quote:Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.
Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".
De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".
Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.
Diepe recessie
"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.
Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."
Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.
Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.
Levensvatbaar
"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".
Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.
http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 00:18:33BREAKING: Greece to hold national referendum on debt deal http://t.co/oJEKR2uriP http://t.co/ygxKTfDjXx reageer retweet
Omdat je niet zo kort door de bocht kunt stellen wat de exacte gevolgen bij een JA of een NEE zullen zijn. Daarom wordt er door zoveel users hier en ook in het nieuws zoveel kritiek geuit op het referendum. Wat de Griekse bevolking ook kiest, de uiteindelijke keuzes die de EU gaat maken zullen er niet of nauwelijks door beïnvloed worden.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:30 schreef BarryOSeven het volgende:
Snap niet dat de Grieken niet een soort van animatie laten zien op TV wat beide keuzes gaan doen met het land.
Dat wanneer je JA stemt, de lange termijn ellende groter wordt dan bij een NEE. Ivm de schuldenberg.
Ja alleen word er dus door alle EU leiders enorm veel druk uitgeoefend op griekse kiezers om JA te stemmen. Terwijl het dus helemaal niet uitmaakt of ze JA of NEE stemmen om in de EU te blijven. Dit heeft Tspiras ook al gezegd in een toespraak alleen vraag ik me af of mensen dat geloven.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:34 schreef Belabor het volgende:
[..]
Omdat je niet zo kort door de bocht kunt stellen wat de exacte gevolgen bij een JA of een NEE zullen zijn. Daarom wordt er door zoveel users hier en ook in het nieuws zoveel kritiek geuit op het referendum. Wat de Griekse bevolking ook kiest, de uiteindelijke keuzes die de EU gaat maken zullen er niet of nauwelijks door beïnvloed worden.
Het referendum doet zich voor als een nationaal vraagstuk, maar eigenlijk is het natuurlijk een internationaal vraagstuk.
De gebruikelijke bangmakerij die wij ook om onze oren kregen tijdens ons EU-referendum.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja alleen word er dus door alle EU leiders enorm veel druk uitgeoefend op griekse kiezers om JA te stemmen. Terwijl het dus helemaal niet uitmaakt of ze JA of NEE stemmen om in de EU te blijven. Dit heeft Tspiras ook al gezegd in een toespraak alleen vraag ik me af of mensen dat geloven.
Waarom denk je dat ze dat willen?quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ja alleen word er dus door alle EU leiders enorm veel druk uitgeoefend op griekse kiezers om JA te stemmen. Terwijl het dus helemaal niet uitmaakt of ze JA of NEE stemmen om in de EU te blijven. Dit heeft Tspiras ook al gezegd in een toespraak alleen vraag ik me af of mensen dat geloven.
Tsipras is voor niemand nog geloofwaardig natuurlijk.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat is al lang uitgeschreven toch?quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:57 schreef Aurelius het volgende:
Zijn ze nu al bezig met het voorbereiden van dat referendum? Lijkt me toch dat dit enige organisatie vergt.
Als ze het nou slecht organiseren dan kunnen ze de uitslag ongeldig verklaren en het volgende week nog een keer doen. Kun je eindeloos herhalen dat soort shit.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:57 schreef Aurelius het volgende:
Zijn ze nu al bezig met het voorbereiden van dat referendum? Lijkt me toch dat dit enige organisatie vergt.
Juncker, Lagarde en Dijsselbloem zijn juist niet meer geloofwaardig. Tsipras is nog steeds een held.quote:Op donderdag 2 juli 2015 12:58 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tsipras is voor niemand nog geloofwaardig natuurlijk.
Ben je een werkloze Griek of iets?quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Juncker, Lagarde en Dijsselbloem zijn juist niet meer geloofwaardig. Tsipras is nog steeds een held.
Moet je daar een ,werkeloze, Griek voor zijn dan, ik geloof ook niet in de Euforie zoals die nu is.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:01 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Ben je een werkloze Griek of iets?
Ok, ik had buiten een miniem groepje complotdenkers gerekend, excuus.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Juncker, Lagarde en Dijsselbloem zijn juist niet meer geloofwaardig. Tsipras is nog steeds een held.
Hoe ga je dadelijk denken als jou baan door iemand hoe zeg ik dat, van een project van werkverschaffing gedaan gaat worden?quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:05 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ok, ik had buiten een miniem groepje complotdenkers gerekend, excuus.
Dat ik ze veel succes wens, ik zoek wel wat anders.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:07 schreef john2406 het volgende:
[..]
Hoe ga je dadelijk denken als jou baan door iemand hoe zeg ik dat, van een project van werkverschaffing gedaan gaat worden?
Het zijn vooral werklozen, pensionada's en anderszins onrendabelen die dwepen met Tsipiras ja. Tsipiras staat immers voor doorgaan op dezelfde voet wat betreft sociale programma's, en daar profiteren zij van.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:02 schreef john2406 het volgende:
[..]
Moet je daar een ,werkeloze, Griek voor zijn dan, ik geloof ook niet in de Euforie zoals die nu is.
Uitdrogen zal het toch wel met een ja of een nee?quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:08 schreef Gerolsteiner het volgende:
[..]
Het zijn vooral werklozen, pensionada's en anderszins onrendabelen die dwepen met Tsipiras ja. Tsipiras staat immers voor doorgaan op dezelfde voet wat betreft sociale programma's, en daar profiteren zij van.
De ondernemers zijn veel minder blij met de bezigheden van de Griekse regering aangezien zij hun inkomsten zien opdrogen.
Nee hoor. In tegenstelling tot de beeldvorming gaan er gewoon miljarden om in de Griekse economie, en dat wordt nu ernstig geschaad door de fratsen van Tsipiras.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Uitdrogen zal het toch wel met een ja of een nee?
Voor wie? Voor de gemiddelde Europeaan is Tsipras een clown.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:00 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Bij een nee zullen de kapitaalsrestricties wel voortgezet worden. Dan is er weinig meer te verdienen.quote:Op donderdag 2 juli 2015 13:09 schreef john2406 het volgende:
[..]
Uitdrogen zal het toch wel met een ja of een nee?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |