quote:
Op dinsdag 16 juni 2015 13:05 schreef Wombcat het volgende:Dat is wel een aparte idd. Bij sommige gevallen werkt dat strafverminderend (zaken als fraude door politici b.v.), maar bij geweldsmisdrijven vaak juist strafverhogend, vanwege de maatschappelijke impact. .
Ik ben het denk ik nog nooit strafverhogend tegengekomen eigenlijk....
quote:
Op dinsdag 16 juni 2015 13:06 schreef Guus_Geluk7 het volgende:Wie zijn billen drandt moet inderdaad op de blaren zitten, vandaar de veroordeling.
Maar waarom moet iemand wiens identiteit door een paar GeenStijl-paupers op internet wordt getyft op meer blaren zitten dan iemand die dat niet overkomt?
Waarom zou de strafmaat uberhaupt ervan afhankelijk moeten zijn? Waarom moet iemand wiens identiteit toevallig onder het publiek bekend is een lagere strafmaat gehanteerd worden dan bij iemand waar dat niet gebeurt?
Persoon was er zelf bij op het moment zelf immers.. Factoren die relevant waren voor de situatie als relevant in de afweging meenemen, prima geen enkel probleem mee. Dingen die geen invloed op de situatie hebben, zoals media aandacht achteraf hebben m.i. geen invloed in de afweging van veroordeling danwel strafmaat.
En Geenstijl-paupers of niet (wel veelzeggend gebruik van de term overigens), opsporingstechnisch werkt de methode redelijk efficient tov de gebrek aan interesse vanuit het justitieel apparaat in sommige zaken.
Ik ben echt niet voor toepassen en toestaan van volksgerecht hoor, maar mijn inziens heeft een verdachte in rol van vermeende dader, dan wel een veroordeelde, weinig recht op privacy (zeker niet als dat ten koste zou gaan van pakkans bv).
Het is alleen zo treurig dat niet iedereen in de maatschappij even volwassen en verstandig met dergelijke informatie om kan gaan. Waardoor het vervolgens weer terecht komt op 'ter bescherming van'.
( Zie als voorbeeld het lastigvallen van mensen met dezelfde/vergelijkbare achternamen die niets met een specifiek delict te maken hebben door iq en emotioneel gehandicapt volk danwel relzoekers in zaken die maatschappelijk gevoelig liggen. Een tik die bij sommige media-instanties in hun enthousiasme iemand aan de schandpaal te nagelen ook ervoor zorgt dat ze wat steken derdegelijkheid laten vallen. )
[ Bericht 1% gewijzigd door HighLander op 16-06-2015 17:39:01 ]