abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155205243
Zo'n gemiddelde heb je helemaal niks aan natuurlijk. Ze zouden gewoon de verdeling van spaargeld per groep neer moeten zetten, dan weet je waar je staat. Maar daar zullen ze wel niet genoeg data voor hebben, dus komen ze met gemiddeldes aan.
pi_155205415
quote:
0s.gif
Op vrijdag 14 augustus 2015 11:20 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ook niet (semi-)anoniem? Het zijn juist zaken die je niet gauw in real life bespreekt, dus dan vind ik het met name prettig om het er hier over te hebben.
Waarom zou je dat niet graag in real life bespreken?
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:11:33 #53
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_155207798
quote:
1s.gif
Op vrijdag 14 augustus 2015 11:37 schreef I-care het volgende:

[..]

Waarom zou je dat niet graag in real life bespreken?
In mijn omgeving zijn relatief weinig mensen die graag exacte getallen geven wat dit betreft.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_155208072
quote:
0s.gif
Op woensdag 12 augustus 2015 21:34 schreef Leandra het volgende:
Uit het stuk daaronder:

[..]

En dan ben ik benieuwd naar hun definitie van "vrij beschikbaar vermogen".
Want als ik weinig spaargeld heb maar wel een huis dat veel meer waard is dan m'n hypotheek, dan zit ik uiteindelijk waarschijnlijk toch beter dan degene die met z'n over the top hypotheek in een huis zit dat minder waard is dan z'n hypotheek en wat meer spaargeld heeft (maar minder dan ik als ik m'n huis verkoop).
Uiteindelijk wel, maar als je op korte termijn een kapotte auto oid moet vervangen, heb je meer aan spaargeld.
"vrij beschikbaar" lijkt mij onroerend goed dus uitsluiten, ondanks dat je het kan omzetten in geld.

Momenteel heb ik in zoverre te weinig spaargeld dat ik nog geen 1000 euro als buffer heb. Als er a la minute dingen kapot gaan wat mij meer dan 1000 euro kost moet ik wachten op de salarisuitbetaling.
Moet wel zeggen dat ik afgelopen maanden veel onverwachte kosten heb gehad, wat ik wel gewoon kon aftikken.
pi_155208230
Wij hebben eigenlijk te weinig op het moment. In januari zonnepanelen aangeschaft, dus dat was een flinke hap uit de spaarrekening. Staat nu iets van 2500 op. Dat is voldoende om de afwasmachine / koelkast te vervangen als die er opeens mee op zouden houden (de wasmachine is een Miele van 3 jaar oud, dus ik verwacht dat die nog wel even meegaat), maar erg ruim is het niet. We hebben geen auto, dus daar hoef ik geen rekening mee te houden.

Daarnaast hebben we overigens allebei nog een eigen spaarrekening, waar meer op staat, al weet ik niet goed hoeveel er bij mijn man op staat. Hij is freelancer, en zorgt over het algemeen voor een buffer van 6-9 maanden, maar die heeft hij de afgelopen tijd moeten aanspreken. Nu gelukkig weer wat meer opdrachten, dus dat komt wel weer goed.

Ik probeer wel de uitgaven wat omlaag te brengen (gelukkig gaat de jongste bijna naar school, dat scheelt een paar honderd per maand aan opvang), zodat we wat meer kunnen sparen.
pi_155215398
Ik (29) woon alleen, geen kinderen. Een jaarsalaris als buffer en dat blijft ongeveer zo, er komt maandelijks bij en af en toe doe ik daar grote uitgaven van als een nieuwe auto, onderhoud huis en reizen om het dan weer aan te vullen naar een jaarsalaris. Een kwart jaarsalaris gaat per jaar naar aflossen hypotheek die nu voor de helft is afgelost. Ik ben me er van bewust dat dit vrij uitzonderlijk is.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:18:06 #57
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_155215441
quote:
2s.gif
Op vrijdag 14 augustus 2015 09:40 schreef papernote het volgende:

[..]

Het één sluit het ander niet uit hè.

SPOILER2 links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jaja, uiteraard zijn er topverdieners. Maar voor 99% van de Nederlanders gaat die pet niet op.
pi_155215636
quote:
0s.gif
Op donderdag 13 augustus 2015 14:47 schreef Nightquest777 het volgende:
Die getallen van het Nibud zijn echt zo gek niet hoor.
Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?

Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.

Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.

8)7
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_155215735
Mijn buffer is op dit moment ongeveer 1 maandloon. Die van mn vriendin een half maandloon.

Wel afgelopen 2 maanden 2 dure reparaties/onderhoud aan onze auto's gehad van 1200 en 1300 euro die ik zo af kon tikken. :{
pi_155215774
Maargoed, als een koelkast stuk gaat dan kan ik gewoon van de lopende maand zegmaar een nieuwe kopen. Dat zijn ongeveer wel de bedragen die ik over houdt per maand van mijn loon als ik niks geks doe. Wel de wat duurdere koelvriescombinaties dan; niet die van een honderdje of 4.

Wel vind ik mijn buffer te weinig eigenlijk, dus ik ben wel weer aan het sparen. En aflossen aan mn hypotheek, daar moet ik ook maar eens aan beginnen :P
pi_155215865
quote:
7s.gif
Op vrijdag 14 augustus 2015 17:24 schreef Geralt het volgende:

[..]

Jij kunt die getallen misschien niet zo gek vinden, maar ik zou niet weten als ik zo om mij heen kijk waar mensen dan al dat geld van zouden moeten sparen?

Gewoon een modaal loontje, vrouw die een of ander kloterig baantje voor een paar dagen in de week doet, 2 kinderen, 2 auto's, leuk huisje, 2x per jaar op vakantie, verbouwing dit, nieuwe badkamer zus, keuken weer vervangen etc. En dan ook nog even dergelijke bedragen sparen.

Mij is het een godsraadsel hoe men dat dan doet.

8)7
Ik denk simpelweg: niet.
Zelfs als ik in het 'hoeveel buffer heeft de GOTter' op tweakers kijk hebben de meesten daar niet zo'n groot bedrag op de spaarrekening. En dat zijn dan nog hoogopgeleide mensen met een goedbetaalde baan.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_155215956
quote:
0s.gif
Op vrijdag 14 augustus 2015 17:31 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zelfs als ik in het 'hoeveel buffer heeft de GOTter' op tweakers kijk hebben de meesten daar niet zo'n groot bedrag op de spaarrekening. En dat zijn dan nog hoogopgeleide mensen met een goedbetaalde baan.
Ik heb ook een goedbetaalde baan. Mijn vriendin verdient ook bovenmodaal. Dergelijke bedragen en uitgaven zet ik mijn vraagtekens bij.

Ik gok zomaar dat die mensen alles op de pof kopen bij de wehkamp en verbouwingen allemaal hun hypotheek tot maximaal ophogen.

Waar ze dan nog van op vakantie gaan weet ik niet. Of ze moeten het plezierig vinden om op een houtje te bijten op vakantie in plaats van gewoon uitgeven en thuis maar zien wat de schade is.

Als zo een relatie op de klippen loopt zitten ze allebei met 60K minimaal schuld lijkt me, want die ene kan dat huis niet alleen betalen.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:12:10 #63
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_155216989
quote:
0s.gif

[..]

Precies, dat topic wou ik inderdaad ook aanhalen. Viel me op dat daar inderdaad lagere buffers aangegeven worden.....
Where law ends, tyrrany begins.
pi_155233353
Wij zijn (vlaamse) mid dertigers met 1 kind, verdienen samen 4500 netto per maand (en leasewagen met tankkaart). We hebben een hypotheeklast van 1200 per maand.

Wij hebben ongeveer 15000 euro die we meteen kunnen opnemen.
pi_155234136
Een jaar salaris aan buffer? :? Kan je dan niet veel beter je huis aflossen, zonnepanelen kopen, etc. etc. :?
pi_155234293
quote:
0s.gif
Op zaterdag 15 augustus 2015 10:28 schreef nikao het volgende:
Een jaar salaris aan buffer? :? Kan je dan niet veel beter je huis aflossen, zonnepanelen kopen, etc. etc. :?
Nee een jaar uitgaven als buffer, zit wel een verschilletje in ;)
Geloof me dat je er anders instaat als je al 2 bedrijfsfaillisementen hebt meegemaakt. Ook het feit dat je niet zomaar bijstand krijgt als je een koopwoning hebt zorgt er voor dat ik dan liever wat geld achter de hand heb.

Huis aflossen doe ik pas als die achterlijke regel geschrapt wordt dat je eerst de overwaarde van je huis moet bijlenen voor je bijstand krijgt . Ik ga niet 'verstandig' zijn als dat een nadeel voor mij zou kunnen betekenen mocht ik werkloos raken en in de WW periode niks anders vinden.
:)
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_155234453
quote:
0s.gif
Op zaterdag 15 augustus 2015 10:40 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Geloof me dat je er anders instaat als je al 2 bedrijfsfaillisementen hebt meegemaakt. Ook het feit dat je niet zomaar bijstand krijgt als je een koopwoning hebt zorgt er voor dat ik dan liever wat geld achter de hand heb.

Huis aflossen doe ik pas als die achterlijke regel geschrapt wordt dat je eerst de overwaarde van je huis moet bijlenen voor je bijstand krijgt . Ik ga niet 'verstandig' zijn als dat een nadeel voor mij zou kunnen betekenen mocht ik werkloos raken en in de WW periode niks anders vinden.
http://www.rijksoverheid.(...)cht-op-bijstand.html

Je krijgt bijstand. Is de overwaarde van je huis meer dan 49.000 euro, dan is de bijstand een lening. Totdat de (overwaarde - bijstandlening) minder wordt dan 49.000 euro, dan wordt de bijstand die je daarna ontvangt een gift.

Overigens krijg je ook geen bijstand als je veel spaargeld hebt: http://www.rijksoverheid.(...)cht-op-bijstand.html Dan moet je dat eerst opmaken totdat je onder de +/- 11.000 euro uitkomt.
Schuimpje... mijn liefste. Verlaat mij nimmer weer...
pi_155234800
quote:
0s.gif

[..]

Sommigen hier geven toch echt jaarsalaris aan ;)
Uitgaven vind ik inderdaad al minder vreemd, al lijkt een jaar me dan nog wel wat veel om puur aan te houden als buffer. Dat je het allemaal bij elkaar gespaard hebt ok, maar daar zit dan ook wat 'voor later' en 'voor vakantie' en dergelijke bij. Of noemt men dat allemaal 'buffer' hier ;)
pi_155234924
quote:
0s.gif
Op vrijdag 14 augustus 2015 11:30 schreef The_Temp het volgende:
Zo'n gemiddelde heb je helemaal niks aan natuurlijk. Ze zouden gewoon de verdeling van spaargeld per groep neer moeten zetten, dan weet je waar je staat. Maar daar zullen ze wel niet genoeg data voor hebben, dus komen ze met gemiddeldes aan.
Mediaan ipv. gemiddelde zou ook al een hoop schelen, en daarvoor heb je helemaal geen extra data nodig.
  † In Memoriam † zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:04:56 #70
43556 miss_dynastie
pi_155237214
quote:
0s.gif

[..]

Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.
pi_155237679
quote:
0s.gif
Op zaterdag 15 augustus 2015 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Maar hoe meer je hebt afgelost, hoe makkelijker het toch wordt om met een klein of laagbetaald baantje de boel in stand te houden? Heb je de bijstand helemaal niet nodig.
sommigen zien bijstand als gratis geld, niet als aanvulling om aan de eerste levensbehoeften te voldoen
pi_155237965
Huis/nieuwe auto gekocht.

Nu naar een jaar sparen zo'n 30k+- (we hadden sowieso nog 20+- over na de aanschaf van het huis)

Alleen aflossen heeft nu nog weinig nut, door de hypotheekrente aftrek.
Dus 5+ jaar sparen en dan een groot gedeelte aflossen denk ik.
  zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:08:41 #73
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_155238565
Dit topic lijkt nu meer op een 'kijk eens wie de grootste heeft'
Where law ends, tyrrany begins.
pi_155238989
quote:
0s.gif

[..]

Als je hoog bent opgeleid met een zekere baanzekerheid heb je ook minder behoefte aan spaargeld denk ik.

Juist als je aardig verdient maar niet zeker weet wat je baanzekerheid in langere tijd ga je meer buffer aanmaken.
pi_155239065
quote:
0s.gif
Op zaterdag 15 augustus 2015 14:04 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de keerzijde alleen moet je wel aangenomen worden voor een minder goed betaald baantje en niet de standaard smoezen krijgen:

- te oud
- te veel ervaring
- te veel opleiding
- te intelligent

En ja dat soort dingen krijg je echt te horen als je solliciteert op een baan die te laag is voor je niveau. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop