Ik denk niet dat je met ruim 7 ton aan vermogen in aanmerking komt, maar ik kan het mis hebbenquote:Op maandag 20 juli 2015 18:47 schreef BasEnAad het volgende:
Hangt er vanaf hoeveel vermogen je mag hebben met een Wajong.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En als je je Wajong hebt belegd(t).quote:Op maandag 20 juli 2015 18:56 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik denk niet dat je met ruim 7 ton aan vermogen in aanmerking komt, maar ik kan het mis hebben
Zover ik weet kent de Wajong, in tegenstelling tot de Bijstand, geen vermogens toets.quote:Op maandag 20 juli 2015 18:47 schreef BasEnAad het volgende:
Hangt er vanaf hoeveel vermogen je mag hebben met een Wajong.
Als je thuis woont en geen uitgaven hebt en op tijd bitcoins hebt gekocht?quote:Op maandag 20 juli 2015 18:59 schreef Queller het volgende:
[..]
Als je ruim ¤ 700.000 weet te maken van je Wajong, dan zijn felicitaties op z'n plaats
Maar TS zal wel moeten uitleggen hoe hij aan het geld komt. Als het vergoeding is voor een dienst, dan had hij het vermoedelijk destijds moeten opgeven.quote:Op maandag 20 juli 2015 18:59 schreef VincentWolf het volgende:
Zover ik weet kent de Wajong, in tegenstelling tot de Bijstand, geen vermogens toets.
Waarom wil je er vanaf dan?quote:Op maandag 20 juli 2015 18:59 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Zover ik weet kent de Wajong, in tegenstelling tot de Bijstand, geen vermogens toets.
Hoe is het zelf aanschaffen van bitcoins een vergoeding voor een dienst?quote:Op maandag 20 juli 2015 19:00 schreef Queller het volgende:
Als het vergoeding is voor een dienst, dan had hij het vermoedelijk destijds moeten opgeven.
Ja en? Waarom wil hij er vanaf?quote:Op maandag 20 juli 2015 19:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij is de herkeuring geen keuze
Ik was er vroeg bij. Heb er destijds een paar honderd euro voor betaald. ;- )quote:Op maandag 20 juli 2015 19:00 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar TS zal wel moeten uitleggen hoe hij aan het geld komt. Als het vergoeding is voor een dienst, dan had hij het vermoedelijk destijds moeten opgeven.
Brr....
Bel het UWV en vraag het. Ben heel benieuwd wat ze zeggen
Dan rest de vraag; is bitcoin bezit of valuta?quote:Heeft u een uitkering en verkoopt u wel eens uw overbodige spullen via Marktplaats, Speurders, Tweedehands en soortgelijke websites? Dat is geen probleem voor UWV.
Het geld dat u ontvangt voor de verkoop van uw eigen tweedehandsspullen geldt niet als inkomen. Het bedrag dat u met deze verkoop extra verdient naast uw uitkering hoeft u niet te melden aan UWV en de Belastingdienst.
Een voorbeeld: u verkoopt uw eigen auto. Het geld dat u hiervoor ontvangt, kan best een aardig bedrag zijn. Toch wordt dit niet verrekend met uw uitkering van UWV, want het is inkomen uit vermogen. Een auto wordt gerekend tot uw vermogen (het is een vermogensbestanddeel).
Het is voor de belastingdienst gewoon vermogen, je quote van het verkopen op marktplaats gaat dan ook niet op voor je bitcoins.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:13 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Ik was er vroeg bij. Heb er destijds een paar honderd euro voor betaald. ;- )
Volgens deze pagina hoeft er niets opgegeven te worden, mits het geen bedrijfsmatig handelen is.
https://perspectief.uwv.n(...)et-doorgeven-aan-uwv
[..]
Dan rest de vraag; is bitcoin bezit of valuta?
Oh, van z'n bitcoins bedoelde jij, ik dacht dat je van z'n Wajong bedoeldequote:Op maandag 20 juli 2015 19:11 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ja en? Waarom wil hij er vanaf?
Omdat er een herkeuring aan zit te komen.
Leuk en alles, maar ik kan een herkeuring en het willen verkopen van bitcoins niet helemaal met elkaar rijmen.
Nog knap toch? Ik ken er niet veel die dat voor elkaar hebben gekregenquote:Op maandag 20 juli 2015 19:00 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Als je thuis woont en geen uitgaven hebt en op tijd bitcoins hebt gekocht?
Ja anders heb je sowieso wel een "probleempje" met ze.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:22 schreef Leandra het volgende:
Zeg TS, heb je je bitcoins überhaupt ooit in je belastingaangifte verwerkt?
Bronquote:◾bitcoins en andere virtuele betaalmiddelen
Virtuele betaalmiddelen, zoals bitcoins, staan op uw computer opgeslagen. U kunt deze alleen gebruiken als betaalmiddel op internet. U geeft van deze middelen de waarde in het economisch verkeer aan op 1 januari van het jaar van aangifte.
Eerst even emigreren dus alvorens je ze inwisselt.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:26 schreef Leandra het volgende:
Ander leesvoer: http://www.bitcoinspot.nl/belasting-betalen-over-je-bitcoins.html
Klopt.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
Het maakt toch overigens niet uit of je de bitcoins wel of niet verkoopt? Of je nu het bedrag in euro's of bitcoins hebt, het is allebei vermogen in box 3.
Tevens zou ik, mocht je toch gaan verkopen, wel een goede strategie hiervoor bedenken hoe je dat wilt gaan doen. Via een exchange? Of via een 1-op-1 verkoop? Op de meeste online exchanges zijn de orderboeken niet zo heel diep en als je in 1 keer 3000 BTC verkoopt krijg je behoorlijk wat 'slippage'. Ik zou dus sowieso een limietorder gebruiken. Tevens zijn er vaak regels met de bedragen die je kunt 'verhandelen'.
Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:34 schreef Tourniquet het volgende:
Het maakt toch overigens niet uit of je de bitcoins wel of niet verkoopt? Of je nu het bedrag in euro's of bitcoins hebt, het is allebei vermogen in box 3.
Tevens zou ik, mocht je toch gaan verkopen, wel een goede strategie hiervoor bedenken hoe je dat wilt gaan doen. Via een exchange? Of via een 1-op-1 verkoop? Op de meeste online exchanges zijn de orderboeken niet zo heel diep en als je in 1 keer 3000 BTC verkoopt krijg je behoorlijk wat 'slippage'. Ik zou dus sowieso een limietorder gebruiken. Tevens zijn er vaak regels met de bedragen die je kunt 'verhandelen'.
Als hij dat geld snel gaat uitgeven is hij helemaal de klos want daar trappen ze niet in, geld weg en geen uitkering is dan het gevolg.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.
Ergo: hij wil gaan frauderen om zijn uitkering zeker te stellen.
Als TS zijn bitcoins niet opgegeven heeft bij de belasting, en nu verwacht uit de Wajong te worden gezet, dan is dat waarschijnlijk de beste methode om niet met zijn belastingfraude te worden geconfronteerd.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:31 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Eerst even emigreren dus alvorens je ze inwisselt.
Ik vind dat nogal een voorbarige conclusie eerlijk gezegdquote:Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
Klopt, daarbij heb ik het idee dat hij sowieso al een probleem heeft omdat hij zijn bitcoins niet in z'n belastingaangifte verwerkt heeft.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Als hij dat geld snel gaat uitgeven is hij helemaal de klos want daar trappen ze niet in, geld weg en geen uitkering is dan het gevolg.
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:41 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik vind dat nogal een voorbarige conclusie eerlijk gezegd
Absoluut, ik heb er contact over gehad met de Belastingdienst om het op de juiste manier te doen en niet nog een vervelende heffing achteraf te krijgen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, daarbij heb ik het idee dat hij sowieso al een probleem heeft omdat hij zijn bitcoins niet in z'n belastingaangifte verwerkt heeft.
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.
Klopt, het is een "vervelend" geluk wat hij heeft.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja okay, maar TS verwijst zelf een paar keer naar bijstand (het vangnet als je uit de Wajong geschopt wordt), en met zo'n vermogen aan bitcoins komt hij daar simpelweg niet voor in aanmerking, want TS heeft helemaal geen vangnet nodig, die heeft een stapel matrassen waar de prinses op de erwt jaloers op is.
Ik ga ook zeker niet van het slechte uit, hoewel iedereen de wet hoort te kennen is het met alle regels niet voor iedereen helder.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.
Waarom meteen van het slechte in de mens uit gaan? Misschien heeft hij die coins heel in het begin gekocht en is hij ze min of meer vergeten tot hij ineens realiseert van hey ik moet herkeurd worden. Wat nou als ik goedgekeurd wordt; dan moet ik weer (meer) werken. Wacht eens, ik heb nog een hele bult van die coins liggen waar ik nooit wat mee gedaan heb!!! Die ga ik verkopen!
Dat kan toch ook?
Ik niet. Trouwens ook als heel die herkeuring niet ter zake deed en hij gewoon al die jaren al bitcoins had gehad.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:37 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor de belasting maakt het idd niet uit, maar als TS verwacht uit de Wajong te worden herkeurd dan heeft hij er wel belang bij dat hij geen vermogen meer heeft als hij in de bijstand wil komen.
Ook als je onbewust vermogend bent en je je niet realiseert dat je dat vermogen gewoon moet meenemen in de aangifte (of daarom zelfs aangifte moet doen), ontslaat je dat niet van je verplichting.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:47 schreef Geralt het volgende:
[..]
zou het niet gewoon mogelijk zijn dat TS geen enkel verstand van belastingaangifte doen heeft en zich nooit verdiept heeft in de kwestie bitcoins/belastingdienst? Het is niet zo een heel eenduidig verhaal namelijk.
Waarom meteen van het slechte in de mens uit gaan? Misschien heeft hij die coins heel in het begin gekocht en is hij ze min of meer vergeten tot hij ineens realiseert van hey ik moet herkeurd worden. Wat nou als ik goedgekeurd wordt; dan moet ik weer (meer) werken. Wacht eens, ik heb nog een hele bult van die coins liggen waar ik nooit wat mee gedaan heb!!! Die ga ik verkopen!
Dat kan toch ook?
Ook als je nu niet casht blijf je met het probleem zitten dat je dit jaar al 21.000 Euro belasting had moeten betalen omdat je Bitcoins op 1 januari 2013 een waarde van 1,7x Miljoen vertegenwoordigden in Box 3.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:51 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.
Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
Als je had willen cashen dan had je dat al veel eerder kunnen doen natuurlijk, maar je hebt het zelf in je OP over een komende herkeuring, dat suggereert dat dat een stuk eerder gaat gebeuren dan "over een paar jaar".quote:Op maandag 20 juli 2015 19:51 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik verwacht inderdaad dat ik goed gekeurt ga worden volgens de huidige regels. Echter zie ik een garantie baantje vanwege psychische gezondheids klachten niet zo zitten.
Het probleem zit hem erin dat ik pas over een paar jaar herkeurd wordt terwijl de prijs van bitcoin sterk kan fluctueren. Dan liever nu cashen. ;- )
Dan heb je het niet handig aangepakt met de belastingdienst. Daar had je voor moeten dokken.quote:
Maar even los van of het wel of niet met opzet gedaan is: TS staat nu voor deze situatie en ik ben benieuwd op welke manier TS dit tot een goed einde kan brengen.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ook als je onbewust vermogend bent en je je niet realiseert dat je dat vermogen gewoon moet meenemen in de aangifte (of daarom zelfs aangifte moet doen), ontslaat je dat niet van je verplichting.
En nee, ik ga in principe niet van het slechte van de mens uit, maar in deze bekruipt mij heel erg het gevoel dat einde wajong + vermogen in bitcoins willen verkopen niet helemaal uit vergeetachtigheid is, juist omdat hij zelf die Wajong herkeuring koppelt aan zijn bitcoins.
Mijn advies naar TS is luisteren naar jouquote:
Dit is idd de beste oplossing voor TS.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, het is een "vervelend" geluk wat hij heeft.
De beste optie voor TS is:
- zoek betaald werk, maakt niet uit wat, zorg dat je uit de Wajong / Bijstand komt en blijft. Dan kan je in iedergeval je Bitcoins laten uitbetalen en bijvoorbeeld van 1 deel een woning kopen en het andere deel als een aanvulling op je inkomen gebruiken.
- neem contact op met de Belastingdienst (of eerst een deskundige) en zorg dat je een oplossing zoekt voor de aangiftes van de afgelopen 2-3 jaar. Bereken per jaar wat je had moeten betalen, mijn berekening is al aardig nauwkeurig.
Ieder ander scenario wat ik bedenk loopt op een kleine ramp uit.
Of ziet iemand anders een andere oplossing?
Jouw advies...quote:Op maandag 20 juli 2015 19:55 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar even los van of het wel of niet met opzet gedaan is: TS staat nu voor deze situatie en ik ben benieuwd op welke manier TS dit tot een goed einde kan brengen.
Wat zou jouw advies zijn?
Met een beetje mazzel heeft TS de afgelopen jaren geen aangifte hoeven doen, en kan hij dat dus alsnog doen, maar als hij ook huur- en/of zorgtoeslag heeft ontvangen wordt het nog een feestje...quote:Op maandag 20 juli 2015 20:01 schreef Geralt het volgende:
Hoe gaat de belastingdienst eigenlijk met zoiets om? Dat je dus zelf achteraf zegt van ja ik wist dat niet, maar ik wil het nu wel goed doen en alsnog betalen over mn bitcoins.
Kun je dan met terugwerkende kracht een aanslag krijgen of iets? Of wordt je in het gevang geflikkerd wegens belasting ontduiken of iets dergelijks?![]()
Wajong---> bijstand is helemaal geen probleem, TS heeft simpelweg geen recht op bijstand (of huur- of zorgtoeslag).quote:Op maandag 20 juli 2015 20:07 schreef MaGNeT het volgende:
Ik heb even gezocht.
De boete voor het niet opgeven van spaargeld in Box 3 levert een boete op van 75% (grove schuld) of 150% bij opzet.
In het ongunstigste geval zal TS dus een naheffing krijgen van zo'n 53.300 Euro als hij zich nu netjes meldt, waarbij bij zelf melden de kans is dat het slechts 37.300 Euro is wat hij moet betalen.
Ik zou dat dan gewoon doen en dat voor lief nemen.
Je houdt nog steeds een leuke duit over.
Zit je alleen nog met het Wajong -> bijstand probleem.
Dat gaat ook niet vanzelf weg.
Klopt, ook zorg- en huurtoeslag zal hij terug moeten betalen over vorig jaar en dit jaar.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met een beetje mazzel heeft TS de afgelopen jaren geen aangifte hoeven doen, en kan hij dat dus alsnog doen, maar als hij ook huur- en/of zorgtoeslag heeft ontvangen wordt het nog een feestje...
Jamaar dan nog, denk je niet dat hij er gewoon een nette cent aan over gaat houden? Ik denk van wel.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:14 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ook zorg- en huurtoeslag zal hij terug moeten betalen over vorig jaar en dit jaar.
De grens zit voor zorgtoeslag boven 103.000 Euro vermogen en bij huurtoeslag is dat al boven de 21.000 Euro eigen vermogen het geval.
Natuurlijk, maar TS gaat tegen wat dingen aanlopen en dat heb ik voor hem uitgezocht.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Jamaar dan nog, denk je niet dat hij er gewoon een nette cent aan over gaat houden? Ik denk van wel.
Nouja heel zuinig hoeft dat niet te zijn lijkt me.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:16 schreef MaGNeT het volgende:
Feitelijk zou TS het beste af zijn met een slecht betaalde baan en die 650.000 om rustig aan op te maken als aanvulling. Dan kan je het héél lang uitzingen, als je maar zuinig leeft.
Iets in die richting, zelfs met een baan van 1000 Euro in de maand zou hij het dan heel lang kunnen uitzingen.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:21 schreef Geralt het volgende:
[..]
Nouja heel zuinig hoeft dat niet te zijn lijkt me.
Stel hij gaat werken en vangt daarmee 1500 euro netto in de maand. En hij koop een leuk huisje van 3 ton. Dan heeft hij nog 350K over.
Met 1500 euro zonder hypotheek zou ik het ook prima redden. En 350K uitsmeren over 30 jaar is 35K per jaar boven op je 1500 waar je in principe al je vaste lasten van kan betalen.
Dat is een stuk boven modaal lijkt me.
Owja natuurlijk. Voor 2 ton koop je hier in de buurt een leuk vrijstaand huisje van. Niet groot, maar gewoon meer dan prima. Met een leuk tuintje erbij, eigen oprit enzo. Goed te doen lijkt mequote:
Bij aanschaf niet uiteraard. Had hij er nog steeds aangifte van moeten doen, maar heeft het met zijn Wajong niets te makenquote:Op maandag 20 juli 2015 19:04 schreef Geralt het volgende:
Hoe is het zelf aanschaffen van bitcoins een vergoeding voor een dienst?
Als het hem betaald is als vergoeding voor een dienst heeft het wel met de Wajong te maken.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:49 schreef Queller het volgende:
[..]
Bij aanschaf niet uiteraard. Had hij er nog steeds aangifte van moeten doen, maar heeft het met zijn Wajong niets te maken
Even tussendoor:quote:Op maandag 20 juli 2015 19:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ook als je nu niet casht blijf je met het probleem zitten dat je dit jaar al 21.000 Euro belasting had moeten betalen omdat je Bitcoins op 1 januari 2013 een waarde van 1,7x Miljoen vertegenwoordigden in Box 3.
Realiseer je je dat?
Allicht, maar dan gaat het om een paar honderd euro. De vermogensstijging daarna is onbelast (alleen belast in box 3).quote:Op maandag 20 juli 2015 20:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als het hem betaald is als vergoeding voor een dienst heeft het wel met de Wajong te maken.
Mwah, inkomsten niet opgeven bij een uitkering kost je tegenwoordig wel wat meer dan een paar honderd euro die je aan inkomen had, men bestempelt dat direct als fraude en dan krijg je een boete van 100%.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:54 schreef DonJames het volgende:
[..]
Allicht, maar dan gaat het om een paar honderd euro. De vermogensstijging daarna is onbelast (alleen belast in box 3).
Het kan 2 kanten op.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:53 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Even tussendoor:
Heb jij nu eigenlijk helemaal geen BTC meer? En wat is je gevoel er nu over? Het lijkt of het nu een beetje volwassen en stabieler aan het worden is?
Hij heeft toentertijd (volgens hem) de bitcoins voor een paar honderd euro gekocht. Zelfs al zou de boete 100% zijn, is dat dus alsnog niet meer dan een paar honderd euro.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Mwah, inkomsten niet opgeven bij een uitkering kost je tegenwoordig wel wat meer dan een paar honderd euro die je aan inkomen had, men bestempelt dat direct als fraude en dan krijg je een boete van 100%.
Het is op zich niet zo ingewikkeld, normaal gesproken.quote:Op maandag 20 juli 2015 22:31 schreef eleusis het volgende:
Huur een boekhouder of accountant in. Je gaat over zulke bedragen toch niet zelf prutsen met input van een internetforum. Als je een fout maakt met de belasting kan het je veel geld kosten.
Als TS het rustig aandoet, kan hij makkelijk 26 jaar leven van dat geld. (25000 per jaar netto. 1.2 vermogensbelasting voor het gemak even weggezet tegen 1.2 rente).quote:Op maandag 20 juli 2015 23:44 schreef MaGNeT het volgende:
Dan staat TS met nog 650.000 Euro schoon in z'n handen.
Alleen zal hij dan geen bijstandsuitkering krijgen.
Optie 1: rustig opmaken tot het op is, niet te snel want dat accepteert de bijstand niet
Niemand maar dan ook echt niemand weet waar ze volgend jaar op staan. Daarnaast bespaart hij op een afbetaald huis honderden per maand, en krijgt hij 0,0 rente over zijn btc'squote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:55 schreef brombeer_ het volgende:
Je bent mijns inziens echt dom als je ze nu verkoopt![]()
Maar goed moet je zelf weten
*vermogensbelastingquote:Op dinsdag 21 juli 2015 15:18 schreef probeer het volgende:
Tsja .. je kan waarschijnlijk lastig stellen dat je die ene specifieke USB stick kwijt was en nu weer terug gevonden hebt. Dus dat wordt inkomstenbelasting betalen over de laatste x jaar ...
Oeps, vermogens idd. Die ga ik even ninja-editten.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:14 schreef Tourniquet het volgende:
[..]
*vermogensbelasting
Er zijn overigens allerlei manieren om bitcoins te "bewaren". De belastingdienst stelt dat het een bestand op een computer is, maar dat klopt niet. Je kunt bijvoorbeeld een brainwallet maken waardoor alleen het onthouden van een bepaalde zin al genoeg is om de bitcoins op een bepaald adres te kunnen uitgeven. Je kunt ook een "multisig" wallet hebben waarbij 2 of 3 personen een stukje van de toegang hebben. Wie heeft dan op een gegeven moment de bitcoins in 'bezit' en wie betaalt de jaarlijkse vermogensbelasting? Dat kan nogal diffuus zijn in praktijk.
^^ Dat. Naheffing over meerdere jaren plus 300% boete wordt op het topjaar @1000 euro per stuk 144.000 euro naheffing. Plus de rest van de jaren. Ik schat een kwart miljoen euro naheffing vanwege belastingfraude.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:11 schreef Tourniquet het volgende:
Ter info: als de bitcoins niet uit arbeid zijn verkregen (dus bijvoorbeeld gekocht of zelf gemined) valt het gewoon in je box 3 vermogen.
Waarom zou dat uitmaken?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:34 schreef probeer het volgende:
TS, kan je iig wel (middels de blockchain) aantonen dat je ze al zo lang in je bezit hebt?
^^ Dat ook! Het kan volledig belastingvrij een schenking uit het buitenland zijn, die Nigeriaanse erfenis die me al jaren geleden beloofd is bijvoorbeeld.quote:Op maandag 20 juli 2015 20:11 schreef Geralt het volgende:
Sterker nog, ik zou er niks om geven om zelf een probleem van 3000 bitcoins te hebben.
Omdat hij al zo lang de belastingdienst aan het ontduiken is natuurlijkquote:
Als advocaat van de duivel/belastingdienst (ha, pleonasme!) ... Als TS al zijn bitcoins bij de belasting wilt aangeven, gok ik zomaar dat ze benieuwd zijn hoe TS die bitcoins verkregen heeft, of in ieder geval hoe lang hij ze al heeft. Al is het dus alleen al om de vermogensbelasting en boete te bepalen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:36 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom zou dat uitmaken?
[..]
^^ Dat ook! Het kan volledig belastingvrij een schenking uit het buitenland zijn, die Nigeriaanse erfenis die me al jaren geleden beloofd is bijvoorbeeld.
En anders betaal ik toch geen vermogensrendementheffing, dus 3 kBTC bezitten zou geen enkel probleem zijn
Beleggen blijft altijd een risico, net als het bezitten van Bitcoins overigens.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:03 schreef nietzowietzo het volgende:
Ik snap niet dat mensen hierover fraude of bijstand beginnen, voordat je dingen gaat roepen is het handig om je eerst in te lezen. Een Wajonger gaat niet in de bijstand bij een herkeuring, zie hier http://www.uwv.nl/particu(...)n-de-wajong-in-2015/ Als blijkt dat hij kan werken gaat zijn uitkering vanaf 2018 met 5% omlaag...
Tevens is er geen vermogenstoets bij de Wajong, je mag gewoon miljoenen hebben met de Wajong. Dus de TS zal sowieso bij een herkeuring een Wajong uitkering behouden.
Over de bitcoins, het wordt gezien als vermogen dus je zal er vermogensrendementsheffing over moeten betalen. Daarnaast als belastingdienst erachter komt dat je het eerder ham kan je naheffing verwachten(maar maak ze maar niet wakker) en je moet eventueel huurtoeslag en zorgtoeslag terug betalen. Maar dat is relatief weinig in vergelijking met je vermogen.
Als je deel van het goed investeert in bijvoorbeeld ETF's kan je van het dividend op aandelen en goed leven in combinatie met de Wajong
Dat is nu niet aan de orde, Wajong kent geen vermogenstoets en als je kijkt naar waarom Wajong überhaupt ooit is geļntroduceerd is dat ook wel logisch.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:46 schreef YuckFou het volgende:
Ben ik nou de enige die het echt volkomen belachelijk vindt dat hij nog van een uitkering gebruik probeert te maken terwijl hij een vermogen van 7+ ton bezit?
Gast, als je daarmee nog niet genoeg hebt en alsnog je handje ondertussen ophoud ben je nogal aan het parasiteren op de maatschappij...
En dat is een van de vele dingen die er mis is met Wajong/WAO...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:03 schreef nietzowietzo het volgende:
Tevens is er geen vermogenstoets bij de Wajong, je mag gewoon miljoenen hebben met de Wajong.
Waar haal jij die 300% boete vandaan?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 18:30 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
^^ Dat. Naheffing over meerdere jaren plus 300% boete wordt op het topjaar @1000 euro per stuk 144.000 euro naheffing. Plus de rest van de jaren. Ik schat een kwart miljoen euro naheffing vanwege belastingfraude.
WAO/WIA is een inkomensverzekering, dat is een ander verhaal dan Wajong.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat is een van de vele dingen die er mis is met Wajong/WAO...
Wat is dan volgens jou het goede moment om te verkopen? Welk jaar? Tegen welke prijs? Heb je zelf Bitcoins? Voor welk bedrag ga jij ze verkopen? Als je wist dat ze nog omhoog gingen, waarom heb je er zelf dan niet 30.000 gekocht toen ze nog op 3 cent stonden?quote:Op dinsdag 21 juli 2015 13:55 schreef brombeer_ het volgende:
Je bent mijns inziens echt dom als je ze nu verkoopt![]()
Maar goed moet je zelf weten
Dat is logisch. Maar sparen is nog risicovoller met zo'n vermogen omdat je elk jaar behoorlijk wat VRH moet betalen gaat elk jaar je vermogen met huidige rentestanden omlaag, je kan alleen je vermogen beschermen door een deel te investeren. Daarnaast vergeet ik hierbij nog dat dat het vermogen moet beschermen tegen de inflatie. Als ik zo'n vermogen zou ik als Wajonger daarvan proberen te leven, eventueel een deel gebruiken om een huis te kopen. Aangezien je met 7ton vermogen een flinke scheefhuurder wordt, er vanuit gaand dat TS in een sociale huurwoning verblijft.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:08 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Beleggen blijft altijd een risico, net als het bezitten van Bitcoins overigens.
En hij heeft er gewoon recht op, mensen met 100k vermogen krijgen ook gewoon zorgtoeslag. En ik hoop dat hij met zijn geld nog wat meer leuke dingen kan doen, het is al erg fijn als je met Wajong geen geldzorgen meer hebt, want met 70% van minimumloon rondkomen is de laatste jaren niet makkelijk. Er zijn namelijk wel wat toeslagen weggevallen voor chronisch zieken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:13 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dat is nu niet aan de orde, Wajong kent geen vermogenstoets en als je kijkt naar waarom Wajong überhaupt ooit is geļntroduceerd is dat ook wel logisch.
Als iemand in de Wajong de staatsloterij wint, flinke erfenis krijgt of ineens geluk heeft met aandelen dan is dat mooi voor de persoon die het treft.
Er zullen vast mensen in de Wajong zitten die er niet thuishoren maar dat is dan meer een kwestie van verkeerd beoordeeld.
Als je terecht in de Wajong zit, is je kans op normaal werk echt nihil. Zou je dan ook dat extra geluk moeten afpakken?
Klopt, ik ben echter uitgegaan van de situatie waar TS zelf contact opneemt met de Belastingdienst en dan zal het tussen de 75 en 150% zijn.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:38 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
hier. Maar dat is de maximumboete als de fiscus zelfstandig TS te pakken krijgt.
Als je van mening bent dat je met 7 ton aan vermogen recht hebt op een uitkering terwijl het sociale stelsel al zo zwaar belast is zou je jezelf je ogen uit kop kop moeten schamen, punt uit.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:13 schreef MaGNeT het volgende:
Als iemand in de Wajong de staatsloterij wint, flinke erfenis krijgt of ineens geluk heeft met aandelen dan is dat mooi voor de persoon die het treft.
Als je elk jaar een ton kwijt bent door boetes en andere bende ben je ook zo door die 700k heen natuurlijk.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, ik ben echter uitgegaan van de situatie waar TS zelf contact opneemt met de Belastingdienst en dan zal het tussen de 75 en 150% zijn.
Overigens had TS over vorig jaar 21.300 Euro moeten betalen en zou dat verhoogd met een 300% boete nog steeds "maar" 85.200 Euro zijn.
Daarnaast kan de boete mogelijk zelfs lager uitvallen dan die 75% als TS verzachtende omstandigheden kan aanvoeren.
Psychische problemen zouden zo'n omstandigheid kunnen zijn.
De situatie is echter dat TS in de Wajong zit en dus geen vermogensgrens heeft.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:45 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Als je van mening bent dat je met 7 ton aan vermogen recht hebt op een uitkering terwijl het sociale stelsel al zo zwaar belast is zou je jezelf je ogen uit kop kop moeten schamen, punt uit.
Daarnaast, maar dat is op persoonlijke noot, veel wajongers zijn prima geschikt te werken maar kampen met een of andere "psychische" aandoeningen waardoor ze niet in staat zijn te werken, vaak is een hoop goede wil en begeleiding genoeg om daar doorheen te breken terwijl met een uitkering thuis zitten nogal a-stimulerend werkt
Begrijp me niet verkeerd, als je echt niet kan mag je van mij je hele leven een uitkering genieten, maar dit kan me echt verkeerd schieten.
Daarom is het verstandig dat TS met gepaste spoed actie onderneemt, dus eerst een deskundige (advocaat?) bij de hand neemt en contact opneemt met de Belastingdienst. Zo'n deskundige kost wat maar kan zich dubbel en dwars terugverdienen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:46 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Als je elk jaar een ton kwijt bent door boetes en andere bende ben je ook zo door die 700k heen natuurlijk.
Sowieso zijn dit soort dingen lastig, helemaal omdat die waarde toen flink onstabiel was, en blijf ik het raar vinden dat er in dat jaar wel de waarde van die bitcoins als belasting geheven moet worden.
Eigenlijk zou dit pas onder belasting horen te vallen als er daadwerkelijk een omzetting plaats vindt van bitcoin > euro. Maargoed zo zit het systeem blijkbaar niet in elkaar.
Dat zou een mooie boel worden bij beleggingen...quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:46 schreef S95Sedan het volgende:
Eigenlijk zou dit pas onder belasting horen te vallen als er daadwerkelijk een omzetting plaats vindt van bitcoin > euro. Maargoed zo zit het systeem blijkbaar niet in elkaar.
Klopt.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:51 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat zou een mooie boel worden bij beleggingen...
Onstabiele koers maakt niet uit, als je 1 januari van een willekeurig jaar 1.2% verkoopt kan je precies je belasting betalen.
Zie edit, ik mag hopen dat de fiscus z'n vermogen leegtrekt, 7 ton hebben en een uitkering trekken is niet fatsoenlijk.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:47 schreef MaGNeT het volgende:
De situatie is echter dat TS in de Wajong zit en dus geen vermogensgrens heeft.
De situatie is dat TS met de Belastingdienst in het reine zal moeten komen.
Aan meningen heeft TS niet zoveel.
Vanaf het moment dat TS zich bij de Belastingdienst aanmeldt zal hij alsnog vermogensbelasting betalen met waarschijnlijk een boete en ieder opvolgend jaar netjes z'n vermogensbelasting bij z'n aangifte. Daarnaast nog BTW op alles wat hij aanschaft en overdrachtsbelasting als hij een woning koopt, OZB als hij een woning heeft, etc.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:52 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Zie edit, ik mag hopen dat de fiscus z'n vermogen leegtrekt, 7 ton hebben en een uitkering trekken is niet fatsoenlijk.
Dat lijkt mij sowieso ook wel handig ja, hoewel ik er zelf niks mee gedaan had en buiten het 'systeem' gehouden.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daarom is het verstandig dat TS met gepaste spoed actie onderneemt, dus eerst een deskundige (advocaat?) bij de hand neemt en contact opneemt met de Belastingdienst. Zo'n deskundige kost wat maar kan zich dubbel en dwars terugverdienen.
Afgezien van een boete die hij prima kan betalen als hij z'n Bitcoins verkoopt, is er verder niet zoveel aan de hand.
De reden dat het nu al onder de vermogensbelasting valt is uiteraard omdat je anders je vermogen zou kunnen omzetten in Bitcoins en op die manier de belasting ontwijken
Een fiscalist lijkt me de beste optie voor TS.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Daarom is het verstandig dat TS met gepaste spoed actie onderneemt, dus eerst een deskundige (advocaat?) bij de hand neemt en contact opneemt met de Belastingdienst. Zo'n deskundige kost wat maar kan zich dubbel en dwars terugverdienen.
Dat is leuk en aardig, en bovendien vrij makkelijk, wanneer het een paar duizend betreft ja. In kleine bedragen uitkeren en dan gewoon als leefgeld gebruiken.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 20:06 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sowieso ook wel handig ja, hoewel ik er zelf niks mee gedaan had en buiten het 'systeem' gehouden.
Dat soort manieren zijn er altijd natuurlijk.
Wat als die koers dan wegvalt naar 10 dollar, hoe zit het dan met die boete? Want ik neem aan dat je dan gewoon een schuld van een paar ton hebt over vermogen wat je niet meer bezit.
Dit uiteindelijk inderdaad.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 20:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een fiscalist lijkt me de beste optie voor TS.
Mocht de koers naar 10$ gaan dan kan TS beter niet eens melden dat hij ze ooit gehad heeftquote:Op dinsdag 21 juli 2015 20:06 schreef S95Sedan het volgende:
[..]
Dat lijkt mij sowieso ook wel handig ja, hoewel ik er zelf niks mee gedaan had en buiten het 'systeem' gehouden.
Dat soort manieren zijn er altijd natuurlijk.
Wat als die koers dan wegvalt naar 10 dollar, hoe zit het dan met die boete? Want ik neem aan dat je dan gewoon een schuld van een paar ton hebt over vermogen wat je niet meer bezit.
Gewoon in bitcoin betalen.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 21:19 schreef probeer het volgende:
Maar als het om zo'n bedrag gaat wil je wellicht nog wel eens iets groots kopen, een huis bijvoorbeeld.
Laten we dan eerst eens beginnen met het afschaffen van AOW voor mensen met een vermogen boven een X bedrag. Want dat is van soortgelijke aard, maar hoor je niemand over.quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:45 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Als je van mening bent dat je met 7 ton aan vermogen recht hebt op een uitkering terwijl het sociale stelsel al zo zwaar belast is zou je jezelf je ogen uit kop kop moeten schamen, punt uit.
En heb je zelf ook concrete voorbeelden van mensen die zo thuiszitten met wajong maar wel kunnen werken? Want meestal is dit soort commentaar vooral het napraten van commentaar van anderen. Hoor zoiets wel vaker, maar als je dan vraagt naar voorbeelden, dan blijft het vaak bij de broer van de zus van de neef van de buurman, en daar dan weer een achterneef van.quote:Daarnaast, maar dat is op persoonlijke noot, veel wajongers zijn prima geschikt te werken maar kampen met een of andere "psychische" aandoeningen waardoor ze niet in staat zijn te werken, vaak is een hoop goede wil en begeleiding genoeg om daar doorheen te breken terwijl met een uitkering thuis zitten nogal a-stimulerend werkt
Begrijp me niet verkeerd, als je echt niet kan mag je van mij je hele leven een uitkering genieten, maar dit kan me echt verkeerd schieten.
Die discussie is niet voor hier.
Dat geldt voor alles wat schaars is, van kunst tot kauwgom van Paris Hilton... Als iedereen het wil hebben gaat de prijs omhoog.quote:
Er zit nog wel wat nuance in m'n reactie.quote:Op woensdag 22 juli 2015 09:26 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat geldt voor alles wat schaars is, van kunst tot kauwgom van Paris Hilton... Als iedereen het wil hebben gaat de prijs omhoog.
Goed nieuws voor TS!quote:Op woensdag 22 juli 2015 09:44 schreef Toeps het volgende:
Dat met die boetes valt wel mee hoor: http://www.belastingdiens(...)jwillige_verbetering
Sowieso laatste twee jaar geen boete bij vrijwillige inkeer, en daarvoor waren die bitcoins toch nog niet veel waard.
Nou, hup TS, direct naar de Belastingdienst!quote:
Ja, alleen dat is strafbaar en waarschijnlijk gaat de sociale dienst zich op een gegeven moment wel afvragen hoe TS al die tripjes Bahamas betaalt... En grote pakken cash geld staat ook zo raar bij de douane hč.quote:Op woensdag 22 juli 2015 10:55 schreef fathank het volgende:
Rekening openen op de bahama's, bitcoins verkopen. Af en toe een tripje naar de bahama's om cash geld op te halen.
Een kniesoor die daar op let.quote:Op woensdag 22 juli 2015 11:08 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja, alleen dat is strafbaar en waarschijnlijk gaat de sociale dienst zich op een gegeven moment wel afvragen hoe TS al die tripjes Bahamas betaalt... En grote pakken cash geld staat ook zo raar bij de douane hč.
--edit--quote:
Het is ook niet moeilijk, maar de meeste mensen denken er toch net even te simpel over omdat ze de juiste manieren niet kennen, heb een cafetariahouder gekend die zijn omzet structureel opschroefde om zwart geld van zijn wietzolder wit in de kassa te krijgen, die kocht bewust meer in dan hij verkocht en gooide dat in de vuilcontainer en voerde het op als verkocht, echt waar ben je dan mee bezig, dan verlies je best wel een fors deel tijdens het witten, en als de bd wil komen ze er gemakkelijk achter.quote:Op woensdag 22 juli 2015 13:50 schreef DonJames het volgende:
[..]
Volgens mij is er ook niemand die beweert dat frauderen heel moeilijk is.
Het is vrij normaal dat een drugshandelaar veel geld overheeft voor witwassen. Je hebt veel meer aan 10 miljoen euro wit geld dan 20 miljoen wat je niet kan uitgeven.quote:Op woensdag 22 juli 2015 13:52 schreef hottentot het volgende:
die kocht bewust meer in dan hij verkocht en gooide dat in de vuilcontainer en voerde het op als verkocht, echt waar ben je dan mee bezig, dan verlies je best wel een fors deel tijdens het witten,
Ja het is normaal dat geld witten geld kost, het is niet normaal dat dit je de helft kost. Wit wassen speelt echter niet bij TS.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het is vrij normaal dat een drugshandelaar veel geld overheeft voor witwassen. Je hebt veel meer aan 10 miljoen euro wit geld dan 20 miljoen wat je niet kan uitgeven.
bitcoins zijn geen erkent valuta in nederland.quote:Op maandag 20 juli 2015 19:13 schreef VincentWolf het volgende:
[..]
Ik was er vroeg bij. Heb er destijds een paar honderd euro voor betaald. ;- )
Volgens deze pagina hoeft er niets opgegeven te worden, mits het geen bedrijfsmatig handelen is.
https://perspectief.uwv.n(...)et-doorgeven-aan-uwv
[..]
Dan rest de vraag; is bitcoin bezit of valuta?
Maar voor de belastingdienst wel vermogen, en dus onderdeel dat moet worden opgegeven om de VermogensRendementHeffing te berekenen.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:17 schreef tailfox het volgende:
[..]
bitcoins zijn geen erkent valuta in nederland.
Dus jij denkt niet dat de belastingdienst vragen gaat stellen wanneer TS nu of over een paar jaar 2 ton aan bitcoins casht om bv een huis te kopen? Eerdergenoemde niet betaalde vermogensbelasting en zo? Bijvoorbeeld of hij er nog meer heeft?quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:09 schreef hottentot het volgende:
[..]
Ja het is normaal dat geld witten geld kost, het is niet normaal dat dit je de helft kost. Wit wassen speelt echter niet bij TS.
TS heeft zijn geld niet uit illegale bron en zijn zijn afdrachten zo gering ten opzichte van het geheel dat hij helemaal niet hoeft te wassen, als hij een huis wil kopen verkoopt hij gewoon een deel, betaald belasting en betaald zijn huis met de opbrengst.
Echter als TS zijn uitkering wil behouden en geen belasting wil betalen dan moet hij het uit zicht houden en juist niet in zicht inbrengen in zijn uitgaven, en daar is mijn constructie uitermate geschikt voor.
Lees mijn posting nog even een keerquote:Op woensdag 22 juli 2015 14:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Dus jij denkt niet dat de belastingdienst vragen gaat stellen wanneer TS nu of over een paar jaar 2 ton casht om bv een huis te kopen? Eerdergenoemde niet betaalde vermogensbelasting en zo?
Sorry, langzame edit, zit mobiel.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Lees mijn posting nog even een keer
TS zijn bijkomende kosten zijn procentueel zo laag dat als hij een huis wil kopen hij gewoon btc's kan verkopen en hier een huis van kan kopen. Natuurlijk wel aangeven bij de belastingdienst en keurig betalen met achterstallige boeten. Als de belastingdienst aan TS vraagt of hij meer heeft van die dingen dan moeten zij dat maar hard maken, wel is dat het moment dat TS moet kiezen, nu aangeven of nooit aangeven. En moet hij op dat moment zeker zijn van zijn zaak, dit daar de portemonnees publiekelijk inzichtelijk zijn, niet qua eigendom maar wel hoeveel er in zit, zit alles nu in één portemonnee dan zou ik het niet doen, bij onderzoek hangt hij dan namelijk kevel te snel, heeft hij verschillende portemonnees dan zou hij er ééntje uit het zicht kunnen houden, en dat geld in de loop der jaren kunnen gebruiken voor een luxer leventje, restaurants, wat extra boodschappen, tijdens vakantie gewoon lekker cash, en ondertussen je benzine en dagelijkse benodigdheden gewoon van je normaal inkomen bekostigen, zodat er op papier een normaal te verklaren patroon ontstaat.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Sorry, langzame edit, zit mobiel.
Zou de belastingdienst dan niet vragen of hij nog meer bitcoins heeft? En als TS dan doodleuk nee zegt wordt het vrij lastig om de overige bitcoins in te wisselen voor giraal geld.
Hij behoudt zijn uitkering gewoon hoor, zelfs bij een herkeuring dus dat is niet relevant.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:09 schreef hottentot het volgende:
Echter als TS zijn uitkering wil behouden en geen belasting wil betalen dan moet hij het uit zicht houden en juist niet in zicht inbrengen in zijn uitgaven, en daar is mijn constructie uitermate geschikt voor.
TS verwacht een herkeuring waarna hij volgens eigen zeggen van de wajong naar de bijstand verhuistquote:Op woensdag 22 juli 2015 14:49 schreef nietzowietzo het volgende:
[..]
Hij behoudt zijn uitkering gewoon hoor, zelfs bij een herkeuring dus dat is niet relevant.
Hij kan gewoon gaan cashen, belasting betalen, toeslagen terugbetalen en klaar.
En in de bijstand vermogen buiten beeld houden is gewoon fraude.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS verwacht een herkeuring waarna hij volgens eigen zeggen van de wajong naar de bijstand verhuist
Dan is hij niet goed op de hoogte, zoals velen hier. Elke Wajonger wordt herkeurd zoals ik al eerder heb aangegeven. http://www.uwv.nl/particu(...)ls-u-al-wajong-heeft Als blijkt dat hij kan werken gaat zijn uitkering met 5% omlaag, dat lijkt mij niet zo'n probleem.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:50 schreef hottentot het volgende:
[..]
TS verwacht een herkeuring waarna hij volgens eigen zeggen van de wajong naar de bijstand verhuist
Niet relevant, want hij gaat niet naar bijstand bij herkeuring.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
En in de bijstand vermogen buiten beeld houden is gewoon fraude.
Maar natuurlijk, ik vind de technische kant interessant hoewel ik ook van mening ben dat geld uit de pot nemen terwijl je zelf genoeg hebt om mij bijna met lijfstraffen mag worden afgerekendquote:Op woensdag 22 juli 2015 14:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
En in de bijstand vermogen buiten beeld houden is gewoon fraude.
Ehm nee, ik zie niet waar jij die 5% vandaan haalt, ik zie alleen dat de uitkering voor iemand die wel kan werken maximaal 70% wordt, waar het nu maximaal 75% is.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:51 schreef nietzowietzo het volgende:
[..]
Dan is hij niet goed op de hoogte, zoals velen hier. Elke Wajonger wordt herkeurd zoals ik al eerder heb aangegeven. http://www.uwv.nl/particu(...)ls-u-al-wajong-heeft Als blijkt dat hij kan werken gaat zijn uitkering met 5% omlaag, dat lijkt mij niet zo'n probleem.
[..]
Niet relevant, want hij gaat niet naar bijstand bij herkeuring.
Waarom is dat eigenlijk? Als blijkt dat iemand die nu Wajong heeft gewoon kan werken, waarom wordt de uitkering dan niet stopgezet? Overgang naar bijstand met sollicitatieplicht lijkt me dan logisch, waarom gebeurt dat niet?quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:51 schreef nietzowietzo het volgende:
Elke Wajonger wordt herkeurd zoals ik al eerder heb aangegeven. http://www.uwv.nl/particu(...)ls-u-al-wajong-heeft Als blijkt dat hij kan werken gaat zijn uitkering met 5% omlaag, dat lijkt mij niet zo'n probleem.
Als iemand niet fulltime kan werken is dat natuurlijk geen reden om de uitkering volledig stop te zetten, zeker niet als iemand in het aantal uren dat hij wel kan werken nooit minimumloon kan verdienen.quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom is dat eigenlijk? Als blijkt dat iemand die nu Wajong heeft gewoon kan werken, waarom wordt de uitkering dan niet stopgezet? Overgang naar bijstand met sollicitatieplicht lijkt me dan logisch, waarom gebeurt dat niet?
Ik doelde op het geval waarin dat wel kan. Dan is behoud van uitkering toch raar?quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:57 schreef Leandra het volgende:
Als iemand niet fulltime kan werken is dat natuurlijk geen reden om de uitkering volledig stop te zetten, zeker niet als iemand in het aantal uren dat hij wel kan werken nooit minimumloon kan verdienen.
Dan is dat idd raar.quote:Op woensdag 22 juli 2015 15:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik doelde op het geval waarin dat wel kan. Dan is behoud van uitkering toch raar?
zolang je het niet verkooptquote:Op woensdag 22 juli 2015 14:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar voor de belastingdienst wel vermogen, en dus onderdeel dat moet worden opgegeven om de VermogensRendementHeffing te berekenen.
Ook als je ze niet verkoopt.quote:
Helemaal mee eens, het word ook tijd voor een vermongstoets voor mensen in de Wajong.quote:Op woensdag 22 juli 2015 15:21 schreef hottentot het volgende:
Is ook nieuw voor mij dat mensen die wel volledig kunnen werken in de wajong blijven, daar is de regeling toch nooit voor bedoelt, wat voor kut compromis heeft de politiek nu weer bereikt?
Dus TS kan zijn 6,5 ton gewoon op de bank zetten, een huis kopen en afbetalen en terwijl hij volledig zou kunnen werken legt de maatschappij er nog even 1000,- in de maand bij.
Van de pot gerukt.
Een soort basisinkomen, voor selecte gevallen...quote:Op woensdag 22 juli 2015 15:21 schreef hottentot het volgende:
Dus TS kan zijn 6,5 ton gewoon op de bank zetten, een huis kopen en afbetalen en terwijl hij volledig zou kunnen werken legt de maatschappij er nog even 1000,- in de maand bij.
aangezien het om een herkeuring gaat heeft TS dus al een Wajong. Een bitcoin was een dingetje wat voorheen niet veel waard was. Tegenwoordig is dat pas goud geld waard.quote:Op woensdag 22 juli 2015 18:32 schreef Woods het volgende:
Waarom überhaupt Wajong aanvragen terwijl je plusminus 7 ton aan vermogen hebtEet eerst dat maar op alvorens je Wajong aanvraagt
Oke, wat zou het uitmaken als hij die bitcoins verkoopt? Of het nou bitcoins of euro's zijn het blijft vermogen toch?quote:Op woensdag 22 juli 2015 18:34 schreef Nizno het volgende:
[..]
aangezien het om een herkeuring gaat heeft TS dus al een Wajong. Een bitcoin was een dingetje wat voorheen niet veel waard was. Tegenwoordig is dat pas goud geld waard.
Op het moment dat TS onder de 27 was en arbeidsongeschikt had hij gewoon recht op de wajong. Ongeacht het vermogen.
vermogen blijft buiten de wajong staan. Alleen zoals al eerder in het topic beschreven zit je met het vermogen voor de belastingdienst.quote:Op woensdag 22 juli 2015 18:35 schreef Woods het volgende:
[..]
Oke, wat zou het uitmaken als hij die bitcoins verkoopt? Of het nou bitcoins of euro's zijn het blijft vermogen toch?
Het komt inderdaad erg vaak voor dat wajongers vermogen hebben.quote:Op woensdag 22 juli 2015 15:37 schreef LazyDave het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, het word ook tijd voor een vermongstoets voor mensen in de Wajong.
Je moet er vanuit gaan dat een Wajong'er in de Wajong zit omdat hij niet kan werken of kan werken naar vermogen en een aanvulling uit de Wajong krijgt.quote:Op woensdag 22 juli 2015 18:32 schreef Woods het volgende:
Waarom überhaupt Wajong aanvragen terwijl je plusminus 7 ton aan vermogen hebtEet eerst dat maar op alvorens je Wajong aanvraagt
Dus een partner kiest voor armoede als deze voor een Wajong'er kiest?quote:Op woensdag 22 juli 2015 21:58 schreef Woods het volgende:
Dan wordt het tijd dat ze er een vermogenstoets aan vast plakken. Het is zuur als je door gebreke niet kunt functioneren maar zodra je een kapitaal aan vermogen hebt waarom zouden de overheid je nog moeten ondersteunen?
Dan lees je het verkeerd.quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:11 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dus een partner kiest voor armoede als deze voor een Wajong'er kiest? Geen vermogen, geen koophuis, geen inkomen als het aan jou ligt?
Maar stel dan dat niet TS maar zijn partner die 700.000 Euro heeft uit een erfenis, ze zijn getrouwd en omdat zij dat vermogen heeft wordt zijn uitkering stopgezet vanwege teveel vermogen. TS zou dan nooit wat met haar kunnen beginnen omdat dat betekent dat zij haar spaargeld moet opmaken als ze met TS verder wil, nog los van het inkomen dat inzakt.quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:22 schreef Nizno het volgende:
[..]
Dan lees je het verkeerd.
Hoewel ik de discussie helemaal onnodig vind stelt Woods alleen maar dat er een vermogenstoetsing zou moeten komen bij de Wajong.
Ik zie nergens dat Woods zegt dat er helemaal geen inkomen moet komen.
Dit is niet mijn mening.
TS heeft gewoon inderdaad goed gegokt met Bitcoins, zoals Mark al zegt, het winnen van de staatsloterij. En ik ook ik gun iemand die een reden heeft waarom die in de wajong terecht is gekomen een uitkering.
Vergeet namelijk 1 ding niet, je wordt niet zomaar afgekeurd.
Oke nu snap ik je reactie.quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:24 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Maar stel dan dat niet TS maar zijn partner die 700.000 Euro heeft uit een erfenis, ze zijn getrouwd en omdat zij dat vermogen heeft wordt zijn uitkering stopgezet vanwege teveel vermogen. TS zou dan nooit wat met haar kunnen beginnen omdat dat betekent dat zij haar spaargeld moet opmaken als ze met TS verder wil, nog los van het inkomen dat inzakt.
Dus jij zegt: op het moment dat ik een relatie aanga met een Wajong'er kan ik een koophuis vergeten.quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:31 schreef Woods het volgende:
Zodra het gesamelijke vermogen onder een bepaalde drempel komt gaat de Wajong weer in. Het is niet zo dat als je 7 ton hebt en dit op is je op zwart zaad moet zitten(dit stel ik nergens).
Momenteel kiest die blijkbaar voor een partner met levenslange uitkering. Bij een partner met bijstand is dat toch niet anders? Of als de een voor de kinderen zorgt? Die krijgt geen 1000 euro per maand van de overheid!quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:11 schreef MaGNeT het volgende:
Dus een partner kiest voor armoede als deze voor een Wajong'er kiest?
Sterke vergelijkingquote:Op woensdag 22 juli 2015 23:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Momenteel kiest die blijkbaar voor een partner met levenslange uitkering. Bij een partner met bijstand is dat toch niet anders? Of als de een voor de kinderen zorgt? Die krijgt geen 1000 euro per maand van de overheid!
Jawel, want die partner in de bijstand zou nog weer aan het werk kunnen itt die in de Wajong.quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Momenteel kiest die blijkbaar voor een partner met levenslange uitkering. Bij een partner met bijstand is dat toch niet anders?
Kinderen zijn een keuze, waarom zou dat 1000 Euro per maand moeten opleveren?quote:Of als de een voor de kinderen zorgt? Die krijgt geen 1000 euro per maand van de overheid!
700.000 Euro is nu toevallig een aardig bedrag maar het had ook om 50.000 kunnen gaan.quote:Met 7 ton kan je bij eenvoudig beleggen in een indexfonds trouwens de rest van je leven meer dan dat wajongbedrag per maand besteden, dus er is gen enkele reden om geld te blijven vangen.
Dat vergeet ik niet... dat zijn echter wel mensen die kśnnen werken en met studie of overuren hun loon kunnen verhogen. Daarnaast hebben die geen vermogensgrens.quote:Net zoals WAO voor mensen met veel vermogen. Je schijnt te vergeten dat er genoeg mensen zijn die veel minder hebben, maar daar wel voor werken en belasting over betalen.
"Vindt UWV dat u (gedeeltelijk) kunt werken? Dan krijgt u vanaf 2018 een lagere uitkering. Namelijk maximaal 70% van het minimumloon. Dit is nu maximaal 75%." dat is 5% hoe duidelijk wil je het hebben?quote:Op woensdag 22 juli 2015 14:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ehm nee, ik zie niet waar jij die 5% vandaan haalt, ik zie alleen dat de uitkering voor iemand die wel kan werken maximaal 70% wordt, waar het nu maximaal 75% is.
En dat percentage zal afhankelijk zijn van het goedkeuringspercentage, maar dat kan dus ook 35% zijn.
In de eerdere participatiewet was er inderdaad sprake van dat de Wajong'ers naar de bijstand gingen, dit is later aangepast, dus inderdaad een compromis. http://www.trouw.nl/tr/nl(...)in-de-bijstand.dhtmlquote:Op woensdag 22 juli 2015 15:21 schreef hottentot het volgende:
Is ook nieuw voor mij dat mensen die wel volledig kunnen werken in de wajong blijven, daar is de regeling toch nooit voor bedoelt, wat voor kut compromis heeft de politiek nu weer bereikt?
Van de pot gerukt.
Ik lees daar nog steeds niet in dat die daling max 5% is.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:59 schreef nietzowietzo het volgende:
[..]
"Vindt UWV dat u (gedeeltelijk) kunt werken? Dan krijgt u vanaf 2018 een lagere uitkering. Namelijk maximaal 70% van het minimumloon. Dit is nu maximaal 75%." dat is 5% hoe duidelijk wil je het hebben?![]()
Er staat als je kan werken, of (gedeeltelijk), dan gaat die naar 70%. Diegene die deels zijn afgekeurd, laten we zeggen 35% die blijven gedeeltelijk afgekeurd. Die worden niet herkeurd.quote:Op donderdag 23 juli 2015 01:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees daar nog steeds niet in dat die daling max 5% is.
Als men nu besluit dat je arbeidsongeschiktheid voor een kleiner percentage is (bijvoorbeeld 35%) dan zou ik niet weten waarom je Wajong nog 70% zou zijn.
Het gaat om herkeuringen hč, daar kan dus een ander arbeidsongeschiktheidspercentage uitkomen.
Sterker nog; iemand kan zelfs volledig arbeidsgeschikt worden geacht, op basis waarvan gaat die dan nog Wajong krijgen?
Dat is open voor discussie. Punt is dat "geen grens" niet goed is.quote:Op donderdag 23 juli 2015 00:19 schreef MaGNeT het volgende:
700.000 Euro is nu toevallig een aardig bedrag maar het had ook om 50.000 kunnen gaan.
Waar zou jij de vermogensvrije grens dan trekken?
Dus als je op je 55ste in een afbetaald huis zit en volledig arbeidsongeschikt raakt heb je niet alleen de pech dat je inkomen fors achteruit gaat omdat je inkomensverzekering (dat is wat WAO/WIA is) maandelijks een beduidend lager bedrag uitkeert dan je inkomen was, je mag je huis ook nog eens opeten?quote:Op donderdag 23 juli 2015 08:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat is open voor discussie. Punt is dat "geen grens" niet goed is.
Voor zorgtoeslag bijvoorbeeld ligt de grens op ongeveer een ton spaargeld.
Als je nog nooit in je leven premie hebt betaald is dat niet zo gek... Waarom moet iemand die zelf in een huurhuisje woont blijven betalen voor jouw koophuis?quote:Op donderdag 23 juli 2015 09:20 schreef Leandra het volgende:
Mag een brandverzekering wel uitkeren als iemand een vermogen heeft dat groter is dan de schade?
Bovendien ben ik benieuwd of TS nog terugkomt.....quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:32 schreef Mark het volgende:
Maar al met al ben ik wel benieuwd of TS dit vermogen bij de belasting gaat melden.....
Ik weet niet hoor, maar volgens mij moeten werkgevers nog steeds 5,25% WAO/WIA premie afdragen?quote:Op donderdag 23 juli 2015 10:27 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Als je nog nooit in je leven premie hebt betaald is dat niet zo gek... Waarom moet iemand die zelf in een huurhuisje woont blijven betalen voor jouw koophuis?
Hier had jij het ook over WAO, daarbij ging ik in mijn voorbeeld duidelijk uit van een 55-jarige die arbeidsongeschikt raakt, die komt niet in de Wajong, maar in de WIA.quote:
quote:Op woensdag 22 juli 2015 23:53 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Momenteel kiest die blijkbaar voor een partner met levenslange uitkering. Bij een partner met bijstand is dat toch niet anders? Of als de een voor de kinderen zorgt? Die krijgt geen 1000 euro per maand van de overheid!
Met 7 ton kan je bij eenvoudig beleggen in een indexfonds trouwens de rest van je leven meer dan dat wajongbedrag per maand besteden, dus er is gen enkele reden om geld te blijven vangen. Net zoals WAO voor mensen met veel vermogen. Je schijnt te vergeten dat er genoeg mensen zijn die veel minder hebben, maar daar wel voor werken en belasting over betalen.
quote:Op dinsdag 21 juli 2015 19:14 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
En dat is een van de vele dingen die er mis is met Wajong/WAO...
Officieel moet je het opgeven bij de belastingdienst ja (als zijnde vermogen denk ik).quote:Op maandag 20 juli 2015 18:57 schreef Queller het volgende:
Wajong kent geen vermogenstoets, maar de meest boeiende vraag is: wordt het gezien als inkomsten.
Dat kun je gewoon in dit topic lezenquote:Op donderdag 23 juli 2015 13:32 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Officieel moet je het opgeven bij de belastingdienst ja (als zijnde vermogen denk ik).
De betere vraag is denk ik hoe TS aan meer dan een half miljoen aan Bitcoins komt met niets meer dan een Wajong uitkering
Ik had niet gezien dat het topic al zo lang wasquote:
Omdat die dingen in het begin minder waard waren dan een rol WC papier.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:32 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
Officieel moet je het opgeven bij de belastingdienst ja (als zijnde vermogen denk ik).
De betere vraag is denk ik hoe TS aan meer dan een half miljoen aan Bitcoins komt met niets meer dan een Wajong uitkering
Opgeven als vermogen, crypto currency werd zelfs specifiek in aangifteprogramma vermeld.quote:Op donderdag 23 juli 2015 13:32 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
True. Wou dat ik er toen was ingestaptquote:Op donderdag 23 juli 2015 16:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Opgeven als vermogen, crypto currency werd zelfs specifiek in aangifteprogramma vermeld.
En als computers je hobby zijn is het niet zo verbazingwekkend als je veel Bitcoins voor de prijs van een legkip hebt gekocht.
Als iedereen er toen in had willen stappen waren ze toen ook al duur geweest. En het blijft een beetje gokken.quote:Op donderdag 23 juli 2015 17:11 schreef TigerXtrm het volgende:
[..]
True. Wou dat ik er toen was ingestapt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |