abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 augustus 2015 @ 22:08:16 #201
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_155540662
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:05 schreef ingee het volgende:

[..]

Oke, vat jij het zo op!
Nou, ik vraag me wel af hoe de meningen zouden zijn als er geen kinderopvangtoeslag zou zijn....
Of de "bemoeienis" van oma dan ook zo storend zou worden bevonden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_155540818
Ik wil hier eigenlijk inhoudelijk reageren maar de toon van de meesten in dit topic vind ik heel vervelend. Jammer!
pi_155541002
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:08 schreef Leandra het volgende:

[..]

Nou, ik vraag me wel af hoe de meningen zouden zijn als er geen kinderopvangtoeslag zou zijn....
Of de "bemoeienis" van oma dan ook zo storend zou worden bevonden.
Nee dat denk ik niet. Of misschien minder als storend geuit.
Off topic geneuzel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik weet ook niet hoeveel ik zou werken zonder KOT trouwens en of er dan onbetaalde opvang nodig zou zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door ingee op 25-08-2015 22:23:39 ]
pi_155542253
Ik moest even diep nadenken wat KOT nou betekent :')

Het financiële component dat hier nu al meerdere malen is genoemd is heeft voor ons geen invloed gehad op de keuze :)

Door al het commentaar hier heb ik wel goed nagedacht over wat ik nu precies vervelend vind. Dat is vooral het ongevraagd de was doen en het commentaar op ons huis/huishouden. Valt dus best wel mee :')
pi_155545943
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 22:11 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik wil hier eigenlijk inhoudelijk reageren maar de toon van de meesten in dit topic vind ik heel vervelend. Jammer!
Ik vind jouw toon heel naar. Lekker verheven doen.

Zeg dan gewoon helemaal niets.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2015 00:31:32 ]
pi_155546402
quote:
1s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 00:30 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik vind jouw toon heel naar. Lekker verheven doen.

Zeg dan gewoon helemaal niets.
:*
  woensdag 26 augustus 2015 @ 07:58:24 #207
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_155549223
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 21:10 schreef Deshain het volgende:

[..]

Echt? Komt op mij niet echt realistisch over namelijk. Het is imo meer dat het plezier ruimschoots opweegt tegen het ongemak als alles in goede harmonie gaat.

Het is sowieso een gunst want scheelt hard in de koopkracht van de ouders als ze 1-2 dagen extra kunnen werken/geen kdv hoeven te betalen. Snap eigenlijk sowieso niet dat mensen zich afhankelijk laten zijn van dit soort oplossingen, kan je het niet betalen dan neem je geen kinderen...
Soms veranderen situaties.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  woensdag 26 augustus 2015 @ 14:54:59 #208
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_155559682
Voor ons was het financiële voordeel niet de belangrijkste reden om voor deze constructie te kiezen (1 opa & oma dag/middag per week, de ene week mijn ouders, de andere week mijn schoonmoeder). Maar het was wel een heel fijne bijkomstigheid, want zo'n extra dag KDV voor 2 kinderen kost heel wat, zelfs als je de toeslag meerekent.

Gelukkig is het hier altijd prima gegaan, maar ze doen 't elk op hun eigen manier en dat is prima. De een heeft enkel oog voor de kinderen en is er volledig voor hen, de ander vindt het wel fijn om een was te draaien of een keer een stofzuiger te pakken als dat nodig is, en kookt nog voor ons ook. Ik vind het allebei prima.

Ze moeten er een best eind voor reizen allemaal, dus ik ben ontzettend dankbaar dat ze het al die jaren hebben willen doen (dit jaar voor 't eerst alleen mijn schoonmoeder, voor mijn ouders werd het te zwaar, dat reizen).

Ze hebben echt een band met de kinderen opgebouwd, en die gaan ook graag bij hen logeren af en toe. Dus ik vind het zeker een aanrader! Alleen moet je wel echt duidelijk zijn over dingen die je niet wil, en aan de andere kant ook ruimte kunnen geven om hen het op hun eigen manier te laten doen (en soms wat dingen accepteren die je zelf anders zou doen, afhankelijk van hoe zwaar dingen voor je wegen). Pick your battles, dat geldt ook hier.
in de haak.
pi_155569257
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 augustus 2015 16:24 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Oneens. De ouders stellen zich hier afhankelijk op van de grootouders. Meestal werkt het zo dat de afhankelijken zich moeten aanpassen of de situatie in de toekomst moeten voorkomen indien mogelijk.
Oh, ik wil mijn kind ook best wegbrengen naar de kdv hoor, maar zij gaat graag op willen passen.Dat is prima, maar zodra ik merk dat mijn kind ontregeld thuis komt (ik hecht wel waarde in ritme en regelmaat in een kinderleven) dan is dat klaar en gaat m'n kind ergens anders heen.

Al doe je het als oma/opa alleen maar uit respect voor de manier waarop jouw kind zijn/haar kind opvoedt. Daar kun je het of niet mee eens zijn, maar het is niet jouw kind en die tijd die je er mee doorbrengt is ook echt niet verplicht vanuit de ouders.

Maargoed, als er verder geen draagvlak is, snap ik je punt wellicht iets meer (al ben ik het er dan nog steeds niet mee eens. Het gaat om ritme regelmaat van een kind en dat staat gewoon voorop ongeacht jouw wensen of mening als opa of oma), maar het is geen dienst verder. Zat mensen die wel respect hebben voor mijn opvoedwijze en ook graag op zouden passen (maargoed, ik dump mijn kind uiteraard niet aan een ieder die zich aanbied).

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-08-2015 20:05:29 ]
pi_155575268
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 20:02 schreef Myrr het volgende:

[..]

Oh, ik wil mijn kind ook best wegbrengen naar de kdv hoor, maar zij gaat graag op willen passen.Dat is prima, maar zodra ik merk dat mijn kind ontregeld thuis komt (ik hecht wel waarde in ritme en regelmaat in een kinderleven) dan is dat klaar en gaat m'n kind ergens anders heen.

Nee das lekker regelmatig...

Verder is het natuurlijk wel gewoon een gunst / dienst van de grootouders. Zo bizar dat een hoop ouders dat niet zien. Dat ze er plezier in scheppen wil nog niet zeggen dat het geen gunst / hulp is.
pi_155576535
Volgens mij zegt hier niemand dat ze het niet waarderen dat de grootouders op willen passen. Als je dat dan een dienst of gunst wil noemen, prima. Maar dienst/gunst betekent in mijn optiek niet dat je je volledige zeggenschap over je kind/huis moet opgeven.

Misschien is het gevoelsmatig ook wel heel anders als de financiële aspecten wel spelen. Al vraag ik me af in hoeveel gevallen dat nu echt zo is; met weinig inkomen krijg je toch ook heel veel kot?
pi_155577583
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 14:54 schreef trui het volgende:
Voor ons was het financiële voordeel niet de belangrijkste reden om voor deze constructie te kiezen (1 opa & oma dag/middag per week, de ene week mijn ouders, de andere week mijn schoonmoeder). Maar het was wel een heel fijne bijkomstigheid, want zo'n extra dag KDV voor 2 kinderen kost heel wat, zelfs als je de toeslag meerekent.

Gelukkig is het hier altijd prima gegaan, maar ze doen 't elk op hun eigen manier en dat is prima. De een heeft enkel oog voor de kinderen en is er volledig voor hen, de ander vindt het wel fijn om een was te draaien of een keer een stofzuiger te pakken als dat nodig is, en kookt nog voor ons ook. Ik vind het allebei prima.

Ze moeten er een best eind voor reizen allemaal, dus ik ben ontzettend dankbaar dat ze het al die jaren hebben willen doen (dit jaar voor 't eerst alleen mijn schoonmoeder, voor mijn ouders werd het te zwaar, dat reizen).

Ze hebben echt een band met de kinderen opgebouwd, en die gaan ook graag bij hen logeren af en toe. Dus ik vind het zeker een aanrader! Alleen moet je wel echt duidelijk zijn over dingen die je niet wil, en aan de andere kant ook ruimte kunnen geven om hen het op hun eigen manier te laten doen (en soms wat dingen accepteren die je zelf anders zou doen, afhankelijk van hoe zwaar dingen voor je wegen). Pick your battles, dat geldt ook hier.
Dit ja :Y
wij hebben de grootouders redelijk wat nodig gehad voor oppassen. Ondanks dat we een gastouder hadden. Had alles te maken met mijn onregelmatige werktijden en t feit dat k vaak (onbetaald) 40-60 uur pw maakte. Dus in die zin waren we wel echt afhankelijk van hen en was het van hun uit echt een dienst of goodwill.
Ik heb zelf dan ook nooit zo'n probleem gemaakt van bijvoorbeeld eten enzo. Ik vond het altijd fijn als de afwas gedaan was of de boel was een beetje aan kant of de boodschappen waren gedaan ofzo.
De grens ligt voor mij persoonlijk wel bij de was. Dat wil en wilde ik gewoon echt niet. Het voelt als zo'n enorme en ongemakkelijke inbreuk op mn privacy. En ik weet dat dit meer over mij zegt dan over hen, maar toch. Ik hou mij wel het recht voor om, ondanks gunst van hun kant enz, toch niet alles okay te vinden. Dus dat hebben we gewoon besproken nadat t een paar keer voorviel, no laundry. Doe dan maar de ramen, de tuin noem maar op als je per se iets wilt doen, maar niet de was. Worked for us.

Ik ben wel altijd blij geweest dat we geen structurele oppas hebben gedaan vanwege de wederzijdse verplichtingen en verwachtingen enzo die het schept. Ook al genieten de ouders erg van de kleinkinderen. De band met alle opa's en oma's is prima, ook al doet de een behoorlijk meer moeite om langs te komen of op te passen als we het (vrijblijvend!) vragen dan de ander.
:)
pi_155579910
Ik heb jaren op mijn kleinkinderen gepast nu in de leeftijd van 15 .11.12 en 3 jaar.
De jongste heb ik een keer per week bij ons thuis,en met de opvoeding liggen wij op een lijn.
In december gaat hij naar school wat zal ik het mannetje missen :Y maar heb nog wel de oppas met de vakantie en tussendoor een dagje.
Op mij kleindochter van 15 pas ik niet meer echt op maar zij slaap hier regelmatig omdat haar school in ons dorp ligt.
TS maak je moeder duidelijk geen was draaien (dat doe je zelf) en geen commentaar leveren op jullie huishouding.
  donderdag 27 augustus 2015 @ 08:17:59 #214
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_155581796
quote:
7s.gif Op woensdag 26 augustus 2015 22:51 schreef Fazzoletti het volgende:
Volgens mij zegt hier niemand dat ze het niet waarderen dat de grootouders op willen passen. Als je dat dan een dienst of gunst wil noemen, prima. Maar dienst/gunst betekent in mijn optiek niet dat je je volledige zeggenschap over je kind/huis moet opgeven.
Tot op zekere hoogte werkt het natuurlijk wel zo. Als je opa&oma laat oppassen in je eigen huis op je eigen kinderen, moet je er vanuit gaan dat niet alles 100% zal gaan zoals je het zelf altijd doet. Of dat zou goed zou zijn of niet, dat terzijde.
Je stelt je huis en kind volledig onder de verantwoordelijkheid van hen, en dat betekent niet alleen de lasten, maar ook sommige van lusten.

quote:
Misschien is het gevoelsmatig ook wel heel anders als de financiële aspecten wel spelen. Al vraag ik me af in hoeveel gevallen dat nu echt zo is; met weinig inkomen krijg je toch ook heel veel kot?
Het is vaak ook niet een vraag van het kunnen betalen, maar het willen betalen.
Wil je dat een groot deel van je tweede inkomen gaat naar de dienst die het mogelijk maakt dat je dat tweede inkomen krijgt.

Als ik naar onze situatie kijk, mijn en haar ouders vinden het leuk om op te passen en het zonde dat wij geld uitgeven aan de gastouder als zij het ook kunnen doen.
Gevolg is wel dat ik ze weg moet brengen (resp. 10 km en 60 km van huis), waar de gastouder twee straten verderop woont. Het zij zo.
En de ouders doen het op hun eigen manier. Sommige dingen moet je ook gewoon niet willen weten.

[ Bericht 11% gewijzigd door avotar op 27-08-2015 08:25:40 ]
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_155581912
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2015 08:17 schreef avotar het volgende:

[..]

Tot op zekere hoogte werkt het natuurlijk wel zo. Als je opa&oma laat oppassen in je eigen huis op je eigen kinderen, moet je er vanuit gaan dat niet alles 100% zal gaan zoals je het zelf altijd doet. Of dat zou goed zou zijn of niet, dat terzijde.
Je stelt je huis en kind volledig onder de verantwoordelijkheid van hen, en dat betekent niet alleen de lasten, maar ook sommige van lusten.
Je zegt het zelf al 'tot op zekere hoogte' :) . De uiteindelijke verantwoordelijkheid ligt bij de ouders dus die hebben wel degenlijk zeggenschap over het wel en wee. Natuurlijk zal niet alles 100% hetzelfde gaan, dat is het probleem ook niet. (in mijn geval dan ;) )

quote:
Het is vaak ook niet een vraag van het kunnen betalen, maar het willen betalen.
Wil je dat een groot deel van je tweede inkomen gaat naar de dienst die het mogelijk maakt dat je dat tweede inkomen krijgt.
In mijn geval gaat dit niet op, mijn salaris is vele malen hoger dat dan ik kwijt ben aan kdv. Komt denk ook omdat mijn partner ook zorgt, we hebben dus allebei een beetje ingeleverd in salaris.
pi_155585848
Ik werk onregelmatige diensten in de zorg. Mijn ouders passen bij ons thuis op.Als ik avonddienst heb staat het eten op tafel als mijn man thuis komt van zijn werk .Mijn moeder doet de was, lapt ramen, maakt schoon.Mijn vader doet boodschappen of de tuin. Ik vind het heerlijk, ben er ook erg dankbaar voor. Ze zeurt wel eens over mijn huishoud skills maar dat gaat mijn ene oor in andere oor weer uit. Het blijft mijn huis.
  maandag 31 augustus 2015 @ 15:55:50 #217
447919 Ilvtbmm
Smile because it happened
pi_155707169
Heb er slechte ervaringen mee. De kleine uiteindelijk maar naar kdv gebracht met de smoes dat dat beter is voor haar ontwikkeling als ze met andere kindjes kan spelen.
The natural state of motherhood is unselfishness. When you become a mother, you are no longer the center of your own universe. You relinquish that position to your children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')