Dus waarnemen gaat voor binnenspiegel-buitenspiegel-schouder ?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 02:31 schreef jeroen25 het volgende:
Kijkgedrag gaat uiteindelijk om vergaren van informatie.
Als je bijvoorbeeld rechtsaf wil dan moet je willen weten of er misschien iets naast je rijdt, het binnenspiegel-buitenspiegel-schouder riedeltje is daarbij een hulpmiddel.
En als je niet actief bezig bent met waarnemen wat er om je heen gebeurt dan zal de examinator dat doorhebben ook al zit je de hele rit nee-schuddend achter het stuur.
Ben al inmiddels 4 keer gezakt voor mijn kijkgedrag (o.a). Heb veel moeite mee : (quote:Op vrijdag 17 juli 2015 23:41 schreef OudeBok het volgende:
In ieder geval niet kijken voor het kijken; aka niet kijken voor het CBR! Maar voor jezelf. Kreeg op mijn derde examen een sneer van de examinator: Waarom kijk je zo overdreven, dat doe je in de lessen ook niet. Ga eens gewoon doen alsof je normaal rijdt.
Vraag maar eens aan je instructeur of je eens in zijn stoel mag zitten en mag kijken naar hoe hij dat doet, terwijl hij rijdt. Tien minuutjes of zo. Dan zie je wat zij allemaal zien, als zij in hun spiegels kijken. Ze zien je porem volledig, en letterlijke elke oogbeweging kunnen ze volgen vanuit die spiegeltjes. Daarom dragen examinatoren vaak een zonnebril. Zo verbergen ze, dat ze veel in die spiegel kijken om jouw kijkgedrag te kunnen beoordelen.
Binnen-buiten-schouder doe je alleen als je af gaat slaan of, zoals ze het mooi zeggen, een zijdelingse verplaatsing maakt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 12:56 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Dus waarnemen gaat voor binnenspiegel-buitenspiegel-schouder ?
Zeg anders hardop wat je denkt.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 12:57 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Ben al inmiddels 4 keer gezakt voor mijn kijkgedrag (o.a). Heb veel moeite mee : (
Hardop zeggen wat je denkt ? Beetje slijmen bij de examinator zeg maar ?quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:18 schreef Messina het volgende:
[..]
Zeg anders hardop wat je denkt.
"Oh, fietsertje"
Ik heb letterlijk zo gezeten tijdens mijn rijles en examen.
"Ga ik hier doorrijden? Nee, ik kan het fietspad niet zien..." (Vrachtwagen blokkeerde mijn zicht)
Niet dat je de hele tijd zegt wat je denkt, alleen bij de spannende momenten.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:35 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Hardop zeggen wat je denkt ? Beetje slijmen bij de examinator zeg maar ?
Als dat (slijmen) helpt dan doe ik dat ookquote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:47 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Niet dat je de hele tijd zegt wat je denkt, alleen bij de spannende momenten.
Ik deed het zoals je kunt lezen ook tijdens de rijles.quote:Op zaterdag 18 juli 2015 13:35 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Hardop zeggen wat je denkt ? Beetje slijmen bij de examinator zeg maar ?
Verander je avatar manquote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:14 schreef defokkingfoker het volgende:
Mijn examinator was echt een aardige gast![]()
Bij de ontmoeting begon hij meteen al grapjes met me te maken. Eenmaal begonnen wees die oude man meteen naar de eerst mogelijke plek voor de stopopdracht.. Dan zijn we daar meteen vanaf zei hij toen.
Normaal ben ik degene die begint met praten en het gesprek een beetje leid maar dit keer gaf hij mij die mogelijkheid niet omdat hij steeds interesse wou tonen in mij. Verder kreeg ik een heel makkelijke route volgends mijn rijinstructeur en deed alles perfect.
Het enige minpuntje was volgens mijn examinator dat ik niet echt wist hoe je de knopjes in de auto moet bedienen (ruitenwisser, lampen, etc), maar dat kreeg ik ook 10 minuten van te voren uitgelegd. Vondt hij wel grappig
![]()
Owja die kijkopdracht... Hij wees 2 dames aan die op zon 20 meter afstand van ons waren.. Welk van de 2 vindt jij er beter uitzien ?
Mij werd juist verteld dat die oude examinatoren saai en streng waren
Haha oh dat praten tijdens t rijden doe ik soms echt neurotisch veelquote:Op zaterdag 18 juli 2015 14:28 schreef Messina het volgende:
[..]
Ik deed het zoals je kunt lezen ook tijdens de rijles.![]()
Het was meer een bevestiging voor mezelf dan voor anderen. Het maakte me ook een stuk minder zenuwachtig. Heb wel van tevoren gemeldt dat ik in mezelf praat tijdens het rijden. Na ruim een jaar is dat er overigens wel weer uit. Hoewel ik soms nog wel dingen zeg als "Ga jij remmen? Ja? Mooi"![]()
quote:Op zaterdag 18 juli 2015 18:14 schreef defokkingfoker het volgende:
Owja die kijkopdracht... Hij wees 2 dames aan die op zon 20 meter afstand van ons waren.. Welk van de 2 vindt jij er beter uitzien ?
Je moet vooral inprenten dat het hele examen geen ene reet voorstelt. Ik heb me ook zo druk gemaakt om niks. Het was even ergens een 30 zone in, 30 zone uit en de snelweg op, meer stelt het echt niet voor. Dat je onderweg grote kruispunten tegenkomt of leipe fietsers die rare dingen kunnen doen moet je je vooraf geen zorgen om maken, dat kun je oplossen anders had je niet op examen gemogen van je instructeur.quote:Op vrijdag 17 juli 2015 18:51 schreef SRWR3 het volgende:
[..]
Mooi om te horen dat je geslaagd bent. Heb je enige tips voor het kijkgedrag, zenuwen etc ?
Deze manquote:Op maandag 20 juli 2015 01:50 schreef Rick25 het volgende:
[..]
Je moet vooral inprenten dat het hele examen geen ene reet voorstelt. Ik heb me ook zo druk gemaakt om niks. Het was even ergens een 30 zone in, 30 zone uit en de snelweg op, meer stelt het echt niet voor. Dat je onderweg grote kruispunten tegenkomt of leipe fietsers die rare dingen kunnen doen moet je je vooraf geen zorgen om maken, dat kun je oplossen anders had je niet op examen gemogen van je instructeur.
Iedereen zegt altijd overdreven kijken, ook tegen mij, maar doe dat absoluut NIET. Daar prikken ze doorheen zoals een IS kapmes door een nekkie heen prikt. Gewoon normaal kijken binnen buiten schouder en daarna nacontrole. Niet overdrijven. Zelf, en dat was toevallig op mijn examen voor het eerst, had ik niet eens meer door dat ik keek. Ging helemaal vanzelf. En als je het niet doorhebt kun je het niet overdrijven ook.
Wel heb ik, voor de zekerheid, mijn binnenspiegel wat hoger gezet. Mijn instructeur zat vaak te janken dat ik daar niet in keek terwijl ik dat wel had gedaan. Het risico dat de examinator het niet zou zien heb ik dus ontweken omdat ik nu echt mijn hoofd iets omhoog moest bewegen om in de binnenspiegel te kijken.
Verder had ik zo'n rescue spraytje bij me voor de zekerheid. Wel gebruikt maar geen idee of het geholpen heeft. Zenuwachtig ben je toch wel, totdat je in de auto stapt, dan ben je zo bezig met rijden en kijken dat je geen tijd hebt om te stressen.
Trouwens woensdag rijbewijs aangevraagd. Zou tot aanstaande woensdag moeten wachten. Vrijdag gewoon gebeld, ze vroegen wanneer ik hem aangevraagd had en ik heb gewoon gezegd dat ik hem op maandag had aangevraagd. Als ke zegt dat je hem 2 dagen daarvoor hebt aangevraagd willen ze niet eens kijken. Gewoon maandag gezegd dus en die gozer ging het even nakijken. Jahoor, hij was binnen. Woensdag aangevraagd, vrijdag opgehaald. Net zo snel als met de spoedprocedure dus alleen kostte het me maar 38,50😂
Afgelopen 2 dagen een uur of 4 a 5 gereden met de auto van mijn schoonouders. Moet zeggen, zo goed als je alleen rijdt heb ik in de lessen nog nooit gereden. Komt waarschijnlijk omdat die jankerd niet meer naast je zit. Ook totaal geen stress of spanning gevoeld en ook totaal niet onzeker. En onzeker was ik tijdens mijn lessen vaak. Je wil jezelf bewijzen aan je instructeur waardoor je foutjes maakt en onzeker wordt. Moet ik even wachten of zal ik gauw doorrijden terwijl er een auto komt die voorrang heeft, dat soort werk. Ik heb daar in mijn eentje dus totaal geen last van gehad, heel bizar. Omdat je je niet meer hoeft te bewijzen en geen verantwoording meer hoeft af te leggen rijdt je gewoon veel beter. Heel raar om te ervaren maar zo verschrikkelijk lekker!!
Vanmiddag ook, het centrum in geweest. Geen enkel bord gemist terwijl dat mijn zwakste punt was. Geen enkele keer verkeerde baan gekozen. Veel achteruit rijden, veel keren door te steken in straatjes van 3 meter breed net aan beide kanten auto's geloof me, dan moet je veel steken hoor... Het lukte allemaal alsof ik het al jaren deed.
Ik weet niet of het bij iedereen zo is maar bij mij is het puur omdat die instructeur er niet meer bij is, dat geeft zoveel rust. Hij zou me nu eens moeten zien, met die grote muil van hem altijd 😝
Niet stressen om examens, het stelt niks voor. Een les is moeilijker en daar maak je ook meer foutjes in omdat hij gewoon veel langer duurt. Dan wordt je onzeker en dan ga je stressen als je daar bij dat CBR staat. Nergens voor nodig. En voor diegenen die het gehaald hebben maar nog niet alleen gereden hebben, ga het gelijk doen! Het is niet eng of spannend maar superchill juist. Heerlijk gevoel! Morgen hopelijk een eigen auto zodat ik, mijn vriendin en onze twee zoontjes nooit meer afhankelijk van anderen of het OV zijn.
Nice hoor.quote:Op maandag 20 juli 2015 01:50 schreef Rick25 het volgende:
Niet stressen om examens, het stelt niks voor. Een les is moeilijker en daar maak je ook meer foutjes in omdat hij gewoon veel langer duurt. Dan wordt je onzeker en dan ga je stressen als je daar bij dat CBR staat. Nergens voor nodig. En voor diegenen die het gehaald hebben maar nog niet alleen gereden hebben, ga het gelijk doen! Het is niet eng of spannend maar superchill juist. Heerlijk gevoel! Morgen hopelijk een eigen auto zodat ik, mijn vriendin en onze twee zoontjes nooit meer afhankelijk van anderen of het OV zijn.
Ik was daar echt totaal niet zenuwachtig voorquote:Op maandag 20 juli 2015 11:14 schreef Opsonisatie het volgende:
Oh god ik heb over twee dagen theorie-examen.
Ik heb faalangstquote:Op maandag 20 juli 2015 11:52 schreef Sander166 het volgende:
[..]
Ik was daar echt totaal niet zenuwachtig voor
Tsja, ben 4 keer gezakt door de zenuwen. Was zo gestresst dat ik de stoplichten niet meer zag (serieus). Ben de hele tijd gewend dat me instructeur naast me zit, de examinator zie ik als een soort demoon. Maar ik heb binnenkort examen voor de 5e keer. Hopen dat ik dit keer slaag.quote:Op maandag 20 juli 2015 01:50 schreef Rick25 het volgende:
[..]
Je moet vooral inprenten dat het hele examen geen ene reet voorstelt. Ik heb me ook zo druk gemaakt om niks. Het was even ergens een 30 zone in, 30 zone uit en de snelweg op, meer stelt het echt niet voor. Dat je onderweg grote kruispunten tegenkomt of leipe fietsers die rare dingen kunnen doen moet je je vooraf geen zorgen om maken, dat kun je oplossen anders had je niet op examen gemogen van je instructeur.
Iedereen zegt altijd overdreven kijken, ook tegen mij, maar doe dat absoluut NIET. Daar prikken ze doorheen zoals een IS kapmes door een nekkie heen prikt. Gewoon normaal kijken binnen buiten schouder en daarna nacontrole. Niet overdrijven. Zelf, en dat was toevallig op mijn examen voor het eerst, had ik niet eens meer door dat ik keek. Ging helemaal vanzelf. En als je het niet doorhebt kun je het niet overdrijven ook.
Wel heb ik, voor de zekerheid, mijn binnenspiegel wat hoger gezet. Mijn instructeur zat vaak te janken dat ik daar niet in keek terwijl ik dat wel had gedaan. Het risico dat de examinator het niet zou zien heb ik dus ontweken omdat ik nu echt mijn hoofd iets omhoog moest bewegen om in de binnenspiegel te kijken.
Verder had ik zo'n rescue spraytje bij me voor de zekerheid. Wel gebruikt maar geen idee of het geholpen heeft. Zenuwachtig ben je toch wel, totdat je in de auto stapt, dan ben je zo bezig met rijden en kijken dat je geen tijd hebt om te stressen.
Trouwens woensdag rijbewijs aangevraagd. Zou tot aanstaande woensdag moeten wachten. Vrijdag gewoon gebeld, ze vroegen wanneer ik hem aangevraagd had en ik heb gewoon gezegd dat ik hem op maandag had aangevraagd. Als ke zegt dat je hem 2 dagen daarvoor hebt aangevraagd willen ze niet eens kijken. Gewoon maandag gezegd dus en die gozer ging het even nakijken. Jahoor, hij was binnen. Woensdag aangevraagd, vrijdag opgehaald. Net zo snel als met de spoedprocedure dus alleen kostte het me maar 38,50😂
Afgelopen 2 dagen een uur of 4 a 5 gereden met de auto van mijn schoonouders. Moet zeggen, zo goed als je alleen rijdt heb ik in de lessen nog nooit gereden. Komt waarschijnlijk omdat die jankerd niet meer naast je zit. Ook totaal geen stress of spanning gevoeld en ook totaal niet onzeker. En onzeker was ik tijdens mijn lessen vaak. Je wil jezelf bewijzen aan je instructeur waardoor je foutjes maakt en onzeker wordt. Moet ik even wachten of zal ik gauw doorrijden terwijl er een auto komt die voorrang heeft, dat soort werk. Ik heb daar in mijn eentje dus totaal geen last van gehad, heel bizar. Omdat je je niet meer hoeft te bewijzen en geen verantwoording meer hoeft af te leggen rijdt je gewoon veel beter. Heel raar om te ervaren maar zo verschrikkelijk lekker!!
Vanmiddag ook, het centrum in geweest. Geen enkel bord gemist terwijl dat mijn zwakste punt was. Geen enkele keer verkeerde baan gekozen. Veel achteruit rijden, veel keren door te steken in straatjes van 3 meter breed net aan beide kanten auto's geloof me, dan moet je veel steken hoor... Het lukte allemaal alsof ik het al jaren deed.
Ik weet niet of het bij iedereen zo is maar bij mij is het puur omdat die instructeur er niet meer bij is, dat geeft zoveel rust. Hij zou me nu eens moeten zien, met die grote muil van hem altijd 😝
Vertellen waarom je 6x gezakt bent, ander zul je weinig practische tips krijgen.quote:Op maandag 20 juli 2015 13:46 schreef r0dawa het volgende:
ben al 6 keer gezakt op praktijk
wat moet ik nu
grapje was in1 keer geslaagd hahaquote:Op maandag 20 juli 2015 14:37 schreef vannelle het volgende:
[..]
Vertellen waarom je 6x gezakt bent, ander zul je weinig practische tips krijgen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |