abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_154060656
We zagen dit een week geleden hier al aankomen en deden er deels nogal lacherig over, zo van, "het zal wel weer"... maar uiteindelijk lijkt het er dus echt van te komen...

Tóch extreme hitte in Nederland

In onze streken pakt de zomer deze flink week uit. Vandaag komt het kwik hoofdzakelijk ten zuiden van de grote rivieren boven 25 graden uit: morgen is dat bij volop zonneschijn (zonkracht 7!) in een groter deel van het land het geval. Van woensdag t/m zaterdag zijn in veel regio's tropische temperaturen mogelijk. Op zaterdag flirt het kwik zelfs met waarden omstreeks 35º. Op zondag neemt de hitte aan de achterzijde van een koufront af.

Gelet op de thermische vooruitzichten is het aannemelijk dat we te maken krijgen met een landelijke hittegolf. Dat criterium is van kracht wanneer op het KNMI vijf zomerse dagen op rij worden geregistreerd waarvan tenminste drie tropisch.
In het noordwestelijk deel van het land (in dezen vooral het noorden van Noord-Holland en Friesland) zal het, uitgezonderd aanstaande zaterdag, waarschijnlijk niet zo warm worden.
De hoge temperaturen worden bereikt bij veel zon en geringe neerslagkansen. Alleen donderdagavond en/of in de nacht naar vrijdag veroorzaakt een vore annex (schampend) koufront mogelijk enkele pittige donderbuien. In de loop van zaterdag is dat mogelijk opnieuw het geval.

Het (zeer) warme weer hangt samen met een omvangrijke Europese hoogterug waarvan de as zich ten oosten van ons land situeert. In het grondpatroon is er sprake van Scandinavische en Baltische hogedruk. Op de westflank van de hoogterug beweegt via het Iberisch schiereiland continentaal tropische lucht uit Noord-Afrika naar onze streken. Ondertussen bevindt zich ten westen van Ierland een standvastig (hoogtelaag) waarvan trogvormige uitlopers soms naar onze streken weten op te dringen. Zondag wordt de hoogterug naar het zuidoosten weggedrukt maar dat betekent niet dat ook de zomer in duigen valt. Het wordt alleen minder warm.

http://janvissersweer.nl/

Game on. Hoewel we het grootste leed wel geleden hebben inmiddels..
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 15:45:40 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_154060680
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:33 schreef Bram_van_Loon het volgende: Bill Gates wast gewoon met de hand af.
Hij zei dat hij de afwas doet, niet dat hij het met de hand doet. Mijn man vind ook dat hij de afwas doet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_154060707
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hij zei dat hij de afwas doet, niet dat hij het met de hand doet. Mijn man vind ook dat hij de afwas doet.
Het zou niet mijn woordkeuze zijn. :s)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_154060714
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik wilde het hier eigenlijk wel uitsluitend over het weer hebben. ;)

Hier in Krommenie (NH) 27 graden binnen. Buiten ook. Met een best fris briesje.
Sterkte gewenst voor de collega's in het zuidoosten.

Het lijkt erop dat de buien oplossen voordat zij land bereiken. Jammer.
pi_154060818
Ontopic, ik zit nu met mijn voeten in een bak met water, er zal 20-25 liter in zitten, na een half uur is het water al lauw.
Positief: blijkbaar staat mijn lichaam veel hitte af.
Negatief: na een tijdje werkt het minder goed tenzij je elk uur of zo het water ververst wat niet heel erg ecologisch is.
Hier is het momenteel buiten 33-34 graden.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 15:51:41 #6
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154060831
Hier 32.7° binnen, 34.9° in de tuin...
are we infinite or am I alone
pi_154060855
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:51 schreef crystal_meth het volgende:
Hier 32.7° binnen, 34.9° in de tuin...
In de schaduw?
32,7 is wel erg warm voor binnen, hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij is het nu 27,5 en dat zonder zonnescherm (helaas) en maar aan 1 kant gordijnen.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 15:52:53 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_154060862
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 20:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Met airco waar ze verblijven! Zo kan ik het ook. Het menselijk lichaam heeft enige warmteadaptatie maar 40 graden Celsius is te warm om aangenaam te zijn, hoezeer je lichaam ook is aangepast aan de warmte. Dat is een fysiologisch feit.
Wat een nonsens Bram. Net als je post iets later dat het KNMI alleen maar rekening houdt met De Bilt. En dat je oprecht geloofde dat de 40 graden tweemaal gehaald ging worden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_154060881
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:52 schreef Dven het volgende:

[..]

Wat een nonsens Bram. Net als je post iets later dat het KNMI alleen maar rekening houdt met De Bilt. En dat je oprecht geloofde dat de 40 graden tweemaal gehaald ging worden.
Jij overtuigt echt de mensen met 0 argumenten. :')
Lees eens een biologieboek, dan zou je begrijpen dat het voor het lichaam te warm is als een mens zweet en dat de temperatuur waarbij dat gebeurt niet de ideale temperatuur kan zijn voor het lichaam onder die omstandigheden. Ik stel dat de KNMI een ouderwetse definitie hanteert van hittegolf door te stellen dat het om de temperatuur in De Bilt gaat. We leven in 2015, sinds 20-30 jaar zijn er de middelen voor een organisatie zoals de KNMI om voor heel Nederland de temperatuur bij te houden en dus had de KNMI al lang per plaats moeten spreken van een hittegolf in plaats van te doen alsof dat ene plaatje het voor heel Nederland bepaalt. Jij mag daar iets anders over vinden maar jij zal toch iets meer moeten doen dan te roepen dat jij het onzin vindt alvorens jouw mening interessant is.

Maar goed, ik ben nu een trol aan het voederen dus ik zet jou maar op de negeerlijst vanaf nu.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 15:54:41 #10
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_154060909
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Heb ik de wens jou te overtuigen dan? :?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 4 juli 2015 @ 15:55:14 #11
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_154060934
Warmste punt NL is Arcen. 36.6 momenteel. Misschien dat de 37 nog gered gaat worden. Veel meer zal het niet meer zijn.
pi_154061050
Ben echt woest en in alle staten dat het warmterecord niet verbroken is!
pi_154061178
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ontopic, ik zit nu met mijn voeten in een bak met water, er zal 20-25 liter in zitten, na een half uur is het water al lauw.
Ik zie je zo zitten. Ijszak op het hoofd. En dan gewoon een beetje mopperen. :D
pi_154061223
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik zie je zo zitten. Ijszak op het hoofd. En dan gewoon een beetje mopperen. :D
Geen ijszak op het hoofd, momenteel slechts de voeten in het water, straks misschien de ventilator aan. Ik mopper niet maar ik ben blij dat het vanaf woensdag weer normaal weer wordt.
#NoDAPL
pi_154061303
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:05 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Geen ijszak op het hoofd, momenteel slechts de voeten in het water, straks misschien de ventilator aan. Ik mopper niet maar ik ben blij dat het vanaf woensdag weer normaal weer wordt.
Duurt deze ellende nog tot woensdag ja?

Mooi kut. 25 is warm zat :'(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_154061322
Afgelopen nacht voor het eerst de airco aangehad op de slaapkamer. Vannacht weer denk ik.

Duurt lang in mijn appartement voordat de hits erin zit, maar eenmaal erin duurt het ook erg lang voordat ie weer eruit is en omdat we 2 katten hebben die niet buiten kunnen/mogen is het ook lastig om deuren tegen elkaar open te zetten :(
pi_154061356
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:09 schreef Geralt het volgende:
Afgelopen nacht voor het eerst de airco aangehad op de slaapkamer. Vannacht weer denk ik.

Duurt lang in mijn appartement voordat de hits erin zit, maar eenmaal erin duurt het ook erg lang voordat ie weer eruit is en omdat we 2 katten hebben die niet buiten kunnen/mogen is het ook lastig om deuren tegen elkaar open te zetten :(
Je moet hem voor het goeie ook gewoon aan laten staan. Het is ook weer niet zo'n wondermiddel dat ie de temperatuur zo maar 10 graden omlaag brengt. Het gaat geleidelijk vanzelf.
pi_154061388
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:11 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Je moet hem voor het goeie ook gewoon aan laten staan. Het is ook weer niet zo'n wondermiddel dat ie de temperatuur zo maar 10 graden omlaag brengt. Het gaat geleidelijk vanzelf.
Heeft heel de nacht aangestaan. Was goed toeven in de slaapkamer. Zo goed dat er zelfs goddank seks mogelijk was deze ochtend. Zonder airco was dat niet te doen geweest :D
pi_154061400
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:08 schreef Geralt het volgende:

[..]

Duurt deze ellende nog tot woensdag ja?

Mooi kut. 25 is warm zat :'(
Nog 2 hete dagen. De voorspellingen voor volgende week veranderen minstens 1 keer per dag. Dan weer 23, dan weer 28. Even afwachten. Ik hoop dat het wat koeler wordt zodat ik weer wat beter kan sporten.
#NoDAPL
pi_154061419
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:12 schreef Geralt het volgende:

[..]

Heeft heel de nacht aangestaan. Was goed toeven in de slaapkamer. Zo goed dat er zelfs goddank seks mogelijk was deze ochtend. Zonder airco was dat niet te doen geweest :D
De talloze voordelen daarvan. Good for you en voor je vrouw.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 16:17:38 #21
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154061523
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:12 schreef Geralt het volgende:

[..]

Sex is momenteel idd een zweterige bedoening, als ze zich proberen vrij te worstelen. 8-)
pi_154061540
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:17 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Sex is momenteel idd een zweterige bedoening, als ze zich proberen vrij te worstelen. 8-)
Het was met mijn vriendin, dus er kwam geen dwang aan te pas hoor :D
pi_154061866
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:09 schreef Geralt het volgende:

Zoals Bart aangeeft doe jij dat verkeerd. Als je een airco gebruikt dan moet je die heel de dag aan laten staan, anders heeft het weinig effect. Je moet die aanzetten zo gauw het warm begint te worden, niet pas als het al warm is.
#NoDAPL
pi_154061927
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:18 schreef Geralt het volgende:

[..]

Het was met mijn vriendin, dus er kwam geen dwang aan te pas hoor :D
Het een sluit het ander niet uit. ;)
#NoDAPL
pi_154061935
Het is wel heel lekker weer als je in het water ligt, ideaal om mooi bruin te worden ook. :)
Ach! geen enkel blij Glimlachje liet ik meer, sinds ik u zag.
pi_154061942
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Zoals Bart aangeeft doe jij dat verkeerd. Als je een airco gebruikt dan moet je die heel de dag aan laten staan, anders heeft het weinig effect. Je moet die aanzetten zo gauw het warm begint te worden, niet pas als het al warm is.
Ik ga geen 3500watt de hele zomer 24 uur per dag laten stoempen }:|
pi_154061994
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:31 schreef Geralt het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, je doet dat tijdens de weken dat het zo warm wordt, hooguit een week of 4 bij elkaar. Als je dat ding nu langer aan laat staan en op een lager vermogen dan haal je meer resultaat dan met wat je nu doet.
#NoDAPL
pi_154062079
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Natuurlijk niet, je doet dat tijdens de weken dat het zo warm wordt, hooguit een week of 4 bij elkaar. Als je dat ding nu langer aan laat staan en op een lager vermogen dan haal je meer resultaat dan met wat je nu doet.
Ik zag zojuist in een ander topic dat ik een airlock 100 of iets moet hebben.

Die kan mooi het raam afdichten want ik heb geen fatsoenlijke afvoer. Op een lager vermogen zetten nu heeft geen zin denk ik, want de warme lucht komt dan te snel weer binnen door het open raam.

Ik ga zo een ding kopen denk ik :9
pi_154062143
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:31 schreef Geralt het volgende:

[..]

Dat gebruikt ie alleen in het begin, als ie hard aan het werk moet. Daarna stelt het niets voor.
Ik had Airco in mijn vorige huis en als je de rekening uitsmeert over het hele jaar dan kost het 2 a 3 euro per dag voor die warme dagen. Een paar tientjes per jaar, zo moet je dat zien. Als dat het verschil is tussen WEL seks en GEEN seks...
pi_154062160
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:34 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik zag zojuist in een ander topic dat ik een airlock 100 of iets moet hebben.

Die kan mooi het raam afdichten want ik heb geen fatsoenlijke afvoer. Op een lager vermogen zetten nu heeft geen zin denk ik, want de warme lucht komt dan te snel weer binnen door het open raam.

Ik ga zo een ding kopen denk ik :9
Je moet ook niet een airco plaatsen zonder een fatsoenlijke manier om de warmte die het apparaat maakt af te voeren. Voor een open raam is niet een fatsoenlijke manier! ;)
De hoofdwetten van de thermodyamica: het apparaat geeft meer warmte af dan dat het koelte geeft. Je zal dus ofwel de warme lucht direct naar buiten moeten afvoeren of inderdaad de warme lucht moeten opvangen in een container die je 's nachts uit het apparaat haalt en buiten laat afkoelen (dat schijnt ook te bestaan).
#NoDAPL
pi_154062237
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:36 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat gebruikt ie alleen in het begin, als ie hard aan het werk moet. Daarna stelt het niets voor.
Ik had Airco in mijn vorige huis en als je de rekening uitsmeert over het hele jaar dan kost het 2 a 3 euro per dag voor die warme dagen. Een paar tientjes per jaar, zo moet je dat zien. Als dat het verschil is tussen WEL seks en GEEN seks...
Daarom overweeg ik om voor volgend jaar ook een airco te nemen, zo veel kost het niet en wat ik bezuinig op warmte door minder te stoken in de rest van het jaar is een veelvoud. Ik draag namelijk wel een trui in de winter bij mij thuis.
#NoDAPL
pi_154062291
Het raam staat open en de slang gaat naar buiten.

Dat dat niet optimaal is weet ik, maar hij koelt op volle toeren wel voldoende af om het merkbaar koeler te krijgen in de slaapkamer.

Zit nu te kijken naar die airlock 100, dat zou een perfecte oplossing zijn. Ware het niet dat die tot maximaal 400cm raamomtrek gaat en het raam in mijn slaapkamer 430cm omtrek heeft :(
pi_154062565
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daarom overweeg ik om voor volgend jaar ook een airco te nemen, zo veel kost het niet en wat ik bezuinig op warmte door minder te stoken in de rest van het jaar is een veelvoud. Ik draag namelijk wel een trui in de winter bij mij thuis.
Ik zou dan meteen een echte nemen. Met de koelunit buiten.
Daikin en Mitsubishi zijn volgens mij de toppers in deze.
Een no-name van de bouwmarkt kan ook (want kost minder dan de helft) maar levert begrijpelijk hier en daar problemen op. Je moet daar mazzel mee hebben.
pi_154062571
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:40 schreef Geralt het volgende:
Het raam staat open en de slang gaat naar buiten.

Dat dat niet optimaal is weet ik, maar hij koelt op volle toeren wel voldoende af om het merkbaar koeler te krijgen in de slaapkamer.

Zit nu te kijken naar die airlock 100, dat zou een perfecte oplossing zijn. Ware het niet dat die tot maximaal 400cm raamomtrek gaat en het raam in mijn slaapkamer 430cm omtrek heeft :(
Vraag aan een professioneel installatiebedrijf welke modellen zij aanraden. ;)
#NoDAPL
pi_154062633
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Een no-name van de bouwmarkt kan ook (want kost minder dan de helft) maar levert begrijpelijk hier en daar problemen op. Je moet daar mazzel mee hebben.
Ik woon in een huurhuis, ik denk niet dat ze er blij mee zijn als ik een gat in de muur wil laten maken.
#NoDAPL
pi_154062708
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik woon in een huurhuis, ik denk niet dat ze er blij mee zijn als ik een gat in de muur wil laten maken.
Dat kan gewoon. Net als het plaatsen van antenne's vroeger. De rechten van de mens.
Het gaat over kleine gaatjes die je ook zo weer dichtmaakt.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 16:58:24 #37
45206 Pietverdriet
pi_154062872
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dit, zou ik ook aanraden.
Zeker als het snel warm wordt in je huis. Bij ons wordt het alleen maar warm (nu ja, 25 graden) als het dik in de dertig gaat zoals nu en snachts niet afkoelt. Hebben een verrijbare, staat voor het eerst in drie jaar weer eens aan.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 17:00:47 #38
45206 Pietverdriet
pi_154062936
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:39 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Een goeie Split unit kan je ook als warmtepomp andersom gebruiken, dan maakt hij de buitenlucht koud en binnen warm, kan je in de herfst/voorjaar als het niet heel koud is gebruiken ipv stoken.
pi_154062946
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 16:53 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat kan gewoon. Net als het plaatsen van antenne's vroeger. De rechten van de mens.
Het gaat over kleine gaatjes die je ook zo weer dichtmaakt.
Kan dat netjes dicht worden gemaakt zodat muggen niet naar binnen kunnen?
#NoDAPL
pi_154062983
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Een goeie Split unit kan je ook als warmtepomp andersom gebruiken, dan maakt hij de buitenlucht koud en binnen warm, kan je in de herfst/voorjaar als het niet heel koud is gebruiken ipv stoken.
Verbruik je dan niet meer energie dan met een radiator? Een radiator is extreem efficiënt.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 17:03:22 #41
45206 Pietverdriet
pi_154063002
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:47 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik wilde het hier eigenlijk wel uitsluitend over het weer hebben. ;)

Hier in Krommenie (NH) 27 graden binnen. Buiten ook. Met een best fris briesje.
Sterkte gewenst voor de collega's in het zuidoosten.

Het lijkt erop dat de buien oplossen voordat zij land bereiken. Jammer.
Je hebt gelijk, hier in Anholt is het 35 graden buiten, binnen 22
pi_154063085
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik vond je al zo verdacht fris overkomen. ;)
  zaterdag 4 juli 2015 @ 17:06:49 #43
45206 Pietverdriet
pi_154063094
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Verbruik je dan niet meer energie dan met een radiator? Een radiator is extreem efficiënt.
Je bedoeld een CV?
of het efficienter is als een hoog rendement cv weet ik niet, efficiëntie is ook niet het issue maar vooral de prijs denk ik. Een warmtepomp is iig voor verwarming heel efficient omdat hij meer energie aan warmte afgeeft dan er aan stroom in gaat, omdat er een groot deel van de warmte uit de buitenlucht gehaald wordt
  zaterdag 4 juli 2015 @ 17:07:59 #44
45206 Pietverdriet
pi_154063132
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:06 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik vond je al zo verdacht fris overkomen. ;)
Moet er trouwens niet aan denken de airco wekenlang aan te hebben, nogal wat stroomverbruik
pi_154063156
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee. Die dingen zijn geweldig. Alleen bij bepaalde onder nul temperaturen werken ze niet meer. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Zie hiervoor tweakers. Zij hebben dat reeds lang geleden uitgezocht.
pi_154063181
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je bedoeld een CV?
Ik heb het niet over een stand alone verwarming. :s)

quote:
of het efficienter is als een hoog rendement cv weet ik niet, efficiëntie is ook niet het issue maar vooral de prijs denk ik. Een warmtepomp is iig voor verwarming heel efficient omdat hij meer energie aan warmte afgeeft dan er aan stroom in gaat, omdat er een groot deel van de warmte uit de buitenlucht gehaald wordt
Ja, voor de doorsnee klant gaat het om de prijs maar is stroom goedkoper dan gas per 'watt' die je benut?
#NoDAPL
pi_154063212

[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 04-07-2015 17:10:42 ]
#NoDAPL
pi_154063280
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is heel erg dicht bij de grens.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 17:14:08 #49
45206 Pietverdriet
pi_154063350
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik heb het niet over een stand alone verwarming. :s)

[..]

Ja, voor de doorsnee klant gaat het om de prijs maar is stroom goedkoper dan gas per 'watt' die je benut?
Geen idee.
Is op tweakers vast wel eens uitgezocht
  zaterdag 4 juli 2015 @ 17:15:17 #50
45206 Pietverdriet
pi_154063398
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Dat is heel erg dicht bij de grens.
Lekker smorgens autobahn racen naar A12
pi_154063422
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Geen idee.
Is op tweakers vast wel eens uitgezocht
Waarschijnlijk, het is prima uit te rekenen maar het is best wel bewerkelijk voor een CV.
#NoDAPL
pi_154064140
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Lekker smorgens autobahn racen naar A12
Dat is wel een hele korte race. :)
#NoDAPL
pi_154064149
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Waarschijnlijk, het is prima uit te rekenen maar het is best wel bewerkelijk voor een CV.
Als het nog steeds over zo'n Airco gaat die ook kan verwarmen: het is geen cv. Als het vriest in NL doet ie het niet. Het is geen volledige vervanging.
pi_154064254
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als het nog steeds over zo'n Airco gaat die ook kan verwarmen: het is geen cv. Als het vriest in NL doet ie het niet. Het is geen volledige vervanging.
Het gaat mij er om wat goedkoper en minder milieubelastend (vermoedelijk de CV) is, dat je een airco omgekeerd kan gebruiken spreekt voor zich, of althans dat je het zo kan configureren dat dat kan.
#NoDAPL
pi_154064338
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
vermoedelijk de CV
Vermoedelijk niet. Omdat je hem niet voor koelen kunt gebruiken.
Dus eigenlijk is het geen vergelijk, in die zin dat de airco koelen heel efficiënt doet en verwarmen ook.
Dat laatste helaas niet onder alle omstandigheden. Zodat je inderdaad beide nodig hebt voor de uitzonderingen.
pi_154064490
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:48 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Vermoedelijk niet. Omdat je hem niet voor koelen kunt gebruiken.
Dus eigenlijk is het geen vergelijk, in die zin dat de airco koelen heel efficiënt doet en verwarmen ook.
Dat laatste helaas niet onder alle omstandigheden. Zodat je inderdaad beide nodig hebt voor de uitzonderingen.
Het punt is dat er een punt moet zijn om die airco daarvoor te gebruiken aangezien je al overal in huis een radiator (als onderdeel van een CV) hebt staan. Ik ken niemand in Nederland die niet in elke ruimte een radiator heeft. Misschien in een beperkt aantal studentenkrotten van huisjesmelkers.
#NoDAPL
pi_154065263
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 17:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het punt is dat er een punt moet zijn om die airco daarvoor te gebruiken aangezien je al overal in huis een radiator (als onderdeel van een CV) hebt staan. Ik ken niemand in Nederland die niet in elke ruimte een radiator heeft. Misschien in een beperkt aantal studentenkrotten van huisjesmelkers.
Nee. Zo'n ding blaast koude lucht. Of warme lucht op verzoek. Maar dus niet onder alle omstandigheden. Voor gebieden waar het nooit onder de 10 graden komt is het wel een machtige optie dacht ik.

En mensen: back to normal. Warmterecords zijn niet gebroken en het ziet daar voorlopig ook niet naar uit. *O*
pi_154065516
Voor de niet handige doe het zelvers is hier een handleiding waarmee je zelf op een zeer eenvoudige manier een airco kunt maken,

Benodigdheden.

Koelbox
Kleine ventilator
Kunststof PVC bocht

http://www.telegraaf.nl/t(...)__Zo_gemaakt___.html
Kappers knippen met metaal in je haar en halen zo het goud van je hoofd.
pi_154066760
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 18:41 schreef -Hakuna- het volgende:
Voor de niet handige doe het zelvers is hier een handleiding waarmee je zelf op een zeer eenvoudige manier een airco kunt maken,

Benodigdheden.

Koelbox
Kleine ventilator
Kunststof PVC bocht

http://www.telegraaf.nl/t(...)__Zo_gemaakt___.html
Met uiteraard bijzonder teleurstellend resultaat. De bekende volksverlakkerij van deze krant.
Als je zoiets wilt dan moet je dat overlaten aan de professional.
Verder heb je het doorgaans niet nodig voor die paar dagen per jaar.
pi_154066858
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 19:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Met uiteraard bijzonder teleurstellend resultaat. De bekende volksverlakkerij van deze krant.
Ik hoorde wel positieve verhalen over deze methode. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 4 juli 2015 @ 19:39:42 #61
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154066901
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 18:31 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En mensen: back to normal. Warmterecords zijn niet gebroken en het ziet daar voorlopig ook niet naar uit. *O*
Jawel, warmste nacht ooit in België (of beter gezegd, hoogste minimumtemperatuur). Tenzij het de volgende 4u 20 min plots significant afkoelt.
pi_154067056
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 19:38 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het hele ding slaat natuurlijk als kut op Dirk.
En dan had ik het geluid ook nog uit staan.
pi_154067099
22 graden buiten *O*
pi_154067288
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 19:46 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het hele ding slaat natuurlijk als kut op Dirk.
En dan had ik het geluid ook nog uit staan.
Je baseert je mening of dit wel of niet werkt op een filmpje zonder het geluid aan te zetten? _O-
pi_154067318
quote:

[..]

Ok. Gekeken met geluid. Je moet een koelbox slopen (als je die al had).
En hoe kom je aan zo'n gigantisch ijsblok?
En hoelang houd zo'n ijsblok het vol? Dat zagen we volgens mij niet in het filmpje.
Ongeschikt, dat is mijn voorlopige oordeel.
pi_154067362
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 19:57 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Je baseert je mening of dit wel of niet werkt op een filmpje zonder het geluid aan te zetten? _O-
Duh. Van het geluid erbij worden we ook niet echt wijzer, of wel?
Maar zie hierboven.
pi_154067410
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 19:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En hoelang houd zo'n ijsblok het vol? Dat zagen we volgens mij niet in het filmpje.
Het hoeft niet per se op deze manier. Ipv een koelbox kun je ook gewoon een kartonnen doos gebruiken. Koelpacks of ijsblokjes kan iedereen wel aan komen verder, lijkt me.
pi_154067502
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:02 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het hoeft niet per se op deze manier. Ipv een koelbox kun je ook gewoon een kartonnen doos gebruiken. Koelpacks of ijsblokjes kan iedereen wel aan komen verder, lijkt me.
Dat meen je toch niet serieus?
Kan je met zoiets de kamertemperatuur ook maar een graadje omlaag krijgen?
Het biedt hooguit wat verkoeling in het kruis gedurende een uurtje.
De temperaturen in huis zijn niet echt te manipuleren met een koelpack of een zakje ijsblokjes.
Dat gaat om volkomen andere grootheden.
pi_154067562
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat meen je toch niet serieus?
Kan je met zoiets de kamertemperatuur ook maar een graadje omlaag krijgen?
Het biedt hooguit wat verkoeling in het kruis gedurende een uurtje.
De temperaturen in huis zijn niet echt te manipuleren met een koelpack of een zakje ijsblokjes.
Dat gaat om volkomen andere grootheden.
Ligt aan de overige maatregelen, maar het draagt zeker bij. Ik heb genoeg oplossingen voorbij zien komen vandaag met ventilatoren + koud water / ijs.
pi_154067602
quote:

[..]

Heeeeeel misschien werkt het ook met kleine ijsblokjes. kun je bij de blokker kopen om allemaal leuke vormpjes mee te maken enzo, heel leuk.
pi_154067650
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ligt aan de overige maatregelen, maar het draagt zeker bij. Ik heb genoeg oplossingen voorbij zien komen vandaag met ventilatoren + koud water / ijs.
Allemaal homeopathie en placebo.
Net zoals je voor verwarmen vele kilowatts nodig hebt geldt voor afkoelen precies hetzelfde.
pi_154067722
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:09 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Heeeeeel misschien werkt het ook met kleine ijsblokjes. kun je bij de blokker kopen om allemaal leuke vormpjes mee te maken enzo, heel leuk.
Ja Jodocus, ik ben gewoon serieus. Jij duidelijk niet. En bovendien heb ik verstand van dit soort zaken en ken ik de onderliggende principes en natuurwetten.

Maar ik zal even lachen om je. :D
pi_154067822
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 19:34 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik heb dit zelf nog nooit gemaakt, dus kan er (nog) geen mening over geven. Maar het resultaat zal natuurlijk nooit het zelfde zijn als een echte airco. Maar de meeste compacte mobiele airco met een slang die door een raamkier moet werkt meestal ook niet naar tevredenheid. Vandaar dat deze na iedere hittegolf met massa te koop worden aangeboden op marktplaats. De enig airco die wel wat doet is een met een aparte buiten unit.
pi_154067895
quote:

[..]

En waar kan ik die positieve verhalen dan lezen? En komt er echt een koude luchtstroom uit die buis en hoelang gaat een gemiddeld ijsblok mee bij een koelsessie?
pi_154067921
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:16 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

Ik heb dit zelf nog nooit gemaakt, dus kan er (nog) geen mening over geven. Maar het resultaat zal natuurlijk nooit het zelfde zijn als een echte airco. Maar de meeste compacte mobiele airco met een slang die door een raamkier moet werkt meestal ook niet naar tevredenheid. Vandaar dat deze na iedere hittegolf met massa te koop worden aangeboden op marktplaats. De enig airco die wel wat doet is een met een aparte buiten unit.
Weet ik. Dat is de enige juiste methode die echt werkt, de koelunit behoort buiten anders werkt het niet of nauwelijks.
Niet vergeten dat een graad afkoelen net zo duur is als een graad verwarmen (wat logisch is) dus het is buiten de aanschaf een dure hobby qua stroomkosten. En niet iets wat je met een ijsblok of ander knutselwerk kunt bereiken.
pi_154068017
Het is nu buiten heerlijk! Effe alle ramen en deuren maar open gezet hier. Maar de warmte wordt ook wel lekker vast gehouden door onze huizen!
pi_154068043
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:23 schreef Duikbril112 het volgende:
Het is nu buiten heerlijk! Effe alle ramen en deuren maar open gezet hier. Maar de warmte wordt ook wel lekker vast gehouden door onze huizen!
Daar heb je dan weer tot ver in december iets aan wat stookkosten bespaart.
pi_154068201
quote:

[..]

In de USA hebben ze gigantisch grote koelkasten en diepvriezen, daar kopen ze dan ook verpakkingen drank (water met een kleurstofje en een smaakstofje :')) van 3-5 liter in plaats van 1 liter. Wellicht omdat het daar niet extreem is dat je een uur moet rijden om naar een supermarkt te gaan? Mensen die thuis een vrieskist hebben staan kunnen ook gemakkelijk zo'n ijsblok maken, in een diepvriesvak van een koelkast wordt het natuurlijk lastiger. In dat geval zou dit inderdaad redelijk goed moeten werken. Koude lucht door het ijs, de koude blijft relatief goed die koelbox (geen perfecte afsluiting maar goed genoeg) en de ventilator blaast die koude naar je toe. Of dat het een grote ruimte drastisch doet afkoelen weet ik niet maar waar je zit zal het goed werken. :)

Ik kan me voorstellen dat deze jongen zich op de armere Americanen richt, daar heb je nog meer economische tweedeling dan hier, lang niet iedereen daar kan een airco betalen terwijl ze het wel veel harder nodig hebben dan wij (in het grootste deel van de USA wordt het warmer in de zomer dan hier).
#NoDAPL
pi_154068204
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:18 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

En waar kan ik die positieve verhalen dan lezen? En komt er echt een koude luchtstroom uit die buis en hoelang gaat een gemiddeld ijsblok mee bij een koelsessie?
Als het ijsblok snel smelt dan komt er gedurende korte tijd erg koude lucht uit. Als ie langzaam smelt dan komt er gedurende langere tijd minder koude lucht uit. Doe er je voordeel mee.

De vraag blijft hoe je zo'n gigantisch ijsblok maakt. Als dat in je eigen vriesvak gaat dan heeft de vriezer al ruimschoots de warmte opgewekt die je met het ijsblok weer probeert te verdrijven.
pi_154068254
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:12 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja Jodocus, ik ben gewoon serieus. Jij duidelijk niet. En bovendien heb ik verstand van dit soort zaken en ken ik de onderliggende principes en natuurwetten.

Maar ik zal even lachen om je. :D
Echt dom dan dat hij er een heel filmpje aan wijdt en het zo slecht werkt dat media het overnemen. Ik verwacht op korte termijn van slimme mensen als jij wel iets dat goed werkt.
pi_154068267
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:30 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

In de USA hebben ze gigantisch grote koelkasten en diepvriezen, daar kopen ze dan ook verpakkingen drank (water met een kleurstofje en een smaakstofje :')) van 3-5 liter in plaats van 1 liter. Wellicht omdat het daar niet extreem is dat je een uur moet rijden om naar een supermarkt te gaan? Mensen die thuis een vrieskist hebben staan kunnen ook gemakkelijk zo'n ijsblok maken, in een diepvriesvak van een koelkast wordt het natuurlijk lastiger. In dat geval zou dit inderdaad redelijk goed moeten werken. Koude lucht door het ijs, de koude blijft relatief goed die koelbox (geen perfecte afsluiting maar goed genoeg) en de ventilator blaast die koude naar je toe. Of dat het een grote ruimte drastisch doet afkoelen weet ik niet maar waar je zit zal het goed werken. :)
Als je gewoon voor 5 euro een kaartje voor het zwembad koopt. Of gewoon in de vaart springt, dat is een stuk efficiënter.
pi_154068302
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:32 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als je gewoon voor 5 euro een kaartje voor het zwembad koopt. Of gewoon in de vaart springt, dat is een stuk efficiënter.
Als je geen airco kan betalen dan moet je je behelpen.
#NoDAPL
pi_154068386
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Echt dom dan dat hij er een heel filmpje aan wijdt en het zo slecht werkt dat media het overnemen. Ik verwacht op korte termijn van slimme mensen als jij wel iets dat goed werkt.
Media zijn dom en doen geen research. Ze schrijven de grootste onzin en onnozelheid.
Verder heb ik aangegeven wat echt werkt: de split airco, met de koelunit buiten.
Die knutselwerkjes kunnen niet werken omdat zij niet het vermogen hebben of ergens vandaan kunnen halen (in kilowatts) om een ruimte een graad te verwarmen of af te koelen. Gewoon natuurkunde is dat. Daar is energie voor nodig. In zo'n ijsblok zit bijzonder weinig energie. Er bestaat helaas geen magie in deze. En dit soort filmpjes zijn gewoon niet-serieus entertainment.
pi_154068431
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Als het ijsblok snel smelt dan komt er gedurende korte tijd erg koude lucht uit. Als ie langzaam smelt dan komt er gedurende langere tijd minder koude lucht uit.
Het zal er tussen in zitten. Het zal niet snel smelten aangezien het redelijk goed geïsoleerd ligt maar aangezien de openingen niet perfect afsluiten zal er genoeg warme lucht in die doos komen dat het ijs wel smelt. Het is behelpen maar voor een poor man's airco vind ik het wel aardig al is het een beetje simpel.

quote:
De vraag blijft hoe je zo'n gigantisch ijsblok maakt. Als dat in je eigen vriesvak gaat dan heeft de vriezer al ruimschoots de warmte opgewekt die je met het ijsblok weer probeert te verdrijven.
1. Niet met een vriesvak maar een met vrieskist wat in de USA heel erg normaal is en waar ze fors groter zijn en wat ook in Nederland redelijk gebruikelijk is.
2. Die vrieskist staat niet in een ruimte waarin je leeft, daar heb je weinig last van. Op de lange termijn zal wellicht een groot deel van die warmte alsnog in je leefruimte stromen maar het gaat hier om het bestrijden van piektemperaturen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:35 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Media zijn dom en doen geen research. Ze schrijven de grootste onzin en onnozelheid.
Verder heb ik aangegeven wat echt werkt: de split airco, met de koelunit buiten.
Die knutselwerkjes kunnen niet werken omdat zij niet het vermogen hebben of ergens vandaan kunnenhalen (in kilowatts) om een ruimte een graad te verwarmen of af te koelen. Gewoon natuurkunde is dat. Er bestaat helaas geen magie in deze. En dit soort filmpjes zijn gewoon niet-serieus entertainment.
Ja, de wetten van de thermodynamica blijven gelden maar jij ziet bepaalde nuances over het hoofd. Zie punt 2.
Een gewone ventilator helpt, dit is een soort van ventilator op anabole steroïden dankzij de koude lucht die het blaast. Je lichaam zal goed afkoelen en daar gaat het om.
#NoDAPL
pi_154068462
Ik vind het trouwens vooral fout dat De Telegraaf er haar logo op doet terwijl het filmpje niet van haar is.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 20:40:18 #86
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_154068516
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Lees eens een biologieboek, dan zou je begrijpen dat het voor het lichaam te warm is als een mens zweet en dat de temperatuur waarbij dat gebeurt niet de ideale temperatuur kan zijn voor het lichaam onder die omstandigheden. Ik stel dat de KNMI een ouderwetse definitie hanteert van hittegolf door te stellen dat het om de temperatuur in De Bilt gaat. We leven in 2015, sinds 20-30 jaar zijn er de middelen voor een organisatie zoals de KNMI om voor heel Nederland de temperatuur bij te houden en dus had de KNMI al lang per plaats moeten spreken van een hittegolf in plaats van te doen alsof dat ene plaatje het voor heel Nederland bepaalt. Jij mag daar iets anders over vinden maar jij zal toch iets meer moeten doen dan te roepen dat jij het onzin vindt alvorens jouw mening interessant is.

Maar goed, ik ben nu een trol aan het voederen dus ik zet jou maar op de negeerlijst vanaf nu.
Ik geniet van temperaturen van rond of boven de 40 graden. Net als vele andere mensen. Derhalve de rest van je post niet gelezen. Met je kulargumenten.
pi_154068543
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
a, de wetten van de thermodynamica blijven gelden maar jij ziet bepaalde nuances over het hoofd. Zie punt 2.
Nee. Ik heb mij post nog wat aangevuld.
Hoeveel energie denk je dat er zich in zo'n ijsblok bevindt. En denk je serieus dat je een gemiddelde kamer daarmee een graad kunt afkoelen?
pi_154068555
Bespaar je de moeite Dven, ik lees het niet. Het is dat ik je avatar zag.
#NoDAPL
pi_154068587
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik vind het trouwens vooral fout dat De Telegraaf er haar logo op doet terwijl het filmpje niet van haar is.
De meeste video's die je op Telegraaf ziet worden gewoon van youtube gehaald. Dat doe ik doorgaans zelf ook. Als je zoekt op airco home made, kom je weer dezelfde zelfbouwer tegen waarin hij een airco gemaakt heeft van een grote plastic emmer en er een soort elektronische temperatuur meter bij houdt.

pi_154068648
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Bespaar je de moeite Dven, ik lees het niet. Het is dat ik je avatar zag.
Het is over het algemeen dat men over, ook waar natuurkundige wetten in het spel zijn, erg makkelijk denkt over technologie.
Het is denk ik verloren gegaan maar je beweerde dat de ontwikkeling van accutechniek net zoiets was als de wet van Moore zoals we die kennen van de ontwikkeling van processoren.
Dat is niet zo en het lijkt er niet op. Not even close zelfs.
pi_154068662
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:43 schreef -Hakuna- het volgende:

[..]

De meeste video's die je op Telegraaf ziet worden gewoon van youtube gehaald. Dat doe ik doorgaans zelf ook. Als je zoekt op airco home made, kom je weer dezelfde zelfbouwer tegen waarin hij een airco gemaakt heeft van een grote plastic emmer en er een soort elektronische temperatuur meter bij houdt.

Het is prima als de Telegraaf verwijst naar zo'n filmpje maar daar niet naar verwijzen en vervolgens je eigen merk er op plakken alsof je zelf ook maar iets met het filmpje te maken hebt is nogal bedenkelijk. Eigenlijk zouden we eens contact moeten opnemen met die jongen, eens zien of dat De Telegraaf een bedrag heeft betaald voor het gebruik van die video, daar ben ik nu wel benieuwd naar. :)
#NoDAPL
pi_154068813
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:45 schreef Bart2002 het volgende:
Het is denk ik verloren gegaan maar je beweerde dat de ontwikkeling van accutechniek net zoiets was als de wet van Moore. Dat is niet zo en het lijkt er niet op. Not even close zelfs.
Dat heb ik niet beweerd! Ik ben een van de laatste mensen in Nederland die dat zou beweren. Ik heb gesteld dat we nog nauwelijks de mogelijkheden van de batterij hebben ontgonnen aangezien nu pas de technologie en inzichten ontwikkeld worden waarmee we veel krachtigere batterijen kunnen gaan maken en dat het een kwestie van tijd is voordat die ontwikkeld worden. Ik heb dat juist gesteld omdat ik een beetje verstand heb van batterijen. Als je ervoor zorgt dat in eenzelfde hoeveelheid materiaal veel meer lading kan worden opgeslagen door het materiaal sterk te plooien dan krijg je met hetzelfde gewicht en hetzelfde volume veel meer capaciteit. Als je ervoor zorgt dat in eenzelfde hoeveelheid materiaal veel meer lading kan worden opgelagen door het materiaal op een bepaalde manier te bewerken...
De materiaalkunde zit de laatste decennia in een stroomversnelling, de nanotechnologie - een integratie van allerlei disciplines - is pas de laatste decennia een beetje op gang aan het komen, onze kennis over batterijen is de laatste decennia sterk toegenomen, allerlei verschillende principes worden tot in den treure methodisch onderzocht. Het geldbedrag voor dit onderzoek is fors toegenomen dankzij de opkomst van laptops, mobiele telefoons, tabletten etc.
Jij hebt geen idee wat voor onderzoek er nu allemaal plaatsvindt naar batterijen. De puzzelstukjes liggen klaar, het is een kwestie van empirisch heel erg veel proberen en dan komen er vanzelf mooie resultaten uit. Datgene wat werkt daarvan leer je weer en daarmee ga je verder experimenteren.
Neem het rustig van mij aan dat we de komende decennia veel krachtigere batterijen zullen krijgen. Met welke factor zullen we moeten afwachten maar 1000 km. op autobatterijen met de snelheden waar nu een brandstofauto mee rijdt zijn is zeker plausibel.

Vergelijk het maar met onze kennis van het brein. Die is nog steeds zeer gering aangezien we nog maar sinds kort een aardige temporele en (&&) spatiële resolutie hebben voor de MRI-technologie. Dat is drastisch verbeterd en het verbetert nog verder. Dit heeft de middelen gegeven om bijv. in detail er achter te komen wat het verschil is tussen een autistisch brein en een normaal brein. Alleen moet je vervolgens bij voldoende mensen met voldoende testen onderzoek gaan doen om het in kaart te brengen. Hetzelfde principe, de middelen zijn al aardig en worden steeds beter maar daarmee heb je niet direct de resultaten. Met de ontwikkeling van de nucleaire bom gold ook hetzelfde principe. De missie naar de maan ook. Soms weet je in de wetenschap dat er een sterke vooruitgang gaat komen in de komende decennia zonder dat je precies kan zeggen hoe lang het gaat duren. Dat is het mooie van empirisch onderzoek, het is niet zoals met puur theoretisch onderzoek dat je moet afwachten wanneer een geniaal iemand eens een nieuw briljant inzicht krijgt.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bram_van_Loon op 04-07-2015 20:57:56 ]
#NoDAPL
pi_154068849
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:31 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Het is energietechnisch trouwens net zo iets als je kamer in de winter proberen te verwarmen met een aansteker. In die orde van grootte moet je het zien. Je merkt wel iets, zoveel is zeker.
pi_154068937
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is energietechnisch trouwens net zo iets als je kamer in de winter te verwarmen met een aansteker. In die orde van grootte moet je het zien.
Eerder een flink aantal kaarsen. Bij mijn weten zitten veel mensen op 1 plaats, als je geen professionele airco kan betalen en je lichaam kan op die ene plaats flink afkoelen dan is het veel beter dan geen oplossing.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 21:01:42 #95
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_154069076
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Eerder een flink aantal kaarsen.
Een "standaard kaars" levert 80 watt, een theelichtje levert minder energie, ongeveer 34 W.
http://www.thenakedscientists.com/HTML/questions/question/1857/

http://www.quora.com/How-(...)light-candle-produce
pi_154069117
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Een "standaard kaars" levert 80 watt, een theelichtje levert minder energie, ongeveer 34 W.

Niet slecht voor een kaars. :)
Jammer dat het zo snel op is en dat er licht kankerverwekkende stoffen bij vrijkomen, dat laatste weerhoudt mij er van om een kaars aan te doen, anders zou ik het regelmatig doen.
#NoDAPL
pi_154069123
Maar, het koelt nu af. Is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd?
pi_154069127
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 20:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat heb ik niet beweerd!
Ik kan hem zo voor je quoten. Don't push me Bram! ;)
We moeten het inderdaad hebben van briljante mensen met geniale inzichten. Of van iets minder briljant onderzoek met meer, iets minder briljante mensen.
Maar het lijkt in deze vaak op wensdenken in de zin dat "ze" vanzelf wel weer iets uitvinden.
Maar dat gaat offtopic. Het is hier inmiddels lekker koel buiten en dat gaat oostwaarts.
pi_154069141
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:03 schreef Toefjes het volgende:
Maar, het koelt nu af. Is dit niet een beetje mosterd na de maaltijd?
Het wordt morgen en dinsdag nog 30 graden dus we zullen in onze huizen nog even met die hitte opgescheept zitten. ;)
#NoDAPL
pi_154069153
Hier kon in elk geval weer relatief lekker hardgelopen worden O+ was wel benauwd, maargoed, hè? Niet te hard, niet te ver, ben niet jaloers op de mensen in NL! :+
Ja doei.
pi_154069236
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Het wordt morgen en dinsdag nog 30 graden dus we zullen in onze huizen nog even met die hitte opgescheept zitten. ;)
En nu dit weer:
http://www.nu.nl/binnenla(...)ijk-weer-zondag.html

Blijft ons dan werkelijk niets bespaard? The horror! :D
pi_154069251
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ah, ik zit in Rotterdam, morgen 26 en dinsdag 28 graden, morgen een lichte bui waar ik van ga genieten op een festival _O_ Maar zal landinwaarts nog wel een stukje warmer zijn natuurlijk.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 21:09:06 #103
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154069258
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:03 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik kan hem zo voor je quoten. Don't push me Bram! ;)
Citeer het maar, daar staat hetzelfde verhaal in als wat ik hier nu heb gehouden.

quote:
We moeten het inderdaad hebben van briljante mensen met geniale inzichten.
Het onderzoek naar batterijen kan nog heel erg lang verder gaan zonder een nieuw briljant inzicht. Gewone PhD's kunnen daar nog heel erg veel aan bijdragen in de komende jaren.

quote:
Maar het lijkt in deze vaak op wensdenken in de zin dat "ze" vanzelf wel weer iets uitvinden.
Niet vanzelf! Jij hebt er blijkbaar geen idee van hoe groot die onderzoekssector op dit moment is! Vergelijk eens het aantal toepassingen waarvoor je batterijen nodig hebt tussen nu en 20 jaar geleden en hoeveel extra vermogen je hiervoor nodig hebt. Dan krijg je een beetje een idee over hoeveel geld er momenteel besteed wordt aan dat onderzoek. De inzichten zijn, de manipulatiemogelijkheden zijn fors toegenomen en het geld en de onderzoekers zijn er, wat resteert is heel erg veel variaties uitproberen op een systematische manier, met de resultaten hiervan weer van alles leren en zodoende weer wat efficiënter verder zoeken. Dat komt allemaal wel goed, neem het rustig van mij aan, ik houd dat onderzoek naar batterijen aardig bij.
#NoDAPL
  zaterdag 4 juli 2015 @ 21:09:44 #104
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154069277
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

En nu dit weer:
http://www.nu.nl/binnenla(...)ijk-weer-zondag.html

Blijft ons dan werkelijk niets bespaard? The horror! :D
Ik had gehoopt morgen een flink stuk te kunnen fietsen. Als ik eerder had geweten wat voor mooi weer het sinds ongeveer 6 uur was vandaag dan zou ik het vandaag hebben gedaan. Ik hou trouwens van zware windstoten. O+
#NoDAPL
pi_154069300
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:01 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Mensen die nadenken en daardoor de grootheden snappen. Zeer goed.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 21:13:21 #106
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154069377
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mensen die nadenken en daardoor de grootheden snappen. Zeer goed.
Het wordt echter een probleem als je je blindstaart op die grootheden en niet kijkt naar de situationele context, daar zit het verschil tussen een natuurkundige en een ingenieur. De natuurkundige denkt: "die homemade airco levert meer warmte binnen dan dat het koelt". De ingenieur denkt: "weliswaar levert die airco binnen meer warmte dan dat het koelt maar die warmte komt voor het grootste deel in een andere binnenruimte terecht waar je niet lang in verblijft en waar die persoon zit wordt het koel."
Denk er eens over na waarom een ventilator werkt ondanks dat het warmte geeft. Grootheden zijn belangrijk maar er is meer in de praktijk dan enkel die grootheden.
#NoDAPL
pi_154069382
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij hebt er blijkbaar geen idee van hoe groot die onderzoekssector op dit moment is!
Don't get me started. En de resultaten zijn om moedeloos van te worden vooralsnog. Maar dat is offtopic.
  zaterdag 4 juli 2015 @ 21:15:36 #108
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154069442
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:13 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Don't get me started. En de resultaten zijn om moedeloos van te worden vooralsnog. Maar dat is offtopic.
Er zijn best veelbelovende resultaten, alleen is dat nog in laboratoriumomstandigheden. Heb geduld.
Hoop trouwens maar dat die doorbraken er komen in de komende decennia want anders hebben wij een heel erg groot probleem wanneer die fossiele brandstoffen te schaars worden.
#NoDAPL
pi_154070516
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Er zijn best veelbelovende resultaten, alleen is dat nog in laboratoriumomstandigheden. Heb geduld.
Hoop trouwens maar dat die doorbraken er komen in de komende decennia want anders hebben wij een heel erg groot probleem wanneer die fossiele brandstoffen te schaars worden.
Mijn laatste offtopic post dan hier: het is inderdaad hopen, vertrouwen en geloven want anders hebben we een probleem. Er is echter geen enkele en ik herhaal geen enkele ontwikkeling in de laboratoria gaande die ook maar een sprankje hoop geeft op die ontwikkeling die wij eisen, verwachten en dringend nodig hebben. Het is vaak ook een kwestie van schaarse grondstoffen die bovendien heel duur zijn om te winnen. Noem mij 1 ontwikkeling met wereldwijde potentie.
pi_154072048
Ik heb deze zomer voor het eerst proefondervindelijk ondervonden dat die eerste dagen jezelf gewoon vol die zon in gooien (in volle zon anderhalf uur gaan zonnen, ook al trek je het niet) helpt om daarna ook gelijk goed tegen die hitte te kunnen. Ik trek de warmte van de afgelopen dagen behoorlijk goed. Vind het zelfs wel lekker eigenlijk. Dat is wel eens anders geweest.
pi_154079656
Waar blijft die fucking onweer, wacht er al een week op.
  zondag 5 juli 2015 @ 15:35:36 #112
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154087006
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:52 schreef Bart2002 het volgende:
Het is vaak ook een kwestie van schaarse grondstoffen die bovendien heel duur zijn om te winnen.
Met de huidige primitieve technologie wel, met nanotechnologie, het sterk plooien van molecuen met de juiste ruimtelijke structuur en op de juiste plaatsen geladen deeltjes, is het wel mogelijk.

quote:
Noem mij 1 ontwikkeling met wereldwijde potentie.
Ik heb ze niet opgeslagen maar ik ben in de afgelopen jaren diverse veelbelovende concepten tegengekomen. Je moet een beetje geduld hebben.
Hoe dan ook is het geen optie om niet maximaal in te zetten op de ontwikkeling van betere batterijen want de beschaving zoals we die kennen zal verdwijnen zo gauw de fossiele brandstoffen te schaars worden als die technologie er niet komt, dat zal jij ongetwijfeld met met mij eens zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bram_van_Loon op 05-07-2015 15:41:33 ]
#NoDAPL
  zondag 5 juli 2015 @ 15:38:12 #113
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154087098
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 22:55 schreef Duikbril112 het volgende:
Ik heb deze zomer voor het eerst proefondervindelijk ondervonden dat die eerste dagen jezelf gewoon vol die zon in gooien (in volle zon anderhalf uur gaan zonnen, ook al trek je het niet) helpt om daarna ook gelijk goed tegen die hitte te kunnen. Ik trek de warmte van de afgelopen dagen behoorlijk goed. Vind het zelfs wel lekker eigenlijk. Dat is wel eens anders geweest.
Je kan dan beter gaan wandelen in de volle zon dan zonnen, in ieder geval heb je dan normaal gesproken niet een uur lang die UV-stralen met volle intensiteit op exact dezelfde plaatsen. :s)
Bovendien is het in de schaduw warm genoeg. Ik trok de warmte redelijk goed deze keer, ik heb relatief weinig gezweet 's nachts, dat scheelt heel erg veel. De warmte in de ochtend (ochtendzon, de temperatuur liep vanochtend nog op naar 32 graden) ervaar ik wel als verlammend.
#NoDAPL
  maandag 6 juli 2015 @ 15:31:46 #114
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_154115339
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2015 21:52 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Mijn laatste offtopic post dan hier: het is inderdaad hopen, vertrouwen en geloven want anders hebben we een probleem. Er is echter geen enkele en ik herhaal geen enkele ontwikkeling in de laboratoria gaande die ook maar een sprankje hoop geeft op die ontwikkeling die wij eisen, verwachten en dringend nodig hebben. Het is vaak ook een kwestie van schaarse grondstoffen die bovendien heel duur zijn om te winnen. Noem mij 1 ontwikkeling met wereldwijde potentie.

Rond de 17de minuut. De koolstofnanobuis.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_nanotube

Gewoon koolstof maar dankzij de moleculaire structuur een veel krachtigere geleider dan bijvoorbeeld koper.
Een van de concepten die veelbelovend is voor veel krachtigere batterijen. Het zal waarschijnlijk wel nog decennia duren voordat ze voldoende hebben achterhaald hoe dit precies te manipuleren.

[ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-07-2015 15:50:34 ]
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')