freddy95 | woensdag 1 juli 2015 @ 22:30 |
Ben bezig met lessen heb er nu 3 opzitten maar heb absoluut geen gevoel voor het wegrijden bij een stoplicht. Hij valt dan uit en dan neemt de instructeur de pedalen over en rijden we zo weg maar hier leer ik niks van als hij het steeds doet. Hoe rijd je nou weg bij één stoplicht vanuit 1 vlot en hoe doe je dit bii benzine want ik ga later benzine rijden [ Bericht 2% gewijzigd door freddy95 op 02-07-2015 00:44:49 ] | |
johnson555 | woensdag 1 juli 2015 @ 22:32 |
Gas bij geven ![]() | |
WEST | woensdag 1 juli 2015 @ 22:35 |
Deze hoort hier niet. Zal hem een schop naar PTA geven. | |
ZwartmetSuiker | woensdag 1 juli 2015 @ 22:35 |
Gewoon, gas geven en koppeling langzaam op laten komen? | |
Falco | woensdag 1 juli 2015 @ 22:38 |
Na drie lessen is er nog niks om zorgen te maken hoor. Bij les 10 heb je wel dat goede gevoel van de combi genoeg gas geven en koppeling loslaten. Dit is typisch oefening baart kunst. | |
Fred | woensdag 1 juli 2015 @ 22:39 |
Dat komt vanzelf wel, geef anders bij je instructeur dat je extra wil oefenen met het wegrijden. | |
Dieter_Dengler | woensdag 1 juli 2015 @ 22:55 |
Wil het in het begin vooral niet 'snel' doen. Trek rustig op en zorg dat je dit met het juiste gevoel doet. Vermoedelijk slaat de auto niet elke keer af als je bij je thuis weg rijdt of op een rustige kruising hebt moeten wachten. Het gevoel voor vlot optrekken komt vanzelf. | |
Donnie-Brasco | woensdag 1 juli 2015 @ 23:00 |
Of meer gas bij, of koppeling minder snel op laten komen ![]() | |
._HAAK_. | woensdag 1 juli 2015 @ 23:10 |
Meer gas bij je doet te voorzichtig je mag de motor best horen | |
Isdatzo | woensdag 1 juli 2015 @ 23:34 |
+- 5000 rpm en je koppeling in 1 keer los. BAM. Evt met gebruik van handrem. | |
jeroen25 | donderdag 2 juli 2015 @ 00:33 |
Net zoals je dat doet vanaf iedere andere plaats. Alleen moet je niet gaan stressen over de auto's achter je en daardoor de koppeling te snel laten opkomen. Gewoon rustig aan in jouw tempo. En als je vaker problemen hebt met afslaan bij het wegrijden dan vraag je je instructeur of je dat een keer uitgebreid kunt oefenen. | |
jeroen25 | donderdag 2 juli 2015 @ 00:35 |
Of ruim voor het stoplicht al afremmen en dan met 10kmh verder rollen zodat het op groen springt net voordat je echt moet stoppen. | |
Awsom | donderdag 2 juli 2015 @ 00:37 |
Gas bijgeven! ![]() ![]() ![]() ![]() | |
freddy95 | donderdag 2 juli 2015 @ 00:43 |
Jaa maar hoe voel je nou precies het aangrijpingspunt? En is het gas geven koppeling langzaam omhoog? Of eerst koppeling dan pas gas | |
Meike26 | donderdag 2 juli 2015 @ 00:52 |
Je kan het voelen door je koppeling op te laten komen (zachtjes je voet er af en het moment dat de auto wil/gaat rollen. Op dat moment trap je contra langzaam het gas in. Alsof de koppeling een vol glas water is en Gas het lege glas. Het glas van de koppeling gooi je steeds leger in het gas-glas dat steeds zwaarder word.... Zoiets ongeveer. Na 3 keer vlot doen is het kinderspel en hoef je er eigenlijk niet meer bij na te denken. | |
jeroen25 | donderdag 2 juli 2015 @ 01:27 |
En het toerental zal iets omlaag gaan op het moment dat de draaiende koppelingsplaat de stilstaande raakt. | |
ZwartmetSuiker | donderdag 2 juli 2015 @ 06:43 |
Je rijdt zeker een VAG auto? Daar voel je het aangrijpingspunt nooit. | |
Fleauris | donderdag 2 juli 2015 @ 09:26 |
Ik neem aan dat je lest in een diesel, lijkt me handig om het eerst daarin onder de knie te krijgen voordat je je zorgen gaat maken over wat je in de toekomst wil rijden. Bij diesel kan je gewoon met beleid de koppeling op laten komen zonder extra gas bij, gaat niet vlot maar hij hoort niet af te slaan. Doet ie dat wel, laat je de koppeling te snel opkomen. | |
Cultuur058 | donderdag 2 juli 2015 @ 09:38 |
Bij een benzine auto kan dit ook wel, maar die heeft minde koppel, dus slaat eerder af. Maar ik ben van mening dat je deze vraag eerst aan je instructeur zou moeten stellen, die weet precies hoe ver jij nu bent in je gevoel met de auto, op een forum gaan we er vast vanuit dat jij het toch niet gaat halen. | |
Falco | donderdag 2 juli 2015 @ 18:19 |
Dit wordt toch helemaal niet gezegd in dit topic ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 2 juli 2015 @ 18:23 |
heel licht oplaten komen en dan voel/hoor je het, je auto wil gaan rollen. Soms trilt ie omdat ie op het punt staat af te slaan, dan gewoon lichtelijk gas bijgeven en en koppeling laten opkomen. Je kan dat het beste oefenen op een hellinkje, heb je het binnen 10/20 min onder de knie. Reden is als je op een helling staat dat ie naar achteren rolt, maar als je dan enkel je koppeling op aangrijpingspunt zet, stopt ie met achteruit rollen.. [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 02-07-2015 18:24:20 ] | |
eP2e | donderdag 2 juli 2015 @ 18:46 |
Voorlopig gewoon even omdraaien, klein beetje gas en dan je koppeling laten opkomen ipv. te gaan zoeken naar het aangrijpingspunt en dan pas gas bijgeven. Op een gegeven moment draai je het vanzelf wel weer om als het gevoel er is. | |
freddy95 | donderdag 2 juli 2015 @ 22:09 |
Als ik eerst lichtelijk gas geven en koppeling op laat komen gaat tie dan meteen vooruit en moet je de koppeling stilhouden als de auto begint te rijden? | |
Fer | donderdag 2 juli 2015 @ 22:11 |
Mijn instructeur heeft eerst een keer laten oefenen met het aangrijpinfspunt. Maar eigenlijkmis het een kwestie van ervaring, op een gegeven moment krijg je meer gevoel en precisie in het bedienen van de koppeling. Ik rij nu een Leon 1.6 Diesel. Daarvan moet je tijdens optrekken even de koppeling op het aangrijpingspunt laten hangen en pas verder lossen als de toeren vanzelf omhoog gaan. Anders valt ie in turbogat en gaat het bokken. | |
#ANONIEM | donderdag 2 juli 2015 @ 22:34 |
Nee, die moet je laten opkomen. Dus je laat eerst je koppeling op tot het moment, dan gas bij geven, dan geleidelijk koppeling en gas tot de koppeling helemaal op is. | |
Gummiebeer | vrijdag 3 juli 2015 @ 10:28 |
Automaat rijden, opgelost. | |
speknek | vrijdag 3 juli 2015 @ 10:51 |
![]() Gewoon zo. Pedaal tegen de vloer en dan lachen naar de zwarte golfjes in je achteruitkijkspiegel. | |
Godtje | vrijdag 3 juli 2015 @ 10:53 |
In een Skoda Fabia andere uitlachen? ![]() | |
speknek | vrijdag 3 juli 2015 @ 10:54 |
Kudo's dat je het herkent ![]() ![]() edit: oh file name. | |
Godtje | vrijdag 3 juli 2015 @ 10:55 |
Het staat gewoon in de link. | |
powerflux | vrijdag 3 juli 2015 @ 11:24 |
Waarom laat die instructeur je niet gewoon falen en achter elkaar afslaan? Zo leer je het veel langzamer, omdat het nu toevallig soms lukt ipv dat je snel het gevoel moet ontwikkelen. | |
Hyperdude | vrijdag 3 juli 2015 @ 11:38 |
Ga ff 15 min. prutsen met die lesbak op een lege parkeerplaats. En daarna tijdens de normale les niets snel willen doen. Dat komt later wel Nu krijg ik reclame van Skodia Fabia ![]() | |
Leandra | vrijdag 3 juli 2015 @ 11:59 |
Niet druk over maken, dat komt wel, en als je straks een benzineauto hebt komt dat ook wel weer, het is ook niet zo dat iedere benzineauto hetzelfde rijdt en het zelfde punt heeft qua balans koppeling-gaspedaal. Maar dat zijn dingen die je vanzelf leert en dat moet je gewoon leren voelen. Bij onze auto's moet ik ook even overschakelen qua gevoel, gaat meestal probleemloos, maar het is soms wel even weer wennen als je de ene auto in je benen hebt zitten en dan in de andere stapt. | |
leolinedance | vrijdag 3 juli 2015 @ 14:39 |
Komt wel goed, heb je zo onder de knie. Na een tijdje stap je zonder problemen van de ene in de andere auto en rijd je probleemloos weg. Overigens raad ik je aan automaat te gaan rijden. Ik heb er spijt van dat ik hier pas 2 jaar geleden mee begonnen ben. Een automaat is comfortabel, snel en zuinig, dus geen enkele rede om het niet te doen eigenlijk. Ik neem nooit meer anders. | |
SyntholSnol | vrijdag 3 juli 2015 @ 16:56 |
Automaat kopen. Probleem opgelost. Slotje. | |
ThePartyPooper | vrijdag 3 juli 2015 @ 17:21 |
Koppeling los laten en gas gaan geven. Als je haast hebt geef je veel gas alvorens de koppeling in 1 keer los te laten. Kijk uit voor politie met dit laatste. | |
ThePartyPooper | vrijdag 3 juli 2015 @ 17:24 |
Houd eens op met dat negatieve getroll. Die jongen heeft nog maar 3 lessen gehad en er komen al weer zure trolls die aan het pesten gaan met automaat. Als hij nou een been miste, oke, dan is automaat goed, maar dit soort comments zijn gewoon belachelijk en dit gaat de TS alleen maar zenuwachtiger maken. Doe iedereen een plezier en ga je depressie ergens anders uitten. Na 10 lessen liet ik de auto nog wel eens af slaan en heb na 20 lessen in 1 keer mijn rijbewijs gehaald. Niet luisteren naar trolls en gewoon doen, het lukt wel. | |
Hyperdude | vrijdag 3 juli 2015 @ 17:31 |
Goeie post. ![]() Automaat rijden is prima, maar een rijbewijs voor alleen automaat is niet handig. Ga maar eens in Spanje of Italië een huurauto zoeken met automaat. ![]() Na nog maar 3 lessen moet je gewoon wat geduld hebben. En eventueel wat extra met die koppeling oefenen. | |
freddy95 | vrijdag 3 juli 2015 @ 20:51 |
Heb vandaag gelest we gingen op mijj. Verzoek oefenen met wegrijden. Hij leerde me de koppeling op te laten komen tot hij begint te rijden vasthouden en dan pas gas. Dit is leuk als je zo oefent op een parkeerterrein maar bij een stoplicht ga je toch niet eerst naar dat punt zoeken. Het lukt me gewoon niet en hij zegt dat gas geven niet goed is voordat de auto op aangrijpingspunt is klopt dit? Ik kan echt niet wegrijden begin me zorgen te maken | |
erikkll | vrijdag 3 juli 2015 @ 21:10 |
Ja dat klopt, slijtage van je koppelingsplaten. Toch stiekem doen ![]() | |
erikkll | vrijdag 3 juli 2015 @ 21:10 |
Sjongejonge. Kom over 10 lessen nog maar eens terug ![]() | |
-Richard- | vrijdag 3 juli 2015 @ 21:41 |
Haha, precies. Komt wel goed. Zelf ook bij de 10e les ofzo dat ding nog laten uitvallen bij een rotonde.. ![]() Ook na volgens mij 21 lessen oid in 1 keer geslaagd. Je krijgt er vanzelf handigheid in maar je moet het wel echt willen (vertrouwen in jezelf hebben dat het je gaat lukken), en vast beraden zijn. Niet opgeven en al helemaal niet zo stressen hier ![]() | |
Kriegel | zaterdag 4 juli 2015 @ 00:09 |
Wat anderen al zeiden, gewoon éérst wat gas geven met het koppelingspedaal nog ingetrapt (een klein beetje, anders schiet je weg, de auto maakt ontkoppeld veel sneller toeren dan onder het rijden), en dan pas voorzichtig dat pedaal op laten komen terwijl je tegelijk meer gas toevoegt. Dan kun je nagenoeg niet afslaan, zeker met een diesel. Uiteraard zul je met een dieselauto uiteindelijk ook puur op de koppeling moeten kunnen wegrijden van je instructeur, maar dat gevoel moet nog even groeien. Net zoals het even duurt om de zenuwen kwijt te raken van het moéten presteren, dus ergens wachtend met andere mensen achter je. Fuck ze, er staat een grote L op het dak dus ze wachten soms maar even. Ik had die zenuwen ook nog een poos toen ik eenmaal m'n eigen auto had, want dan zit je er ineens alleen in en zo'n benzinebak trekt weer moeilijker soepel weg dan een diesel, maar zodra je dat ding eenmaal begint te kennen en aan te voelen word je vanzelf relaxter, en gaat het ook steeds minder vaak verkeerd. ![]() | |
tobitronics | zaterdag 4 juli 2015 @ 00:27 |
Als t niet blijft lukken vraag dan of je even naar een verlaten industrie of parkeerterrein mag, en daar de hele tijd optrekken-stoppen-optrekken-stoppen, na ong 10x heb je t dan wel in de voetjes ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 juli 2015 @ 00:29 |
Niet hellingproeven op de koppeling ![]() | |
Fer | zaterdag 4 juli 2015 @ 09:44 |
Op een bepaald moment heb je alleen de eerste keer nodig om het punt te zoeken en weet je daarna waar het ingeveer zit, kwestie van ervaring krijgen en gevoel in je linkerpoot. Denk dat als je pedalen zou omdraaien, iedereen hier ook als een beginneling gaat stuntelen. Maar wat voor lesauto is het. Die 1.6 TDi is echt apart met wegrijden, dat is de 14% ecotuning. | |
spectrumanalyser | zaterdag 4 juli 2015 @ 09:54 |
In z'n vrij zetten, Uitstappen. Auto flink aanduwen en als de auto vlotjes rolt snel erin springen ,in z'n 2 en koppeling laten schieten | |
Leandra | zaterdag 4 juli 2015 @ 09:59 |
Downhill... | |
buzz1291 | zaterdag 4 juli 2015 @ 10:03 |
Ik zou er acuut mee ophouden. Weggegooid geld die lessen. Het is niks, het zal ook nooit wat worden en voor je eigen veiligheid, en die van anderen beter dat jij je niet in enig gemotoriseerd verkeer gaat begeven. Koop maar een mooie electrische fiets van je bespaarde rijlessen. ![]() | |
spectrumanalyser | zaterdag 4 juli 2015 @ 10:56 |
vraag om een electrische auto. | |
kaassouffle | zaterdag 4 juli 2015 @ 11:15 |
Waarom niet ? Het is gewoon een handeling die steeds sneller gaat als je meer oefent. Je hoeft je echt niks aan te trekken van die auto's achter je. | |
lipje | zaterdag 4 juli 2015 @ 18:21 |
wat kan je mooi doen als je toch moet wachten.....en als je vlot weg wilt rijden hou je m vast. ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 4 juli 2015 @ 19:27 |
Bij een stoplicht idd vasthouden met 4-5 duizend toeren uiteraard, handrem ook omhoog. | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 04:39 |
Onjuist. | |
Pizza_Boom | zondag 5 juli 2015 @ 04:49 |
Nee. Bij 3 lessen ervaring moet je je vooral niet laten opjagen door een auto achter je. | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 04:53 |
Indien de voertuigbeheersing nog niet goed genoeg is om de openbare weg op te gaan, is het wellicht verstandiger om eerst te oefenen op een parkeerterrein o.i.d. | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 04:54 |
Koppeling zachtjes laten opkomen en flink gassen. Als ik een auto ga kopen wordt het sowieso een automaat, ben die schakels echt zo zat | |
Pizza_Boom | zondag 5 juli 2015 @ 04:56 |
Als we dat ook eens op de mensen met rijbewijs gaan toepassen, gaat het gezellig druk worden in de trein en lekker rustig in het verkeer. Vooral bij parkeerplaatsen en wegversmallingen. | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 04:58 |
Ik mis je punt. | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 04:59 |
Juist niet: direct voor de leeuwen gooien. Zo leer je het het best. | |
Pizza_Boom | zondag 5 juli 2015 @ 04:59 |
Dat de meeste automobilisten niet kunnen rijden of geen voertuigbeheersing hebben (of beide). Niet weten waar je wielen zitten, hoe breed je auto is, etc. | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 05:00 |
Je leert het pas vanaf het moment dat je echt zelfstandig gaat rijden. Je wordt veel bewuster. | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 05:02 |
Mee eens, vooral als je echt alleen gaat rijden zonder iemand naast je. Was echt ff wennen voor mij aan het begin | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 05:03 |
Dat is geen kwestie van voertuigbeheersing. Het is een combinatie van egoïsme, angst en domheid. Het probleem van TS is toch echt basis voertuigbeheersing. En ook anticiperen kun je leren. | |
Pizza_Boom | zondag 5 juli 2015 @ 05:04 |
Niet weten hoe groot je voertuig is/geen gevoel hebben voor de zijkant is echt voertuigbeheersing. | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 05:06 |
En risico's nemen, of versta je dat onder domheid | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 05:07 |
Dat lijkt me sterk. Ze krijgen die auto er vaak wel door, maar ze hebben de ruimte verkeerd geschat. Lijkt me eerder een gebrek aan ruimtelijk inzicht dan aan voertuigbeheersing. | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 05:10 |
Dat is afhankelijk van het risico. Autorijden an sich is al een risico. Sommigen kunnen kansen en consequenties beter inschatten dan anderen. | |
Pizza_Boom | zondag 5 juli 2015 @ 05:10 |
Als jij niet kan inschatten hoe groot je auto is bij het naar de kant gaan bij tegenliggers door een gebruik aan ruimtelijk inzicht, beheers jij je voertuig dus niet voldoende. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 05:14 |
Diegene kan waarschijnlijk prima een auto besturen, maar of je diegene op de openbare weg wil zien is een 2e. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2015 05:14:32 ] | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 05:15 |
true | |
Leandra | zondag 5 juli 2015 @ 08:06 |
Dit. Het zijn twee compleet verschillende zaken. | |
Awsom | zondag 5 juli 2015 @ 11:02 |
Zeg dan gewoon dat je niet kunt schakelen ![]() | |
kaassouffle | zondag 5 juli 2015 @ 11:26 |
Het is een mentaal ding. Je voertuigbeheersing kan prima zijn, maar je laat je opnaaien door mensen achter je waardoor je fouten gaat maken. Oefenen op een rustige plek kan zeker helpen, maar je moet die handelingen niet alleen op een rustige plek kunnen doen, maar ook in (druk) verkeer. We zijn mensen hè, geen machines die als een handeling geleerd is deze nooit meer fout doet. Beter creëer je rust voor jezelf en focus je meer op de handeling en stress je niet teveel over die auto achter je bij een stoplicht. Een gestrest persoon maakt juist rare fouten. Beter om rustige rijder te worden. Ik zeg niet dat je andere weggebruikers moet negeren, maar zo vroeg in de lessen lijkt het me handig om in te kunnen schatten wanneer je je echt druk moet maken (maar geen gekke dingen doen) en wanneer je vooral rustig moet blijven (toch eigenlijk altijd ![]() Denk dat het aan de instructeur is om dit in te zien en aan te pakken. Eerst de leerling laten oefenen zodat de handeling goed gaat, dan pas verkeer in. En leerling leren niet in paniek te raken. Je merkt toch van leerlingen dat ze niet de (voor hun) juiste info krijgen. Anders zouden ze misschien niet op FOK! om hulp vragen ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door kaassouffle op 05-07-2015 11:39:51 ] | |
#ANONIEM | zondag 5 juli 2015 @ 11:50 |
Automaat maakt je zo lui ![]() | |
Gilan | zondag 5 juli 2015 @ 15:54 |
Automaat is wel fijn als je elke dag grote afstanden moet rijden, zeker met files is een automaat gewoon veel makkelijker imho. Al heb ik bij mijn eigen auto er wel voor gekozen om een handgeschakelde auto te kopen aangezien je echt lui wordt van automaat rijden xD | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 16:14 |
Uh nee, dat heeft er niets mee te maken. Het is gewoon focking irritant in de bebouwde kom om de 5 seconden schakelen. Ook in de file zeer vervelend. | |
Awsom | zondag 5 juli 2015 @ 21:37 |
![]() | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 21:38 |
ok | |
leolinedance | zondag 5 juli 2015 @ 23:42 |
Het is niet zo zeer vervelend, het is vooral onnodig. Een beetje moderne automaat is in alles beter dan een handbak. | |
Rickertman96 | zondag 5 juli 2015 @ 23:56 |
Eens ja Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan | |
SyntholSnol | maandag 6 juli 2015 @ 11:49 |
Hoezo word je echt lui van automaat rijden? En in hoeverre is wat jij bedoelt erg? | |
SyntholSnol | maandag 6 juli 2015 @ 11:50 |
Lachen met een DSG bak: die dingen zijn berucht om hun problemen. | |
SyntholSnol | maandag 6 juli 2015 @ 11:53 |
En de zure-kut award van de week gaat naar... NB: het was zeker geen negatief getroll. Automaten zijn tegenwoordig zo goed dat ze geen vermogen kosten en minstens zo zuinig zijn. Enige nadeel is dat je er bij nieuwe auto's nog extra voor moet betalen, bij occasions is dat niet of nauwelijks het geval. | |
Mano_ | maandag 6 juli 2015 @ 13:51 |
Overdrijven is ook een vak zeg.. In de bk hooguit bij kruisingen, verder niet en in een file gewoon achter een vrachtwagen blijven. Die zorgen wel dat ze zoveel mogelijk door kunnen rollen en dan kan je hem lekker in de 2 laten staan. Automaat zal vast wel voordelen hebben, maar het is echt niet zo dat je met een handbak gek wordt van het schakelen. Kwestie van vooruit kijken, maar dat zou je toch al moeten doen. Persoonlijk heb ik liever een handbak dan een automaat, gelukkig is er keuze zat ![]() | |
Gilan | maandag 6 juli 2015 @ 15:06 |
Is niets ergs aan hoor, maar ik vond voor mijzelf dat ik gewoon lui werd van het rijden in een automaat. Komt misschien ook bij kijken dat ik het wel leuk vind om te schakelen. | |
Fer | maandag 6 juli 2015 @ 18:21 |
Ik zou ook wel weer een automaat willen. Vooral dit gelijdelijk wegtrekken en op schakelen zonder kracht-onderbreking, heerlijk. | |
leolinedance | maandag 6 juli 2015 @ 21:17 |
Je reageert nog serieus op die troll ook ![]() | |
freddy95 | maandag 6 juli 2015 @ 22:50 |
Ik heb geofend met mijn neefs auto we hebben op een groot parkeerplek geofend en hij heeft mij het volgende geleerd hij rijd trouwens benzine. Hij liet me gas geven niet teveel en dan koppeling langzaam omhoog en als tie rijdt even vasthouden 2 seconden. Dit werkte prima en ik viel maar paar keer uit maar is dit wel de goede methode? En gaat mijn rijinstructeur dit goed rekenen? Want ik kom op deze manier wel weg zonder stil te vallen | |
Kriegel | maandag 6 juli 2015 @ 22:56 |
Dat is dus precies wat een paar van ons al aanraadden. Maar goed, kan nogmaals geen kwaad op zich als je het met wat beleid doet (dus niet 4000 tpm en de koppeling dumpen), ik doe het zelf ook regelmatig, al is het niet de CBR manier zeg maar. Dus misschien dat je instructeur gaat mauwen. Maar in een beetje diesel heb je dit eigenlijk gewoon niet nodig, op de koppeling wegtrekken is in zo'n ding echt simpel met wat oefening. Oefening baart kunst en zo. | |
Rickertman96 | maandag 6 juli 2015 @ 23:03 |
Goede methode is er niet echt, als je maar optrekt. | |
lipje | dinsdag 7 juli 2015 @ 07:29 |
dit is wel de methode, die je rijinstructeur je aan zou moeten leren. Beetje gas, koppeling tot aangrijpingspunt, twee seconde vast en helemaal op laten komen | |
Pizza_Boom | dinsdag 7 juli 2015 @ 12:59 |
Wel eens nagedacht waarom je moet leren optrekken op het aangrijpingspunt? Om gevoel te krijgen met de auto bijvoorbeeld, in plaats van alleen maar een trucje? | |
ThePartyPooper | woensdag 8 juli 2015 @ 00:43 |
Ik ga hier niet eens serieus op in. | |
freddy95 | woensdag 8 juli 2015 @ 17:04 |
Mag ik vragen hoe het dan wel moet ipv dit trucje? | |
vannelle | woensdag 8 juli 2015 @ 17:09 |
Ga er maar van uit dat je na een tijdje het aangrijpingspunt blindelings kunt vinden, wordt een automatisme. Nu je dat gevoel nog niet helemaal hebt (geeft niks, komt wel) gaat het gewoon iets langzamer. wat gaat dan langzamer? Nou, dit: Laat de koppeling opkomen tot het aangrijpingspunt en hou em daar even vast. Dan geef je een beetje gas en laat je de koppeling rustig verder op komen en kun je ook steeds meer gas geven. | |
Pizza_Boom | woensdag 8 juli 2015 @ 19:01 |
Zoals vannelle zegt. En bij een diesel hoef je niet eens gas te geven. Zag vandaag toevallig iemand die zijn eerste les zelf mocht koppelen. Hoorde de motor iets meer toeren gaan maken en toen zag ik heel langzaam de auto in beweging komen. Je rijdt een diesel, op het moment dat jij de koppeling laat komen en de motor dus iets smoort, gaat de boordcomputer meer brandstof inspuiten om te voorkomen dat ie af slaat. Ik weet nog dat ik met BE op mijn flikker kreeg van mijn instructeur, ik ben benzine en LPG blokken gewend. De LPG auto's waren allemaal heel gevoelig voor afslaan, dus zodra ik bijna stil stond, trapte ik de koppeling in om het laatste stukje te rollen of schakelde ik terug naar zijn 1. Moest van mijn instructeur ligt op de rem trappen in zijn 2 terwijl die stationair reed. En waarrempel, we gingen juist harder rijder. Maar waarom vraag je het de instructeur niet? | |
Equinoxxed | donderdag 9 juli 2015 @ 11:56 |
Zoveel manieren ![]() Dan is het een kwestie van beetje gas geven en de koppeling alsnog rustig laten opkomen. Des te meer toeren de motor gaat maken des sneller de koppeling losgelaten kan worden, te snel laat de toeren ook snel dalen, dus daar laat je de snelheid van af hangen. Onder de 1000 toeren is wel de gevarenzone om de auto af te laten slaan. Het andere uiterste is zoveel gas geven dat afslaan niet echt mogelijk is zolang je de koppeling niet laat schieten, maar wel snel laat opkomen. Dan gaan de wielen spinnen, op dat punt is het zoeken naar juist minder gas te geven tot de wielen niet meer spinnen en rij je snel weg. Banden met meer grip of 4-wielaandrijving is met snel optrekken wel een pré, maar dat zal je wel merken als het regent ![]() | |
JDx | donderdag 9 juli 2015 @ 12:00 |
Hehe, die heb ik ook (al heet het bij mij officieel S-Tronic), je kan ook instellen dat je de rem in kan drukken met je linkervoet en dan vol gas en dan de rem los, launch control! | |
speknek | donderdag 9 juli 2015 @ 12:12 |
Audi? Ik heb een passat met DSG7, maar volgens mij is dat inderdaad dezelfde. Goed idee die launch control moet ik ook maar eens uitproberen ![]() | |
JDx | donderdag 9 juli 2015 @ 12:18 |
Ja, A3 Sportback 2.0 TFSI maar dan met DSG6, ik heb het zelf niet ingesteld, kan via VAG-COM. | |
Equinoxxed | donderdag 9 juli 2015 @ 12:27 |
Ja de meeste noemenswaardige auto's hebben een degelijke automaatbak en dan is het helemaal peanuts ![]() | |
Ciora | donderdag 9 juli 2015 @ 12:30 |
Mijn auto heeft een dusdanig zware knakenkoppeling dat ik na 1 jaar bezit nog steeds wel af en toe wegrijd als de eerste de beste rijlesser ![]() | |
Silverdigger2 | donderdag 9 juli 2015 @ 12:38 |
nu veel oefenen ![]() Des te beter je nu het gevoel ervoor krijgt, des te beter je het beheerst! Na lessen in een diesel ben je verwend, straks moet je het ook kunnen in 15+ jaar oude a uto met een verotte koppeling
![]() | |
freddy95 | zaterdag 11 juli 2015 @ 22:55 |
Het gaat nu al een stuk beter tijdens het lessen ik trap lichtelijk gas in zodat hij boven de 1 uitkomt en laat de koppeling rustig komen als hij rijdt hou ik hem 2 sec vast dan verder rustig omhoog laten komen. Het gaat niet zo helemaal goed vvalt nog regelmatig uit maar mijn instructeur zegt dat ik vanzelf het gevoel te pakken ga krijgen hopelijk gaat het vanaf nu snel weer beter zodat ik me op andere dingen kan storten op me lessen het kost me al een fortuin Heeft iemand nog tips voor het niet stilvallen / sneller wegrijden alle kleine beetjes helpen! | |
-Richard- | zaterdag 11 juli 2015 @ 23:17 |
Moet je dat nog wel instellen? Wij hadden een Golf 5 variant (diesel..) en die had het standaard al. Kon ook nergens een optie vinden via vag-com (vcds) om dat in te stellen. Maar dat was geen automaat, gewoon de ESP aanlaten staan en dan plank gas, blijft de motor op 3000 rpm hangen. ![]() Trekt opzich oké weg maar niet echt vloeiend omdat de esp gelijk ingrijpt en wielspin wil voorkomen, zal bij een automaat veel beter gaan. | |
JDx | zondag 12 juli 2015 @ 09:47 |
Volgens mij moet je ESP uitzetten. | |
Alt-tab | zondag 12 juli 2015 @ 11:25 |
Fijn dat het beter gaat! ![]() De methode die ik hanteer is als volgt. Ik heb mijn rijbewijs 10+ jaar en heb sindsdien enkel benzine en handgeschakeld gereden. Als het verkeerslicht op groen springt laat ik mijn koppeling geleidelijk los los totdat de auto begint te rollen. Zodra hij rolt druk ik op het gaspedaal. Op het tempo waarop ik het gaspedaal indruk laat ik de koppeling los. Hoe beter je dit onder de knie hebt, des te soepeler het rijden aanvoelt. Het belangrijkste is het aangrijpingspunt. Vrij vertaald is dit het ideale moment om te versnellen omdat de auto in de juiste stand staat. Je merkt dit doordat de auto vooruit wilt. Geen zorgen, je gaat dit op termijn zelf aanvoelen. Succes met je lessen! | |
Awsom | zondag 12 juli 2015 @ 11:27 |
Klopt ESP moet uit anders verpest die je actie ![]() | |
freddy95 | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:20 |
Optrekken gaat nu all veeel beter nu duikt er een andere probleem op als ik in sitautie dus bijvoorbeeld als ik uit een fileparkeer plek wil komen is het best krap hoe ga je rustig achteruit?? Hij zegt dat ik niks aan heb om op koppeling achteruit te kunnen rijden omdat de meeste autos toch benzine zijn hij heeft mij dus deze methode geleerd koppeling beetje omhoog en gas maarhoe gaat dat heel langzaam want ik vlieg nu achteruit | |
Pizza_Boom | vrijdag 24 juli 2015 @ 23:31 |
Waarom vraag je dat niet ook meteen? | |
OudeBok | zaterdag 25 juli 2015 @ 00:50 |
Ook in een benzine auto kan je op de koppeling achteruit rijden? Nooit problemen mee gehad. Als het krap is moet je goed leip zijn om bij te gassen, tenzij je het echt precies kan. Je zal niet de eerste zijn die er schade door rijdt. | |
Fleauris | zaterdag 25 juli 2015 @ 00:57 |
Met meer beleid de koppeling op laten komen, licht gas geven en rustig koppeling op laten komen. Op het moment dat de koppeling pakt en je voelt dat je naar achteren begint te rijden kan je in principe ook de koppeling weer een beetje indrukken, dan sta je zo weer stil. | |
DX11 | zaterdag 25 juli 2015 @ 12:58 |
Lol ik kan in mijn benzine van 1400kg perfect wegrijden op de koppeling hoor. Het duurt alleen wat langer dus ik doe het nooit behalve bij parkeren inderdaad. Als je maar langzaam genoeg de koppeling op laat komen kan je gewoon daar mee weg rijden zonder aan het gas te zitten. | |
kaassouffle | zondag 26 juli 2015 @ 10:37 |
Ik doe dat soort korte stukjes achteruit ook met beetje koppeling en ietsje gas bij. Het is echt een kwestie van doseren. Langzame bewegingen met je voeten. Houd je je hak wel op de grond ? Of laat je je hele voet omhoog komen ? Als je te snel achteruit vliegt, dan geef je teveel gas bij / of je laat je koppeling te snel op komen. |