En het erge is dat hele volksstammen het blind geloven.quote:Op woensdag 24 juni 2015 22:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik moet zeggen dat RT en Fox News zo bizar zijn dat het bijna entertainment is. Vooral als ze het over onderwerpen gaan hebben waar je een beetje kennis over hebt. Je gelooft gewoon bijna niet dat mensen zulke dingen kunnen roepen op TV.
Het ergste is dat RT en Fox News die volksstammen bewust manipuleren. De wereld wordt er niet beter van.quote:Op woensdag 24 juni 2015 22:54 schreef 99.999 het volgende:
[..]
En het erge is dat hele volksstammen het blind geloven.
Turkije scoort in de vrijheidscategorien vooral net even een paar punten hoger door civiele vrijheden (mensenrechten en civiele beschermingen) en ook op het vlak van economische vrijheid. Qua persvrijheid is het in beide landen ongeveer even ruk.quote:Op woensdag 24 juni 2015 21:33 schreef vigen98 het volgende:
Rusland minder vrij dat Turkije?
![]()
Niet serieus te nemen,
Kijk in eigen land waar veel niet westerse allochtonen voor pleiten. De vrijheid om niet beledigd te worden en de vrijheid om niet geconfronteerd te worden met andere manieren van leven zoals homoseksualiteit en het jodendom. Het verschil is voornamelijk dat de meeste westerse vrijheden vereisen dat je niks doet en de nieuwe import manier van denken over vrijheid voornamelijk bestaat uit actief ingrijpen in andermans leven.quote:Op woensdag 24 juni 2015 22:19 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Wat is vrijheid volgens een niet-westers perspectief?
Brr moet er niet aan denken dat ze spotprenteren leren analyseren. Stel je voor dat de jeugd straks meer bezig met de prenten ontleden en erover praten in plaats van hun directe omgeving te vernielen en de tekenaars te bedreigen/vermoorden. 10 jaar geleden lieten ze ook al allerlei spotprenten zien vanuit verschillende hoeken. Te gek voor woorden toch?quote:Op woensdag 24 juni 2015 23:09 schreef reza1 het volgende:
Walgelijk hoe kinderen worden geïndoctrineerd met anti-Russische propaganda.
Je zult altijd mensen hebben die verschillen of niet mee kunnen komen. Dat zie je zelfs in vrije landen. Maar is dit erg? Tuurlijk zelfmoord is niet goed en moet niet meer worden, maar ik vraag me af hoe lang de vrije landen nog vrij blijven met al die problemen. Er zal een keer een generatie op staan de vrijheid zal inperken, zie hoe dat nu in Turkije gaat. Die zijn niet eens zo ver gekomen als ons en slaan nu al dicht. Door onze hippie generatie is de vrijheid die wij nu kennen gestart, maar het is maar een generatie in de geschiedenis.quote:Op woensdag 24 juni 2015 22:54 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vraag me af of mensen wel gelukkig worden wanneer hun keuzes worden beïnvloed door wat hun omgeving van hun verwacht. Voor een deel van de mensen zal het wel werken, omdat ze prima in hun sociale omgeving passen, maar je hebt altijd mensen die nogal afwijken. Die zullen sneller verstoten worden, waardoor ze alleen nog maar eenzamer worden. En dat er meer mensen zelfmoord plegen in een vrijere wereld verbaasd me ook niet. Rondom zelfmoord bestaat nog steeds best wel een taboe en door meer vrijheid te hebben, zul je sneller de keuze maken om een einde aan je leven te maken dan de rest van je leven ongelukkig te zijn.
Een vrije samenleving met solidaire ondertoon lijkt mij het fijnst. Aan de ene kant mag je meer jezelf zijn, maar aan de andere kant helpen we wel de zwakke in de samenleving.
Nee, dit is van maatschappijleer, en er worden geen kritische vragen over de spotprent gesteld. Vragen over de spotprent zijn dingen als ''wat doet Europa hier'', niet ''wat wil de tekenaar hier mee zeggen, en ben je het hier mee eens?''quote:Op woensdag 24 juni 2015 21:34 schreef terrorsjaak het volgende:
Dit is gewoon van geschiedenis dan leer je spotprenten begrijpen. Niks raars aan...
Ja, maar niet op deze manier in schoolboeken wat mij betreft.quote:Op woensdag 24 juni 2015 23:57 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Het Rusland dat verantwoordelijk is voor het neerhalen van een passagierstoestel vol met Nederlanders dient bespot en beschimpt te worden.
Dit is (tot nu toe) nog nooit bewezen maar wordt gedacht. Vermoord jij gelijk iemand die je verdenkt van een moord?quote:Op woensdag 24 juni 2015 23:57 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Het Rusland dat verantwoordelijk is voor het neerhalen van een passagierstoestel vol met Nederlanders dient bespot en beschimpt te worden.
Wij gebruiken zulke plaatjes in schoolboeken voor 16 jarigen?quote:Op woensdag 24 juni 2015 20:56 schreef Odaiba het volgende:
A picture in a Dutch social studies textbook for 16-year-olds
quote:Op donderdag 25 juni 2015 00:14 schreef Lothiriel het volgende:
Die berichtgeving van Russia Today
Een spotprent in een handboek: zo'n dingen staan standaard in leerboeken. Het gaat om het interpreteren ervan. In mijn geschiedenisboek vorig jaar stond ook een Amerikaans-pattriotische spotprent van uit de Koude Oorlog over communistisch Rusland, en de opdracht daarbij was juist om deze kritisch te benaderen, en dus als zijnde propaganda, juist om propaganda te leren herkennen.
Dat tweede kaartje is allicht gebaseerd op feiten, zijnde vaste parameters die voor elk land gelijk zijn & dus objectief gezien is daar niets mis mee. Het is een feit dat je in West-Europa gewoon heel wat meer mag dan in pakweg Rusland of China.
Toch wel, je baseert je parameters bijvoorbeeld op de persvrijheid. Wordt een journalist opgepakt als hij kritiek uit op de regering in zijn of haar land?quote:Op donderdag 25 juni 2015 00:21 schreef Bredemug het volgende:
[..]je kan vrijheid niet definiëren en via kleurtjes als feit bestempelen. De auteur van dat boek is gewoon achterlijk bezig geweest. Niks mis mee om te leren hoe propaganda maakt, maar dit niet bepaald de juiste. Maar goed, elk land gebruikt propaganda, dat Nederland dat doet is niet echt bepaald nieuws of schokkend.
Kan best. Zolang je maar meetbare factoren inzet en die consistent durft toe te passen op elk land. Zelfs menselijk geluk is te reduceren tot cijfertjes. Als je maar de juiste onderzoeken doet.quote:Op donderdag 25 juni 2015 00:21 schreef Bredemug het volgende:
[..]je kan vrijheid niet definiëren en via kleurtjes als feit bestempelen.
Wij van w.c eend vinden dat we vrij zijn; ik krab jou rug, jij krabt mijn rug. Zie je het probleem?quote:Op donderdag 25 juni 2015 00:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Kan best. Zolang je maar meetbare factoren inzet en die consistent durft toe te passen op elk land. Zelfs menselijk geluk is te reduceren tot cijfertjes. Als je maar de juiste onderzoeken doet.
Oh ik had dat soort vragen bij geschiedenis. Maar het komt op hetzelfde neer; het gaat over het begrijpen van de spotprent en er over nadenken wat er bedoeld wordt en daaruit je eigen mening vormen.quote:Op woensdag 24 juni 2015 23:57 schreef Kyubey het volgende:
[..]
Nee, dit is van maatschappijleer, en er worden geen kritische vragen over de spotprent gesteld. Vragen over de spotprent zijn dingen als ''wat doet Europa hier'', niet ''wat wil de tekenaar hier mee zeggen, en ben je het hier mee eens?''
Een boze Nederlander heeft dit trouwens gedeeld, en niet Rusland.
Vind het juist wel goed, ze gebruiken in een maatschappijleerboek actuele spotprenten uit landelijke dagbladen. Daar leerlingen eens over na laten denken stemt me eerder vrolijk dan somber.quote:Op donderdag 25 juni 2015 00:08 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Wij gebruiken zulke plaatjes in schoolboeken voor 16 jarigen?
* YuckFou ziet de toekomst somber in
Welkom bij de multopechoice generatie waar men aan vrijheid denkt en beleefd dit door een keuze te hebben in welk fastfood restaurant men kan eten dePizzaHut Kentucky Fried Chicken en MacDonalds.quote:Op donderdag 25 juni 2015 00:08 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Wij gebruiken zulke plaatjes in schoolboeken voor 16 jarigen?
* YuckFou ziet de toekomst somber in
Het valt hier juist veel meer op dat een bepaalde groep blind in de Russische propaganda trapt. Een medium als Russia Today is tegenwoordig populairder dan pakweg de NRC...quote:Op donderdag 25 juni 2015 07:50 schreef Rica het volgende:
Niet een sterk voorbeeld maar de TT klopt absoluut. En je hoeft de reacties hier en op andere sites maar te lezen hoe mensen er (weer) intuinen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |