quote:
Op woensdag 29 juli 2015 12:41 schreef Klopkoek het volgende:[..]
Wat is goed aan het super-corrupte Italië (corruption index), onderdrukkersland Hongkong, China en Letland?
Hooijmaijers, Van den Nieuwenhuizen enz. kunnen altijd nog in Italië terecht.
Ik heb trouwens alleen op Italië gereageerd.
Hongkong heb ik een ruim half jaar gewoond en vond ik op alle gebieden geweldig. Het is waar dat er ondanks de enorme rijkdom ook een onderlaag in ronduit menstonterende omstandigheden leven (die mensen leven letterlijk in kooien van 2 bij 0,5m, ik heb ze eens bezocht maar ben gauw weg gegaan omdat ik me schaamde als een ramptoerist over te komen - terwijl ik gewoon voor een zo volledig mogelijk beeld ook de armoede wilde zien) en Peking probeert steeds meer controle over Hongkong te krijgen, maar daar merk je als buitenlander eigenlijk allemaal niets van. Dan is het gewoon een land met (het grootste gedeelte van het jaar) een heerlijk klimaat, misschien wel de beste restaurants in de wereld met zowel westerse als Aziatische keuken, prachtige natuur, volop mogelijkheden om de regio te bekijken vanaf het vliegveld en een stad die echt alles te bieden heeft op alle gebieden. Heerlijk.
China vind ik het meest fascinerende land in de wereld en de grootste groei-economie. Uit interesse veel vakken over het land gevolgd aan andere faculteiten en wat is er dan leuker dan er te wonen? Het is een continent opzich en er is zoveel te ontdekken en je over te verbazen.
Letland vind ik een land met aangenaam klimaat, prachtige natuur en hoofdstad, interessante geschiedenis, goede biercultuur, de economie is er zeer vrij, het land verwestert in rap tempo en het is een land in opkomst, wat je overal ziet.
Al die landen hebben wel nadelen, maar ik redeneer vanuit een situatie waarin ik als buitenlander in het dagelijkse leven eigenlijk helemaal geen last heb van eventuele onderdrukking van de overheid. Ook ben ik optimistisch over mijn gezondheid en kansen op werk, waardoor ik me voor het gemak even niet druk maak over gezondheidszorg en het sociale stelsel. Er wordt in dit topic veel geredeneerd a la het beste land is het land met de beste voorzieningen, alsof je enkel iets komt halen, maar deze landen lijken me veel leuker omdat je er veel kunt brengen. Ze zijn zich enorm aan het ontwikkelen en is geweldig om daar onderdeel van uit te maken, er hangt een positieve energie en het avontuurlijke/exotische erin trekt me.