abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 11:58:01 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_153827232
Wat zeggen youtube kliks, last.fm scrobbles, twitter mentions en dergelijke statistieken nou eigenlijk over muziek.

Dit topic gaat over de zin en de onzin van deze statistieken, wat geeft het aan wat kun je er mee, wat kun je er niet mee.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_153827320
metaan en riazop kom er maar in
nee, jij dan!
  donderdag 25 juni 2015 @ 12:02:58 #3
383398 Kyubey
Genesis 19:26
pi_153827367
Gangnam stijl is het beste nummer ooit. Beethoven verbleekt erbij.
Helemaal super.
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 12:05:26 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_153827438
quote:
14s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:01 schreef Gehenna het volgende:
metaan en riazop kom er maar in
Toch kijk ik wel eens naar het aantal scrobbles dat een bandje heeft, of het aantal listens op spotify :)

Niet dat ik daardoor mijn waardeoordeel aanpas maar ik vind het wel leuke statistiek.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_153827577
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:05 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Toch kijk ik wel eens naar het aantal scrobbles dat een bandje heeft, of het aantal listens op spotify :)

Niet dat ik daardoor mijn waardeoordeel aanpas maar ik vind het wel leuke statistiek.
Ik vind ze ook wel leuk om te checken, maar dan vooral op RYM en YouTube.

maar qua invloed op me, kom ik niet verder dan "ik vind dit album nu wel aardig, maar blijkbaar vinden hordes met mensen het werkelijk briljant, misschien moet ik het over een tijdje nog eens proberen".
nee, jij dan!
  Redactie Sport donderdag 25 juni 2015 @ 13:02:03 #6
274204 crew  Mexicanobakker
pi_153828741
Ik hecht eigenlijk alleen waarde aan gemiddeldes op RYM.

Als in: Ik wil sneller een album proberen als het daar te vinden is met een hoog punt.

Er zijn trouwens ook wel een paar mensen hier waarvan ik wel eens wat uit hun albumlijstjes pluk, dus jullie hebben ook een goede invloed. :D
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_153829059
Ze zeggen hoeveel mensen ernaar kijken.
Conscience do cost.
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 13:33:20 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_153829499
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 13:16 schreef ems. het volgende:
Ze zeggen hoeveel mensen ernaar kijken.
Is dat zo, er zijn nogal wat "services" in de markt die kliks genereren.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 16:39:47 #9
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_153833548
quote:
2s.gif Op donderdag 25 juni 2015 13:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Is dat zo, er zijn nogal wat "services" in de markt die kliks genereren.
Je kunt inderdaad ook een hit 'klikken'. Als je je eigen nummer op 10 scherpjes een nachtje laat draaien, heb je al 2.000 kliks. En dat is dan nog slechts thuis geknoei.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  donderdag 25 juni 2015 @ 16:55:39 #10
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_153833885
Ik geil vooral op mijn eigen statistieken op last.fm
  Moderator donderdag 25 juni 2015 @ 16:57:21 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_153833920
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 16:55 schreef Beregd het volgende:
Ik geil vooral op mijn eigen statistieken op last.fm
Die van mij schieten al jaren niet meer op -O-, Ik moet meer muziek gaan luisteren (of minder LPs spelen)

Maar vooral minder gitaar gaan spelen, ik kan het niet en toch ben ik er elke dag een paar uur aan kwijt :X
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 25 juni 2015 @ 17:06:52 #12
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_153834108
Iedereen heeft zijn eigen smaak, dat is statistisch bewezen.

Airplay,clicks, statistieken, ze zeggen geen bal over het gene wat jij ervaart als je muziek luistert, het is alleen hendig voor de gasten die er geld aan willen/denken te verdienen.
  donderdag 25 juni 2015 @ 17:14:21 #13
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_153834250
Als ik in het repertoire van een artiest duik op spotify, dan luister ik standaard wel eerst naar de songs met de meeste hits.
pi_153835162
'kijks' :') daarvoor moet je bij ria/metaan zijn, geloof ik.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_153835502
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2015 16:55 schreef Beregd het volgende:
Ik geil vooral op mijn eigen statistieken op last.fm
Dit ^O^
  donderdag 25 juni 2015 @ 18:41:52 #16
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_153836018
Omgekeerd, als ik zie dat iets van 5 jaar oud minder dan 10.000 clicks heeft ben ik wel geneigd te denken dat ik iets 'exclusiefs' luister.
pi_153837159
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2015 12:02 schreef Kyubey het volgende:
Gangnam stijl is het beste nummer ooit. Beethoven verbleekt erbij.
Deze man weet.

De kwaliteit van een nummer is meetbaar aan het aantal kijks :Y
pi_153918350
We zien riazop uiteraard niet in dit topic. Wel hier: MUZ / Monica Geuze: ééndagskutje of topzangeres?

Dat topic is een mooi voorbeeld van een opgeklopte hype door middel van YouTube-views. Het nummer zelf is blijven steken op #52 in de Single Top 100, de officiële verkooplijst. Inmiddels zakt het alweer. Ook de Top 40 en de Mega Top 50 heeft het (nog) niet gehaald.

Als een nummer puur op basis van verkoop op #52 staat en tegelijk ontzettend vaak op YouTube wordt afgespeeld, zou het gemakkelijk de Top 40 moeten kunnen halen, want daarin worden zaken als streams meegewogen.

Dat dat niet het geval is, versterkt bij mij het vermoeden dat je flink met views / clicks / streams en likes kunt knoeien. Zie ook deze plaatjes die Enchanter in het Monica Geuze-topic plaatste:





En lees ook dit artikel over hoe je op Spotify het aantal plays kunt manipuleren:
http://www.nrc.nl/muziek/(...)n-om-de-30-seconden/
Kort gezegd: alles van meer dan 30 seconden telt al.

Conclusie: we kunnen bar weinig met het aantal views en clicks, omdat je ze kunt manipuleren. We zullen toch vooral naar daadwerkelijke verkoopcijfers moeten (blijven) kijken.
  maandag 29 juni 2015 @ 12:13:32 #19
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_153922989
Kliks en views zijn makkelijker te manipuleren dan verkoopcijfers en moeten derhalve ook minder worden meegewogen me dunkt.

Maar het is natuurlijk niet zo dat 'daadwerkelijke' verkoopcijfers en radioplays compleet zuiver zijn. Daar worden ook dingen bij ingekocht en gemanipuleerd.
  maandag 29 juni 2015 @ 12:27:31 #20
202348 Susi
Temple of Love
pi_153923205
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 12:13 schreef Jovatov het volgende:
Kliks en views zijn makkelijker te manipuleren dan verkoopcijfers en moeten derhalve ook minder worden meegewogen me dunkt.

Maar het is natuurlijk niet zo dat 'daadwerkelijke' verkoopcijfers en radioplays compleet zuiver zijn. Daar worden ook dingen bij ingekocht en gemanipuleerd.
Zie dit bericht inderdaad: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)laten-te-kopen.dhtml

quote:
'Gordon manipuleert hitlijst door eigen platen te kopen'
Erik de Zwart haalt woensdag uit naar Gordon. De stem van Veronica beweert in Weekend dat de zanger de Single Top 100 manipuleert en daardoor met zijn nummer Kom eens dichterbij bovenaan die hitlijst prijkt. 'Hij belazert de boel. Ik denk dat hij zijn eigen platen opkoopt.'
Erik, voorzitter van de Stichting Nederlandse Top 40, zegt dat Gordon helemaal geen nummer-1-hit heeft. 'Als hij met droge ogen verkondigt dat al die plaatjes van hem zijn gedownload door consumenten, dan moet hij een wel héél erg lange Pinokkioneus krijgen. Zijn 'tranen van blijdschap' zijn eerder tranen van de pijn in zijn portemonnee. En in plaats van Nederland te bedanken, denk ik dat hij vooral zichzelf dankbaar moet zijn. En zijn platenmaatschappij die hem erbij geholpen heeft om al die platen op te kopen.'

'In Top 40 staat nummer op 38'
De oud-presentator van de Top 40 is naar eigen zeggen zo stellig, omdat de plaat van Gordon in alle andere hitlijsten weinig tot niks doet. 'In de Top 40 staat hij slechts op nummer 38 en in de Mega Top 50 van 3FM komt hij niet eens voor. In de iTunes Top 30 van Q-Music staat hij op 27', verklaart Erik. 'Dat hij alleen op 1 staat in de Single Top 100 van GfK Dutch Charts is omdat die hitlijst gevoelig is voor manipulatie.'

'Iedereen mag roepen wat ie wil'
De single is uitgebracht door Berk Music. Adrie van den Berk, algemeen directeur van de platenmaatschappij, maakt zich niet druk om de beweringen van Erik de Zwart. 'Iedereen mag roepen wat ie wil', zegt hij. 'Maar hangt het succes van een plaat echt af van airplay? Gordons nummer wordt overal gedraaid en hij is in zo veel tv-programma's geweest met Kom eens dichterbij. In drie weken tijd is de videoclip online al 122.000 keer bekeken. Dat is gewoon veel.'

'Blij met deze publiciteit'
Volgens Van den Berk zijn de reacties op Gordons nieuwe hit verder 'alleen maar positief'. 'De single is misschien wel het grootste succes dat wij tot nu toe in dit digitale tijdperk hebben gehad. Ik ben 100 procent tevreden.' Ook wil hij Erik de Zwart bedanken. 'Ik ben blij met deze publiciteit.'

Gordon wilde woensdag zelf niet reageren. 'Hij is de hele dag druk en niet te storen', aldus zijn manager.
pi_153923316
Precies. Zie ook dit topic en de openbaringen van RamBam die verderop in het topic staan vermeld: KLB / Gekochte hits
  maandag 29 juni 2015 @ 13:07:07 #22
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_153923936
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 12:33 schreef Elfletterig het volgende:
Precies. Zie ook dit topic en de openbaringen van RamBam die verderop in het topic staan vermeld: KLB / Gekochte hits
Zoiets moet toch makkelijk op te lossen te zijn, door elke klant maar één keer te tellen bijv.
nee, jij dan!
pi_153924131
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 13:07 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Zoiets moet toch makkelijk op te lossen te zijn, door elke klant maar één keer te tellen bijv.
Per viewer dus? Maar dat zou de statistiek ook niet betrouwbaarder maken. Echt populaire nummers bereiken die vieweraantallen alleen maar doordat ze vaak meerdere keren worden geluisterd door dezelfde personen.

Even los van van het feit dat ik niet verwacht dat youtube zich aan deze praktijken stoort. Integendeel.
Conscience do cost.
  maandag 29 juni 2015 @ 14:17:14 #24
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_153925443
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 13:17 schreef ems. het volgende:

[..]

Per viewer dus? Maar dat zou de statistiek ook niet betrouwbaarder maken. Echt populaire nummers bereiken die vieweraantallen alleen maar doordat ze vaak meerdere keren worden geluisterd door dezelfde personen.

Even los van van het feit dat ik niet verwacht dat youtube zich aan deze praktijken stoort. Integendeel.
Dat linkje ging juist over dat artiesten als Gerarld Joling hun eigen singles kochten.

Maar voor views op Youtube wordt ook enkel een max aantal views per viewer per dag meegerekend, en moet je nummer minimaal tot de helft (oid) hebben geluisterd. De hele dag F5'en is dus zinloos. (maar met een botnet is het wel mogelijk om views te manipuleren)
nee, jij dan!
  maandag 29 juni 2015 @ 16:31:52 #25
3462 PaRoDiUzZ
Hiphop Hippie
pi_153929167
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2015 14:17 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Dat linkje ging juist over dat artiesten als Gerarld Joling hun eigen singles kochten.

Maar voor views op Youtube wordt ook enkel een max aantal views per viewer per dag meegerekend, en moet je nummer minimaal tot de helft (oid) hebben geluisterd. De hele dag F5'en is dus zinloos. (maar met een botnet is het wel mogelijk om views te manipuleren)
Airplay word toch ook meegenomen in de lijst, en volgensmij komt dat er ook op neer dat platenmaatschappijen geld betalen aan radiostations om bepaalde platen hoog in de rotatie te houden, wat indirect betekent dat ze meer beluisterd en ws ook meer verkocht zullen worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')