quote:
Ik ben geen psych, maar ik vermoed dat je borderline of trekken daarvan hebt. Als je met een nieuwe therapie gaat starten, denk ik dat het belangrijk dat je in een groep terechtkomt en niet één op één. Ook trouwens als je geen borderline hebt. In een groep vind je meer herkenning bij anderen, maar ook reflectie op jouw gedrag. Actie = reactie. Hoe jij je naar andere mensen gedraagt, bepaalt hoe die mensen op jou reageren. Als je je te afhankelijk opstelt, betekent het dat meer mensen je niet serieus nemen of op waarde schatten en misschien misbruik van je kunnen maken. En dat bepaalt ook hoe je relaties verlopen. In groepstherapie kan je je meer bewust worden van jezelf en leer je jezelf beter kennen. Jij reageert ook weer op anderen. In zo'n groep zitten vaak ook enkelen die wat moeilijker in de omgang zijn. Misschien zit er iemand bij die je aan je ex doet denken of aan iemand anders waar je geen leuke associaties mee hebt. Die persoon vermijden gaat niet, dus leer je hoe je met zo'n iemand moet omgaan, leer je ook dat hij/zij niet alleen maar slecht is en tevens dat hij/zij je ex niet is maar een ander persoon.
Het kan misschien nog lang duren voordat je bij PsyQ in behandeling gaat. Je kan steungroepen ook zelf opzoeken. Schrijf je bijvoorbeeld in voor een assertiviteitstraining of een mindfullness-cursus. Zoek in ieder geval het sociale contact zoveel mogelijk op, maar stort je tegelijkertijd niet in heftige relaties waarin je jezelf kan verliezen.