keste010 | woensdag 24 juni 2015 @ 12:10 |
Wat mij betreft de meest interessante rechtszaak van het jaar is vanmorgen tot een uitspraak gekomen: volgens de rechter moet de overheid minimaal een ondergrens halen van het terugbrengen van broeikasgassen met 25 procent.http://nos.nl/artikel/204(...)nk-terugbrengen.html Ik ben zelf erg blij met de uitkomst van de uitspraak, gezien het laffe duurzaamheidsbeleid van Nederland tot nu toe. Maar veel belangrijker is het gevolg van deze uitspraak voor de verhouding rechterlijke macht - politiek. Hoe legitiem is het dat een rechterlijke macht de politieke macht kan bevelen zorg te dragen voor de bescherming en verbetering van het leefmilieu? Ik vind vooral de uitspraken over dat Nederland zich niet kan verschuilen, dat elke bijdrage telt en dat de kosten niet onaanvaardbaar hoog zijn geen opmerkingen van een rechter, maar van een volksvertegenwoordiger. Nu verwacht ik dat deze uitspraak geen grote gevolgen zal hebben. Hij zal ongetwijfeld aangevochten worden en verwacht dat hij in hoger beroep niet heel veel kans maakt. Maar ik ben wel benieuwd wat jullie vinden van de impact van deze uitspraak. Vinden jullie dit een positieve ontwikkeling, of juist een zorgwekkende overlap tussen rechtspraak en politiek? | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 12:32 |
Eh, Waterpakt arrest? | |
keste010 | woensdag 24 juni 2015 @ 12:40 |
Absoluut. Het Tegelen-arrest is wat dat betreft ook interessant. Het gaat mij er ook niet om of dit de eerste keer is, maar om de algemene vraag wat het oordelen over de bescherming van de aarde betekent voor scheiding van politieke en rechterlijke macht. Maar mocht hier al een topic over bestaan n.a.v. het Tegelen-arrest dat over dezelfde vraag gaat dan zal ik die gaan lezen hoor. | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 12:48 |
Zal de uitspraak vanmiddag eens doornemen. Ben benieuwd hoe de rechter zich daar onderuit heeft proberen te praten. Vooralsnog lijkt me inderdaad zeer aannemelijk dat deze uitspraak in beroep vrij snel naar de prullenbak wordt verwezen. | |
Tocadisco | woensdag 24 juni 2015 @ 12:50 |
Behoorlijk legitiem, het enige wat de rechter opdraagt is dat de Nederlandse staat zich aan de zorgplicht richting haar burgers moet houden. Hoe ze dat uiteindelijk doet heeft de politieke macht (parlement en regering) alle vrijheid in. | |
keste010 | woensdag 24 juni 2015 @ 12:52 |
Nou "alle vrijheid" is verre van waar. Er ligt een bevel tot een ondergrens van 25 procent terugdringing. | |
bijdehand | woensdag 24 juni 2015 @ 12:52 |
Uit de mond van een lage rechter stelt dit niet veel voor ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 12:55 |
Volgens mij ziet die zorgplicht op het (feitelijke) (niet)handelen van de overheid zelf. Bijvoorbeeld indien een vergunning wordt verleend die een gezondheidsrisico met zich meeneemt, of bestaande vervuiling waar van men op de hoogte is, niet wordt opgeruimd. Je kan naar mijn weten niet via de rechter af dwingen dat de overheid bij de bevolking emissiebeperkingen op gaat leggen. De rechter mag namelijk geen bevel tot het geven van een WIFZ geven, zelfs als het gaat om de implementatie van bepalingen uit internationale verdragen. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2015 13:01:22 ] | |
Ryon | woensdag 24 juni 2015 @ 12:57 |
Interessant arrest inderdaad. Ik was er de afgelopen maanden aardig sceptisch over dat de rechter er in mee zou gaan, maar dus toch. Het is helaas wel een vrij "academische" kwestie, waardoor de burger er in de praktijk niet veel van zou merken. Dit er nog even los van of de Hoge Raad het arrest in stand houdt. Belangrijkste van het arrest is dat er een burgerbeweging is opgestaan die zijn zin heeft gekregen. In België is er een grotere variant van deze " klimaatzaak" gaande en dit kan het begin zijn van een Europese groene golf. In navolging van deze klimaatzaak zijn er ook tientallen kleinere initiatieven ontstaan die zich hier ook gesteund door kunnen voelen. Het waren al spannende tijden op dit gebied, maar de tijden zijn nu nog een stukje interessanter worden. | |
Ryon | woensdag 24 juni 2015 @ 13:13 |
De visie van de rechter:
Klaarblijkelijk kan dat dus wel. Dat ligt iets genuanceerd. Op dat vraagstuk is toevallig paar jaar geleden iemand op gepromoveerd. http://dare.uva.nl/document/2/122349 De visie van de rechter in de Klimaatzaak:
| |
BaardaapAd | woensdag 24 juni 2015 @ 13:25 |
Zullen we óf daarzo verder gaan NWS / Staat moet uitstoot broeikasgassen met 25% terugdringen voor 2020 en dit topic sluiten óf dat topic daar sluiten? Die daar was eerst! ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 13:28 |
Daar de nieuwswaarde, hier de politieke achtergrond? | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 13:31 |
Ja, ik moet de uitspraak nog lezen. Maar op basis van de samenvatting vind ik het een, op zijn zachtst gezegd, merkwaardige uitspraak. Ik hou het daar maar bij de samenvatting vrees ik ![]() Lezen we daarin een expliciet wetgevingsbevel? Dat bij een bestuurlijke lus impliciet door de bestuursrechter wordt opgedragen om kleine tekortkomingen in beleid te corrigeren: oké. Maar een civiel rechter die ten faveure van een actiegroep een expliciet wetgevingsbevel uitvaardigt... | |
Ryon | woensdag 24 juni 2015 @ 13:56 |
Dat is aan discussie onderhevig. Eerder een impliciet bevel. Ook niet helemaal duidelijk of dat gaat om een formeel of materieel wetgevingsbevel. De rechter zelf zegt daar het volgende over: Boeiende materie. Zal er komend weekend in ieder geval nog mee bezig zijn. Hopelijk zijn er dan ook al een aantal beschouwingen gepubliceerd. | |
kanovinnie | woensdag 24 juni 2015 @ 13:58 |
Wat een onzin. | |
BaardaapAd | woensdag 24 juni 2015 @ 14:25 |
Sowieso vraag ik mij af in hoeverre welke uitspraak dan ook uitvoerbaar is; net als dat geld van Griekenland dat nooit terugkomt, zeg maar. Want, nou ja, welk MACHTSMIDDEL is er om zo iets af te dwingen? Wil de milieupolitie Nederland bezetten of de schuldeisers Griekenland? Nederland wil vaak 'het braafste jongetje van de klas' zijn en ik vraag me af welke andere landen wel - of ook juist niet - die milieu toezeggingen gaan halen. Het is net als met het Euro stabiliteitspact; daar waren 'harde afspraken' over maar Duitsland en Frankrijk waren de eersten om die opzij te schuiven toen hun financieringstekort boven de 3 % kwam (Frankrijk schiet ook dit jaar weer tekort). Dus ook milieu afspraken naleven .... papieren afspraken! | |
Ryon | woensdag 24 juni 2015 @ 14:40 |
Dat is de basis van de rechtsstaat hé? ![]() | |
BaardaapAd | woensdag 24 juni 2015 @ 14:44 |
![]() ![]() ![]() ( Wedden dat de Groningse gaskraan vol open gaat als het [a] een koude winter wordt of [b] het gedoe met Rusland zich doorzet? ) | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 14:46 |
Heeft die rechter ook aangegeven dat twee maal op dezelfde plaats gemeten moet worden? | |
#ANONIEM | woensdag 24 juni 2015 @ 14:47 |
Als die dan maar opengaat voor de inwoners van het land hier heb ik er nog geen probleem mee maar voor de export dan zeg ik waar zijn ze mee aan de gang. | |
Valid | donderdag 25 juni 2015 @ 18:38 |
Vonnis. Als jurist moet je dat natuurlijk wel goed doen. | |
fs180 | donderdag 25 juni 2015 @ 18:46 |
die grens is 'dat' de vrijheid is 'hoe' ok? | |
Valid | donderdag 25 juni 2015 @ 18:48 |
Ik vind de uitspraak rechtsstatelijk op zijn minst dubieus. Sommige delen uit het vonnis en een aantal belangrijke argumenten zijn meer politiek dan juridisch van aard. Zoals ik er nu tegenaan kijk vind ik dat de rechter zijn boekje hier te buiten gaat. Dat ik de uitspraak inhoudelijk welkom acht doet daar niets aan af. | |
Paper_Tiger | donderdag 25 juni 2015 @ 20:15 |
In hoger beroep belandt deze politieke uitspraak weer in de prullenbak waar die thuishoort. | |
Valid | donderdag 25 juni 2015 @ 20:23 |
Het zou inderdaad best kunnen dat deze uitspraak een papieren tijger blijkt te zijn. | |
Ryon | donderdag 25 juni 2015 @ 20:53 |
Dit is privaatrecht, dat is veel te moeilijk voor mij. Ik moest mij al inhouden om het geen "uitspraak" te noemen. | |
Holograph | donderdag 25 juni 2015 @ 21:40 |
Deze uitspraak wordt waarschijnlijk in hoger beroep wel weer vernietigd. Het is namelijk aan de politiek dit soort beslissingen te nemen, niet aan de rechter. Soms heb je inderdaad wel eens een 'activistische' rechter, maar dat past niet in ons rechtssysteem. | |
Valid | donderdag 25 juni 2015 @ 22:19 |
Nou, zo simpel ligt het niet. Dat hoef je overigens niet van mij aan te nemen, aangezien zeer vooraanstaande juristen zich hebben uitgesproken voor dit vonnis. Bijvoorbeeld vandaag in het NRC Handelsblad Wim Voermans (hoogleraar staatsrecht), die uitlegt dat we in Nederland geen strikte scheiding van de drie machten hebben, maar "een systeem van checks and balances waarin de rechterlijke, de wettelijke en de uitvoerende machten elkaar de maat mogen nemen." Daarnaast iemand als Maurits Barendrecht (hoogleraar privaatrecht), die stelt dat het goed is dat een rechter "een stevige komma kan plaatsen" in een politiek debat. Die interpretatie van de trias politica is niet zozeer nieuw. Geert Corstens (voormalig president van de Hoge Raad, ook niet bepaald de minste) hangt bijvoorbeeld de lezing aan dat die scheiding der machten niet absoluut is en dat de rechter de uitvoerende macht op eigen kompas kan corrigeren. | |
Valid | donderdag 25 juni 2015 @ 22:20 |
Het is een uitspraak. Van de rechtbank, en dat heet een vonnis. Je kunt het probleemloos een uitspraak noemen. Dat is niet voorbehouden aan bestaansrecht. Wat vind jij zelf van dit vonnis? | |
Ryon | vrijdag 26 juni 2015 @ 10:14 |
Phew, dat scheelt. Bestaansrecht is het mooiste recht. Dat sowieso. Ja, erg blij mee natuurlijk. Afgelopen maanden hebben veel mensen er veel tijd in gestoken en het is mooi om te zien dat het iets concreets heeft opgeleverd. Op kantoor is de uitspraak ingelijst en is de champagne ontkurkt. Deze manier van campagnevoeren is op meerdere manieren erg interessant. Of het in juridisch opzicht van grote betekenis zal zijn dat moet nog blijken, maar dit kan wel een omslagpunt zijn voor de milieubeweging. Internationaal gezien zal het in ieder geval al de nodige aandacht trekken. | |
Ryon | vrijdag 26 juni 2015 @ 10:41 |
http://www.parool.nl/paro(...)ng-aanscherpen.dhtml En GroenLinks Amsterdam heeft de eerste inhaker al te pakken. Jesse Klaver kan de komende weken ook weer flink aan de bak. | |
De_Kaas- | vrijdag 26 juni 2015 @ 11:28 |
Geen idee wat het kost, maar als de bijdrage van stadsverlichting werkelijk zo significant is lijkt op termijn alle stadsverlichting overzetten me wel een mooie maatregel waar niemand minder van wordt. | |
Euribob | vrijdag 26 juni 2015 @ 11:39 |
Je energieverbruik met 50% kunnen reduceren, dat zal niet goedkoop zijn. | |
De_Kaas- | vrijdag 26 juni 2015 @ 11:44 |
Hoeft ook niet, er kan best wat weg bij sport, cultuur en gemeentelijke opvang om dat te financieren. Want we willen allemaal een schonere wereld. | |
Euribob | vrijdag 26 juni 2015 @ 11:48 |
Daar is vast wel draagvlak voor te vinden onder de D66-fractie. | |
Ryon | vrijdag 26 juni 2015 @ 11:52 |
D66 levert ook de duurzaamheidswethouder: http://www.amsterdam.nl/g(...)as/abdel-uheb-choho/ Helaas is de begroting al vastgesteld, dus zelfs al zou de wethouder erin mee gaan dan zal op zijn vroegst pas in 2017 ermee begonnen kunnen worden. | |
De_Kaas- | vrijdag 26 juni 2015 @ 12:01 |
Lekker, in Rotterdam ook (Pex Langenberg) dus dat zijn de twee grootste steden al. Omgetwijfeld hebben ze er nog veel meer. | |
Ryon | vrijdag 26 juni 2015 @ 12:08 |
D66 zit in rond de 35% van alle coalities, dus dat zal wel. GroenLinks zit in slechts 17% van de coalities. Zij (GL) hebben vanwege hun eigen geklungel hun positie in Amsterdam ook grandioos weten te verspelen. In veel gemeentes zal D66 het stokje hebben overgenomen van PvdA en GroenLinks. De vraag is of Nederland daardoor duurzamer is geworden / wordt of dat D66 een ambitieuzer duurzaamsheidsagenda hanteert. Moet erbij gezegd worden dat duurzaamheid natuurlijk een begrip is dat iedereen zelf mag invullen. | |
Synthercell | vrijdag 26 juni 2015 @ 14:04 |
Deze uitspraak is weer vooral het systeem dat zichzelf versterkt, want er zal er nooit een rechter of politici komen die zijn eigen posititie of die van het systeem waar die zich aan heeft onderworpen zal verzwakken en opgeven (mits diegeen uit is op populariteit) want zo werkt macht. Angst voor verbetering en vooruitgang klinkt bizar, toch werkt het zo in werkelijkheid. | |
Valid | vrijdag 26 juni 2015 @ 14:08 |
Ik kan hier geen touw aan vastknopen. Wat bedoel je precies? | |
Ryon | zaterdag 27 juni 2015 @ 16:16 |
Vandaag in het Parool staat een ingezonden brief van Joost Taverne over de gevolgen van de Klimaatzaak. Helaas staat deze nog niet online, maar het is de moeite van het lezen waard. Taverne is bang dat deze zaak munitie geeft om bijv Zwarte Piet te verbieden "want de overheid heeft de zorgplicht om mensen te beschermen tegen racisme". Zijn redenering volg ik (deze uitspraak zal een nieuwe vorm van actievoeren met zich mee brengen) maar zijn angst (onbestuurbaar land) deel ik niet. Taverne heeft vaker getracht de macht van de rechter in te perken ten gunste van de Kamer. Een standpunt dat ik kan begrijpen, maar gek genoeg niet heel democratisch is. Meer een middel om af te komen van lastige linkse milieu & mensenrechten bewegingen. Die, hoe irritant men ze ook moge vinden, wel gewoon onderdeel zijn van het democratisch landschap. | |
Bram_van_Loon | zondag 28 juni 2015 @ 10:09 |
Ik heb een dubbel gevoel. Enerzijds hoort de rechter niet op de stoel van de politiek te zitten en andersom, anderzijds ben ik blij dat de rechter doet wat de overheid hoort te doen maar nalaat. Ik vind het positief dat deze rechter zich opwerpt als hoeder van de burgers maar je moet er niet aan denken dat een rechter bij een strafzaak politiek bevlogen handelt en een veroordeelde harder straft omdat hij rechts is of zo (wat waarschijnlijk wel het geval is en waarvan wij maar moeten hopen dat het binnen de perken blijft). | |
Bram_van_Loon | zondag 28 juni 2015 @ 10:12 |
Is dat die maatregel die het moeilijker maakt voor milieubewegingen om via de rechter bijv. de aanleg van een snelweg te blokkeren op een bepaalde plaats? Ik hoorde daar laatst iets over. Een slechte ontwikkeling. Dat beetje druk op de ketel is verdomd hard nodig gezien de geringe hoeveelheid natuur die wij in Nederland nog hebben. | |
Bram_van_Loon | zondag 28 juni 2015 @ 10:13 |
Of je heft gewoon wat meer belasting bij de rijkste 10/20%. Het leven kan soms zo simpel zijn. ![]() Ik zal zelfs een suggestie doen: meer belasting voor onroerend goed wat een waarde van boven 300 000 Euro heeft en dit oplopend tot 100% voor de villawijken. Dat casht lekker hoor. ![]() Hierover gesproken, kunnen we niet voor heel de Schengenzone een luxebelasting invoeren voor sieraden, luxe auto's, jachten etc. Strenge controle bij import, zware straffen als je wordt betrapt. Het haalt Europa zo weer uit de crisis. Die rijkste 1% van de mensen heeft meer dan genoeg reserve, je hoeft maar een klein deel hiervan te mobiliseren en no way dat ze die luxe levensstijl opgeven. | |
Ryon | zondag 28 juni 2015 @ 12:05 |
Dat is een meer algemene ontwikkeling ![]() | |
Bram_van_Loon | zondag 28 juni 2015 @ 12:17 |
Het je monddood laten maken nog veel meer! Dan valt die vertegenwoordiging weg. De politici zouden blij moeten zijn met het feit dat de milieubeweging voor de juridische route kiest, er bestaan radicalere middelen die ze weer zouden kunnen kiezen. Zo lang we in Nederland geen groen hart hebben wat ons toch echt in de jaren 80 al werd beloofd - een belofte waar het CDA en de PvdA zich niet aan hebben gehouden (wat een verrassing ![]() [ Bericht 3% gewijzigd door Bram_van_Loon op 28-06-2015 12:23:39 ] | |
Ryon | zondag 28 juni 2015 @ 12:29 |
De radicalere middelen leveren relatief weinig op, maar worden nog steeds toegepast: http://www.nu.nl/binnenla(...)ordzee-visserij.html Greenpeace en milieudefensie hebben nog steeds een vrij autonome kern in hun midden die actie voert buiten de gebaande paden om. Zoals het beklimmen en bezetten van gebouwen, vastketenen etc. De impact daarvan is gewoon relatief klein. Maar goed, het levert wel mooie verhalen op. Het spanningsveld bij de juridische procedures is dat de rechtsgang bedoeld is om (A) de kwaliteit van besluitvorming te bevorderen, (b) partijen de bescherming tegen de overheid te geven die zij verdienen. De rechtsgang is niet bedoeld om de overheid op kosten te jagen, het democratisch besluitsvormingsproces te dwarsbomen of de omzet van Pels Rijcken & Droogleever Fortuijn (landsadvocaat) kunstmatig hoog te houden! Leuk en aardig dat er wat ambtenaren aan het werk gezet worden, maar dat belastinggeld had beter besteed kunnen worden. Binnen omgevingsrechtelijke procedures worden die grenzen nog wel eens opgezocht. Rijkswaterstaat en Min I&M mag geen broddelwerk afleveren, maar die weg komt er uiteindelijk wel. | |
Bram_van_Loon | zondag 28 juni 2015 @ 12:31 |
Ik ben het niet met je eens dat de radicalere middelen weinig hebben opgeleverd, ze hebben veel gewone mensen gesensibiliseerd. Zolang de overheid ons niet het groene hart hebben geleverd wat ze 30 jaar geleden al beloofden zijn voor mij alle middelen geoorloofd. We overleven het wel als we wat minder mensen in hun heilige koe laten plaatsnemen, we overleven het niet zonder voldoende natuur. Wetende dat meer dan 60% van de mensen binnen fietstafstand van zijn woning werkt terwijl het leeuwendeel van hen toch met de auto naar het werk gaat zou ik aanraden om niet het aantal wegen uit te breiden (wel wat knelpunten aanpakken met een extra strook) en mensen uit de auto te pesten met bijv. een extra belasting als je minder dan X kilometer van je woning werkt of iets dergelijks. Je moet het wel zo inkleden dat mensen geen vluchtroutes gaan gebruiken (verder van het werk gaan wonen ![]() Een leuk ideetje wat ik al had: veel eenrichtingswegen aanmaken zodat transport binnen de centra met een auto flink wordt afgestraft, voor de serieuze afstanden merk je er weinig van aangezien je dan het grootste deel van de tijd op de snelweg zit.
| |
Ryon | zondag 28 juni 2015 @ 12:46 |
Is dat wenselijk? Mensen (althans: Nederlanders) willen max 45 minuten van hun werk af wonen. Zij passen hun woon - werkverkeer daarop af. Maakt niet uit of dat auto of fiets is. Maar de spreidingcirkel wordt aanzienlijk groter wanneer men een auto heeft, men kan dan 30 km verderop wonen. Dit zorgt ervoor dat er een spreiding is van woon- en werkkernen die als gunstig wordt ervaren. Mensen zoeken meer de ruimte op en wonen minder op een kluitje. Wat de belasting op de omgeving ook vermindert. Nadeel is dat er in Nederland relatief veel wegen aangelegd moeten worden (met heel veel afritten) maar dat betaalt zich dan wel weer uit in een beter woonklimaat. Zouden we de auto duurder of onbetaalbaar maken dan gaat dat direct een impact hebben op heel veel gebieden in Nederland. Die stromen (a la Groningen) meteen leeg. Of de natuur in de andere gebieden dat aankan is nog maar de vraag. | |
Bram_van_Loon | zondag 28 juni 2015 @ 12:51 |
Ik had het over maatregelen die specifiek zijn gericht op al die mensen die minder dan 10 km. van hun werk wonen en die toch met de auto naar het werk gaan. Ik zou niet precies weten hoe maar je zou op de een of andere manier die mensen uit hun auto moeten krijgen voor het woon-werkverkeer. Het zou gigantisch de druk op de wegen ontlasten aangezien >60% van de werknemers zo dicht bij huis woont. Al is het natuurlijk wel zo dat al die mensen die veel verder van huis werken een veel groter gewogen gewicht hebben op die druk. Ik vind in ieder geval dat dat groen hart er koste wat het kost moet komen. Het is ons beloofd, aan deze ene belofte moeten we de politici maar eens houden! Je moet met een slimme aanpak komen waarmee je mensen hun autogedrag goed kan sturen: het niet afstraffen om de auto voor lange afstanden te gebruiken, het wel afstraffen om de auto voor korte afstanden te gebruiken. Een manier is door de reistijd met de auto voor korte afstanden langer te laten worden dan wanneer je de fiets gebruikt, dit kan je doen door de centra actief auto-onvriendelijk en fietsvriendelijk te maken en door fietssnelwegen aan te leggen. Zoek even op Wikipedia op wat een fietssnelweg is als je de exacte definitie nog niet zou kennen, het houdt wat meer in dan een geschikt fietspad. | |
Ryon | zondag 28 juni 2015 @ 12:55 |
A ja, als je mensen kan aanmoedigen om de auto te laten staan bij < 10km dan is iedereen daar natuurlijk bij gebaat (milieu, volksgezondheid, filedruk). Uit mijn hoofd hebben verschillende gemeentes daarom een elektrische fietssubsidie in het leven geroepen. Voor veel mensen is dagelijks 10 km fietsen te pittig, maar met een klein motortje is het doable (30 km / uur): http://www.qwic.nl/nl-NL/(...)sen-en-scooters.html
| |
Ryon | zondag 28 juni 2015 @ 12:58 |
Autogebruik afstraffen werkt trouwens niet. De (milieuonvriendelijke) automobilist wordt al flink aangepakt d.m.v milieuzones, wegenbelasting, bijtelling en parkeertarieven. Een extra negatieve prikkel levert slechts marginaal succes op, maar daarmee kweek je wel veel weerstand. Een positieve benadering om alternatieven beter te benutten zou dan beter werken (zie de elektro-fiets oplossing). Maar men moet ook niet vergeten dat de auto voor heel veel werknemers gewoon erg belangrijk is. Je moet het leven van mensen ook niet onmogelijk willen maken voor een klein beetje milieuwinst. | |
Ryon | zondag 28 juni 2015 @ 13:42 |
![]() Joost heeft via Twitter zelf even zijn stuk geplaatst. | |
Ratt | zondag 28 juni 2015 @ 18:26 |
Zit er eigenlijk ook een sanctie op wanneer de overheid die 25% niet haalt? Verder al dat geneuzel altijd over die auto's terwijl dat maar een heel klein stukje van de totale uitstoot is waarschijnlijk (http://www.rijksoverheid.(...)stoot-broeikasgassen ==> totale mobiliteit = 20% = incl. trein, vrachtverkeer, vliegtuigen & boten). | |
MakkieR | maandag 29 juni 2015 @ 16:19 |
De rechtspraak en de politieke macht die zijn kont ermee afveegt. Volgens mij zijn er niet zoveel pijnlijke uitspraken van de rechterlijke macht waar de overheid zich netjes aan houdt. De allerleukste tot nu toe vond ik nog oud minister Donner en de uitspraak dat er geen geld gevraagd mag worden voor verplichte ID kaarten. Die hield nog geen week stand ![]() | |
Ryon | maandag 29 juni 2015 @ 17:52 |
![]() Dat was bij uitstek een uitspraak waar de wetgever gedwongen werd de wet via een noodwet aan te passen n.a.v de opvatting van de rechter. Geen ijzersterk voorbeeld om aan te tonen dat de politiek "er zijn kont mee afveegt". Integendeel zelfs! | |
Bram_van_Loon | maandag 29 juni 2015 @ 19:19 |
Het is wel een blunder dat ze niet tevens een subsidie voor de gewone fiets in het leven hebben geroepen. Je wil een transfer van gemoriseerd vervoer naar niet-gemotoriseerd vervoer en van brandstofmotorvervoer naar elektrische motorvervoer, niet van niet-gemotoriseerd naar elektirsch gemotoriseerd. Je moet trouwens goed opletten met die e-fietsers, net als de bromfietsbestuurders zijn ze minder vaardig in het verkeer. Als je een groep 50+ers op zo'n e-fiets ziet of je haalt hen in wees dan op je hoede. ![]() Het zit trouwens in de kopjes dat 10 km. dagelijks fietsen te pittig zou zijn, dat is slechts pittig als je een slechte fietsconditie hebt, als je dagelijks zo'n afstand fietst... [ Bericht 5% gewijzigd door Bram_van_Loon op 29-06-2015 19:27:58 ] | |
Bram_van_Loon | maandag 29 juni 2015 @ 19:26 |
Als je enkel binnen de centra en woonwijken het autogebruik ontmoedigt (eenrichtingsstraten, hoge parkeertarieven voor wie niet voor zijn werk de auto nodig heeft (daar kan je een systeem voor opzetten)) dan heeft dat weinig effect op de mensen die voor serieuze afstanden of serieuze lasten de auto gebruiken terwijl je wel ervoor zorgt dat voor kleine afstanden de fiets sneller en gemakkelijker is. Het lijkt me het proberen waard. Een ander leuk idee wat ik had. Kunnen we niet eens op wijkniveau parkeerplaatsen maken. Concreet zou je dan aan de buitenkant van de wijk je auto moeten parkeren, je mag er niet mee de wijk in tenzij je een pas hebt die kortdurend geldig is die je enkel kan krijgen voor een verhuizing of als er een zware last moet worden verplaatst (bonnetje aankoop laten zien of zo). Op die manier zou je een extra wandeltijd van 5-10 minuten kunnen inbouwen: geen probleem als je een lange verplaatsing wil maken, een plaag als je voor een typische fietsafstand de auto wil gebruiken. | |
MakkieR | maandag 29 juni 2015 @ 20:29 |
Alsof een noodwet maken om onder een rechtspraak uit te komen niet hetzelfde is als je kont afvegen met de rechtspraak. Dat laatste moet je uiteraard niet letterlijk gaan nemen. Stel je voor dat wij burgers dat konden doen, Shit ik heb een verkeersboete gekregen, geen probleem ik maak gewoon even een noodwet en dan hoef ik de boete niet meer te betalen. Of ik heb een moord gepleegd tenzij ik de wet even herschrijf en dan is het ineens geen moord meer. | |
#ANONIEM | maandag 29 juni 2015 @ 20:42 |
Taverne probeert al een tijd om de macht van de rechterlijke macht in te dammen. Niet zo gek dat hij het er niet mee eens is. | |
Erasmo | dinsdag 30 juni 2015 @ 10:36 |
Het is juist een sterk voorbeeld. Er zit een maas in de wet en daar wordt gretig gebruik van gemaakt na toetsing door de rechter. Vervolgens brengt de wetgevende macht een patch uit die de maas dicht. Trias politica volgens het boekje. Sprak hij ongehinderd door kennis van zaken, nooit van het fietsplan gehoord? | |
bijdehand | dinsdag 30 juni 2015 @ 10:41 |
In het belastingrecht heb je nog fraus legis, dat is nog mooier ![]() | |
keste010 | dinsdag 30 juni 2015 @ 11:45 |
? Ik heb het idee dat je het begrip 'noodwet' niet zo goed begrijpt.. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 12:11 |
Misschien peil jij beter eerst wat een ander wel en niet weet alvorens jij op niets gebaseerde aannames doet. De beide subsidieregelingen verschillen nogal qua opzet. De elektrische fiets werd toch net wat meer gepromoot dan de gewone fiets. Voor Het Fietsplan kwam en kom je enkel in aanmerking via een werkgever, voor veel mensen is er dus geen subsidie als ze een fiets willen kopen. | |
Metro2005 | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:14 |
Zijn we serieus als land zó zwak geworden dat zelfs 10km te pittig is om te fietsen ![]() Ik vind de maatregelen zoals nu in Brussel genomen zijn bv wel prima. Het autovrije centrum is daar sinds een week uitgebreid zodat een groter deel nu geheel autovrij is. Op die manier beweeg je mensen ook om uit de auto te komen. Wat we hier in NL doen met die milieuzones is kolder en tegen de wet. En natuurlijk zal je in een overgangsperiode naar minder auto's problemen hebben maar dat lost zichzelf op. Het is de andere kant op ook gebeurd waarin mensen wegtrokken uit de stad, andersom zie je het nu ook wereldwijd gebeuren dat men weer náár de stad trekt. Verder eens met Bram_van_loon dat we prima zonder auto kunnen maar niet zonder natuur kunnen. 10km per dag, 5km enkele reis, als je dát niet kan dan heb je gewoon een lichamelijke beperking. | |
xpompompomx | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:30 |
Dat mensen een elektrische fiets nodig zouden hebben is ook maar een gedachte die bij deze in het hoofd geprent is. Als je zonder elektrische fiets geen 10km kan fietsen is er serieus iets mis met je. En over elektrische fietsen gesproken; het aller-aller-aller-aller foutste zijn wel mensen die menen een wielrenpak aan te moeten hebben op zo'n fiets ![]() | |
Ryon | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:41 |
Natuurlijk. De echte Nederlander (blonde haren, blauwe ogen) kwakt er om 06.00 uur een bruine boterham met kaas in en drinkt een glas (volle) melk om vervolgens op zijn racefiets even in een kwartiertje 10 km te sprinten. Over de dijk, met tegenwind en zonder gebruik te maken van zijn versnellingen. Dit terwijl het volkslied (alle coupletten) geneuried wordt. Maar voor heel veel andere Nederlanders zijn dergelijke afstanden gewoon vrij pittig om met de fiets te doen. Voor sommigen kan alleen al dat zij bezweet aankomen een grote zorg zijn. Als je een blessure hebt of wat "aan de stevige kant bent" is fietsen ook geen pretje. Die elektro-fiets is dan wel een zeer interessant alternatief voor de auto. De opkomst van de "e-bike" kan het woon/werkverkeer dan ook zeer positief beïnvloeden. | |
Metro2005 | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:50 |
10km enkel fiets je als je geen fysieke beperking hebt in 30 tot 40 minuten als je het op je gemak doet. Heb je het over 5km enkel (10km per dag) dan is het helemaal in een vloek en een zucht gefietst. 5km is ongeveer van de ene kant van je dorp naar de andere ![]() Dat het pittig is voor mensen met bv zware diabetes of een andere ziekte snap ik maar een normaal gezond iemand moet 5km toch met 2 vingers in zijn neus fietsen man. Als je dat echt niet kan dan heb je écht iets onder de leden. En als je aan de 'stevige kant' bent moet je juist met je dikke reet eens gaan fietsen. Niet op een e-bike stappen die je al het werk uit handen neemt. Dan kan je net zo goed op een scooter gaan zitten of met de auto. Een e-bike levert 250w vermogen. Een gemiddelde fietser slechts 150w.. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:52 |
Ik ben het nog niet tegen gekomen, waarschijnlijk zou ik die persoon in zijn gezicht uitlachen als ik het zou zien terwijl ik hem/haar inhaal. Ik ben het met jullie eens dat er serieus iets mis is met je lichaam als je niet in staat bent om 2 keer 5 of 2 keer 10 km. te fietsen. | |
xpompompomx | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:53 |
Offtopic: Nog een ergernis: Van die forensenmannetjes die zo'n goedkopie ligstuur op hun stuur hebbe geschroefd ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 13:59 |
Ik geef je weer een 10 voor stijl maar inhoudelijk moet ik even schieten. 1. Fiets die 10 km. in 25-30 minuten en je zal niet zweten indien je je aangepast kleedt, iets waar veel niet-fietsers moeite mee hebben als ze eens een keer dat toestel gebruiken. 2. Je zal nooit gaan stinken door te zweten, hooguit kan zweet de stank die er al is verspreiden. Als jij je 's ochtends wast en je trekt niet-stinkende kleding aan dan zal niemand het ruiken dat je op de fiets hebt gezweet. 3. Overgewicht vormt geen enkele beperking voor het gewone fietsen, het zorgt helaas wel voor een beperking voor de fietsen (een standaard velg kan tot 90 kg. hebben of zelfs dat niet ![]() De reden dat veel mensen opzien tegen dat stukje fietsen? Naar mijn mening omdat een deel van de Nederlanders geen sport beoefent vanaf het moment dat ze de middelbare school verlaten, deze mensen bewegen bijna niet meer (zittende beroep, transport met een motorvoertuig, lift of roltrap in plaats van een trap ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:01 |
Ook een stuk gewoonte om de auto te pakken als je ergens heen moet. Er wordt niet nagedacht of het ook anders kan. Ik zat net eens op google maps te kijken en bij 5km ben ik mijn 'stad' (Spijkenisse) nog niet eens uit. ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:04 |
Een terechte ergernis n.m.m. maar het gaat al fout met het rijden op een racefiets in gewone kleding voor dagelijks functioneel transport voor korte afstandjes. Geen zinnig mens gebruikt voor functioneel dagelijks transport voor korte afstandjes een racefiets, het is erg onpraktisch. Ligsturen zijn hartstikke leuk voor time trials in windstille omstandigheden (succes hiermee ![]() ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:06 |
Voor mijn stadje, of eigenlijk een conglomeraat van dorpjes, is het ongeveer 20 km. van het ene uiterste naar het andere: verder dan dat ik dacht terwijl ik op al die plaatsen met de fiets en te voet ben geweest. | |
Molurus | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:07 |
Interessante uitspraak. Benieuwd wat hier de gevolgen van gaan zijn. | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:09 |
Top, dan weet ik dat ik met speels gemak op een stadsfiets boven de 250W lever. ![]() Ik haal ze altijd in als ik fiets. Nu ja, 1 keer toen ik er al 70 km. op had zitten die dag en matig getraind was liet ik me inhalen maar normaal gesproken is het zien van een elektrische fiets voor mij een aansporing om wat extra gas te geven. Ik heb wel eens per ongeluk iemand 2 keer achter elkaar ingehaald: eerst inhalen, daarna zoeken omdat ik de weg niet goed kende, gedraaid en toch maar weer verder gegaan in de oorspronkelijke richting. Die persoon vond dat niet zo heel erg leuk. ![]() Juist als je 'beginnende' diabetes hebt ten gevolge van vetzucht en/of wat tot die vetzucht heeft geleid moet je wel regelmatig jezelf uitputten. Je hebt dan het gevoel dat je moe bent en je hebt de hele dag door dorst maar juist dan moet je jezelf uitputten. Dat en afvallen is de manier om beginnende diabetes weg te krijgen. Het schijnt dat het verlagen van de bloedsuikerspiegel door de uitputting een genezende werking heeft op de een of anderer manier, het mechanisme is niet precies opgehelderd maar er zijn interessante medische theorieën over, als je ernaar googlet dan zal je die wel vinden. | |
xpompompomx | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:12 |
Ik had het trouwens over ligsturen op gewone fietsen he, nog niet eens op racefietsen ![]() | |
Bram_van_Loon | dinsdag 30 juni 2015 @ 14:12 |
Oh, dat is helemaal erg! |