abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juli 2015 @ 20:23:34 #51
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154340616
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 20:19 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Zijn er überhaupt ooit cijfers van het aantal mensen met een dergelijke hypotheek of lening gepubliceerd? Ik kan me nl. niet voorstellen dat (meer als) driekwart van de consumenten rommelhypotheken en/of -leningen afgesloten heeft.
Die sub-prime zooi toch? Hoofdzakelijk in de VS verhandeld volgens mij. Dat was toch wel het startschot voor de econodomino. Geen idee of er ooit officiële cijfers zijn gepubliceerd eerlijk gezegd.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 14 juli 2015 @ 20:53:18 #52
111528 Viajero
Who dares wins
pi_154341483
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 12:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Genoeg officieren van klassejustitie. De verwevenheid tussen politiek en financiele sector, of de onderhorigheid van de politiek aan de financiele sector, is denk ik vooral een probleem dat de wetgeving betreft. Hoewel ik niet kan uitsluiten dat Rutte op het matje wordt geroepen bij het negerslaafje van Wall Street wanneer Nederland een grote zaak tegen hoge campagnesponsors van Obama opstart.

Voor een OvJ zijn er betere redenen om niet te vervolgen zoals gemakzucht. Ik denk dat je je heel veel op de hals haalt. Je krijgt een legertje van de allerduurste advocaten tegenover je, je moet financiele expertise gaan inkopen voor een goed onderzoek, je hebt met buitenlands recht en uitleveringsrecht te maken, en je hebt met een onwillige aangever te maken. Dat is niet makkelijk scoren, en als je scoort wordt het je waarschijnlijk niet eens in dank afgenomen door mensen die wellicht iets over je carriereverloop te zeggen hebben. Het gaat dan ook niet alleen om Goldman Sachs, als ik naar de delictsomschrijvingen kijk was er de afgelopen 10 jaar heel veel aanleiding geweest voor heel veel strafrechtelijke onderzoeken naar ook kleinere en Nederlandse financiele instellingen.

Feitelijk staan bankiers boven de wet, zolang ze de bank zelf niet benadelen. Als ze dat doen, worden er juist weer draconische straffen geeist. In mijn optiek is het niet moeilijk op te lossen indien de wil daartoe er zou zijn:
1. Je stelt het nalaten van aangifte door mensen werkzaam in de financiele sector tegen mensen of bedrijven in de financiele sector strafbaar.
2. Je stelt het opstellen van schikkingsovereenkomsten waarbij aangifte of publiciteit wordt verboden strafbaar.
3. Je verplicht het OM financiele instellingen te vervolgen tenzij er geen ernstige verdenking is.
4. Je stelt het verplicht om de personen en niet alleen de bedrijven te vervolgen en vrijheidsstraffen te eisen naast boetes.
5. De boete is minstens vier maal zo hoog als het behaalde voordeel of de geleden schade, wat het hoogste is.
6. Het voordeel wordt altijd ontnomen met de plukze wetgeving.
7. Het Nederlandse strafrecht is ook van toepassing op Nederlands geld bij internationale financiele instellingen.

Ik snap heel goed dat er prikkels zijn om geen aangifte te doen en niet te onderzoeken en vervolgen. Dan moet je daar sterkere prikkels tegenover zetten. Een pensioenfondsmeneer gaat echt niet 3 maanden zitten om de mannetjes van Goldman Sachs die hem bedonderd hebben uit de wind te houden.
Helemaal mee eens, muv het dikgedrukte. Ook als ze hun eigen bank kapot maken worden ze beloond. Welke draconische straffen zijn er geeist tegen mensen als Fred Goodwin, Rijkman Groenink en Bob Diamond? Met meerdere miljoenen met pensioen gestuurd worden is niet direct een heel draconische straf....
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 20:59:01 #53
111528 Viajero
Who dares wins
pi_154341638
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 15:18 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Deels, jazeker.

[..]

Ja, veel van het gezeik kun je zeker herleiden naar de bank(en)(iers). Aan de andere kant stonden banken niet alleen én kun je van een kale kip niets plukken, dus de banken hebben er weinig aan om ons allen als kale kippen achter te laten. :)

[..]

Daar kun je onmogelijk alléén de banken en bankiers de schuld van geven :) dat is een populaire methode, maar die vlieger gaat niet op. De combinatie bank, regering en consument. Hebben allemaal hun steentje bijgedragen.
De bank heeft de regering gekocht en de consument misleid. Ik vind daders meer schuldig dan slachtoffers.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 21:01:44 #54
111528 Viajero
Who dares wins
pi_154341722
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 15:23 schreef jogy het volgende:

[..]

Ligt aan het uiteindelijke doel, kijk bijvoorbeeld naar Griekenland. Door alle ellende en de crisis worden er maatregelen doorgedrukt en het land verder geprivatiseerd maar als ik deze lijn der redeneringen door ga zetten wordt ik zelfs nu terug geschopt naar BNW :@. Van een dode kip kan je nooit meer plukken maar een levende kale kip kan je met een beetje geduld later nog een keer plukken.
Inmiddels niet meer gelukkig. Steeds meer mensen beginnen wakker te worden. Als de bankiers na de financiele crisis even rustig aan gedaan hadden dan waren ze ermee weggekomen, maar ze zijn te hebzuchtig. Ze blijven maar stelen, en ze stelen meer en meer. En dat gaat uiteindelijk toch bijna iedereen opvallen.
pi_154342338
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 20:53 schreef Viajero het volgende:

[..]

Helemaal mee eens, muv het dikgedrukte. Ook als ze hun eigen bank kapot maken worden ze beloond. Welke draconische straffen zijn er geeist tegen mensen als Fred Goodwin, Rijkman Groenink en Bob Diamond? Met meerdere miljoenen met pensioen gestuurd worden is niet direct een heel draconische straf....
Ik doelde meer op mensen zoals die Franse belegger die wat teveel belegd had, en zo zijn er sinds 2008 nog een paar mensen in de gevangenis beland omdat ze in het nadeel van een bank hadden gefraudeerd.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  dinsdag 14 juli 2015 @ 21:21:24 #56
111528 Viajero
Who dares wins
pi_154342409
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 21:19 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik doelde meer op mensen zoals die Franse belegger die wat teveel belegd had, en zo zijn er sinds 2008 nog een paar mensen in de gevangenis beland omdat ze in het nadeel van een bank hadden gefraudeerd.
Ah ok, daar heb je een punt inderdaad.
pi_154346250
Op Max gezien wat een hypocrieten dat zijn bij Goldman.
Overal reclame maken transparantie en openheid. Maar durven niet voor de camera met Max te praten.
Something is rotten in the state of Denmark. (Shakespeare)
pi_154346719
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 19:43 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik juich het toe dat mensen van mening kunnen veranderen. Maar het is zeker niet de eerste keer dat ik stel dat er aanleiding was voor strafrechtelijk onderzoek naar gangbare praktijken in de financiele sector. Dat doe jij dan af als de allergrootste onzin, en doorgaans niet erg beargumenteerd. Ik zou zeggen hou je dan een beetje op de vlakte als je iets leest en er langere tijd over na moet denken.

Jouw geheugen functioneert niet zo best en daarenboven maak je nu iets van mijn opmerking wat er niet staat.

quote:
De eenvoudige leugen maakt dan ook geen oplichting. Maar het is niet zo dat als iedereen zegt kijk uit voor die oplichters bij de bank het daardoor geen oplichters meer zijn. Het strafrecht is er niet om idioten te beschermen, wel om gewone mensen te beschermen tegen mensen die ze op slinkse wijze om de tuin leiden om ze geld afhandig te maken.
Ik stel dan ook dag men in essentie wist wat er aan de hand was, maar het vooral wilde negeren uit hebzucht.

quote:
Ik verneem graag welke initiatieven het OM genomen heeft.
Ik weet dat er onderzoeken zijn geweest omdat ik daar bijstand in heb verleend, maar dat maakt ook meteen dat ik het daarbij moet laten.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_154348708
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 23:26 schreef Samuray13 het volgende:
Op Max gezien wat een hypocrieten dat zijn bij Goldman.
Overal reclame maken transparantie en openheid. Maar durven niet voor de camera met Max te praten.
Pensioenfondsen weten niet wat er met hun geld wordt gedaan, vakbonden, die ook in het bestuur zitten, weten ook niet wat ermee wordt gedaan, politiek is al helemaal onwetend. Zodat V&D werknemers uitgeknepen kunnen worden via via door een private equity firm die gefinancierd wordt door het pensioengeld van andere Nederlandse werknemers. En op die manier niet alleen Nederlandse bedrijven ten gronde richt als het hen zo maar uit komt, maar ook Amerikaanse bedrijven, een supermarktketen met 30.000 werknemers bijv. Als de vakbondsleden met de neus op de feiten worden gedrukt, zwijgen ze er liever over. Ja, want dat is nogal gek hè? En de voorzitter van de SER Mariëtte Hamer (PvdA) zwijgt daar ook liever over natuurlijk. (Hoe raakt die nou weer verzeild als voorzitter bij de SER, vraag je je onwillekeurig af trouwens. Plaatsvervangende schaamte).

Hoe minder transparantie, hoe hoger de rendementen, zeggen de beleggers, maar wat blijkt hoe minder transparantie, hoe lager de rendementen, alleen niemand die daar de vinger achter kan krijgen. En zeker niet als ze iedereen een rad voor de ogen draaien met het beleggerslingo dat ze gebruiken. Maar goed, nu de meeste mensen dus wel wat kritisch zijn geworden, nemen ze hoogleraren reputatiemanagement in dienst van wie ze leren hoe je net doet alsof je transparant bent. Maw je laat veel onbelangrijke informatie gewoon inzien, je maakt de mensen enthousiast, maar de cruciale informatie laat je achterwege. En Mariëtte Hamer hoor je het zeggen: mensen begrijpen niet veel van beleggingen. Want de mensen die beschouwt Mariëtte Hamer (PvdA) als essentieel dom.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ryan3 op 15-07-2015 01:03:43 ]
I´m back.
pi_154350957
ABP en andere grote beleggers investeerden tussen 2004 en 2006 bijna 54 miljard dollar
in rommelhypotheken die Goldman Sachs uitkoos.

Waarom is dit eigenlijk vraag ik me af? Je zou toch zeggen dat ABP "en andere grote beleggers" zelf wel bekwame mensen in dienst hebben die dit prima zelf zouden moeten kunnen.
Zij weten als geen ander (omdat ze meer kennis hebben van de beerputten) dat GS een "fishy" reputatie heeft in deze. En GS zal haar diensten niet gratis aanbieden vermoed ik. M.a.w. waarvoor hebben ze GS in deze "nodig"?

[ Bericht 3% gewijzigd door Bart2002 op 15-07-2015 05:54:04 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_154351038
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestorming_van_de_Bastille
Dat word weer eens hoog nodig tijd maar dan wereldwijd.
En dan geen laf gedoe maar het tuig ook op zijn middeleeuws weer eens opknopen.
Anders leert dat volk het toch niet en hun praktijken brengen zoveel ellende.
  woensdag 15 juli 2015 @ 08:34:47 #62
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_154351600
quote:
15s.gif Op woensdag 15 juli 2015 00:56 schreef Ryan3 het volgende:
Pensioenfondsen weten niet wat er met hun geld wordt gedaan,
Wat dat betreft is "dit kan niet waar zijn" van Luyendijk wel een eye opener, niet alleen werden pensioenfondsen gezien als domme makkelijke slachtoffers maar banken, de verkopers, het management en de CEO's wisten zelf niet wat ze verkochten, de eindeloos ingewikkelde derivaten die maar al te graag verkocht werden waren uiteindelijk zo ingewikkeld dat op de ontwikkelaars van die producten na, niemand wist hoe die nou eigenlijk werkten, niet in de originele versie en niet in de versimpelde versie, dat met de hire&fire cultuur die in de bankwereld geldt maakt dat er enorme risico's werden genomen die vrijwel niemand kon inschatten....
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  woensdag 15 juli 2015 @ 09:21:15 #63
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_154352180
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2015 20:59 schreef Viajero het volgende:
De bank heeft de regering gekocht en de consument misleid. Ik vind daders meer schuldig dan slachtoffers.
Ik vind het niet zo'n zwart wit verhaal. Dat is veel te simpel, weinig elegant en gemakkelijk.

"Hunnie" niet wij, maar zij!
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 15 juli 2015 @ 12:37:30 #64
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_154356016
Ik heb me net bedacht dat het natuurlijk wel zo is dat ook al kwam de ellende van één (of een klein groepje) banken dat het leeuwendeel van de banken net zo hard is genept als de rest. ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat bijvoorbeeld een abn-amro bank zich vrijwillig zo heeft laten duperen.

Een beetje een openbaring van het kaliber 'beter laat dan nooit' met een vleugje d'uh. Één van de grootste spinnen in het web is wel die Goldman Sachs die blijkbaar elke dans blijft ontspringen en alsnog

"De Nederlandse pensioenwereld doet nog steeds zaken met Goldman Sachs. Minister Dijsselbloem vindt Goldman Sachs een kandidaat voor de begeleiding van de beursgang van staatsbank ABN-Amro."

uit het oorspronkelijke artikel om het enigszins ontopic te maken :P.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_154356155
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 05:45 schreef Bart2002 het volgende:
ABP en andere grote beleggers investeerden tussen 2004 en 2006 bijna 54 miljard dollar

Waarom is dit eigenlijk vraag ik me af? Je zou toch zeggen dat ABP "en andere grote beleggers" zelf wel bekwame mensen in dienst hebben die dit prima zelf zouden moeten kunnen.
Zij weten als geen ander (omdat ze meer kennis hebben van de beerputten) dat GS een "fishy" reputatie heeft in deze. En GS zal haar diensten niet gratis aanbieden vermoed ik. M.a.w. waarvoor hebben ze GS in deze "nodig"?

Vroeger investeerden pensioenfondsen voornamelijk in staatsobligaties, een beetje in woningen voor woningbouwverenigingen en de rest 10% in aandelen, afgelopen decennia hebben ze hun portefeuilles uitbesteed aan de zogenaamd fiduciair belegger van investeringsbanken, en tja dan maakt het echt geen reet uit of je bij Goldman Sach, JP Morgan, Morgan Stanley, Deutsche Bank, Meryll Lynch, HSBC etc. zit. Ze gaan allemaal op dezelfde manier met je geld om. Hoe hoger de kapitalen, hoe minder transparantie, hoe meer de fiduciar belegger verdient, hoe meer de investeringsbank aan jouw geld verdient, hoe meer er aan de strijkstok van de pensioenfondsen blijft hangen, hoe lager de rendementen voor de pensioenbetalers.
Martin van Rijn was bijv. bestuurder bij PGGM (pensioenen welzijn/zorgsector) in zijn vorige leven, goed voor meer dan 400.000 euro per jaar. Maw die heeft goed moeten inleveren als staatssecretaris en dat wordt als hij staatssecretaris af is natuurlijk tit for tat, denk ik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 15-07-2015 13:07:24 ]
I´m back.
  woensdag 15 juli 2015 @ 13:43:00 #66
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_154357931
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 05:45 schreef Bart2002 het volgende:

Gemakzucht, GS levert een belegging die aan alle eisen van een pensioenfonds voldeed, AAA rating, 7% rendement, geen cluster munitie, etc...

Alles kant en klaar, gezellig uitgelicht tijdens een etentje in het okura, weekje later even tekenen en je hebt weer 10 miljard onder beheer.
pi_154358866
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 13:43 schreef malleable het volgende:

[..]

Gemakzucht, GS levert een belegging die aan alle eisen van een pensioenfonds voldeed, AAA rating, 7% rendement, geen cluster munitie, etc...

Alles kant en klaar, gezellig uitgelicht tijdens een etentje in het okura, weekje later even tekenen en je hebt weer 10 miljard onder beheer.
Ja, de rommelhypotheken kregen idd steevast een AAA-rating. De rating agencies zijn natuurlijk een beetje de smeerolie in de hele beleggingsmachinerie hè. Misschien aardig idee voor Grimbergen daar ook eens een documentaire aan te wijden.

George Packer schreef de journalistieke roman 'The Unwinding, an inner history of the New America' waarin heel mooi wordt beschreven hoe de VS naar de donder wordt gedraaid door venture capitalism. Hierin staat ook beschreven hoe hypotheekverschaffers omgingen met de verstrekking van hypotheken. Op vrijdag kocht een makelaar krotjes op voor net iets meer geld, zeg 20.000$, dan ze waard waren. Eigenaren heel blij, vaak oudere mensen, die hun oude half vergane huisjes helemaal hadden afbetaald. Er werd in het weekend een likje verf overheen gedaan, wat klein onderhoud gedaan en er kwamen op maandag nieuwe kopers die de huizen dan kochten voor het tienvoudige bedrag. De hypotheekverschaffers controleerden niets, de aanvankelijke rente werd ook zo laag als mogelijk gehouden (1-2% of zo), met een simpele handtekening werd alles afgedaan. Iedereen streek zijn deel van de courtage op, op donderdag kwam er een stempeltje AAA op van een rating agency en op vrijdag was de hypotheek al verpakt in een mix aan prime en subprime-leningen, allen voorzien van AAA stempeltje en doorverkocht aan een investeerder in het buitenland (bijv. een pensioenfonds), vaak de week daarna in grotere pakketten nog een keer door verkocht en de week daarna in London terechtgekomen in swaps. Die investeerders in het buitenland wisten weer niet dat je in de VS gewoon je huis kunt verlaten en dat de eventuele restschuld niet op je kan worden verhaald. (Waarom ze dat niet wisten, begrijp ik nog steeds niet, want dat is toch wel nalatigheid wmb) Dus mocht er een reset van de rente aankomen, wat steevast gebeurde na een jaar, dan verliet je je huis en kon je bij wijze van spreke weer het volgende huis aanschaffen, waarna alles weer van voren af aan verliep. Geen haan die ernaar kraaide.

En hoe moet je dat dus zien. Met een investering van 20.000$ plus 2.000$ kosten werd uit het niets 200.000$ schuld op de naam van de nieuwe koper gezet. De makelaar verdient dus 178.000$ uit het niets gemaakt geld. Dan komen er 10% (of soms meer) kosten bij en die worden verdeeld over dezelfde makelaar en tussenpersoon en de banken die weer achter de tussenpersoon zitten. Binnen een week is de hypotheek vervolgens afgevoerd van de balans van de banken: maw het door hen gecreëerde fictieve geld, is hard cash uit de pensioenfondsen (waarvoor mensen gewerkt hebben dus) geworden voor de bank.
Makelaar betekent in VS dat je zowel verkopende partij mag zijn als kopende partij mag bijstaan...

[ Bericht 2% gewijzigd door Ryan3 op 15-07-2015 16:57:27 ]
I´m back.
pi_154359204
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 14:10 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, de rommelhypotheken kregen idd steevast een AAA-rating. De rating agencies zijn natuurlijk een beetje de smeerolie in de hele beleggingsmachinerie hè. Misschien aardig idee voor Grimbergen daar ook eens een documentaire aan te wijden.
Liever iemand anders. Ik vind het onderzoeksjournalistiek van het soort waarbij op het einde verzucht wordt hoe geheimzinnig en duister het allemaal wel niet is. Laat je licht nou eens schijnen, breng klaarheid, verhelder hoe het zit. Mensen achterna hollen en een vraag roepen die toch niet beantwoord gaat worden doet dat niet.

quote:
George Packer schreef de journalistieke roman 'The Unwinding, an inner history of the New America' waarin heel mooi wordt beschreven hoe de VS naar de donder wordt gedraaid door venture capitalism. Hierin staat ook beschreven hoe hypotheekverschaffers omgingen met de verstrekking van hypotheken. Op vrijdag kocht een makelaar krotjes op voor net iets meer geld, zeg 20.000$, dan ze waard waren. Eigenaren heel blij, vaak oudere mensen, die hun oude half vergane huisjes helemaal hadden afbetaald. Er werd in het weekend een likje verf overheen gedaan, wat klein onderhoud gedaan en er kwamen op maandag nieuwe kopers die de huizen dan kochten voor het tienvoudige bedrag. De hypotheekverschaffers controleerden niets, de aanvankelijke rente werd ook zo laag als mogelijk gehouden (1-2% of zo), met een simpele handtekening werd alles afgedaan. Iedereen streek zijn deel van de courtage op, op donderdag kwam er een stempeltje AAA op van een rating agency en op vrijdag was de hypotheek al verpakt in een mix aan prime en subprime-leningen, allen voorzien van AAA stempeltje en doorverkocht aan een investeerder in het buitenland (bijv. een pensioenfonds), vaak de week daarna in grotere pakketten nog een keer door verkocht en de week daarna in London terechtgekomen in swaps. Die investeerders in het buitenland wisten weer niet dat je in de VS gewoon je huis kunt verlaten en dat de eventuele restschuld niet op je kan worden verhaald. (Waarom ze dat niet wisten, begrijp ik nog steeds niet, want dat is toch wel nalatigheid wmb) Dus mocht er een reset van de rente aankomen, wat steevast gebeurde na een jaar, dan verliet je je huis en kon je bij wijze van spreke weer het volgende huis aanschaffen, waarna alles weer van voren af aan verliep. Geen haan die ernaar kraaide.
Die rating agencies hadden ook weer belang bij hoge ratings. Dat is ook een bende oplichters die zich wel erg makkelijk verschuilt achter hun contractuele uitsluiting van aansprakelijkheid. Maar beleggers kiezen ze zelf uit, en AAA voor een financieel product met daarin rommelhypotheken op huizen die niet afbetaald hoeven worden is dusdanig dubieus dat je daar als pensioenfonds niet blind op zou moeten varen.
pi_154359554
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Liever iemand anders. Ik vind het onderzoeksjournalistiek van het soort waarbij op het einde verzucht wordt hoe geheimzinnig en duister het allemaal wel niet is. Laat je licht nou eens schijnen, breng klaarheid, verhelder hoe het zit. Mensen achterna hollen en een vraag roepen die toch niet beantwoord gaat worden doet dat niet.

[..]
Het is een goed begin iig. Ik geef toe dat Grimbergen ook wel wat scherpte mist, maar hij probeert het wel. Kijk en wat erachter steekt is gewoon dat hij dit voor MAX gemaakt heeft en dat de achterban waarop MAX mikt de gepensioneerden zijn, dus een documentaire over rating agencies dwaalt wrs volgens Jan Slagter al snel af van het pad en is wrs te ingewikkeld.
quote:
Die rating agencies hadden ook weer belang bij hoge ratings. Dat is ook een bende oplichters die zich wel erg makkelijk verschuilt achter hun contractuele uitsluiting van aansprakelijkheid. Maar beleggers kiezen ze zelf uit, en AAA voor een financieel product met daarin rommelhypotheken op huizen die niet afbetaald hoeven worden is dusdanig dubieus dat je daar als pensioenfonds niet blind op zou moeten varen.
Probleem is natuurlijk the secrecy en dat het stempeltje van de rating agencies dan het enige bewijs vormt dat alles in de haak is. Om je geweten te sussen wrs, want zowel pensioenfondsen als pensioenbetalers weten niet wat er met hun geld gebeurt.
Vraag me af of een pensioenbetaler akkoord gaat met het feit dat met zijn pensioengeld een bedrijf als V&D wordt uitgeknepen als een sinasappel.
I´m back.
pi_154359924
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 14:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het is een goed begin iig. Ik geef toe dat Grimbergen ook wel wat scherpte mist, maar hij probeert het wel. Kijk en wat erachter steekt is gewoon dat hij dit voor MAX gemaakt heeft en dat de achterban waarop MAX mikt de gepensioneerden zijn, dus een documentaire over rating agencies dwaalt wrs volgens Jan Slagter al snel af van het pad en is wrs te ingewikkeld.
Daar hoeft het van mij ook helemaal niet over te gaan, maar als je een reeks programma's maakt over wat er in die geheimzinnige duistere wereld van pensioenfondsen en beleggers gebeurt dan is de uitkomst dat er duistere en geheimzinnige dingen gebeuren in die wereld niet voldoende. Er is een verschil tussen de onderste steen boven halen en constateren dat de onderste steen onderop ligt.

quote:
Probleem is natuurlijk the secrecy en dat het stempeltje van de rating agencies dan het enige bewijs vormt dat alles in de haak is. Om je geweten te sussen wrs, want zowel pensioenfondsen als pensioenbetalers weten niet wat er met hun geld gebeurt.
Vraag me af of een pensioenbetaler akkoord gaat met het feit dat met zijn pensioengeld een bedrijf als V&D wordt uitgeknepen als een sinasappel.
Dat is ook zoiets. Zoek nou eens uit en vertel hoe zo'n constructie van de aankoop financieren met geleend geld dat dan ten laste van het aangekochte bedrijf komt werkt. Hij vraagt alleen maar die man dat private equity bedrijf een filantroop is, want hij doet het voorkomen dat... Onzin, iedereen weet dat hij streeft naar rendement, hij zegt dat hij dat verantwoord doet. De kritische vraag is dan aan wie hij dat verantwoordt, niet hoe hij overkomt. Interessante vervolgvraag is hoe dergelijke pensioenbeleggingen de verhouding in inkomens tussen de oudere generatie en de jongere generatie beinvloeden.
pi_154363047
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Daar hoeft het van mij ook helemaal niet over te gaan, maar als je een reeks programma's maakt over wat er in die geheimzinnige duistere wereld van pensioenfondsen en beleggers gebeurt dan is de uitkomst dat er duistere en geheimzinnige dingen gebeuren in die wereld niet voldoende. Er is een verschil tussen de onderste steen boven halen en constateren dat de onderste steen onderop ligt.

[..]

Dat is ook zoiets. Zoek nou eens uit en vertel hoe zo'n constructie van de aankoop financieren met geleend geld dat dan ten laste van het aangekochte bedrijf komt werkt. Hij vraagt alleen maar die man dat private equity bedrijf een filantroop is, want hij doet het voorkomen dat... Onzin, iedereen weet dat hij streeft naar rendement, hij zegt dat hij dat verantwoord doet. De kritische vraag is dan aan wie hij dat verantwoordt, niet hoe hij overkomt. Interessante vervolgvraag is hoe dergelijke pensioenbeleggingen de verhouding in inkomens tussen de oudere generatie en de jongere generatie beinvloeden.
Het was niet al te scherp allemaal, maar geeft wel al een aardig inkijkje in de wereld van the secrecy. Punt is ook als je te scherp bent dan willen ze helemaal niet meer voor je camera verschijnen en dan ben je weer aangewezen op de al dan niet deugdelijke theorieën van anderen. Dat gebeurde nu dus al.

Verder: zonder AAA stempeltje werd er niet geïnvesteerd in die verpakte rommelhypotheken, denk ik, dus ik beschouw ze wel als redelijk belangrijke onderdelen in de hele beleggingsmachinerie.
I´m back.
pi_154363779
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 16:40 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Het was niet al te scherp allemaal, maar geeft wel al een aardig inkijkje in de wereld van the secrecy. Punt is ook als je te scherp bent dan willen ze helemaal niet meer voor je camera verschijnen en dan ben je weer aangewezen op de al dan niet deugdelijke theorieën van anderen. Dat gebeurde nu dus al.
Het past wel een beetje in een trend van journalisten die kritische journalistiek verwarren met een vijandige en agressieve houding door de interviewer. Ik heb liever een poeslieve interviewer die mensen op hun gemak stelt zodat ze gaan uitwijden over hoe goed ze wel niet zijn in hun werk, en dan opeens ligt met een vraag de vinger op de zere plek. Een beetje voor de deur van het grote boze Goldman Sachs staan schreeuwen gaat je geen informatie opleveren. Als je je zo graag als scherp, kritisch en luis in de pels wil presenteren aan de kijker, dan doe je dat ook aan de geinterviewde die dan geharnast verschijnt of zich helemaal niet laat zien.
pi_154365477
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar als je een reeks programma's maakt over wat er in die geheimzinnige duistere wereld van pensioenfondsen en beleggers gebeurt dan is de uitkomst dat er duistere en geheimzinnige dingen gebeuren in die wereld niet voldoende.
:D :D
pi_154372272
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 12:42 schreef Ryan3 het volgende:
afgelopen decennia hebben ze hun portefeuilles uitbesteed aan de zogenaamd fiduciair belegger van investeringsbanken
Ik zag laatst (?) in een documentaire de "dealingrooms" van de grote pensioenbeleggers.
Doen ze daar nog wat dan?
Als het waar is wat je zegt (en dat geloof ik wel) hebben ze m.i. hun ziel aan de duivel verkocht (of w.s. moesten ze daar zelf nog voor betalen..) Maar daar zijn ze inmiddels zelf ook wel achter. Een kapitale blunder. :)
  woensdag 15 juli 2015 @ 21:57:39 #75
168739 Red_85
'echt wel'
pi_154372475
Goldman, als er iets vies is, dan is het dat wel.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')