Wordt gesproken over rook in de cabine. Situatie is onder controle in ieder geval, lifeliner is afgemeld.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:50 schreef Gezicht het volgende:
Ben wel benieuwd wat er nu met die A380 aan de hand was om boven Zweden om te keren en weer op Schiphol te landen.
Even http://avherald.com/h?sea(...)earch.x=0&search.y=0 in de gaten houdenquote:Op woensdag 8 juli 2015 17:50 schreef Gezicht het volgende:
Ben wel benieuwd wat er nu met die A380 aan de hand was om boven Zweden om te keren en weer op Schiphol te landen.
Wel of niet kunnen is dichtgetimmerd in de regeltjes, want (bijna) alles is dichtgetimmerd in de luchtvaart:quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:36 schreef flipsen het volgende:
Snap nooit dat er toestellen zijn (en dan zeker zware jongens als deze) die dat niet kunnen.
Verbranden ipv dumpen doen ze om milieu redenen? Boven max landing weight zit nog een marge?quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:37 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat heeft hij wel En als de nood echt aan de man is, dan laat je dat dumpen ook gewoon achterwege uiteraard.
Als je niet hoeft de dumpen moet je het niet doen inderdaad.quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:59 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Verbranden ipv dumpen doen ze om milieu redenen? Boven max landing weight zit nog een marge?
Als je halve kist in brand staat snap ik dat het je dan niet uitmaakt dat je door het landingsgestel heen knalt.
Leesvoer van Boeing:quote:Op woensdag 8 juli 2015 17:59 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Verbranden ipv dumpen doen ze om milieu redenen? Boven max landing weight zit nog een marge?
Als je halve kist in brand staat snap ik dat het je dan niet uitmaakt dat je door het landingsgestel heen knalt.
Kort gezegd is het het dus geen probleem behalve als de flaps niet willen uitklappen en er dus met een te grote snelheid geland moet worden. Of als de flaps met een te hoge snelheid uitgeklapt worden.quote:Op woensdag 8 juli 2015 18:04 schreef OEM het volgende:
[..]
Leesvoer van Boeing:
Overweight landing? Fuel jettison? What to consider.
The article covers these facets of overweight landings and fuel jettisoning:
Regulatory aspects.
Safety and ecological aspects.
Airplane structural capability.
Airplane performance capability.
Automatic landings.
Overweight landing inspection requirements.
http://www.boeing.com/com(...)07/article_03_1.html
Net niet:quote:Op woensdag 8 juli 2015 16:50 schreef Iemand91 het volgende:
Als dat lang gaat duren ziet het er naar uit dat we morgen dus weer 3 A380's hebben op Schiphol.
Er zijn ook grotere vliegtuigen die niet eens kunnen dumpen. Een airbus330 bijvoorbeeld. In het geval van een terugkeer met een gewicht boven het max landing gewicht kan deze gewoon landen en daar is een mooie procedure voor geschreven.quote:Op woensdag 8 juli 2015 20:47 schreef El_Grando101 het volgende:
[..]
Kort gezegd is het het dus geen probleem behalve als de flaps niet willen uitklappen en er dus met een te grote snelheid geland moet worden. Of als de flaps met een te hoge snelheid uitgeklapt worden.
Interessant leesvoer!
Ik zal dit informatie in mindere mate ook nog wel tegen gaan komen in mijn theorie. Het stukje te zwaar stijgen/landen dan.
Vorige les oa speed changes geoefend en daar gaan de flaps gewoon bij uit op 90kts zoals je zelf ook weet.
Jammer dat de A380's niet vaak over de stad gaanquote:Op donderdag 9 juli 2015 00:32 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Net niet:
Deze kist (B-6137) vertrekt morgen om 12:00 uur.
De andere CZ A380 (B-6136) komt om 04:48 uur binnen en vertrekt weer om 14:50 uur.
De Emirates A380 (A6-EOI) komt om 13:20 uur binnen en vertrekt om 15:20 uur.
De CZ kist van gisteren vertrekt dus net te vroeg, of de Emirates kist komt te laat binnen; net hoe je het bekijkt.
Half waar.quote:Op donderdag 9 juli 2015 12:16 schreef The_stranger het volgende:
Er zijn ook grotere vliegtuigen die niet eens kunnen dumpen. Een airbus330 bijvoorbeeld.
Pretty much.quote:Daarnaast als je van een baan weg kan met max gewicht, kun je er ook op landen.
Ligt aan de aanvliegroutes. Die van de Oostbaan en baan 24 (Kaagbaan richting het zuiden) komen over Amsterdam, en laat dat nou de banen zijn waarop de A380 niet mag landen.quote:Op donderdag 9 juli 2015 12:24 schreef donroyco het volgende:
Jammer dat de A380's niet vaak over de stad gaan
Verschil is wel dat bij de landing, tenzij hij extreem gladjes verloopt, meer krachten op het landing gear komen dan bij de start.quote:Elk vliegtuig kan @ MTOW met alleen de wielremmen stoppen @ V1 snelheid.
Als dat kan; kan het ook op dezelfde baan landen.
Afhankelijk van type toestel is dat geen probleem of erg genoeg om even in de hangar te zetten voor controle.quote:Op donderdag 9 juli 2015 19:48 schreef inkjet het volgende:
Verschil is wel dat bij de landing, tenzij hij extreem gladjes verloopt, meer krachten op het landing gear komen dan bij de start.
quote:Op maandag 29 juni 2015 12:50 schreef Iemand91 het volgende:
Min of meer hetzelfde is nu gebeurd op een vlucht van Delta Airlines; vlucht 159 van Detroit naar Seoul werd op 16 juni niet door de Chinese ATC om slecht weer geleid en vloog vlak voor landing ook door een hagelstorm.
Met dit als gevolg:
Daar lijkt het op:quote:Het verschil met de KLM vlucht is dat die werd uitgevoerd door een gloednieuwe 747 (PH-BFC: slechts 3 maanden eerder aan KLM geleverd en de 3e 747-400 voor KLM; PH-BFA en -BFB werden eerder dat jaar geleverd) en dit door N664US; een 747 die ongeveer rond dezelfde tijd werd gebouwd en nu dus net geen 26 jaar oud is met 108.000 vlieguren.
Daarom werd PH-BFC wél gerepareerd (ten koste van zo'n $80 miljoen) en N664US hoogstwaarschijnlijk niet.
Haar laatste rotatie voor de vlucht naar Seoul was Atlanta - Amsterdam - Detroit. De volgende dag vloog het naar Seoul.
Die kist staat nog steeds in Seoul; verwachting is dat deze zover wordt opgelapt dat het een ferry-flight kan maken rechtstreeks naar de woestijn. Deze zal waarschijnlijk geen passagiers meer vervoeren...
twitter:flightradar24 twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 12:01:21 Delta's hail-damaged 747 is on its way to the Arizona desert—possibly its final resting place. reageer retweet
Tja, Henk en Ingrid willen ook eens all inclusive naar Turkije...quote:Op vrijdag 10 juli 2015 15:43 schreef FredvZ het volgende:
Het zomerseizoen is begonnen en daarmee ook de klachtenregen over "de gewijzigde vluchttijden". Ik verbaas me er nog steeds over dat mensen ann0 2015 nog steeds lijken te (willen) begrijpen dat als je met een (vakantie)charter vliegt de vluchttijden inderdaad kunnen wijzigen en dat een x-daagse vakantie altijd 2 reisdagen bevatten.
(al blijven die klachten soms wel komisch om te lezen )
Met de NM738MA vlieg ik over 2,5 week. Doet de Arke crew zelf die vlucht?quote:Op vrijdag 10 juli 2015 15:31 schreef FredvZ het volgende:
Ze hebben bij Arke dit jaar wel heel subtiel duidelijk gemaakt dat de NM738MA voor Arke vliegt:
[ afbeelding ]
Bij de OY-JTD van Jettime ook:
[ afbeelding ]
De G-RAJG is nog subtieler (die vliegt ook voor JAF):
[ afbeelding ]
De SE-DZV vliegt "gewoon" in zijn TUIfly Nordic livery:
[ afbeelding ]
Dat lijkt mij 2,5 week vooraf toch nog niet zo heel zeker? Deze heeft ook nog eens dezelfde config als de eigen Arke 737s dus deze kunnen heel makkelijk geswitcht worden. De Jettime en Cello kisten hebben allebei een stuk minder stoelen dus hier is het schuiven al een stuk minder flexibelquote:Op vrijdag 10 juli 2015 16:16 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
Met de NM738MA vlieg ik over 2,5 week. Doet de Arke crew zelf die vlucht?
Ik zie nu dat er typo in mijn post zit, het is de N738MA. Van de cabincrew is op zijn minst één flight attendant van Arke. De flightcrew kán van Arke zijn, maar in de zomer worden ook extra vliegers ingehuurd en dat zijn niet altijd Nederlanders.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 16:16 schreef Sunri5e het volgende:
Met de NM738MA vlieg ik over 2,5 week. Doet de Arke crew zelf die vlucht?
Inderdaad, bij Arke weet je pas zeker in welk toestel je vliegt op het moment dat je gaat boarden.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 16:23 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Dat lijkt mij 2,5 week vooraf toch nog niet zo heel zeker? Deze heeft ook nog eens dezelfde config als de eigen Arke 737s dus deze kunnen heel makkelijk geswitcht worden. De Jettime en Cello kisten hebben allebei een stuk minder stoelen dus hier is het schuiven al een stuk minder flexibel
Van de 7 gebouwde exemplaren - tussen 1945 en 1948 - is dit de enige die nog vliegt.quote:VANCOUVER - In de Canadese provincie British Colombia is de nood vanwege bosbranden deze zomer zo hoog, dat besloten is om het reeds gepensioneerde imposante Martin Mars-blusvliegtuig weer in dienst te nemen. Mogelijk dat het toestel uit de jaren veertig dit weekend al wordt ingezet voor brandbestrijdingstaken in de omgeving van Vancouver, melden lokale media.
De Martin Mars is een zeer zeldzaam watervliegtuig. Van de tussen 1945 en 1947 zeven gebouwde exemplaren zijn er nog slechts twee over. De toestellen waren aanvankelijk in dienst bij de Amerikaanse marine als maritiem transportvliegtuig, tot ze in 1959 aan Canada werden verkocht om dienst te doen als blusvliegtuig.
Die taak hebben de toestellen jarenlang vervuld, maar sinds 2013 is de Martin Mars niet meer gebruikt voor bosbrandbestrijding. Nu is een toestel met een capaciteit van 30 ton toch weer nodig om de hevige bosbranden te bevechten. De autoriteiten in British Colombia hebben een contract van één maand getekend met Coulson Group, de eigenaar van de Martin Mars.
Het viermotorige toestel heeft een lengte van 36 meter en een spanwijdte van 61 meter, vergelijkbaar met de Airbus A330.
Volgens de planning komt ze morgen weerquote:En een heads-up; de 2e geleverde 242t A330-300 (N824NW voor Delta) vliegt momenteel boven de Atlantische Oceaan richting Amsterdam. Verwachte aankomsttijd is 12:52 uur vanuit Minneapolis.
Om 15:10 uur gaat ze weer retour.
Dit is de eerste commerciële vlucht van deze kist:
Dat had niemand natuurlijk verwacht.....quote:Aegean moet zomerroute naar Groningen Airport staken
GRONINGEN/MAASTRICHT - Vakantiegangers kunnen niet meer met Aegean Airlines naar Griekenland vliegen vanaf de regioluchthavens Groningen en Maastricht. Reisorganisatie Hellas Travel, die de vluchten organiseerde, heeft de stekker uit de operatie gehaald. De reden voor het besluit is volgens Hellas Travel de situatie rond Griekenland van de afgelopen maanden. De vluchten naar Maastricht moesten nog beginnen.
"De onduidelijkheden en onzekerheden over de status van Griekenland in de laatste maanden" hebben er volgens Hellas Travel toe geleid dat er geen boekingen meer binnen kwamen, maar wel annuleringen. Het akkoord dat Europa met Brussel gesloten heeft kwam te laat, aldus het reisbedrijf uit Geleen.
Sinds mei voert het Griekse Aegean Airlines één keer per week met een Airbus A320 een vlucht uit tussen Groningen Airport Eelde en Corfu. Met ingang van vrijdag 17 juli zou het toestel ook een stop maken in Maastricht.
Vrijdag haalt een vliegtuig van Aegean nog wel reizigers op in Corfu om ze terug te brengen naar Groningen. Er worden geen nieuwe passagiers meer vervoerd.
Hellas Travel heeft een advocatenkantoor ingeschakeld om alle zaken rond het stopzetten van de activiteiten te kunnen afhandelen.
Na 36 jaar is deze kist inderdaad niet meer.quote:Op donderdag 19 maart 2015 23:18 schreef Iemand91 het volgende:
- Van de 14 (van de 45 gebouwde) 747SP's lijkt er weer een minder te worden.
7O-YMN van Yemenia / Yemen Airways lijkt op Aden International airport beschoten te zijn.
Ter beeldvorming; dat is deze kist die in haar leven voor o.a. Braniff International Airways, Aerolineas Argentinas, Air Mauritius en Qatar Airways heeft gevlogen.
quote:In clashes between rival militias, a presidential Boeing 747 was sprayed with bullets from gunfire from forces loyal to Ali Abdullah Saleh.
Dan vraag ik me toch af hoe het komt dat MartinAir zo aan het krimpen is, je zou bijna gaan denken dat ze geen vracht meer willen vervoeren.quote:Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx wil minimaal 25 nieuwe vrachtvliegtuigen van het type Boeing 767 kopen. Dat stelde persbureau Bloomberg dinsdag op basis van ingewijden. De transactie heeft, op basis van catalogusprijzen, een waarde van circa 5 miljard dollar.
Gebruikelijk is dat daar nog kortingen op worden bedongen. FedEx gaf aan "continu de vlootplannen tegen het licht te houden en aan te passen aan de behoefte''. Hij voegde daar aan toe dat er op dit moment "niks aan te kondigen is''. Boeing gaf geen commentaar.
FedEx heeft nog 35 openstaande orders voor de vrachtversie van de Boeing 767-300. Als daar minimaal 25 exemplaren van het tweemotorig toestel bijkomen, stoot het concern voorbij concurrent UPS als grootste afnemer van het model. FedEx maakte eerder dit jaar bekend het Nederlandse TNT over te willen nemen.
bron: http://www.luchtvaartnieu(...)chtvliegtuigen-kopen
Het is toch al jaren duidelijk dat Martinair er uiteindelijk mee gaat stoppen?quote:Op woensdag 15 juli 2015 10:57 schreef FredvZ het volgende:
En net als je denkt dat het einde van de productie van de 767 in zicht lijkt te komen:
[..]
Dan vraag ik me toch af hoe het komt dat MartinAir zo aan het krimpen is, je zou bijna gaan denken dat ze geen vracht meer willen vervoeren.
Om eerlijk te zijn; elke keer als ik een Malaysia 777 zie denk ik ook direct terug naar MH17.quote:Op donderdag 16 juli 2015 21:07 schreef Karstman het volgende:
Aparte gewaarwording vandaag, zeker een dag voor MH 17. Zat rond 4 uur op het terras komt er een 747 van Malaysia laag en via een rare route over.
quote:Net even terug gekeken en hij bleek toch nog op 1900ft te zitten, lijkt toch altijd lager zo'n joekel boven de stad. Blijkt trouwens dat de data van Flightradar niet heel accuraat is, zit er zeker 2km naast...
quote:Why did it look like the aircraft landed outside the runway? Has it crashed?
The ADS-B transponder on board the aircraft is transmitting the position from the on board flight computer, which in most modern aircraft comes from GPS data and is very accurate. On some older aircraft (for example some older A300, B737, B757, B767 and RJ100) the position is calibrated on ground before take off and after that the current position is calculated based on speed and direction of the aircraft. When flying for some time, in wind or in circles the calculation becomes worse and worse, which at landing can give position calculations that are up to 10 km incorrect.
Nope, wat hier rondvliegt (Europa) is live d.m.v. ADS-B en MLAT.quote:Op donderdag 16 juli 2015 21:45 schreef inkjet het volgende:
De situatie op FR is altijd die van een seconde of dertig geleden, dat scheelt ook.
http://www.flightradar24.com/faqquote:What is the difference between the yellow and the orange planes?
ADS-B and MLAT data that is processed in real time is shown with yellow aircraft symbols. FAA data that is processed with a 5 minute delay is shown with orange aircraft symbols. Please read How it works for information about how Flightradar24 works.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |