Naar: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)taleb-damiaan-denys/quote:Ahmed Aboutaleb (in de uitzending op 26 juli)
De burgemeester van Rotterdam (Beni Sidel, Marokko, 1961) groeide op als zoon van een imam in het Rifgebergte. In 1976 kwam hij als vijftienjarige met zijn moeder en broers naar Nederland. Hij voltooide de HTS en werd verslaggever voor Veronica, NOS Radio en RTL Nieuws. In 2003 sloot hij zich aan bij de PvdA, in 2004 werd hij wethouder in Amsterdam.
Aboutaleb kreeg landelijke bekendheid door na de moord op Theo van Gogh ferme taal uit te slaan jegens moslimextremisten en zich tegelijk als bindend figuur op te werpen. In 2007 werd hij staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en begin 2009 werd hij burgemeester van Rotterdam. Aboutaleb is liefhebber van de Arabische poëzie, hij vertaalde werk van de Syrische dichter Adonís.
Peter Buwalda (in de uitzending op 2 augustus)
Met zijn debuutroman Bonita Avenue schreef schrijver Buwalda (Brussel, 1971) vijf jaar geleden meteen een bestseller (300.000 exemplaren) die in The New York Times geroemd werd als 'dazzling'. Vorig jaar verscheen Suzy vindt van niet, een bundeling van zijn Volkskrant-columns. Over Zomergasten zei hij twee jaar geleden in Het Parool:
"Ik kijk trouw. En dat geouwehoer de dag erna vind ik ook heerlijk. Ik vind het leuk dat het zo'n instituut is, een instituut van intellectuele folklore."
Simone van Saarloos (in de uitzending op 9 augustus)
De 25-jarige columniste van nrc.next (Summit, New Jersey, 1990) is de jongste Zomergast ooit. Zij is half zo jong als de andere gasten; allen veertigers en vijftigers. Van Saarloos studeerde filosofie en literatuurwetenschappen in Amsterdam en New York. In 2013 schreef zij haar feministische credo in Vrij Nederland: "Wij zijn ons brein, stelt Swaab. Bullshit, zegt Simone: ik ben mijn borsten, ik ben mijn blonde haar." En:
"Mijn feminisme gaat dan ook niet over slachtoffers versus heersers, maar over de bewustwording van het normenspel waarin we verkeren."
Adriaan Geuze (in de uitzending op 16 augustus)
De landschapsarchitect (Dordrecht, 1960) ontwierp met zijn bureau West 8 het Rotterdamse Schouwburgplein, het schelpenstrand van de Oosterscheldekering, de beplanting van Schiphol, en 'Happy Isles' - nieuwe eilanden voor de Hollandse en Zeeuwse kust die tot zijn verdriet alleen op papier bestaan. Geuze richtte West 8 op in 1987, samen met Paul van Beek. Hij was gastdocent op Harvard University (1994-2007), is sinds 2012 bijzonder hoogleraar Landschapsarchitectuur aan de universiteit van Wageningen en behoort sinds dit jaar tot de vijfendertig leden van de Akademie voor Kunsten - een gremium van belangrijke kunstenaars. Geuze windt zich op over het ongeleid dichtslibben van Nederland:
"Sinds de wederopbouw leven we in een land zonder toekomstvisie. Iedereen kan een geluidswal eisen. Er is geen plan."
Annejet van der Zijl (in de uitzending op 23 augustus)
De historica en biografe (Leeuwarden, 1962) begon in 1990 als journalist bij het weekblad Haagse Post. In 1998 debuteerde ze met Jagtlust, over de Gooische buitenplaats van dichteres Fritzi ten Harmsen van der Beek, die in de jaren vijftig en zestig een toevluchtsoord werd voor onstuimige schrijvers en kunstenaars. Ze brak door met Anna (2002), de biografie van schrijfster Annie M.G. Schmidt, die werd bewerkt tot tv-serie. Ook de bestseller Sonny Boy (2004, trailer hier) werd verfilmd, over de vooroorlogse liefde tussen een dwarse Hollandse en een Surinamer.
In 2010 promoveerde zij op de jonge jaren van prins Bernhard. Vorig jaar verscheen haar biografie van de 19de-eeuwse bierbrouwer Gerard Heineken.
Damiaan Denys (in de uitzending op 30 augustus)
De psychiater en filosoof (Wevelgem, Vlaanderen, 1965) is afdelingshoofd psychiatrie van het AMC en hoogleraar Psychiatrie aan de UvA. Hij promoveerde in 2004 aan de Universiteit Utrecht op dwangstoornissen, zijn specialisme. Denys zoekt in de psychiatrie de grens op met de neurologie. Hij is vooral befaamd door zijn experimenten met diepe hersenstimulatie (het gericht prikkelen van de hersenen met elektroden) bij dwangstoornis, depressie en verslaving.
Verder maakt Denys psychiatrisch theater. Met de voorstelling Wat is angst? (2012) stond hij onder meer op Lowlands. Begin dit jaar maakte hij een update: De wolf en de goudvis.
Moet je een film beoordelen op de risico's of het resultaat? Natuurlijk kan je een film nog meer waarderen na het zien van de kwaliteit. De film is qua cinematography bijzonder goed. Maar als film blijft er bijzonder weinig over. Het is het zelfde effect als een schrijver 800 woorden zet in een boek van 300 pagina's. Ja, het kan een statement maken en misschien heeft het echt prachtige volzinnen opgeleverd. Maar het blijft een leeg boek.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:10 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ah, ik snap het. Er zullen wel wat pretentieuze gastjes zijn die het allemaal denken te weten. In die zin snap ik wel dat je dat hekelt.
Maar de film vind ik niet verouderd, sterker nog, zelfs nu zo bekeken vind ik het nog redelijk innovatief te noemen. De filmwereld neemt helaas niet zo veel risico's. (of althans, de grote commerciële films)
Deed niet onder voor Aboutaleb. Buwalda heb ik nog niet teruggekeken.quote:
Die heb ik beide niet gezien.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:18 schreef Monolith het volgende:
[..]
Deed niet onder voor Aboutaleb. Buwalda heb ik nog niet teruggekeken.
Uiteindelijk wel. Ik ben blij dat ik ben blijven kijken. Ze is geen makkelijke, vlotte prater. Daardoor vond ik het 'moeilijker' om te blijven kijken en mijn gedachten er bij te houden.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:16 schreef robin007bond het volgende:
Nou, al met al een geslaagde uitzending.
Snap ik. Heel eerlijk gezegd heb ik de laatste uren me wat laten afleiden, dus ik ga sommige stukjes morgen even terugkijken.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:18 schreef livelink het volgende:
[..]
Uiteindelijk wel. Ik ben blij dat ik ben blijven kijken. Ze is geen makkelijke, vlotte prater. Daardoor vond ik het 'moeilijker' om te blijven kijken en mijn gedachten er bij te houden.
Ik heb ook niet echt iets opzienbarends gehoord / gezien.quote:
Damiaan Denys. Dat wordt de beste uitzending denk ik.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:22 schreef hmmmz het volgende:
Ik hoop dit jaar nog op een uitzending zoals vorig jaar met David van Reybrouck, dat vond ik echt een hele goede. Van de Belg die dit seizoen nog te gast is heb ik ook hoge verwachtingen.
Dat denk ik ook.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:23 schreef ForzaMilan het volgende:
[..]
Damiaan Denys. Dat wordt de beste uitzending denk ik.
Ik ben ook wel benieuwd wat Adriaan Geuze te zeggen heeft.quote:
Kan niet quoten uit oud topic op mobiel, maar ik ga het een kans geven.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:16 schreef robin007bond het volgende:
Nou, al met al een geslaagde uitzending.
Sowieso al de opening, daar begon het al goed mee. Er kwamen in het begin wat oninteressante fragmenten, voornamelijk die fotoreeksen.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:34 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Kan niet quoten uit oud topic op mobiel, maar ik ga het een kans geven.
Wat vind jij positief aan de uitzending?
Dit, was echt top.quote:Op zondag 9 augustus 2015 23:22 schreef hmmmz het volgende:
Ik hoop dit jaar nog op een uitzending zoals vorig jaar met David van Reybrouck, dat vond ik echt een hele goede. Van de Belg die dit seizoen nog te gast is heb ik ook hoge verwachtingen.
Montrealquote:Op zondag 9 augustus 2015 23:38 schreef Reya het volgende:
Wat een bijzonder mooie vrouw, en ook nog eens Québecoise.
hmm ok. Nou ga het meemaken later. Ben nog niet heel enthousiastquote:Op zondag 9 augustus 2015 23:42 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Sowieso al de opening, daar begon het al goed mee. Er kwamen in het begin wat oninteressante fragmenten, voornamelijk die fotoreeksen.
Bij het tonen van de cougars in Afrika en het rugbyfragment kwam ze wel los. Als filosofe heeft ze toch een wat interessant perspectief op zaken die je wellicht normaal niet snel ziet.
quote:'Universum Van Saarloos vol vragen en weinig antwoorden'
Tv-recensie door Jean-Pierre Geelen:
Ze wilde 'een klein universum maken', een universum 'vol vragen en heel weinig antwoorden'. Vooral dat laatste is Simone van Saarloos gelukt.
Dat ze voornamelijk sprak in snelle, niet afgemaakte zinnen, maakte het er niet toegankelijker op
De columniste (voor NRC Next) en filosofe zag zichzelf, zo zei ze aan het begin, 'als middel waardoor je je vragen kunt stellen over hoe jij ergens naar kijkt'.
Naar Zomergasten bijvoorbeeld. Deze kijker lukte het maar moeilijk de avond anders te zien dan een aaneenschakeling van interessante fragmenten, waarbij een consistent betoog maar moeizaam aan het oppervlak kwam. Een echte, 'klassieke' wetenschapper ontbreekt dit jaar in de line-up van Zomergasten, maar bij iemand met de onuitgesproken pretentie van Van Saarloos, als 25-jarige de jongste Zomergast ooit, had een rode draad niet misstaan. Een college is niet noodzakelijk, maar het vermogen de kijker vast te houden is vereist. Daarin schoot Van Saarloos tekort. Dat ze voornamelijk sprak in snelle, niet afgemaakte zinnen, maakte het er niet toegankelijker op.
Van Saarloos leek bijna geen fragment te kunnen bespreken zonder hoogst rationele kanttekeningen, die steevast bleven hangen in halve vragen. Dat was dan wel de rode draad: de twijfel, de durf te vragen zonder zelf meteen een antwoord te weten, speelde door de hele avond. Zo liet deze Zomergasten zich samenvatten in een zin van Van Saarloos na het fragment uit de installatie Ribbons (Fuck my life) van de Britse kunstenaar Ed Atkins: dat zag ze aanvankelijk als 'een radicale oproep tot niet begrijpen'.
Interviewer Wilfried de Jong probeerde soms, maar slaagde er - zeker in de eerste helft van de avond - niet in scherpte aan te brengen. De aanvankelijke stroefheid uitte zich onder meer na een filmfragment van fotografe Charlotte Dumas over wilde paarden in Nevada. Die illustreerde volgens Van Saarloos Dumas' fascinatie voor wat er gebeurt als mens en dier elkaar ontmoeten.
De Jong: 'Hebben wij iets verloren?'
Van Saarloos: 'Oei, dat vind ik een nostalgische opmerking.'
De Jong: 'Het is een vraag.'
Een antwoord bleef uit, er was enkel woordenstroom. Eenmaal moest De Jong haar nogal abrupt afkappen, omdat het tijd was voor het volgende fragment.
Soms leidde een fragment wel degelijk tot goede vragen. Zoals na de beelden uit de Channel Four-documentaire The Bombing of Al-Bara, waarin filmer Olly Lambert een bombardement meemaakte. Van Saarloos: 'Dit zien doet wat met mij, maar wat heb je eraan dat het wat met mij doet?'
Na het fragment uit Tarantino's Kill Bill, waarbij Van Saarloos zich ergens schaamde voor de esthetisering van geweld: 'Waarom is het zo lekker naar mooi geweld te kijken?' Vragen. Nu de antwoorden nog.
Waarom is het zo lekker naar mooi geweld te kijken?
Waar we anders naar moesten kijken: hoe een pijpscène in de 'pornafilm' Headshot van Jennifer Lyon Bell, moest illustreren dat seks 'altijd een soort van afspraak' is, 'een plek van ongemak, waar het ongewis is en van alles kan gebeuren' en 'een soort vrije ruimte, waarin je elkaar niet meer beoordeelt'.
Het ging over haar sport: vrouwenrugby. Van Saarloos miste het teamgevoel. 'En heel erg iets doen met je lichaam dat niet gangbaar is in het normale leven: tackelen, achter een bal en daar gewoon voor gaan, ook al staat er iemand voor.'
Ze miste de ruwe stof van de broekjes en shirts, en het angstzweet van de tegenstander. Maar de diepere zin van het rugbyfragment school uiteraard in iets hogers, dat zich enkel in haar eigen jargon laat weergeven: 'Normaal ben je wel aanwezig, maar je wordt niet met je aanwezigheid geconfronteerd. Omdat het bij rugby zo niet normaal is hoe je je lichaam gebruikt, word je enorm geworpen op dat lichaam. Dat is bijzonder, heel openend. Het geeft een nieuwe manier van kijken naar het lichaam.'
We moesten dat 'een plek geven als... wat het betekent om een lichaam te zijn. Dat we niet alleen maar geest zijn.' Van Saarloos dacht 'dat het interessant is wat dat doet met het bewustzijn, en met de wereld'. We moeten 'de mogelijkheden in die zin exploreren'.
Goedenavond nog, u komt er zelf wel uit.
Na een fragment uit de Amerikaanse documentaire Brief Encounters, over fotograaf Gregory Crewdson die een foto ensceneerde, twijfelde Van Saarloos aan de geloofwaardigheid van die scène.
'Ik voel me veel meer uitgedaagd om bijna in het gevoel van die foto te zitten', problematiseerde ze. Het beeld 'wrong', maar waarom precies, wist ze niet duidelijk te maken. Jammer, voor wie de kijker anders hoopte te laten kijken.
Aldus een oninteressante ouwe bok.quote:Op maandag 10 augustus 2015 01:20 schreef golfer het volgende:
Niet kunnen en willen kijken, want oninteressant meisje.
Dan ben je er wel op het goede moment ingevallen, want pas na het rugbyfragment kwam het mijns inziens wat los en werd het interessant. Daarvoor was het voornamelijk erg vermoeiend om naar te kijken, vond ik.quote:Op maandag 10 augustus 2015 08:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Oh ik vond het eigenlijk wel een leuke aflevering... Ik vond het ontbreken van antwoorden ook niet storend trouwens, het is toch geen lezing. Ik vond het leuk om fragmenten te zien die haar aan het denken zetten. Ik heb het gezien van net na de rugby tot net na het oorlogsdocu fragment.
Ik vind dit wel prima, beter dan mensen die een soort vooraf bedachte opgelegde conclusie aan fragmenten willen hangen. Die er dan vaak aan het einde nog even extra geduid moet worden (zoals bij freek de jonge) Ik zie liever fragmenten die mensen oprecht verwonderen.
Het enige wat ik wel vervelend aan haar vond was haar tongpiercing, ik vind dat altijd zo naar klinken. Die had ze voor tv ook wel even uit kunnen doen.
Ah dan heb ik misschien geluk gehad, verklaart misschien waarom ik er zo'n andere mening over heb.quote:Op maandag 10 augustus 2015 10:42 schreef livelink het volgende:
[..]
Dan ben je er wel op het goede moment ingevallen, want pas na het rugbyfragment kwam het mijns inziens wat los en werd het interessant. Daarvoor was het voornamelijk erg vermoeiend om naar te kijken, vond ik.
En wat ik wel heb geleerd is dat het toch ook wel heel erg helpt als de zomergast een beetje een vlotte spreker is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |