abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155383098
Probleem lijkt vooral dat deze rechter de context van het gebeuren buiten beschouwing laat en in plaats daarvan zijn eigen mening gebruikt om de jongen strafbaar te stellen. Best eng.

In Nederland is dat gelukkig beter geregeld, en speelt context wel een grote rol bij de strafbepaling. Soms misschien te veel (slechte jeugd dader = lagere straf bijv.).
pi_155384352
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 16:46 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Niet volgens de link in de post die je quote:

[..]

In dit geval hadden de ouders waarschijnlijk geen aangifte gedaan, en zelfs als dat wel was gebeurd had de rechter waarschijnlijk bepaald dat er niets aan de hand was omdat beide partijen hebben aangegeven dat de seks vrijwillig was en dat ze gelogen had over haar leeftijd.
Das niet helemaal waar. Seks met een minderjarige (onder de 16) is altijd strafbaar, ongeacht of het vrijwillig was. De rechter zal dan ook altijd een straf opleggen, maar dat kan in gevallen waar het vrijwillig was ook een voorwaardelijke straf zijn.
No amount of money ever bought a second of time.
pi_155387747
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 18:04 schreef TigerXtrm het volgende:

[..]

Das niet helemaal waar. Seks met een minderjarige (onder de 16) is altijd strafbaar, ongeacht of het vrijwillig was.
Nee, de Nederlandse wet bevat daadwerkelijk een afwijkende regeling voor de leeftijdsgroep 12-16. "Tuchtige" seks is toegestaan met die groep; wat precies "tuchtig" is mag de rechter per geval bepalen.
  donderdag 20 augustus 2015 @ 20:42:11 #129
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_155389423
Even gezocht naar een praktijkvoorbeeld:
quote:
De rechtbank in Zutphen heeft een 18-jarige jongen uit Tonden (buurtschap bij Brummen) vrijgesproken van verkrachting en seks met een minderjarig meisje.

[..]

Volgens het meisje was er sprake van onvrijwillige seks; de jongen ontkende in alle toonaarden. De officier van justitie kon de onvrijwillige seks niet bewijzen. Wel werd een straf geëist voor ontucht met een minderjarige. De rechtbank ging hier niet mee akkoord, omdat het onderlinge leeftijdsverschil te klein zou zijn.
http://www.destentor.nl/r(...)rkrachting-1.3180684

Hier was dus niet eens overeenstemming tussen beide partijen over wat er is gebeurd en alsnog is de verdachte vrijgesproken. Dus om terug te komen bij dit topic: ik acht de kans erg klein dat Zach in Nederland vervolgd zou zijn geweest.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_155389966
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 19:59 schreef Kassamiep het volgende:

[..]

Nee, de Nederlandse wet bevat daadwerkelijk een afwijkende regeling voor de leeftijdsgroep 12-16. "Tuchtige" seks is toegestaan met die groep; wat precies "tuchtig" is mag de rechter per geval bepalen.
Volgens mij is dit niet meer zo, mits 1 van de 2 boven die 16 is. Was wel zo, uit mijn hoofd is dat in 2003 veranderd.

Maar hier zijn ze wel veel milder als het gaat over strafbaarheid en hoogte daarvan, gelukkig maar. Als het echt vrijwillig is en de jongste van het stel dat ook verklaart zal er vrijwel nooit een werkelijke straf opgelegd worden bij een 14 jarige en een 19 jarige, dat zou naar mijn mening ook zot zijn. Behalve dan als aangetoond kan worden dat het slachtoffer ernstig gemanipuleerd is, wat in het geval van de OP niet het geval is.

De kans dat dit geval hier tot een veroordeling was gekomen is heel erg klein en daar kan ik het niet mee oneens zijn, er is gewoonweg geen slachtoffer.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_155394492
Gewoon ID kaart laten zien voor het krikken.
Jongen is onzorgvuldig geweest.
Zwitser, woont vaak in Amsterdam, rijdt RaR en i8, is arts, woest aantrekkelijk en geeft modellen.
pi_155399677
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2015 20:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Volgens mij is dit niet meer zo, mits 1 van de 2 boven die 16 is. Was wel zo, uit mijn hoofd is dat in 2003 veranderd.
Dit is juist in 2003 toegevoegd ;) Daarvoor was er een klachtvereiste - seks met iemand tussen de 12 en 16 mocht niet; maar er mocht alleen tot vervolging worden overgegaan als de ouders of het kind zelf hier aangifte van deed. Anders moest de politie het gewoon toelaten.

De parlementaire discussies over deze wetswijziging zijn overigens fascinerend. In 2003 vond men nog massaal dat "de seksualiteit van kinderen niet ontkend mag worden" - en de christelijke partijen verklaarden openlijk dat er niets mis was met je vergrijpen aan een twaalfjarige. Hoe de tijden zo snel veranderen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')