http://www.dichtbij.nl/wa(...)ing-wormerplein.aspxquote:PURMEREND - Een man heeft vrijdagmiddag op het Wormerplein in Purmerend een vermoedelijke hartstilstand gehad toen hij werd aangehouden door de politie. Het slachtoffer is gereanimeerd en inmiddels overgebracht naar het ziekenhuis.
Het slachtoffer zou volgens een omstander eerst staande zijn gehouden door de politie, maar vervolgens werd hij door meerdere agenten aangehouden. Wat er precies is gebeurd, is onbekend.
[update 15.30 uur]
De politie meldt aan Dichtbij dat agenten rond 14.10 uur melding kregen van overlast op het Wormerplein. Eenmaal ter plaatse bleek dat de man de boel bij elkaar aan het schreeuwen was. Bij de aanhouding werd de man echter onwel en is vervolgens gereanimeerd. Daarna is hij overgebracht naar het ziekenhuis.
http://www.dichtbij.nl/wa(...)ing-wormerplein.aspxquote:PURMEREND - Volgens het Openbaar Ministerie (OM) zijn er op dit moment geen aanwijzingen dat er bij de aanhouding op het Wormerplein in Purmerend vrijdagmiddag een nekklem is gebruikt. De arrestant raakte na de aanhouding onwel en moest ter plaatse worden gereanimeerd.
Een woordvoerster laat aan Dichtbij weten dat de man op dit moment nog op de intensive care ligt: ''Een arts heeft laten weten dat de man op dit moment niet in levensgevaar is.''
De rijksrecherche doet momenteel uitgebreid onderzoek naar de omstandigheden waaronder de aanhouding is verricht.
Bron:Mogelijke ooggetuige via FBquote:Ik heb alles van het begin tot einde gezien,
Man 40jr oud. (gehoord van ziekenhuis)
160/170 lang en loopt er een beetje slordig gekleed dronken sloffend bij.
Man is in zijn eentje en soms luidruchtig, vormt verder totaal geen direct gevaar, alleen flink aangeschoten door alcohol, holland kreten 2-1 heeeeen...
Rode voetbalvlag slordig uit zijkant van zijn broek en erg goedkope gekreukelde oranje (voetbal) pet op.
Bestwel een bovenmiddelmatige bolle ''bierbuik' en de man maakt een verwarde, slome, dronken indruk en heeft verder niemand met 1 vinger aangeraakt.
De man zat eerst 5 minuten op een bankje met zo af en toe luide kreten in de voetbal sfeer.(Holland etc.)
De man was uit zichzelf het plein aan het verlaten toen de 2 opgeroepen agenten hem zagen lopen..
De 2 agenten benaderen de man, en de man zegt op normale toon uit zichzelf: ''Ik ga al...'' en de man is daarna 2 keer luidruchtig met: ''Ik ga toch al... en ''Ik ga niet akkoord'' als hij hoort dat hij meemoet
(dit alles duurt 10 a 20 seconden)
1 agent probeert zijn pols te pakken,(omdat de man wel van straat moet want in je eentje dronken luid korte voetbalkreten zingen kan natuurlijk niet om 14.30 smiddags op een plein vol winkels die open zijn)
maar de man werkt niet direct mee en trekt zijn pols weer los.
De 2 agenten duiken meteen vol boven op de man en hij valt hard voorover op de grond, de vrouwelijke agente verliest meteen haar evenwicht en valt zittend achterover op haar kont (niet al te hard hoor).
De andere agent paste meteen een nekklem toe en hield deze vast (+/- 4 minuten) tot de man niet meer bewoog en tegelijkertijd de versterking aan was gekomen van nog 2 agenten, die niet meer hoefde te helpen,
want de man was bewusteloos (zonder hartslag).
De vrouwelijke agent was meteen weer opgestaan nadat zei haar evenwicht verloor en achterover viel en probeerde daarna weer zijn lichaam in bedwang te houden door op hem te liggen.
omdat de verdachte probeerde tegen te stribbelen. De verdachte gaf daarna met al zijn kracht nog 1 spartel en vlak daarna beweeog de man niet meer.
2 andere agenten naderen en toen liet de nekklem agent wat los en kwam hij er achter dat hij te hard had geknepen.
De politieagenten proberen om beurten de man die al +/-1 minuut niet bewoog te reanimeren middels borstdrukken.
Dit duurt 5 a 6 minuten tot er 2 ambulances arriveren.
Het borstdrukken gaat daarna nog 4 a 5 minuten door tot de man kennelijk weer een harslag krijgt en +/- 3 a 4 minuten later de ambulance ingaat middels een tweedelige ''brancard''.
Eigen conclusie:
De 2 agenten hadden ''alle'' tijd om heel eventjes te wachten op versterking, omdat de man +/-90 kg woog en bestwel fink beschonken was en hadden hem niet meteen hoeven te bespringen.
De vrouwelijke agente is vrij tenger en dit was duidelijk een verkeerd ingeschate situatie van de agenten om de aangeschoten/dronken man even met zijn tween op een veilige manier te overmeesteren.
Het lijkt mij dat als je een dronken man vrijwel meteen met zijn tweeen gaat bespringen hij niet meteen zal meewerken.
De ''tengere''vrouwelijke agent stond met haar handen in haar zei hopeloos toe te kijken wat er zojuist allemaal gebeurd was toen de man zonder hartslag op de grond lag en gereanimeerd werd.
Ik heb nog nooit in mijn leven een melding gemaakt van opgepast gedrag van wie dan ook, maar een politiearrestant (bijna) vermoorden omdat hij alleen dronken en luidruchtig is kan echt niet.
Ik vind dat de agent die de man bij zijn nek heeft gepakt, totaal verkeerd heeft gehandeld door niet eventjes simpel (vrij kort max 1 minuut) op versterking te wachten.
De man was 2 keer luid met: Ik ga al.. en ook 1 keer zachtjes aardig met: Ik ga wel....in de kort +/- max 10 seconden durende woordenwisseling voordat hij met zij gezicht vooruit op de grond gesmeten werd.
Door de nekklem agent heeft de man zeker 10 minuten geen hartslag gehad wat natuurlijk niet gezond kan zijn.
De verdachte verdiende dit totaal niet omdat hij al verzwakt was door de drank en hij alleen verbaal luid was.
Dan hoor je in mijn ogen niet zo erg grof behandeld te worden met een grote kans op de dood tot gevolg, heel erg vind ik dit om dit zo van begin tot eind te zien gebeuren.
Wil graag weten of de man nog leeft weet iemand iets???
Groeten
quote:Op maandag 3 augustus 2015 23:19 schreef Ryan3 het volgende:
Wat moet ik me precies voorstellen bij de nekklem btw? Lijkt wel zo'n mr. Spock kneep.
Iig is de nekklem niet verboden, dus er zullen eerst nog meer slachtoffers moeten vallen, vrees ik...
quote:Op maandag 3 augustus 2015 23:57 schreef Geerd het volgende:
Ach wanneer je daar in ligt, zul je het ook wel verdient hebben.
De meeste mensen die gearresteerd worden zullen niet onschuldig zijn, maar dat is hier niet relevant.quote:Op maandag 3 augustus 2015 23:57 schreef Geerd het volgende:
quote:Op maandag 3 augustus 2015 23:57 schreef Geerd het volgende:
quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 00:10 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jij ligt er ook al om de dag in ofzo?
Beetje herrie maken in een beschonken bui is volgens jou dus voldoende reden voor een doodvonnis? Dan staat half mannelijk Nederland op de dodenlijst van oom agent.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 00:10 schreef Geerd het volgende:
[..]
Jij ligt er ook al om de dag in ofzo?
Doet geen vlieg kwaad (meer).quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 00:27 schreef bijdehand het volgende:
'deed geen vlieg kwaad'
dat zeggen ze ook altijd over de grootste tjappies die er rondlopen
Sympathiek van die agenten dat ze haar tijdens de arrestatie iedere keer z'n hartslag lieten meten. Wel apart dat iemand die al tien minuten geen hartslag meer heeft nog steeds tegenstribbelt.quote:
Of deze?quote:Op maandag 3 augustus 2015 23:34 schreef hottentot het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Alleen niet elke agent schijnt zijn krachten te kennen of de gedragingen van de verdachte worden verkeerd ingeschat. Dan zijn er ook nog agenten die met hun gewicht op de arrestant leunen i.p.v. op hun arm.
ja maar ik zag het zoquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:15 schreef k_man het volgende:
[..]
Sympathiek van die agenten dat ze haar tijdens de arrestatie iedere keer z'n hartslag lieten meten. Wel apart dat iemand die al tien minuten geen hartslag meer heeft nog steeds tegenstribbelt.
Ja, want die zijn vrij van risico's. Alsof je van getaserd worden niet kunt overlijden.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:44 schreef ems. het volgende:
Kunnen ze niet gewoon van die tasers gebruiken? Hoeven ze dat geboefte ook niet aan te omhelzen.
Misschien wel, misschien niet. Maar tasers zijn sowieso cooler.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:47 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, want die zijn vrij van risico's. Alsof je van getaserd worden niet kunt overlijden.
Sterker nog, nu is hij voedsel voor die vliegenquote:
Maar die mensen hebben het al zo moeilijk!!!!!! Snap dat dan!!!quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:57 schreef Elfletterig het volgende:
Het is altijd zo zielig voor degene die wordt aangehouden. Het gaat er nooit over hoe het zover heeft kunnen komen. De man was stomdronken op straat (op zich al een strafbaar feit) en veroorzaakte daarnaast ook nog overlast. En vervolgens werkt hij ook nog eens niet mee met de politie.
Nee, het kan niet de bedoeling zijn dat mensen sterven aan het feit dat ze hardhandig worden aangehouden. Maar ik kan ook geen medelijden opbrengen voor deze man.
Voor wat ik zie gaat het vooral fout als agenten bij iemand met zijn knie op de borstkas gaan zitten, als je dan ook nog omringt word door 6 man gaat het fout, die nekklem is echt probleem niet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 03:57 schreef Rica het volgende:
Tijdje terug was er zo'n "flauwval spelletje" populair op scholen. Kinderen drukten dan op hun halsslagader en gingen dan vrijwel direct out.
Misschien kunnen ze de voorlichtingscampagne om basisschoolkinderen op de risico's en gevaren hiervan te wijzen hergebruiken voor politieagenten?
Dat een foute toepassing het probleem is (afgesloten luchttoevoer, afgesloten bloedtoevoer, nekletsel ed. tot gevolg) is wel duidelijk. Het is meer de vraag of de nekklem misschien een te groot risico op foute toepassing heeft.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 04:13 schreef raptorix het volgende:
[..]
Voor wat ik zie gaat het vooral fout als agenten bij iemand met zijn knie op de borstkas gaan zitten, als je dan ook nog omringt word door 6 man gaat het fout, die nekklem is echt probleem niet.
Mjah ik denk dat Tasers wat dat betreft beter zijn, veiliger voor de agenten, en ook veiliger voor arrestanten. Daarnaast is een goede nekklem helemaal niet zo makkelijk en moet je er toch wel fysiek toe in staat zijn, sowieso verbaast het me hoe slecht politieagenten soms handelen, paar jaar terug werd een bevriende portier aangevallen, ik kon er 1 tegen grond werken en hem 5 minuten in bedwang houden tot de politie kwam, die gast was helemaal door dolle heen, in plaats van hem eerst handboeien om te doen zeiden ze vrolijk: laat maar los mijnheer....quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 04:32 schreef Rica het volgende:
[..]
Dat een foute toepassing het probleem is (afgesloten luchttoevoer, afgesloten bloedtoevoer, nekletsel ed. tot gevolg) is wel duidelijk. Het is meer de vraag of de nekklem misschien een te groot risico op foute toepassing heeft.
Men schijnt het aan het onderzoeken te zijn. Als men het objectief onderzoekt zal imo blijken dat het idd een groot risico heeft want een nek is nogal kwetsbaar.
Alleen inzetten in echte noodgevallen zou mijn advies zijn. Als er accuut gevaar voor de agent(en) en of omstanders dreigt.
Dat de nekklem zelfs in delen van de VS verboden is moet wel wat zeggen lijkt me.
De TT slaat nergens op. TS is mogelijk zo'n battie die om één of andere reden een hekel heeft aan de politie, wat mogelijk komt omdat hij er wel eens mee in aanraking komt, en derhalve vreest dat hij zelf wel eens in een nekklem kan eindigen. Dus ACAB 1312 EINXZWEIDREI!!! SENSASIEDOOFPOT!-topic.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:33 schreef k_man het volgende:
Ik vraag me trouwens af waar de TT op slaat. Kennelijk worden er persberichten over de wereld ingestuurd, wordt er onderzoek door gedaan door de Rijksrecherche, dus hoezo doofpot?
Dat hoor ik vaker, maar wat is het alternatief? Wat gebeurt er in de VS als je niet wilt meewerken aan je aanhouding? Als je 'geluk' hebt gebruiken ze een taser, als je pech hebt wordt je neergeschoten.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 04:32 schreef Rica het volgende:
Dat de nekklem zelfs in delen van de VS verboden is moet wel wat zeggen lijkt me.
Zie het filmpje dat Geerd postte.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:40 schreef KaiN het volgende:
Wat is er gebeurd met de arm op de rug draaien, of mag dat ook niet meer? Dan heb je toch met 2 agenten wel controle over zo'n dronken idioot?
De TT zegt meer over TS dan over de agent en het slachtoffer. Maar dode arrestanten werken op dit moment nogal als rode lappen op sommige stieren.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:33 schreef k_man het volgende:
Ik vraag me trouwens af waar de TT op slaat. Kennelijk worden er persberichten over de wereld ingestuurd, wordt er onderzoek door gedaan door de Rijksrecherche, dus hoezo doofpot?
De politie grijpt vaak in. Zoveel doden vallen er niet.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:46 schreef Isabeau het volgende:
Geen idee wat hier precies is gebeurd natuurlijk, maar het lijkt mij niet dat politiehandelen de dood tot gevolg moet hebben als je geen levensgevaarlijk persoon bent. Is het nou uitzonderlijk dat iemand door de politie overlijdt en toeval dat zoiets 2x vrij snel achter elkaar plaats vindt of gebeuren dit soort sterfgevallen door politieoptreden altijd al?
Enig idee of daar een statistiek van is? Hoeveel doden gemiddeld per jaar? In de VS zijn dat echt schrikbarend hoge aantallen, maar goed, daar hebben ze ook een paar miljoen meer mensenquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:48 schreef mastertephon het volgende:
De politie grijpt vaak in. Zoveel doden vallen er niet.
Ook? Zwarte mensen zijn als ras agressief?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 12:50 schreef Re het volgende:
[..]
voetbalhooligan .. ok een agressief ras
beetje voorbarig, mijn fout.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:33 schreef k_man het volgende:
Aldus TS is de persoon in kwestie inmiddels wel overleden...quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:06 schreef Manke het volgende:
[..]
beetje voorbarig, mijn fout.
Ik vind het raar dat onderzoek uitwijst dat er géén nekklem is gebruikt terwijl het slachtoffer nog leeft,buiten levensgevaar nog wel. En als het klopt wat ooggetuige zegt, dan liegt de politie. Hoe kan je bij een levend persoon er achterkomen of er wel of geen een nekklem is gebruikt?
Als die echt kwaad in zin had gehad, had hij dat hoofd van die agent als voetbal kunnen gebruiken.quote:
Dat zegt iedereen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 23:02 schreef Manke het volgende:
Was tevens een maat van mij van vroeger, gast deed geen vlieg kwaad.
Als iedereen het over die man zegt is het wellicht gewoon waar!quote:
Het gaat natuurlijk om die andere. Daar kun je zien hoe 'makkelijk' het is om van een onwillige arrestant de arm op de rug te draaien.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:18 schreef john2406 het volgende:
[..]
Als die echt kwaad in zin had gehad, had hij dat hoofd van die agent als voetbal kunnen gebruiken.
Aan zijn benen was hij ja niet geboeid, en kon dichtbij genoeg komen toch?
Eh, je zegt nu heel andere dingen dan in je eigen OP staan, besef je dat?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 14:06 schreef Manke het volgende:
[..]
beetje voorbarig, mijn fout.
Ik vind het raar dat onderzoek uitwijst dat er géén nekklem is gebruikt terwijl het slachtoffer nog leeft,buiten levensgevaar nog wel. En als het klopt wat ooggetuige zegt, dan liegt de politie. Hoe kan je bij een levend persoon er achterkomen of er wel of geen een nekklem is gebruikt?
Er is geen geweld gebruikt omdat hij dronken was. Er is geweld gebruikt omdat hij zich bleef verzetten tegen zijn aanhouding. Klein verschil.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 13:04 schreef DS4 het volgende:
Maar ik ben het met je eens dat er iets niet klopt als je de schouders op wenst te halen ten aanzien van de dood van iemand "omdat hij maar niet dronken op straat had moeten lopen".
ik doelde op het 2e bericht, aanwijzingen ipv onderzoek, klopt idd, niet goed gezegd, en volgens het bericht was hij buiten levensgevaar, naar wat voor aanwijzingen zochten ze? Als hij buiten levensgevaar was, konden ze het ook aan hem vragen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:22 schreef k_man het volgende:
[..]
Eh, je zegt nu heel andere dingen dan in je eigen OP staan, besef je dat?
In je OP zeg je dat hij is overleden. Nu zeg je dat hij nog leeft en buiten levensgevaar is?
In je OP staat dat er geen aanwijzingen zijn dat er een nekklem is gebruikt. Dat is niet hetzelfde als zeggen dat onderzoek uitwijst dat geen nekklem is gebruikt. Volgens je OP moet dat onderzoek namelijk nog plaatsvinden.
Je TT slaat ook al nergens op. Al met al geen sterk topic.
Je hebt gelijk dat dat ook speelde, maar ook dan is de dood van iemand niet iets om de schouders over op te halen lijkt mij zo.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 15:24 schreef k_man het volgende:
Er is geen geweld gebruikt omdat hij dronken was. Er is geweld gebruikt omdat hij zich bleef verzetten tegen zijn aanhouding. Klein verschil.![]()
Dat is weer een ander verhaal. Het lijkt inderdaad erop dat er wat nuance zit in dit verhaal.quote:Als er überhaupt geweld is gebruikt, want er blijft steeds minder over van het verhaal van TS.
staat er idd, vreemdquote:Op dinsdag 4 augustus 2015 01:15 schreef k_man het volgende:
[..]
Sympathiek van die agenten dat ze haar tijdens de arrestatie iedere keer z'n hartslag lieten meten. Wel apart dat iemand die al tien minuten geen hartslag meer heeft nog steeds tegenstribbelt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |