abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 8 juli 2015 @ 17:50:05 #51
299220 Gezicht
Tuut chips
pi_154176227
Ben wel benieuwd wat er nu met die A380 aan de hand was om boven Zweden om te keren en weer op Schiphol te landen.
Flesje bier
  woensdag 8 juli 2015 @ 17:51:42 #52
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_154176264
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:50 schreef Gezicht het volgende:
Ben wel benieuwd wat er nu met die A380 aan de hand was om boven Zweden om te keren en weer op Schiphol te landen.
Wordt gesproken over rook in de cabine. Situatie is onder controle in ieder geval, lifeliner is afgemeld.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_154176269
quote:
2s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:50 schreef Gezicht het volgende:
Ben wel benieuwd wat er nu met die A380 aan de hand was om boven Zweden om te keren en weer op Schiphol te landen.
Even http://avherald.com/h?sea(...)earch.x=0&search.y=0 in de gaten houden ;)
  woensdag 8 juli 2015 @ 17:55:52 #54
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_154176356
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:36 schreef flipsen het volgende:
Snap nooit dat er toestellen zijn (en dan zeker zware jongens als deze) die dat niet kunnen.
Wel of niet kunnen is dichtgetimmerd in de regeltjes, want (bijna) alles is dichtgetimmerd in de luchtvaart:

FAR 25.1001 — Requires a fuel jettison system unless it can be shown that the airplane meets the climb requirements of FAR 25.119 and 25.121(d) at maximum takeoff weight, less the actual or computed weight of fuel necessary for a 15-minute flight comprising a takeoff, go-around, and landing at the airport of departure.

http://www.flightsimaviation.com/data/FARS/part_25-1001.html
pi_154176447
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:37 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Dat heeft hij wel :) En als de nood echt aan de man is, dan laat je dat dumpen ook gewoon achterwege uiteraard.
Verbranden ipv dumpen doen ze om milieu redenen? Boven max landing weight zit nog een marge?

Als je halve kist in brand staat snap ik dat het je dan niet uitmaakt dat je door het landingsgestel heen knalt.
pi_154176469


Leuke jet. Alleen snap ik niet hoe hier in godsnaam 6 mensen inpassen plus plee en alles. :X

Huh wat doe ik verkeerd?
pi_154176554
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:59 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Verbranden ipv dumpen doen ze om milieu redenen? Boven max landing weight zit nog een marge?

Als je halve kist in brand staat snap ik dat het je dan niet uitmaakt dat je door het landingsgestel heen knalt.
Als je niet hoeft de dumpen moet je het niet doen inderdaad.

Geen idee of ze wel hebben gedumpt overigens. Weet de getallen niet voor een A380, maar wel voor een B777. Als je dan echt MTOW weggaat dan heb je 100 ton te dumpen. Tegen een jettisonrate van 2.5 ton per minuut ben je daar zo 40 minuten mee bezig (zelfs nog iets langer aangezien de rate naar beneden gaat zodra de centertank leeg is). Het is in ieder geval niet zo dat je in 5 minuten klaar bent oid ;)

Verder zit er geen marge op. Te zwaar is te zwaar, dat doe je dus alleen als de nood zo hoog is dat het alternatief nog dramatischer is.
  woensdag 8 juli 2015 @ 18:04:57 #58
269384 OEM
I spit on your aircraft
pi_154176571
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 17:59 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Verbranden ipv dumpen doen ze om milieu redenen? Boven max landing weight zit nog een marge?

Als je halve kist in brand staat snap ik dat het je dan niet uitmaakt dat je door het landingsgestel heen knalt.
Leesvoer van Boeing:

Overweight landing? Fuel jettison? What to consider.

The article covers these facets of overweight landings and fuel jettisoning:

Regulatory aspects.
Safety and ecological aspects.
Airplane structural capability.
Airplane performance capability.
Automatic landings.
Overweight landing inspection requirements.

http://www.boeing.com/com(...)07/article_03_1.html
pi_154178523
I was built to be the best, the number one and nothing less!
  woensdag 8 juli 2015 @ 20:44:25 #60
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_154180914
A380 verhaal, met foto van het fuel dumping.

http://avherald.com/h?article=48900729&opt=0
pi_154181005
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 18:04 schreef OEM het volgende:

[..]

Leesvoer van Boeing:

Overweight landing? Fuel jettison? What to consider.

The article covers these facets of overweight landings and fuel jettisoning:

Regulatory aspects.
Safety and ecological aspects.
Airplane structural capability.
Airplane performance capability.
Automatic landings.
Overweight landing inspection requirements.

http://www.boeing.com/com(...)07/article_03_1.html
Kort gezegd is het het dus geen probleem behalve als de flaps niet willen uitklappen en er dus met een te grote snelheid geland moet worden. Of als de flaps met een te hoge snelheid uitgeklapt worden.

Interessant leesvoer! ^O^

Ik zal dit informatie in mindere mate ook nog wel tegen gaan komen in mijn theorie. Het stukje te zwaar stijgen/landen dan. ;)

Vorige les oa speed changes geoefend en daar gaan de flaps gewoon bij uit op 90kts zoals je zelf ook weet. :)
pi_154188504
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 16:50 schreef Iemand91 het volgende:
Als dat lang gaat duren ziet het er naar uit dat we morgen dus weer 3 A380's hebben op Schiphol.
Net niet:

Deze kist (B-6137) vertrekt morgen om 12:00 uur.
De andere CZ A380 (B-6136) komt om 04:48 uur binnen en vertrekt weer om 14:50 uur.
De Emirates A380 (A6-EOI) komt om 13:20 uur binnen en vertrekt om 15:20 uur.

De CZ kist van gisteren vertrekt dus net te vroeg, of de Emirates kist komt te laat binnen; net hoe je het bekijkt. :P
  donderdag 9 juli 2015 @ 06:05:43 #63
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_154191002
edit
pi_154194925
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 20:47 schreef El_Grando101 het volgende:

[..]

Kort gezegd is het het dus geen probleem behalve als de flaps niet willen uitklappen en er dus met een te grote snelheid geland moet worden. Of als de flaps met een te hoge snelheid uitgeklapt worden.

Interessant leesvoer! ^O^

Ik zal dit informatie in mindere mate ook nog wel tegen gaan komen in mijn theorie. Het stukje te zwaar stijgen/landen dan. ;)

Vorige les oa speed changes geoefend en daar gaan de flaps gewoon bij uit op 90kts zoals je zelf ook weet. :)
Er zijn ook grotere vliegtuigen die niet eens kunnen dumpen. Een airbus330 bijvoorbeeld. In het geval van een terugkeer met een gewicht boven het max landing gewicht kan deze gewoon landen en daar is een mooie procedure voor geschreven.

Daarnaast als je van een baan weg kan met max gewicht, kun je er ook op landen.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 9 juli 2015 @ 12:24:51 #65
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_154195153
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 00:32 schreef Iemand91 het volgende:

[..]

Net niet:

Deze kist (B-6137) vertrekt morgen om 12:00 uur.
De andere CZ A380 (B-6136) komt om 04:48 uur binnen en vertrekt weer om 14:50 uur.
De Emirates A380 (A6-EOI) komt om 13:20 uur binnen en vertrekt om 15:20 uur.

De CZ kist van gisteren vertrekt dus net te vroeg, of de Emirates kist komt te laat binnen; net hoe je het bekijkt. :P
Jammer dat de A380's niet vaak over de stad gaan ;(
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
pi_154196531
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 12:16 schreef The_stranger het volgende:
Er zijn ook grotere vliegtuigen die niet eens kunnen dumpen. Een airbus330 bijvoorbeeld.
Half waar.

Op de A330-300 was/is het inderdaad niet mogelijk; op de -200 is het een optie.
Dat was omdat bij de -300 de centre fuel tank niet geactiveerd was en deze versie dus ook minder brandstof mee kon nemen dan de -200.

Maar nu er ook de A330HGW is (waar deze tank is geactiveerd) weet ik niet of het daar wel een optie voor is.
quote:
Daarnaast als je van een baan weg kan met max gewicht, kun je er ook op landen.
Pretty much.

Elk vliegtuig kan @ MTOW met alleen de wielremmen stoppen @ V1 snelheid.
Als dat kan; kan het ook op dezelfde baan landen.
quote:
7s.gif Op donderdag 9 juli 2015 12:24 schreef donroyco het volgende:
Jammer dat de A380's niet vaak over de stad gaan ;(
Ligt aan de aanvliegroutes. Die van de Oostbaan en baan 24 (Kaagbaan richting het zuiden) komen over Amsterdam, en laat dat nou de banen zijn waarop de A380 niet mag landen.
  Moderator donderdag 9 juli 2015 @ 19:37:13 #67
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154203976
Ik was vandaag buiten aan het werk vlakbij de Nordhorn Range, waar ze een oefening hadden. Wel vet om te zien, ze komen erg laag over. Volgens mij waren het Eurofighters
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154204222
quote:
Elk vliegtuig kan @ MTOW met alleen de wielremmen stoppen @ V1 snelheid.
Als dat kan; kan het ook op dezelfde baan landen.

Verschil is wel dat bij de landing, tenzij hij extreem gladjes verloopt, meer krachten op het landing gear komen dan bij de start.
--
  donderdag 9 juli 2015 @ 21:21:25 #69
182182 spapaars
Ver onder het NAP
pi_154206596
Achteruit vliegen zie je niet dagelijks..

pi_154207104
Dat zie je wel vaker bij de KZT. Er lijkt iets met de transponder waardoor FR de mist ingaat.
--
pi_154207370
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 19:48 schreef inkjet het volgende:
Verschil is wel dat bij de landing, tenzij hij extreem gladjes verloopt, meer krachten op het landing gear komen dan bij de start.
Afhankelijk van type toestel is dat geen probleem of erg genoeg om even in de hangar te zetten voor controle.
De reden dat die kist een landing @ MTOW zou moeten maken kost waarschijnlijk meer tijd/onderhoud/controle dan de kist nakijken vanwege te zware landing.

[ Bericht 0% gewijzigd door Iemand91 op 09-07-2015 22:00:01 ]
pi_154207473
Wat is er met de UKL4011 aan de hand? Er staat geen aankomsttijd bij de Antonov op FR.
pi_154215528
Mn moeder vliegt morgen van Singapore naar Denpasar, SQ946. IEmand enig idee waar ik fatsoenlijk in de gaten kan houden of deze vlucht gaat, ivm die vulkaanuitbarstingen en gecancelde vluchten?
pi_154215716
Vluchtnummer op Google invoeren geeft je vrij up-to-date info. Flightstats ook, die haalt z'n info ws uit dezelfde bron. Vliegveld website ws ook wel.

Evt kun je de airline nog via Twitter proberen te benaderen voor eerdere info. Of kijken wat er verder met vluchten in die regio gebeurt momenteel.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_154220011
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 12:50 schreef Iemand91 het volgende:
Min of meer hetzelfde is nu gebeurd op een vlucht van Delta Airlines; vlucht 159 van Detroit naar Seoul werd op 16 juni niet door de Chinese ATC om slecht weer geleid en vloog vlak voor landing ook door een hagelstorm.
Met dit als gevolg:



quote:
Het verschil met de KLM vlucht is dat die werd uitgevoerd door een gloednieuwe 747 (PH-BFC: slechts 3 maanden eerder aan KLM geleverd en de 3e 747-400 voor KLM; PH-BFA en -BFB werden eerder dat jaar geleverd) en dit door N664US; een 747 die ongeveer rond dezelfde tijd werd gebouwd en nu dus net geen 26 jaar oud is met 108.000 vlieguren.
Daarom werd PH-BFC wél gerepareerd (ten koste van zo'n $80 miljoen) en N664US hoogstwaarschijnlijk niet.

Haar laatste rotatie voor de vlucht naar Seoul was Atlanta - Amsterdam - Detroit. De volgende dag vloog het naar Seoul.
Die kist staat nog steeds in Seoul; verwachting is dat deze zover wordt opgelapt dat het een ferry-flight kan maken rechtstreeks naar de woestijn. Deze zal waarschijnlijk geen passagiers meer vervoeren...
Daar lijkt het op:
flightradar24 twitterde op vrijdag 10-07-2015 om 12:01:21 Delta's hail-damaged 747 is on its way to the Arizona desert—possibly its final resting place. reageer retweet
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:31:59 #76
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154223687
Ze hebben bij Arke dit jaar wel heel subtiel duidelijk gemaakt dat de N738MA voor Arke vliegt:


Bij de OY-JTD van Jettime ook:


De G-RAJG is nog subtieler (die vliegt ook voor JAF):


De SE-DZV vliegt "gewoon" in zijn TUIfly Nordic livery:


[ Bericht 4% gewijzigd door Fred op 10-07-2015 17:29:34 ]
So we just called him Fred
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:43:48 #77
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154223926
Het zomerseizoen is begonnen en daarmee ook de klachtenregen over "de gewijzigde vluchttijden". Ik verbaas me er nog steeds over dat mensen anno 2015 nog steeds niet lijken te (willen) begrijpen dat als je met een (vakantie)charter vliegt de vluchttijden inderdaad kunnen wijzigen en dat een x-daagse vakantie altijd 2 reisdagen bevatten.

(al blijven die klachten soms wel komisch om te lezen :@ )

[ Bericht 0% gewijzigd door Fred op 10-07-2015 15:49:04 (typo... tijd voor weekend ) ]
So we just called him Fred
  vrijdag 10 juli 2015 @ 15:47:26 #78
134533 donroyco
dus niet Donroyco
pi_154224024
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:43 schreef FredvZ het volgende:
Het zomerseizoen is begonnen en daarmee ook de klachtenregen over "de gewijzigde vluchttijden". Ik verbaas me er nog steeds over dat mensen ann0 2015 nog steeds lijken te (willen) begrijpen dat als je met een (vakantie)charter vliegt de vluchttijden inderdaad kunnen wijzigen en dat een x-daagse vakantie altijd 2 reisdagen bevatten.

(al blijven die klachten soms wel komisch om te lezen :@ )
Tja, Henk en Ingrid willen ook eens all inclusive naar Turkije...
Op maandag 29 september 2008 11:45 schreef HostiMeister het volgende:
Dat is zeg maar de Nederlandse taal op een vuige keukentafel voorover buigen en hem dan zonder glijmiddel anaal verkrachten. :'(
  vrijdag 10 juli 2015 @ 16:16:41 #79
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_154224805
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 15:31 schreef FredvZ het volgende:
Ze hebben bij Arke dit jaar wel heel subtiel duidelijk gemaakt dat de NM738MA voor Arke vliegt:
[ afbeelding ]

Bij de OY-JTD van Jettime ook:
[ afbeelding ]

De G-RAJG is nog subtieler (die vliegt ook voor JAF):
[ afbeelding ]

De SE-DZV vliegt "gewoon" in zijn TUIfly Nordic livery:
[ afbeelding ]
Met de NM738MA vlieg ik over 2,5 week. Doet de Arke crew zelf die vlucht?
pi_154224969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 16:16 schreef Sunri5e het volgende:

[..]

Met de NM738MA vlieg ik over 2,5 week. Doet de Arke crew zelf die vlucht?
Dat lijkt mij 2,5 week vooraf toch nog niet zo heel zeker? Deze heeft ook nog eens dezelfde config als de eigen Arke 737s dus deze kunnen heel makkelijk geswitcht worden. De Jettime en Cello kisten hebben allebei een stuk minder stoelen dus hier is het schuiven al een stuk minder flexibel :)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
  vrijdag 10 juli 2015 @ 17:43:52 #81
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154226826
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 16:16 schreef Sunri5e het volgende:
Met de NM738MA vlieg ik over 2,5 week. Doet de Arke crew zelf die vlucht?
Ik zie nu dat er typo in mijn post zit, het is de N738MA. Van de cabincrew is op zijn minst één flight attendant van Arke. De flightcrew kán van Arke zijn, maar in de zomer worden ook extra vliegers ingehuurd en dat zijn niet altijd Nederlanders.

quote:
7s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 16:23 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Dat lijkt mij 2,5 week vooraf toch nog niet zo heel zeker? Deze heeft ook nog eens dezelfde config als de eigen Arke 737s dus deze kunnen heel makkelijk geswitcht worden. De Jettime en Cello kisten hebben allebei een stuk minder stoelen dus hier is het schuiven al een stuk minder flexibel :)
Inderdaad, bij Arke weet je pas zeker in welk toestel je vliegt op het moment dat je gaat boarden.
Zeker op de vakantie vlluchten naar Middellandse Zee wordt nog wel eens gewisseld.
So we just called him Fred
pi_154231906
Heeft iemand al een idee welke Fokker 70's WFU gaan als de eerste twee nieuwe toestellen voor KLM-C komen dit jaar?
--
pi_154242696
En een heads-up; de 2e geleverde 242t A330-300 (N824NW voor Delta) vliegt momenteel boven de Atlantische Oceaan richting Amsterdam. Verwachte aankomsttijd is 12:52 uur vanuit Minneapolis.
Om 15:10 uur gaat ze weer retour.
Dit is de eerste commerciële vlucht van deze kist:



Goed nieuws / slecht nieuws (net hoe je het bekijkt):

Gepensioneerde Martin Mars helpt bij blussen bosbranden
quote:
VANCOUVER - In de Canadese provincie British Colombia is de nood vanwege bosbranden deze zomer zo hoog, dat besloten is om het reeds gepensioneerde imposante Martin Mars-blusvliegtuig weer in dienst te nemen. Mogelijk dat het toestel uit de jaren veertig dit weekend al wordt ingezet voor brandbestrijdingstaken in de omgeving van Vancouver, melden lokale media.

De Martin Mars is een zeer zeldzaam watervliegtuig. Van de tussen 1945 en 1947 zeven gebouwde exemplaren zijn er nog slechts twee over. De toestellen waren aanvankelijk in dienst bij de Amerikaanse marine als maritiem transportvliegtuig, tot ze in 1959 aan Canada werden verkocht om dienst te doen als blusvliegtuig.

Die taak hebben de toestellen jarenlang vervuld, maar sinds 2013 is de Martin Mars niet meer gebruikt voor bosbrandbestrijding. Nu is een toestel met een capaciteit van 30 ton toch weer nodig om de hevige bosbranden te bevechten. De autoriteiten in British Colombia hebben een contract van één maand getekend met Coulson Group, de eigenaar van de Martin Mars.

Het viermotorige toestel heeft een lengte van 36 meter en een spanwijdte van 61 meter, vergelijkbaar met de Airbus A330.
Van de 7 gebouwde exemplaren - tussen 1945 en 1948 - is dit de enige die nog vliegt.


  Moderator zaterdag 11 juli 2015 @ 09:54:59 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154242791
Ziet er erg mooi uit, die a330 van Delta
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_154245045
quote:
En een heads-up; de 2e geleverde 242t A330-300 (N824NW voor Delta) vliegt momenteel boven de Atlantische Oceaan richting Amsterdam. Verwachte aankomsttijd is 12:52 uur vanuit Minneapolis.
Om 15:10 uur gaat ze weer retour.
Dit is de eerste commerciële vlucht van deze kist:
Volgens de planning komt ze morgen weer :)
--
  Moderator zondag 12 juli 2015 @ 14:26:11 #86
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_154268644
Er vliegt nu een Pax kist dusdanig laag over omgeving Emmen dat ik hem hoor. Zo laag heb ik ze nog niet zien vliegen hier.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 12 juli 2015 @ 14:36:38 #87
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154268868
Dat was een van de zomerleases van Transavia: http://www.flightradar24.com/TRA80P/6c7c7a2

Misschien de daling iets te vroeg in gezet?
So we just called him Fred
  dinsdag 14 juli 2015 @ 14:39:01 #88
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_154328959
quote:
Aegean moet zomerroute naar Groningen Airport staken

GRONINGEN/MAASTRICHT - Vakantiegangers kunnen niet meer met Aegean Airlines naar Griekenland vliegen vanaf de regioluchthavens Groningen en Maastricht. Reisorganisatie Hellas Travel, die de vluchten organiseerde, heeft de stekker uit de operatie gehaald. De reden voor het besluit is volgens Hellas Travel de situatie rond Griekenland van de afgelopen maanden. De vluchten naar Maastricht moesten nog beginnen.

"De onduidelijkheden en onzekerheden over de status van Griekenland in de laatste maanden" hebben er volgens Hellas Travel toe geleid dat er geen boekingen meer binnen kwamen, maar wel annuleringen. Het akkoord dat Europa met Brussel gesloten heeft kwam te laat, aldus het reisbedrijf uit Geleen.

Sinds mei voert het Griekse Aegean Airlines één keer per week met een Airbus A320 een vlucht uit tussen Groningen Airport Eelde en Corfu. Met ingang van vrijdag 17 juli zou het toestel ook een stop maken in Maastricht.

Vrijdag haalt een vliegtuig van Aegean nog wel reizigers op in Corfu om ze terug te brengen naar Groningen. Er worden geen nieuwe passagiers meer vervoerd.

Hellas Travel heeft een advocatenkantoor ingeschakeld om alle zaken rond het stopzetten van de activiteiten te kunnen afhandelen.
Dat had niemand natuurlijk verwacht.....
pi_154348650
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 23:18 schreef Iemand91 het volgende:
- Van de 14 (van de 45 gebouwde) 747SP's lijkt er weer een minder te worden.
7O-YMN van Yemenia / Yemen Airways lijkt op Aden International airport beschoten te zijn.
Ter beeldvorming; dat is deze kist die in haar leven voor o.a. Braniff International Airways, Aerolineas Argentinas, Air Mauritius en Qatar Airways heeft gevlogen.
Na 36 jaar is deze kist inderdaad niet meer. ;(
quote:
In clashes between rival militias, a presidential Boeing 747 was sprayed with bullets from gunfire from forces loyal to Ali Abdullah Saleh.



Het verwoeste wrak is te zien op Google Maps.
(Zoals je kunt zien zijn daar nog meer vliegtuigen verwoest)



Hier een foto de Luchthaven van Aden van dezelfde datum als m'n post hierboven (19 maart) gemaakt tijdens zware gevechten. Door deze gevechten moest de luchthaven sluiten en passagiers werden uit vliegtuigen gehaald. De 747SP is op de achtergrond nog te zien:




De 26e gebouwde 747SP vloog op 29 november 1979 voor het eerst.
Vloog als N604BN kort voor Braniff International Airways waar het o.a. op de route Dallas - Los Angeles - Hong Kong werd ingezet.



Daarna vloog het een decennia als LV-OHV voor Aerolineas Argentinas:



Daarna 5 jaar als 3B-NAQ voor Air Mauritius:



Vanaf 1996 wordt het een privejet, eerst voor Qatar (nog met een kale Air Mauritius livery):




En vanaf 2000 voor de Republiek Jemen:



En nu dus verwoest.
Hiermee blijven van de ooit 45 gebouwde 747SP's nog maar 27 over waarvan 13 in gebruik.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iemand91 op 15-07-2015 13:17:54 ]
  woensdag 15 juli 2015 @ 09:24:47 #90
197057 Blistering
Gooner Pride
pi_154352227
:'(
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
  woensdag 15 juli 2015 @ 10:48:12 #91
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154353489
Originele plek om je vliegtuig aan de grond te zetten:
http://6abc.com/news/poli(...)n-nj-highway/851074/
So we just called him Fred
  woensdag 15 juli 2015 @ 10:57:19 #92
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_154353659
En net als je denkt dat het einde van de productie van de 767 in zicht lijkt te komen:
quote:
Het Amerikaanse koeriersbedrijf FedEx wil minimaal 25 nieuwe vrachtvliegtuigen van het type Boeing 767 kopen. Dat stelde persbureau Bloomberg dinsdag op basis van ingewijden. De transactie heeft, op basis van catalogusprijzen, een waarde van circa 5 miljard dollar.

Gebruikelijk is dat daar nog kortingen op worden bedongen. FedEx gaf aan "continu de vlootplannen tegen het licht te houden en aan te passen aan de behoefte''. Hij voegde daar aan toe dat er op dit moment "niks aan te kondigen is''. Boeing gaf geen commentaar.

FedEx heeft nog 35 openstaande orders voor de vrachtversie van de Boeing 767-300. Als daar minimaal 25 exemplaren van het tweemotorig toestel bijkomen, stoot het concern voorbij concurrent UPS als grootste afnemer van het model. FedEx maakte eerder dit jaar bekend het Nederlandse TNT over te willen nemen.
bron: http://www.luchtvaartnieu(...)chtvliegtuigen-kopen
Dan vraag ik me toch af hoe het komt dat MartinAir zo aan het krimpen is, je zou bijna gaan denken dat ze geen vracht meer willen vervoeren.
So we just called him Fred
pi_154355863
Er is natuurlijk een groot verschil tussen een wereldwijde freight forwarder zoals FedEx en een relatief klein "transportbedrijf" zoals Martinair. Denk dat daar een deel van het probleem zit.
  woensdag 15 juli 2015 @ 12:42:18 #94
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_154356136
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2015 10:57 schreef FredvZ het volgende:
En net als je denkt dat het einde van de productie van de 767 in zicht lijkt te komen:

[..]

Dan vraag ik me toch af hoe het komt dat MartinAir zo aan het krimpen is, je zou bijna gaan denken dat ze geen vracht meer willen vervoeren.
Het is toch al jaren duidelijk dat Martinair er uiteindelijk mee gaat stoppen?
  donderdag 16 juli 2015 @ 01:52:55 #95
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_154378715
Het heeft eigenlijk niets met PTA te maken, maar ik vond deze toch wel heel erg mooi:
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
pi_154378983


Zit in Berlijn en deze haalde me net uit m'n slaap. Kolere wat een pokkeherrie, niet normaal.
pi_154380739
Aardige analyse (zoals wel vaker) van ANNA.aero over een mogelijke Ryanair base op Amsterdam http://www.anna.aero/2015(...)y-new-route-targets/ (hoewel ik AMS-BVA nogal onwaarschijnlijk acht)
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_154397024
Aparte gewaarwording vandaag, zeker een dag voor MH 17. Zat rond 4 uur op het terras komt er een 747 van Malaysia laag en via een rare route over. Net even terug gekeken en hij bleek toch nog op 1900ft te zitten, lijkt toch altijd lager zo'n joekel boven de stad. Blijkt trouwens dat de data van Flightradar niet heel accuraat is, zit er zeker 2km naast...
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_154398153
De situatie op FR is altijd die van een seconde of dertig geleden, dat scheelt ook.
--
pi_154398483
quote:
2s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:07 schreef Karstman het volgende:
Aparte gewaarwording vandaag, zeker een dag voor MH 17. Zat rond 4 uur op het terras komt er een 747 van Malaysia laag en via een rare route over.
Om eerlijk te zijn; elke keer als ik een Malaysia 777 zie denk ik ook direct terug naar MH17.
Helaas...
quote:
Net even terug gekeken en hij bleek toch nog op 1900ft te zitten, lijkt toch altijd lager zo'n joekel boven de stad. Blijkt trouwens dat de data van Flightradar niet heel accuraat is, zit er zeker 2km naast...
2.gif
quote:
Why did it look like the aircraft landed outside the runway? Has it crashed?

The ADS-B transponder on board the aircraft is transmitting the position from the on board flight computer, which in most modern aircraft comes from GPS data and is very accurate. On some older aircraft (for example some older A300, B737, B757, B767 and RJ100) the position is calibrated on ground before take off and after that the current position is calculated based on speed and direction of the aircraft. When flying for some time, in wind or in circles the calculation becomes worse and worse, which at landing can give position calculations that are up to 10 km incorrect.
quote:
0s.gif Op donderdag 16 juli 2015 21:45 schreef inkjet het volgende:
De situatie op FR is altijd die van een seconde of dertig geleden, dat scheelt ook.
Nope, wat hier rondvliegt (Europa) is live d.m.v. ADS-B en MLAT.
FAA data is wel met vertraging:
quote:
What is the difference between the yellow and the orange planes?

ADS-B and MLAT data that is processed in real time is shown with yellow aircraft symbols. FAA data that is processed with a 5 minute delay is shown with orange aircraft symbols. Please read How it works for information about how Flightradar24 works.
http://www.flightradar24.com/faq
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')