Het is te hopen dat de grexit er komt. Beter voor de EU en Griekenland.quote:Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.
Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".
De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".
Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.
Diepe recessie
"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.
Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."
Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.
Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.
Levensvatbaar
"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".
Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.
http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 00:18:33BREAKING: Greece to hold national referendum on debt deal http://t.co/oJEKR2uriP http://t.co/ygxKTfDjXx reageer retweet
Het vertrouwen in Tsipras en Syriza als een betrouwbare onderhandelingspartner in Duitsland is compleet foetsch. Merkel formuleerde dat gisteren door te zeggen dat de deur open staat voor onderhandelingen met Griekenland. Het moge impliciet duidelijk zijn dat daarmee niet wordt verwezen naar de huidige griekse regering.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:02 schreef SureD1 het volgende:
Ah... Geruchten melden nu dat Tsipras niet ingaat op het voorstel van Juncker, maar dat er, na druk van regeringsleden, gewerkt wordt aan een Grieks tegenvoorstel...vast weer allesomvattend en ultiem
Nee dat denk ik ook... En in hoeverre spreekt Juncker voor de troika? M.a.w. wordt Juncker's voorstel gesteund door de rest of niet?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:15 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Het vertrouwen in Tsipras en Syriza als een betrouwbare onderhandelingspartner in Duitsland is compleet foetsch. Merkel formuleerde dat gisteren door te zeggen dat de deur open staat voor onderhandelingen met Griekenland. Het moge ipliciet duidelijk zijn dat daarmee niet wordt verwezen naar de huidige griekse regering.
quote:Zo zullen Dijsselbloem en Co de geschiedenis in gaan
Het zijn van die dagen dat je je afvraagt wat historici later zullen schrijven.
Wat zullen ze zeggen over de politici die jarenlang beweerden dat we de Grieken hebben ‘gered,’ terwijl 90 procent van het ‘reddingsgeld’ is doorgesluisd naar Noord-Europese banken.
Wat zullen ze schrijven over de journalisten die het hadden over de ‘luie Griek,’ terwijl Griekenland in werkelijkheid de langste werkweek van Europa heeft?
Wat zullen ze beweren over Noord-Europa, dat zelf al jaren zijn lonen matigt, veel te weinig importeert en nu Zuid-Europa verwijt dat het zo weinig exporteert?
Wat zullen ze vinden van Duitsland, dat na de Tweede Wereldoorlog profiteerde van de grootste kwijtschelding in de geschiedenis, maar nu koste wat kost zijn centen terug wil?
Wat zal hun oordeel zijn over de Nederlandse fiscalisten, die op grote schaalde belastingontwijking van rijke Grieken faciliteren?
Wat zullen ze opmerken over het IMF, dat nog altijd door wil gaan met het bezuinigingsprogramma dat nu zelfs door de eigen onderzoekers is gekraakt?
Wat zullen ze schrijven over Nout Wellink, de vorige baas van De Nederlandsche Bank, die beweerde
dat al het 'reddingsgeld' terug zou komen, met rente nog wel?
Wat zullen ze schrijven over Jean-Claude Trichet, de voormalige president van de Europese Centrale Bank, die in 2010 nog beweerde dat het ‘een fout is te geloven dat bezuinigingen een gevaar zijn voor de groei en werkgelegenheid?’
Wat zullen ze schrijven over de 'sociaal-democraat' Jeroen Dijsselbloem, die de deurwaarder van Europa is geworden en naar eigen zeggen geen politieke kleur meer heeft?
Wat zullen ze schrijven over Jean-Claude Juncker, die als voorzitter van de Europese Commissie klaagt over hoe weinig de Griekse belastingdienst doet tegen belastingontduiking, terwijl hij er als premier van Luxemburg alles aan deed om het eigen belastingparadijs – waar talloze rijke Grieken gebruik van maken – in stand te houden?
Wat zullen ze schrijven over Wolfgang Schäuble, de Duitse minister van Financiën, die stelde
dat ‘verkiezingen niets veranderen’ toen Syriza een verpletterende overwinning boekte?
Wat zullen ze concluderen over de Noord-Europese leiders die, iedere keer als een Griekse premier een referendum aankondigt, moord en brand schreeuwen?
Het zijn van die dagen dat je je afvraagt hoe historici zullen oordelen over al die ‘redelijke’ politici en journalisten die de voorstellen tot kwijtschelding, hogere belastingen op de allerrijksten en meer democratie wegzetten als ‘onredelijk’ en ‘radicaal.’
Wat zullen ze zeggen over de ‘democraten’ die bij monde van Wouter Koolmees (D66) een Grieks referendum een ‘panieksprong’ vinden?
Wat zullen ze schrijven over de ‘sociaal-democraten’ die bij monde van Henk Nijboer (PvdA) het Griekse verzet tegen nog meer bezuinigingen ‘onverantwoord’ noemen?
Wat zullen ze concluderen over de ‘liberalen’ die bij monde van Mark Harbers (VVD) het ‘schandalig’ vinden hoeveel tijd er is ‘verspild om hervormingen door te voeren’ - terwijl er geen land is dat zo gruwelijk heeft 'hervormd' als Griekenland, met een explosie aan daklozen, zelfmoorden en kindersterftes tot gevolg?
Het zijn van die dagen dat je je afvraagt hoe het toch mogelijk is dat de euro - die onze democratie had moeten versterken, de band tussen de Europese landen had moeten verstevigen en de welvaart van heel Europa had moeten vergroten - is ontaard in een technocratisch, polariserend en verarmend gedrocht.
Wat zullen de historici schrijven over de economen en andere 'experts' die zich nu liever ergeren aan de ‘flamboyante’ minister Yanis Varoufakis en de onervaren persvoorlichters van zijn partij Syriza, dan dat ze zich zorgen maken over de helft van de Griekse jongeren die werkloos aan de kant staan, de 40 procent van de Griekse kinderen die onder de armoedegrens leven en de honderden, misschien wel duizenden Grieken die doodgaan omdat ze geen toegang meer hebben tot basale medische zorg?
Niemand weet hoe het nu verder moet. Maar één ding weet ik vrij zeker: het oordeel van historici over deze generatie van politici, technocraten en 'experts' zal vernietigend zijn.
Bron: decorrespondent.nl
Junker en Schulz begeven zich wel vaker op glad ijs door dingen te suggeren die ze niet waar kunnen maken. Tsja, dan loop je het risico te worden teruggefloten en gezichtsverlies te lijden.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:17 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Nee dat denk ik ook... En in hoeverre spreekt Juncker voor de troika? M.a.w. wordt Juncker's voorstel gesteund door de rest of niet?
http://www.telegraph.co.u(...)-Greece-suicide.htmlquote:In a rambling and self-pitying address in Brussels, Mr Juncker railed against Mr Tsipras’s “betrayal” and accused the “egotist, populist” of jeopardising “my major life’s work”.
“I will never let the Greek people go down, never, and I know that the Greek people don’t want to let down the European Union,” he said. “I have done everything, and we don’t deserve all the criticism being heaped upon us.”
Mr Juncker, who in a previous crisis said, “When the going gets tough, you have to lie” – was accused of a “preposterous lie” after claiming that the proposed bail-out contained no pension cuts.
Ik durf hier als pro EU-er wel te zeggen dat als Tsipras gevaarlijk is voor de EU, dan is Juncker op zijn minst net zo gevaarlijk, zo niet gevaarlijker.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:24 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
http://www.telegraph.co.u(...)-Greece-suicide.html
goed bezig..
bron: De Standaardquote:Ik heb nooit eerder een depressie meegemaakt die zo bewust is uitgelokt en die zulke catastrofale gevolgen heeft gehad
Het is schokkend dat de trojka elke verantwoordelijkheid daarvoor afwijst of weigert toe te geven hoe slecht hun prognoses zijn geweest. Maar nog ontstellender is dat de Europese leiders er niet eens iets hebben uit geleerd. De trojka eist nog steeds dat Griekenland tegen 2018 een primair begrotingsoverschot (exclusief rentebetalingen) van 3,5 procent van het bbp boekt. Economen overal ter wereld vonden dat een repressieve doelstelling omdat ze onvermijdelijk tot een nog diepere recessie zal leiden. Sterker nog, zelfs als de Griekse schuld grondiger wordt herschikt dan ooit iemand voor denkbaar had gehouden, dan nog zal het land in een depressie blijven, mochten de kiezers volgend weekend akkoord gaan met het voorstel.
..
Een ja-stem zou een depressie zonder weerga betekenen. Misschien dat een geruïneerd land, dat al zijn activa heeft verkocht en waarvan de getalenteerde jonge mensen zijn geëmigreerd – ooit eens kwijtschelding van schulden krijgt. Misschien dat het ooit eens hulp van de Wereldbank krijgt, nadat het eerst is verschrompeld tot een middelloonland. Misschien gebeurt dat allemaal ooit eens, in het volgende decennium, of in het decennium erna.
Een nee-stem aan de andere kant zou in ieder geval de mogelijkheid openlaten dat Griekenland, met zijn sterke democratische traditie, zijn lot in eigen handen neemt. De Grieken zouden de kans kunnen grijpen om hun toekomst vorm te geven. Een toekomst die misschien niet zo welvarend is als in het verleden, maar wel veel meer hoop geeft dan de buitensporige marteling van het heden.
Ik weet hoe ik zou stemmen.
Die had ik net al geshared.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:42 schreef crystal_meth het volgende:
Joseph Stiglitz, nobelprijs economie laureaat, ooit hoofd econoom van de wereldbank:
[..]
bron: De Standaard
De odds op een 'oxi' stemmen hoopvol.quote:Wedden op uitslag Grieks referendum
Goklustigen kunnen zondag geld verdienen met het Griekse referendum over het accepteren van financiële hulp of niet.
Bij wedkantoor Ladbrokes kan ingezet worden op een 'nai' (ja) of 'oxi' (nee) van de Grieken bij het referendum aanstaande zondag. Dat referendum is uitgeschreven door de Griekse premier Tsipras, met een negatief stemadvies. Het wedkantoor denkt dat veel Grieken zijn stemadvies zullen opvolgen, gezien de 'odds' die bij de weddenschap staan. Gokkers die 8 euro inzetten, krijgen 15 terug bij een Grieks 'ja'. Gokkers die inzetten op een Grieks 'nee' maken 3 euro verlies op een inzet van 11 euro.
Wil dat niet gelijktijdig zeggen dat Juncker al eerder een voorstel heeft gedaan, de Grieken naar Brussel zijn gekomen voor jan lul omdat Juncker weer eens op eigen houtje heeft gedaan?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:46 schreef SureD1 het volgende:
Geen idee wat er van waar is, maar Bild heeft iets meer achtergrond over het spel tussen Juncker en Tsipras van vandaag. In essentie weer een potje chicken.
Juncker zegt: als jullie zwart op wit ja zeggen tegen het voorstel van zaterdag en jullie volledig inzetten voor een ja bij het referendum dan komt er weer een eurogroupmeeting (waar hij geen zak over te zeggen heeft tenzij hij het heeft kortgesloten met Dijsselbloem). In die meeting kan de troika dan schijnbaar bewegen. Wat en hoeveel is hem door Juncker vannacht telefonisch meegedeeld. Geen idee of die bewegingsruimte dan wordt voorgesteld door de Commissie of dat alle partners aan EU zijde die ruimte ook zien.
Tsipras zegt: schrijf dat nieuwe aanbod maar op en stuur het maar officieel, dan wil ik praten.
Doel lijkt duidelijk: wie kan straks zeggen dat de ander bewogen, en dus verloren heeft.
Ahum, de huizencrash en de opvolgende crisis waren wel ff wat heftiger. De vraag is of zulke crises bewust worden uitgelokt. Ook die crash werd voorspeld en je zou dus kunnen stellen dat het bewust werd uitgelokt omdat er geen tegenmaatregelen werden genomen. Het heeft volgens mij weinig met bewust te maken. De politiek&corporate elite maakt er gewoon gebruik van om hun macht en rijkdom te vergroten omdat zij als insiders handig gebruik kunnen maken van hun voorkennis.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:42 schreef crystal_meth het volgende:
Joseph Stiglitz, nobelprijs economie laureaat, ooit hoofd econoom van de wereldbank:
[..]
bron: De Standaard
Leuk stuk. Vat eigenlijk wel samen hoe ik er ook zo ongeveer over denk.quote:
Het is akelig stil in Berlijn en Parijs, ook van Dijsselbloem niets gehoord. Die speech van Juncker gisteren kwam niet van een speechwriter (als dat wel zo is moet hij ontslagen wordenquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:49 schreef BarryOSeven het volgende:
[..]
Wil dat niet gelijktijdig zeggen dat Juncker al eerder een voorstel heeft gedaan, de Grieken naar Brussel zijn gekomen voor jan lul omdat Juncker weer eens op eigen houtje heeft gedaan?
Het wordt aan alle kanten smerig gespeeld.
Ik zie iedereen zeggen dat de Griekse crisis erger is dan de depressie in de VS in de jaren dertig, maar goed, jij zal het wel beter weten dan nobelprijswinnaars, economen van het IMF etc...quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:52 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ahum, de huizencrash en de opvolgende crisis waren wel ff wat heftiger.
Het voorstel van Junker is wel aan de voorwaarde geknoopt dat Tsipras voor het voorstel gaat werven tav as referendumquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:54 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Het is akelig stil in Berlijn en Parijs, ook van Dijsselbloem niets gehoord. Die speech van Juncker gisteren kwam niet van een speechwriter (als dat wel zo is moet hij ontslagen worden) Ik gok er voorlopig op dat het Juncker dun door de broek loopt (veelzeggend dat hij het gisteren over 'my life's work' had. Vergeet niet, hij sloeg destijds het voorzitterschap van de Commissie af omdat hij president van Europa wilde worden onder de Grondwet) en hij als min of meer ongeleid projectiel probeert te redden wat er te redden valt.
Als ik Tsipras was zou ik op zijn minst sonderen hoe Berlijn en Parijs hierin staan...Juncker vraagt hem om 180 graden te draaien, en dan blijkt straks dat de hem voorgehouden worst toch niet bestaat omdat Juncker de zaak verkeerd inschatte of zo...
+0.05% nuquote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:54 schreef SureD1 het volgende:
[..]
De AEX staat inmiddels weer in de min...
Ja, alléén voor Griekenland natuurlijk wel.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik zie iedereen zeggen dat de Griekse crisis erger is dan de depressie in de VS in de jaren dertig,
Wat kan er dan?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 10:24 schreef SureD1 het volgende:
[..]
Hoe groot was die meerderheid van Syriza? Samaras is niet voor niks weggestemd. Sowieso wordt de vraag zondag heel technisch gesteld: willen jullie dit voorstel? Daarbij wordt gezegd: hoe harder we nee zeggen hoe beter we staan... Als het volk die boodschap oppakt dan wordt het een NEE.
Tsipras gooit alles op geruststelling: de enige die marchandeert is Juncker...als jullie ja zeggen dan kunnen we praten over schuldsanering... Oh, als het dan toch kan, waarom kon het dan vorige week niet?!
Nee, praten over herstructurering van de schuld. Dat was tot nu toe 'no-go' voor de EU.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 13:01 schreef john2406 het volgende:
[..]
Wat kan er dan?
Ik praat dagelijks over het weer krijg ik dan het weer wat ik hebben wil?
Dan ben ik benieuwd waar ik terecht kan om de invoerrechten die ik betaald heb terug te vorderen?quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:14 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
ik heb het nog even nagekeken, voor computerhardware betaal je geen invoerrechten.
Voor de mensen die het treft zeker, geen twijfel over. Maar ook in de VS zijn mensen bijna alles kwijtgeraakt en hebben soms in tenten en campers moeten overleven. Het domino effect opvolgend aan het klappen van die huizenbubble leidde uiteindelijk tot een systeemcrisis waar mensen over de hele wereld onder hebben moeten leiden.quote:Op dinsdag 30 juni 2015 12:56 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik zie iedereen zeggen dat de Griekse crisis erger is dan de depressie in de VS in de jaren dertig, maar goed, jij zal het wel beter weten dan nobelprijswinnaars, economen van het IMF etc...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |