abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_155082907
Zijn er mensen hier die ontevreden zijn over de samenleving of teleurgesteld? En wat doet dat gevoel met je? Ik ben heel benieuwd hoe andere FOK!kers hierin staan.

In dit topic wil ik geen discussie over hoe de samenleving dan wel ingericht zou moeten worden, dat is meer voor in POL. Ik ben benieuwd hoeveel mensen zich min of meer somber voelen op de manier hoe het nu is.

Mijn vragen zijn:

Ben je teleurgesteld in de samenleving?

Waarom ben je teleurgesteld?

Om deze vragen voor mezelf te beantwoorden:

Ik ben soms wel ontevreden over hoe de samenleving is. Mensen zie ik heel hun leven inrichten rondom werk, alsof dat het centrale punt van hun leven is. Er is naar mijn mening te weinig tijd voor mensen om zich goed te ontplooien op persoonlijk gebied en ik heb vaak zo'n gevoel van "moet dit nou het leven zijn?"

Wat ik ook jammer vind is dat de samenleving erg hard is. Ik ben te jong om te kunnen zeggen dat er een verharding heeft plaatsgevonden, maar voor mijn gevoel is dat wel een trend. Om me heen zie ik dat mensen alle problemen van anderen vaak proberen te reduceren tot individuele keuzes. Alsof ze hun leven helemaal in de hand hebben en volledig autonome individuen zijn. Die mentaliteit die heerst er over het algemeen wel voor mijn gevoel en leidt vaak tot het 'victim blaming' van mensen die het minder goed hebben getroffen.

Ik erger me eraan hoe mensen zo makkelijk tegen elkaar op te zetten zijn, terwijl ze zo veel gedeelde belangen hebben. Dan denk ik: "We zijn toch allemaal mensen? Waarom moet er zoveel nadruk worden gelegd op waarin we verschillen in plaats van wat ons bindt?"

Het voelt alsof groepen best gesegregeerd leven in Nederland. Het blijft vaak lastig om mensen te ontmoeten die niet binnen je al bestaande 'type' mensen voortkomt. Iedereen lijkt een beetje bij zijn eigen soort te blijven. Dat dit verschil er is tussen laag- en hogeropgeleiden is in ieder geval wel aangetoond door het Cultureel Planbureau, dus wellicht is dit gevoel van mij wel enigszins terecht.

http://www.volkskrant.nl/(...)na-nergens~a3806665/

Kan het ook anders? Daar gaat dit topic niet over. Ik ben benieuwd naar waarom mensen soms teleurgesteld zijn in de samenleving. Daarbij zou het fijn zijn als dit topic geen gebash wordt op mensen die hun ei kwijt willen, hoe onterecht hun ontevredenheid ook wel niet zou zijn. Misschien is het ook interessant om te kijken of er veel mensen zich aan bepaalde dingen ergeren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Copycat op 14-08-2015 08:44:23 ]
  maandag 10 augustus 2015 @ 17:14:52 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_155083061
Leuk topic. :)
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_155083147
Ja, soms wel. Mensen zijn onaardig, hard, hebben geen medeleven, generaliseren waar je bij staat en hoe het hen uitkomt, negeren elkaar en weigeren verder de kijken dan de neus lang is, vinden dat vrijheid van meningsuiting gelijk staat aan alles en iedereen de huid vol mogen schelden, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gelukkig zijn er ook een hoop toffe mensen.
Ja doei.
pi_155083161
Ja en nee, aan de ene kant zie ik veel mensen maar een beetje aankloten wat ik jammerlijk vind maar aan de andere kant kan ik me niet erg druk maken om onbekenden. Ik stoor me met name aan de media (inclusief social media) waar te pas en te onpas de berichten de deur uit vliegen. Veel mensen geloven alles wat ze lezen en moeten per se een mening hebben over complexe problemen waar zij geen verstand van hebben. In het verlengde daarvan ligt de politiek. Weinig mensen hebben de kennis EN interesse om de juiste stem uit te brengen. De debatten zijn bestaan veelal uit populistische onderwerpen wat de kwaliteit van de democratie niet ten goede komt. Een direct alternatief zie ik echter niet. Men zou eventueel een technocratie kunnen instellen welke binnen bepaalde kaders wetten mag maken.

Verder merk ik dat Nederland erg individualistisch is. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geheel voor zelfontplooiing maar hier en daar mensen helpen, inclusief onbekenden, wordt je echt niet slechter van. Uit ervaringen op vakanties weet ik dat het niet overal zo is, hoewel overal wel rotte appels zitten natuurlijk.

Ook stoor ik me aan populistisch gebruik van zogenoemde politieke correctheid. Eén van de meest spraakmakende politieke onderwerpen is immigratie. Men voert het debat echter in een misplaatste context. Economische vluchtelingen zouden beter in eigen land ondersteunt kunnen worden waarvoor w.m.b. de ontwikkelingshulp mag intensiveren. Anderzijds heb je humanitaire vluchtelingen die je natuurlijk niet kan laten creperen. Het is m.i. ook jammer dat de verdeelsleutel op zoveel weerstand stuit in het EP.

Tot zover maar even op de mobiel, wellicht dat ik het later uitbreid.

Edit: beetje waarig verhaal. Ik schrijf over 1-2 weken wel wat leesbaars, wellicht met een paar eigen topics in F&L en POL.

[ Bericht 11% gewijzigd door Moralitas op 10-08-2015 17:42:49 ]
pi_155083246
interessant topic robin. kom er later op terug maar ben het grotendeels wel met je eens.
pi_155083391
Nog een punt waar ik me een beetje aan erger is dat ik soms het gevoel heb alsof mensen collectief eenzaam zijn. Dat ze die eenzaamheid compenseren door social media, maar dat ze zelf weten dat het eigenlijk geen vervanger is voor menselijk contact.

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 17:18 schreef perro. het volgende:
interessant topic robin. kom er later op terug maar ben het grotendeels wel met je eens.
Ben benieuwd. Neem gerust de tijd. Het is ook altijd mogelijk om aanvullingen te geven op je eerdere post (zoals ik dus nu doe :P).
pi_155083589
Je hebt hele goede punten en zelf ervaar ik het ook zo.

Het is een beetje dubbel voor mij. Samenleving is hard voor mij geweest, maar ik heb tot nu toe ondanks alle tegenslagen wel weten mezelf staande te houden. Maar ik haat het feit dat ik mezelf überhaupt staande moet houden. Waarom heb ik het zo moeilijk gehad en anderen zo makkelijk? Ik heb ook wat topics hierover gemaakt, helaas werd vooral uitgemaakt voor een klootzak of zeurpiet. Mensen zijn gewoon hard, deze samenleving is misschien wel minder hard dan de meeste andere samenleving.

Ik denk gewoon dat mensen zo ongevoelig kunnen zijn. De gemiddelde mens is vooral bezig met zichzelf in de mensen in zijn kringen. Als jij voor wat voor reden dan ook geïsoleerd raakt van je groep mensen of afgestoten wordt, heb je het moeilijk. Zelf heb ik best wel nare dingen meegemaakt de afgelopen zeven jaar en grotendeels niet mijn schuld, maar alsnog heeft de maatschappij en mijn omgeving gedurende die tijd weinig begrip gehad. Nu dat het goed met me gaat, wil iedereen mijn verhaal horen en steunen. Als je lacht, heb je vrienden. Als je huilt, huil je alleen.

Over de jaren heen ben ik ook harder geworden, wat mij misschien minder sympathiek maakt bij sommigen. Maar je kan ook niet beide hebben. Als mensen je "sympathiek" blijven vinden, krijg je ook weinig ruimte om te groeien en te ontplooien. De maatschappij kan anders en wij als mensen moeten ook daar naartoe werken. Maar in de tussentijd moet ik ook voor mezelf zorgen.

Ik denk dat een grote probleem in de samenleving is dat er een soort "it" groep is. Een groep mainstreamers, populaire mensen die vaak rijk, knap en invloedrijk zijn en veelmensen die buiten de groep vallen willen bij die groep horen. In plaats van te kijken naar elkaar en samen hun "eigen" groep te vormen, gaan ze tegen elkaar strijden om bij de mainstream groep te horen. Niet iedereen doet dit, uiteraard.
pi_155083703
Oh ja, nog iets. Wat ik heel jammer vind is dat veel technologie niet oprecht wordt gemaakt om de levens van mensen te verbeteren. De smartphone heeft het leven voor veel mensen gemakkelijker gemaakt, maar aan de andere kant is het gelijk weer een nieuw platform geworden voor adverteerders om mensen te volgen. Het geld verdienen heeft de hoogste prioriteit. Als daarmee de levens van mensen aangenamer worden, dan vinden ze dat mooi meegenomen, maar het draait primair om geld. Daarom zie je denk ik zo massaal privacyschendingen door apps en de dingen die Google doet. Dat maakt me soms een beetje sip. Waar zijn de mensen die oprecht de wereld willen verbeteren zonder er een andere agenda op na te houden?

Je ziet nu ook Facebook flink investeren in kunstmatige intelligentie. Ik hou mijn hart al vast. ;(

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 10-08-2015 17:31:13 ]
pi_155083920
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 17:28 schreef robin007bond het volgende:
Oh ja, nog iets. Wat ik heel jammer vind is dat veel technologie niet oprecht wordt gemaakt om de levens van mensen te verbeteren. De smartphone heeft het leven voor veel mensen gemakkelijker gemaakt, maar aan de andere kant is het gelijk weer een nieuw platform geworden voor adverteerders om mensen te volgen. Het geld verdienen heeft de hoogste prioriteit. Als daarmee de levens van mensen aangenamer worden, dan vinden ze dat mooi meegenomen, maar het draait primair om geld. Daarom zie je denk ik zo massaal privacyschendingen door apps en de dingen die Google doet. Dat maakt me soms een beetje sip. Waar zijn de mensen die oprecht de wereld willen verbeteren zonder er een andere agenda op na te houden?

Je ziet nu ook Facebook flink investeren in kunstmatige intelligentie. Ik hou mijn hart al vast. ;(
Voor niets gaat de zon op. Ik stel maar al te graag mijn gegevens beschikbaar om van alles gratis te krijgen. Anders zou je voor al deze diensten mcoeten betalen. Als ze met jouw gegevens doelgerichter kunnen adverteren kunnen ze met minder advertenties eenzelfde omzet halen dankzij een hogere conversie.
  maandag 10 augustus 2015 @ 17:34:36 #10
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155083946
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 17:28 schreef robin007bond het volgende:

Voor niets gaat de zon op inderdaad.
pi_155084131
Wat een geweldig topic! _O_
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 17:11 schreef robin007bond het volgende:
Mijn vragen zijn:

Ben je teleurgesteld in de samenleving?

Waarom ben je teleurgesteld?
Ehm, ik word wel vaak teleurgesteld, maar vergeet het gelukkig ook vaak weer snel...waarna ik misschien enkele dagen daarna weer teleurgesteld word etc enz.

Ik probeer er wel zo min mogelijk bij stil te staan, omdat erbij stilstaan verder toch zinloos is.

Ik probeer me te concentreren op die enkelingen die ik wel de moeite waard vind en de rest laat ik links liggen.

Ik reageer later wel uitgebreider, nogmaals geweldige OP _O_ teveel om in 1x te bevatten

[ Bericht 0% gewijzigd door magnetronkoffie op 10-08-2015 17:52:59 (tikfout) ]
pi_155084506
Ik ben wel tevreden over de samenleving hier. Zou zelf wel dingen anders willen zien, verwacht niet dat het goed blijft gaan, maar voor dit moment is het best wel goed vertoeven hier (woon in het Noorden, dat maakt ook uit).

Mensen hebben volgens mij genoeg tijd om zichzelf te 'ontplooien'. Geef ze meer tijd en ze verkloten meer tijd. Kijk naar alle studenten die eigenlijk niks hoeven te doen voor school en de rest van hun studietijd maar gewoon yolo leven. Die hebben echt geen extra tijd nodig om extra productief te zijn ofzo lol. En een baan is nou eenmaal belangrijk. Als je wat geschoold werk doet kan je daar ook in groeien en kan je het ook zien als een hobby enigszins.

De 'maatschappij' kan volgens mij een stuk beter ingericht worden maar als je daar zo erg mee zit betekent het vrijwel altijd gewoon dat je het voor jezelf niet mooi hebt gemaakt (voor elkaar hebt)... heb wat vrienden, een wat normale baan en een vriendin en dan maakt de maatschappij al veel minder uit.

Om toch een wat sombere tint eraan te geven: ik vind het te leip dat er miljoenen en miljoenen en miljarden overal heen kunnen gaan en we gewoon voorgelogen worden en zoveel wat dat betreft verneukt wordt. De politiek is te ziek voor woorden naar mijn idee. Maar goed wat doe je eraan
Fylax is op televisie geweest
pi_155084754
hmm ik kan me wel vinden in de OP eigenlijk.

Wat mij vooral irriteert is, dat zodra je afwijkt van de rest (beeld wat de 'maatschappij' heeft van...)
Dan doe je het dus snel al niet goed in de ogen van anderen. Of te wel je moet je schikken naar die algemene mening om niet buiten de boot te vallen zeg maar.
Do what you love, love what you do!
  maandag 10 augustus 2015 @ 17:58:16 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_155084771
Ik ben wel een beetje teleurgesteld. Ik ben veel geld verloren, en vaak bestolen. Geld maakt het leven makkelijker, en iedereen wil er veel van hebben. Er is een groep mensen die op allerlei manieren geld proberen te verzamelen. Ze gebruiken manieren als corruptie en geweld om mensen geld af te pakken. Tot moord toe.

Justitie is beperkt in haar optreden, slachtoffers worden vaak niet geholpen, dat is teleurstellend. De omgeving weet er vaak wel van, maar ieder leidt zijn eigen leven. Als justitie niet kan optreden, dan is er nog altijd de samenleving die kan optreden, maar omdat bijna iedereen egoistisch door het leven gaat komt daar niets van terecht. Een slachtoffer kiest er niet voor om slachtoffer te worden, dat overkomt je. Het kan iedereen overkomen. Er ontstaan groepen die liever dader zijn dan slachtoffer. Want als slachtoffer sta je alleen, maar als dader hoor je tot een grote groep. De corruptie. En dat is teleurstellend.

Ik deel de wereld dan ook vaak in twee.
1. De wereld waar alles draait om productie, behoeftebevrediging, beschaving en vooruitgang.
2. De wereld van geld en ego.

1 is OK. 2 is KUT.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_155085090
Top topic. Zelf geen toevoeging.
Voor al uw dwaze oneliners en geavanceerde sofisterij
pi_155085145
Mensen hebben geen medelijden inderdaad.
ADHD-C
  maandag 10 augustus 2015 @ 18:25:12 #17
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155085754
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 18:09 schreef LazyDave het volgende:
Mensen hebben geen medelijden inderdaad.
Het is vaak contraproductief om medelijden of empathie te hebben. Als je (veel) medelijden of empathie hebt naar onbekenden, gaat het vaak tegen je werken.
pi_155085944
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 18:25 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Het is vaak contraproductief om medelijden of empathie te hebben. Als je (veel) medelijden of empathie hebt naar onbekenden, gaat het vaak tegen je werken.
Niks mis met medelijden en empathie, je moet ze op de juiste manier gebruiken

Weet trouwens niet of TS het oké vindt als er een discussie ontstaat?

Edit:
In de OP staat dit:
quote:
In dit topic wil ik geen discussie over hoe de samenleving dan wel ingericht zou moeten worden, dat is meer voor in POL
Misschien een idee een apart topic voor discussie aan te maken? (mits er voldoende animo voor is)
  maandag 10 augustus 2015 @ 18:30:40 #19
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155085984
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 18:29 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ga er vanuit toch? Het is immers een forum?

Medelijden en empathie moet op de juiste manier gebruikt worden, maar wanneer is het goed en wanneer is het slecht?
  maandag 10 augustus 2015 @ 18:32:16 #20
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_155086058
quote:

[..]

Edit:
In de OP staat dit:

[..]

Misschien een idee een apart topic voor discussie aan te maken? (mits er voldoende animo voor is)
Geen discussie over hoe de samenleving ingericht moet worden, maar misschien wel discussie over wat er mis is met de samenleving?
pi_155087062
quote:

[..]

Edit:
In de OP staat dit:

[..]

quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 18:32 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Geen discussie over hoe de samenleving ingericht moet worden, maar misschien wel discussie over wat er mis is met de samenleving?
Omdat sommige onderwerpen erg veel raakvlakken hebben was ik bang dat het zou kunnen veranderen in een politieke discussie. Vandaar de opmerking in de OP.

Over discussies met wat er mis is in de samenleving, die zijn welkom naar mijn mening. Maar zoals ik al aangaf moet het niet zo worden dat mensen gebasht worden om wat zij ervaren. Mensen moeten nog wel hun ei kwijt kunnen zonder dat ze bang hoeven te zijn om geflamed te worden door alles en iedereen.

Daarom mijn voorstel om het niet echt een discussie te laten worden, maar meer een dialoog (al is dat wel echt een modewoord geworden ;(). Kortom, heb een beetje respect voor wat anderen teleurstelt in de maatschappij, ook al ben je het er niet mee eens.

Misschien dat de mods van R&P hier ook over kunnen meedenken. :) Misschien is het handig om de discussie 'for the time being' in ieder geval op een goede toon te houden. Dat lijkt me sowieso wel een vereiste in R&P.

Hou het wel bij het onderwerp. Dingen die jij mis vindt gaan in de samenleving. Anders wordt het een veel te breed topic, waarin de rode draad misschien verloren gaat.
  maandag 10 augustus 2015 @ 18:54:40 #22
446641 Vox_Populi
Stem van het volk.
pi_155087193
Klinkt heel herkenbaar! :Y Ik zal later inhoudelijk reageren :)
pi_155089589
Fylax is op televisie geweest
  maandag 10 augustus 2015 @ 20:03:19 #24
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_155089700
quote:
0s.gif Op maandag 10 augustus 2015 17:16 schreef motorbloempje het volgende:
Ja, soms wel. Mensen zijn onaardig, hard, hebben geen medeleven, generaliseren waar je bij staat en hoe het hen uitkomt, negeren elkaar en weigeren verder de kijken dan de neus lang is, vinden dat vrijheid van meningsuiting gelijk staat aan alles en iedereen de huid vol mogen schelden, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Gelukkig zijn er ook een hoop toffe mensen.
Dit dus. Hier ben ik het helemaal mee eens.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 10 augustus 2015 @ 20:04:56 #25
446903 TheBlackbird
voluntaristische vogel
pi_155089757
Ik kan me vinden in veel punten die worden genoemd. Desondanks ben grotendeels tevreden met de samenleving en tijd waarin ik mag leven, met zoveel vrede, tolerantie, vrijheid, welvaart etc. vergeleken met het verleden of andere regio's in de wereld. Hopelijk zal de toekomst nog beter zijn met verbeteringen in de punten die beschreven zijn.
Voluntaryism: het radicale idee dat menselijke relaties vrijwillig zouden moeten zijn, vrij van dwang en geweld
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')