Dat Syrië en Oekraïne verschillende landen zijn. Kritisch naar verschillende gebeurtenissen kijken lijkt niet je sterkte punt te te zijn. Het is ook makkelijker om het als excuus te gebruiken om iets anders goed te praatten.quote:Op donderdag 25 juni 2015 09:26 schreef reza1 het volgende:
[..]
Er zijn ook al Amerikaanse wapens gespot op Syrisch grondgebied, zelfs in de handen van Al Qaida en ISIS. Je punt?
Je onderwijst theorie door praktijkvoorbeelden aan te halen.quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het lijkt me trouwens verstandig om kinderen geen politiek te onderwijzen aangezien ze dan slechts meningen van de schrijver te horen krijgen. Leg ze wat feiten uit over hoe een democratie in theorie functioneert zijn en wat de wetten zijn (parlement, 150 parlementariërs...) maar ga het alsjeblieft niet politiek kleuren.
Dan zou er ook bij die maatschappijles uitleg moeten worden gegeven dat de meeste mensen in de Krim WEL bij Rusland wensen te horen en dat de Oost Oekraineirs het niet eens waren met de geweldadige staatsgreep in Kiev.....quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:44 schreef Tukker87 het volgende:
[..]
Zulke plaatjes worden al decennia lang gebruikt alleen dan in andere situaties. Het is alleen maar goed om kinderen kritisch te laten denken.
Jij lijkt niet te beseffen dat Nederlandse kinderen klaar worden gestoomd voor de strijd tegen de Rus.quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:54 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Dan zou er ook bij die maatschappijles uitleg moeten worden gegeven dat de meeste mensen in de Krim WEL bij Rusland wensen te horen en dat de Oost Oekraineirs het niet eens waren met de geweldadige staatsgreep in Kiev.....
Jij snijdt een belangrijk punt aan. Als je het plaatje wil duiden dan zal je eerst en vooral moeten weten hoe ze vrijheid hebben gedefinieerd en een discussie moeten voeren over die definitie. Iets zegt me dat die scholieren hier geen uitleg over krijgen van de TeLeAc.quote:Op donderdag 25 juni 2015 12:03 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Een westers perspectief op vrijheid legt vooral de nadruk op godsdienstvrijheid, persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, vrijheid van geaardheid. Dat soort zaken.
Naar mijn mening doen dat soort vrijheden er veel minder op mondiaal niveau toe dan dat het Westen denkt. In het Westen kennen we weinig echte armoede meer, maar in mondiaal perspectief zijn er nog altijd veel landen waar mensen nog niet eens fatsoenlijk kunnen eten. Laat staan dat ze de zorg krijgen die ze nodig hebben of onderwijs. Die mensen hebben geen vakanties of vrije dagen zoals wij die kennen, soms hebben ze nog niet eens een dak boven hun hoofd.
Die mensen boeit homorechten of persvrijheid echt volledig niets. Die hebben andere vrijheden en rechten waar ze zich zorgen om maken.
Het plaatje in het tekstboek is onder andere daardoor nogal sterk vertekend in het voordeel van Westerse landen en in het nadeel van China, Rusland, etc. Om dat te zien moet je je vooral eens een schaal bedenken waarop deze kleuren gebaseerd zouden kunnen zijn. Het verschil tussen Nederland en Rusland op gebied van vrijheden is dan bijna niks als je je bedenkt dat ook een land als Congo of Liberia in het plaatje opgenomen moet worden waar ze bijna helemaal geen vrijheden kennen. Dit plaatje geeft dan het erg vertekende beeld dat Rusland's vrijheid situatie ook in de buurt komt van dat van Congo/Liberia, of er zelfs gelijk aan is.
Het plaatje zoals hij nu in het boek staat zou ik dan ook bestempelen als propaganda. De spotprent niet noodzakelijk, omdat het eraan ligt hoe hij uitgelegd wordt. Echter vrees ik daar ook het ergste.
Je zult het wel sarcastisch bedoelen maar het is nog waar ook, helaas......quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:57 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij lijkt niet te beseffen dat Nederlandse kinderen klaar worden gestoomd voor de strijd tegen de Rus.
Ik denk dat het POL-subforum van FOK wel aardig aantoont dat niemand die politiek is bevlogen in staat is om zijn eigen politieke geloof te scheiden van de politieke feiten. Praktijkvoorbeelden worden al aangehaald bij de geschiedenislesjes. Het grote voordeel van die praktijkvoorbeelden: heel veel slimme mensen uit heel veel culturen hebben erg lang nagedacht over de duiding. Alleen bij de vaderlandse geschiedenislesjes moet je natuurlijk altijd op je hoede zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je onderwijst theorie door praktijkvoorbeelden aan te halen.
Maar nog los daarvan: stel je niet zo aan man. En dat geldt voor meer users hier.
Die knullen zullen we nooit een voldoende voor maatschappijleer hebben weten te behalen. Als het duiden van een cartoon of spotprent al te hoog voor ze gegrepen is...quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je onderwijst theorie door praktijkvoorbeelden aan te halen.
Maar nog los daarvan: stel je niet zo aan man. En dat geldt voor meer users hier.
Het zou me niet verbazen. Het is in ieder geval duidelijk dat de koude-oorlog-retoriek weer terug van weggeweest is. Zouden sommige mensen verslaafd zijn aan oorlog?quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:58 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Je zult het wel sarcastisch bedoelen maar het is nog waar ook, helaas......
Toch gek dan dat ik een 9 had voor maatschappijleer.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Die knullen zullen we nooit een voldoende voor maatschappijleer hebben weten te behalen. Als het duiden van een cartoon of spotprent al te hoog voor ze gegrepen is...
Oorlog is goed voor de economiequote:Op donderdag 25 juni 2015 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het zou me niet verbazen. Het is in ieder geval duidelijk dat de koude-oorlog-retoriek weer terug van weggeweest is. Zouden sommige mensen verslaafd zijn aan oorlog?
Klopt als een bus maar dat is te hoog gegrepen voor 99.999quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Toch gek dan dat ik een 9 had voor maatschappijleer.
Jij bent weer eens met ad hominems aan het smijten. In tegenstelling tot wat jij hier suggereert begrijpen wij maar al te goed de cartoon, wij zijn van mening dat het niet verstandig is om kinderen een politiek geloof te onderwijzen, beperkt je tot de feiten, dat is al moeilijk genoeg. Zelf geef ik daarnaast kritiek op het feit dat de TeLeAc van onze staatstelevisie een schoolmethode ontwikkelt.
In de USA is het ook erg goed voor de kansen om politieke verkiezingen te winnen. Daarnaast hebben veel politici aandelen van zo'n oorlogsbedrijf of een olitebedrijf. Dit is een voorname reden dat de USA steeds weer een nieuwe reden zoekt om een oorlog te voeren, zoals ze de oorlogen in Afghanistan en Irak forceerden. Rumsfeld, Cheney, Bush, tal van lager geplaatste en minder bekende politici, allen werden ze beter van deze twee oorlogen. De interessantere vraag is waarom wij mee doen. Omdat wij graag het schoothondje zijn van de USA omdat de USA dan wat etensresten naar ons werpt? Omdat ook onze politici belang hebben bij oorlog? Omdat ze niet beter weten? Omdat ook Nederland haar grondstoffen moet veilig stellen?quote:
Inwoners van de VS genieten dan ook relatief veel vrijheid, zeker in vergelijking met de rest van de wereld.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat het POL-subforum van FOK wel aardig aantoont dat niemand die politiek is bevlogen in staat is om zijn eigen politieke geloof te scheiden van de politieke feiten. Praktijkvoorbeelden worden al aangehaald bij de geschiedenislesjes. Het grote voordeel van die praktijkvoorbeelden: heel veel slimme mensen uit heel veel culturen hebben erg lang nagedacht over de duiding. Alleen bij de vaderlandse geschiedenislesjes moet je natuurlijk altijd op je hoede zijn.
Het is voor mij trouwens nog steeds een raadsel voor welk vak voor 16-jarigen een TeLeAc-'cursus' wordt gebruikt. Is dat niet wat armzalig?
Voor wie het niet had gezien, kijk naar de tekst op dit plaatje ("www.schooltv").
[ afbeelding ]
Ja ja het westen is zeer "vrij".....behalve als je een andere mening er op na houd....quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:01 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik denk dat het POL-subforum van FOK wel aardig aantoont dat niemand die politiek is bevlogen in staat is om zijn eigen politieke geloof te scheiden van de politieke feiten. Praktijkvoorbeelden worden al aangehaald bij de geschiedenislesjes. Het grote voordeel van die praktijkvoorbeelden: heel veel slimme mensen uit heel veel culturen hebben erg lang nagedacht over de duiding. Alleen bij de vaderlandse geschiedenislesjes moet je natuurlijk altijd op je hoede zijn.
Het is voor mij trouwens nog steeds een raadsel voor welk vak voor 16-jarigen een TeLeAc-'cursus' wordt gebruikt. Is dat niet wat armzalig?
Voor wie het niet had gezien, kijk naar de tekst op dit plaatje ("www.schooltv").
[ afbeelding ]
Veiligheid is iets anders dan vrijheid. Vandaar ook dat we er twee verschillende woorden voor hebben.quote:Op donderdag 25 juni 2015 15:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Twee punten pik ik er uit.
[..]
Tegelijkertijd tast dit de vrijheid van mensen aan aangezien mensen minder veilig zijn. Ja, als je het echt wil dan kan je aan een vuurwapen komen, dat is voor een Nederlanders ook niet moeilijk (in België of Oost-Europa lukt dat wel), maar een hoop mensen die triggerhappy zijn kennen die wegen niet of nemen die moeite niet terwijl ze wel naar het vuurwapen grijpen om 'zichzelf te verdedigen' zo gauw ze een ruzietje hebben. Is dat vrijheid?
Ik heb zelf ook graag de vrijheid om een vuurwapen te dragen maar ik moet er niet aan denken dat allerlei andere mensen die vrijheid hebben.
[..]
Het al je verbazen, maar in de VS zijn gewoon sportclubs, met mensen die door de week trainen en in het weekend een wedstrijd spelen.quote:Dit tast direct de vrijheid van de werknemers aan om op 'gewone' uren te werken. Het vermindert de sociale cohesie in de maatschappij aangezien dit het moeilijk maakt om voor groepen diverse mensen activiteiten te organiseren zoals voetballen of een harmonie. Je kan op een zondag je wedstrijdjes doen of een optreden doen maar je zal ook doordeweeks moeten oefenen. Die 8-5/9-6 cultuur is zo gek nog niet.
Je hebt veel vrijheid als je maar precies doet wat men zegt......quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Inwoners van de VS genieten dan ook relatief veel vrijheid, zeker in vergelijking met de rest van de wereld.
Dat het land op sommige vlakken Big Brother-achtige trekjes vertoont, doet daar niets aan af.
Het ligt vooral aan de context. Als je het hele verhaal vertelt achter de gebeurtenissen in Oekraine, dan is daar in mijn optiek niets mis mee.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Jij bent weer eens met ad hominems aan het smijten. In tegenstelling tot wat jij hier suggereert begrijpen wij maar al te goed de cartoon, wij zijn van mening dat het niet verstandig is om kinderen een politiek geloof te onderwijzen, beperkt je tot de feiten, dat is al moeilijk genoeg. Zelf geef ik daarnaast kritiek op het feit dat de TeLeAc van onze staatstelevisie een schoolmethode ontwikkelt.
Je bent in de war met Rusland en China.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:16 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Je hebt veel vrijheid als je maar precies doet wat men zegt......
Wat is er slecht aan om kinderen te leren spotprenten te duiden?quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee absoluut niet. En ik woon in de America's dus weet prima waar ik het over heb....quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:18 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je bent in de war met Rusland en China.
Bovendien is les 1 dat spotprenten altijd gechargeerd zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat is er slecht aan om kinderen te leren spotprenten te duiden?
Juist dat past naar mijn idee uitstekend bij maatschappijleer.
Je woont dus in de VS en je voelt je niet vrij, omdat?quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:20 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Nee absoluut niet. En ik woon in de America's dus weet prima waar ik het over heb....
Ik weet er zelf te weinig vanaf maar ik denk zelf dat je hier aardig goed in de goede richting zit jammer genoeg. De wapenindustrie heeft veel invloed daar schijnbaar samen met die paar grote media bedrijven.quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In de USA is het ook erg goed voor de kansen om politieke verkiezingen te winnen. Daarnaast hebben veel politici aandelen van zo'n oorlogsbedrijf of een olitebedrijf. Dit is een voorname reden dat de USA steeds weer een nieuwe reden zoekt om een oorlog te voeren, zoals ze de oorlogen in Afghanistan en Irak forceerden. Rumsfeld, Cheney, Bush, tal van lager geplaatste en minder bekende politici, allen werden ze beter van deze twee oorlogen. De interessantere vraag is waarom wij mee doen. Omdat wij graag het schoothondje zijn van de USA omdat de USA dan wat etensresten naar ons werpt? Omdat ook onze politici belang hebben bij oorlog? Omdat ze niet beter weten? Omdat ook Nederland haar grondstoffen moet veilig stellen?
Kun je dat met iets meer onderbouwen? Juist in het westen is het mogelijk om kritiek e.d. op de eigen regering te hebben en heb je toch meer vrijheden dan in andere landen. (zie wat er in China, Rusland, Saoedi Arabië e.d. gebeurd.)quote:Op donderdag 25 juni 2015 16:16 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Je hebt veel vrijheid als je maar precies doet wat men zegt......
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |