Het is te hopen dat de grexit er komt. Beter voor de EU en Griekenland.quote:Griekenland verlaat waarschijnlijk de eurozone en de Europese Unie als er geen akkoord over de schuldenkwestie wordt bereikt.
Dat stelt de Griekse centrale bank woensdag.
Het mislukken van een akkoord leidt volgens de Bank of Greece tot het begin "van een pijnlijk verloop dat in eerste instantie zal leiden tot een Grieks faillissement en uiteindelijk tot een vertrek van het land uit de eurozone en hoogstwaarschijnlijk uit de Europese Unie".
De centrale bank noemt het bereiken van een nieuw akkoord met de geldschieters "van het grootste belang om de directe gevaren voor de economie af te wenden, de onzekerheid te verminderen en zich te verzekeren van een duurzame groei".
Bank of Greece denkt dat de huidige schuldencrisis dan snel verandert in een oncontroleerbare crisis, met grote risico's voor de bankensector en financiële stabiliteit.
Diepe recessie
"Een vertrek uit de eurozone zal de toch al ongunstige situatie alleen maar verergeren, omdat de daaruit voortvloeiende wisselkoerscrisis de inflatie zal laten stijgen", aldus de centrale bank.
Dat zal dan leiden tot een diepe recessie, drastische inkomensdalingen, een grote groei van de werkloosheid en een grote economische terugval. "Vanuit zijn positie als belangrijk lid van de EU, zal Griekenland zichzelf gedegradeerd zien naar de rang van een arm land in Zuid-Europa."
Daarom heeft Bank of Greece de stellige overtuiging dat het bereiken van een akkoord "een historische noodzaak" is die niet genegeerd kan worden.
Tot nu toe lijkt het er volgens de centrale bank op dat er een compromis is bereikt over de belangrijkste voorwaarden van het akkoord. De kloof tussen de partijen zou klein zijn.
Levensvatbaar
"Wat we nu nodig hebben is een levensvatbaar akkoord", schrijft Bank of Greece. Maar wel een akkoord waarbij toekomstige generaties zoveel mogelijk worden ontzien, "omdat we geen recht hebben om ze daarmee op te zadelen".
Ondertussen halen Grieken weer veel geld van hun bankrekeningen. Op maandag en dinsdag zouden ze volgens Griekse media gezamenlijk 850 miljoen euro hebben opgenomen, meldt Het Financieele Dagblad.
http://www.nu.nl/economie(...)d-wordt-bereikt.html
twitter:RT_com twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 00:18:33BREAKING: Greece to hold national referendum on debt deal http://t.co/oJEKR2uriP http://t.co/ygxKTfDjXx reageer retweet
twitter:zacys twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 14:25:55No good sign: a queue even at the ATM inside the Athens parliament. #Greece http://t.co/ObZUVDiRxZ reageer retweet
Damn... Dat assquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:20 schreef L3gend het volgende:
twitter:zacys twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 14:25:55No good sign: a queue even at the ATM inside the Athens parliament. #Greece http://t.co/ObZUVDiRxZ reageer retweet
Spanje is zelf een van de grote critici van Syriza. Spanje heeft zelf een eigen "Syriza" namelijk Podemos, die willen zelf dat de de Syriza regering niet veel bereiken zodat Podemos niet als een alternatief gezien kan wordenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:19 schreef vigen98 het volgende:
Hoe zit het trouwens met Italië en Spanje? Hebben ze al gereageerd wat zij gaan doen?
twitter:GPamboridis twitterde op zaterdag 27-06-2015 om 15:00:32@avis_liberum @zacys the problem is that most Greeks seeing photo don't say: wow it's the parliamentThey say "who's that chic at the front" reageer retweet
Als er geen akkoord komt en Griekenland uit de euro stapt zijn we ons geld ook gewoon kwijt hoor, dus dit is geen kwestie van of je 'er aan mee wilt betalen of niet'.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:18 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Lulloek, Tsipras heeft niet te kennen gegeven dat hij een referendum zou houden aan de schuldeisers. Pas 1 sec voor 12 de EU-belastingbetalers met miljarden aan extra kosten gaat hij dat organiseren. Terecht dat het wordt afgewezen. Dat jij daar graag aan mee wilt betalen prima maar ik niet.
Oké maar ik bedoel zullen er stappen ondernomen worden wanneer de Grieken vertrekken? Dus dat bijvoorbeeld de Italianen en Spanjaarden ook nu dingen gaan eisen?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:22 schreef L3gend het volgende:
[..]
Spanje is zelf een van de grote critici van Syriza. Spanje heeft zelf een eigen "Syriza" namelijk Podemos, die willen zelf dat de de Syriza regering niet veel bereiken zodat Podemos niet als een alternatief gezien kan worden
Italie is met Renzi een van de softste tegenover de Syriza regering
Ik hoop van niet als niet voor mij maar voor de kinderen, en ik denk als er iets uitbreekt zal het zijn omdat er geen werk of anders iets.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:18 schreef remlof het volgende:
[..]
Er is altijd mot tussen Frankrijk en Duitsland geweest, die wordt nu alleen beteugeld door de Europese samenwerking, maar ook nu zie je nog dat ze allebei heel verschillend in bepaalde zaken staan. Als je de EU opsplitst zoals Bram wil en Frankrijk en Duitsland zitten allebei in een ander blok zal het niet lang duren voordat de tering weer uitbreekt in deze hoek van Europa.
Zelf eisen weet ik niet, waarschijnlijk willen ze wel dat de ECB bijspringt in het geval dat er op hun landen wordt gespeculeerd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:24 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Oké maar ik bedoel zullen er stappen ondernomen worden wanneer de Grieken vertrekken? Dus dat bijvoorbeeld de Italianen en Spanjaarden ook nu dingen gaan eisen?
quote:Volgens betrokkenen is het plan-B erop gericht eventuele problemen voor andere zwakkere eurolanden (Portugal, Cyprus, Italië) te voorkomen. Mochten de markten hun pijlen op deze landen richten, dan zou de ECB grootschalig staatsobligaties kunnen opkopen. Plan-B bestaat feitelijk uit meerdere plannen, onder andere ook om eventuele humanitaire noodhulp aan Griekenland te verstrekken.
Waarom zouden ze? Het is niet zo alsof de Griekse tactieken tot nu toe veel succes hebben opgeleverd.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:24 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Oké maar ik bedoel zullen er stappen ondernomen worden wanneer de Grieken vertrekken? Dus dat bijvoorbeeld de Italianen en Spanjaarden ook nu dingen gaan eisen?
Denk ik ook, maar what if men hun de schuld kwijtscheld en ze gaan op gelijke voet verder?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:25 schreef vigen98 het volgende:
Trouwens voor de mensen die willen dat de Grieken vertrekken: Als ze nu vertrekken is de schade groter dan dat ze blijven
Ik was in het begin tegen een Grexit, vooral vanwege geo-politiek en omdat ik pro EU ben. Maar omdat de Syriza regering zich zo onvolwassen regeert, heb ik geen vertrouwen dat het goedkomt, ook al komt er een deal.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:25 schreef vigen98 het volgende:
Trouwens voor de mensen die willen dat de Grieken vertrekken: Als ze nu vertrekken is de schade groter dan dat ze blijven
Nu stoppen is veel erger dan later, als je nu stopt dan is alles weg!quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:28 schreef L3gend het volgende:
[..]
Ik was in het begin tegen een Grexit, vooral vanwege geo-politiek. Maar omdat de Syriza regering zich zo onvolwassen regeert, heb ik geen vertrouwen dat het goedkomt, ook al komt er een deal.
Ik denk dat het beter is om nu ons verlies te nemen dan meer geld instoppen om dan onze verliezen groter te zien worden
De hele EU weet dat ze op een zeker moment een deel van de schulden van de Grieken moeten gaan kwijtschelden. Dat ze daar nu niet aan willen toegeven is om de Grieken onder druk te houden om te hervormen en te bezuinigen.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:26 schreef john2406 het volgende:
[..]
Denk ik ook, maar what if men hun de schuld kwijtscheld en ze gaan op gelijke voet verder?
Verdiep je in ECB ELA en kom dan nog eens terug.quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:23 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Als er geen akkoord komt en Griekenland uit de euro stapt zijn we ons geld ook gewoon kwijt hoor, dus dit is geen kwestie van of je 'er aan mee wilt betalen of niet'.
Kan de rente nog verder zakken?quote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef vigen98 het volgende:
Wacht heeft dit gevolgen op spaargeld van Nederlanders als de Grieken vertrekken?!
Dan neem je aan dat het in de toekomst goed gaat, maar het kan ook fout lopen en dan zijn we veel meer kwijt. Ik heb geen vertrouwen in de Syriza regering dat ze de komende jaren goed werk zullen verichtenquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef vigen98 het volgende:
[..]
Nu stoppen is veel erger dan later, als je nu stopt dan is alles weg!
Onze banken en pensioenfondsen hebben nauwelijks of geen belangen in Griekenland, dit heeft geen effect op ons spaargeld gelukkigquote:Op zaterdag 27 juni 2015 16:29 schreef vigen98 het volgende:
Heeft dit gevolgen op spaargeld van Nederlanders als de Grieken vertrekken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |