abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153813552
Russia pictured as monster with claws on cartoon map for schoolkids causes stir in Netherlands

A picture in a Dutch social studies textbook for 16-year-olds portrays Russia as a monster with claws and fangs trying to devour Ukraine, while Europe extends a helping hand.

Another image in the same text book also characterizes Russia as a ‘non-free’ country.

This picture, first published in a Dutch newspaper in early 2014, is placed in textbook’s Chapter 7 titled ‘Countries without democracy’. Pupils are asked to describe what's happening in the cartoon.

One of the questions students are asked is: “What is Russia doing, and what is Europe doing in this picture?”

The schoolbook is called ‘Themes in Social Studies 1’ and is intended for 15- to 16-year-old pupils’ ‘preparatory middle-level vocational education’. This textbook is updated on an annual basis, with the 2014-2015 version carrying, among others, pictures of President Barack Obama, the Pope and the winner of Eurovision 2014, Conchita Wurst.

The textbook also gives children a helping hand in understanding what countries are good or bad on a global scale, presenting a map where countries are painted in accordance with the ‘degree of freedom’. Countries like Russia and China are painted as ‘non-free’, while the EU member states and the US are pictured as the most liberated countries.

“I think it is highly biased from the Western point of view,” activist Ancilla Tilia told RT. “It is absolutely anti-Russian propaganda, which is ironic, because Russia is often accused of inspiring propaganda, but it seems that we’re not able to recognize that we are also being propagandized.”

The images in the textbook went viral after one angry citizen shared it online.

“Since the end of the Second World War, anti-Russian propaganda in the Netherlands has been huge. Since the fall of the so-called Iron Curtain, it has shrunk a little,” Michel Philipsen, the man who posted the book's content online, told RT.

All Dutch news media share the same “anti-Putin, anti-Russia, anti-Communist bias, as if Russia was still a Communist country today,” he added.

The 'evil' Russia images triggered strong reactions on the Internet.

Some complained the propaganda is so blunt that it makes even the most gullible people suspicious.

While others suggested that anti-Russian propaganda in European textbooks is nothing new.

Some parents were also concerned that this kind of material could become more widespread.

Tilia believes the images in the school book are biased and not backed by facts.

“I think it’s definitely a way of demonizing Russia in this conflict, which is not new at all,” Tilia said.

An article written by Philipsen claims that regarding Russia ‘devouring’ Ukraine, “the truth is opposite to what Dutch children are being taught.”

While Russia sends tens of thousands of tons of humanitarian aid to the war-torn Donbass region of Ukraine, Europe sells Kiev authorities military supplies and arms – obviously to “prolong the 'devouring’ of Ukraine.”

“If I was a parent, I'd take a critical look at my children's study material and inform them of what truly goes on on this planet. The school system doesn't allow students to think critically, and rather spoon-feeds 'information' that is not backed up with facts,” concludes Philipsen.

Philipsen also remembers historic dialogue between the Dutch Prime Minister Rutte and President Vladimir Putin regarding liberties in Russia.

“Indeed, just imagine an organization appearing in Russia that supports pedophilia?! If that'd be the case, I think that in certain areas of the Russian Federation, people would get some guns...,” Putin said.
pi_153813709
En uit welke boeken komen die plaatjes?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 24 juni 2015 @ 21:01:18 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_153813730
Oy vey, een spotprentanalyse.

[ Bericht 11% gewijzigd door Nibb-it op 24-06-2015 21:08:18 ]
pi_153813908
Nederland moet ongeloofwaardig worden gemaakt ivm mh17. Doen ze weer goed in Leningrad.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_153814005
Deels terechte klacht van Rusland. Zijn er in onze schoolboeken ook plaatjes van weerloze burgers die door onze NAVO in Irak, Libie en Afghanistan zijn gebombardeerd? Of hoe IS mede door westerse steun is ontstaan?
pi_153814149
Hallo Poetin. Als je dit leest, ik ben er voor je!
Uitvinder van de biersmiley.
pi_153814878
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:11 schreef dimmak het volgende:
Hallo Poetin. Als je dit leest, ik ben er voor je!
Ik zal je gedenken.
pi_153814920
:') Rusland minder vrij dat Turkije? _O- _O- Niet serieus te nemen, wie heeft die boekjes trouwens gemaakt? Wil wel even een boos emailtje naar hun sturen :(
  woensdag 24 juni 2015 @ 21:34:19 #9
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_153814954
quote:
14s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:32 schreef Vladimir.Putin het volgende:

[..]

Ik zal je gedenken.
speciaal daarvoor een account aanmaken _O-
are we infinite or am I alone
pi_153814961
Dit is gewoon van geschiedenis dan leer je spotprenten begrijpen. Niks raars aan...
  woensdag 24 juni 2015 @ 21:51:34 #11
435304 Izzy73
Read the signs!
pi_153815519
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:05 schreef Montagui het volgende:
Nederland moet ongeloofwaardig worden gemaakt ivm mh17. Doen ze weer goed in Leningrad.
Nee, Nederland moet Rusland demoniseren om het MH17 verhaal hier te kunnen verkopen. Doen ze goed aan jouw reactie te zien.
If you are ready to wake up, you are going to wake up.
If you're not you are going to stay pretending that you are just a poor little me.
pi_153815573
Lijkt me niet gepast en wenselijk om 16-jarigen op deze manier te indoctrineren.
  woensdag 24 juni 2015 @ 21:56:11 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_153815645
:')
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:08:14 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_153815933
1. Het plaatje van Rusland wat de Oekraďne opeet
Zoals je kan zien worden er naast het plaatje vragen over gesteld. Met andere woorden. Het is aan de leerling om te analyseren welke signalen er worden afgegeven door de tekenaar. Dat lijkt mij hoe je het ook wil zien een prima vaardigheid om te trainen.

2. Kaart van vrijheid.
Deze kaart lijkt vrij goed overeen te komen met aggregates van deze studies:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_freedom_indices
Dan kan je hoog springen... dan kan je laag springen.... maar dat is de data.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_153815988
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:08 schreef SpecialK het volgende:
Zoals je kan zien worden er naast het plaatje vragen over gesteld. Met andere woorden. Het is aan de leerling om te analyseren welke signalen er worden afgegeven door de tekenaar. Dat lijkt mij hoe je het ook wil zien een prima vaardigheid om te trainen.

2. Kaart van vrijheid.
Data opgesteld vanuit westers perspectief. Dat is volgens mij ook wat ze zeggen.
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:12:43 #16
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_153816053
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:10 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Data opgesteld vanuit westers perspectief. Dat is volgens mij ook wat ze zeggen.
Vanuit een smerig koloniaal kapitalistisch westers perspectief is het beter om minder overheidscorruptie te hebben dan meer... is het beter om meer persoonlijke vrijheid te hebben dan minder... is het beter om minder censuur in de media te hebben dan meer. Klopt ja...

Als dat de bias is dan ben ik maar een smerige kolonialistische varkenshond.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_153816121
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:33 schreef vigen98 het volgende:
:') Rusland minder vrij dat Turkije? _O- _O- Niet serieus te nemen, wie heeft die boekjes trouwens gemaakt? Wil wel even een boos emailtje naar hun sturen :(
Denk dat ze hartelijk zullen lachen om je stupiditeiten.
pi_153816222
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:10 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Wat is vrijheid volgens een niet-westers perspectief?
ROBODEMONS..................|:(
pi_153816331
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:08 schreef SpecialK het volgende:

2. Kaart van vrijheid.
Inderdaad, niets mis mee. Maar Russia Today bericht er over einde Poetinfans hier geloven het blind _O-
pi_153816393
quote:
7s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:19 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Wat is vrijheid volgens een niet-westers perspectief?
geen idee, misschien het accepteren dat een persoon niet alleen op de wereld is, dat hij een onderdeel uit maakt van een gemeenschap, en daardoor dus niet altijd moet kunnen doen wat hij zelf wil.

Ik vind de vrijheid van sommige soms een beetje te ver gaan. Kennelijk zwakken alle normen en waarden die je vind in armere niet-vrije landen per generatie meer af.

pi_153816425
Rusland :`)
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:27:34 #22
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_153816472
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:24 schreef Odaiba het volgende:

[..]

geen idee, misschien het accepteren dat een persoon niet alleen op de wereld is, dat hij een onderdeel uit maakt van een gemeenschap, en daardoor dus niet altijd moet kunnen doen wat hij zelf wil.
Je snapt het verschil tussen...

1. Vrijheid niet als belangrijkste doel zien en gewoon toegeven dat je vrijheid te ver vindt gaan

en

2. Het woord vrijheid herdefiniëren tot op het punt dat mensen de mond snoeren gelijk staat aan vrijheid.

?

Wat er in het plaatje wordt getoont is vrijheid. Hou je niet zo van vrijheid? Dan zou het je ook niet moeten storen om te zien dat jouw lievelingslanden minder vrij zijn. Beter toch? Maar nee. Je wil wel het woord vrijheid kunnen claimen maar niet de originele definitie er van. Belachelijke manier van handelen.
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:31:51 #23
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_153816599
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Inderdaad, niets mis mee. Maar Russia Today bericht er over einde Poetinfans hier geloven het blind _O-
Ik moet zeggen dat RT en Fox News zo bizar zijn dat het bijna entertainment is. Vooral als ze het over onderwerpen gaan hebben waar je een beetje kennis over hebt. Je gelooft gewoon bijna niet dat mensen zulke dingen kunnen roepen op TV.
  woensdag 24 juni 2015 @ 22:49:02 #24
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_153817102
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 21:33 schreef vigen98 het volgende:
Echt he. _O-
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_153817285
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2015 22:24 schreef Odaiba het volgende:

[..]

Ik vind de vrijheid van sommige soms een beetje te ver gaan. Kennelijk zwakken alle normen en waarden die je vind in armere niet-vrije landen per generatie meer af.

Ik vraag me af of mensen wel gelukkig worden wanneer hun keuzes worden beďnvloed door wat hun omgeving van hun verwacht. Voor een deel van de mensen zal het wel werken, omdat ze prima in hun sociale omgeving passen, maar je hebt altijd mensen die nogal afwijken. Die zullen sneller verstoten worden, waardoor ze alleen nog maar eenzamer worden. En dat er meer mensen zelfmoord plegen in een vrijere wereld verbaasd me ook niet. Rondom zelfmoord bestaat nog steeds best wel een taboe en door meer vrijheid te hebben, zul je sneller de keuze maken om een einde aan je leven te maken dan de rest van je leven ongelukkig te zijn.

Een vrije samenleving met solidaire ondertoon lijkt mij het fijnst. Aan de ene kant mag je meer jezelf zijn, maar aan de andere kant helpen we wel de zwakke in de samenleving.
ROBODEMONS..................|:(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')