Gebrek aan creativiteit, een beter TT mag altijd geopperd worden richting de mods.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:19 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Beetje misleidende TT nog maar het centrale topic waar ik al dagen voor pleitte is er
ach anders zo laten, tegen de tijd dat dit topic vol is, is het wellicht wel oorlogquote:Op maandag 27 juli 2015 16:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Gebrek aan creativiteit, een beter TT mag altijd geopperd worden richting de mods.
Mja, politiek is belangen en draaikonterij als je het mij vraagt, in het geval van Erdogan is dat niet anders, wel zie ik dat laatste anders dan jij, namelijk dat Turkije al 2/3 jaar flink wat kritiek krijgt over haar lakse houding richting IS en de andere Jihadisten in Syrie en nu ineens wel een ommezwaai maakt doet mij vermoeden dat er nu juist flink wat belangen worden gehonoreerd en niet direct voor internationaal druk heeft gezwicht.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:12 schreef Cubs het volgende:
[..]
Nee dat heb ik niet opgemerkt, maar Ik kan me voorstellen dat het gebruikelijk is bij de witte huis om regeringsleiders op een bepaalde manier aan te spreken. Van Erdogan weten we dat hij vaak een grote mond heeft bij zijn toespraken voor zijn aanhang, maar ook de grootste draaikont is, zoals zijn statement om de "oeigoeren-crisis" te relativeren.
De toegang van de peshmerga via Turkije naar kobani is volgens mij het ultieme bewijs van wie de touwtjes in handen heeft.
Turkije in oorlog ja, maar wel met de Koerden. Alhoewel dat natuurlijk geen nieuws is.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:21 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Mja, politiek is belangen en draaikonterij als je het mij vraagt, in het geval van Erdogan is dat niet anders, wel zie ik dat laatste anders dan jij, namelijk dat Turkije al 2/3 jaar flink wat kritiek krijgt over haar lakse houding richting IS en de andere Jihadisten in Syrie en nu ineens wel een ommezwaai maakt doet mij juist vermoeden dat er nu juist flink wat belangen worden gehonoreerd.
Qua training zul je toch echt weinig beter vinden dan in het Westen en Israël. Dat is simpelweg een kwestie van geld (R&D, industrie) en (daarmee samenhangend) ervaring in conflictgebieden.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:16 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Als dat jouw criteria zijn, welke leger in de NAVO of überhaupt voorkomt guerrilla style terreurtactieken dan, kan je überhaupt een voorbeeld noemen? Rusland, VS, Israël en China zal het in ieder geval niet zijn. Daarnaast betwijfel ik het serieus of de landen buiten de VS beter getrainde troepen hebben, dat Turkije steeds militair onafhankelijker wordt in de wapenindustrie zie je ook steeds meer de afgelopen jaren.
Rusland en Turkije drijven sowieso handel met elkaar, binnen of buiten de NAVO, maar dat is niet hetzelfde als een alliantie aangaan. En je zegt nu dat Turkije in de invloedssferen van Rusland wordt geduwd, maar waarom niet andersom? Davutoglu heeft echt andere ideeën dan een ondergeschikt vriendje van Moskou worden. En geef hem eens ongelijk. De positie van Turkije (geografisch, cultureel, economisch) is iets waar je veel voordeel uit kan halen.quote:[..]
Dat is meer omdat ik Turkije niet uit de NAVO geschopt / stappen zie gebeuren, als dat wel gebeurt wordt je zelfs zo goed als in de invloedssferen van Rusland geduwd, op eigen houtje gaat Turkije het niet redden, tegen het Westen noch Rusland wat dat betreft, neutraliteit zal ook een farce zijn vroeg of later.
Akkoord. Ik vermoed dat Turkije zich dan primair van binnenuit sterker zal maken, en niet zozeer gaat zoeken naar allianties.quote:Economisch had het tussen Rusland, Iran en Turkije volgens mij niet beter kunnen zijn, als Turkije ook nog eens militair kwetsbaar zou worden daarbovenop, zie ik een samenwerking echt niet als sci-fi.
http://www.volkskrant.nl/(...)-escalatie~a4108723/quote:Ondertussen neemt de woede onder Koerden in Turkije, Syrië en Irak over de opstelling van de Turkse regering steeds meer toe. Zij beweren dat Turkije de strijd tegen IS gebruikt als voorwendsel om Koerdische troepen aan te vallen. En dan niet alleen de PKK. Leden van de YPG, de zusterorganisatie van de PKK in Syrië, klagen dat ook zij doelwit zijn van de huidige Turkse inmenging in het conflict.
Turkse tanks zouden zondagavond vanuit Turkije het Koerdische grensdorp Zur Maghar hebben aangevallen, met vier gewonden tot gevolg. In een verklaring heeft de YPG maandag een oproep aan Turkije gedaan om de 'agressie' tegen zijn troepen onmiddellijk te staken.
Turkije ontkent dat het YPG-stellingen heeft aangevallen. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken richt de strijd zich uitsluitend op IS en de PKK.
Turkije sluit zich aan bij de coalitie tegen IS? of Turkije mengt zich in het conflict in Syrië.quote:Op maandag 27 juli 2015 16:19 schreef Triggershot het volgende:
[..ë
Gebrek aan creativiteit, een beter TT mag altijd geopperd worden richting de mods.
Mee eens, ze dienen om de Navo te beschermen tegen het kwaad, niet om het kwaad te dienen.quote:Op maandag 27 juli 2015 17:08 schreef Twiitch het volgende:
Staan die Nederlandse Patriots er nog eigenlijk? Misschien eens inpakken en wegwezen?
Wat langdradig, maar works for me.quote:Op maandag 27 juli 2015 17:09 schreef Tem het volgende:
[..]
Turkije sluit zich aan bij de coalitie tegen IS? of Turkije mengt zich in het conflict in Syrië.
Vraag mij af waar tegenwoordig het echte kwaad zit, in de VS soms?quote:Op maandag 27 juli 2015 17:19 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Mee eens, ze dienen om de Navo te beschermen tegen het kwaad, niet om het kwaad te dienen.
Meeste aanvallen zijn op PKK gericht, meeste aanhoudingen zijn ook Koerden / pro Koerden ipv op IS gericht, het zwaartepunt ligt dus grotendeels bij de aanpak van de PKK.quote:Op maandag 27 juli 2015 18:17 schreef Triggershot het volgende:
OP wat bewerkt, toevoegingen / correcties zijn welkom.
quote:Het is zeer de vraag of de deelname van Turkije aan de strijd in Syrië en Irak inderdaad zo'n 'game changer' is, zoals de Turken zelf beweren. Als Turkije Koerdische doelen blijft bestoken, dan kan de rol van het land uitlopen op een 'game spoiler' (spelverpester). Dat zegt Dick Zandee, defensiedeskundige bij Instituut Clingendael.
Door: Irene de Zwaan 27 juli 2015, 15:25
VS en Turkije werken aan bufferzone
De Verenigde Staten en Turkije bereiden een militaire campagne voor om de groep Islamitische Staat te verdrijven uit een strook land langs de Syrische grens met Turkije. Lees hier meer.
Een demonstrant in het district Gazi in Istanbul, waar zondag een politieagent om het leven kwam tijdens protesteren tegen de Turkse regering.
Een demonstrant in het district Gazi in Istanbul, waar zondag een politieagent om het leven kwam tijdens protesteren tegen de Turkse regering. © AFP
De gebeurtenissen van vorige week aan de Turkse grens - een aanslag in Suruç, gevolgd door meerdere aanvallen op Turkse agenten en militairen - waren voor de regering in Ankara reden om zich alsnog te mengen in de strijd tegen IS. Een opvallende kentering. Tot nu toe weigerde Turkije zijn leger in te zetten. Het regime van Bashar al-Assad werd als grotere vijand gezien dan de terroristen van IS. Turkije trainde mondjesmaat 'gematigde rebellen' op zijn grondgebied, maar verder dan dat ging het niet.
De Verenigde Staten en zijn Europese bondgenoten hebben meermaals bij Turkije aangedrongen om zich aan te sluiten bij de coalitie tegen IS. Dat gebeurt nu, maar Turkije gaat verder dan dat. Het bestookt naast IS-doelen in Syrië ook grondgebied in Noord-Irak, dat in handen is van de Koerdische PKK - een terreurbeweging, volgens Turkije.
Beweegredenen Turkije
Dat Turkije zich nu mengt in het conflict, heeft volgens defensiedeskundige Zandee meerdere redenen. 'Het heeft er ongetwijfeld mee te maken dat Ankara zich zorgen maakt over het Koerdische front. De Koerden beheersen nu een groot deel van de noordgrens met Turkije. Dat is, gezien het verleden van Turkije met Koerden, een zorgpunt voor de regering.'
Ook de recente parlementsverkiezingen zullen meespelen, denkt Zandee. De regerende AK-partij van president Erdogan raakte voor het eerst in dertien jaar zijn meerderheid kwijt. Dat kwam onder meer doordat de Koerdische HDP-partij 12 procent van de stemmen wist te vergaren.
'Een deel van de Erdogan-aanhang heeft HDP gestemd', zegt Zandee. 'Wellicht niet uit sympathie voor de Koerdische zaak, maar omdat ze zich verzetten tegen de dictatoriale koers van Erdogan. Nu er mogelijk nieuwe verkiezingen aankomen, hoopt Erdogan deze mensen weer voor zich te winnen door een hardere anti-Koerdische lijn te volgen.'
Spanningen lopen verder op
Een linkse demonstrant bereidt zich voor op een nieuw protest in Gazi, Istanbul.
Een linkse demonstrant bereidt zich voor op een nieuw protest in Gazi, Istanbul. © AFP
De aanvallen van de Turkse luchtmacht op PKK-doelen kwamen als een verrassing, vervolgt Zandee. 'Turkije heeft hiermee eenzijdig, zonder vooraankondiging, het bestand met de PKK uit 2012 verbroken.' In dit bestand, dat een einde maakte aan dertig jaar bloedvergieten, spraken de Turkse regering en de PKK af om vredesonderhandelingen te voeren en elkaar verder met rust te laten.
Volgens Zandee voert Turkije met de aanvallen op de PKK 'een nationale agenda' uit. De spanningen kunnen daardoor verder oplopen. 'Het maakt het conflict alleen maar complexer. Het is nog maar de vraag of Turkije de rol van 'game changer' kan waarmaken. Turkije kan zomaar een 'game spoiler' worden, als het doorgaat met het bestoken van Koerdische doelen.'
De aanvallen op Koerden kunnen een tegenreactie van de PKK uitlokken in de vorm van aanslagen in het Turkse grensgebied. Ook binnen de internationale coalitie tegen IS kan de opstelling van Turkije voor tweespalt zorgen. 'De Verenigde Staten zien alsnog meer voordelen dan nadelen aan de Turkse deelname', zegt Zandee. 'Ze mogen nu gebruik maken van de Turkse luchtmachtbasis Incirlik. Maar de vraag is hoe de strijd zich verder ontwikkelt nu Turkije ook Koerdische posities aanvalt. Het kan op de lange termijn weer tot verslechterde verhoudingen met de VS leiden. Merkel (de Duitse bondskanselier) heeft al aangegeven dat het vredesoverleg tussen de PKK en de Turkse regering niet opgegeven mag worden.'
Voorwendsel
Ondertussen neemt de woede onder Koerden in Turkije, Syrië en Irak over de opstelling van de Turkse regering steeds meer toe. Zij beweren dat Turkije de strijd tegen IS gebruikt als voorwendsel om Koerdische troepen aan te vallen. En dan niet alleen de PKK. Leden van de YPG, de zusterorganisatie van de PKK in Syrië, klagen dat ook zij doelwit zijn van de huidige Turkse inmenging in het conflict.
Turkse tanks zouden zondagavond vanuit Turkije het Koerdische grensdorp Zur Maghar hebben aangevallen, met vier gewonden tot gevolg. In een verklaring heeft de YPG maandag een oproep aan Turkije gedaan om de 'agressie' tegen zijn troepen onmiddellijk te staken.
Turkije ontkent dat het YPG-stellingen heeft aangevallen. Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken richt de strijd zich uitsluitend op IS en de PKK.
Dat is weer een heel andere vraag. Het ging over de Nederlandse Patriot raketten waar ik op reageerde.quote:Op maandag 27 juli 2015 18:20 schreef hoas het volgende:
[..]
Vraag mij af waar tegenwoordig het echte kwaad zit, in de VS soms?
Turkije verbreekt staakt-het-vurenquote:Op maandag 27 juli 2015 16:19 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Checkquote:Op maandag 27 juli 2015 18:20 schreef primakov het volgende:
[..]
Meeste aanvallen zijn op PKK gericht, meeste aanhoudingen zijn ook Koerden / pro Koerden ipv op IS gericht, het zwaartepunt ligt dus grotendeels bij de aanpak van de PKK.
Volgens mij meer speculatief dan feitelijk nieuws?quote:
Checkquote:Het afsluiten van 65 Koerdische nieuwsbronnen door Turkse autoriteiten?
quote:Air strikes on Kurdish camps and a car-bomb attack on Turkish troops mark the return of a decades-old conflict
Jul 26th 2015 | ISTANBUL | Middle East and Africa
Timekeeper
Turkish soldiers at a checkpoint after the July 26th car-bomb attack on a military convoy
JUST a day after Turkey at last went on the attack against Islamic State (IS) jihadists in Syria, it turned its guns on its longstanding foes the Kurdistan Workers Party (PKK). The PKK has fought intermittently for decades to establish Kurdish autonomy in Turkey, but had observed a tentative cease-fire for the past two years while its imprisoned leader, Abdullah Ocalan, negotiated a peace deal with the government. The PKK was the first to break the ceasefire when it killed four Turkish policemen last week. On July 25th Turkish jets retaliated, bombing PKK camps in Iraq. The PKK struck back the following day with a car-bomb attack against a Turkish military convoy in the eastern town of Lice that killed two soldiers, according to the army.