Naar: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)taleb-damiaan-denys/quote:Ahmed Aboutaleb (in de uitzending op 26 juli)
De burgemeester van Rotterdam (Beni Sidel, Marokko, 1961) groeide op als zoon van een imam in het Rifgebergte. In 1976 kwam hij als vijftienjarige met zijn moeder en broers naar Nederland. Hij voltooide de HTS en werd verslaggever voor Veronica, NOS Radio en RTL Nieuws. In 2003 sloot hij zich aan bij de PvdA, in 2004 werd hij wethouder in Amsterdam.
Aboutaleb kreeg landelijke bekendheid door na de moord op Theo van Gogh ferme taal uit te slaan jegens moslimextremisten en zich tegelijk als bindend figuur op te werpen. In 2007 werd hij staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en begin 2009 werd hij burgemeester van Rotterdam. Aboutaleb is liefhebber van de Arabische poëzie, hij vertaalde werk van de Syrische dichter Adonís.
Peter Buwalda (in de uitzending op 2 augustus)
Met zijn debuutroman Bonita Avenue schreef schrijver Buwalda (Brussel, 1971) vijf jaar geleden meteen een bestseller (300.000 exemplaren) die in The New York Times geroemd werd als 'dazzling'. Vorig jaar verscheen Suzy vindt van niet, een bundeling van zijn Volkskrant-columns. Over Zomergasten zei hij twee jaar geleden in Het Parool:
"Ik kijk trouw. En dat geouwehoer de dag erna vind ik ook heerlijk. Ik vind het leuk dat het zo'n instituut is, een instituut van intellectuele folklore."
Simone van Saarloos (in de uitzending op 9 augustus)
De 25-jarige columniste van nrc.next (Summit, New Jersey, 1990) is de jongste Zomergast ooit. Zij is half zo jong als de andere gasten; allen veertigers en vijftigers. Van Saarloos studeerde filosofie en literatuurwetenschappen in Amsterdam en New York. In 2013 schreef zij haar feministische credo in Vrij Nederland: "Wij zijn ons brein, stelt Swaab. Bullshit, zegt Simone: ik ben mijn borsten, ik ben mijn blonde haar." En:
"Mijn feminisme gaat dan ook niet over slachtoffers versus heersers, maar over de bewustwording van het normenspel waarin we verkeren."
Adriaan Geuze (in de uitzending op 16 augustus)
De landschapsarchitect (Dordrecht, 1960) ontwierp met zijn bureau West 8 het Rotterdamse Schouwburgplein, het schelpenstrand van de Oosterscheldekering, de beplanting van Schiphol, en 'Happy Isles' - nieuwe eilanden voor de Hollandse en Zeeuwse kust die tot zijn verdriet alleen op papier bestaan. Geuze richtte West 8 op in 1987, samen met Paul van Beek. Hij was gastdocent op Harvard University (1994-2007), is sinds 2012 bijzonder hoogleraar Landschapsarchitectuur aan de universiteit van Wageningen en behoort sinds dit jaar tot de vijfendertig leden van de Akademie voor Kunsten - een gremium van belangrijke kunstenaars. Geuze windt zich op over het ongeleid dichtslibben van Nederland:
"Sinds de wederopbouw leven we in een land zonder toekomstvisie. Iedereen kan een geluidswal eisen. Er is geen plan."
Annejet van der Zijl (in de uitzending op 23 augustus)
De historica en biografe (Leeuwarden, 1962) begon in 1990 als journalist bij het weekblad Haagse Post. In 1998 debuteerde ze met Jagtlust, over de Gooische buitenplaats van dichteres Fritzi ten Harmsen van der Beek, die in de jaren vijftig en zestig een toevluchtsoord werd voor onstuimige schrijvers en kunstenaars. Ze brak door met Anna (2002), de biografie van schrijfster Annie M.G. Schmidt, die werd bewerkt tot tv-serie. Ook de bestseller Sonny Boy (2004, trailer hier) werd verfilmd, over de vooroorlogse liefde tussen een dwarse Hollandse en een Surinamer.
In 2010 promoveerde zij op de jonge jaren van prins Bernhard. Vorig jaar verscheen haar biografie van de 19de-eeuwse bierbrouwer Gerard Heineken.
Damiaan Denys (in de uitzending op 30 augustus)
De psychiater en filosoof (Wevelgem, Vlaanderen, 1965) is afdelingshoofd psychiatrie van het AMC en hoogleraar Psychiatrie aan de UvA. Hij promoveerde in 2004 aan de Universiteit Utrecht op dwangstoornissen, zijn specialisme. Denys zoekt in de psychiatrie de grens op met de neurologie. Hij is vooral befaamd door zijn experimenten met diepe hersenstimulatie (het gericht prikkelen van de hersenen met elektroden) bij dwangstoornis, depressie en verslaving.
Verder maakt Denys psychiatrisch theater. Met de voorstelling Wat is angst? (2012) stond hij onder meer op Lowlands. Begin dit jaar maakte hij een update: De wolf en de goudvis.
quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:16 schreef Deckard het volgende:
Dit was een rukgast met flutfragmenten.
Heerlijk inderdaad. Ik heb het begin gemist en het midden maar half meegekregen, maar het was "a man on a mission". Ik heb genoten van zijn betoog.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:12 schreef Ryon het volgende:
Goede aflevering
(A) duidelijk pleidooi voor het nut en belang van ruimtelijke ordening juristen en planologen. Wellicht niet bedoeld, kwam toch goed naar voren,
(B) bevestiging dat ingenieurs toch echt wereldvreemde autisten zijn. Waarschijnlijk ook niet bedoeld, maar toch.
En het belangrijkste:
(C) veel mooie fragmenten van de grootsheid en schoonheid van de menselijke invloed op de natuurl en ruimtelijke indeling. Toppertje dit.
Veel problemen aankaarten en nauwelijks oplossingen geven.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Heerlijk inderdaad. Ik heb het begin gemist en het midden maar half meegekregen, maar het was "a man on a mission". Ik heb genoten van zijn betoog.
Hij is anders vaak genoeg onderuit gehaald met zijn 'betoog'quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Heerlijk inderdaad. Ik heb het begin gemist en het midden maar half meegekregen, maar het was "a man on a mission". Ik heb genoten van zijn betoog.
Probleem benoemen is niet zo lastig, maar met oplossingen kwam hij niet.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:18 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Heerlijk inderdaad. Ik heb het begin gemist en het midden maar half meegekregen, maar het was "a man on a mission". Ik heb genoten van zijn betoog.
#Teamtongquote:Op zondag 16 augustus 2015 23:20 schreef tong80 het volgende:
Volgens mij moest ik het nieuwe topic openen.
Na 30 seconden wordt men tegenwoordig ongeduldig.
Hij benoemde de problemen heel erg precies, iemand die de vinger echt op de zere plek legt. Dat is een veel grotere verdienste dan wat fictieve oplossingen formuleren.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:19 schreef opperkleurder het volgende:
[..]
Probleem benoemen is niet zo lastig, maar met oplossingen kwam hij niet.
Ik ging wel stuk om die dolfijnen.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:25 schreef tong80 het volgende:
Iemand nog moeten lachen ? Een leuk TV-fragment van vroeger gezien ?
Komt ie met Joris Ivens aangescheten.
Wat een gelul in de vierkante kilometer.
Welke zere plekquote:Op zondag 16 augustus 2015 23:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij benoemde de problemen heel erg precies, iemand die de vinger echt op de zere plek legt. Dat is een veel grotere verdienste dan wat fictieve oplossingen formuleren.
Een goede Zomergastenpresentator laat zich overvleugelen als zijn gast dat wil.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:21 schreef pfaf het volgende:
Top aflevering! Schitterende man met zinnige teksten. Jammer dat Wilfried weer op een andere golflengte zat. Maar soit.
Was mooi idd.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:26 schreef ForzaMilan het volgende:
[..]
Ik ging wel stuk om die dolfijnen.
Machotequote:Op zondag 16 augustus 2015 23:28 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat is dit voor iets raars?
Gast in een zeer kort sportbroekje die staat te "stierenvechten" met een stijve lul.
Het ging niet om de troosteloze loodsen en industrieterreinen. Meer om de Ikeas, Hornbachs en McDonalds enzo.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:32 schreef livelink het volgende:
Gesprek tussen Wilfried en Adriaan was moeizaam, dat klopt. Maar ik vond het verhaal van Adriaan wel boeiend op zich. Ik heb me niet verveeld. Wilfried had er wat mij betreft niet eens bij hoeven te zijn.
De verbazing over de snelwegvervuiling vond ik wel het mooiste. Vooral ook omdat ik dat stiekem wel mooi vind, juist. Die troosteloze loodsen en vervallen industrieterreinen langs snelwegen en spoor vind ik altijd mooi om naar te kijken.
De keuzefilm hoeft van mij weer niet. Ik hoop nog een keer op een keuzefilm waarbij ik meteen het gevoel heb dat ik hem wil zien.
Ja, maar die passen in dat geheel.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:34 schreef ForzaMilan het volgende:
[..]
Het ging niet om de troosteloze loodsen en industrieterreinen. Meer om de Ikeas, Hornbachs en McDonalds enzo.
Interstellar maakte eigenlijk best wel wat indruk op me. Er zijn genoeg kritische kanttekeningen te maken, maar je houdt dan toch echt nog n verdomd vermakelijke film - met indrukwekkend acteerwerk, mooie beelden en n meeslepend verhaal - over.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:11 schreef ForzaMilan het volgende:
Er zijn zooooooooveel films op IMDB die een kutscore krijgen maar harstikke goed zijn.
En dan krijgt Interstellar een 8,7 terwijl het een waardeloze film is.
Italiaans is mooier idd.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat is Spaans toch eigenlijk een lelijke taal
"Als je de vraag maar duidelijk genoeg formuleert, komt er altijd wel iemand met een oplossing"quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:25 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hij benoemde de problemen heel erg precies, iemand die de vinger echt op de zere plek legt. Dat is een veel grotere verdienste dan wat fictieve oplossingen formuleren.
Wilfried stuurt altijd maar naar "de man/vrouw achter het verhaal" ipv door te vragen naar het verhaal/de ideeen. Met z'n psychologie van de koude grond...quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een goede Zomergastenpresentator laat zich overvleugelen als zijn gast dat wil.
Nee. En de uitspraak in Spanje (of laten we zeggen in deze film) is heel anders dan in het grootste deel van Latijns-Amerika.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:38 schreef J0kkebr0k het volgende:
Wat is Spaans toch eigenlijk een lelijke taal
Dat is waar ja. Spaanse tongval klinkt anders.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:58 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Nee. En de uitspraak in Spanje (of laten we zeggen in deze film) is heel anders dan in het grootste deel van Latijns-Amerika.
In Spanje praten ze Spaans.. In Latijns Amerika spreken ze ouderwets Spaans van zeg de 17 eeuw.. Zoals de Belgen Nederlands spreken ...quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:58 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Nee. En de uitspraak in Spanje (of laten we zeggen in deze film) is heel anders dan in het grootste deel van Latijns-Amerika.
Machos zijn hetquote:Op maandag 17 augustus 2015 00:03 schreef ForzaMilan het volgende:
Moet zeggen, keuzefilm is wel leuk tot nu toe.
quote:Op zondag 16 augustus 2015 21:46 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Hetzelfde. Mooi om te zien inderdaad.Er zijn vele interessante documentaires over dolfijnen.
Ben het eigenlijk wel eens met Ryon dat hij toch wat overdrijft met dat ingenieurs als nuttige groepsdieren. Ik denk dat de meeste mensen wel nuttig zijn voor de groep, ongeacht hun vakgebied.
Dat is toch ook wat Geuze stelt? Dat je een sjamaan hebt, een warrior, e.d. en dat die allemaal van belang zijn voor de groep, net als de ingenieur (die de drijvende kracht is achter innovatie, en waar het filmpje van de dolfijnen als metafoor voor wordt gebruikt?), en dat dat is wat ons als mensheid zo ver heeft gebracht...quote:Op zondag 16 augustus 2015 21:47 schreef ForzaMilan het volgende:
[..]
Elk beroep is nuttig idd. Meneer de ingenieur kan niet zonder Freek de vuilnisman.
Dat stelt Geuze toch ook helemaal niet? Dit is echt weer zo'n typische alfa reactie op een ingenieur die eens enthousiast vertelt over zijn vakquote:Op zondag 16 augustus 2015 21:47 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat is ook zo'n typische betagedachte, dat ze onmisbaar zijn. Zonder alfa's zou er helemaal geen noodzaak zijn tot de verrichtingen van beta's.
Nou, eerst een betoogje houden over het belang van ingenieurs en het verder brengen van de soort. En het er dan vervolgens over hebben dat je zelf zo'n ingenieur bent.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:11 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
[..]
Dat is toch ook wat Geuze stelt? Dat je een sjamaan hebt, een warrior, e.d. en dat die allemaal van belang zijn voor de groep, net als de ingenieur (die de drijvende kracht is achter innovatie, en waar het filmpje van de dolfijnen als metafoor voor wordt gebruikt?), en dat dat is wat ons als mensheid zo ver heeft gebracht...
[..]
Dat stelt Geuze toch ook helemaal niet? Dit is echt weer zo'n typische alfa reactie op een ingenieur die eens enthousiast vertelt over zijn vak
Ik heb het enthousiasme gemist.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:11 schreef GrumpyFish het volgende:
Dat stelt Geuze toch ook helemaal niet? Dit is echt weer zo'n typische alfa reactie op een ingenieur die eens enthousiast vertelt over zijn vak
Eén met de natuur.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:05 schreef ForzaMilan het volgende:
Snap alleen niet waarom ze stierenvechten in hun nakie.
Nu bekijk ik het toch met meer interesse, omdat je meer meeleeft met de karakters.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:47 schreef ForzaMilan het volgende:
Die vechtpartij met die stukken varkens.
Film was leuk, einde echt kut.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nu bekijk ik het toch met meer interesse, omdat je meer meeleeft met de karakters.
Hoewel, ongeloofwaardig vind ik het verhaal wel.
Een aantal van mn Spaanse zwagers moesten ooit trouwen vanwege een moetje...quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nu bekijk ik het toch met meer interesse, omdat je meer meeleeft met de karakters.
Hoewel, ongeloofwaardig vind ik het verhaal wel.
Waar nietquote:Op maandag 17 augustus 2015 01:07 schreef chufi het volgende:
[..]
Een aantal van mn Spaanse zwagers moesten ooit trouwen vanwege een moetje...
quote:Wat is er toch aan de hand met Zomergasten dit jaar? Het probleem is bepaald niet dat de gasten weinig te vertellen hebben. Het punt is enkel dat ze er lang niet allemaal in slagen woorden te vinden om een aansprekend verhaal te houden en dus de kijker te boeien. Zijn de Zomergasten op (nee, natuurlijk), of moet de eindredactie juist strenger selecteren op de eisen van deze tijd?
Na de onnavolgbare Simone van Saarloos van vorige week volgde zondag landschapsarchitect Adriaan Geuze, een man met een staat van dienst waarop onder meer het Rotterdamse Schouwburgplein en het Centraal Station staat. Hij had een verhaal, maar wie het wilde horen moest zichzelf wel de tijd en het geduld gunnen zich in Geuzes spreektrant te verplaatsen. Op Twitter, de nationale huiskamer, pruttelde het gisteren - net als alle avonden - binnen de eerste minuut al over de wanverhouding tussen gast en presentator.
Dat Geuze op gang moest komen, kun je een onbekend televisiegezicht als hem niet kwalijk nemen. Dat Wilfried de Jong scherper had moeten zijn, berust op een misverstand: Zomergasten is geen interview, het is een dansprogramma. De bedoeling van drie uur Zomergasten is niet de gast tot op het bot te fileren om uiteindelijk het achterste van zijn of haar tong te kunnen zien. De bedoeling is een mooie of meeslepende avond op te bouwen. Het is een dans voor twee, een ballet, in plaats van een verbaal gevecht. Dat gevecht kwam in de eerste helft van de avond neer op enkel aftasten. De enige momenten waarop het aanvankelijk leek te vlammen waren toen Geuze (na een stukje oude flamencodans door Carmen Amaya) een lofzang aanhief op Spanje, waar het volk houdt van kunstenaars, poëzie en het leven, terwijl in Nederland 'het gewone' en de grijze middelmaat lijkt te regeren. Dat leek De Jong, die massa's goede kunstenaars, muzikanten en architecten kende, niet te staven. Raak: Geuze gaf zich meteen gewonnen. 'Het is observatie. Schrijf het maar niet op.'
Het andere moment kwam na een fragment over het instorten van de Twin Towers. De Jong vroeg hoe moeilijk het zou zijn de Nederlandse dijken door te steken. Geuze vond dat geen goed onderwerp om op tv over te spreken. 'Wij leven in een land onder de zeespiegel, als je kennis van zaken hebt, is het makkelijk de boel te saboteren.'
Interessanter dan die twee momenten was de rode lijn in Geuzes verhaal: de relatie tussen kunst, de volksaard en landschapsarchitectuur. 'De traditie van het land maken gaat diep. Het is een daad van cultuur.' Zijn grootvader (opzichter bij dijkwerken) had hem geleerd: 'Een dijk is een karakter waarin God, Bach en de ingenieur samenkomen.' Helaas vroeg De Jong niet door over de schoonheid van een dijk.
Nederlanders, die vreemden die ooit in moerasland gingen wonen en daarna het land herwonnen op de zee, schiepen eerst het land, daarna leerden kunstenars hen het te begrijpen. 'Het was zo verpletterend mooi dat Rembrandt en Ruysdael dat schilderden.' Flevoland lijkt te zijn ontworpen langs de lijnen van Mondriaan. Dichter H.H. ter Balkt gaf Geuze de taal om landschap te beschrijven. In de landschapsarchitect was zelf ook voortdurend op zoek naar de poëzie, van bijvoorbeeld het Rotterdamse Schouwburgplein. Jammer dat hij er zondag zo lang op zoek moest naar woorden.
Het was te wensen dat Geuzes geestdrift de kijker eerder had bereikt
Die vond hij pas echt halverwege de avond, toen hij op stoom kwam met een tirade tegen de lelijkheid langs snelwegen en de ondemocratische handel en wandel van pensioenfondsen en woningbouworganisaties die ons landschap vervuilen. 'Hornbach, McDonald's en Unilever bombarderen ons met lelijkheid. En wij vinden dat goed.'
Geuze dus niet; het was te wensen dat zijn geestdrift - over kunst, liefde en landschap, en onaangepasten als Hirsi Ali en Johan Cruijff - de kijker eerder had bereikt.
Een stukje uit New Earth van Joris Ivens, over de aanleg van de Afsluitdijk, maakte de dromer in hem los. Hij had 'op een of andere manier het romantische ideaal' dat die traditie van land scheppen weer terugkomt: Nederland verdubbelen, zoals Geuze al plannen had voor nieuwe eilanden ter grootte van Terschelling om de Nederlandse kust te beschermen.
In een BBC-film over dolfijnen die via een ingenieus systeem vissen in hun bek lieten springen, zag Geuze het bewijs 'dat degene die buiten de lijnen denkt, een zeer nuttig groepsdier is'. 'Ik voel mezelf als ingenieur in staat om dit te herkennen.'
Dat zinnetje tekende Geuze, maar ook de avond.
Wow, die quotes uit de laatste alinea zijn zo uit hun verband gerukt dat het daarmee het hele stuk ondermijnd. Wat grof, dat wel eens?quote:
Dat mag, maar ik erger me vaak aan de domme, niet-relevante vragen van hem. Na dat Mondriaanfilpmje begon hij over auteursrechten... Of die vraag over Alphen, wat totaal niets met de avond te maken had.quote:Op zondag 16 augustus 2015 23:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Een goede Zomergastenpresentator laat zich overvleugelen als zijn gast dat wil.
Je kwam er anders wel mee achter dat een paar verloren vingers, kneuzingen en botbreuken een noodzakelijk kwaad zijn voor de bouw en hij daar niet zo mee zit.quote:Op maandag 17 augustus 2015 07:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat mag, maar ik erger me vaak aan de domme, niet-relevante vragen van hem. Na dat Mondriaanfilpmje begon hij over auteursrechten... Of die vraag over Alphen, wat totaal niets met de avond te maken had.
Vooral dat hij dat bijna als een nochalante bijzin zei, was een openbaring. Een Stalinistische houding, gegoten in zachte woorden.quote:Op maandag 17 augustus 2015 09:34 schreef Deckard het volgende:
[..]
Je kwam er anders wel mee achter dat een paar verloren vingers, kneuzingen en botbreuken een noodzakelijk kwaad zijn voor de bouw en hij daar niet zo mee zit.
Het blijft een sportjournalist die in de ziel moet en zal kijken. Doe mij maar Luijendijk, die met walging in zijn stem het "maak het klein..." dogma uit televisieland citeert als hij terugkijkt op zijn Zomergasten. Of Jan Leyers die zichzelf wegcijfert en zijn gasten slechts een beetje helpt om hun avond zelf tot een succes te maken. Maar deze Geuze duwde De Jong een paar keer aan de kant, op niet al te sympathieke manier, 'zit me niet in de weg, ik heb een verhaal te vertellen', dat liet De Jong dan wel weer toe, gelukkig wel.quote:Op maandag 17 augustus 2015 07:40 schreef pfaf het volgende:
[..]
Dat mag, maar ik erger me vaak aan de domme, niet-relevante vragen van hem. Na dat Mondriaanfilpmje begon hij over auteursrechten... Of die vraag over Alphen, wat totaal niets met de avond te maken had.
Ik ben op zich wel een fan van Spaanse films uit de jaren 90, Jamon Jamon destijds ook wel gezien maar ik vond het zeker niet de beste. Maar ze kunnen daar op zich wel realistische films maken met absurditeit, mythes en magie die dan toch geloofwaardig zijn, want Spanje.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:48 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nu bekijk ik het toch met meer interesse, omdat je meer meeleeft met de karakters.
Hoewel, ongeloofwaardig vind ik het verhaal wel.
Pardonquote:Op maandag 17 augustus 2015 10:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het blijft een sportjournalist die in de ziel moet en zal kijken.
[..]
Kan je nog blij zijn dat Mart Smeets zomergasten niet presenteren zalquote:Op maandag 17 augustus 2015 10:02 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het blijft een sportjournalist die in de ziel moet en zal kijken.
.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |