abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155111989
quote:
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie

Ook tijdens de zomermaanden blijft de discussie over Zwarte Piet de gemoederen bezighouden. De Bijenkorf maakte maandag bekend dat de bekende klimpieten, die traditioneel voor en tijdens de feestdagen de lichthal van de Bijenkorfvestiging in Amsterdam sieren, worden verguld.

Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Zwarte Piet is voor winkelketens een heikel onderwerp geworden sinds de kindervriend door een deel van de bevolking wordt geassocieerd met discriminatie en racisme. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie.

De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.

Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."

De winkelketen V&D gaat wat betreft zijn reclame-uitingen en winkelversiering de lijn zal volgen van het Sinterklaasjournaal. ,,Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen", aldus een woordvoerder van V&D.

V&D zal vermoedelijk moeten wachten tot november, als de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal begint. Voor die tijd houdt het NTR-programma de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk geheim.
quote:
Blokker houdt gewoon roetzwarte Pieten

Huishoudketen Blokker zegt de 'discussie' rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

Die nuchtere en verbazingwekkend simpele beredenering maakt korte metten met veel argumenten. "Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.

Ook Intertoys en Bart Smit vallen onder de mantel van Blokker, die hiermee duidelijk de kant kiest van de relevante partij hierin; de kinderen.

Gisteren nog maakte De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten niet langer zwart te maken. Vanaf dit jaar zullen de Pieten opeens goudgekleurd zijn. Voor de anti-pieten is dat een goed begin, maar ze zullen de Bijenkorf mogelijk alsnog verketteren omdat het concern er niet expliciet bij heeft gezegd dat Zwarte Piet stereotyperend zou zijn.

V&D heeft aangegeven de beslissing te laten bij het Sinterklaasjournaal en zich aan die verhaallijn aan te passen.
10-8-2015 nog lang geduurd of op het juiste moment?

[ Bericht 45% gewijzigd door Specularium op 11-08-2015 21:46:00 ]
pi_155112095
Maak dit jaar de Sinterklaas zwart!
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:56:34 #3
421090 Zelfscanner
BONUSKAART: 2916420051893
pi_155112379
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 12:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
En de pieten wit?
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
pi_155112452
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 12:48 schreef WhateverWhatever het volgende:
Dat is vorig jaar al gedaan als je sinterklaasjournaal hebt gevolgd

Fuck the EBU
Fuck FIA
Pakaak
It's called motorracing.Sorry? We went to carracing Toto
pi_155112480
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 12:56 schreef Zelfscanner het volgende:

[..]

En de pieten wit?
Nee, want het zijn Zwarte Pieten.

Zwart door het roet he ;)
pi_155113864
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 12:58 schreef F1gamer het volgende:

[..]

Dat is vorig jaar al gedaan als je sinterklaasjournaal hebt gevolgd

[ afbeelding ]
Een Zwarte Klaas past ook prima in de traditie, maar dan wel met een Zwarte Piet. :Y
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_155113924
Tuurlijk kinderjournaal is het toppunt van indoctrinatie en propaganda.
Geerd: "Ik zou ze allemaal keihard doen ! ! ! !"
  Moderator dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:20:07 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155116764
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 13:41 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Een Zwarte Klaas past ook prima in de traditie, maar dan wel met een Zwarte Piet. :Y
imo niet op deze manier, toen ik opgroeide was een zwarte klaas idd niet iets om over naar huis te chrijven, dat kwam omdat klaas niet geschminked werd en soms werd hij gespeeld door een neger, piet daarentegen was altijd zwart, ook als hij werd gespeeld door een neger ... daarom is het zwarte piet

en niet witterklaas
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_155119307
quote:
Blokker laat Piet zwart als schoorsteenroet

Huishoudketen Blokker zegt de discussie rond Sinterklaas en dan vooral Zwarte Piet te volgen. "Wij sluiten aan bij hoe kinderen het feest zelf beleven. Die zien Piet als hulp van de sint en kan van allerlei afkomst zijn. De zwarte kleur heeft hij gekregen van roet in de schoorsteen."

"Piet blijft bij ons in elk geval bestaan. Maar we blijven weg van bepaalde stereotiepen als dikke lippen en oorbellen", zegt een woordvoerster van de keten tegenover Powned nieuws.

Onder Blokker Holding vallen ook de speelgoedketens Intertoys en Bart Smit.
Gouden Piet

Gisteren maakte warenhuis De Bijenkorf bekend de iconische klimpieten, die rond het sinterklaasfeest de lichthal van de Amsterdamse vestiging sieren, worden verguld. Ook in de filialen in Den Haag, Utrecht en Amstelveen, waar evenals bij de vlaggenschipwinkel in Amsterdam pieten in het atrium aan touwen naar boven klimmen, zijn vanaf dit jaar vergulde klimpieten aanwezig. Volgens de Bijenkorf is de aanpassing een gevolg van de nieuwe strategie, en past een gouden Piet beter bij de nieuwe luxere koers.

Veel winkels worstelen met Piet sinds er over het uiterlijk van de traditionele Zwarte Piet de laatste jaren grote maatschappelijke discussie is ontstaan.

Tegenstanders van Zwarte Piet vinden het goed dat De Bijenkorf de klimpieten goud maakt, maar vinden het wel jammer dat het luxe warenhuis niet zegt dat Zwarte Piet stereotyperend is. "Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter tegenover Powned.
V&D

Warenhuis V&D laat zich dit jaar leiden door Sinterklaasjournaal. "Wat het Sinterklaasjournaal toelaatbaar vindt, dat vinden wij ook kunnen'', zegt een woordvoerder. En daarmee stelt de warenhuis de beslissing uit tot vermoedelijk november, wanneer de eerste uitzending van het Sinterklaasjournaal te zien zal zijn. Het NTR-programma houdt de verhaallijn zoals gebruikelijk namelijk tot die tijd geheim.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_155119314
Adoreer vanaf nu hier de Blokker. _O_

<O) oO/ 8}
pi_155119316
Blokker houdt de Zwarte Piet zwart *O*
(she/her)
pi_155119437
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:36 schreef dimmak het volgende:

<O) oO/ 8}
quote:

<O) oO/ 8}

quote:

<O) oO/ 8}
pi_155119452
Blokker _O_
  Moderator dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:48:22 #14
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_155119649
quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.
Lijkt me duidelijk.

Kom maar op.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:01:27 #15
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_155120059
Quincy en zn fans :')
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_155121348
Wat een ontzettende mietjes bij V&D :')
wat je ook doet, durf iig zelf een beslissing te nemen :')
blablablablablablablablablablablablablabla
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:01:19 #17
421090 Zelfscanner
pi_155121635
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 17:50 schreef Schunckelstar het volgende:
Wat een ontzettende mietjes bij V&D :')
wat je ook doet, durf iig zelf een beslissing te nemen :')
Jaja en 10 dagen van te voren kunnen ze echt niet zoveel pieten spullen bestellen voor alle winkels en dat nog even rondbrengen.

Het ligt er waarschijnlijk al in het magazijn.
pi_155122042
Welke bedrijven hebben de zwarte piet eigenlijk al omarmd? Liefst met bron zodat we een lijst kunnen maken.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:26:06 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155122374
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 16:48 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Lijkt me duidelijk.

Kom maar op.
Dat was geschrapt toch
pi_155122593
Ik krijg alweer zin in het Sinterklaasfeest met zijn zwarte pieten <O) 8} 8} 8} 8}
"You can call me Susan if it makes you happy"
  dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:38:00 #21
421090 Zelfscanner
pi_155122811
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:32 schreef TLC het volgende:
Ik krijg alweer zin in het Sinterklaasfeest met zijn zwarte pieten <O) 8} 8} 8} 8}
Pepernoten gooien })
pi_155127484
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 15:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

imo niet op deze manier, toen ik opgroeide was een zwarte klaas idd niet iets om over naar huis te chrijven, dat kwam omdat klaas niet geschminked werd en soms werd hij gespeeld door een neger, piet daarentegen was altijd zwart, ook als hij werd gespeeld door een neger ... daarom is het zwarte piet

en niet witterklaas
Dat waren dan hulpsinterklazen en geen echte. :{w
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:54:51 #23
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_155127704
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 18:26 schreef sp3c het volgende:

[..]

Dat was geschrapt toch
Ja dat is dus een schuldbekentenis. Het laat zien dat het Sinterklaasfeest een racistische ondertoon heeft. Dit is dus een cosmetische manier van het verstoppen van die ondertoon en wordt het feest gewoon vrolijk door gevierd. En dat is jammer, maar het feest zal altijd wel worden gevierd.

Het is alleen aan de staat om de financiering ervan stop te zetten, en zodra dat is gedaan zal de populariteit van het feest ook afnemen.
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  Moderator woensdag 12 augustus 2015 @ 13:32:21 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_155146956
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 20:49 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat waren dan hulpsinterklazen en geen echte. :{w
vier jij het lekker zoals jij wilt dan doen wij het op onze manier ^O^

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2015 20:54 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]

Ja dat is dus een schuldbekentenis. Het laat zien dat het Sinterklaasfeest een racistische ondertoon heeft. Dit is dus een cosmetische manier van het verstoppen van die ondertoon en wordt het feest gewoon vrolijk door gevierd. En dat is jammer, maar het feest zal altijd wel worden gevierd.

Het is alleen aan de staat om de financiering ervan stop te zetten, en zodra dat is gedaan zal de populariteit van het feest ook afnemen.
schuldbekentenis van wat?

dat mensen vroeger dachten dat zwartjes het nooit goed bedoelde?
dat dachten de zwartjes ook van de blankman

sommigen denken nog steeds in die richting

shit was gewoon niet meer van deze tijd, dat is geen schuldbekentenis maar natuurlijk evolutie net zoals dat we geen staart meer hebben met zijn allen
pi_155147367
Zijn er klachten over de Zwarte Cross? Of mag dat nog gewoon...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')