De meeste wegen zijn nog steeds voorzien van maar 2 of 3 rijstroken per rijbaan. Dat betekent dat als je links blijft hangen, je meteen zoveel mogelijk links zit. Als je actief aan het autorijden bent, dan ga je zien dat mensen willen inhalen. Hierop kan je anticiperen. Hoef je niet direct wat te doen, maar je houdt er alvast wel rekening mee dat ze naar links kunnen komen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 17:46 schreef opgebaarde het volgende:
Kan jij mij uitleggen wat de toegevoegde waarde is om als een ware autist de 'houdt zoveel mogelijk rechts' regel aan te houden? Wat bereik je er mee als je weet dat je binnen bijv 10 seconden weer een baantje naar links moet opschuiven en dat terwijl er niemand achter je zit? En dan vooral op het moment dat je na het inhalen opschuift naar de één na rechtse rijbaan want verder kan je niet want daar rijdt al verkeer (die het zo maar in het hoofd kunnen halen om ook eens in te gaan halen). Volgens mij is dat gewoon link, zeker omdat zelfs de grootste 'spiegelen is de nuts' fan dan jouw snelheid moeilijk kan inschatten en de ruimte van zijn dode hoek is veel groter.
Omdat ik rechts houd vind je mij link? Ja, dromers ga ik ook wel rechts voorbij ja. Laatst ook, ik reed keurig 130 op een 130 weg op een van de weinige 3 rijstrook stukken, komt er een van helemaal rechts naar helemaal links zonder aanleiding. Schoolmeesteren ofzo, maar dan blijf ik lekker waar ik zit en ga ik er wel rechts voorbij.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:31 schreef opgebaarde het volgende:
Weet je, je mening is bekend en mijns inziens ben je op dat gebied best link op de weg en vatte ik het simpel samen in een zinnetje.
Wat actiever in de auto zitten. Vooruit en achteruit kijken. Dan kan je dat voorkomen, je weet dat je naar links zal moeten en dan kan je alvast een gaatje zoeken (als het zo druk is dat je vastgereden gaat worden).quote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:40 schreef opgebaarde het volgende:
Ik heb niks tegen rechts aanhouden, ik doe het zelf heel erg enthousiast waarbij ik regelmatig van baal (vastgereden worden ipv lekker simpel met blik op oneindig op dezelfde rijbaan (niet de linker) rijden).
Wat wil ik?quote:
Succes met iemand vinden die zich in bovenstaande niet kan vindenquote:De meeste wegen zijn nog steeds voorzien van maar 2 of 3 rijstroken per rijbaan. Dat betekent dat als je links blijft hangen, je meteen zoveel mogelijk links zit. Als je actief aan het autorijden bent, dan ga je zien dat mensen willen inhalen. Hierop kan je anticiperen. Hoef je niet direct wat te doen, maar je houdt er alvast wel rekening mee dat ze naar links kunnen komen.
Je bent in de war. Nederlanders noemen rechts houden niet autistisch, dat doet zelfs opgebaarde niet. Ik schetste wel de uitzondering, een weggebruiker die elke seconden perse op de rechter rijbaan wil doorbrengen ongeacht wat er voor hem gebeurt, en je weet hoe ik die houding noemde en geef er maar je eigen draai aanquote:Het is trouwens ook heel kenmerkend dat rechts houden wordt aangemerkt als "autistisch gedrag". Heel typerend voor de Nederlandse weggebruiker. Niet actief rijden waardoor iemand die wel actief met het verkeer bezig is een stikker met een naampje krijgt.
Grapjas, bedankt, zelden zo gelachen. Je bent echt een fijne ventquote:Omdat ik rechts houd vind je mij link?
Die situatie begrijpt iedereen, is ook link van die mafkees maar dat rechts inhalen van jou, dat vind ik link ja. Ik heb geen moeite met die uitzonderlijke situatie, je hebt al wel eens een paar keer eerder aangegeven dat je het wel wat vaker doetquote:Ja, dromers ga ik ook wel rechts voorbij ja. Laatst ook, ik reed keurig 130 op een 130 weg op een van de weinige 3 rijstrook stukken, komt er een van helemaal rechts naar helemaal links zonder aanleiding. Schoolmeesteren ofzo, maar dan blijf ik lekker waar ik zit en ga ik er wel rechts voorbij.
je begrijpt die tekst echt niet of wil je te hard laten blijken dat je mij een extreme kneus (op de weg) vindt?quote:Wat actiever in de auto zitten. Vooruit en achteruit kijken. Dan kan je dat voorkomen, je weet dat je naar links zal moeten en dan kan je alvast een gaatje zoeken (als het zo druk is dat je vastgereden gaat worden).
Iedereen zal zich erin kunnen vinden, slechts weinigen passen het toe, getuige het dagelijkse verkeer.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
Succes met iemand vinden die zich in bovenstaande niet kan vinden
Dat ik je hele bericht citeer. Anders heb je het gevoel dat ik alleen op het ene zinnetje reageer.quote:
Dat klopt. Gebeurt op de weinige 3 strooks stukken A9 waar ik kom, zeker rondom Raasdorp en Rotterpolderplein, regelmatig dat ze uiterst links hangen terwijl ik uiterst rechts rijdt. Dan doe ik geen moeite, zit nog ruimte tussen. En lui die niet reageren op een grootlicht seintje (ik ga erachter rijden en ik wacht, gaan ze niet, gaat grootlicht een keer aan, dus niet dat ik meteen op het grootlicht hang, gebeurt zelden) ga ik na enige tijd ook voorbij. Voordeel aan rechts is dat je meer ruimte hebt, je kan altijd nog uitwijken op de vluchtstrook. Maar meestal worden ze pas wakker als je ze voorbij bent, omdat er dan opeens een auto naast ze at die ze niet vooraf zagen en ze dus even in verwarring zijn. Of ze er wat mee doen is dan nog een tweede.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
Die situatie begrijpt iedereen, is ook link van die mafkees maar dat rechts inhalen van jou, dat vind ik link ja. Ik heb geen moeite met die uitzonderlijke situatie, je hebt al wel eens een paar keer eerder aangegeven dat je het wel wat vaker doet
Eerlijk gezegd vind ik het ook best wel kneuzerig overkomen dat je jezelf (althans, zo komt het op mij over) regelmatig laat vast rijden. En dat geldt niet alleen voor jou, dat geldt voor iedere automobilist, even uitgaande van een normale situatie waar ze niet bumper aan bumper rijden. Een enkele keer gebeurt ons allemaal wel eens, maar als het je regelmatig gebeurt, zou je toch wel iets actiever mogen zijn in het spiegelen en vooruit kijken.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 22:36 schreef opgebaarde het volgende:
je begrijpt die tekst echt niet of wil je te hard laten blijken dat je mij een extreme kneus (op de weg) vindt?
Okee, het is geen irritatie dus lichtelijk off topic, maar datzelfde had ik in de eerste auto die ik reed (na mijn rijlessen). Een peugeot 405 van ~20 jaar oud. Dat was schrikken, maar ook gaaf. Ik moest met mijn hele gewicht op de rem stampen anders gebeurde er uberhaupt niets. En schakelen ging alleen als je vol overgave aan die hendel trok. Machtige auto. Was wel beetje eng de eerste 5 minuten als je een nieuwe VW lesauto gewend bentquote:Op woensdag 5 augustus 2015 21:11 schreef deezler het volgende:
[..]
Ik had het ook over zorgen dat je in een auto rijdt waar je lol in hebt om hem te rijden. Dat hoeft zeker niet altijd een dure luxe auto te zijn. Ik had bijvoorbeeld ook lol in mijn Sierra van bijna 20 jaar oud want jeugdsentiment. Of in een oude Nissan Sunny. Was geen bijzondere auto, maar wel mijn eerste auto.
Ik herken het.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:20 schreef twiFight het volgende:
[..]
Okee, het is geen irritatie dus lichtelijk off topic, maar datzelfde had ik in de eerste auto die ik reed (na mijn rijlessen). Een peugeot 405 van ~20 jaar oud. Dat was schrikken, maar ook gaaf. Ik moest met mijn hele gewicht op de rem stampen anders gebeurde er uberhaupt niets. En schakelen ging alleen als je vol overgave aan die hendel trok. Machtige auto. Was wel beetje eng de eerste 5 minuten als je een nieuwe VW lesauto gewend bent
Volgens mij gaat het hier meer om het punt (nogmaals, mijn interpretatie) dat als je bijvoorbeeld met 100-110 op een 130 weg rijdt en achter een vrachtwagen komt te rijden, dat je jezelf dan klem laat rijden en dus van het gas af moet of zelfs moet remmen. Op zo'n moment moet je, vind ik, dus beter vooruit kijken en in je spiegels kijken en zorgen dat je dan al links zit, beetje gas erbij zodat je geen anderen hindert en doortuffen.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:28 schreef DiceMan het volgende:
Zolang jijzelf naast een boete voor linksplakkken geen zin hebt in een boete voor het overschrijden van de maximum toegestane snelheid ga je af en toe moeten toegeven aan achteropliggers en dus snelheid moeten verminderen (klemrijden?)
Niets "kneuzerigs" aan; genoeg klachten hier van mensen die moeten afremmen of niet kunnen versnellen omdat iemand "hem ervoor gooide"
wat de door jou beschreven situatie betreft ben ik het met je eens; ik heb er vrij weinig aan toe te voegenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier meer om het punt (nogmaals, mijn interpretatie) dat als je bijvoorbeeld met 100-110 op een 130 weg rijdt en achter een vrachtwagen komt te rijden, dat je jezelf dan klem laat rijden en dus van het gas af moet of zelfs moet remmen. Op zo'n moment moet je, vind ik, dus beter vooruit kijken en in je spiegels kijken en zorgen dat je dan al links zit, beetje gas erbij zodat je geen anderen hindert en doortuffen.
Ik doe dat regelmatig niet, maar dat heeft weinig met niet op tijd vooruit kijken te maken. Ik zit er gewoon niet zo mee dat ik even achter een vrachtwagen moet hangen. Ga ik niet dood van. Ik wacht wel een half minuutje en dan ga ik dan wel naar links. Komt overigens niet vaak voor, omdat ik normaal gesproken Vmax + 10 rij op de teller.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het hier meer om het punt (nogmaals, mijn interpretatie) dat als je bijvoorbeeld met 100-110 op een 130 weg rijdt en achter een vrachtwagen komt te rijden, dat je jezelf dan klem laat rijden en dus van het gas af moet of zelfs moet remmen. Op zo'n moment moet je, vind ik, dus beter vooruit kijken en in je spiegels kijken en zorgen dat je dan al links zit, beetje gas erbij zodat je geen anderen hindert en doortuffen.
Ik doe dat regelmatig ja. Niet dat ik er continu voor uitkijk, maar als ik zie dat iemand bv. vast komt te zitten achter een vrachtwagen en ik heb links ruimte dan schuif ik wel op. En soms denk ik behulpzaam te zijn, maar blijkt zo'n knakker expres met 85 km/u op <20 meter afstand van een vrachtwagen rijden. Ach ja, zo'n persoon gun ik dan ook zijn doodswens dan maar...quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:45 schreef DiceMan het volgende:
[..]
schuiven jullie wel eens op naar de derde strook om iemand van de eerste wat ruimte naar de tweede te gunnen? is daar juridisch wat aan op te merken?
Soms wel, soms ook niet. Ligt aan mijn eigen snelheid, snelheid van het overige verkeer en de afstand van hun tot het object voor zich. Vandaag heb ik juist een gat dichtgetrapt, busje dat ca. 100 deed op de rechter rijstrook en ingehaald werd door een wagen die 115-120 reed en ik met 130 daarop inlopend (was al best dichtbij), zet ie zo'n 150 meter voor een vrachtwagen zijn knipper aan. Achter mij zat niks, dan trap ik hem dicht, anders kan ik in de ankers. Asociaal? Volgens sommige wellicht. Heeft het busje er ook maar 1 seconde last van gehad? Nee.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:45 schreef DiceMan het volgende:
schuiven jullie wel eens op naar de derde strook om iemand van de eerste wat ruimte naar de tweede te gunnen? is daar juridisch wat aan op te merken?
Van rijstrook wisselen is óók een bijzondere verrichting dus jouw verhaal gaat niet helemaal op.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 00:07 schreef Pizza_Boom het volgende:
Om het verhaal nog een stapje sterker te maken, op het moment dat jij naar rechts gaat bij een invoegstrook terwijl er iemand naar links komt de invoegstrook af, is diegene fout (en beschikt degene die naar rechts ging over het verkeersinzicht van een koe). Die voegt in vanaf de invoegstrook de doorgaande rijbaan op en moet daarbij voorrang verlenen aan het verkeer dat zich al reeds op de hoofdrijbaan bevindt.
Altjid lief.quote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:45 schreef DiceMan het volgende:
schuiven jullie wel eens op naar de derde strook om iemand van de eerste wat ruimte naar de tweede te gunnen? is daar juridisch wat aan op te merken
Ik doe het weleens en vind het fijn als anderen het ook doen. Soms schat ik de snelheid van de invoeger verkeerd in en blijkt dat ik niet naar links hoefde te gaan, kan gebeuren, maar soms gebeurt ook dat ik niet naar links kan en ik van m'n sokken wordt gereden omdat de invoeger zich niet aan de snelheid van het andere verkeer aanpast. Rare acties blijf je houdenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:45 schreef DiceMan het volgende:
[..]
wat de door jou beschreven situatie betreft ben ik het met je eens; ik heb er vrij weinig aan toe te voegen
schuiven jullie wel eens op naar de derde strook om iemand van de eerste wat ruimte naar de tweede te gunnen? is daar juridisch wat aan op te merken?
Als ik de ruimte heb (en niet zit te slapenquote:Op woensdag 5 augustus 2015 23:45 schreef DiceMan het volgende:
schuiven jullie wel eens op naar de derde strook om iemand van de eerste wat ruimte naar de tweede te gunnen? is daar juridisch wat aan op te merken?
Heel prettig!quote:Op donderdag 6 augustus 2015 12:13 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Als ik de ruimte heb (en niet zit te slapen ) maak ik altijd plaats voor invoegers, vind het zelf ook erg prettig als men dat voor mij doet.
En door de blokmarkering gaat een rijstrookwisseling voor een wisseling van invoegstrook naar rijbaan. Echter, als je dat onmogelijk maakt ben je ook een enorme knuppel.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:52 schreef vannelle het volgende:
Van rijstrook wisselen is óók een bijzondere verrichting dus jouw verhaal gaat niet helemaal op.
Naar iemand die voor lul naar links gaat bij het zien van een vrachtwagen zonder te kijken of er sneller verkeer achter zich zit en zonder dat het einde van de invoegstrook is bereikt, want het is geen invoegstrook, maar een 3e rijstrook (iets dat ongetwijfeld met borden aangegeven zal hebben gestaan). Invoegstroken doe ik 95% van de tijd niet. En als ik ze wel doe, dan pas als het voertuig zich aan het einde bevindt en een valide reden zou hebben om nog niet voldoende snelheid te hebben (zwaar bijvoorbeeld). De rest van de mensen maakt maar gewoon wat meer snelheid, in plaats van met 60 bij het eerste blokje de hoofdrijbaan op willen en daar pas gas geven. Helaas gaat die theorie door andere weggebruikers die wel naar links komen niet altijd op.quote:
Aan de manier van sturen. Oh, een vrachtwagen, meteen naar links.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:22 schreef CherryLips het volgende:
Hoe kun je zien dat die persoon niet kijkt of er sneller verkeer achter zich zit?
Dit doen ze dus ook terwijl ze 100 rijden en er links iemand met 130 aan komt.quote:
Ja maar in dit voorbeeld nietquote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:34 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Aan de manier van sturen. Oh, een vrachtwagen, meteen naar links.
[..]
Dit doen ze dus ook terwijl ze 100 rijden en er links iemand met 130 aan komt.
Het moet geen automatisme zijn natuurlijk om bij elke invoegstrook het stuur blind naar links te gooienquote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:14 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En door de blokmarkering gaat een rijstrookwisseling voor een wisseling van invoegstrook naar rijbaan. Echter, als je dat onmogelijk maakt ben je ook een enorme knuppel.
[..]
Naar iemand die voor lul naar links gaat bij het zien van een vrachtwagen zonder te kijken of er sneller verkeer achter zich zit en zonder dat het einde van de invoegstrook is bereikt, want het is geen invoegstrook, maar een 3e rijstrook (iets dat ongetwijfeld met borden aangegeven zal hebben gestaan). Invoegstroken doe ik 95% van de tijd niet. En als ik ze wel doe, dan pas als het voertuig zich aan het einde bevindt en een valide reden zou hebben om nog niet voldoende snelheid te hebben (zwaar bijvoorbeeld). De rest van de mensen maakt maar gewoon wat meer snelheid, in plaats van met 60 bij het eerste blokje de hoofdrijbaan op willen en daar pas gas geven. Helaas gaat die theorie door andere weggebruikers die wel naar links komen niet altijd op.![]()
En dat is het grootste probleem. Mensen die zodra ze een invoeger op de invoegstrook zien hem al naar links gooien, zelfs al moet die invoeger zijn bocht nog afmaken en duurt het nog een paar 100 meter voordat er blokjes staan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 14:19 schreef Fer het volgende:
Je moet alleen zelf wel goed inschatten dat je het niet onnodig doet. Bijvoorbeeld als de invoeger nog niet eens bij de blokjes is.
Dat is het voor veel mensen wel. Net als blind invoegen.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 13:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Het moet geen automatisme zijn natuurlijk om bij elke invoegstrook het stuur blind naar links te gooien![]()
Dat dus, elke invoegmanoeuvre zal leiden tot een 'verstoring' van het verkeer op iig één van de rijbanen. Tenzij er werkelijk geen hond op de weg is.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 14:19 schreef Fer het volgende:
Ik beredeneer het zo: als je je ver genoeg bent zal de invoeger toch wel invoegen en zul je hem alsnog moeten inhalen. Zelfs al komt er iemand op de linkerbaan aan, liever die even hinderen (zolang die niet extreem veel harder komt aanzetten) dan opeens geconfronteerd worden met iemand die invoegt met een 40km lagere snelheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |