Nee we maken van hun probleem ons probleem.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Deels overduidelijk wel, zo blijkt nu.
Ja, dat kan je ook alleen maar over alles zeggen.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:49 schreef raptorix het volgende:
[..]
Lekker boeiend, is niet ons probleem toch?
Dat het zo vaag is komt omdat het een akkoord is om tot een akkoord te komen.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:48 schreef raptorix het volgende:
Trouwens, allemaal weer plannen die uiterst vaag zijn, alsof de verkoop van die meuk echt geld gaat opbrengen, wie wil nou een Grieks vliegveld kopen, want dacht je nou echt dat je bijvoorbeeld in personeel mag snijden?
Heb jij hun referendum onderzocht?quote:Op maandag 13 juli 2015 11:50 schreef raptorix het volgende:
Trouwens, waarom lukt het die Grieken wel om in 2 dagen een referendum te organiseren, terwijl wij helemaal niks te bepalen hebben. Nederland kan prima veilige referendums uitschrijven via DigID .
Nee, want niemand snapt waarover er gestemt is. Waren ze trouwens met alles maar zo vlot.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:53 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Heb jij hun referendum onderzocht?
Nee, jij hebt gewoon geen flauw benul van internationale politiek en samenwerking.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:51 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee we maken van hun probleem ons probleem.
Oh daar is onze Eurofiel weer, dacht je nou echt dat als we er nog 80 miljard bij doen dat het dan wel goed gaat? En wat snap ik er niet aan? Graag feiten.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Nee, mijnheer geen flauw benul van internationale politiek en samenwerking.
Een bagger referendum inderdaad, dus waarom wil je dat hier hebben?quote:Op maandag 13 juli 2015 11:53 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nee, want niemand snapt waarover er gestemt is. Waren ze trouwens met alles maar zo vlot.
Een hele simpele vraag: Moet Nederland akkoord gaan met nog een hulppakket?quote:Op maandag 13 juli 2015 11:55 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Een bagger referendum inderdaad, dus waarom wil je dat hier hebben?
Yes!quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef raptorix het volgende:
Een hele simpele vraag: Moet Nederland akkoord gaan met nog een hulppakket?
Uiteraard, capabele vent. Beetje nee gaan roepen daar, dat schiet niet op. Ook slecht voor je positie als land.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:45 schreef haags_kwartiertje het volgende:
[..]
Ze moeten nog lekker veel vertrouwen hebben in hem wil je zeggen?
Jazeker. Had niet gehoeven als Europa nog enige andere macht behalve economische macht had, maar dat hebben we dus niet. Daarom koop je je macht op dit soort manieren.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Een hele simpele vraag: Moet Nederland akkoord gaan met nog een hulppakket?
0.85% van het totaal. Valt wel mee.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
NL doet 4 miljard in de grote zak? Of 5 miljard?
Dus dan zitten we op 474 miljard staatsschuld?
Ik snap heel goed hoe het werkt, daarnaast vind ik het vreemd dat Rutte zonder voorgaand debat heeft ingestemd, en daarmee ook nog eens een belofte breekt.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:57 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Jazeker. Had niet gehoeven als Europa nog enige andere macht behalve economische macht had, maar dat hebben we dus niet. Daarom koop je je macht op dit soort manieren.
Boeien. Gewoon niet terugbetalen. Kan best hebben we net gezien.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
http://www.destaatsschuldmeter.nl/
Punt is dat we met de Grieken in de EU en Euro zitten. Doen alsof ze niet bestaan en het niet uitmaakt wat ze doen is dan nogal naïef...quote:Op maandag 13 juli 2015 11:55 schreef raptorix het volgende:
[..]
Oh daar is onze Eurofiel weer, dacht je nou echt dat als we er nog 80 miljard bij doen dat het dan wel goed gaat? En wat snap ik er niet aan? Graag feiten.
Stel je voor dat dit ook niet gaat werken , dat de Grieken weer meer geld nodig hebben , moeten we dan maar weer gaan storten ?quote:Op maandag 13 juli 2015 11:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Punt is dat we met de Grieken in de EU en Euro zitten. Doen alsof ze niet bestaan en het niet uitmaakt wat ze doen is dan nogal naïef...
En of dit pakket gaat werken weet ik ook niet. Maar de alternatieven zijn zeker niet goedkoper helaas. En je weet toch dat ze het geld in delen krijgen en pas nadat ze de maatregelen hebben doorgevoerd?
Nee, je snapt het niet. Ons parlement gaat hierover nog debatteren. Elk parlement kan dit akkoord in principe verwerpen en dan zijn we weer terug bij af.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:58 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik snap heel goed hoe het werkt, daarnaast vind ik het vreemd dat Rutte zonder voorgaand debat heeft ingestemd, en daarmee ook nog eens een belofte breekt.
Dat zijn meer toezeggingen en dat geld moet je dan lenen, dacht ik. Ja, of vrij maken op je begroting, maar dat heeft geen enkel EU-land, want allemaal begrotingstekort en nog meer austerity in NL zie ik er niet van komen.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:57 schreef agter het volgende:
Dat geld zit toch al in dat Emf-fonds?
Het is niet zo dat NL nu opeens geld moet betalen.
Tja, zover kan ik niet vooruit kijken. Maar de alternatieven voor hulp hebben ook zo hun nadelen. Dan moeten we per direct meer op gaan hoesten dan nu.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:59 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Stel je voor dat dit ook niet gaat werken , dat de Grieken weer meer geld nodig hebben , moeten we dan maar weer gaan storten ?
Grootste hobbel financieel moeten de Grieken juist dit jaar maken, in totaal iets van 11 miljard betalen, daarna gaat het veel geleidelijker iets van 3 miljard per jaar. Als Griekenland ondanks de austerity de economie weer een beetje op orde kan krijgen overleven ze de rest ook wel...quote:Op maandag 13 juli 2015 11:59 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Stel je voor dat dit ook niet gaat werken , dat de Grieken weer meer geld nodig hebben , moeten we dan maar weer gaan storten ?
We trekken het aan op de kapitaalmarkt en lenen dat vervolgens weer uit aan de Grieken, tegen op papier meer rente. Op de Nederlandse begroting maakt dit niet uit.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zijn meer toezeggingen en dat geld moet je dan lenen, dacht ik. Ja, of vrij maken op je begroting, maar dat heeft geen enkel EU-land, want allemaal begrotingstekort en nog meer austerity in NL zie ik er niet van komen.
Ja, okee, maar de staatsschuld gaat wel omhoog dus. Alleen de rentelast gaat niet omhoog, omdat we tegelijkertijd die Grieken een poot uitdraaien met de rente.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:02 schreef 99.999 het volgende:
[..]
We trekken het aan op de kapitaalmarkt en lenen dat vervolgens weer uit aan de Grieken, tegen op papier meer rente. Op de Nederlandse begroting maakt dit niet uit.
Een poot uitdraaien? We lenen ze veel goedkoper dan ze het op de kapitaalmarkt op kunnen halen. En enige risicoopslag lijkt me gezien de ontwikkelingen niet zo vreemd...quote:Op maandag 13 juli 2015 12:05 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, okee, maar de staatsschuld gaat wel omhoog dus. Alleen de rentelast gaat niet omhoog, omdat we tegelijkertijd die Grieken een poot uitdraaien met de rente.
Lekker verdienen aan Griekenland?quote:Op maandag 13 juli 2015 12:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Een poot uitdraaien? We lenen ze veel goedkoper dan ze het op de kapitaalmarkt op kunnen halen. En enige risicoopslag lijkt me gezien de ontwikkelingen niet zo vreemd...
Totaal onhoudbaar dus.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:08 schreef Loekie1 het volgende:
Schuld groter dan ons salaris
Nu het financiële hulppakket doorgaat, dan stijgt de schuld van Griekenland weer met tientallen miljarden. Het land heeft al een schuld van ongeveer 320 miljard euro en dat gaat oplopen richting 400 miljard euro. De schuld aan het buitenland bedraagt binnenkort bijna 40.000 euro per Griek.
Ter vergelijking: Jan Modaal in Nederland verdient per jaar bruto ongeveer 35.000 euro. Elke Griek heeft dus een schuld die groter is dan het brutosalaris waar een Nederlander een jaar voor werkt. De economie kromp sinds 2008 met een kwart tot 180 miljard euro.
http://www.telegraaf.nl/
Ik denk dat Rutte dat verhaal straks wel gaat vertellen hoor, hier in NL. Net als met de banken die ons netto juist geld zouden opleveren.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:08 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Neuh, alles bij elkaar kost het ons gewoon geld.
Aan Griekenland?quote:Op maandag 13 juli 2015 12:08 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Het IMF heeft er vijf miljard aan verdiend.
Yep.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:10 schreef Tomatenboer het volgende:
Ik lees dat ze met de verkoop van zo ongeveer al het staatsbezit de banken willen herkapitaliseren?
Dus het geld vloeit rechtstreeks naar de grote banken? (en niet eens voor schuldaflossing).
En wat gebeurt er als de bodem van dat fonds in zicht komt denk je?quote:Op maandag 13 juli 2015 11:57 schreef agter het volgende:
Dat geld zit toch al in dat Emf-fonds?
Het is niet zo dat NL nu opeens geld moet betalen.
Ja, dus? Een staatsschuld moet je niet lezen in losse euro's, maar in procenten BBP, de staatsschuld is zo hoog nog niet. Bij ons dan.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:56 schreef Ryan3 het volgende:
http://www.destaatsschuldmeter.nl/
yepquote:
Aha, die staatsschuld die in Griekenland door de hervormingen de afgelopen jaren alleen maar is gegroeid als percentage van het BBP.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, dus? Een staatsschuld moet je niet lezen in losse euro's, maar in procenten BBP, de staatsschuld is zo hoog nog niet. Bij ons dan.
Doen alsof het onmogelijk is dat ze eruit gaan is even naïef. Om de Euro als munt te laten slagen is een veel hechtere politieke unie nodig dan we nu hebben die een aantal afspraken kan afdwingen. Als er landen nu binnen de Euro zijn die daar niet aan kunnen of willen voldoen moet je ze een mogelijkheid bieden om eruit te gaan. Dat doet (flink) pijn, maar dan ben je er wel in één keer vanaf in plaats van zoals nu gebeurd het probleem met een hulppakketje even een jaar opschuiven in de hoop dat het dan zichzelf oplost of iemand anders de knoop doorhakt.quote:Op maandag 13 juli 2015 11:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Punt is dat we met de Grieken in de EU en Euro zitten. Doen alsof ze niet bestaan en het niet uitmaakt wat ze doen is dan nogal naïef...
En of dit pakket gaat werken weet ik ook niet. Maar de alternatieven zijn zeker niet goedkoper helaas. En je weet toch dat ze het geld in delen krijgen en pas nadat ze de maatregelen hebben doorgevoerd?
ach, overheidsschuld per Amerikaan is 56000$, per Japanner 78000$quote:Op maandag 13 juli 2015 12:08 schreef Loekie1 het volgende:
Schuld groter dan ons salaris
Nu het financiële hulppakket doorgaat, dan stijgt de schuld van Griekenland weer met tientallen miljarden. Het land heeft al een schuld van ongeveer 320 miljard euro en dat gaat oplopen richting 400 miljard euro. De schuld aan het buitenland bedraagt binnenkort bijna 40.000 euro per Griek.
Ter vergelijking: Jan Modaal in Nederland verdient per jaar bruto ongeveer 35.000 euro. Elke Griek heeft dus een schuld die groter is dan het brutosalaris waar een Nederlander een jaar voor werkt. De economie kromp sinds 2008 met een kwart tot 180 miljard euro.
http://www.telegraaf.nl/
Dat zal dan ook het verhaal zijn waarmee de EU in de nabije toekomst meer soevereiniteit van de lidstaten wil afnemen om alle lidstaten vervolgens allemaal aan een vergelijkbaar regime te onderwerpen als Griekenland (dus verplichtstellen van "hervormingen", privatiseringen, en minder eigen mandaat over de te volgen koers wat betreft die "hervormingen").quote:Op maandag 13 juli 2015 12:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Doen alsof het onmogelijk is dat ze eruit gaan is even naïef. Om de Euro als munt te laten slagen is een veel hechtere politieke unie nodig dan we nu hebben die een aantal afspraken kan afdwingen. Als er landen nu binnen de Euro zijn die daar niet aan kunnen of willen voldoen moet je ze een mogelijkheid bieden om eruit te gaan. Dat doet (flink) pijn, maar dan ben je er wel in één keer vanaf in plaats van zoals nu gebeurd het probleem met een hulppakketje even een jaar opschuiven in de hoop dat het dan zichzelf oplost of iemand anders de knoop doorhakt.
Op zich geen probleem ook, alleen just for the record.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:13 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Ja, dus? Een staatsschuld moet je niet lezen in losse euro's, maar in procenten BBP, de staatsschuld is zo hoog nog niet. Bij ons dan.
Dat doe ik dan ook niet.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Doen alsof het onmogelijk is dat ze eruit gaan is even naïef.
Waarom zouden de problemen wel voorbij zijn als ze uit de Euro treden? De schulden blijven dan gewoon staan. niet voor niets wil zelfs Syriza nu nog altijd in de Euro blijven.quote:Om de Euro als munt te laten slagen is een veel hechtere politieke unie nodig dan we nu hebben die een aantal afspraken kan afdwingen. Als er landen nu binnen de Euro zijn die daar niet aan kunnen of willen voldoen moet je ze een mogelijkheid bieden om eruit te gaan. Dat doet (flink) pijn, maar dan ben je er wel in één keer vanaf in plaats van zoals nu gebeurd het probleem met een hulppakketje even een jaar opschuiven in de hoop dat het dan zichzelf oplost of iemand anders de knoop doorhakt.
Wellicht is doemdenkerij voor bepaalde groepen erg aantrekkelijk maar erg realistisch is het allemaal niet.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:25 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat zal dan ook het verhaal zijn waarmee de EU in de nabije toekomst meer soevereiniteit van de lidstaten wil afnemen om alle lidstaten vervolgens allemaal aan een vergelijkbaar regime te onderwerpen als Griekenland (dus verplichtstellen van "hervormingen", privatiseringen, en minder eigen mandaat over de te volgen koers wat betreft die "hervormingen").
Je ziet de eerste signalen daar al op wijzen.
Wat mij betreft hoeft zo'n EU niet.
Voor de Griekse problemen doet het niet zo veel. Maar dit is niet puur en alleen een Grieks probleem, het is ook het gevolg van een ontwerpfout in de Euro. En om dat aan te pakken heb je die hechtere unie nodig.quote:Op maandag 13 juli 2015 12:27 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat doe ik dan ook niet.
[..]
Waarom zouden de problemen wel voorbij zijn als ze uit de Euro treden? De schulden blijven dan gewoon staan. niet voor niets wil zelfs Syriza nu nog altijd in de Euro blijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |