Maar niet geheel vrij opneembaar. Althans, wel vrij opneembaar maar dan krijg je een lagere rente. Bij die rekeningen werkt het met een basisrente en een "getrouwheidspremie" die je alleen krijgt als je je geld op je rekening laat staan.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:26 schreef Groepfunder het volgende:
Mogelijk is het wel interessant om een spaarrekening in België te openen, want daar is nog 1,6% te halen.
Bron: http://www.z24.nl/onderne(...)ndse-markt-op-580237quote:Duitse startup belooft spaarders hogere rente en wil ook Nederlandse markt op
Een hogere rente op je spaargeld zonder risico’s? De Duitse startup WeltSparen ziet een gat in de markt door je spaargeld onder te brengen bij een bank in een EU-land met hogere rente. Het bedrijf ziet Nederland als een aantrekkelijke markt.
Hoe werkt het? WeltSparen heeft overeenkomsten met banken in negen landen gesloten. Via het platform kun je bij zo’n partnerbank een rekening openen en spaargeld overboeken. Zo kun je profiteren van de hogere rente die banken in bijvoorbeeld Tsjechië, Noorwegen of Roemenië betalen.
Als je kiest voor een rekening in euro’s loop je geen valutarisico. Zo krijg je bij de Tsjechische bank J&T Banka 1,6 procent rente. Bij de Noorse BN Bank zelfs 1,7 procent, maar dan moet je wel vertrouwen hebben in de Noorse kroon.
Ter vergelijking: de hoogste rente in Nederland krijg je bij LeaseplanBank, die 1,55 procent rente biedt voor een deposito met een looptijd van 1 jaar. Grootbanken geven bijna niets meer voor een éénjaarsdeposito: ING meldt 0,01 procent rente, ABN Amro 0,15 procent; Rabobank 0,2 procent. Anders gezegd: het rentevoordeel kan dus bij een ton spaargeld oplopen tot zo’n 1.500 euro.
Spaargeld gegarandeerd
Moet je, als je je spaargeld in het buitenland onderbrengt, niet bang zijn voor ‘IJslandse toestanden’? WeltSparen zegt van niet. EU-regelgeving garandeert dat je spaargeld tot 100.000 euro is gegarandeerd bij de partnerbanken in EU-landen; in Noorwegen (geen EU-land) zelfs voor omgerekend 220.000 euro. Zelf maakt WeltSparen gebruik van de banklicentie van de Duitse MHB-Bank
WeltSparen bestaat nog maar anderhalf jaar en is nog alleen voor Duitse inwoners beschikbaar, maar het maakt wel behoorlijk snelheid. Het telt al zo’n 25.000 klanten die bij elkaar voor een half miljard aan spaargeld onderbrachten. WeltSparen bemiddelt alleen voor deposito’s: je moet je geld — minimaal 5.000 euro — minstens een jaar laten staan.
Nederland veroveren
Na Duitsland is nu de rest van Europa aan de beurt. “Elk land met een lage spaarrente is voor ons interessant, dus ook Nederland”, zegt Frank Freund, financieel directeur en mede-oprichter van Weltsparen tegenover Z24. Hij wil nog dit jaar Nederlandse klanten bedienen via het platform. Want net als in Duitsland is de spaarrente in Nederland relatief laag. Dat zal overigens eerst in het Engels zijn (merknaam SavingsGlobal) en pas later in het Nederlands.
Investeerders geloven in ieder geval in het idee. Woensdag werd bekend dat WeltSparen nog eens 20 miljoen euro heeft opgehaald bij investeerders. In totaal heeft het bedrijf nu 30 miljoen euro aan funding.
Ze zeggen dat je geen valutarisico hebt maar ik neem aan dat daar kosten aanzetten om dat te hedgen?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 11:33 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bron: http://www.z24.nl/onderne(...)ndse-markt-op-580237
Interessante ontwikkeling, maar je hebt wel te maken met verschillende depositogarantiestelsels wat het ook weer wat risicovoller maakt naar mijn mening (met het oog op IceSave). Dit is het bedrijf in kwestie en de rentes voor termijndeposito's zijn inderdaad iets hoger dan wat we hier als beste kunnen krijgen: https://www.weltsparen.de/. In ieder geval iets om in de gaten te houden.
Ze zeggen volgens mij alleen "Als je kiest voor een rekening in euro’s loop je geen valutarisico.", dus ik denk dat er geen kosten aan verbonden zitten, toch? Waarschijnlijk krijgt Weltsparen z'n geld door de afspraken met de banken die meedoen. Ik vind het er best interessant uitzien. Ik heb nu nog wat deposito's lopen bij LPB, maar de rentes waarvoor ik ze nu zou kunnen afsluiten is niet al te best...quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 11:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ze zeggen dat je geen valutarisico hebt maar ik neem aan dat daar kosten aanzetten om dat te hedgen?
De netto basisrente bij MeDirect is verlaagd: van 1,6% naar 1,4%.quote:Op donderdag 6 augustus 2015 08:59 schreef SeLang het volgende:
[..]
Maar niet geheel vrij opneembaar. Althans, wel vrij opneembaar maar dan krijg je een lagere rente. Bij die rekeningen werkt het met een basisrente en een "getrouwheidspremie" die je alleen krijgt als je je geld op je rekening laat staan.
Want geld in een sok thuis is veiliger dan op de bank?quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 23:43 schreef Godshand het volgende:
Tijd om ook gewoon een bankrun op spaarrekeningen te houden.
Zal ze leren.Alleen je betaalrekening dan overeind houden
Als je echt geld hebt gewoon in een safe. Kan je gewoon bij de bouwwinkel halen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 23:50 schreef elkravo het volgende:
[..]
Want geld in een sok thuis is veiliger dan op de bank?
Die moeite en kosten omdat je geen rente krijgt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 23:52 schreef Godshand het volgende:
[..]
Als je echt geld hebt gewoon in een safe. Kan je gewoon bij de bouwwinkel halen.
Aan de muur schroeven->code instellen->verder slapen.
Je geld wordt wel minder waard indien de inflatie toeneemt, maar goed we hebben ook al perioden met deflatie gehad. Dus wie weet houdt het zijn waarde.
Bij aantrekkende rentewaarden stop je het geld weer in een aantrekkelijk deposito oid
Krijg je nu ook niet als je meer dan 20 k op de bank hebt staan. Dan gaat 0,05 naar vadertje staat. Dat blijft voorlopig zo, zolang de nieuwe belastingplannen nog niet hard zijn...quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 23:55 schreef elkravo het volgende:
[..]
Die moeite en kosten omdat je geen rente krijgt.
Ik heb toch liever geen groot geldbedrag in huis.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 23:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Krijg je nu ook niet als je meer dan 20 k op de bank hebt staan. Dan gaat 0,05 naar vadertje staat. Dat blijft voorlopig zo, zolang de nieuwe belastingplannen nog niet hard zijn...
Dan steek je het in aandelen, of grondquote:Op zaterdag 8 augustus 2015 01:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik heb toch liever geen groot geldbedrag in huis.
Dat zijn betere opties inderdaad. Als ik na mijn verbouwing etc. nog geld over heb koop ik er wel zonnepanelen van.quote:Op zaterdag 8 augustus 2015 01:33 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dan steek je het in aandelen, of grond
Interessant ja, een om in de gaten te houden.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 11:33 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bron: http://www.z24.nl/onderne(...)ndse-markt-op-580237
Interessante ontwikkeling, maar je hebt wel te maken met verschillende depositogarantiestelsels wat het ook weer wat risicovoller maakt naar mijn mening (met het oog op IceSave). Dit is het bedrijf in kwestie en de rentes voor termijndeposito's zijn inderdaad iets hoger dan wat we hier als beste kunnen krijgen: https://www.weltsparen.de/. In ieder geval iets om in de gaten te houden.
ook over contant geld in huis moet je gewoon belasting betalenquote:Op vrijdag 7 augustus 2015 23:57 schreef Godshand het volgende:
[..]
Krijg je nu ook niet als je meer dan 20 k op de bank hebt staan. Dan gaat 0,05 naar vadertje staat. Dat blijft voorlopig zo, zolang de nieuwe belastingplannen nog niet hard zijn...
ik was net vorige maand met een zooitje spaargeld van ing met 0.8 naar SNS met 1.25 overgegaan. Maargoed, die gaat een week later ook al omlaag.quote:Op vrijdag 7 augustus 2015 22:40 schreef Groepfunder het volgende:
[..]
De netto basisrente bij MeDirect is verlaagd: van 1,6% naar 1,4%.
Ondertussen gaat de rente bij SNS Internetsparen van 1,25% naar 1,15%. Idem voor de betaalrekening. Garantibank heeft vandaag aangekondigd de rente op de Gouden Klaver Rekening te verlagen van 0,9% naar 0,85 en van de Gouden Internet Spaarrekening van 0,95% naar 0,9%.
Maar je hebt nog steeds meer dan bij de vorige. Al is het inderdaad eurowerk. Voor het grote geld hoef je het niet te doen...quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 22:40 schreef Skv het volgende:
[..]
ik was net vorige maand met een zooitje spaargeld van ing met 0.8 naar SNS met 1.25 overgegaan. Maargoed, die gaat een week later ook al omlaag.
Ja, het scheelt echt niks. Paar Euro per jaar ofzo.quote:Op dinsdag 11 augustus 2015 23:54 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Maar je hebt nog steeds meer dan bij de vorige. Al is het inderdaad eurowerk. Voor het grote geld hoef je het niet te doen...
Vind ik niet de moeite waard, ik verwacht niet dat de kans groot is om iets te winnen. En 0.8% is echt treurig.quote:Op woensdag 12 augustus 2015 09:53 schreef Wolves het volgende:
Ing heeft trouwens weer een spaaractie, niet voor extra geld, maar voor lotnummers om prijzen te winnen =)
Niet te weinig overgemaakt? (Je moest wat meer overmaken als je in de maanden voor de transactie al eens geld had opgenomen van je Robeco account..)quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 09:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb de tas van Robeco trouwens nooit ontvangen. Prutsers.
Wat geven ze als reden dan?quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 09:51 schreef Sloggi het volgende:
Ik heb daar een rekening geopend en gewoon die 2500 euro overgemaakt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 10:51 schreef Graankorrel het volgende:
[..]
Niet te weinig overgemaakt? (Je moest wat meer overmaken als je in de maanden voor de transactie al eens geld had opgenomen van je Robeco account..)
Volgens mij iets niet goed gegaan in hun administratie. Ik had me aangemeld en het geld overgeboekt, maar kreeg een paar weken erna een mail met: je hebt nog geen geld overgeboekt. Schiet op als je nog een tas wil! Daar heb ik ze over gemaild maar ze konden niets voor me doen. Het was afwachten of ik nog op tijd was en de tas was zolang de voorraad strektquote:
Ik heb hem keurig ontvangen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 09:51 schreef Sloggi het volgende:
Sterker nog: volgens UvA is de winstmarge op hypotheken omlaag gegaan.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 21:24 schreef Ill-Skillz het volgende:
Wat ik vreemd vind is dat bij eerdere rentedalingen de hypotheekrente tenminste nog mee daalde (zij het op een iets trager tempo). De hypotheekrente is nu echter na een lichte stijging eind mei al enkele maanden stabiel te noemen, terwijl de spaarrente maar blijft dalen en het ene na het andere historische dieptepunt verbreekt.
Banken hebben je spaargeld niet nodig om kapitaal binnen te halen. Volgens mij is er dus ook geen enkel verband (meer) tussen de spaar- en hypotheekrente.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 21:24 schreef Ill-Skillz het volgende:
Wat ik vreemd vind is dat bij eerdere rentedalingen de hypotheekrente tenminste nog mee daalde (zij het op een iets trager tempo). De hypotheekrente is nu echter na een lichte stijging eind mei al enkele maanden stabiel te noemen, terwijl de spaarrente maar blijft dalen en het ene na het andere historische dieptepunt verbreekt.
Je mist er niet veel aan hoor.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 09:51 schreef Sloggi het volgende:
Nee, het is een simpele tas maar voor mij precies een mooi maatje als ik af en toe ga sporten.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 11:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Je mist er niet veel aan hoor.
Ten eerste is spaargeld geen kapitaal voor een bank, maar vreemd vermogen.quote:Op woensdag 19 augustus 2015 13:03 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Banken hebben je spaargeld niet nodig om kapitaal binnen te halen. Volgens mij is er dus ook geen enkel verband (meer) tussen de spaar- en hypotheekrente.
Ze blijven gewoon marge pakken. De winsten, bonussen schieten de lucht in. Totaal verziekt kapitalistisch systeem waarin de gewone burger wordt uitgeknepen. Het moraal is compleet bedorven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2015 21:24 schreef Ill-Skillz het volgende:
Begin dan.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 20:12 schreef Webschip het volgende:
[..]
Ze blijven gewoon marge pakken. De winsten, bonussen schieten de lucht in. Totaal verziekt kapitalistisch systeem waarin de gewone burger wordt uitgeknepen. Het moraal is compleet bedorven.
Zolang het gepeupel dit pikt verandert er niks. Er valt bovendien niks te kiezen._!
Waar blijft die opstand???
De meeste Nederlanders hebben brood en spelen; we leven niet meer in de jaren 70 waar we voor elk wissewasje de straat op gaan.quote:Op donderdag 20 augustus 2015 20:19 schreef Webschip het volgende:
[..]
Nederlanders op de been krijgen?
Deze uitbuiting een "wissewasje" noemen.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:00 schreef xzaz het volgende:
[..]
De meeste Nederlanders hebben brood en spelen; we leven niet meer in de jaren 70 waar we voor elk wissewasje de straat op gaan.
Uitbuitingquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:31 schreef Webschip het volgende:
[..]
Deze uitbuiting een "wissewasje" noemen.
Slaap lekker verder, net als de rest.
Consument uitbenen dan? En het verwerpelijk ECB-beleid aangrijpen om misbruik te maken door de spaarrentes te blijven verlagen en tegelijkertijd de hypotheekrentes verhogen? En gerust meer dan 10% rente rekenen als je even rood staat?quote:
Je hoeft geen hypotheek te nemen he? Je hoeft niet rood te staan.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:35 schreef Webschip het volgende:
[..]
Consument uitbenen dan? En het verwerpelijk ECB-beleid aangrijpen om misbruik te maken door de spaarrentes te blijven verlagen en tegelijkertijd de hypotheekrente verhogen? En gerust meer dan 10% rente rekenen als je even rood staat?
quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:36 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je hoeft geen hypotheek te nemen he? Je hoeft niet rood te staan.
Dit draadje gaat over spaarrekeningen, niet over woekerpolissen. Als de rente op die spaarrekening naar verhouding aantrekkelijk is en de voorwaarden gunstig, dan zijn hier mensen positief over Zwitserleven. Dat lijkt mij nogal logisch.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 20:26 schreef Slim23Hans het volgende:
Ik heb mijn spaarplan van zwitserleven net omgezet. Snap niet dat mensen positief over deze club kan zijn.
Nee, natuurlijk niet..... 😵quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 21:27 schreef k_man het volgende:
Goh, je eerste post en meteen een linkje. Da's vast geen spam-accountje...
quote:Rentewijziging
De rente voor de variabele spaarproducten wordt per 2 september 2015 verlaagd:
MoneYou Sparen - Vrij opneembaar
1,20%* variabele rente (was 1,30%)
MoneYou Sparen - Kwartaal Spaarrekening
1,20%* variabele rente (was 1,30%)
Bonusrente van 0,30% bovenop 0,90% basisrente
De rente voor de deposito spaarproducten wordt per 4 september 2015 verlaagd:
MoneYou Sparen - 6 maanden Vast
1,30%** vaste rente (was 1,40%)
(0,70% basisrente)
MoneYou Sparen - 1 jaar Vast