Wat enorm flauw zeg, om zo te reageren op zijn gevoel van machteloosheid. TS geeft in zijn OP al aan dat hij dondergoed weet dat hij haar niet kan dwingen.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:33 schreef Buurpoes het volgende:
TS, lees dit anders:
http://www.denederlandseg(...)299q0sr/vgrnblu821m2
Altijd fijn als mensen de wet niet willen kennen. Ga zo door.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:49 schreef probeer het volgende:
[..]
Wat enorm flauw zeg, om zo te reageren op zijn gevoel van machteloosheid. TS geeft in zijn OP al aan dat hij dondergoed weet dat hij haar niet kan dwingen.
Echt, ge-wel-dige bijdrage. Super behulpzaam.
Wat wil je hiermee zeggen? Ik weet heus wel dat dat bestaat. Heb ook nooit overwogen om haar te dwingen of zoiets.quote:Op zondag 19 juli 2015 20:33 schreef Buurpoes het volgende:
TS, lees dit anders:
http://www.denederlandseg(...)299q0sr/vgrnblu821m2
Maar hoe voel jij je er nu over? Medeplichtig? Schuldig? Of: eigen schuld, dikke bult?quote:Op zondag 19 juli 2015 21:32 schreef snakelady het volgende:
Je kan er helaas niks aan doen ,mijn schoonvader had longkanker en wilde ook niks chemisch in zijn lichaam, goed eten zou voldoende moeten zijn.
Hij is nu dus overleden.
Ik hoop dat je moeder snel het licht ziet, sterkte ermee!
Het is haar lichaam...zij beslist.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:27 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen? Ik weet heus wel dat dat bestaat. Heb ook nooit overwogen om haar te dwingen of zoiets.Ik heb dit topic niet geopend om mijn geweten schoon te spoelen. Ik heb het hier niet om een of andere chick die ik ken, maar om mijn moeder. Door haar gedrag denk ik zelfs dat ze ontoerekeningsvatbaar is of zoiets. Heb ik dan wel een poot om op te staan? Haar redenaties zijn absurd en ik zou me medeplichtig voelen als ze door dat gedrag nare gevolgen krijgt van haar ziekte.
Ow ja tuurlijk. Daar ligt het aan ja. Zowel TS als ik weten dondergoed wat zelfbeschikking betekent en inhoudt. Hebben we ook al meerdere keren genoemd.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:18 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Altijd fijn als mensen de wet niet willen kennen. Ga zo door.
Ik ben apotheker (werk niet in een apotheek) en dit wetsartikel is zeer belangrijk in mijn vak.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:35 schreef probeer het volgende:
[..]
Ow ja tuurlijk. Daar ligt het aan ja. Zowel TS als ik weten dondergoed wat zelfbeschikking betekent en inhoudt. Hebben we ook al meerdere keren genoemd.
Maar he, fijn dat jij dan even in google op zoek gaat naar het desbetreffende wetsartikel, om daar even tof mee aan te komen zetten.
Kan ik daar dan ook uit opmaken dat jij in eenzelfde situatie doodleuk met een geprinte versie aan komt zetten, aan je moeder geeft en zegt "nou, niet mijn zaak dit, houdoe!", of is dat wellicht iets te hardvochtig?
Sorry, maar ze heeft klinisch smetvrees. Weigert om voorspelbare redenen ook therapie, omdat ze altijd gelijk heeft. Dit komt over als hippieshit, maar ik vind het klinisch gewoon niet in orde. Ik zal inderdaad de gevolgen niet dragen, maar wel met een schuldvraag rondlopen de rest van m'n leven.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:34 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Het is haar lichaam...zij beslist.
Ja, op grond van zweverig geneuzel...hoogst irritant. Maar je hebt al geprobeerd haar te overtuigen en dat is niet gelukt. Alles wat je nu nog gaat pushen (achter haar rug om naar haar huisarts...) verziekt alleen de band die je met haar hebt, vrees ik.
Accepteer dat zij anders met haar lichaam omgaat dan jij. Haar lichaam, haar keuze en zij zal de consequenties (wellicht) dragen.
wij wisten het pas te laat, wij dachten de eerste periode dat hij netjes zijn kuren kreeg maar toen bleek dat hij steeds verder achteruit ging kwam hij met de waarheid op tafel en toen was het al te laat.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:34 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Maar hoe voel jij je er nu over? Medeplichtig? Schuldig? Of: eigen schuld, dikke bult?
Jezus Christus.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:39 schreef snakelady het volgende:
[..]
wij wisten het pas te laat, wij dachten de eerste periode dat hij netjes zijn kuren kreeg maar toen bleek dat hij steeds verder achteruit ging kwam hij met de waarheid op tafel en toen was het al te laat.
Mijn man is best boos op hem geweest maar wilde niet de laatste weken met hem doorbrengen in ruzie.
Dus we hebben het maar geaccepteerd, meer konden we niet doen.
Maar je benoemt nu iets wat TS al gewoon weet (wat ieder weldenkend mens weet) en dat is het punt dus ook niet.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:38 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik ben apotheker (werk niet in een apotheek) en dit wetsartikel is zeer belangrijk in mijn vak.
Waarom voel jij je schuldig als zij (medisch/ wetenschappelijk gezien) de 'verkeerde' keuze maakt? Nogmaals: jij hebt je best gedaan qua informatievoorziening. Jij bekommert je om haar. Jij vreest de consequenties. Prachtig. Hulde.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:38 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Sorry, maar ze heeft klinisch smetvrees. Weigert om voorspelbare redenen ook therapie, omdat ze altijd gelijk heeft. Dit komt over als hippieshit, maar ik vind het klinisch gewoon niet in orde. Ik zal inderdaad de gevolgen niet dragen, maar wel met een schuldvraag rondlopen de rest van m'n leven.
We zijn wel nog steeds boos op de mensen die hem hebben overtuigd dat gezond eten voldoende zou zijn om hem te genezen.quote:
De meeste 'natuurgeneeskunde-fans' zijn niet te overtuigen. TS heeft al erg zijn best gedaan.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:41 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar je benoemt nu iets wat TS al gewoon weet (wat ieder weldenkend mens weet) en dat is het punt dus ook niet.
Hij wil haar niet dwingen haar medicijnen te nemen, hij wil haar overtuigen met redenatie dat dat het beste is voor haar lichaam.
En dan erna 'ja maar we konden ook niet weten dat het echt zo ernstig was'. Of hoe reageren zulke mensen erop als ze ongelijk hebben en iemand dus dood is mede dankzij hen?quote:Op zondag 19 juli 2015 21:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
We zijn wel nog steeds boos op de mensen die hem hebben overtuigd dat gezond eten voldoende zou zijn om hem te genezen.
Natuurlijk is het zijn eigen keuze geweest met als die mafketels er niet waren had hij nu waarschijnlijk nog geleefd.
Omdat ze die keuze maakt vanuit een irrealistische basis. Ze heeft dus smetvrees en wantrouwt álles wat haar lichaam binnengaat. Het is geen principiële keuze die ze maakt, maar een volstrekt logische keuze vanuit haar ziektebeeld (smetvrees dus). Stel nou dat ze schizofreen was en stemmen haar vertelden dat ze geen medicijnen moest innemen, geldt je argument dan ook?quote:Op zondag 19 juli 2015 21:42 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Waarom voel jij je schuldig als zij (medisch/ wetenschappelijk gezien) de 'verkeerde' keuze maakt? Nogmaals: jij hebt je best gedaan qua informatievoorziening. Jij bekommert je om haar. Jij vreest de consequenties. Prachtig. Hulde.
En daarna maakt zij een keuze die al jouw inspanningen teniet doet. Tja, háár lichaam, háár keuze. Ik vind het oprecht rot voor je. Ik ken het dilemma, mijn moeder is ook een witte-jassen-wantrouwer die de rne na de andere kwakzalver afloopt (en de schade van niet-behandelen dagelijks met zich mee zeult!). Maar het is háár keuze.
Dat denk ik ook, die mensen zijn er vaak zo van overtuigd dat niks ze overtuigd.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:45 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
De meeste 'natuurgeneeskunde-fans' zijn niet te overtuigen. TS heeft al erg zijn best gedaan.
Ik denk dat er voor TS weinig anders op zit dan te accepteren.
Trouwens, die calciumtabletten zijn er ook in bio/eko/zweef-variant, van gemalen (scharrel)schelpen oid.
Kun je (wellicht met de hulp van de vereniging tegen de kwakzalverij) ze aanklagen?quote:Op zondag 19 juli 2015 21:43 schreef snakelady het volgende:
[..]
We zijn wel nog steeds boos op de mensen die hem hebben overtuigd dat gezond eten voldoende zou zijn om hem te genezen.
Natuurlijk is het zijn eigen keuze geweest met als die mafketels er niet waren had hij nu waarschijnlijk nog geleefd.
We hebben nooit iets van ze gehoord, zelfs niet na een mail van onze kant.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:46 schreef jodelahity het volgende:
[..]
En dan erna 'ja maar we konden ook niet weten dat het echt zo ernstig was'. Of hoe reageren zulke mensen erop als ze ongelijk hebben en iemand dus dood is mede dankzij hen?
geen idee, hij woonde in IJsland dus ik weet niet hoe het daar is geregeld.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:47 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Kun je (wellicht met de hulp van de vereniging tegen de kwakzalverij) ze aanklagen?
De VtdK heeft daar een speciaal potje voor, weet ik uit betrouwbare bron. En een huisjurist.
Er is in Nederland een verbod op dwangmedicatie, daarom hebben we hier zoveel isoleercellen.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:47 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Omdat ze die keuze maakt vanuit een irrealistische basis. Ze heeft dus smetvrees en wantrouwt álles wat haar lichaam binnengaat. Het is geen principiële keuze die ze maakt, maar een volstrekt logische keuze vanuit haar ziektebeeld (smetvrees dus). Stel nou dat ze schizofreen was en stemmen haar vertelden dat ze geen medicijnen moest innemen, geldt je argument dan ook?
quote:Op zondag 19 juli 2015 21:48 schreef snakelady het volgende:
[..]
geen idee, hij woonde in IJsland dus ik weet niet hoe het daar is geregeld.
Inderdaad, gelukkig waren we wel optijd om afscheid te nemen.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:49 schreef Buurpoes het volgende:
[..]Zo op afstand maakt t nòg moeilijker.
Ik zeg nergens dat ik overweeg om haar te dwingen. Ik zeg alleen dat je argument over zelfbeschikkingsrecht alleen valide is als diegene een realistisch wereldbeeld heeft.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:48 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Er is in Nederland een verbod op dwangmedicatie, daarom hebben we hier zoveel isoleercellen.
Dankjewel, hier heb ik wat aan.quote:Op zondag 19 juli 2015 21:49 schreef jodelahity het volgende:
In de praktijk zou ik trouwens ongeveer dit tegen mijn moeder zeggen: 'ik weet dat je je tabletten niet neemt en dat is je eigen keus en recht maar voor mij is er de mogelijkheid dat je daardoor vroegtijdig dood gaat of ernstig gewond/invalide raakt en als dat gebeurt dan zal ik een schuldgevoel blijven houden. Ik denk namelijk dat ik er dan meer met je over had moeten praten. Kunnen we nu gewoon neutraal erover praten voor zolang als nodig is? En ik begrijp dat jij gelooft dat je niet gewond gaat raken enzovoort maar ik ben daar niet zeker van, je kan ook begrijpen dat ik er dan later heel erg mee kan zitten als je wel iets overkomt'
Zoiets en dan heb je je best gedaan.. ook als ze dat niet wil.. je bent netjes geweest en heel duidelijk dan
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |