De conclusie is gewoon dat er een transferunie binnen de EU gaat ontstaan maar dat het door deze omzichtige tactiek van duitsland nog steeds niet bij het grote publiek bekend word gemaakt.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 11:39 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wtf is dit nu weer voor volksverlakkerij? Wat voor zin heeft het om het IMF aan boord te houden als je zelf de risico's voor het IMF gaat dragen?
De reden om het IMF aan boord te willen hebben was als sanity check: als het IMF met al haar ervaring met landen in de problemen mee durft te doen dan was er kans van slagen. Op dit moment zegt het IMF gewoon dat de huidige schuld onhoudbaar is en dat ze dus geen geld in de bodemloze put blijft gooien tenzij de bestaande schuld grotendeels wordt afgeschreven. Trek je conclusies.
Die transferunie is er inderdaad al. Volstrekt illegaal (daarom moeten we per direct de euro verlaten en de verantwoordelijke politici voor een tribunaal slepen).quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:08 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De conclusie is gewoon dat er een transferunie binnen de EU gaat ontstaan maar dat het door deze omzichtige tactiek van duitsland nog steeds niet bij het grote publiek bekend word gemaakt.
Vooral de u-turn van de Griekse regering zelf is te bizar. Ze zijn inderdaad accoord gegaan met iets dat veel slechter is dan wat er voor het referendum op tafel lag. En ze hebben zelf campagne gevoerd om dat voorstel af te wijzenquote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:44 schreef bascross het volgende:
De deal is gewoon te bizar voor woorden. Een paar dagen voor de huidige deal wijzen de Grieken met grote meerderheid het mildere eerste voorstel af, maar de huidige, veel zwaardere deal, gaan ze volledig uitvoeren en alle schulden worden afgelost. Het bestaan van een God is nog geloofwaardiger dan de huidige deal.
Al die politici willen koste wat het kost de Europese droom in stand houden. Zoals ik al zei, te bizar voor woorden.
http://www.dagelijksestan(...)tegen-bezuinigingen/quote:Op woensdag 12 augustus 2015 14:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vooral de u-turn van de Griekse regering zelf is te bizar. Ze zijn inderdaad accoord gegaan met iets dat veel slechter is dan wat er voor het referendum op tafel lag. En ze hebben zelf campagne gevoerd om dat voorstel af te wijzenIk snap er echt geen hol meer van
. En ik snap ook niet waarom het Griekse volk niet woedend de straat op is gegaan om de regering af te zetten vanwege dit bedrog! Dit is gewoon een D66 streek, maar dan 10x erger!
Je vergeet het feit dat ze dochterlief zelf blijven volstoppen met crack en bovendien jarenlang aan haar hebben verdiend door haar te prostitueren.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 15:00 schreef Cracka-ass het volgende:
De EU is net een stel tokkieouders die niet willen erkennen dat hun dochter een crackhoer is.
Waarom is ze toch steeds zo ziekjes?
Quequote:Op woensdag 12 augustus 2015 15:05 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je vergeet het feit dat ze dochterlief zelf blijven volstoppen met crack en bovendien jarenlang aan haar hebben verdiend door haar te prostitueren.
Duits export naar Griekenland en het verstrekken van (consumptief) krediet.quote:
In de reconstructie komt ook naar voren dat Tsipras en Merkel al waren opgestaan om de kamer te verlaten toen Tusk ineens met de opmerking kwam: ''Sorry, but there is no way you are leaving this room''. Vervolgens kwam er iets later ineens een deal.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 14:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vooral de u-turn van de Griekse regering zelf is te bizar. Ze zijn inderdaad accoord gegaan met iets dat veel slechter is dan wat er voor het referendum op tafel lag. En ze hebben zelf campagne gevoerd om dat voorstel af te wijzenIk snap er echt geen hol meer van
. En ik snap ook niet waarom het Griekse volk niet woedend de straat op is gegaan om de regering af te zetten vanwege dit bedrog! Dit is gewoon een D66 streek, maar dan 10x erger!
Of hij gaat er vanuit dat de deal niet door de nationale parlementen komt, waarna de zwarte Piet niet naar Tsipras maar naar de EU gaat...quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:01 schreef bascross het volgende:
[..]
In de reconstructie komt ook naar voren dat Tsipras en Merkel al waren opgestaan om de kamer te verlaten toen Tusk ineens met de opmerking kwam: ''Sorry, but there is no way you are leaving this room''. Vervolgens kwam er iets later ineens een deal.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Tsipras een mooi baantje in het vooruitzicht is gesteld, waarom zou hij anders ineens 180 graden gedraaid zijn?
Bron: http://uk.businessinsider(...)ons-2015-7?r=US&IR=T
Dat is inderdaad een goede vraag, blijkbaar heeft Syriza veel meer krediet bij het Griekse volk.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 14:37 schreef SeLang het volgende:
En ik snap ook niet waarom het Griekse volk niet woedend de straat op is gegaan om de regering af te zetten vanwege dit bedrog!
Dat zou ook kunnen, maar dan heeft hij verkeerd gegokt.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 17:39 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Of hij gaat er vanuit dat de deal niet door de nationale parlementen komt, waarna de zwarte Piet niet naar Tsipras maar naar de EU gaat...
Finland en ierland zouden nog wel eens dwars kunnen liggen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 19:33 schreef bascross het volgende:
[..]
Dat zou ook kunnen, maar dan heeft hij verkeerd gegokt.
quote:Griekse economie gegroeid ondanks crisis
Foto: AFP
Gepubliceerd: 13 augustus 2015 11:29
Laatste update: 13 augustus 2015 11:29
De Griekse economie is in het tweede kwartaal tegen de verwachting in gegroeid. Dat blijkt uit cijfers die het Griekse statistiekbureau donderdag heeft gepubliceerd.
De Griekse economie was vorig kwartaal volgens de eerste schatting 0,8 procent groter dan in de eerste drie maanden van 2015. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2014 werd een plus van 1,5 procent gemeten.
Economen rekenden in doorsnee op een krimp van 0,5 procent op kwartaalbasis. In het eerste kwartaal stagneerde de Griekse economie op het niveau van de voorgaande drie maanden.
Gedurende het tweede kwartaal escaleerde de financiële crisis in Griekenland. Die zorgde er uiteindelijk voor dat de banken vanaf eind juni ruim twee weken dicht gingen.
Aangezien de sluiting hoofdzakelijk in juli plaatsvond, zal de schade daarvan pas in de cijfers van het derde kwartaal zichtbaar worden.
Ik heb daar bijzonder weinig vertrouwen in. Het heeft mij verbaasd hoe snel het concept een paar weken geleden door alle landen werd goedgekeurd. Ik vermoed dat het deze keer niet anders is, maar ik laat mij graag positief verrassen.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 20:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Finland en ierland zouden nog wel eens dwars kunnen liggen.
De vorige keer ging het niet om nieuw geld. Deze keer wel.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 13:40 schreef bascross het volgende:
[..]
Ik heb daar bijzonder weinig vertrouwen in. Het heeft mij verbaasd hoe snel het concept een paar weken geleden door alle landen werd goedgekeurd. Ik vermoed dat het deze keer niet anders is, maar ik laat mij graag positief verrassen.
Als dat vorige akkoord er niet was gekomen dan hadden ze niet meer hoeven te vergaderen over de nieuwe deal. Ik ga er daarom vanuit dat de parlementen ingestemd hebben omdat ze nog enig perspectief zagen. Ik zie dat trouwens niet.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 18:12 schreef HiZ het volgende:
[..]
De vorige keer ging het niet om nieuw geld. Deze keer wel.
Iedereen die voor stemt komt bij mij op de zwarte lijst en krijgt nooit meer mijn stem bij de verkiezingen.quote:Kamer woensdag bijeen over Grieks akkoord
De Tweede Kamer houdt woensdag een debat over het nieuwe steunpakket voor Griekenland. De Kamerleden komen daarvoor terug van reces. Het nieuwe akkoord over Griekenland betreft een steunpakket van 86 miljard euro.
Het pakket is een uitwerking van het akkoord over steun waarover de EU en Griekenland het in juli eens werden. Afgelopen vrijdag stemden de Europese ministers van Financiën in Brussel in met het nieuwe pakket. In een aantal eurolanden moeten de parlementen nog instemmen met de afspraken.
De PVV van Geert Wilders is tegen het steunpakket. Wilders heeft al aangekondigd woensdag een motie van wantrouwen te zullen indienen tegen het kabinet.
http://nos.nl/artikel/205(...)-grieks-akkoord.html
Dat wordt dus stemmen op SP of PVVquote:Op zondag 16 augustus 2015 19:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Iedereen die voor stemt komt bij mij op de zwarte lijst en krijgt nooit meer mijn stem bij de verkiezingen.
Btw: het IMF besluit pas in oktober of ze meedoen of niet. Zelfs als ik niet tegen de bailout zou zijn dan zou ik nog steeds pas willen besluiten als ik weet of het IMF meedoet of niet. Zonder IMF gaat het natuurlijk helemaal nergens meer over.
Of wachten op de nieuwe lichting politici.quote:Op zondag 16 augustus 2015 21:19 schreef Falco het volgende:
[..]
Dat wordt dus stemmen op SP of PVV.
Nederland de euro verlaten? Ik zie dat niet gebeuren. Men zit in een gezamenlijke munt waar men vrij is om de andere partners middels handelsoverschot uit te buiten zonder mee te doen aan een echte transfer unie. Een paar miljard naar de Grieken, dat is peanuts.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 13:37 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die transferunie is er inderdaad al. Volstrekt illegaal (daarom moeten we per direct de euro verlaten en de verantwoordelijke politici voor een tribunaal slepen).
Ierland gaat echt niet dwarsliggen hoor. De Ierse regering is vol met bankiervriendjes.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 20:30 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Finland en ierland zouden nog wel eens dwars kunnen liggen.
Pardon? Wat is er "uitbuiten" aan een handelsoverschot? Het is juist omgekeerd, aangezien dat suggereert dat je munt te laag is en je dus het buitenland aan het subsidieren bent: je verkoopt kennelijk je eigen waar te goedkoop en betaalt teveel voor wat je zelf koopt.quote:Op maandag 17 augustus 2015 00:49 schreef de_ier het volgende:
[..]
Nederland de euro verlaten? Ik zie dat niet gebeuren. Men zit in een gezamenlijke munt waar men vrij is om de andere partners middels handelsoverschot uit te buiten zonder mee te doen aan een echte transfer unie. Een paar miljard naar de Grieken, dat is peanuts.
Handelsoverschot NL:
[ afbeelding ]
Het is de bedoeling van de EU om sommige landen zoals Nederland en Duitsland te straffen voor hardwerken door hen een EU exportbelasting op te leggen en verplichtten om meer van zuidelijke landen te kopenquote:Op maandag 17 augustus 2015 01:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Pardon? Wat is er "uitbuiten" aan een handelsoverschot? Het is juist omgekeerd, aangezien dat suggereert dat je munt te laag is en je dus het buitenland aan het subsidieren bent: je verkoopt kennelijk je eigen waar te goedkoop en betaalt teveel voor wat je zelf koopt.
Maar dan kijk je wel vanuit het niveau van een burger. Voor bedrijven die in die landen gevestigd zijn, is een zwakke munt natuurlijk wel fijn om elk jaar een gewenste winststijging te halen.quote:Op maandag 17 augustus 2015 01:42 schreef SeLang het volgende:
[..]
Pardon? Wat is er "uitbuiten" aan een handelsoverschot? Het is juist omgekeerd, aangezien dat suggereert dat je munt te laag is en je dus het buitenland aan het subsidieren bent: je verkoopt kennelijk je eigen waar te goedkoop en betaalt teveel voor wat je zelf koopt.
De euro is gewoon gemodelleerd op de Deutsche mark. Frappant genoeg hebben de Duitsers en hun voorsteden (NL, Oostenrijk) daar baat bij.quote:Op maandag 17 augustus 2015 12:17 schreef homme7 het volgende:
[..]
Het is de bedoeling van de EU om sommige landen zoals Nederland en Duitsland te straffen voor hardwerken door hen een EU exportbelasting op te leggen en verplichtten om meer van zuidelijke landen te kopen
Dat gaat goed voor het gpd cijfer nog verder te drukken en de schulden nog meer onhoudbaar te maken, maar afschrijven is hoe dan ook geen optie voor de eurolanden.quote:Grieken gebruiken vaker alternatieven voor euro
Hoewel een vertrek van Griekenland uit de euro voorlopig lijkt afgewend, kiest een groeiende groep Grieken voor alternatieve betaalmethoden. Het aantal lokale valuta's en ruilsystemen is de afgelopen twee jaar minstens verdubbeld....
Minder dan 100 miljoen per vliegveld, dat lijkt me op een of ander manier best een koopje. Ik kan me niet voorstellen dat een vliegveld vergelijkbaar met eindhoven maar 100 miljoen waard zou zijn.quote:Duitse exploitant mag veertien Griekse vliegvelden kopen
Foto: ANP
Gepubliceerd: 18 augustus 2015 10:08
Laatste update: 18 augustus 2015 10:08
Het Duitse Fraport, exploitant van onder meer de luchthaven van Frankfurt, krijgt toestemming voor de overname van veertien regionale luchthavens in Griekenland.
Het akkoord komt na lang gesteggel met de Grieken.
Fraport betaalt voor de veertien vliegvelden 1,2 miljard euro. Het is een van de grootste private investeringen sinds het uitbreken van de financiële crisis in Griekenland.
In november was de overname al bijna rond, maar de nieuwe regering wilde de prijs in januari opnieuw onder de loep nemen.
Onder de vliegvelden die Fraport overneemt, zijn onder meer de luchthavens van de toeristeneilanden Kos en Rhodos. De exploitant neemt ook het vliegveld over van Thessaloniki, de tweede stad van Griekenland.
Het land rond Eindhoven is ook wat duurder dan die in griekenland (die vliegvelden staan niet in Athene). Qua gebouwen en infrastructuur is 100 miljoen niet overdreven goedkoop denk ik per vliegveld.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 11:02 schreef Basp1 het volgende:
Het Duitse Fraport, exploitant van onder meer de luchthaven van Frankfurt, krijgt toestemming voor de overname van veertien regionale luchthavens in Griekenland.
Het akkoord komt na lang gesteggel met de Grieken.
Fraport betaalt voor de veertien vliegvelden 1,2 miljard euro. Het is een van de grootste private investeringen sinds het uitbreken van de financiële crisis in Griekenland.
Zelfs voor een vliegveld in spanje waar bijna nooit iets lande vroeg men 100 miljoenquote:Op dinsdag 18 augustus 2015 11:11 schreef Zith het volgende:
[..]
Het land rond Eindhoven is ook wat duurder dan die in griekenland (die vliegvelden staan niet in Athene). Qua gebouwen en infrastructuur is 100 miljoen niet overdreven goedkoop denk ik per vliegveld.
Hoezo? Hoeveel zijn die vliegvelden dan reeel gezien wel waard? Nederland heeft meer inwoners dan Griekenland, en hoeveel regionale vliegvelden hebben wij die voor de overheid winst opleveren?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 11:42 schreef de_ier het volgende:
1,2 miljard voor viertien luchthavens is bijna diefstal.
En het is ook een hoop verloren toekomstige inkomen voor de Griekse regering.
Dit heeft eigenlijk niets meer te maken met Griekenland helpen...
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Jij vindt 1,2 miljard euro "bijna diefstal", kom dan maar op met een berekening hoeveel de eigenlijke waarde is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:28 schreef de_ier het volgende:
Ik denk niet dat Nederland een heleboel tropische eilanden heeft waar toeristen van heel Europa jaarlijks naar toe vliegen...
Als we dan eens naar vliegveld eindhoven kijken dan zien we hieronder in de link het jaarverslag.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:28 schreef de_ier het volgende:
Ik denk niet dat Nederland een heleboel tropische eilanden heeft waar toeristen van heel Europa jaarlijks naar toe vliegen...
Als we uit andere artikelen die eerder door mij gequote zijn zien dat de ontwikkeling van een luchthaven in spanje 1 miljard koste, verwacht ik niet dat ze in griekenland voor 10% van de prijs gemaakt zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:34 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Jij vindt 1,2 miljard euro "bijna diefstal", kom dan maar op met een berekening hoeveel de eigenlijke waarde is.
Sunk costs zijn niet relevant en zeggen niks over de waarde van een bouwwerk. Dat Spaanse vliegveld bleek uiteindelijk effectief helemaal niks waard te zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als we uit andere artikelen die eerder door mij gequote zijn zien dat de ontwikkeling van een luchthaven in spanje 1 miljard koste, verwacht ik niet dat ze in griekenland voor 10% van de prijs gemaakt zijn.
Londen City heeft meer reizigers per startbaan en waarschijnlijk wegens zakenreizigers ook veel meer opbrengsten per reiziger. Kan me daarom best voorstellen dat de winstgevendheid en dus de waarde van Londen City veel hoger is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 12:50 schreef de_ier het volgende:
De luchthavens zijn:
Aktion, Chania, Corfu, Kavala, Kefalonia, Kos, Mytilene, Mykonos, Rhodes, Samos, Santorini, Skiathos, Thessaloniki and Zakynthos.
Jaarlijkse passagier aantallen:
Aktion: 0,36 miljoen
Chania: 2,5 miljoen
Corfu: 2,4 mijoen
Kavala: 0,22 miljoen
Kefalonia: 0,5 miljoen
Kos: 2,2 miljoen
Mytilene: 0,5 miljoen
Mykonos: 0,7 miljoen
Rhodes: 4,5 miljoen
Samos: 0,4 miljoen
Santorini: 1,2 miljoen
Skiathos: 0,3 miljoen
Thessaloniki: 5 miljoen
Zakynthos: 1,2 miljoen
Dat is een totaal van 22 miljoen passagiers per jaar en minstens 14 startbanen die worden gekocht. Allemaal voor 1,2 miljard. Komt neer op 54 euro per passagier.
Ter vergelijking, men wilt London City airport verkopen (3,6 miljoen passagiers, een startbaan) voor 2,8 miljard euro.. Komt neer op 777 euro per passagier.
Wat boeit grootte nou? Wat boeit is verdiencapaciteit. Potentiele winstgevendheid.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:17 schreef de_ier het volgende:
Jij wilt het echt niet zien he...
Thessaloniki alleen al is een stuk groter dan London City.
Nee, die conclusie kun je helemaal niet trekken zonder te weten wat de kosten en opbrengsten per vlucht voor beide vliegvelden zijn. In Turkije liggen de lonen volgens mij bijv. véééél lager dan in Griekenland.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:30 schreef de_ier het volgende:
Ja, ik had de post vlak na ge-edit.
Bodrum luchthaven (3,6 miljoen passagiers) in Turkije is zo'n toeristen luchthaven precies zo als in Griekenland.
Een bedrijf heeft onlangs 700 miljoen betaald om Bodrum luchthaven voor 20 jaar te runnen.
Dan zou je 1 miljard kunnen vragen om alleen Thessaloniki voor 20 jaar te laten runnen.
En zitten er daarbij geen lijken in de kast die je dan gratis bij het vliegveld cadeau krijgt?quote:In plaats daarvan krijgt Griekenland slechts 1,2 miljard om 14 luchthaven volledig te privatiseren.
Een afgeschaft minimumloon in griekenland, als iemand daar op dit moment aangenomen wordt voor 450 euro per maand is men blij.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:37 schreef Igen het volgende:
Nee, die conclusie kun je helemaal niet trekken zonder te weten wat de kosten en opbrengsten per vlucht voor beide vliegvelden zijn. In Turkije liggen de lonen volgens mij bijv. véééél lager dan in Griekenland.
Als men blij is ben ik ook blij.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Een afgeschaft minimumloon in griekenland, als iemand daar op dit moment aangenomen wordt voor 450 euro per maand is men blij.
Een firesale goedpraten terwijl het ons indirect hierdoor nog meer geld gaat kosten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:42 schreef Igen het volgende:
[..]
Als men blij is ben ik ook blij.
En ongetwijfeld zullen de privatiseringen in Griekenland wel wát minder opleveren dan wanneer de verkoop niet onder dwang was gebeurd. Tja. Pech gehad. Had Griekenland maar zelf eerder vrijwillig de juiste keuzes moeten maken.
Wie is Griekenland?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:42 schreef Igen het volgende:
[..]
En ongetwijfeld zullen de privatiseringen in Griekenland wel wát minder opleveren dan wanneer de verkoop niet onder dwang was gebeurd. Tja. Pech gehad. Had Griekenland maar zelf eerder vrijwillig de juiste keuzes moeten maken.
Uhmja, maar gezien het feit dat wij met z'n alle meebetalen aan de Griekse bailout, dan willen we toch dat ze een zo goed mogelijk deal krijgen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 13:42 schreef Igen het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |