Ja. Die was al een poosje in ontwikkeling. Van de vakgroep vk's en gyn's samen een richtlijn eigk van wat te doen bij iemand (wilsbekwaam!) die aangeeft geen gebruik te willen maken van de voorgestelde geprotocolleerde zorg.quote:Op woensdag 29 juli 2015 14:30 schreef LuDann het volgende:
[..]
Oh? Ik vind dit soort dingen erg interessant allemaal, er is in weinig medische gebieden zoveel eigen inspraak (al dan niet gewenst door de verzorgende kant) en beweging als in de obstetrie.
Dat klinkt een stuk logische dan die extremen die je noemt zoals iemand dood laten bloeden of het AMK bellen (gebeurt dat laatste echt?quote:Op woensdag 29 juli 2015 14:36 schreef mignonne het volgende:
[..]
Ja. Die was al een poosje in ontwikkeling. Van de vakgroep vk's en gyn's samen een richtlijn eigk van wat te doen bij iemand (wilsbekwaam!) die aangeeft geen gebruik te willen maken van de voorgestelde geprotocolleerde zorg.
Bottomline is counseling zodat iemand een afgewogen keuze kan maken, verslaglegging over deze keuze en het verder blijven aanbieden van zorg conform de eisen die aan een gyn of vk gesteld mogen worden, met inachtneming van de wensen van de cliënt uiteraard. Dat ik nu thuis wil bevallen bijvoorbeeld, betekent niet dat je mij maar thuis dood moet laten bloedenals je een ambulance nodig acht, dan bel je een ambulance. Dat idee.
Dingen als cliënten/patiënten documenten laten ondertekenen waarin je de verantwoordelijkheid afschuift is uit den boze net als het doen van een melding bij het AMK. Dat laatste is niet alleen uit den boze maar ook zinloos omdat het amk er niets mee kan en wil doen.
helaas. Je wilt ze niet op de koffie hebben bij wie of wel een dreiging is gemaakt met "dan moeten we je melden bij het amk als je onze protocollen niet volgt" tot aan het daadwerkelijk doen van die melding. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die thuis bevielen, waarbij de buren de politie hebben ingeschakeld en de vrouw vervolgens onder politie-dwang met de ambulance is mee gegaan. Echt, obstetric violence, in deze zin, komt ook in Nederland voor helaas. Misplaatste dwang omdat men denkt/vindt dat moeders zich moeten schikken in het belang van het kind.quote:Op woensdag 29 juli 2015 14:46 schreef LuDann het volgende:
[..]
Dat klinkt een stuk logische dan die extremen die je noemt zoals iemand dood laten bloeden of het AMK bellen (gebeurt dat laatste echt?).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.:)
godsammequote:Op woensdag 29 juli 2015 15:17 schreef Mariposas het volgende:
Ah ja, mijn laatste hechting was koud gezet, of ik kreeg al een praatje van de gyn dat een volgende zwangerschap medisch is. Ik krijg dan regelmatig groeiecho's en ik moet worden ingeleid met 38 weken of ik krijg een keizersnede. Als ik daar akkoord mee ga ja, zei ik. (Tegen die tijd verdiep ik me er wel in wat wijsheid is hoor, maar ik vond het wel érg prematuur zo direct na de bevallingen het klonk ook alsof ik geen andere keuze had. Al was mijn bevalling natuurlij wel meer dan puur een groot kind en de kans op herhaling is aanwezig. Dus een thuisbevalling zal het niet meer worden, dat lijkt me zelf ook niet zo verstandig.
)
quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:00 schreef mignonne het volgende:
[..]
helaas. Je wilt ze niet op de koffie hebben bij wie of wel een dreiging is gemaakt met "dan moeten we je melden bij het amk als je onze protocollen niet volgt" tot aan het daadwerkelijk doen van die melding. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die thuis bevielen, waarbij de buren de politie hebben ingeschakeld en de vrouw vervolgens onder politie-dwang met de ambulance is mee gegaan. Echt, obstetric violence, in deze zin, komt ook in Nederland voor helaas. Misplaatste dwang omdat men denkt/vindt dat moeders zich moeten schikken in het belang van het kind.
Het AMK kan er niets mee, de rechten van de moeder gaan simpelweg boven de rechten van het kind zolang het kind nog in de buik zit. Daar kun je van vinden wat je wilt, qua gezondheid van het kind zeg maar. Maar ik denk wel dat het een groot goed is dat moeders niet gedwongen kunnen worden een behandeling te ondergaan puur omdat ze een kind in zich dragen.
Ethisch geneuzel onder spoilerBizar zeg. Net als de mening van de general population in deze trouwens. Wat je wel eens hoort, een vrouw die zich onttrekt aan bepaalde verloskundige zorg en het gaat mis. Die zou het dan min of meer verdienen, een overleden kindje bijvoorbeeld. Buiten alle proportie natuurlijk, maar dat is wel hoe veel mensen hierover denken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ethisch geneuzel.Echt zwaar interessant allemaal.
Waarom krijg je dat advies als alles goed is qua bloeddruk, groei, etc?quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:22 schreef Skoap het volgende:
pfff jeetje Mariposas wat irritant zoiets zeg... Ze kunnen daar toch wel even hun mond over houden als je net bevallen bent
Ik was vanmorgen bij de VK. Bloeddruk goed, ijzer goed, suiker goed, groei goed, alles goed, toch fijn
Wel het (dringende) advies gekregen halve dagen te gaan werken, dat had ik al wel een beetje aan zien komen... Ik ga hier toch maar gehoord aan geven, niet vanaf volgende week gelijk, (mijn COO uit New York is dan net 3 dagen op kantoor in NL en wij hebben veel te bespreken) Maar de week erna ga ik 's ochtends een 2 uur werken en dan in de na-middag ook nog 3 uurtjes. Dan werk ik 5 uur per dag, met rust in het midden. (Werk nu 9 a 10 uur per dag)
Volgende week een groeiecho en na controle. Maar rust is belangrijk en ze willen niet dat je te vaak op en neer moet naar het ziekenhuis. Dus we gaan verder met de controles voor tweelingen. Benieuwd hoeveel ze wegen dinsdag. Ik gok 1,2 kg per baby.quote:Op woensdag 29 juli 2015 14:34 schreef Jagärtrut het volgende:
Daui, wat fijn! Moet je nu regelmatig naar het ziekenhuis voor monitoring?
Van MissBliss ook weinig gehoord de laatste tijd.
En zou stippel haar baby al hebben>?
Dat zou wel echt al een prachtig gewicht zijn zeg voor de baby's!quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:32 schreef Daui het volgende:
[..]
Volgende week een groeiecho en na controle. Maar rust is belangrijk en ze willen niet dat je te vaak op en neer moet naar het ziekenhuis. Dus we gaan verder met de controles voor tweelingen. Benieuwd hoeveel ze wegen dinsdag. Ik gok 1,2 kg per baby.
Net lekker geslapen in eigen bed
Dat klinkt goed! En wat fijn, je eigen bed!quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:32 schreef Daui het volgende:
[..]
Volgende week een groeiecho en na controle. Maar rust is belangrijk en ze willen niet dat je te vaak op en neer moet naar het ziekenhuis. Dus we gaan verder met de controles voor tweelingen. Benieuwd hoeveel ze wegen dinsdag. Ik gok 1,2 kg per baby.
Net lekker geslapen in eigen bed
+1!quote:Op woensdag 29 juli 2015 12:44 schreef Mineola het volgende:
[..]
Te voet zou ik idd niet doen, maar fietsen was voor mij vrij pijnloos en vormde daarom echt een opluchting dat ik wel nog ergens kwam of gewoon een rondje kon maken zonder speciaal doel.
Mijn fysio raadde me zelfs aan om voor alles dat ik normaal zou lopen nu de fiets te pakken.
Mijn buurvrouw in het ziekenhuis is ook zwanger van een tweeling en lag ook met 24 weken daar. Bij 24+3 waren haar meiden iets lichter dan mijn jongens en bij 26+4 waren ze 1,1 kg. Ik heb totaal geen verstand van hoeveel babies moeten wegen rond deze termijn. Ze zei dat als je platligt je kinderen harder groeien?quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:33 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dat zou wel echt al een prachtig gewicht zijn zeg voor de baby's!
Ik slaap niet, of nou ja amper niet.quote:Op woensdag 29 juli 2015 15:26 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Waarom krijg je dat advies als alles goed is qua bloeddruk, groei, etc?
ah, ok. Dan klinkt het inderdaad logisch. Waarom slaap je niet? Heeft dat met de zwangerschap te maken?quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:22 schreef Skoap het volgende:
[..]
Ik slaap niet, of nou ja amper niet.
Verder is mijn vorige zwangerschap geëindigd met hoge bloeddruk en is mijn moeder 2x opgenomen geweest met vroege weeën door hoge bloeddruk tijdens haar zwangerschappen.
Ik zie er ook super moe (en wit) uit en ze is heel erg bang dat als ik zo door ga, ik straks ook in het ziekenhuis beland met een hoge bloeddruk, vroege weeën etc.
Ik kom niet aan mijn rust toe en dat vindt ze niet goed. (Ik loop ook wel heel erg op mijn tandvlees moet ik heel eerlijk zeggen)
Ja. Tenminste dat denkt de VK en ik zelf ook. Het begon na de positieve test en ging met vlagen weer goed en dan weer slecht. Maar de laatste 3 weken word ik zo ongeveer elk half uur / uur weer wakker, super frustrerend en vermoeiend.quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:29 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ah, ok. Dan klinkt het inderdaad logisch. Waarom slaap je niet? Heeft dat met de zwangerschap te maken?
Goed luisteren naar de VK hč... Het is ook belangrijk om goed op jezelf te passen!quote:Op woensdag 29 juli 2015 16:35 schreef Skoap het volgende:
Ja ik let niet zo goed op mezelf. En ik krijg er natuurlijk ook heel veel spijt van als ik straks wel met 32 weken vroegtijdig weeen krijg of mijn bloeddruk weer debiel gaat doen. Soms is het dan maar goed dat een VK je even streng toespreekt. (Tenminste in mijn geval)
quote:Op woensdag 29 juli 2015 14:34 schreef Jagärtrut het volgende:
Van MissBliss ook weinig gehoord de laatste tijd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |