Stukje quote eruit gelaten:quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Hoe kom je nou aan waterduivel ? Ik zie dat niet terug in je quotes.
Het lijkt me nonsens, maar dan nog .....Post 20e eeuw was het het woord 'nikker ' ook in Nederland een minachtende naam voor negers en voor donkere mensen. En soms voor enigszins getinte mensen.
Overigens zoals je kunt zien zijn er wel meerdere theorieën. Ik zelf dacht dat nikker een verbastering was van het Engelse nigger en dat wordt idd ook opgemerkt.quote:Mnl. nicker, necker is een erfwoord dat in de Germaanse talen een fabelachtig waterdier of een waterdemon aanduidt en in het Nederlands meer algemeen een monster, duivel of kwade geest gaat aanduiden; deze betekenis begint pas aan het eind van de 19e eeuw te verdwijnen
Bij dit woord ligt het aan de belediger ... cq gebruiker.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 15:55 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat klopt maar in dat geval ligt het probleem bij degene die zich beledigd voelt. Context is alles.
Gewoon de logica erkennen van het woord negre--->> negro ----->> neger --->> nigger en nikker.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 16:01 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Stukje quote eruit gelaten:
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/nikker2
[..]
Overigens zoals je kunt zien zijn er wel meerdere theorieën. Ik zelf dacht dat nikker een verbastering was van het Engelse nigger en dat wordt idd ook opgemerkt.
Maar nikker komt ook weer terug in het Engelse to nick (stelen, achterover drukken) of the old nick (politie) en dan heeft het toch weer de afkomst van duivel, watermonster, waterduivel uit de oude Germaanse oorsprong.
Nee, het ligt aan de context. Waarom blijf je dat nou ontkennen. Het is pas racisme om te denken dat als de boekenrecensie was geschreven door een niet-blanke het niet racistisch was.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 16:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bij dit woord ligt het aan de belediger ... cq gebruiker.
Ja, en dat klopt dus in feite niet. Maakt het niet minder beledigend door.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 16:17 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Gewoon de logica erkennen van het woord negre--->> negro ----->> neger --->> nigger en nikker.
Dat is de afstamming die men internationaal aanhoudt
Klopt allemaal. Daarom gebruikt men het woord ook. Om dat punt te maken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 16:15 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Bij dit woord ligt het aan de belediger ... cq gebruiker.
Miljarden mensen weten dat dit woord emoties oproept.... als het geen uiting van racisme is , dan roept het nog herinneringen aan racisme op. Zeker in Amerika, in de engelse taal, maar ook --iets minder heftig- in Nederland. Daarom hoor je dat in Nederland niet zo veel.
Ik heb het niet over een boek.Ik heb het ook niet over een NRC-artikel.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 16:17 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Nee, het ligt aan de context. Waarom blijf je dat nou ontkennen. Het is pas racisme om te denken dat als de boekenrecensie was geschreven door een niet-blanke het niet racistisch was.
Het enige wat de NRC betreurt is dat de kop en afbeelding zonder context de wereld overgaat onder niet-Nederlandstalige lezers. Dat is wat ze betreuren, niet dat ze de titel hebben gekozen. Ik leg de fout bij degene die zich beledigd voelt door deze kop en de NRC beschuldigd van racisme omdat ze deze kop hebben gebruikt, want dat is wat de schrijver van dit Washington Post artikel zegt. Die zegt dat het gebruik van het woord gelijk staat aan racisme.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 18:46 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een boek.Ik heb het ook niet over een NRC-artikel.
Ik heb het over het woord nigger op zich . Zonder specifiek een context te noemen leg jij de fout bij diegene die beledigd wordt met dit woord . Dus reageer ik ook zonder een context te noemen en zeg ik in het algemeen dat de gebruiker het in het algemeen niet moet gebruiken om iemand of een groep mensen of een ras mensen aan te duiden
Het is ook niet van belang of NRC-kop racistisch was of beledigend bedoeld was.
Mensen willen zo niet aangesproken worden en andere mensen willen ook niet dat die groepen zo genoemd worden. De NRC had het woord niet in de kop moeten zetten. Ondertussen erkent de NRC dat ook.
quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 13:20 schreef heywoodu het volgende:
Ik vind dat constante gezeik met "n-word" en "f-word" en "willekeurigeletter-word" veel en veel erger eigenlijk. Dat is zo vreselijk kinderachtig, lijkt wel alsof het dan gaat over iets als "Hij die niet genoemd mag worden" uit Harry Potter.
Wat ik eigenlijk nog bijzonderder vind, is dat er blijkbaar alleen ophef is over een illustratie die racisme aankaart ipv. over het racisme dat die illustratie illustreert.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 12:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vanuit Amerikaans perspectief snap ik de ophef wel. De NRC-redactie waarschijnlijk ook wel. Maar dat die Amerikanen het Nederlandse perspectief totaal negeren vind ik bijzonder.
En dat is het gebruik ook altijd, wanneer gebruikt door mensen die niet tot de groep behoren waar de slur op slaat. Het enige scenario wat ik me kan bedenken waar het niet zo is, is het gebruik van 't woord door een donker persoon, en door donkere mensen onder elkaar. Dan heeft in dit geval het woord een andere betekenis. En zelfs dan niet altijd. Alles daarbuiten heeft een racistische lading.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:35 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het enige wat de NRC betreurt is dat de kop en afbeelding zonder context de wereld overgaat onder niet-Nederlandstalige lezers. Dat is wat ze betreuren, niet dat ze de titel hebben gekozen. Ik leg de fout bij degene die zich beledigd voelt door deze kop en de NRC beschuldigd van racisme omdat ze deze kop hebben gebruikt, want dat is wat de schrijver van dit Washington Post artikel zegt. Die zegt dat het gebruik van het woord gelijk staat aan racisme.
Nou ja, die ophef is er natuurlijk ook wel...quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Wat ik eigenlijk nog bijzonderder vind, is dat er blijkbaar alleen ophef is over een illustratie die racisme aankaart ipv. over het racisme dat die illustratie illustreert.
Wat een Amerikaanse journalist schrijft moet hij weten. Het is niet mijn mening.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:35 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Het enige wat de NRC betreurt is dat de kop en afbeelding zonder context de wereld overgaat onder niet-Nederlandstalige lezers. Dat is wat ze betreuren, niet dat ze de titel hebben gekozen. Ik leg de fout bij degene die zich beledigd voelt door deze kop en de NRC beschuldigd van racisme omdat ze deze kop hebben gebruikt, want dat is wat de schrijver van dit Washington Post artikel zegt. Die zegt dat het gebruik van het woord gelijk staat aan racisme.
Dat deed NRC dan ook niet.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:53 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Wat een Amerikaanse journalist schrijft moet hij weten. Het is niet mijn mening.
Wat wel mijn mening is dat mensen niet met dit racistisch woord willen worden aangeduid en dus moet je altijd uitkijken daarmee.
Voor de daadwerkelijke problemen is maar bar weinig aandacht.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, die ophef is er natuurlijk ook wel...
Maar goed, ook in de VS hebben ze waarschijnlijk wel zoiets als komkommertijd.
Racistischer dan dit wordt het nietquote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:52 schreef OMG het volgende:
Het enige scenario wat ik me kan bedenken waar het niet zo is, is het gebruik van 't woord door een donker persoon, en door donkere mensen onder elkaar. Dan heeft in dit geval het woord een andere betekenis.
Vind ik ook.. het zou op zijn minst een satirische spijtberuiging kunnen zijn met als titel 'fucking yankees'quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 09:22 schreef Jigzoz het volgende:
Kortom: NRC-hoofdredactie kiest voor een bepaalde kop en layout, Nederlanders vallen er (zoals NRC HR al had gedacht) niet over, Amerikanen wél, maar die lezen doorgaans geen Nederlandse kranten. Niks aan de hand, zou je zeggen.
Maar nee: NRC-hoofdredactie zegt spijt te hebben. Beetje laf.
Achterlijker dan dit soort posts ook niet.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 20:51 schreef Childofthe90s het volgende:
[..]
Racistischer dan dit wordt het niet
Even complimentje uitdelen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Voor de daadwerkelijke problemen is maar bar weinig aandacht.
In het artikel van de Washington Post worden nog een aantal andere dingen mbt. Nederland genoemd. Bijvoorbeeld dat mensen die er als allochtoon uitzien een grotere kans hebben om gefouilleerd te worden. Maar waar gaat de "lees meer"-link naartoe? Naar een artikel over Zwarte Piet.
Daarom word ik zo moe van al dit gedoe. De meeste aandacht gaat helemaal niet naar het eigenlijke probleem. Want waarschijnlijk vinden net zo goed ook de linkse blanke Amerikanen het stiekem eigenlijk best wel fijn dat zij van de politie het voordeel van de twijfel krijgen en willen ze dat helemaal niet écht veranderen. En is het lekker makkelijk om jezelf toch een goed mens te voelen door je wat op te winden over een (al dan niet opzettelijk) verkeerd geïnterpreteerde illustratie.
Willen rechtse blanke amerikanen dat wel veranderen dan ?quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:58 schreef Igen het volgende:
De meeste aandacht gaat helemaal niet naar het eigenlijke probleem. Want waarschijnlijk vinden net zo goed ook de linkse blanke Amerikanen het stiekem eigenlijk best wel fijn dat zij van de politie het voordeel van de twijfel krijgen en willen ze dat helemaal niet écht veranderen.
Mee eens. Ze levert trouwens totaal geen argumenten. Uit alles blijkt ook dat ze het artikel niet gelezen heeft.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 12:40 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Vanuit Amerikaans perspectief snap ik de ophef wel. De NRC-redactie waarschijnlijk ook wel. Maar dat die Amerikanen het Nederlandse perspectief totaal negeren vind ik bijzonder.
Misschien gaat het jouw voorstellingsvermogen te boven, maar er zijn toch echt mensen die niet alleen maar vanuit hun eigenbelang kunnen denken en zwarten daadwerkelijk als gelijkwaardig zien en het dus ook hun recht is op een faire behandeling door de politie.quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:58 schreef Igen het volgende:
Daarom word ik zo moe van al dit gedoe. De meeste aandacht gaat helemaal niet naar het eigenlijke probleem. Want waarschijnlijk vinden net zo goed ook de linkse blanke Amerikanen het stiekem eigenlijk best wel fijn dat zij van de politie het voordeel van de twijfel krijgen en willen ze dat helemaal niet écht veranderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |