quote:Op zondag 2 augustus 2015 21:22 schreef Makrolon het volgende:
Zo, weer mooi wat kunnen doen!
De bedrading voor de buitenlampen gelegd:
Het worden zulk soort lampjes:
[
En dan aan iedere kant van elk raamkozijn 1. 3 dus in totaal.
En toen nog wat gemetseld!
Heeft hij al geregeld, heb je die enorme barbecue in het midden van de garage niet gezien?quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:40 schreef derLudolf het volgende:
Wanneer was die BBQ?
Oja, ziet er allemaal weer strak uit
Ach, kom je snel genoeg achter als je dat punt vergeten bent toch?quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:30 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, was wel vrij warm hoor.
Sla hem even opnieuw op, ik heb nog wat toegevoegd. Was iets redelijk belangrijks vergeten. (beton)
Dan zal ik nu even een nieuw topic maken
Haha, die is al vaker voorbij gekomen. Conclusie was dat dat niet zo best voor je is met die gegalvaniseerde roostersquote:Op zondag 2 augustus 2015 23:51 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Heeft hij al geregeld, heb je die enorme barbecue in het midden van de garage niet gezien?
Of was dat de smeerput?
[..]
Ach, kom je snel genoeg achter als je dat punt vergeten bent toch?![]()
En dat vlinderen, beter laten doen of kan je dat ook prima zelf? Moet vrij snel na het storten gebeuren van wat ik lees.
3 van de foto's in je OP zie ik trouwens niet, kan dat kloppen?
Ik denk begin oktober.quote:Op zondag 2 augustus 2015 23:40 schreef derLudolf het volgende:
Wanneer was die BBQ?
Oja, ziet er allemaal weer strak uit
Wel leuk om te lezen dit, intussen ben je gewoon complete muren aan het metselen en dan zie in het begin op tegen beton sjouwen met een paar kameradenquote:Op zondag 2 augustus 2015 23:55 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha, die is al vaker voorbij gekomen. Conclusie was dat dat niet zo best voor je is met die gegalvaniseerde roosters
Ik denk dat t wel zelf zou kunnen, maar, je hebt één kans, verneuk je het, heb jij een lelijke vloer en moet je gaan kloten met egaline enzo. Ik heb t laten doen iig, Het hele storten heb ik uitbesteed, zag er toch wel tegenop dat er een grote betonwagen zou staan, een enorme betonpomp, 2 mannen erbij die zsm weer weg wouden, en ik die dan met vrienden dat storten voor het eerst moest gaan doen.
Haha ja, maar met die.muren enzo kan ik lekker op mn gemakje zelf rommelen. Dan staan er geen mensen op me te wachten. Dat is voor mij het grote verschil.quote:Op maandag 3 augustus 2015 17:55 schreef -Richard- het volgende:
[..]
Wel leuk om te lezen dit, intussen ben je gewoon complete muren aan het metselen en dan zie in het begin op tegen beton sjouwen met een paar kameraden![]()
Ziet er zoals iedereen al zegt erg goed uit, kijk al vanaf het begin mee en iedere update is mooi om te zien, leerzaam zelfs!![]()
Keep it up, mate!
Een hoge springschans in de tuin om zo de crosser door het raam de verdieping op te knallen.quote:Op maandag 3 augustus 2015 22:47 schreef Juup© het volgende:
Komt er ook nog een lift naar de 1e verdieping in?
OT.
Ik vind het nog steeds een gaaf project, en ik zie graag de vorderingen
T raampje is 1m40 hoog, dat word hoofdpijn.quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 00:37 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Een hoge springschans in de tuin om zo de crosser door het raam de verdieping op te knallen.
Beetje bukken kan prima toch?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 11:19 schreef Makrolon het volgende:
[..]
T raampje is 1m40 hoog, dat word hoofdpijn.
En hoe krijg je hem dan weer uit de put?quote:Op dinsdag 4 augustus 2015 23:16 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Iets minder spectaculair maar ik denk dat ik mn motor gewoon beneden zet.
ik zeg wat lieve woordjes tegen mquote:Op woensdag 5 augustus 2015 07:33 schreef Barrah het volgende:
[..]
En hoe krijg je hem dan weer uit de put?
Haha, als je over de jachtlaan komt en je kijkt goed tussen de huizen door kan je de garage zien, anders is ie niet te zien vanaf de grotere wegen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 23:48 schreef Tom_ het volgende:
Dat is nog eens andere koek dan je gemiddelde boomhut.![]()
Rij regelmatig voor mijn werk in de omgeving van Apeldoorn, zal eens opletten of ik ergens een gele vlag zie wapperen.
Thanks!quote:Op donderdag 13 augustus 2015 00:18 schreef tux87 het volgende:
Blijf dit een mooi project vinden! Lekker degelijk gebouwd. Benieuwd naar de verdere vorderingen.
quote:Op zaterdag 15 augustus 2015 19:35 schreef Makrolon het volgende:
Het word een beetje saai, maar ik ben weer een stukje verder met metselen.Nog 1 zon update en dan gaan we met t dak beginnen!!
![]()
![]()
Rollaag 1
[ afbeelding ]
Rollaag 2
[ afbeelding ]
(raam open, beetje ventileren)
Rollaag 3
[ afbeelding ]
Ik begin er eindelijk handigheid in te krijgen in die rollagen. Jammer dat dit de laatste was
Verder nog een paar laagjes er op gezet, nu nog 8 lagen tot de bovenkant!
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En nog even een fototje van de kleine chaos in mijn tuin.
[ afbeelding ]
Staat op het papiertje wat bij die folie zit... en heb t al meer gelezen op internet. Maar ik denk dat ik t ook gewoon vlak op t dakbeschot ga gooienquote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:19 schreef DarkE het volgende:
Weet niet waar je dat vandaan hebt maar ik leg het gewoon op het dakbeschot en maak het vast met de tengels.
Netjes! En wat een fijn gevoel hè, eindelijk het metselwerk klaarquote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:10 schreef Makrolon het volgende:
Na me 2 dagen, gister en zondag, te hebben opgewonden over het vreselijke kutweer wat we hier af en toe hebben, heb ik vandaag veel kunnen doen.
HET IS AF!!!!!!! het metselwerk dan. Eindelijk, wat ben ik er klaar mee, dat metselen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu het dak! ;D
Daar heb ik 2 vraagjes over aan de ervaringsdeskundigen
Onder de nokvorsten, moet ik daar nog iets speciaals doen qua hout ofzo? Of liggen die nokvorsten gewoon op de normale pannen?
Enne, ik pas een dampopen folie toe op het dak, nu staat er dat t beter is die vrij van het dakbeschot te leggen. Dat zou dus betekenen als opbouw: osb - tengels - folie - tengels - panlatten. Kost me extra tengels en het dak word ook een stukje hoger... Zou dat nodig zijn? Of zal ik de folie gewoon direct op de osb leggen? ik heb getest en hij gaat dan niet lekken oid.
Nais, ziet er goed uit! Voelt wel beter dat je het mooi zelf hebt afgemaakt, toch?quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:10 schreef Makrolon het volgende:
Na me 2 dagen, gister en zondag, te hebben opgewonden over het vreselijke kutweer wat we hier af en toe hebben, heb ik vandaag veel kunnen doen.
HET IS AF!!!!!!! het metselwerk dan. Eindelijk, wat ben ik er klaar mee, dat metselen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Nu het dak! ;D
Daar heb ik 2 vraagjes over aan de ervaringsdeskundigen
Onder de nokvorsten, moet ik daar nog iets speciaals doen qua hout ofzo? Of liggen die nokvorsten gewoon op de normale pannen?
Enne, ik pas een dampopen folie toe op het dak, nu staat er dat t beter is die vrij van het dakbeschot te leggen. Dat zou dus betekenen als opbouw: osb - tengels - folie - tengels - panlatten. Kost me extra tengels en het dak word ook een stukje hoger... Zou dat nodig zijn? Of zal ik de folie gewoon direct op de osb leggen? ik heb getest en hij gaat dan niet lekken oid.
Daar heeft hij een kraan voor nodig, dus ik verwacht dat hij onder de kap gaat isoleren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 10:00 schreef Captor het volgende:
Misschien stomme vraag, maar wordt het dak niet geïsoleerd (met van die kant en klare platen)? Dan heb je die OSB platen toch helemaal niet nodig...
Die nokvorst is me helemaal duidelijk nu!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 10:05 schreef BBach het volgende:
Puik werk![]()
Onder jouw nokpannen: zoals hierboven aangegeven. Eerst een ruiter (dat mogen ook gewoon een 3 tal pannelaten boven elkaar zijn of een balk (dan heb je in dit geval nog ruiterdragers nodig)).
[ afbeelding ]
Dan een ondervorst:
[ afbeelding ]
En dan de nokpannen. Ik nagel die vast met schroefnagels met zo'n rubberen ring
[ afbeelding ]
of met een lange schroef. Er bestaan klemmen zoals hierboven die de volgende nokpan vasthouden. Dat heb ik niet gedaan, maar mijn nokpannen liggen veel stormen later nog steeds goed.
De richting van de nokpannen kies je adhv de meestvoorkomende windrichting in jouw buurt. (even kijken naar de daken van de buren dus)
[ afbeelding ]
Edit:
Wat betreft onderdakfolie; waarom wil je eerst OSB leggen, het lijkt me toch dat die platen gaan doorbuigen op zo'n gordingenafstand? Is dat om dan direct als binnenafwerking te dienen oid?
Ik zou bij jouw dak gewoon klassiek eerst kepers, dan folie, dan stoflatten in dezelfde richting en dan pannelatten dwars erop. (Die laatste 2 zijn sowieso wel nodig als je een geventileerd pannendak wil hebben)
[ afbeelding ]Hieronder zitten dan de kepers die op jouw gordingen liggen.
Yes, alles zelf gedaan!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 06:58 schreef derLudolf het volgende:
Mooi man! Heb je al het metselwerk nu zelf gedaan?
Ja, zeker. Blij dat ik t toch zelf afgemaakt heb! De molen heeft het net volgehouden, ik moest m wel elke keer helpen hoorquote:Op donderdag 20 augustus 2015 23:05 schreef Tom_ het volgende:
[..]
Nais, ziet er goed uit! Voelt wel beter dat je het mooi zelf hebt afgemaakt, toch?![]()
En die trommel heeft het dus toch wel gered tot het eind?
Zoals ik al heb aangegeven in mn andere post, er komt 16 cm glaswol tegenaan. Geisoleerd word ie idd sowieso!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 10:00 schreef Captor het volgende:
Misschien stomme vraag, maar wordt het dak niet geïsoleerd (met van die kant en klare platen)? Dan heb je die OSB platen toch helemaal niet nodig...
Ik kwam laatst wel een gebruikte tegen met lichte gebruikssporen... zelf af te halen in alphen a/d rijnquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 10:20 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Daar heeft hij een kraan voor nodig, dus ik verwacht dat hij onder de kap gaat isoleren.
Geïsoleerd wordt hij sowieso.
Het mag wel, maar is in principe niet nodig als je een onderdakfolie gebruikt. Nu introduceer je eigenlijk na jouw isolatie opnieuw een damprem met daarop een dampopen folie. Voor de vochthuishouding in een zadeldak zou de buitenkant zo dampopen mogelijk moeten zijn.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:18 schreef Makrolon het volgende:
Wow, bedankt voor de complimenten allemaal!![]()
[..]
Die nokvorst is me helemaal duidelijk nu!
Ik dacht eigenlijk dat dat nodig was, dakbeschot... Mijn plan was om de opbouw als volgt te doen
(van binnen naar buiten) gips - rachels - dampdichte folie - 16cm glaswol - osb - dampopen folie - tengels - panlatten - pannen
De osb platen voor t dakbeschot heb ik ook al liggen...
Ik was in de veronderstelling dat de tengels icm de osb platen die overspanning tussen de gordingen wel goed zouden opvangen. Hoe moet ik het me voorstellen met kepers dan, zijn dat gewoon dikkere balken die recht onder de tengels komen? en dan vanaf de binnenkant mn glaswol zo tegen de folie aan? Aan wat voor kopmaat hout moet ik dan gaan denken als kepers?
Ik heb ook een sporenkapje he, dat is wat dat betreft ook eenvoudiger.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:52 schreef BBach het volgende:
Ik zit nog niet verder dan dat, maar bv ueberduitser in zijn topic zit net een stap verder. Hij doet het ook met een vast onderdak, maar dat is dan ook geen geisoleerde porch.
dat legt er aan wat voor soort folie je gebruikt, bij miofol dampdoorlatende folie mag je niet op een harde onderlaag leggen om dat deze folie last heb van capillaire werking.quote:Enne, ik pas een dampopen folie toe op het dak, nu staat er dat t beter is die vrij van het dakbeschot te leggen. Dat zou dus betekenen als opbouw: osb - tengels - folie - tengels - panlatten. Kost me extra tengels en het dak word ook een stukje hoger... Zou dat nodig zijn? Of zal ik de folie gewoon direct op de osb leggen? ik heb getest en hij gaat dan niet lekken oid.
quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:10 schreef Makrolon het volgende:
Na me 2 dagen, gister en zondag, te hebben opgewonden over het vreselijke kutweer wat we hier af en toe hebben, heb ik vandaag veel kunnen doen.
HET IS AF!!!!!!! het metselwerk dan. Eindelijk, wat ben ik er klaar mee, dat metselen.
Let wel op, het kiinkt eenvoudig maar ik vond echt een behoorlijk gekloot zo hoog op het dak.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:18 schreef Makrolon het volgende:
Die nokvorst is me helemaal duidelijk nu!
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:52 schreef BBach het volgende:
[..]
Het mag wel, maar is in principe niet nodig als je een onderdakfolie gebruikt. Nu introduceer je eigenlijk na jouw isolatie opnieuw een damprem met daarop een dampopen folie. Voor de vochthuishouding in een zadeldak zou de buitenkant zo dampopen mogelijk moeten zijn.
Als er een hard dakbeschot wordt gelegd is dat meestal iets als celit D dat isolerend en dampopen is.
[ afbeelding ]
Dat heeft evenwel weinig constructieve bijdrage, dus uw dakconstructie moet nog altijd iets van windverband hebben. Bv diagonale bandijzers. In uw geval zal OSB (18mm of meer denk ik?) natuurlijk het geheel nog veel sterker maken, maar dan zou ik de tand en groef wel verlijmen wat het enorm sterk maakt.
Volgens mij heeft een hard dakbeschot (dan spreek ik over de gekende vorm zoals deze)
[ afbeelding ]
alleen maar zin als dat het uiteindelijke zichtoppervlak wordt. Maar dan bij een ongeisoleerd dak.
Ik ben ongeveer met een zelfde dak bezig als jij zoals je weet, maar ga hier geen foto's spammen.
Jij zit aan de gordingen
Daarop kepers, die ondersteunen zowel de stoflatten, onderdakfolie, en zorgen voor stijfheid van de gordingbalken. Een gordingendak zakt op termijn altijd door (wasdraaddak), maar dit vertraagd het proces.
Dan windverband Dat zorgt dus voor een verstijving in de langsrichting. Het ziet er stom uit, maar heeft een heel groot effect. Jij hoeft dit dus niet te doen als je met OSB werkt.
Dan onderdakfolie, overlappend te leggen van beneden naar boven, bij voorkeur met dichtgetapte overlappingen. (dit verbetert de winddichtheid en de isolatiewaarde. Rond de isolatie moet de lucht zoveel mogelijk stilstaan) Eerst vastleggen met een paar nietjes en direct erna met stoflatten (=tengellatten), let op de nagellengte. En dan de rest zoals beschreven hierboven. Stoflatten zorgen voor het vastzetten van het doek, maar vooral voor ventilatie onder de pannen. Dat is nodig omdat pannen niet 100% waterdicht zijn (bv bij storm, stuifsneeuw oid), waarna de pannelatten enzo weer moeten kunnen uitdrogen. Vandaar dat je ook aan de nok werkt met een 'droge ventilerende ondervorst' Tengels zijn zo dun (min 15mm nodig) dat ze bijna geen constructieve versterking betekenen. Het zijn de kepers waar de tengellatten op genageld zijn die de krachten verdelen naar de gordingbalken.
Ik zit nog niet verder dan dat, maar bv ueberduitser in zijn topic zit net een stap verder. Hij doet het ook met een vast onderdak, maar dat is dan ook geen geisoleerde porch.
Voor de rest is jouw volgorde van opbouw zoals je wilt uitvoeren wel goed.
Edit: Kepers worden meestal verzaagd uit balken van 63mm dik, dus hun afmetingen zijn iets van een 60*63. Dit is afhankelijk van de afstand tussen de gordingen en de afstand tussen de kepers onderling. Deze tabel is handig:
[ afbeelding ]
In de bovenste tabel is de HOH afstand van de gordingen dus verticaal gezien (de overspanningswaarde die genoteerd is, is de afstand tussen uw tussenspant en topgevel of topgevels/tussenspanten onderling.
Bv secties van mijn dak: geen tussenspanten staan verder dan +-3m50, mijn gordingen zijn dus 63x170mm. De gordingen onderling dienen dus maximum 1,40m HOH afstand te hebben. (bij mij iets van een 1m20 ofzo). Dan kijken op de tabel eronder: bij een gordingen-HOH-afstand van 1m40 kan ik dus slanke kepers van 60x60mm gebruiken op voorwaarde dat die keper-HOH-afstand 40cm is. Je moet de tabel gebruiken als richtlijn, maar je mag uiteraard altijd zwaarder gaan of de hoh afstand verkleinen. Wat het beste past (want ook denken aan geometrie en isolatiedikte die je wil)
Edit2 op jouw edit: Kepers zijn niet echt duur, dat is de kost niet. Jouw OSB platen kan je vast nog wel ergens voor gebruiken. Tenzij je toch OSB gebruikt, maar dan moet je enkel nog wat nakijken wat daar de maximale overspanning is. Ik denk persoonlijk dat de belasting wat te hoog gaat zijn voor OSB als ik de gordingenafstand zo inschat. OSB is gemaakt voor regelafstanden van 59cm ofzo. Kepers hebben als voordeel dat je veiliger zal kunnen werken (op een hellende OSB plaat rechtstaan zou ik niet zo zien zitten) en dat het volgens de regels van de kunst zal zijn. Isoleren is uiteraard wel weer moeilijker. Want je zit met 2 lagen isolatie: tussen de kepers en tussen de gordingen. Waarbij je tussen de gordingen opnieuw iets van lattenwerk moet aanbrengen om de isolatie vast te houden en uw plafondrachels op te schroeven. Allemaal nadelen die een sporenkap/spantendak niet heeft. Een gordingendak heeft als voordeel dat de krachten op de topgevels komen ipv op de langse muren en een ringbalk dus niet direct nodig is.
Haha dankjewel!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:40 schreef Chicolade het volgende:
[..]Wow ziet er strak uit gast! Een garage noem je dat. Zou prima door kunnen voor een klein huis
.
Hehe, ik ben ook niet zon held met hoogtes. Gelukkig heb ik een hoogwerker tot mn beschikking.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:56 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Let wel op, het kiinkt eenvoudig maar ik vond echt een behoorlijk gekloot zo hoog op het dak.
Was zeg maar het minst comfortabele moment tijdens het bouwen van de gehele overkapping.
Denk dat de deur en ramen ook wel meehelpen, meeste mensen zullen een garage associëren met een donker onafgewerkt hok waar je echt alleen een auto kunt parkerenquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:45 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Haha dankjewel!
Ja, de grondafmetingingen vd garage zijn een meter smaller en een meter minder breed dan het huis.![]()
Maar vooral de hoogte doet m groot lijken denk ik, iedereen zegt het.
Als je zegt dat je je OSB zal versterken door dikkere tengels te gebruiken komt dat terug neer op een normaal gordingendakquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:43 schreef Makrolon het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
Echt bedankt voor deze uitgebreide post!![]()
Ik twijfel alleen nogwel wat ik ga doen.
Voordelen osb:
Constructie word superstijf en sterk
osb platen al liggen
Nadelen
niet dampopen
moeilijk hanteerbaar
lastig beloopbaar
problemen met doorhangen (evt op te lossen met dikkere tengels?)
Voordelen kepers:
Dampopen
makkelijk beloopbaar
makkelijk monteerbaar (in mn eentje zelfs)
nadelen
ik moet ze nog kopen
ik moet achter die windverbanden aan om ze ergens te vinden
constructie word (denk ik) veel minder sterk en stijf (ook met de windverbanden)
Moeilijk moeilijk... mn gording afstand is trouwens zon 1m20. Wat heb jij gebruikt als windverband BBach? En waar koop ik dat?
T gebeurt elke keer, dan heb ik mn hoofd perfect alles op een rijtje hoe t moet worden, komt een van jullie weer met eigenlijk best goed idee en ben ik weer helemaal in de war.
(ik ben wel heel erg blij met jullie input hoor!)
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 20 augustus 2015 00:10 schreef Makrolon het volgende:
HET IS AF!!!!!!! het metselwerk dan. Eindelijk, wat ben ik er klaar mee, dat metselen.
quote:Op donderdag 20 augustus 2015 06:42 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Onder de nokvorsten nog ruitersteunen en een ruiter plaatsen. Dat draagt je nokvorst.
Qua folie...gewoon direct op het dakbeschot onder de tengels.
Grappig om te zien hoe "complex" dat in elkaar zit.quote:
ik kwam het net trouwens nog op ebay tegen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:36 schreef BBach het volgende:
Dat windverband bestaat gewoon uit standaard bandijzer. Kan je in elke dhz zaak kopen. Ofwel inox bandijzer (duurder maar het beste) in een metaalzaak. Dat moet dan wel in combinatie met kepers (je schroeft of nagelt dat bandijzer op elke keper die je passeert). Puur de gordingen diagonaal verbinden met bandijzer zal te slap zijn.
Je hebt me om! Ik laat de osb weg.quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 13:36 schreef BBach het volgende:
[..]
Als je zegt dat je je OSB zal versterken door dikkere tengels te gebruiken komt dat terug neer op een normaal gordingendakWant de tengels zijn dan zo dik dat je ze kepers kan noemen
Een nadeel van de OSB is dat je dan nog moet lijmen met watervaste lijm in de tand en groef (ook niet goedkoop)
Dat windverband bestaat gewoon uit standaard bandijzer. Kan je in elke dhz zaak kopen. Ofwel inox bandijzer (duurder maar het beste) in een metaalzaak. Dat moet dan wel in combinatie met kepers (je schroeft of nagelt dat bandijzer op elke keper die je passeert). Puur de gordingen diagonaal verbinden met bandijzer zal te slap zijn.
Dank!quote:Op zaterdag 22 augustus 2015 14:53 schreef dedodo het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!
[..]
[..]
Grappig om te zien hoe "complex" dat in elkaar zit.
Is dat goedkoop? Dan bestel ik die gewoon Hoeveel zou ik nodig hebben...quote:Op woensdag 26 augustus 2015 13:52 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
ik kwam het net trouwens nog op ebay tegen.
http://www.ebay.de/itm/Ma(...)-Rolle-/121048922896
Thanks!!quote:
Haha ja dat is zo, er zitten mooiere kozijnen in mn schuur dan in mn huis.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 22:53 schreef Chicolade het volgende:
[..]
Denk dat de deur en ramen ook wel meehelpen, meeste mensen zullen een garage associëren met een donker onafgewerkt hok waar je echt alleen een auto kunt parkeren.
Haha bedankt man, altijd leuk om te lezen, die reacties van jou!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 23:02 schreef Atmoz het volgende:
Lookin' good as always man! Echt een turbo gaaf project.
Wat een werk heb je verzet. Echt alleen maar lof!!
En straks heeeeerlijk genieten met klussen in je zelf gemaakte garage.
Beter kan niet
Helaas blijkt de realiteit vaak anders..quote:Op maandag 7 september 2015 20:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, dat moet voor de winter toch wel wind en waterdicht kunnen zijn ?![]()
Leuk om te horen dat updates gewaardeerd worden!quote:Op zondag 6 september 2015 23:48 schreef Cybersijp het volgende:
Super leuk om weer een update te zien makrolon !
Keep up the good work. Voor je het weet is het winter , dus dan zou het mooi wezen als je wind en waterdicht etc bent met t "schuurtje"
Ik wil eeigenlijk voor de winter de buitenkant dicht en afgewerkt hebben. Maar in ieder geval wind en waterdicht.quote:Op maandag 7 september 2015 20:15 schreef Vonkenboer het volgende:
Mwah, dat moet voor de winter toch wel wind en waterdicht kunnen zijn ?![]()
Let wel, dit is één van de vormen waarop het kanquote:Op woensdag 9 september 2015 08:18 schreef Saisai het volgende:
Leuk om te zien hoe een dak in elkaar zit
* Saisai schrijft meequote:Op woensdag 9 september 2015 08:27 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Let wel, dit is één van de vormen waarop het kan.
De laatste keer dat ik offtopic ga voordat ik op mijn kop krijg van Vonkquote:
Ik heb een huis op het oog waar het dak van vervangen moet wordenquote:Op woensdag 9 september 2015 09:44 schreef bleiblei het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik offtopic ga voordat ik op mijn kop krijg van Vonk.
Makrolon heeft een gordingendak met kepers.
Bij onze terrasoverkapping heb ik een gordingendak zonder kepers gemaakt:
K&W / bleiblei en stormqueen zijn nog dapper bezig! (deel 8)
En je hebt bijv. ook nog een sporendak waarbij je alleen de verticale balken (sporen) hebt, en gee horizontale balken (gordingen).
Interessant linkje is deze:
http://www.joostdevree.nl(...)ies_met_termen.shtml
sowieso, die site van Joost de Vree is gewoon.
@Makrolon, dat staalband zit zo toch prima? Lijkt mij aan de andere kant niet meer nodig. Sterker nog, als je zuinig had willen doen had je het zelfs met 2 halve kruizen ook gered (1 van middenboven naar rechtsonder en 1 van middenboven naar linksonder). Zolang je maar 2 driehoeken in je dak hebt zitten, elk een kant uit. Of zit ik er naast Ueberduitser?
Je redenatie klopt wel redelijk, maar toch niet helemaal correct volgens mij. Zoals hij het nu heeft is eigenlijk perfect, zowel onder als boven aan de spantbenen heb je nu driehoeken die vormvast zijn.quote:
De OSB laat hij dus weg. Volgorde is nu folie, tengels, panlatten en dakpannen.quote:Op woensdag 9 september 2015 11:15 schreef derLudolf het volgende:
Ziet er mooi uit!! Over die verticale balken (kepers?) ga je nu OSB maken ofzo? En dan daarop de panlatten? Of hoe heurt dat precies?
Aha, vandaar de hoogwerker zeker omdat je anders door de folie trapt?quote:Op woensdag 9 september 2015 11:23 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
De OSB laat hij dus weg. Volgorde is nu folie, tengels, panlatten en dakpannen.
Schroeven moet ik denk ik voorboren omdat die latjes zo dun zijn, dat word best veel werk...quote:Op donderdag 10 september 2015 12:59 schreef derLudolf het volgende:
Is schroeven geen optie?
Anders, deze? https://www.ecotools.nl/draadnagels-35x80/
quote:Op donderdag 10 september 2015 12:51 schreef Makrolon het volgende:
Ik moet niet t internet autistje uithangen en gewoon even bellen. Ik heb ze al gevonden bij de lokale ijzerwarenhandel.
Interessant! Ik wil sowieso een vaste trap inderdaad. De zolder is echt flink groot en kan voor veel meer dan alleen opslag gebruikt worden. Ik ga nog eens even rustig op die site kijken binnenkort. Prijs valt me alles mee.quote:Op zaterdag 12 september 2015 08:25 schreef Barrah het volgende:
Ik heb voor de vliering die ik in mijn bestaande garage (3x6m) heb gebouwd via internet een bouwpakket besteld. Mooi stukje vakwerk voor relatief weinig geld. Is een vrij steile trap geworden, die nog wel prima beloopbaar is. Het trapgat is ongeveer 110x150 met een luik in twee delen, waarvan het smalste (40x150) altijd dicht is. Het brede luik sluit en opent makkelijk dankzij een contragewicht. Het luik is zodanig sterk gemaakt dat het beloopbaar is.
Veel buren met dezelfde garage met een vliering gebruiken een ladder, maar ik merk dat je met een vaste trap je zolder heel anders en veel meer gebruikt. Wel heb ik vanwege de ruimte bewust voor een vrij steile trap gekozen. Maar je kunt nog prima met een grote doos in je handen naar boven lopen.
Edit:
Ik heb deze. Maar als je jezelf qua ruimte een grotere trap kunt permitteren is er online volop keus.
Ah, dankjewel!quote:Op zondag 13 september 2015 10:04 schreef Brighteyes het volgende:
Wauw, ik vind dit zo superknap he!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |