Dat zou je met een macro kunnen doenquote:Op maandag 30 november 2015 12:16 schreef Stijnforum het volgende:
Hallo forumleden,
Ik heb eigenlijk twee korte vraagjes,
Is het mogelijk om te verwijzen naar een cel en vervolgens deze cel te verwijderen maar dat het nog wel in de andere cel staat?
Dus bijvoorbeeld in cel A1 zet ik =C2, dan komt wat er in C2 staat ook in A1 maar als ik nu C2 verwijder wordt A1 ook leeg, is het misschien mogelijk om het getal/tekst in A1 vast te zetten en als C2 dan wordt verwijderd, A1 niet naar niks gaat maar hetzelfde blijf?
met verschuiven() en indirect() moet dit lukken!quote:Ook vraag ik me af of je een cellenbereik kan verplaatsen door middel van een formule,
Ik wil namelijk dat een cellenbereik via een macro naar een bepaalde plek wordt verplaatst, deze plek wil ik dan constant laten varieren met =aselect.
Weet iemand of beide of een van de twee mogelijk is ik heb het namelijk nog niet kunnen vinden.
Hopelijk kan een van jullie me helpen alvast bedankt,
Stijn
Dit heb ik geloof ik weleens gedaan met de 'Solver' add-in in Excel, maar weet niet precies meer hoe.quote:Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Queller het volgende:
Nou, dit is er één hoor....
Stel, ik heb een rij getallen. Zeg bijvoorbeeld:
235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52
Nu wil ik weten welke getallen uit deze rij samen optellen tot 283,71
Ik weet dat het moet kunnen met Excel... Maar hoe?
Halp!
Bovenstaande rij invullen in A4 t/m A10quote:Op maandag 30 november 2015 20:45 schreef Queller het volgende:
Nou, dit is er één hoor....
Stel, ik heb een rij getallen. Zeg bijvoorbeeld:
235,50
228,41
59,32
18,85
336,88
36,45
669,52
Nu wil ik weten welke getallen uit deze rij samen optellen tot 283,71
Ik weet dat het moet kunnen met Excel... Maar hoe?
Halp!
Ja, ga bij ieder individueel geval puzzelen.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:22 schreef Basp1 het volgende:
Ik zou sowieso al de getallen die groter als de oplossing zijn niet meenemen.
En dan komen er 2 getallen in de rij erbij en opeens moet je binaire matrix van 128 uitgebreid worden naar 512.quote:Op dinsdag 1 december 2015 15:25 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ja, ga bij ieder individueel geval puzzelen.
Het gaat er om dat je een degelijk systeem maakt dat bij een volgend geval ook in 1 keer een oplossing geeft.
Je moet dan een rij nullen en enen hebben die elke mogelijke optelling in zich heeft.
En dat is dan inherent aan 't binaire getallenstelsel.
Zo'n binaire cellenmatrix maken gaat sneller als je de functies =DEC.N.BIN combineert met de DEEL-functie, denk ik. En volgens mij kun je daarna met SOMPRODUCT vrij snel klaar zijn.quote:
Dat is niet zo moeilijk. Het aantal rijen is overigens 1.048.576. Dus je kunt tot 2^20.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan komen er 2 getallen in de rij erbij en opeens moet je binaire matrix van 128 uitgebreid worden naar 512.
Deze functie kende ik nog niet. Dat maakt het een stuk gemakkelijker inderdaad.quote:Op dinsdag 1 december 2015 16:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo'n binaire cellenmatrix maken gaat sneller als je de functies =DEC.N.BIN combineert met de DEEL-functie, denk ik. En volgens mij kun je daarna met SOMPRODUCT vrij snel klaar zijn.
Ja, voorwaardelijke opmaak laten kijken naar de datum en als die gelijk is aan vandaag, zo ja een kleurtje.quote:Op woensdag 2 december 2015 12:53 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik heb momenteel in excel een takenlijst staan, hierbij heb ik meerdere kolommen, de eerste is de taak, de tweede is de datum en de derde is de naam van de persoon die dit moet uitvoeren.
Op dit moment heb ik met conditionele opmaak de datumcel gekleurd als het vandaag is, en de naam is per persoon een andere kleur. Dit werkt prima zolang het relatief weinig personen zijn, maar nu er steeds meer mensen bijkomen staan er twintig taken open op vandaag en moet iedereen zoeken welke van hem of haar is. Nu kan ik natuurlijk sorteren, maar eigenlijk wil ik de volgorde van de taken hetzelfde houden.
Wat ik graag zou willen is dat de naam van de persoon alleen kleurt als de actiedatum op die dag is. Dus als er een naam staat, maar dit moet morgen opgepakt worden geen kleur, zodra hij wel op vandaag komt wel een kleur.
Als dit niet mogelijk is zou ik het ook prima vinden als er een extra cel komt waarin een formule staat of die cel aan de criteria is vandaag en is persoon A voldoet en dan een 1 of een 0 genereert, dan kan ik die op dezelfde manier kleuren, maar als het zonder dat zou kunnen zou dat mooi zijn.
Weet iemand of dat mogelijk is?
Moeten de rijen ook nog "wrappen", dus dat als de rij te lang wordt dat het dan automatisch naar de tweede kolom (binnen de pagina gaat)?quote:Op woensdag 2 december 2015 20:44 schreef swarmahoer het volgende:
Goedenavond!
Ik heb een excelbestand met 170 rijen en ik ben benieuwd of het mogelijk is om dit bestand op die manier af te drukken dat elke rij op een aparte pagina komt.
Iemand de gouden tip? Google kom ik niet veel verder mee helaas...
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.quote:Op woensdag 2 december 2015 20:49 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja, voorwaardelijke opmaak laten kijken naar de datum en als die gelijk is aan vandaag, zo ja een kleurtje.
Dus de opmaak voor kolom B kan je doen met voorwaardes uit kolom A
Extra check op de naamquote:Op woensdag 2 december 2015 22:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.
Ipv alle namen verschillende kleuren...quote:Op woensdag 2 december 2015 22:34 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar hoe krijg ik dan verschillende kleuren per naam? Er zijn twintig dingen die die dag moeten gebeuren, ik wil alleen de blauwe zien,die in dit geval en naam xxx hebben en op vandaag staan. In jou voorbeeld kleuren volgens mij alle namen dezelfde kleur als de datum op vandaag staat.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | A B 1 1 2 1 3 1 4 1 5 1 6 1 7 0 8 0 9 1 10 1 11 1 12 0 13 1 |
1 2 3 4 5 6 | A B 1 1 7 0 9 1 12 0 13 1 |
Niet te snel macro's maken....quote:Op donderdag 3 december 2015 08:30 schreef Barcaconia het volgende:
Ik zit weer met een Excel probleempje. Ik heb een database gecreëerd uit sensorwaardes die in kolom A tellen en kolom B bijhouden of bij een bepaalde telling er 0 of 1 uitkomt. De database komt er dus volledig willekeurig als volgt uit te zien:
[ code verwijderd ]
Er komen hier uiteindelijk misschien wel 35000 rijen uit met data. De bedoeling is dat ik alleen de rijen overhoud waar kolom B overschakelt van waarde, met bijbehorend nummer van kolom A. Dus hij moet automatisch maken van bovenstaand verhaal:
[ code verwijderd ]
Ik denk dat ik hier wel een macro voor kan schrijven maar er staat me iets bij dat er een specifieke functie is die dit doet. Weet iemand dat toevallig?
Ik ga het proberen, thanks. Macro's schrijven heeft inderdaad geen voorkeur, vandaar de vraag.quote:Op donderdag 3 december 2015 08:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Niet te snel macro's maken....
Voeg een kolom toe:
Zet in cel C1: "C"
C2: 1
C3: +(B2<>B3)*1
Copieer C3 naar C4 t/m oneindig naar beneden.
Zet een filter op A1 t/m C1
Selecteer op het uitrolmenu bij C1: "1"
En je hebt de rijen gefilterd die "veranderen"
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?quote:Op woensdag 2 december 2015 22:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Extra check op de naamals(B2="Jan";WAAR;ONWAAR)
Het zijn twintig regels die gedurende de dag veranderen. Als je dan een kleur ziet oplichten op een scherm weet je dat je iets moet gaan doen. Het gaat vooral om het snel zien wie hoever achterloopt of juist al klaar is.quote:Op donderdag 3 december 2015 07:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Ipv alle namen verschillende kleuren...
Je kent de filtermogelijkheid? Als je de datum filtert op de datum van vandaag dan heb je alle taken van díe dag bij elkaar. Je haalt je wel een hoop werk op de hals als je alle medewerkers wil associëren met één bepaalde kleur.
Ik ben nooit zo'n liefhebber van die "Mondriaan-schilderijen" die sommige Excel-gebruikers van hun spreadsheet maken.
Heel simpel voorbeeld:quote:Op donderdag 3 december 2015 21:26 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Hoe wordt die formule dan? De bovenstaande is om te zien of het Jan is. Hoe voeg ik als plus a2="vandaag" oid toe? Ik zag wel dat ik bij opmaak ook een heel eigen formule kon opgeven. En waarschijnlijk zal ik dan $b moeten gebruiken? Het slaat immers er een hele rij?
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.quote:Op vrijdag 4 december 2015 13:13 schreef qu63 het volgende:
[..]
Heel simpel voorbeeld:
=ALS(EN(A2=VANDAAG();B2='Jantje');WAAR;ONWAAR)
En dan bij de opmaak kiezen voor de kleur voor Jantje.
Hier ga ik dan van uit dat in A2 een datum staat en in B2 een naam. Deze formule kan je dan toepassen op de hele kolom B. Als je meerdere kolommen een kleur wilt geven moet je $B2 gebruiken.
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:51 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Klinkt goed, zou bij de tweede ook niet waar moeten staan? Hij moet tenslotte kleuren als er wel Jantje staat. Ik ga het maandag gelijk proberen.
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?quote:Op maandag 7 december 2015 13:15 schreef Blue_note het volgende:
Weet iemand hoe ik dit het handigste kan aanpakken?
Ik heb 1 'moeder'bestand met allerlei totaal tabellen, totaalcijfers etc.
Aan dit bestand wil ik 15 losse bestanden koppelen die alleen bepaalde tabellen en cijfers te zien krijgen. Het liefst moeten deze losse bestanden zichzelf updaten zodra ik in het moeder bestand iets wijzig (zonder dat de losse bestanden hoeven open te staan).
Met een simpele ='verwijzen naar ander bestand' werkt het niet. Bij opslaan en afsluiten wordt de formule er dan uitgegooid.
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:quote:Op maandag 7 december 2015 13:17 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch zou dat wel degelijk moeten werken. Wat bedoel je met 'de formule wordt eruit gegooid'?
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?quote:Op maandag 7 december 2015 13:24 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Als ik in het losse bestand met een simpele =formule verwijs naar het moederbestand werkt dat op dat moment prima. Als ik het losse bestand dan opsla, afsluit en opnieuw open krijg ik eerst:
Er zijn problemen aangetroffen met bepaald inhoud in XXXX.XLSX. Wilt u de inhoud zo ver mogelijk herstellen? Klik op ja als u de bron van deze werkmap vertrouwt.
Ja:Krijg ik eerst: Het bestand is in Excel geopend nadat de onleesbare inhoud is hersteld of verwijderd. En hij zet de resultaten van de formule om naar harde cijfers (dus de inhoud blijft staan maar de verwijzing verdwijnt).
Beide bestanden staan dan open btw.
Nee: Hij opent het bestand niet
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!quote:Op maandag 7 december 2015 13:27 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Probeer de verwijzing eens aan te passen met de volledige bestandsnaam inclusief pad, map etc.?
Dan heb je je antwoord.quote:Op maandag 7 december 2015 13:30 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Geprobeerd maar werkte niet. Ik heb het moederbestand een op het bureaublad gezet (stond in een cloud omgeving). En dan werkt het wel!
Ja, alleen een aanvullende vraag:quote:
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.quote:Op maandag 7 december 2015 13:52 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ja, alleen een aanvullende vraag:
Op het moment dat ik nu het moederbestand op een andere locatie ga opslaan, dan werkt niks meer. Bijvoorbeeld als er een nieuwe backup server komt.
Is er ook een mogelijkheid om verbindingen te maken die dat probleem niet hebben?
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?quote:Op maandag 7 december 2015 14:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De backup server krijg je als user normaal niet te zien. Als de mapping naar het bestand altijd hetzelfde blijft heten zou het moeten blijven werken.
Die zal er mbv van een VBA macro vast wel zijn om deze naar de gewenste file te laten zoeken, de vraag is of je dit wilt , of gewoon eenmalig een strakke consequente structuur opzet waardoor alles veel makkelijker kan werken.quote:Op maandag 7 december 2015 14:28 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Maar is er een mogelijkheid om de koppeling te laten blijven werken als de mapping aangepast wordt?
Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.
Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Alvast bedankt in ieder geval:)
Ik ga het eens proberen. Thanksquote:Op dinsdag 8 december 2015 14:02 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Ja, middels Vlookup met een array. zie bijgevoegd een duidelijk voorbeeld:
http://superuser.com/ques(...)ne-row-match-of-data
Moeten de 2 oorspronkelijke tabbladen in stand blijven. Maw: zijn er nog dagelijks mutaties die de 2 oorspronkelijke tabbladen ondergaan en die dan elke keer real time in het 3e gecombineerde bestand terecht moeten komen.quote:Op dinsdag 8 december 2015 14:00 schreef BVAM het volgende:
Ik heb een vraagje voor iemand met verstand van Excel.
Ik heb 2 verschillende tabbladen aan veel data, een paar k regels lang en een meter breed ofzo. Nu wil ik het ene tabblad samenvoegen met het andere, maar dan wel dat de unieke waarden op dezelfde regel terecht komen. De unieke waarden zijn bepaalde nummers en een datum, in beide tabbladen gelijk, maar op verschillende regels natuurlijk.
Iemand die hier een macro voor weet of een andere manier? Ik hoorde wel iets over lookup, maar dat moet ik nog even uitzoeken.
Alvast bedankt in ieder geval:)
Mijn vriendelijke dank, ik heb nog even moeten puzzelen in het Engels, en de true en false zijn niet nodig in conditionele opmaak dus moest ik die nog knippen, maar nu werkt het perfect. Beter dan ooit, we zijn er erg blij mee :-)quote:Op vrijdag 4 december 2015 22:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, want dan wordt ie altijd 'WAAR'.
Nu wordt ie alleen maar waar als Jantje vandaag iets moet doen.
Je kunt het beste een database maken en dan de correcte datumnotatie gebruiken. Dan kun je via "filter" en het uitrolmenu alles van december selecteren, en dat kun je dan eventueel copiëren naar een apart tabblad. Ik vraag me trouwens af of dat handig is. Want dan heb je dezelfde gegevens op 2 verschillende plekken. Moet je dit écht per maand uitwerken?quote:Op woensdag 9 december 2015 15:34 schreef RolStaart-Beer het volgende:
Ik moet een heel eenvoudige contactregistratie bij gaan houden. Op het eerste werkblad moet ik alle contactdata zetten. Vervolgens moet ik per maand op een nieuw werkblad de contacten uitwerken. Hoe kan ik instellen dat als een rij bijvoorbeeld waarde: '05/12/2015' bevat, dit naar werkblad: 'december' wordt gekopieerd?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |