abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154639124
Angstige momenten voor passagiers bij noodlanding Schiphol


Een vliegtuig van Transavia is vanmiddag door de storm in de problemen gekomen. Vlucht 5068 uit Gerona deed verschillende landingspogingen en maakte uiteindelijk een noodlanding op Schiphol.

De Boeing zou eigenlijk in Rotterdam landen, maar brak de landing daar af om op Schiphol een nieuwe poging te wagen. "Zo'n twintig minuten hebben we daar gecirkeld, toen er opnieuw een landing werd ingezet. Die werd opnieuw afgebroken, waarna er een derde poging gewaagd werd", vertelt passagier Tycho de Haan. "Het toestel ging hevig tekeer en vlak voor de landingsbaan ging hij weer ineens steil omhoog, echt heel heel steil."

'Brace for impact'

Volgens De Haan was er flinke paniek in de cabine en begonnen passagiers te schreeuwen en gillen. Toen volgde de laatste daling, een noodlanding. "De stewardessen begonnen te roepen, niet door de intercom, maar gewoon in de cabine. Ze riepen een keer of tien: 'Brace for impact. Leg je hoofd tussen je knieën!'"

De landing van de Transavia-Boeing is gefilmd door een vliegtuigspotter. Op de beelden is te zien dat de flaps niet zijn uitgeschoven. Het toestel landde daardoor met een veel hogere snelheid dan gebruikelijk is.

"Na de landing zei de piloot dat hij blij was dat ze veilig waren geland", zegt De Haan. "Hij zei dat hij dit met 25 jaar ervaring nog nooit had meegemaakt."
Kerosine bijna op

Volgens Transavia moest het toestel uitwijken naar Amsterdam en heeft het daar last gehad van een windvlaag, waardoor het moest omdraaien. Bij de volgende nadering werd een emergency call afgegeven.

Een woordvoerder zegt dat er niet meer genoeg kerosine was om nog een doorstart te maken. "Daardoor hadden ze geen keuze meer en moesten ze echt landen." De veiligheid is volgens haar niet in het geding geweest.

De Haan hoorde achteraf wel dat een purser had gezegd dat het kantje boord was. Hij is er flink van geschrokken. "Ik vlieg regelmatig, maar dit is voor mij echt een traumatische ervaring geweest."
Drukte

Over de informatievoorziening achteraf is hij niet te spreken. "We moesten lopen naar de aankomsthal, en daar was niemand van Transavia. Uiteindelijk wisten mensen van de KLM ons te vertellen waar we de koffers konden ophalen en werd een bus naar Rotterdam geregeld. Maar over het incident hebben we niks meer gehoord." Op Twitter klaagt een andere passagier: "Na een bizarre vlucht en noodlanding, veilig op Schiphol. Uren wachten op bagage en geen informatie en eten/drinken?!"

Transavia zegt dat het vanwege de storm zo druk op Schiphol was, dat het de passagiers wel wilde opvangen, maar dat dit in de drukte niet mogelijk was. "Uiteraard zullen we zo spoedig mogelijk contact met ze opnemen", zegt de woordvoerder.

http://nos.nl/artikel/204(...)anding-schiphol.html
pi_154639166
quote:
Dat ziet eruit als een keurige landing, helemaal onder die omstandigheden.

Maar het komt nu allemaal wel heel dichtbij zo.. /SBS6
pi_154639222
quote:
2s.gif Op zondag 26 juli 2015 03:09 schreef Nemephis het volgende:

[..]

Dat ziet eruit als een keurige landing, helemaal onder die omstandigheden.

Maar het komt nu allemaal wel heel dichtbij zo.. /SBS6
Mwha als stewardessen al brace for impact gaan lopen roepen, is t toch wel wat enger
Zie!
pi_154639327
Nette landing hoor.

Toch had het vliegtuig wel echt een behoorlijke snelheid tijdens het landen.
There are only 151 Pokémon.
pi_154639347
quote:
2s.gif Op zondag 26 juli 2015 03:17 schreef johnson555 het volgende:

[..]

Mwha als stewardessen al brace for impact gaan lopen roepen, is t toch wel wat enger
Dat komt niet echt naar voren uit dat filmpje.
pi_154639436
quote:
Die video is sowieso versneld, dan lijkt het al een stuk dramatischer. al was het een lastige landing.
pi_154639803
zijn er ook Nederlandse slachtoffers?
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_154640043
Waarom waren de flaps niet uit? Mogelijk om zo minder last te hebben van de wind? Dit was de 3de poging. Vrij nette landing in deze omstandigheid. Volgens mij moet er bij een noodlanding altijd crash posities worden aangenomen.
Gaap
  zondag 26 juli 2015 @ 07:53:31 #11
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_154640063
Wat moet dat een traumatische ervaring zijn geweest. Wat zou er zijn gebeurd als het de vierde keer ook niet lukte?
pi_154640099
'cabin crew be seated for take off'
pi_154640164
Tja, als je met Transavia gaat vraag je om een niet-comfortabele reis.
Naturheilmittel
pi_154640170
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 07:53 schreef roosjeroosje1988 het volgende:
Wat moet dat een traumatische ervaring zijn geweest. Wat zou er zijn gebeurd als het de vierde keer ook niet lukte?
Dan dus een noodlanding. De piloten zijn ook niet dom, als ze geen kerosine hebben voor een vierde doorstart gaan ze echt niet weer de lucht in om ergens neer te storten. Dan maar landen zo goed als kan, en wie weet van de baan afschieten.
Naturheilmittel
  zondag 26 juli 2015 @ 08:35:13 #15
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
pi_154640227
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 08:20 schreef Gerolsteiner het volgende:

[..]

Dan dus een noodlanding. De piloten zijn ook niet dom, als ze geen kerosine hebben voor een vierde doorstart gaan ze echt niet weer de lucht in om ergens neer te storten. Dan maar landen zo goed als kan, en wie weet van de baan afschieten.
Dan hebben ze wel geluk gehad dat ie niet weer ineens heel steil omhoog ging.
pi_154640276
Ziet er niet uit om keihard om te moeten gaan gillen ofzo.
pi_154640294
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 08:35 schreef roosjeroosje1988 het volgende:

[..]

Dan hebben ze wel geluk gehad dat ie niet weer ineens heel steil omhoog ging.
Steil omhoog is gevolg/procedure van afbreken van de landing. Dus dit was bewust.
Gaap
pi_154641201
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 08:51 schreef Toefjes het volgende:
Ziet er niet uit om keihard om te moeten gaan gillen ofzo.
Je ziet dan ook de landing waar het goed gaat.......
pi_154641720
En dan kregen ze ook nog geen eten en drinken :( ...


:')_____!
pi_154642464
Deze had het wat moeilijker gisteren:
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_154642470
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:21 schreef Aether het volgende:
Deze had het wat moeilijker gisteren:
1000 keer moeilijker zelfs O~)
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_154642742
Landing op het filmpje ziet er inderdaad keurig uit. Ik dacht dat stewardessen onder alle omstandigheden rustig moeten blijven....
Zonder wrijving geen glans
pi_154643010
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 11:01 schreef mastertephon het volgende:

[..]

Je ziet dan ook de landing waar het goed gaat.......
Had uit het verhaal begrepen dat het venijn in de staart zat zeg maar, op zich is steeds weer niet kunnen landen ook niet echt een hele prettige situatie.

Hoe dan ook: Fijn dat het goed afgelopen is. De rest is bijzaak.
pi_154643038
Is het nu gepast om een zwart lintje in mijn profielfoto te zetten of hoeft dat nog niet.
pi_154643055
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef Sapstengel het volgende:
Is het nu gepast om een zwart lintje in mijn profielfoto te zetten of hoeft dat nog niet.
:') |:(
Zonder wrijving geen glans
  zondag 26 juli 2015 @ 13:30:59 #26
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_154643643
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef Sapstengel het volgende:
Is het nu gepast om een zwart lintje in mijn profielfoto te zetten of hoeft dat nog niet.
Eigenlijk wel. De arme slachtoffers hebben immers niet een gratis drankje en klef broodje gehad op de luchthaven.
pi_154645229
quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:21 schreef Aether het volgende:
Deze had het wat moeilijker gisteren:
woah die laatste seconde voor de landing nog een rukwind naar rechts. Knappe reflex van de piloot om dat zo snel te corrigeren!
There are only 151 Pokémon.
  maandag 27 juli 2015 @ 09:31:30 #28
157031 roosjeroosje1988
viesdik/lelijk/daddy-issues
  maandag 27 juli 2015 @ 09:39:11 #29
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_154667981
quote:
What the fuck. Lekker zo'n angstzaaiend personeel in het vliegtuig. :') _O-
pi_154668214
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 03:55 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Die video is sowieso versneld, dan lijkt het al een stuk dramatischer. al was het een lastige landing.
Nee, is niet versneld. Het vliegtuig landde met een hogere snelheid dan normaal, om brandstof te besparen voor het geval ze *nog* een go around moesten maken. Als je goed kijkt zie je dat ze ook geen flaps gebruiken, dus minder draagvermogen van de vleugels, en ze gebruiken geen straalomkeerders voor het remmen.. als ie met zn neus omhoog gaat zie je dat het toestel ook meteen de lucht weer in wil. Mazzel dat Schiphol zo'n lange baan heeft, knap gevlogen in ieder geval.

quote:
7s.gif Op zondag 26 juli 2015 12:21 schreef Aether het volgende:
Deze had het wat moeilijker gisteren:
Viel wel mee.. en de Transavia had er al 2 go-arounds bij Rotterdam, en 1 bij Schiphol op zitten.. dan ben je wel blij als het na de vierde keer wel lukt :)

quote:
10s.gif Op maandag 27 juli 2015 09:39 schreef Twiitch het volgende:

[..]

What the fuck. Lekker zo'n angstzaaiend personeel in het vliegtuig. :') _O-
Gewoon procedure, niks angstzaaien. In een engelstalig toestel zouden ze "Brace!" "Brace!" roepen, totdat het toestel daadwerkelijk gestopt is.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 27 juli 2015 @ 10:15:17 #31
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154668419
quote:
Een woordvoerder zegt dat er niet meer genoeg kerosine was om nog een doorstart te maken
Raar verhaal. Van Rotterdam naar Schiphol is een klein stukje, 20 minuten cirkelen is nou niet bepaald veel, en dan al de tank leeg? Dan vliegen ze wel heel erg met het minimum aan brandstof!
censuur :O
  maandag 27 juli 2015 @ 10:18:25 #32
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154668459
quote:
Altijd leuk passagiers die hun apparaatjes niet uitzetten bij de landing...
censuur :O
pi_154668463
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Raar verhaal. Van Rotterdam naar Schiphol is een klein stukje, 20 minuten cirkelen is nou niet bepaald veel, en dan al de tank leeg? Dan vliegen ze wel heel erg met het minimum aan brandstof!
Dat doen ze ook, maar ik neem aan dat zo'n doorstart ook veel extra kerosine verbruikt, net als dat je auto veel meer benzine gebruikt bij elk stoplicht op rood. Afremmen, optrekken...
  maandag 27 juli 2015 @ 10:18:42 #34
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_154668465
Denk dat doorstarten en vliegen in dit soort omstandigheden ook wel flink wat extra brandstof kost? Al heb ik er ook geen verstand van eerlijk gezegd.
pi_154668484
Inderdaad, je hoort wel eens vliegtuigen die al ver na de helft nog terugkeren vanwege bepaalde problemen, dus 1,5 keer zoveel brandstof zal er toch wel in zitten.
  maandag 27 juli 2015 @ 10:20:52 #36
371580 DeLepelaar
#Ed_Leraapel ®
pi_154668498
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 13:01 schreef Sapstengel het volgende:
Is het nu gepast om een zwart lintje in mijn profielfoto te zetten of hoeft dat nog niet.
Never forget................. Stille tocht ALLES!!

http://www.telegraaf.nl/b(...)or_passagiers__.html :') :')
  maandag 27 juli 2015 @ 10:21:26 #37
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_154668509
Maar het is uiteraard zo dat een prijsvechter als Transavia met het absolute minimum verplicht gewicht aan kerosine zal vliegen.
pi_154668569
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:18 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Altijd leuk passagiers die hun apparaatjes niet uitzetten bij de landing...
Hoeft niet meer tegenwoordig.. alleen grotere electronica moet uit tijdens landing (laptops etc.).
Alpha kenny one
  maandag 27 juli 2015 @ 10:26:24 #39
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_154668594
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:25 schreef falling_away het volgende:
Hoeft niet meer tegenwoordig.. alleen grotere electronica moet uit tijdens landing (laptops etc.).
Bron?
censuur :O
pi_154668604
quote:
14s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:20 schreef DeLepelaar het volgende:

[..]

Never forget................. Stille tocht ALLES!!

http://www.telegraaf.nl/b(...)or_passagiers__.html :') :')
:')

Dit had heel anders af kunnen lopen, ja duhhhhhh, elke vlucht kan anders aflopen.
  maandag 27 juli 2015 @ 10:27:38 #41
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_154668611
In plaats van blij te zijn dat het allemaal zo goed afgelopen is, wordt Transavia aangeklaagd.
Edit: nou ja, aangeklaagd gaat wat ver, maar er worden klachten ingediend.
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_154668621
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:25 schreef falling_away het volgende:

[..]

Hoeft niet meer tegenwoordig.. alleen grotere electronica moet uit tijdens landing (laptops etc.).
Alle electronica moet officieel nog steeds uit bij het opstijgen en landen en tijdens het vliegen mag je telefoon weer aan op vliegtuigstand.

quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:27 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
In plaats van blij te zijn dat het allemaal zo goed afgelopen is, wordt Transavia aangeklaagd.
Achterlijke inderdaad... en waarom? Om veilig geland te zijn in een storm?
pi_154668633
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Bron?
http://edition.cnn.com/20(...)-electronic-devices/

en vele andere google zoekresultaten.. En zelf vorige maand nog meegemaakt tijdens meerdere vluchten.
Alpha kenny one
pi_154668675
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:28 schreef JDx het volgende:

[..]

Alle electronica moet officieel nog steeds uit bij het opstijgen en landen en tijdens het vliegen mag je telefoon weer aan op vliegtuigstand.

Niet waar...

http://www.faa.gov/about/initiatives/ped/
Alpha kenny one
pi_154668684
quote:
Je hebt gelijk, dit is van de Transavia site, vorige maand nog gevlogen via Vueling, maar toen moest het uit:

quote:
Kleine elektronische apparaten mag je de hele vlucht gebruiken. Als de apparaten kunnen zenden en ontvangen, moeten ze wel in de flightmodus staan. Voorbeelden van deze apparaten zijn smartphones, mobiele telefoons (behalve als er geen flightmodus op zit, dan moet de telefoon de hele vlucht uit staan), tablets, camera’s, kleine draagbare spelcomputers, e-readers.

Grotere apparaten moeten tijdens start en landing (en als het riemen-vast teken aan staat) uitgeschakeld zijn. Dit zijn bijvoorbeeld laptops en notebooks.

Sommige apparaten mag je nooit aan boord gebruiken. Hieronder vallen elektronische sigaretten, persoonlijke luchtreinigers, speelgoed met een afstandsbediening, televisies, zenders, VHF-scanners/ontvangers en apparaten waarbij het mobiele netwerk is ingeschakeld.
Zal dus nog per maatschappij verschillen?
pi_154668709
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:32 schreef JDx het volgende:

[..]

Zal dus nog per maatschappij verschillen?
Ja het kost tijd om bepaalde procedures aan te passen dus sommige maatschappijen laten het misschien nog niet toe.

Vorige maand gevlogen met KLM + Delta en die lieten het iig wel toe.
Alpha kenny one
pi_154668745
quote:
7s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:21 schreef Twiitch het volgende:
Maar het is uiteraard zo dat een prijsvechter als Transavia met het absolute minimum verplicht gewicht aan kerosine zal vliegen.
Iedereen doet dat, niet alleen de prijsvechters.

Tevens zijn er gewoon regels omtrent het meenemen van brandstof. Je moet altijd brandstof voor de reis en 15 minuten holding meenemen. En weersomstandigheden bepalen of je nóg meer mag of wil meenemen
  maandag 27 juli 2015 @ 10:39:05 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_154668787
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:28 schreef JDx het volgende:

Achterlijke inderdaad... en waarom? Om veilig geland te zijn in een storm?
Nee, om het gebrek aan opvang daarna, bij een traumatische ervaring is het wel handig als mensen opgevangen worden, overigens kan ik me wel voorstellen dat daar in alle drukte en hectiek ook van de kant van Transavia niet gehandeld is zoals men onder ideale omstandigheden zou doen, maar het waren geen ideale omstandigheden, en er werkelijk over gaan klagen vind ik ook wat overdreven, juist omdat je door het oog van de naald gekropen bent.

Er stond al van alles stand-by door de mayday call van de piloten, dus het is echt niet zo dat ze daar plompverloren toevallig terechtgekomen zijn, maar behalve dat ze op het verkeerde vliegveld stonden was er verder vrij weinig aan de hand, iedereen geschrokken maar gezond.
Dus tsja, dat die opvang niet perfect was kan nou eenmaal gebeuren, de kans was groot dat ze een heel ander soort opvang nodig hadden gehad.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 27 juli 2015 @ 10:42:39 #49
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_154668835
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2015 10:27 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
In plaats van blij te zijn dat het allemaal zo goed afgelopen is, wordt Transavia aangeklaagd.
Edit: nou ja, aangeklaagd gaat wat ver, maar er worden klachten ingediend.
Nederlanders :r
pi_154669100
quote:
Lijkt godverredomme de vismarkt wel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')