abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154165823
quote:
Piet-activisten doen aangifte tegen AH, Blokker en HEMA

Tegenstanders van Zwarte Piet doen morgen in Amsterdam aangifte tegen onder andere Albert Heijn, Blokker en HEMA. Die bedrijven maken zich volgens hen schuldig aan discriminatie, omdat ze de knecht van Sinterklaas nog steeds in hun winkels, assortiment of etalages gebruiken. De tegenstanders zien Piet als een 'beledigende karikatuur van de zwarte mens'.

De activisten, verenigd in de groepen Stichting Nederland Wordt Beter, Zwarte Piet Niet en Stop Blackface, doen daarnaast aangifte tegen Gouda en andere gemeenten die in 2014 Zwarte Piet inzetten, tegen NTR (maker van het Sinterklaasjournaal), tegen bedrijven als Bijenkorf, V&D, en tegen het Sint-en Pietengilde dat vóór behoud is.

Ze hopen dat de aangifte op Keti Koti, de viering van de afschaffing van de slavernij komende woensdag, massale navolging krijgt. Daar delen ze op het Amsterdamse Museumplein voorbedrukte aangifteformulieren uit aan medestanders, die ingeleverd kunnen worden bij een mobiele politiepost. Woordvoerder Jerry Afriyie (Nederland Wordt Beter): ,,Onze oproep op Facebook heeft al best wat aandacht gekregen, dus we gaan uit van veel steun.''

Nieuw offensief
De aangifte-actie maakt deel uit van een eerder groot aangekondigd nieuw offensief tegen Zwarte Piet. De activisten overwegen ook een procedure bij de civiele rechter, en gaan ook demonstreren in Meppel waar dit jaar de Nationale Intocht wordt gehouden.

Vorig jaar hebben tegenstanders al aangifte gedaan tegen Piet bij de intocht in Amsterdam. Die aangifte is in april door het OM geseponeerd; er was geen sprake van 'het aanzetten tot discriminatie'. Omdat de nieuwe aangifte breder is, gaat advocaat Willem Jebbink ervan uit dat die meer kans maakt. Mocht OM opnieuw niet vervolgen, dan stappen de tegenstanders naar het gerechtshof.

Worsteling
Veel bedrijven bleken vorig jaar al hevig met het verhitte debat over het 'racistische karakter' van het jaarlijkse feest te worstelen. Zo haalde Albert Heijn Zwarte Piet uit alle reclame en campagnes. In de winkels waren nog wel (choco-)figuren te koop, 'omdat er bij klanten behoefte aan was'. Ook HEMA leek in een interne mail de knecht in de ban te doen maar ging uiteindelijk.

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)lokker-en-HEMA.dhtml
8}
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_154165828
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je stelling ging toch echt niet over racisme, maar over de functie van een onderdeel van een feest.
Je hebt de post waar ik naar linkte niet eens gelezen he?

quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Als het jou uitkomt bedoel je?
Nee.
pi_154165845
NWS / Piet-activisten doen aangifte tegen AH, Blokker en HEMA #3

nuttig :')

[ Bericht 30% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2015 11:47:30 ]
pi_154165853
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt de post waar ik naar linkte niet eens gelezen he?

Hier reageerde ik toch echt op:

quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:09 schreef Molurus het volgende:

En voor wat? Om vast te houden aan een aspect van een kinderfeestje dat geen enkele aanwijsbare functie heeft?
Hier heb je het toch echt over, en ik quote: 'aanwijsbare functie'.

quote:
Nee.
Ik zie je toch echt niet in andere topics roepen over hoe erg onze naam als Nederland zijnde in het buitenland wel niet te grabbel wordt gegooid. Maar misschien lees ik eroverheen.
pi_154165885
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Hier reageerde ik toch echt op:

[..]

Hier heb je het toch echt over, en ik quote: 'aanwijsbare functie'.
Ja, dat klopt. Dus samenvattend:

1) een aspect van het sinterklaasfeest komt racistisch over
2) er is geen aanwijsbare functie van dat aspect van het sinterklaasfeest

Conclusie: afschaffen die onzin. Waarom zou je het handhaven?

quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:47 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik zie je toch echt niet in andere topics roepen over hoe erg onze naam als Nederland zijnde in het buitenland wel niet te grabbel wordt gegooid. Maar misschien lees ik eroverheen.
Je leest over wel meer heen zo te zien. Ik kan er niet van wakkerliggen.
pi_154165906
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, dat klopt. Dus samenvattend:

1) een aspect van het sinterklaasfeest komt racistisch over
2) er is geen aanwijsbare functie van dat aspect van het sinterklaasfeest

Conclusie: afschaffen die onzin. Waarom zou je het handhaven?
Waarom zou je op basis van een minderheid die slecht geïnformeerd is en met een dubbele agenda werkt verandering moeten faciliteren? Meer dan 90% van de ondervraagden wil ZP behouden in zijn huidige vorm, maar die tellen voor jou niet mee ofzo?

quote:
Je leest over wel meer heen zo te zien. Ik kan er niet van wakkerliggen.
Ik ook niet van je argumentatie om iets af te schaffen. Komt er eigenlijk op neer dat je als enige argument hebt 'omdat het kan'. Tsja.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2015 11:52:00 ]
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:52:06 #7
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154165926
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zou je op basis van een minderheid die slecht geïnformeerd is en met een dubbele agenda werkt moeten faciliteren?
Dat zijn twee extreem dubieuze kwalificaties. Waarom zijn ze slecht geïnformeerd? En waarom hebben ze een dubbele agenda?
pi_154165930
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zou je op basis van een minderheid die slecht geïnformeerd is en met een dubbele agenda werkt moeten faciliteren? Meer dan 90% van de ondervraagden wil ZP behouden in zijn huidige vorm.

[..]

Ik ook niet van je argumentatie om iets af te schaffen. Komt er eigenlijk op neer dat je als enige argument hebt 'omdat het kan'. Tsja.
Er is toch eigenlijk geen zwaarwegend belang of argument om Zwarte Piet niet te veranderen?
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:52:31 #9
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_154165938
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het komt racistisch over. Zie het verschil.
Dan moeten ze even wat tijd en moeite erin stoppen voordat ze hun mening uiten. Waarom zou je gehoor geven aan mensen die er niets van weten?
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_154165941
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er is toch eigenlijk geen zwaarwegend belang of argument om Zwarte Piet niet te veranderen?
Evenmin is er één om het wel te veranderen. Gewoon zo laten als het is lijkt me dus de meest logische oplossing.
Conscience do cost.
pi_154165943
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Dat zijn twee extreem dubieuze kwalificaties. Waarom zijn ze slecht geïnformeerd? En waarom hebben ze een dubbele agenda?
Dan volgt weer een verwijzing naar extreme figuren. Is allemaal niet zo boeiend natuurlijk.
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:53:13 #12
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154165945
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Dan moeten ze even wat tijd en moeite erin stoppen voordat ze hun mening uiten. Waarom zou je gehoor geven aan mensen die er niets van weten?
Waarom zou de rest van de wereld zich moeten verdiepen in Nederlandse tradities?

Dat het racistisch op hen overkomt kan ik ze nauwelijks kwalijk nemen.
pi_154165950
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:34 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Ik heb bij de AH,Hema en Blokker al een aantal maanden geen zwarte pieten meer gezien, dus ik snap niet dat er nu tegen deze winkels aangifte wordt gedaan. . :/
Omdat deze winkels naast een meerderheid aan 'andersgekleurde' pieten ook nog verpakkingen had met zwarte piet erop. AH deed bijvoorbeeld een halfzachte poging niemand tegen het verkeerde been te stoten door te communiceren dat ze ' een winkel zijn voor iedereen en daarom hebben we zowel zwarte pieten als pietjes met een andere kleur'. Datzelfde was ook bij de Hema zo.

De racisme roepende piet-haters nemen daar geen genoegen mee en slepen deze bedrijven gewoon voor de rechter.

Dat is gelijk een mooi signaal naar alle bedrijven. Tenzij je zwarte piet volledig bant uit je winkels, loop je kans om voor de rechter te worden gesleept met alle negatieve publiciteit die daarbij komt.
Tot nu toe heeft geen enkele keten dat gedaan, simpelweg omdat ze dan juist veel meer goodwill en klanten verliezen die piet nog wel een warm hart toedragen.

Als je zoals de Hema en AH probeert tegemoet te komen aan die racisme roepers, dan speel je je alleen maar in de kijker bij dat walgelijke clubje. Steeds minder winkels zullen dat dus gaan doen.
Temeer omdat zwarte piet populairder is dan ooit.

Die piet-haters gooien zo hun eigen glazen in.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_154165951
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef ems. het volgende:

[..]

Evenmin is er één om het wel te veranderen.
Nou ja, het wordt als racistisch ervaren door een relatief grote groep mensen.
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:53:39 #15
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_154165952
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Datzelfde vragen de anti-piet-activisten zich af als pro-piet-activisten hun mond opentrekken.
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:54:21 #16
287925 2Happy4U
Ecchi Shiyou
pi_154165964
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou de rest van de wereld zich moeten verdiepen in Nederlandse tradities?

Waarom moeten ze er dan een mening over hebben als ze er zich niet in verdiepen?
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_154165980
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Ze zijn slecht geïnformeerd omdat er over de herkomst en afschildering van Zwarte Piet nog steeds hevige discussie is, dus op zijn minst is het dubieus te noemen om daar de gevolgtrekking uit te halen dat het een link met de slavernij zou hebben. Daar dus klakkeloos vanuit gaan is onmogelijk.

De dubbele agenda heeft met name te maken met de herstelbetalingen die men wil afdwingen aan de landen die geprofiteerd zouden hebben van de slavernij. Een mooi voorbeeld is de VN mevrouw die men naar voren schoof: Verene Shepherd. http://disputax.blogspot.(...)verene-shepherd.html
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:55:14 #18
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154165981
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef ems. het volgende:

[..]

Evenmin is er één om het wel te veranderen. Gewoon zo laten als het is lijkt me dus de meest logische oplossing.
Internationaal komt het slecht over. Dat vind ik best een goede reden om deze traditie aan te passen.

Zoals gezegd: je kunt dat wel onterecht vinden dat het zo op het buitenland overkomt, maar daar verandert dat niet mee.
pi_154165990
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zouden wij ons dan iets van hen moeten aantrekken als ze zich er toch niet in verdiept hebben?
pi_154165994
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:52 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En ook geen belang om het wel te doen. Patstelling dus.
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:56:16 #21
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154166000
quote:
1s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:54 schreef 2Happy4U het volgende:

[..]

Waarom moeten ze er dan een mening over hebben als ze er zich niet in verdiepen?
Omdat andere landen oppervlakkig naar ons kijken, net zoals wij oppervlakkig naar andere landen kijken.

Dit heeft nou eenmaal een invloed op hoe de wereld naar ons kijkt, of je dat nou leuk vindt of niet.
pi_154166007
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

En het wordt als niet racistisch ervaren door een enorme groep mensen, meer dan 90%. Je punt is?
pi_154166012
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:53 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zo groot is die groep volgens mij niet.
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:57:02 #24
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_154166019
quote:
10s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom zouden wij ons dan iets van hen moeten aantrekken als ze zich er toch niet in verdiept hebben?
Omdat wij, meer dan de meeste landen, afhankelijk zijn van internationale handel en internationale betrekkingen.
pi_154166025
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 11:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat andere landen oppervlakkig naar ons kijken, net zoals wij oppervlakkig naar andere landen kijken.

Dit heeft nou eenmaal een invloed op hoe de wereld naar ons kijkt, of je dat nou leuk vindt of niet.
Ik heb nog nooit een land meegemaakt die op basis van wat de buitenwereld ervan zou vinden binnenlands beleid voert, maar ik zie graag wat voorbeelden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')