Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2014) werd in Nederland 63 miljoen euro gefinancierd via crowdfunding (een verdubbeling t.o.v. het jaar ervoor). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Crowdfundingplatformen • Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL, vorm: leningen • KapitaalOpMaat (KOM), vanaf 25k eur, vorm: leningen • Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen • CrowdAboutNow (CAN), food, horeca, retail. Vorm: leningen • Kickstarter, daar is een ander topic voor • Horecacrowdfunding geeft leningen uit aan horeca van 30k tot 250k • OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc • Collin Crowdfund, leningen tussen de 50k en 2.5mil, met crowdfundcoach voor bedrijven • Doorgaan.nl, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen • The Dutch Deal, regionaal platform (Z-O Brabant) • Lendahand, investeer in opkomende economieën met rentepercentages tussen 3-4%
Val niet buiten de boot! Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom) en collincrowdfund (ccf) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo: Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" naar subscribe apenstaart cfmailserver punt nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving. Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" naar unsubscribe@cfmailserver.nl . Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mislukte projecten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Op woensdag 17 juni 2015 09:34 schreef Gijsbertus het volgende: ik merk wel dat ik zelf wat kieskeuriger ga worden inzake de investeringen. zowel GvE als straks nieuw project op collin laat ik varen.
Ik laat ze ook lopen. Ik krijg bij de trucker ook niet het goede gevoel. Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ............... Hij schrijft dat hij het eerste jaar al voor 90% bezet is. Moet je in die branche zo lang op je geld wachten van de opdrachten die je gedaan hebt?
Op woensdag 17 juni 2015 09:40 schreef NaRegenDeZon het volgende: Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ...............
Eens, ik wacht ook lekker op de volgende projectjes! Ook een erg summiere beschrijving weer.
Ik laat ze ook lopen. Ik krijg bij de trucker ook niet het goede gevoel. Brengt zelf 10K in leent 30K samen 40K. maar leased de truck. waar gaat die 40 K aan op? Briefpapier en ............... Hij schrijft dat hij het eerste jaar al voor 90% bezet is. Moet je in die branche zo lang op je geld wachten van de opdrachten die je gedaan hebt?
Aanbetaling lease en overbrugging eerste verkoopfactuur, + aanloopkosten. Al met al toch vrij risicovol, zijn spaargeld gaat er al in dus daarna geen reserves meer.
Zo'n jongen moet helemaal niet voor zichzelf beginnen......typische loondienstman die helemaal geen verstand heeft van geldzaken. Triest dat je in die branche geen normaal arbeidscontract meer kunt krijgen, ze hebben liever ZZP'ers of Oosteurpeanen......
[ Bericht 12% gewijzigd door obligataire op 17-06-2015 10:03:12 ]
Op woensdag 17 juni 2015 10:29 schreef obligataire het volgende: Vergis ik me nu of is de inschrijving op de Oplaadkameraad, teruggelopen van 92% naar 91%? Hij loopt nu al leeg
Accu's kunnen een beetje leeg lopen en daarna weer vollopen............... Nu weer op 92%! Afgelopen 24 uur zo'n 5000 euro bijgeboekt. Vermoedelijk ook een of meer investeerders afgehaakt.
Gaat niet snel genoeg naar ik aanneem dus dan maar rente verhogen.
Overgens had zelf de lening gesplitst in 3 maal 100K en de Miele machines in 3 etappes aangekocht je zet ze toch niet allemaal tegelijk in de markt weg. 300K in een keer is waarschijnlijk ook met 7% te hoog gegrepen voor dit project.
Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
Op woensdag 17 juni 2015 12:29 schreef obligataire het volgende: Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
de hardloopwinkel op investormatch, van dezelfde ondernemer, is weg.
Op woensdag 17 juni 2015 12:29 schreef obligataire het volgende: Ik heb zelden met méér overtuiging nee gezegd, dan bij die Bundles firma........als je niet in een formule gelooft dan wordt het heel moeilijk. Daarentegen, Horeca Zeeland, ik twijfel, het interne rapport van Collin was erg gunstig. Niet alle Horeca is slecht natuurlijk en die lening is nog wel te overzien.
Dat gevoel had ik in eerste instantie ook. Maar toen Gijsbertus speurwerk opleverde dat vrouwlief gelijktijdig 80K voor een hardloopzaak bij een ander platform had gevraagd, was ik minder enthousiast. Twee platformen en de dame wordt ook opgevoerd als mee werkende in het restaurant.................
Ik ga niet voor een starter (5s) met maar 7,0% en een lage creditsafe score. Ook al is de lening vrij laag, de omzetprognose en de nettowinst voldoende om aan de aflossingen te kunnen voldoen.
btw, geen (standaard)mail ontvangen over het nieuwe project . Misschien krijg ik die straks nog binnen. Normaal gaat het altijd goed.
ik vond de link naar deze horecapitch in een tweet van @HorecabizzZWN. Collin geeft betrokkenen wel eens vaker een eerste kans op investeren. Ik denk dat deze tweet van zo'n insider was. Overigens: er is nog geen euro gestopt in deze zaak.
Gaat niet snel genoeg naar ik aanneem dus dan maar rente verhogen.
Overgens had zelf de lening gesplitst in 3 maal 100K en de Miele machines in 3 etappes aangekocht je zet ze toch niet allemaal tegelijk in de markt weg. 300K in een keer is waarschijnlijk ook met 7% te hoog gegrepen voor dit project.
Zonder er diep ingedoken te zijn (ik doe zelf geen crowdfunding - al is er op zichzelf helemaal niets mis mee), maar ik vind de rentes helemaal niet aantrekkelijk voor het risico dat je loopt. Ik vind het dan ook niet verrassend dat de banken deze leningen niet willen verstrekken tegen zo'n lage rente.
Je zit dan dus voor 84 maanden vast in een twijfelachtige business waar je niet uit kunt, voor een rente die nauwelijks hoger is dan wat je nog niet zo heel lang geleden op een staatsobligatie kreeg.
Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.
Daarnaast is het (blijkbaar) twijfelachtig wat zo'n crowdfunding platform voor je doet als er niet betaald wordt, dus dat is nog eens een additioneel risico.
(*) Waar de vergelijking mank gaat is dat zo'n certificaat in koers kan dalen en eeuwigdurend is, dus je krijgt niet na een x-aantal jaren automatisch je geld terugbetaald, wat met een crowdfund project in principe wel zo is als alles goed gaat. Ik wil alleen aangeven waarom de rentevergoeding me erg laag lijkt.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans" Mijn reisverslagen
Zonder er diep ingedoken te zijn (ik doe zelf geen crowdfunding - al is er op zichzelf helemaal niets mis mee), maar ik vind de rentes helemaal niet aantrekkelijk voor het risico dat je loopt. Ik vind het dan ook niet verrassend dat de banken deze leningen niet willen verstrekken tegen zo'n lage rente.
Je zit dan dus voor 84 maanden vast in een twijfelachtige business waar je niet uit kunt, voor een rente die nauwelijks hoger is dan wat je nog niet zo heel lang geleden op een staatsobligatie kreeg.
Ter vergelijking (die gedeeltelijk mank(*) gaat, dat weet ik): een Rabobank Certificaat geeft momenteel ook ongeveer 6%. Dat is riskant spul (je bent als eerste het bokje als het slecht gaat met de Rabobank, zelfs voordat de tent failliet gaat) maar serieus, is dat risico even hoog als veel van die crowdfund projecten? En dan heb je iets dat je gewoon kunt verkopen als je er vanaf wilt.
Daarnaast is het (blijkbaar) twijfelachtig wat zo'n crowdfunding platform voor je doet als er niet betaald wordt, dus dat is nog eens een additioneel risico.
(*) Waar de vergelijking mank gaat is dat zo'n certificaat in koers kan dalen en eeuwigdurend is, dus je krijgt niet na een x-aantal jaren automatisch je geld terugbetaald, wat met een crowdfund project in principe wel zo is als alles goed gaat. Ik wil alleen aangeven waarom de rentevergoeding me erg laag lijkt.
Ik heb op dit moment na meer dan een jaar 8,5% rendement op mijn crowdfund investeringen. Lijkt me toch beter dan zo'n Rabo certificaat...
Ik heb op dit moment na meer dan een jaar 8,5% rendement op mijn crowdfund investeringen. Lijkt me toch beter dan zo'n Rabo certificaat...
Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.
Mijn punt was dat als ik die investeringen objectief naast elkaar leg ik de indruk heb dat de rente op veel crowdfund projecten te laag is voor het gelopen risico. Het is maar een mening en anderen beoordelen dat wellicht anders. Doe ermee wat je wilt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op woensdag 17 juni 2015 14:05 schreef SeLang het volgende: Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.
Mijn punt was dat als ik die investeringen objectief naast elkaar leg ik de indruk heb dat de rente op veel crowdfund projecten te laag is voor het gelopen risico. Het is maar een mening en anderen beoordelen dat wellicht anders. Doe ermee wat je wilt.
Je hebt gelijk dat het risico in CF groter is, maar bij CF heb je ook nog iets als de gun factor. De fun zit er natuurlijk ook in om te denken dat je de juiste projecten uitkiest. En wat je zegt de certificaten hebben een koersrisico bij oplopende rente. Zo heeft alles wat..............en misschien moet je ook wel van alles wat doen om je risico te spreiden.
Rendement op zichzelf zegt niet zoveel want je moet het zien in relatie tot het gelopen risico.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou zeggen: niet op één paard wedden. En al helemaal niet op een bank, die zúlke lage rentes biedt en dan ook nog eens hun eigen risico afwentelt op de investeerder door een worst voor te houden met risicovolle hoge rendementen.
Je hebt gelijk dat het risico in CF groter is, maar bij CF heb je ook nog iets als de gun factor. De fun zit er natuurlijk ook in om te denken dat je de juiste projecten uitkiest. En wat je zegt de certificaten hebben een koersrisico bij oplopende rente. Zo heeft alles wat..............en misschien moet je ook wel van alles wat doen om je risico te spreiden.
Helemaal mee eens, vooral het spreidingsverhaal.