Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Daar gaan we weer. Nieuwe draad, nieuwe kansen. Ik zie graag veel cijfermateriaal in een pitch, aan de hand waarvan het risico duidelijk inzichtelijk wordt. Helaas blijft het vaak bij een mooie commerciele presentatie en moet je vaak tussen de regels door lezen waar de eventuele valkuilen zouden kunnen zitten.
Ik heb de laatste tijd een voorkeur voor de Collin projecten maar vind het jammer dat je zo snel moet beslissen want het zit vol voor je het weet...........
Op vrijdag 17 juli 2015 06:27 schreef obligataire het volgende: Daar gaan we weer. Nieuwe draad, nieuwe kansen. Ik zie graag veel cijfermateriaal in een pitch, aan de hand waarvan het risico duidelijk inzichtelijk wordt. Helaas blijft het vaak bij een mooie commerciele presentatie en moet je vaak tussen de regels door lezen waar de eventuele valkuilen zouden kunnen zitten.
Ik heb de laatste tijd een voorkeur voor de Collin projecten maar vind het jammer dat je zo snel moet beslissen want het zit vol voor je het weet...........
Maar die laatste van Collin, Lima, was toch wel een van de hoogtepunten wat vaagheid betreft?? Doelstelling is om 1.000.000 omzet te behalen met een mooie winst wat haalbaar moet zijn over 3 jaar. Naar verwachting zal de solvabiliteit eind 2016 45% bedragen.
[ Bericht 0% gewijzigd door rockenfeller op 17-07-2015 07:13:12 ]
Horseman, dat er bij trustbuddy ongeveer 20% oninbare projecten zijn en dat deze worden gebundeld en door trusbuddy worden verkocht. De opbrengst wordt aan de investeerders teruggegeven. Ze hebben maatregelen genomen om nernaling te voorkomen. Je kunt de brief vinden op hun website, onder letter to lenders.
Op vrijdag 17 juli 2015 07:25 schreef snoopy40 het volgende: Horseman, dat er bij trustbuddy ongeveer 20% oninbare projecten zijn en dat deze worden gebundeld en door trusbuddy worden verkocht. De opbrengst wordt aan de investeerders teruggegeven. Ze hebben maatregelen genomen om nernaling te voorkomen. Je kunt de brief vinden op hun website, onder letter to lenders.
Dat businessclubproject is wel treurig zeg. Als de kern van je bedrijf is dat je een paar persoonlijke uitnodigingen stuurt en een LinkedIngroepje aanmaakt, dan ga je niet ver komen lijkt me. Pfffft.
Ik ben er wat betreft Tamminga nog niet over uit. Het siert hem dat ze de stekker uit een tweede vestiging trekken als die niet loopt. Ik denk dat uitbreiding van één vestiging qua schaalvoordelen ook aantrekkelijker is, alleen vraag ik me af hoe hun afzetmarkt zich ontwikkelt. Plus...300k voor een bakker die ook ijs verkoopt is serieus geld, ook als je bedenkt dat er dus 60+k afgelost moet worden. Ze zitten er met z'n tweeën in, dus die hoofdelijke aansprakelijkheid is leuk maar als ze samen failliet gaan is het gauw gebeurd want bij gemeenschap van goederen is de boel zo weg. Er staat ook nog een lening open naar familie (weliswaar achtergesteld) en op dit moment steken ze geen eigen geld erin, waardoor de reserves waarschijnlijk niet groot zijn. Als ik het zo opsom, denk ik dat ik 'm laat lopen. Toch wel veel risico.
Ik hou van blonde vrouwen, shut up and take my money.
Was net op tijd, want hij was weer eens in no time vol, kon er nog net een paar 100 tegenaan gooien
Klein bedrag, werkende partner achter de hand, bijna helft zelf investeren, 9%, daar waag ik wel een klein gokje mee. Ga me binnenkort maar eens afmelden voor die mailings, neem mezelf voor om er niet zoveel meer in te stoppen maar toch zie je dan weer wat leuks voorbijkomen en als een automatisme heb ik heb alweer geklikt op de investeren knop...
Was net op tijd, want hij was weer eens in no time vol, kon er nog net een paar 100 tegenaan gooien
Klein bedrag, werkende partner achter de hand, bijna helft zelf investeren, 9%, daar waag ik wel een klein gokje mee. Ga me binnenkort maar eens afmelden voor die mailings, neem mezelf voor om er niet zoveel meer in te stoppen maar toch zie je dan weer wat leuks voorbijkomen en als een automatisme heb ik heb alweer geklikt op de investeren knop...
Op vrijdag 17 juli 2015 10:12 schreef Coritchando het volgende: crematorium in de mail net. goed verhaal en ik geloof er wel in. maar 72 maanden is veel en veel te lang vind ik voor een investering.
Maar die laatste van Collin, Lima, was toch wel een van de hoogtepunten wat vaagheid betreft?? Doelstelling is om 1.000.000 omzet te behalen met een mooie winst wat haalbaar moet zijn over 3 jaar. Naar verwachting zal de solvabiliteit eind 2016 45% bedragen.
Klopt. Was het GvE of Kom geweest dan had ik me niet laten opjagen en had ik het overgeslagen puur vanwege de tijdsdruk. Collin geef ik voordeel van de twijfel en dat heeft vooral met de professionele uitstraling te maken en het gedegen voor- en natraject van een financiering.
Deze regel vind nogal apart.... De dood een groeimarkt.. overal wordt handel in gezien, hehe..
Groeimarkt De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) aan dat ‘de dood een groeimarkt’ is; pas in 2040 komt er een omslag ten aanzien van de vergrijzing.
Op zich lijkt het mij een veilige investering. Het is iets onoverkomelijk.
dood gaan we allemaal en cremeren is duidelijk in opkomst. ze hebben ook een dierencrematorium en je hoort ook steeds vaker dat mensen dat zelf willen laten doen in plaats van bij de dierenarts achterlaten. en werk zullen ze altijd houden daar en tot 2040 met de vergrijzing alleen maar meer. dus het is veilig om te investeren, maar dan moet je zelf nog wel 72 maanden overleven.
Ik heb geen idee wat de marges zijn bij crematies maar komen ze niet in de liquiditeitsdruk? Als ik ervan uitga dat de overige investeerders ook rente en aflossing willen hebben zitten jaarlijks op een rente en aflossingsbedrag van ¤ 125.000,--. De verwachte omzet bedraagt ¤ 117.000. Dan nog personeelskosten, energie, onderhoud en dergelijke. De holding tekent mee maar daar zit maar een klein EV in. Of ben ik weer te kritisch en teveel een zwartkijker??
Op vrijdag 17 juli 2015 11:03 schreef rockenfeller het volgende: Ik heb geen idee wat de marges zijn bij crematies maar komen ze niet in de liquiditeitsdruk? Als ik ervan uitga dat de overige investeerders ook rente en aflossing willen hebben zitten jaarlijks op een rente en aflossingsbedrag van ¤ 125.000,--. De verwachte omzet bedraagt ¤ 117.000. Dan nog personeelskosten, energie, onderhoud en dergelijke. De holding tekent mee maar daar zit maar een klein EV in. Of ben ik weer te kritisch en teveel een zwartkijker??
hoe kom je aan de 125k?
Als ik de gegevens invul (300k 72mnd en 8%) kom je op een maand bedrag van 5219,17 uit (ergo 62630,04 per jaar)
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
Als ik de gegevens invul (300k 72mnd en 8%) kom je op een maand bedrag van 5219,17 uit (ergo 62630,04 per jaar)
300K van particuliere investeerders en 300K van de crowd. Ik neem aan dat de eerste groep ook rente en aflossing wil. Mocht dit niet het geval (wat ik me niet kan voorstellen) zijn dan haal je het volgens mij ook nauwelijks
Alleen de menselijke denk ik. Maar de holding draait al jaren verlies (behalve 2014) Dus de andere activiteiten zullen ook wel niet zo winstgevend zijn
300K van particuliere investeerders en 300K van de crowd. Ik neem aan dat de eerste groep ook rente en aflossing wil. Mocht dit niet het geval (wat ik me niet kan voorstellen) zijn dan haal je het volgens mij ook nauwelijks
ah ik had niet de hele pitch gelezen, maar je gaat er nu vanuit dat de 300k investering een lening is en niet bijvoorbeeld een storting in het aandelen kapitaal.
Trek eens aan mijn vinger? Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
ah ik had niet de hele pitch gelezen, maar je gaat er nu vanuit dat de 300k investering een lening is en niet bijvoorbeeld een storting in het aandelen kapitaal.
Klopt. Anders was het toch wel aangegeven. Verder laat de structuur zien dat het allemaal 100% verhoudingen zijn. Maar ook met alleen de crowd terugbetalen red je het volgens mij niet . Mij is altijd verteld dat alleen onderhoud op een procesinstallatie al 7% is.