Vraag van andere orde: wanneer zijn die p-scores afwijkend? Weet jij dat?quote:Op maandag 22 juni 2015 19:05 schreef Daui het volgende:
Ze groeien dan gewoon lekker. Wel goed bij een tweeling. Verklaart de dikke buik
Hoi Skoap, op de een of andere manier komen mijn dm's niet aan denk ik dus als je t goed vind doe ok het even zo;": zou je mij in de OP erbij willen zetten? 1-1-2016quote:Op maandag 22 juni 2015 18:47 schreef Skoap het volgende:
Minarosa hopelijk helpt deze poging nu wel!
Wanneer is iets überhaupt afwijkend? P50 is gemiddeld. P90 is dus behoorlijk bovengemiddeld. Zoals ik laatst al zei: dan is 10 % van de baby's op dezelfde termijn groter, en 90% kleiner. Mijn oudste was ook een P90 kind. Hij is nu nog steeds behoorlijk groot, zit op P85, maar afwijkend vind ik negatiever klinken dan 'groot voor zijn leeftijd'.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:25 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Vraag van andere orde: wanneer zijn die p-scores afwijkend? Weet jij dat?
In mijn vak zou dat namelijk pas zijn vanaf p>98. Dus ik zou jouw mannen flink, maar niet afwijkend groot noemen!
Hopelijk geen diabetes inderdaad, en volgende keer een gevulde maag!
Afwijkend is een rot woord inderdaad hoor, ben ik met je eens. En klopt van die %en. 'T is dus maar net waar je de grens trekt. In mijn vak ligt echt "abnormaal" (nog zo'n rotwoord) bij de laatste 2%. Vanaf p98 dus.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:34 schreef McLaura het volgende:
[..]
Wanneer is iets überhaupt afwijkend? P50 is gemiddeld. P90 is dus behoorlijk bovengemiddeld. Zoals ik laatst al zei: dan is 10 % van de baby's op dezelfde termijn groter, en 90% kleiner. Mijn oudste was ook een P90 kind. Hij is nu nog steeds behoorlijk groot, zit op P85, maar afwijkend vind ik negatiever klinken dan 'groot voor zijn leeftijd'.
Nee hoor, het zijn volgens mij termen die vooral bij de gynaecoloog/groeiecho's worden gebruikt. En de ene keer wordt er gesproken van 'benen lopen een week voor, en buik 2 dagen, etc', en de andere keer rolt er een gemiddelde van alle metingen uit de computer en dat is een P-score.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:39 schreef Estrys het volgende:
Bij mij zijn die termen nog nooit gebruikt. Is dat gek? want hier zie ik ze regelmatig voorbij komen
Bij mij ook niet. Alleen van de SEO hebben we een briefje met stipjes op een lijn, maar weet niet meer of dat een P-aanduiding was. En laatst heeft ze de buikomtrek gemeten, maar daarvan zei ze ook alleen dat het precies klopt bij de termijn, verder niet.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:39 schreef Estrys het volgende:
Bij mij zijn die termen nog nooit gebruikt. Is dat gek? want hier zie ik ze regelmatig voorbij komen
Dat dus. Bij de laatste meting hier werd het buikje 3 keer gemeten, en 3 keer rolde er wat anders uit. Wat ze hier doen is elke meting op een P-lijn zetten (dus bovenbeen, buik en hoofd). En tot slot het totaal. Deze baby is een p95 baby op basis van totaal gewicht etc, terwijl de bovenbenen p10 zijn.quote:Op maandag 22 juni 2015 19:49 schreef Lijnloos het volgende:
En dan nog, de metingen en schatting kunnen altijd nog wel wat afwijken in praktijk... Mijn p50-echo-baby is toch echt meer richting de p95 geloof ik nu. Maar tis gewoon een hele lange vent, dat heb ik er niet met mijn diabetes aangesmokkeld met een chocolaatje her en der.
Ik vroeg me vooral af wanneer ze gaan aangeven dat ze verder gaan kijken. Mijn baby had bijv. een p35 buik (en voor er weer over gevallen wordt; ik kan er niks aan doen en het gaat niet om die buik, de rest was tussen p45 tot p60 oid.) Maar die p35 viel nog binnen de curves zeiden ze dus geen reden tot zorg. Ik vroeg me af hoe breed de curve is, zeg maar!quote:Op maandag 22 juni 2015 19:51 schreef Fuente het volgende:
[..]
Dat dus. Bij de laatste meting hier werd het buikje 3 keer gemeten, en 3 keer rolde er wat anders uit. Wat ze hier doen is elke meting op een P-lijn zetten (dus bovenbeen, buik en hoofd). En tot slot het totaal. Deze baby is een p95 baby op basis van totaal gewicht etc, terwijl de bovenbenen p10 zijn.
Volgens mij gaan ze vooral verder kijken als je onder die p10 duikt of als de curve ineens gaat afbuigen of erg oploopt. En bij grotere baby's kijken ze vaak naar zwangerschapsdiabetes. In mijn geval is het gewoon een feit dat ik grote baby's maak. Mijn curves waren goed en mijn eerdere kinderen waren ook groot bij de geboorte (4220 en 4370 gram).quote:Op maandag 22 juni 2015 19:57 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Ik vroeg me vooral af wanneer ze gaan aangeven dat ze verder gaan kijken. Mijn baby had bijv. een p35 buik (en voor er weer over gevallen wordt; ik kan er niks aan doen en het gaat niet om die buik, de rest was tussen p45 tot p60 oid.) Maar die p35 viel nog binnen de curves zeiden ze dus geen reden tot zorg. Ik vroeg me af hoe breed de curve is, zeg maar!
Uiteraard is het verder maar net wat je er van maakt. Als je zelf klein bent lijkt een p10 kind me logischer dan p90.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |