars waar geen boter in zit in ieder gevalquote:
Ja, die maakte ik vroeger ook geregeld. Toen ik nog veel snoepte en als ik dan op een zondag zonder snoep zat, dan maakte ik babbelaars. Geleerd van mijn moeder met gewone stroop, maar later gebruikte ik ook graag de butterscotch stroop. Nu al jaren niet meer gemaakt. Wegens minder snoepjunkmomenten.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 19:48 schreef sirdanilot het volgende:
Het enige snoep dat ik maak zijn de traditionele Zeeuwse babbelaars, want ik ben dan ook Zeeuws.
Recepten genoeg op internet te vinden, maar het is toch niet het makkelijkste om te maken.
quote:Op woensdag 19 augustus 2015 20:53 schreef RobinOok het volgende:
Die in het elsevier kookboek.
Ik maak morgen een foto, geen zin om te typen.... Sorry
quote:Op woensdag 19 augustus 2015 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Getest recept voor boterbabbelaars?
De theorie:quote:Op donderdag 20 augustus 2015 08:34 schreef Bramito het volgende:
Goed topic! Ik ben niet verder gekomen dan borstplaat, caramel en dat soort dingen. Ik wil ook wel eens echte snoepjes maken. Van die napoleon zuurtjes ofzo...
quote:
Ik schrok me eerst het leplazarus want in het eerste recept staat geen boter, en dit zijn dus niet de traditionele echte. Maar daaronder staat doodleuk 'boterbabbelaars kook 20g boter mee'.quote:
Leuk!!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 12:07 schreef Angst het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Dat was leuk om te maken! Ik heb het gelijk geprobeerd zoals je ziet.
Haha, meteen gedaan ook!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 12:07 schreef Angst het volgende:
[..]
[ link | afbeelding ]
Dat was leuk om te maken! Ik heb het gelijk geprobeerd zoals je ziet.
Kwestie van prioriteiten.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:30 schreef PM-girl het volgende:
Lekker! Ik zou willen dat ik tijd had om dingen uit te proberen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2015 15:30 schreef minilot het volgende:
Done! Erg lekker!
[ afbeelding ]
Vul nu je aanrecht met een laag koud water uit de kraan en gooi er wat ijsblokjes bij, als je die paraat hebt.
Eh, wasbak!quote:
slimme thermometerquote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:40 schreef minilot het volgende:
Oh en voor de zuurtjesliefhebbers die al van zich lieten horen in dit topic.. Voor wie het nog niet weet: snoep maken komt vaak neer op het smelten en verder verwarmen van suiker tot een specifieke temperatuur. Bepaalde temperaturen staan voor bepaalde substanties die de suiker heeft als het weer afkoelt. Bij mijn suikerthermometer (links Fahrenheit, rechts Celsius) staan de verschillende stadia van de afgekoelde suiker erop:
[ afbeelding ]
Wil je zachte karamelsaus maken, dan blijf je onder het 'soft ball'-streepje. Wil je harde snoepjes maken, zoals zuurtjes en lollies, dan moet je de suiker verwarmen tot ergens tussen de 'soft crack' en de 'hard crack' op de thermometer, afhankelijk van het recept. Zo simpel is het vaak
Het is deze:quote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:55 schreef computergirl het volgende:
[..]
slimme thermometer![]()
Waar te koop?
Ik heb precies dezelfdequote:Op donderdag 20 augustus 2015 16:40 schreef minilot het volgende:
Oh en voor de zuurtjesliefhebbers die al van zich lieten horen in dit topic.. Voor wie het nog niet weet: snoep maken komt vaak neer op het smelten en verder verwarmen van suiker tot een specifieke temperatuur. Bepaalde temperaturen staan voor bepaalde substanties die de suiker heeft als het weer afkoelt. Bij mijn suikerthermometer (links Fahrenheit, rechts Celsius) staan de verschillende stadia van de afgekoelde suiker erop:
[ afbeelding ]
Wil je zachte karamelsaus maken, dan blijf je onder het 'soft ball'-streepje. Wil je harde snoepjes maken, zoals zuurtjes en lollies, dan moet je de suiker verwarmen tot ergens tussen de 'soft crack' en de 'hard crack' op de thermometer, afhankelijk van het recept. Zo simpel is het vaak
Huh, wat doe je daarmee in de keuken?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb precies dezelfde
Oh, en deze ook
[ afbeelding ]
Kerntemperatuur van iets bepalen zonder dat je erin hoeft te roeren of prikken.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:04 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Huh, wat doe je daarmee in de keuken?
Helaas niet kerntemperatuur maar oppervlakte temperatuur, je kan zien hoe koud je vriezer is, hoe heet je oven, je grill, temperatuur van je koekenpan, deeg, etc etc.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:09 schreef minilot het volgende:
[..]
Kerntemperatuur van iets bepalen zonder dat je erin hoeft te roeren of prikken.Retehandig, maar vind ik te duur.
Oh, dan ben ik in de war. Of heb je dit soort dingen ook voor het meten van kerntemperatuur? Ik zou toch zweren dat die er ook zijn..quote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Helaas niet kerntemperatuur maar oppervlakte temperatuur, je kan zien hoe koud je vriezer is, hoe heet je oven, je grill, temperatuur van je koekenpan, deeg, etc etc.
Bij kokende zaken meet hij echter de temp van de damp. Het is erg handig, maar heeft ook zijn beperkingen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:09 schreef minilot het volgende:
Kerntemperatuur van iets bepalen zonder dat je erin hoeft te roeren of prikken.Retehandig, maar vind ik te duur.
Ah okeequote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Helaas niet kerntemperatuur maar oppervlakte temperatuur, je kan zien hoe koud je vriezer is, hoe heet je oven, je grill, temperatuur van je koekenpan, deeg, etc etc.
Bij kokende zaken meet hij echter de temp van de damp. Het is erg handig, maar heeft ook zijn beperkingen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:18 schreef Pietverdriet het volgende:
Fudgerecept moet ik opzoeken en overtypen, komt morgen
Zeer handig voor de temp van chocolade te metenquote:Op donderdag 20 augustus 2015 17:15 schreef minilot het volgende:
[..]
Oh, dan ben ik in de war. Of heb je dit soort dingen ook voor het meten van kerntemperatuur? Ik zou toch zweren dat die er ook zijn..
Maar goed, da's verder niet zo snoepgerelateerd. Wellicht een keer een keukenthermometertopicje doen?![]()
ik dacht altijd dat het heel moeilijk was, niet dus.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 13:15 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Leuk!!
Ik vond het ook altijd leuk om te maken. Dat getrek aan die suiker. En dan op het juiste moment knippen. Als ik dan filmpjes zie over ingewikkelde zuurtjesfabrikanten, dan denk ik altijd "oh, dat kan ik ook". Haha.
Leuk, bedankt! Ik zet het op m'n to do lijst voor deze winter.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 10:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De theorie:
Suiker en water met citroenzuur koken tot 143 graden volgens mij, dan krijg je harde heldere suiker.
Een platte schaal met maizena vullen, daar vormpjes in drukken, en in die vormen de hete suikermassa in storten.
Je hebt dan zuurtjes die alleen maar zuur zijn, verder geen aroma hebbenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 03:44 schreef Bramito het volgende:
[..]
Leuk, bedankt! Ik zet het op m'n to do lijst voor deze winter.
Zie de foto van mijn thermometer een paar posts eerder, daar vind je de verklaring voor de letters:quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 09:43 schreef PM-girl het volgende:
Ik heb mijn thermometer bekeken en daar blijkt inderdaad naast de temperatuur de aanduidingen voor de verschillende stadia. Maar wel alleen in letters.
108 graden: T toffee?
114 graden: S?
116 graden: F fudge?
124 graden: H?
Beetje schil erdoor doen?quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 09:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je hebt dan zuurtjes die alleen maar zuur zijn, verder geen aroma hebben
Heb je al dingen uit het boek geprobeerd?quote:
Ik had het boek ook besteld en heb gisteravond een eerste poging gewaagd. De gezouten carameltoffee zag er nogal flets uit, maar de smaak was oké. Vanavond een nieuwe recept proberenquote:Op donderdag 3 september 2015 15:45 schreef PM-girl het volgende:
[..]
Heb je al dingen uit het boek geprobeerd?
Klopt het dat dat wel even duurt voor het 120 graden is?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Zachte room Caramels volgens de Larousse (uit het Engels, heb de Engelse vertaling)
250 gram suiker
250 Ml room
1 eetlepel koffie extract (hele sterke espresso)
3 eetlepels honing of glucose siroop.
Dit alles in een steelpan met een dikke bodem.
Op een hoge vlam inkoken en dan de vlam lager zetten, langzaam naar 120 graden Celcius brengen
Olie een marmeren plaat in en stort de massa in een taartring van 18 cm.
Word ie te hard naar je smaak, meer room gebruiken.
Ja, dat klopt, het water moet er uitkoken, als dat eenmaal gebeurd is gaat de temp sneller omhoogquote:Op vrijdag 4 september 2015 18:59 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Klopt het dat dat wel even duurt voor het 120 graden is?
Top, dank je. Het is vrij aardig gelukt, beetje aan de zachte kant.quote:Op vrijdag 4 september 2015 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat klopt, het water moet er uitkoken, als dat eenmaal gebeurd is gaat de temp sneller omhoog
De juiste temp voor harde snoepjes is 143 gradenquote:Op zaterdag 5 september 2015 23:19 schreef JoPiDo het volgende:
Ik las ergens 154 graden, maar dat is te warm, dan krijg je gewoon suiker. Nu tot 140 en uitgegoten en best aardige boterbabbelaars. Volgende keer beter uitruilen op vet gemaakt bakpapier. Mmmmmm...
quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:07 schreef minilot het volgende:
[..]
Ah, leuk en jammer! Wat was er dan niet zo geslaagd aan?
Ik heb zelf één keer iets fruitig gummi-achtigs gemaakt, en dat waren citroenpartjes, gevuld met een stevige gummi/jelly van Absolut Citron (wodka dus) en gelatine. Dit waren ze:
[ afbeelding ]
Recept, dit maar dan dus met citroenwodka in plaats van wodka en citroensap:
http://www.abeautifulmess.com/2014/05/lemon-drop-shots.html
*hips* Nog nooit eerder zo dronken geworden van snoep!
pan met dikke sandwich bodem gebruikenquote:Op zaterdag 12 september 2015 19:34 schreef PM-girl het volgende:
Probleem opgelost; de suikerthermometer stond aan de zijkant van de pan. Het midden is natuurlijk warmer
Die heb ik helaas niet.quote:Op zaterdag 12 september 2015 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
pan met dikke sandwich bodem gebruiken
Dan heb je het te nat gehouden?quote:Op maandag 14 september 2015 20:03 schreef _Liek het volgende:
Ahh leuk leuk leuk!! Waarom zie ik dit nu pas...Jelloshots zijn heel leuk om te maken! Ook sinaasappels vullen met bv grand marnier of limoen met iets roods, dan lijkt het net een mini watermeloen
Mijn laatste snoep: drop met agar, dus vegetarisch ipv gelatine (droogt alleen niet op met een harde buitenkant)
[ afbeelding ]
Gevalletje agar was in huis en arabische gom nietquote:Op maandag 14 september 2015 20:06 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan heb je het te nat gehouden?
Je kan ipv agar of gelatine ook arabische gom gebruiken trouwens, dat is de klassieker als het om drop gaat.
Zou je het droprecept eens kunnen plaatsen?quote:Op maandag 14 september 2015 20:03 schreef _Liek het volgende:
Ahh leuk leuk leuk!! Waarom zie ik dit nu pas...Jelloshots zijn heel leuk om te maken! Ook sinaasappels vullen met bv grand marnier of limoen met iets roods, dan lijkt het net een mini watermeloen
Mijn laatste snoep: drop met agar, dus vegetarisch ipv gelatine (droogt alleen niet op met een harde buitenkant)
[ afbeelding ]
astu https://bakverhalen.wordpress.com/2015/08/26/drop-met-agar-agar/quote:Op woensdag 16 december 2015 10:16 schreef Bramito het volgende:
[..]
Zou je het droprecept eens kunnen plaatsen?
Dank!quote:Op woensdag 16 december 2015 11:27 schreef _Liek het volgende:
[..]
astu https://bakverhalen.wordpress.com/2015/08/26/drop-met-agar-agar/
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |