Het zal vast niet elke week 80 uur zijn maar meer duiden op het feit dat je geacht wordt altijd beschikbaar te zijn. Dus ook dat mailtje dat je binnenkrijgt om 23:30 terwijl je al in je beertjespyama bent gestapt nog beantwoorden voordat je gaat slapen, altijd je telefoon aannemen etc etc.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:49 schreef penny-wise het volgende:
80 uur werken p/w....
Dus 5 x 16 uur of 7 x 11,5 uur....?
Klinkt een beetje ongeloofwaardig. Mocht het wel zo zijn, zouden die managers hetzelfde doen..?
Chinese mentaliteit lijkt het wel...quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:57 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Het zal vast niet elke week 80 uur zijn maar meer duiden op het feit dat je geacht wordt altijd beschikbaar te zijn. Dus ook dat mailtje dat je binnenkrijgt om 23:30 terwijl je al in je beertjespyama bent gestapt nog beantwoorden voordat je gaat slapen, altijd je telefoon aannemen etc etc.
En dat geldt ongetwijfeld even hard voor de managers.
De Duitse en de Britse verzenden vaak gratis naar Nederland.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:57 schreef Kaneelstokje het volgende:
De Nederlandse Amazon lijkt alleen maar kindle producten te hebben.
De Pavlov onder CEO's van bedrijven waar de vuile was op straat komt te liggen. "Nee hoor, dat herkennen we niet, past helemaal niet bij onze visie en hoe we willen zijn als bedrijf, zo zijn we niet hoor!". Kan er over meepraten bij mijn huidige werkgever.quote:Inmiddels heeft baas/oprichter Jeff Bezos eveneens gereageerd. Hij herkent Amazon er totaal niet in, schrijft de multimiljardair in een interne memo aan werknemers.
Dat is een oud trucje om te kunnen ontkennen zonder ook daadwerkelijk te ontkennen (zo krijg je er later juridisch geen last van).quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 17:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Typische reactie:
[..]
De Pavlov onder CEO's van bedrijven waar de vuile was op straat komt te liggen. "Nee hoor, dat herkennen we niet, past helemaal niet bij onze visie en hoe we willen zijn als bedrijf, zo zijn we niet hoor!". Kan er over meepraten bij mijn huidige werkgever.
Duitse doet wel boeken gratis. Britse nog geen gratis verzenden gezien, maar is alweer een paar maanden geleden dat ik heb besteld.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:59 schreef Twiitch het volgende:
[..]
De Duitse en de Britse verzenden vaak gratis naar Nederland.
quote:Some veterans interviewed said they were protected from pressures by nurturing bosses or worked in relatively slow divisions. But many others said the culture stoked their willingness to erode work-life boundaries, castigate themselves for shortcomings (being “vocally self-critical” is included in the description of the leadership principles) and try to impress a company that can often feel like an insatiable taskmaster. Even many Amazonians who have worked on Wall Street and at start-ups say the workloads at the new South Lake Union campus can be extreme: marathon conference calls on Easter Sunday and Thanksgiving, criticism from bosses for spotty Internet access on vacation, and hours spent working at home most nights or weekends.
“One time I didn’t sleep for four days straight,” said Dina Vaccari, who joined in 2008 to sell Amazon gift cards to other companies and once used her own money, without asking for approval, to pay a freelancer in India to enter data so she could get more done. “These businesses were my babies, and I did whatever I could to make them successful.”
She and other workers had no shortage of career options but said they had internalized Amazon’s priorities. One ex-employee’s fiancé became so concerned about her nonstop working night after night that he would drive to the Amazon campus at 10 p.m. and dial her cellphone until she agreed to come home. When they took a vacation to Florida, she spent every day at Starbucks using the wireless connection to get work done.
Bedoel jij www.bol.com?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 16:39 schreef de_boswachter het volgende:
Ik ken dit bedrijf niet. Ik ken alleen Bol.
Godnakendequote:In Amazon warehouses, employees are monitored by sophisticated electronic systems to ensure they are packing enough boxes every hour. (Amazon came under fire in 2011 when workers in an eastern Pennsylvania warehouse toiled in more than 100-degree heat with ambulances waiting outside, taking away laborers as they fell. After an investigation by the local newspaper, the company installed air-conditioning.)
Het mooie zijn nog wel die libertariers die dan beweren dat dit niet voor gaat komen als er geen overheid meer is.quote:
Precies. Voor jou 1000 andere slaven die overwerkt raken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 18:48 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Gaan ze toch ergens anders werken.
Er stond een vrij uitgebreide, iets genuanceerdere reactie op LinkedIn van een medewerker. Daarin werd ook beweerd dat er de laatste jaren veel stappen zijn gemaakt om dit te verbeteren. Was wel van iemand uit de technische hoek, die zelf ook al aangaf dat je het je niet kunt permitteren om op een dergelijke manier met toptalenten uit de IT om te gaan, maar dat is natuurlijk wel slechts een klein deel van het personeel. Magazijnmedewerkers en marketeers zijn natuurlijk een stuk vervangbaarder.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 17:09 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Typische reactie:
[..]
De Pavlov onder CEO's van bedrijven waar de vuile was op straat komt te liggen. "Nee hoor, dat herkennen we niet, past helemaal niet bij onze visie en hoe we willen zijn als bedrijf, zo zijn we niet hoor!". Kan er over meepraten bij mijn huidige werkgever.
Ha, de neoliberale boerenlullenreflex.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:23 schreef spierbal het volgende:
Dan neem je ontslag. Niemand die je dwingt daar te werken.
Alsof de magazijnmedewerkers zo verschrikkelijk veel keus hebbenquote:Volgens Bezos zou Amazon met de geschetste werkcultuur niet overleven 'laat staan floreren, in de huidige competatieve technologie-markt'. ,,Wij nemen alleen de besten aan en jullie worden elke dag benaderd door andere bedrijven van wereldklasse. Jullie kunnen werken waar je maar wilt."
Waar of niet, het is niet de eerste keer dat Amazon negatief in het nieuws komt vanwege de werkomstandigheden. Diverse oud-medewerkers klapten de laatste jaren al uit de school over moordende werktijden in Amazons depots waar de bestellingen voor verzending worden klaargemaakt.
In Dachau zeker.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:18 schreef Ludd het volgende:
Ik heb wel eens verhalen gehoord van iemand die gewerkt heeft bij een Duits distributiecentrum van Amazon, en daar schijnt het er ook echt belachelijk aan toe te gaan.
als ik de BBC documentaire zie heeft men de keus tussen de lange route en 100 pakjes per uur of de korte route met 140 pakjes per uur.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Alsof de magazijnmedewerkers zo verschrikkelijk veel keus hebben
Zelf ontslag nemen is verwijtbare werkloosheid en betekend veelal geen inkomen meer want het recht op uitkering vervalt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:23 schreef spierbal het volgende:
Dan neem je ontslag. Niemand die je dwingt daar te werken.
Als je gewend bent om naar de staat te kijken voor je inkomen betekent het dat inderdaad. Maar je zou natuurlijk ook gewoon eerst ander werk kunnen zoeken en dan pas ontslag nemen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zelf ontslag nemen is verwijtbare werkloosheid en betekend veelal geen inkomen meer want het recht op uitkering vervalt.
Althans, zo is het in Nederland, maar in andere landen gelden ongetwijfeld vergelijkbare strenge voorwaarden.
Uiteraard.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je gewend bent om naar de staat te kijken voor je inkomen betekent het dat inderdaad. Maar je zou natuurlijk ook gewoon eerst ander werk kunnen zoeken en dan pas ontslag nemen.
Je doet net alsof het in het belang is van werkgevers om hun medewerkers als veredelde slaven te behandelen. Maar dat is niet zo.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Uiteraard.
Als de banen voor het oprapen liggen wel ja.
Daarnaast is de natte droom van VNO-NCW en veel VVD-ers dat steeds meer werkgevers de vrijheid krijgen om dergelijke tirannieke praktijken toe te passen op de werkvloer, dus dan heb je - even gechargeerd gesteld - in de nabije toekomst de keuze tussen de ene werkgever met belabberde werkomstandigheden en de andere werkgever met belabberde werkomstandigheden. Schijnvrijheid is het. Een valse keuze.
Zelfs de libertarier kan niet zonder een overheid. In de docu(BBC) zag je dat Amazon veel subsidie ontvangt om de gewenste infra mogelijk te kunnen maken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 18:53 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Het mooie zijn nog wel die libertariers die dan beweren dat dit niet voor gaat komen als er geen overheid meer is.
Lol. Je hoeft niet eens zelf ontslag te nemen. Bij drie strafpunten vlieg je eruit. Die heb je zo als je de docu bekijkt. Daar hoef je niet veel voor te doen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zelf ontslag nemen is verwijtbare werkloosheid en betekend veelal geen inkomen meer want het recht op uitkering vervalt.
Althans, zo is het in Nederland, maar in andere landen gelden ongetwijfeld vergelijkbare strenge voorwaarden.
Je zei zelf dat een bedrijf met 'zachte handschoentjes' niet zo groot wordt natuurlijk.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je doet net alsof het in het belang is van werkgevers om hun medewerkers als veredelde slaven te behandelen. Maar dat is niet zo.
Veeleisend hoeft toch niet meteen onredelijk te zijn?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:52 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Je zei zelf dat een bedrijf met 'zachte handschoentjes' niet zo groot wordt natuurlijk.
Dat lijkt me een verkapte vorm van goedpraten van dergelijke praktijken.
Het is inderdaad niet in het belang van de werkgever. Die kan immers zijn zaak zo oppakken en zich ergens anders gaan vestigen en laat een hoop shit achter. Probleem is dat je met enorme ziektekosten als maatschappij te maken gaat krijgen. Dan worden het achteraf gezien dure spullen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je doet net alsof het in het belang is van werkgevers om hun medewerkers als veredelde slaven te behandelen. Maar dat is niet zo.
Nee klopt, maar de voorbeelden bij Amazon lijken me ver voorbij het begrip "veeleisend".quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veeleisend hoeft toch niet meteen onredelijk te zijn?
Het is een wisselwerking. Mensen willen steeds meer en goedkoper. Dan kan het niet anders dat dit ten koste gaat van de werknemer. Men kan geen geduld opbrengen en tegenslag meer verwerken. Alles moet nu en niets mag fout gaan en dat voor een dubbeltje. De consequenties hiervan worden in de toekomst wel duidelijk.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 21:00 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee klopt, maar de voorbeelden bij Amazon lijken me ver voorbij het begrip "veeleisend".
Wat dit verhaal van Amazon is dat het niet alleen de arbeider die manueel werk doet de pineut is. Ook als kenniswerker kun je zo als trash worden behandeld of zelfs middenmanagement kun je zo worden behandeld.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:46 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Uiteraard.
Als de banen voor het oprapen liggen wel ja.
Daarnaast is de natte droom van VNO-NCW en veel VVD-ers dat steeds meer werkgevers de vrijheid krijgen om dergelijke tirannieke praktijken toe te passen op de werkvloer, dus dan heb je - even gechargeerd gesteld - in de nabije toekomst de keuze tussen de ene werkgever met belabberde werkomstandigheden en de andere werkgever met belabberde werkomstandigheden. Schijnvrijheid is het. Een valse keuze.
Volgens mij wordt ons vooral aangepraat dat mensen meer en goedkoper willen. Op een gegeven moment ga je het nog geloven ook.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 21:09 schreef Cherna het volgende:
[..]
Het is een wisselwerking. Mensen willen steeds meer en goedkoper. Dan kan het niet anders dat dit ten koste gaat van de werknemer. Men kan geen geduld opbrengen en tegenslag meer verwerken. Alles moet nu en niets mag fout gaan en dat voor een dubbeltje. De consequenties hiervan worden in de toekomst wel duidelijk.
Ben je nu die die praktijken van Amazon aan het goedpraten? Dat je inzet verwacht van je werknemers, ala, maar zorg dan op z'n minst voor genoeg pauzes, niet te veel uren achter elkaar en airco als het warm is. Strafpunten geven omdat iemand ziek is slaat natuurlijk ook nergens op.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Veeleisend hoeft toch niet meteen onredelijk te zijn?
als jij zelf niet de eigenschappen hebt voor een onderneming, moet je blij zijn dat andere mensen een plaats voor je hebben.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ha, de neoliberale boerenlullenreflex.
Precies.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 18:56 schreef tong80 het volgende:
[..]
Precies. Voor jou 1000 andere slaven die overwerkt raken.
En knielen voor de baas, uit dankbaarheid. Z'n voetzolen likken, liefst.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 00:15 schreef spierbal het volgende:
als jij zelf niet de eigenschappen hebt voor een onderneming, moet je blij zijn dat andere mensen een plaats voor je hebben.
Ja, 90 miljoen op een omzet van 90 miljard. Dat is gewoon dramatisch slecht voor een bedrijf wat al zo lang bestaat.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 06:58 schreef Struan het volgende:
Het rare is dat Amazon (bijna) nooit winst maakt. Alleen het afgelopen kwartaal schijnen ze een klein winstje gedraaid te hebben.
Dat is volgens mij een grotere zorg voor Amazon.
Overigens is het bij iedere startup zo dat het werkklimaat dramatisch is - en Amazon is een startup die altijd startup is gebleven.
wut???quote:''Bijna iedereen met wie ik werkte, heb ik wel een keer huilend achter het bureau gezien,"
In zo'n distributiecentrum wel, natuurlijk. Het is niet voor niets dat die mensen worden vervangen door machines.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 20:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zou het werkklimaat bij google en facebook ook zo dramatisch geweest zijn dan?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 06:58 schreef Struan het volgende:
Overigens is het bij iedere startup zo dat het werkklimaat dramatisch is - en Amazon is een startup die altijd startup is gebleven.
quote:Op woensdag 19 augustus 2015 06:58 schreef Struan het volgende:
Het rare is dat Amazon (bijna) nooit winst maakt. Alleen het afgelopen kwartaal schijnen ze een klein winstje gedraaid te hebben.
Dat is volgens mij een grotere zorg voor Amazon.
Grote onzin. Amazon investeert alle winst direct terug in het bedrijf. De winst wordt met opzet al jaren op +/- 0 gehouden.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:15 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Ja, 90 miljoen op een omzet van 90 miljard. Dat is gewoon dramatisch slecht voor een bedrijf wat al zo lang bestaat.
Mensen willen inderdaad het goedkoopste, maar als iets niet tegen een goedkopere prijs wordt aangeboden kunnen ze dat ook niet kiezen. Zolang het wordt aangeboden kiezen mensen het, omdat consumenten per definitie niet georganiseerd zijn om iets niet te kiezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 22:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Volgens mij wordt ons vooral aangepraat dat mensen meer en goedkoper willen. Op een gegeven moment ga je het nog geloven ook.
Huilen op het werk is inderdaad absoluut een not done en een signaal dat je direct weg moet.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 07:32 schreef Evertjan het volgende:
[..]
wut???Dat zou toch gelijk een reden om zelf de handdoek in de ring te gooien en je baan op te zeggen dan maar droog brood vreten
'Wil' is niet eens zo relevant. Vooruitgang wordt in het algemeen geboekt door zoveel mogelijk waarde toe te voegen. Aangezien middelen per definitie beperkt zijn, betekent dat vooruitgang direct gekoppeld is aan het efficiënter inzetten van middelen. Je kan dan de vraag stellen of vooruitgang nog noodzakelijk is, dat is bijna een filosofische vraag. Ik zelf vind van wel, stilstand is achteruitgang. M.i. moet je per definitie zoveel mogelijk vooruitgang boeken in het leven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 22:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Volgens mij wordt ons vooral aangepraat dat mensen meer en goedkoper willen. Op een gegeven moment ga je het nog geloven ook.
Toch zit er een kern van waarheid in. Het artikel gaat over het binnenapparaat van Amazon. Grof gezegd zit dat vol met briljante mensen. Briljante mensen kunnen werken waar ze willen. Voor de laaggeschoolde logistiek medewerker gaat dit verhaal uiteraard niet op, maar daar gaat het artikel dan ook niet over.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 19:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ha, de neoliberale boerenlullenreflex.
Er bevinden zich meer mensen op de werkvloer waar het volgens dan jou niet om gaat dan het aantal briljante mensen die zich inderdaad geen zorgen hoeven te maken. Maar de neoliberaal heeft het natuurlijk alleen over de zogenaamde briljante mensen die dan interessant zijn. De rest van de arbeider kan bij het grof vuil. Maar de impact op de gezondheid zal in de toekomst nog wel duidelijk worden, zeker nu je geacht word tot minimaal 67 te werken. Als je mensen al zo jong laat opbranden zie ik mijn geest kruipen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 11:43 schreef TC03 het volgende:
[..]
Toch zit er een kern van waarheid in. Het artikel gaat over het binnenapparaat van Amazon. Grof gezegd zit dat vol met briljante mensen. Briljante mensen kunnen werken waar ze willen. Voor de laaggeschoolde logistiek medewerker gaat dit verhaal uiteraard niet op, maar daar gaat het artikel dan ook niet over.
Aan de ene kant heb je natuurlijk wel de populariteit van de cheap-ass crappy kwaliteitszooi van bijvoorbeeld de Primark maar aan de andere kant betalen mensen steeds meer voor dure craft biertjes van de lokale indy-brouwer en hippe soorten koffie bij moeilijke hippe tentjes. Ik weet het niet zo goed.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 22:02 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Is gewoon gegoochel met de omzet om zo min mogelijk belasting te hoeven afdragen natuurlijk. Zoals TCO3 al opmerkte in dit topic.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:30 schreef Beathoven het volgende:
http://www.cracked.com/ar(...)e-were-dying_p5.html
Amazon draait al kut sinds de oprichting. Jaren met dikke verliezen en jaren op break-even, waarin uitgaven en inkomsten gelijk zijn. Hopend op een gelukje in de toekomst. De fire phone was een dikke flop en de werknemers mogen als ratten aan de slag om de consument nog sneller te bedienen dan gisteren.
Die hippe tentjes, en andere hipster-trends zoals de populariteit van Apple momenteel, is dan ook vooral een status-dingetje van de middenklasse en daarboven.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:36 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Aan de ene kant heb je natuurlijk wel de populariteit van de cheap-ass crappy kwaliteitszooi van bijvoorbeeld de Primark maar aan de andere kant betalen mensen steeds meer voor dure craft biertjes van de lokale indy-brouwer en hippe soorten koffie bij moeilijke hippe tentjes. Ik weet het niet zo goed.
Ik denk niet dat succesvolle bedrijven mega veel problemen hebben met de belasting, anders dan dat ze constructies vinden om zo weinig mogelijk af te dragen. Maar dat kan ook wel met het maken van winst. Anders zou het vele anderen weerhouden om niet zo winstgevend en succesvol te worden als Apple, Google en MS. De filosofie van de CEO zit Amazon in de weg.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Is gewoon gegoochel met de omzet om zo min mogelijk belasting te hoeven afdragen natuurlijk. Zoals TCO3 al opmerkte in dit topic.
Free shipping is natuurlijk geen doodgeboren ideetje. Sterker nog, dat is wat de consument echt wil. Logisch dat je geld lekt op dat gebied. Ouderwetse business sense zou voorschrijven dat je geld gaat vragen voor het bezorgen om de kosten te drukken, maar dan loopt de consument naar de eerste de beste die het wel gratis aan kan bieden.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:54 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik denk niet dat succesvolle bedrijven mega veel problemen hebben met de belasting, anders dan dat ze constructies vinden om zo weinig mogelijk af te dragen. Maar dat kan ook wel met het maken van winst. Anders zou het vele anderen weerhouden om niet zo winstgevend en succesvol te worden als Apple, Google en MS. De filosofie van de CEO zit Amazon in de weg.
Exhibit B for Amazon: their "free cash flow," which currently sits at $2 billion a year. That sounds downright impressive, until you realize what free cash flow is: paying people on time. And that's all! Customers pay Amazon, Amazon pays their suppliers, and everybody's happy. You might recognize this circle of dead presidents as Decent Business 101. Amazon, on the other hand, sees it as irrefutable proof that they're successful as fuck.
Except they're not successful. The whole point of business is to make money and keep it -- Amazon's mastered the former, but shits the bed with the latter. They make gobs of sales ($89 billion in 2014 alone), but expenses eat most of that up. When they get real bored, they spend yet more money on stillborn ideas like the Fire smartphone, or money-sucking ideas like free shipping and Amazon Prime, aka free shipping.
De consument zou ook wel geld willen ontvangen. Het probleem is dat het op een soort communistisch bedrijf lijkt die de consument zoveel mogelijk wil pleasen en daar continu z'n eigen voortbestaan voor op 't spel zet. Op zich niets mis mee De CEO lijkt een middenklasse bestaan te leiden, iets wat ik ook toejuich. Maar in zo'n ideaalbeeld past het niet dat werknemers meer dan dubbele weken maken, worden uitgebuit en kort gehouden worden bij kritiek naar buiten. Dan is dat ideaalbeeld van dat alles in balans is allang weer van tafel.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:59 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Free shipping is natuurlijk geen doodgeboren ideetje. Sterker nog, dat is wat de consument echt wil. Logisch dat je geld lekt op dat gebied. Ouderwetse business sense zou voorschrijven dat je geld gaat vragen voor het bezorgen om de kosten te drukken, maar dan loopt de consument naar de eerste de beste die het wel gratis aan kan bieden.
Ik vind dat wat gemakkelijk.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:38 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Is gewoon gegoochel met de omzet om zo min mogelijk belasting te hoeven afdragen natuurlijk. Zoals TCO3 al opmerkte in dit topic.
Volgens mij snap je het niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:23 schreef Struan het volgende:
[..]
Ik vind dat wat gemakkelijk.
Een bedrijf draait pas goed, als er winst wordt gemaakt. Dan kun je nog zo veel investeren en nog zo veel groei behalen, zo lang er geen winst wordt gemaakt, staat een bedrijf op losse schroeven.
Heb je ook iets van een bron..quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij snap je het niet.
Punt is dus dat er wel degelijk exhorbitante winst wordt gemaakt, maar dat deze via allerlei administratieve en boekhoudkundige trucs op papier zo goed als nihil wordt gemaakt waardoor ze slechts weinig belasting hoeven af te dragen.
Bijvoorbeeld door het zoveel mogelijk in rekening brengen van allerlei (fictieve) kosten aan zichzelf (bijvoorbeeld dochterondernemingen of filialen die "merkenrecht" moeten afdragen aan het hoofdkantoor), wat uiteraard van de winst afgaat, maar binnen hetzelfde concern blijft en op die manier weggesluisd kan worden. Geld gaat derhalve in een cirkeltje binnen hetzelfde concern, maar daardoor wordt er op papier minder winst gemaakt.
Niet wat betreft Amazon, maar het is een algemeen bekende methode om belastingen te ontwijken bij multinationals.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:39 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Heb je ook iets van een bron..
Meer een gedachtenkronkel dan een feit dus.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet wat betreft Amazon, maar het is een algemeen bekende methode om belastingen te ontwijken bij multinationals.
Maar dan zou er ergens ander wel een entiteit die verbonden is met amazon moeten zijn waar de winsten wel terecht komen en daar hebben we in tegenstelling tot bijvoorbeeld apple en starbucks nog niets over vernomen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:40 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet wat betreft Amazon, maar het is een algemeen bekende methode om belastingen te ontwijken bij multinationals.
Nee hoor, er zijn talloze artikelen over te vinden.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Meer een gedachtenkronkel dan een feit dus.
Je bazelt, Ik vroeg of je een bron had voor dat praatje van je over dochterondernemingen icm het wegwerken van winst om de belasting te ontduiken. Die heb je niet "maar het is algemeen bekend dat het zo gaat met diverse ondernemingen". Dat is niet hoe de wereld werkt he, dat bedrijf X dit doet heeft niets met bedrijf Y te maken. Als je zulke beweringen doet wil ik ook zien waar je het weghaalt, anders dan uit de duim.quote:
Apart, dat het ineens van 'geen bron' naar talloze artikelen gaat.quote:er zijn talloze artikelen over te vinden.
Weet jij wat dan wel het issue is met de belastingontduiking in die bron? Ontdoken omzetbelasting ofzo? Of toch ontdoken winstbelasting via een andere constructie?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:53 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Je bazelt, Ik vroeg of je een bron had voor dat praatje van je over dochterondernemingen icm belasting-ontduiking. Die heb je niet "maar het is algemeen bekend dat het zo gaat met diverse ondernemingen". Dat is niet hoe de wereld werkt he.
[..]
Apart, dat het ineens van 'geen bron' naar talloze artikelen gaat.
Over belastingontduiking door multinationals waaronder Amazon is inderdaad het e.e.a. te vinden. Dat had ik een paar posts eerder al genoemd. Maar niet over het feit dat men de volledige winst wegwerkt in dochterondernemingen. Daar vermelden je bronnen ook niets over trouwens.
Apple ontdook deels de belasting in Ierland, google deed het.. maar Apple en Google maken dikke winst en betalen hun werknemers beter onder betere condities. Deze bedrijven draaien niet break-even omdat het voordeliger is voor de belasting. Dus waaruit blijkt dat Amazon daar meer voordeel van heeft en waaruit blijkt dat men dat trucje toepast wat hij zo mooi omschreef. Ik heb het nergens gelezen, behalve in de aanname die hij als feit presenteert.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:56 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Weet jij wat dan wel het issue is met de belastingontduiking in die bron? Ontdoken omzetbelasting ofzo? Of toch ontdoken winstbelasting via een andere constructie?
Dan moeten daar toch wel gepubliceerde onderzoeken van te vinden zijn en niemand die dit vind bij een bedrijf dat 90 miljard jaaromzet draait.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Het punt was - en dat blijft staan - dat het bedrijf wel degelijk forse winst maakt - maar het op papier laag houdt ivm belastingvoordelen.
fictieve verhaaltjes verzinnen over nieuwsberichten ook.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 15:57 schreef Tomatenboer het volgende:
Ach, muggenziften en vliegen afvangen doe je maar ergens anders.
Jouw citaat:quote:Ik heb nergens gezegd dat Amazon de volledige winst wegsluist via dochterondernemingen.
Het is ook een feit dat CEO's zichzelf verrijken, dan zal dat bij Amazon ook wel het geval zijn. Niet dus. Dikke onzin op basis van lucht.quote:Maar het is wel een feit dat de meeste belastingontwijking op die manier werkt, en dat zal ongetwijfeld ook bij Amazon het geval zijn.
geen bron, geen punt..quote:Het punt was - en dat blijft staan - dat het bedrijf wel degelijk forse winst maakt - maar het op papier laag houdt ivm belastingvoordelen.
Nou ja, blijkbaar hebben ze wel honderden miljoenen ontdoken. Of zijn daar in ieder geval sterke aanwijzingen voor. Dus waarop hebben ze dat dan ontdoken?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:00 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Apple ontdook deels de belasting in Ierland, google deed het.. maar Apple en Google maken dikke winst en betalen hun werknemers beter onder betere condities. Deze bedrijven draaien niet break-even omdat het voordeliger is voor de belasting. Dus waaruit blijkt dat Amazon daar meer voordeel van heeft en waaruit blijkt dat men dat trucje toepast wat hij zo mooi omschreef. Ik heb het nergens gelezen, behalve in de aanname die hij als feit presenteert.
Het is me wel bekend dat multinationals diverse belastingvoordelen nastreven door zogenaamde loopholes, iets wat tussen legaliteit en illegaliteit zit, dat noemde ik al voor hij er over begon. Waar deze winst blijft is de vraag, niemand die tot nu toe het huishoudboekje van Amazon erbij kan toveren. Amazon zou deze winst wellicht in eigen zak kunnen steken om vervolgens weer die puur verliesgevende stunts als free-shipping voor de hele wereld uit de hoge hoed te toveren en zo weer op 0 uit te komen. Dat ze dat laatste toepassen is een feit, dat moet ergens vanaf. En dat deze consument-pleasende trucs die bergen met geld kosten van de winst afgaan, dat staat in de bronnen die het artikel dat ik deelde in zich had.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:19 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Nou ja, blijkbaar hebben ze wel honderden miljoenen ontdoken. Of zijn daar in ieder geval sterke aanwijzingen voor. Dus waarop hebben ze dat dan ontdoken?
Nee joh, dan begrijp je mij verkeerd hoor, als je denkt dat ik dat bedoelde.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:32 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar waar hij op doelde ligt veel verder van de realiteit en zou betekenen dat Amazon volledig illegaal opereert door geld te verduisteren via dochterondernemingen, in dat geval zou het zo snel mogelijk voor de rechter liggen. En als dat met geen enkele note kan worden aangetoond dan is dat niets meer dan een gedachtenkronkel.
Welke dochterondernemingen bezit Amazon eigenlijk?quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:35 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Nee joh, dan begrijp je mij verkeerd hoor, als je denkt dat ik dat bedoelde.
Een veel voorkomende belastingtruc is echter om eventuele omzetten en winsten weg te laten vloeien via dochterondernemingen. Dit gebeurd via constructies als bijvoorbeeld het afdragen van "rechten" aan andere vestigingen in landen met een voordeligere belastingregime.
Dit is volledig legaal, en dat is niet illegaal en dus ook niets duisters aan. Het wordt ook wijdverbrijd toegepast. Het is laatst ook nog op televisie geweest overigens, al weet ik niet meer welk progamma dit ook alweer was.
Wellicht is het woord 'dochterondernemingen' wat verkeerd gekozen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Maar dan heb je een holding constructie nodig.
Welke dochterondernemingen bezit Amazon eigenlijk?
Pfffff. Google en je komt er genoeg tegen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:45 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Welke dochterondernemingen bezit Amazon eigenlijk?
Een paar gegevensquote:Op woensdag 19 augustus 2015 16:48 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Wellicht is het woord 'dochterondernemingen' wat verkeerd gekozen.
Het kan ook gewoon om Amazon vestigingen in andere landen gaan, welke op papier als 'hoofdvestiging' worden geregistreerd bijvoorbeeld.
Hoe de vork bij Amazon exact in de steel zit kan vrijwel niemand achterhalen inderdaad, maar dat ze via allerlei constructies werken met een netwerk van diverse vestigingen is wel duidelijk, en als je werkelijk denkt dat ze op een immense omzet (vrijwel) geen winst behalen dan ben je echt naief wat mij betreft.
Al is het mij ook bekend dat Amazon veel herinvesteert hoor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |