Ik denk dat jij geen serieuze wielrenner zal tegenkomen die het niet met je eens is dat je niet met meer dan 2 man naast elkaar moet fietsen. Dat wil niet zeggen dat je beter 1 man breed fietst want dat is vaak juist minder veilig.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:47 schreef Pap89 het volgende:
Wielrenners die breder dan 2 man fietsen op de dijken hier in de buurt, zijn hun nog niet ingedaalde balletjes niet waard in ieder geval.
Ik zeg dat het uitgestrekt landelijke in het weekend absoluut geen lage verkeersdichtheid heeft op de fietspaden.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat klopt, daar horen ze toch ook te fietsen? Jij zegt het zelf ("uitgestrekte landelijke"), dit zijn de plaatsen waar er veel ruimte is terwijl er een lage verkeersdichtheid is. Ik heb al aangegeven waar ik fiets: langs kanalen en in landelijke gemeentes waar er een lage verkeersdensiteit is, een voorbeeld van het laatste vind je ten zuidwesten van Eindhoven (bijvoorbeeld Vessem, een omgeving die bij uitstek geschikt is voor een groep wielrenners).
Ga eens in Vessem kijken, op eender welke dag. Een zeer geschikte plaats om te fiesten, op het fietspad en op de rijbaan (waar er geen fietspad ligt). Ga eens kijken naar het kanaal tussen Best en Tilburg en de Welschapse Dijk etc. die tussen Eindhoven en Best ligt. Doe dit op een fiets! Je zal inzien dat dit plaatsen zijn waar je prima kan fietsen zonder dat anderen er last van hebben als je niets raars doet. Fiets eens van Eindhoven naar Valkenswaard en vervolgens verder naar het zuiden naar de Abdij van Cisterciënzers.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:51 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ik zeg dat het uitgestrekt landelijke in het weekend absoluut geen lage verkeersdichtheid heeft op de fietspaden.
Ik weet prima hoe het het uitgestrekt landelijke in de dorpen rond Tilburg eruit ziet in het weekend. Vol met fietsers.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ga eens in Vessem kijken, op eender welke dag. Een zeer geschikte plaats om te fiesten, op het fietspad en op de rijbaan (waar er geen fietspad ligt). Ga eens kijken naar het kanaal tussen Best en Tilburg en de Welschapse Dijk etc. die tussen Eindhoven en Best ligt. Doe dit op een fiets! Je zal inzien dat dit plaatsen zijn waar je prima kan fietsen zonder dat anderen er last van hebben als je niets raars doet.
Een groot deel van de omgeving van Tilburg (Moergestel, Hilvarenbeek en al die andere dorpjes) is helaas niet erg fietsvriendelijk, dat is een sta in de weg bij een verder fietsvriendelijke troute. Moergestel is zo'n dorpje waar ik mijn ruimte op de weg neem als ik er snel doorheen rijd, daar op de buitenste strook rijden als fietser is zelfmoord.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:55 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Ik weet prima hoe het in het uitgestrekt landelijke in de dorpen rond Tilburg eruit ziet in het weekend. Vol met fietsers.
Het is wel degelijk fietsvriendelijk, daarom fietsen er ook zo veel mensen in het weekend tussen die dorpen. Het is niet fietsvriendelijk voor wielrenners die er met een noodgang tussendoor moeten.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een groot deel van de omgeving van Tilburg (Moergestel, Hilvarenbeek en al die andere dorpjes) is helaas niet erg fietsvriendelijk, dat is een sta in de weg bij een verder fietsvriendelijke troute.
Nee, het is gewoon niet fietsvriendelijk. Veel slechte wegen (klinkers of erger nog, kasseien), dorpskernen die niet of moeilijk te mijden zijn, veel kruispunten. Als je de buurt daar kent dan zal je vast wel met een fietsvriendelijke route kunnen komen (dwars op het kanaal vanuit Hilvarenbeek heb je een aardig fietspad maar dat is maar een paar kilometer groot dus daar ben je niet erg vet mee) maar grosso modo is de directe omgeving van Tilburg een sta in de weg als je een rondje Eindhoven-Tilburg wil fietsen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:58 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Het is wel degelijk fietsvriendelijk, daarom fietsen er ook zo veel mensen in het weekend tussen die dorpen. Het is niet fietsvriendelijk voor wielrenners die er met een noodgang tussendoor moeten.
Er zijn duizenden mensen in het weekend op de fiets onderweg tussen die dorpjes. Het is wel fietsvriendelijk. Het is niet fietsvriendelijk voor wielrenners, dat is wat anders. Overal fietspaden naast de provinciale wegen en zelfs een Bels lijntje van Tilburg naar Turnhout.quote:Op donderdag 23 juli 2015 17:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon niet fietsvriendelijk. Veel slechte wegen (klinkers of erger nog, kasseien), dorpskernen die niet of moeilijk te mijden zijn, veel kruispunten. Als je de buurt daar kent dan zal je vast wel met een fietsvriendelijke route kunnen komen (dwars op het kanaal vanuit Hilvarenbeek heb je een aardig fietspad maar dat is maar een paar kilometer groot dus daar ben je niet erg vet mee) maar grosso modo is de directe omgeving van Tilburg een sta in de weg als je een rondje Eindhoven-Tilburg wil fietsen.
Jij meet weer met twee maten: "noodgang" terwijl je 30-40 km/u rijdt en met de auto veel harder rijdt.
Je kan trouwens met de beste wil van de wereld Moergestel niet fietsvriendelijk noemen. Een dorpskern waar er niet eens een afgelegen fietspad is, waar de fietssuggestiestrook met de bochten meeloopt (handig als je rechtdoor wil), waar auto's aan de zijkant van de weg staan geparkeerd en waar kruispunten onoverzichtelijk zijn tenzij je iets meer links fietst.
Geen wielrenner (of andere sportieve fietser) gaat vlak langs geparkeerde auto's rijden als hij een beetje ervaring heeft. Er hoeft maar 1 keer iemand de deur te openen terwijl je er langs rijdt en je hebt een ernstig ongeluk.
Mensen moeten nu eenmaal van A naar B, dat maakt het niet minder fietsonvriendelijk.quote:Op donderdag 23 juli 2015 17:11 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Er zijn duizenden mensen in het weekend op de fiets onderweg tussen die dorpjes. Het is wel fietsvriendelijk. Het is niet fietsvriendelijk voor wielrenners, dat is wat anders.
Met die mensen bedoel ik gewoon de fiets recreanten die in het weekend lekker op hun gemakje een stukje door het Brabantse land willen fietsen, naar een ander dorpje, even op het terrasje zitten en dan weer terug. Als het lekker weer is zijn de fietspaden er vol van.quote:Op donderdag 23 juli 2015 17:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Mensen moeten nu eenmaal van A naar B, dat maakt het niet minder fietsonvriendelijk.
Ik heb het over de nabije omgeving van Tilburg, een straal van ongeveer 10 kilometer.
Ik fiets nu nooit meer omdat ik vandaag de dag dagelijks een heel andere route afreis die veel langer is. Waardoor ik nu met de auto ga. Ik heb dit niet overdreven. Ik fiets nooit in het midden al moet ik wel zeggen dat het fietspad daar door het bos enorm slecht is door boomwortels. Waardoor je soms de kuilen en breuken in het asfalt moet ontwijken. Er zijn zeker ook nette wielrenners, sommigen bedanken je zelfs. Maar deze specifieke groep kwam ik altijd daar tegen. Elke keer weer zo onaardig en schreeuwerig. Met velen en dan vlak langs je af omdat ze half half bijna met zn 3en in dat groepje naast mij willen passeren. Altijd ouwe kerels zeker 50+ en ouder. Standaard boos op de vervelend jeugd die niet hun tempo fietst misschien ook wel. Ik heb ook wel eens van die dudes ingehaald op mn roestige gazelle als ze later ineens weer in tempo gehalveerd waren. Ik heb echt heel veel gefietst... Maar nu inderdaad nooit meer. Mountainbikers vind ik vaak wat sympatieker.quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
1. Ik ben er zelf een voorstander van om een bel te gebruiken. Helaas blijken de meeste mensen daar slecht op te reageren, ze reageren er pas op als je belt van een kleine afstand en dan is het te laat.
2. 99 op 100 keer is wat de persoon in kwestie als agressief ervaart helemaal niet agressief. De mensen waarschuwen zodat je weet dat je wordt ingehaald. Waar reageer je alerter op? Een zacht rustig stemmetje (leuk voor mediteren, weinig effectief in dit geval) of dat geluid.
3. Als jij dit zo vaak meemaakte dan zal jij vast heel erg hebben geslingerd of belachelijk ver links hebben gefietst.
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat ze dat niet verwachtten.
Ze n waarschijnlijk gewoon dat jij eventjes rechts fietste zodat ze er veilig langs konden. Dat heeft er ook mee te maken dat als een van hen valt dat de persoon die daar achter zit ook al snel valt, je mijdt elk risico voor zo ver dat mogelijk is.
[..]
Overdrijf jij nu niet? Ik weet uit ervaring dat mensen heel erg slecht zijn in het inschatten van de zijdelingse afstand omdat mensen zichzelf voor de gek houden. Hoe hoger de snelheid is waarmee inhaalt hoe korter de ingehaalde de zijdelingse afstand inschat. Ik maakte het eerder in de week zelf nog mee, ik haalde met een zijdelingse afstand van ongeveer 30 cm. een voetganger in die van de andere kant op het fietspad liep (langs een kanaal, daar is geen stoep), ze keek alsof ik rakelings langs haar ging terwijl de afstand zeer veilig was, enkel omdat de snelheid ietsie hoger was. Perceptie. Misschien heeft het er ook mee te maken dat mensen het niet verwachten? Ze zijn een slakkensnelheid van 15-20 km/u gewend, als die snelheid ineens 30-60 km/u (het laatste bij een sprint) is...
[..]
Ik geloof dat jij dat gevoel hebt maar dat komt nooit voor. Als ze dat zouden willen dan zou jij in de berm terecht komen.
Maar eh, even iets anders, waarom fiets jij nooit meer?
Helemaal mee eens!quote:Op donderdag 23 juli 2015 17:15 schreef naiipajiiau het volgende:
Mountainbikers vind ik vaak wat sympatieker.
Ik vind het jammer voor jou dat je gestopt bent met je per fiets te verplaatsen. Het is hartstikke goed voor je gezondheid om dat wel te doen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 17:15 schreef naiipajiiau het volgende:
[..]
Ik fiets nu nooit meer omdat ik vandaag de dag dagelijks een heel andere route afreis die veel langer is. Waardoor ik nu met de auto ga. Ik heb dit niet overdreven. Ik fiets nooit in het midden al moet ik wel zeggen dat het fietspad daar door het bos enorm slecht is door boomwortels. Waardoor je soms de kuilen en breuken in het asfalt moet ontwijken. Er zijn zeker ook nette wielrenners, sommigen bedanken je zelfs. Maar deze specifieke groep kwam ik altijd daar tegen. Elke keer weer zo onaardig en schreeuwerig. Met velen en dan vlak langs je af omdat ze half half bijna met zn 3en in dat groepje naast mij willen passeren. Altijd ouwe kerels zeker 50+ en ouder. Standaard boos op de vervelend jeugd die niet hun tempo fietst misschien ook wel. Ik heb ook wel eens van die dudes ingehaald op mn roestige gazelle als ze later ineens weer in tempo gehalveerd waren. Ik heb echt heel veel gefietst... Maar nu inderdaad nooit meer. Mountainbikers vind ik vaak wat sympatieker.
Ik had eerder op de dag weer twee leuke voorbeelden:quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:29 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dus zware mensen jagen mensen weg?
Volgens mij zou de wereld beter af zijn als iedereen zich niet continu zo druk zou maken. Ben nog nooit geschrokken of weggejaagd door een wielrenner, heb ze weleens de ruimte gegeven om langs te gaan. Als ik zelf fiets doen genoeg mensen hetzelfde.
Je hebt ze echter die bij het zien van een wielrenner compleet in anger mode schieten. Hierbij versta ik; uitschelden, afsnijden, overdreven toeteren, met scheurende banden vlak voor je optrekken. Kan me niet voorstellen dat dat ook gebeurt bij twee blonde dames die breder, slingerender en onoplettender fietsen.
Je bent hoe dan ook de lul... Geen bel, dan horen ze je niet. Bel, dan horen sommigen je niet, anderen reageren boos. Roepen, dan ben je agressief...
Anticiperen. De verkeerssituatie goed inschatten en alvast wat remmen. Je zag het blijkbaar allemaal voor je gebeuren, dan kan je beter zo veel mogelijk vaart minderen ipv 'let op' roepen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 22:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
- een knul van middelbare leeftijd die gedag zei tegen zijn maatjes op het terras en naar hen keek terwijl hij begon te fietsen. Zoals voor iedereen geldt kan ook hij niet twee niet-automatische taken tegelijkertijd verrichten, ook al denkt bijna iedere Nederlander dat hij/zij Superman is. Hij fietste met een hoek van 45 graden ten opzichte van de rijbaan en hij kwam dan ook volledig links (rechts voor mij uit). Ik riep dus maar voor de zekerheid met een felle stem "let op!". Een scheldkanonnade dat ik van hem kreeg. Damned if you do, damned if you don't. Wat moet ik dan doen, met volle kracht en gierende banden remmen en wachten totdat meneer zijn aandacht weer op het verkeer richt? Het risico nemen dat ik botst? Bellen? (ik heb een bel, dat heeft op zo'n moment weinig zin zoals jij weet)
Bron?quote:Op donderdag 23 juli 2015 15:22 schreef FoXje het volgende:
[..]
Niet omdat ik dat wil, omdat de openbare weg niet voor sport is.
Als je daar van schrikt, hoor je simpelweg niet, ik herhaal, niet thuis op de openbare weg. Dan ben je een gevaar voor iedereen. Als je niet met het verkeer bezig wilt zijn, moet je je ook niet in het verkeer begeven.quote:Op donderdag 23 juli 2015 16:17 schreef hmmmz het volgende:
Voor wie langzaam fietst of wandelt, is het schrikken om plotseling gepasseerd te worden door een geluidloze figuur op een fiets.
Dat lijkt me een goede tip voor de gemiddelde wielrenner.quote:Op donderdag 23 juli 2015 23:46 schreef Zelva het volgende:
Als je niet met het verkeer bezig wilt zijn, moet je je ook niet in het verkeer begeven.
Dit.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 00:02 schreef hmmmz het volgende:
[..]
Dat lijkt me een goede tip voor de gemiddelde wielrenner.
Je kunt je ook afvragen of iedereen moet anticiperen op mensen die met 40 km/uur over het fietspad sjezen.quote:Op donderdag 23 juli 2015 23:46 schreef Zelva het volgende:
[..]
Als je daar van schrikt, hoor je simpelweg niet, ik herhaal, niet thuis op de openbare weg. Dan ben je een gevaar voor iedereen. Als je niet met het verkeer bezig wilt zijn, moet je je ook niet in het verkeer begeven.
Ik heb nu een grote herdershond dus kom wel aan genoeg beweging want die wil er ook uit op avontuur. En in de bossen en landweggetjes zijn geen fietsers haha. Wel soms mountainbikers trouwens. Maaar... Jij fietst hier aardig in de buurt lees ik. Fiets je ook wel es richting cranendonck? Haha misschien kom je die beruchte groep dan ook wel eens tegen... Of.....quote:Op donderdag 23 juli 2015 21:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het jammer voor jou dat je gestopt bent met je per fiets te verplaatsen. Het is hartstikke goed voor je gezondheid om dat wel te doen.
Verkeer ís anticiperen. Als je dat niet kan, of niet wilt, moet je thuis blijven.quote:Op vrijdag 24 juli 2015 09:03 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Je kunt je ook afvragen of iedereen moet anticiperen op mensen die met 40 km/uur over het fietspad sjezen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |