Frontaal Naakt. » Spierwit en eenkennigHome »
Archief »
Spierwit en eenkennig[18.08.2015]
Peter Breedveld![f1.jpg]()
Voor wie het heeft gemist: NRC Handelsblad voorzag een bespreking van een boek over racisme in Amerika van de kop ‘Nigger are you crazy?‘ en een racistische karikatuur. De redactie negeerde vervolgens, typisch, alle kritiek van Nederlandse lezers op die keuze, maar kreeg het afgelopen weekend een pittige afrekening van de Amerikaanse krant The Washington Post voor de kiezen.
De schrijfster van het Amerikaanse stuk, Karen Attiah, beargumenteert zorgvuldig waarom NRC volgens haar over de schreef is gegaan, pleegt hoor en wederhoor door de betrokken NRC-redacteuren aan het woord te laten (de hoofdredacteur was, typisch, buiten bereik), zet het incident in het bredere perspectief van wat ik voor het gemak de onbeholpen manier zal noemen waarop Nederland omgaat met zijn koloniale verleden en wijst feilloos aan waar het ‘m aan schort bij niet alleen NRC maar in heel Nederland: een blinde vlek voor het perspectief van allochtone Nederlanders omdat de meeste witte Nederlanders alleen maar witte Nederlanders kennen.
Het antwoord van NRC bestaat uit een alineaatje met de boodschap dat het de redactie spijt dat Attiah het allemaal verkeerd begrepen heeft. NRC krijgt hulp van de hoofdredacteur van de Volkskrant, Philippe Remarque, die The Washington Post uitscheldt voor ‘fatsoenspolitie’ en jijbakt dat de Amerikanen naar zichzelf moeten kijken. De grote denker Charles Groenhuijsen tweet dat zwarten ‘(rappers!)’ het woord ‘nigger’ zelf ook gebruiken.
Remarques echtgenote, Sylvia Witteman, gaat in de aanval door een brief op Twitter te publiceren waarin betoogd wordt dat Nederlandse redacties zo wit zijn omdat Marokkanen en Turken van oorsprong geitenhoeders zijn die alleen maar geïnteresseerd zijn in geld.
Attiah, intussen, krijgt op Twitter de volle racistische laag van onze landgenoten. De louche zakenman Erik de Vlieger stuurt haar een foto van zichzelf met een aantal zwarte, naakte dames en bijt haar toe dat zonder zijn koloniale verleden zij haar betrekking bij The Washington Post nooit had gekregen. Trendwacher Adjiedj Bakas verklaart daarop dat De Vlieger een vriend van de zwarten is, maar alleen van werkende zwarten en niet van ‘complainiggers‘ als Attiah.
En dit is hoe Nederland bewijst dat het ‘t tolerantste land ter wereld is en dat racisme hier niet bestaat.
Ik moet bekennen dat ik zelf ook weleens een racistische kop boven een stuk zet in een poging om ‘treffend’ de inhoud van het stuk te dekken. Boven deze bespreking van De Kat van de Rabbijn van Joann Sfar, dat onder meer over antisemitisme gaat, heb ik het citaat ‘een Jood verbrand je’ gebruikt. Boven dit stuk van mijn voormalige vriendin Laurence Blik, dat eveneens over antisemitisme gaat, staat ‘Jullie is Jodenvolk’.
Ik heb ook lange tijd de cartoons van Bandirah geplaatst, die onder andere gebruik maakt van racistische stereotypen, maar om de racistische vooroordelen van witte Nederlanders te ironiseren.
Ik wil dus NRC Handelsblad niet meteen veroordelen, ik geloof dat je iets over racisme kunt zeggen door racistische stereotypen te laten zien, al heeft de krant inmiddels wel een lange staat van dienst als het gaat om racisme. Deze Der Stürmer-achtige karikatuur van Der Ewige Muslim is een voorbeeld en deze seksistische, racistische afbeelding van wat blijkbaar een Surinaamse vrouw moet voorstellen, is evenmin fraai. NRC plaatst de laatste jaren bovendien op de opiniepagina’s de ene racistische rant tegen moslims en allochtonen na de andere en weigert categorisch de antiracistische replieken daarop te plaatsen.
Dat is met Frontaal Naakt wel anders. Een antisemitisch citaat of racistische karikatuur staat in een context van voortdurend fel en uitgesproken verzet tegen antisemitisme en racisme. Bovendien heb ik weleens een stuk aangepast aan de tijdsgeest. Zo heb ik het woord ‘neger’ in oudere stukken vervangen en in een stuk verklaard waarom ik het woord eerst gebruikte en nu niet meer: ‘Een kwestie van wellevendheid, van elementair fatsoen.’
Dat elementaire fatsoen ontbreekt vooralsnog bij NRC, die de domme Amerikanen de schuld geeft van alle ophef rond de racistische kop met dito tekening. Twee weken terug verweet ik de chef van het mediakatern van NRC dat de redactie spierwit en eenkennig is. De chef reageerde door te zeggen dat de redactie wel spierwit is, maar dat het met dat eenkennige wel meevalt.
Voor wie echt zijn leven wil verbeteren, is hier een stuk van Hassnae, ervaringsdeskundige wat betreft het hardnekkige racisme op vooral progressieve, linkse redacties.
Peter Breedveld, 18.08.2015 @ 07:03